Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Φθινοπωρο για ΦΜΑΠ, ΕΤΑΚ

Τα ειδοποιητήρια για την πληρωμή του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας έτους 2010, αλλά και τα ειδοποιητήρια για την καταβολή του ΕΤΑΚ για το 2009, δεν πρόκειται να αποσταλούν πριν από το τέλος του φθινοπώρου (στην καλύτερη περίπτωση). Ο λόγος είναι ότι η αρμόδια Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων δεν είναι αυτή τη στιγμή σε θέση να ενημερώσει τη βάση δεδομένων (το περίφημο περιουσιολόγιο) με τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην ακίνητη περιουσία των Ελλήνων τα τελευταία τρία χρόνια. Υπολογίζεται ότι δεν έχουν περαστεί περίπου 5,5 εκατομμύρια μεταβολές (αγορές, πωλήσεις, γονικές παροχές κ.λπ.). Ο λόγος;

Εδώ και μήνες το υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε να καλύψει τα κενά του με απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία Unisystems. Τη σχετική σύμβαση που υπογράφτηκε από τον περασμένο Μάρτιο, έχει μπλοκάρει το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων έχει καταθέσει αίτηση θεραπείας, το μέλλον της οποίας κρίνεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Ακόμη και αν ανατραπεί η αρχική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για «μπλοκάρισμα» της απευθείας ανάθεσης στη Unisystems (είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Θεόδωρου Φέσσα, ο οποίος ελέγχει την εισηγμένη Infoquest) το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν περάσουν τέσσερις μήνες. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα φτάσουμε προς το τέλος του έτους για να εισπραχτούν οι πρώτοι φόροι. Οι καθυστερήσεις στην είσπραξη των δημόσιων εσόδων θα είναι πολύ μεγάλες, καθώς:

* Δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί η είσπραξη του ΕΤΑΚ για το 2009 (εκκρεμεί η αποστολή τουλάχιστον 1,4 εκατ. εκκαθαριστικών σημειωμάτων).

* Δεν μπορεί καν να ξεκινήσει η αποστολή των εκκαθαριστικών για τον ΦΜΑΠ του 2010.

* Δημιουργούνται προβλήματα με την επεξεργασία των φετινών εντύπων Ε9 που έχουν ήδη αρχίσει να εισρέουν στις εφορίες. Αυτό σημαίνει ότι θα καταστεί δυσχερής και η είσπραξη του ΦΜΑΠ για το 2011 που στηρίζεται στην περιουσιακή εικόνα των Ελλήνων κατά την 1η Ιανουαρίου 2011. Ηδη μελετάται το ενδεχόμενο παράτασης στην υποβολή των φετινών εντύπων Ε9 προκειμένου να έχει δοθεί χρόνος για την προετοιμασία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.

* Καθίσταται δυσχερής -τουλάχιστον για φέτος- η εκτέλεση κάθε σχεδίου επιβολής έκτακτης εισφοράς στους έχοντες μεγάλη ακίνητη περιουσία, με αποτέλεσμα το φορολογικό βάρος να πέφτει στις πλάτες πολιτών με μικρότερη φοροδοτική ικανότητα.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του υπουργείου Οικονομικών ήδη αναζητείται εναλλακτική λύση για τη συμπλήρωση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου καθώς για μία ακόμη φορά παρουσιάζονται προβλήματα στη συντήρηση της πιο νευραλγικής βάσης δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών (στο περιουσιολόγιο στηρίζονται όλες οι διασταυρώσεις για τον εντοπισμό οφειλετών του Δημοσίου με ακίνητα αλλά και όλοι οι φόροι που επιβάλλονται στα ακίνητα).

ΠΗΓΗ: enet.gr

Κτηματολόγιο με χαράτσι

Ταλαιπωρία και κυρίως «χαράτσι» 35 ευρώ περιμένει τους ιδιοκτήτες ακινήτων σε 70 δήμους της χώρας, ανάμεσά τους η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, που θέλουν να μεταβιβάσουν ακίνητο. Αιτία, η καθυστέρηση στην ανάθεση της δεύτερης φάσης του κτηματολογίου, που σέρνεται λόγω δικαστικών εμπλοκών από τον Σεπτέμβριο του 2008! Με βάση παλαιότερα στοιχεία, κάθε χρόνο κατά μέσο όρο το 10% των ακινήτων αλλάζει χέρια, αλλά με την οικονομική κρίση οι μεταβιβάσεις έχουν μειωθεί αισθητά.

Πρόκειται για το τελευταίο πρόγραμμα του κτηματολογίου για 107 προ-καλλικρατικούς δήμους της χώρας, που είχε ξεκινήσει στα μέσα του 2008 και για λόγους τακτικής είχε χωριστεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη, που είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Κομισιόν, περιελάμβανε την ηλεκτρονική καταγραφή 6,7 εκατ. δικαιωμάτων επί των ακινήτων, που ολοκληρώθηκε με επιτυχία, όπως πιστοποιήθηκε και από τους ελεγκτές των Βρυξελλών. Χαράτσι 35 ευρώ Οι ιδιοκτήτες είχαν κληθεί μαζί με τη δήλωση να καταβάλουν κτηματόσημο 35 ευρώ ανά δικαίωμα και επιπλέον 20 ευρώ για κάθε βοηθητικό χώρο (γκαράζ, αποθήκη κ.λπ.) που δεν αποτελεί παρακολούθημα, δηλαδή δεν αναφέρεται στο ίδιο συμβόλαιο με το βασικό ακίνητο. Υπολογίζεται ότι συγκεντρώθηκαν περίπου 250 εκατ. ευρώ που εξασφαλίζουν τα κονδύλια για τις κυρίως εργασίες του κτηματολογίου.

Οι κτηματικοί χάρτες για τους 107 δήμους είχαν από την αρχή ομαδοποιηθεί σε 22 μελέτες. Τους τελευταίους 32 μήνες ανατέθηκαν μόνον 6 μελέτες που αφορούν 37 δήμους, κυρίως της περιφέρειας, για τις οποίες είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον μία μόνο κοινοπραξία. Οι διαδικασίες κτηματογράφησης προχώρησαν και μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να γίνουν οι αναρτήσεις των πρώτων χαρτών, επί των οποίων οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να υποβάλουν ενστάσεις, σε περίπτωση που θα εντοπίσουν κάποιο λάθος. Οι σημαντικότερες πόλεις που θα γίνουν αναρτήσεις είναι οι Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίπολη, Κόρινθος, Κηφισιά, Ανοιξη, Εκάλη και Μαραθώνας. Οι χάρτες για τους υπόλοιπους 70 δήμους βάλτωσαν στο μπαράζ ενστάσεων που υποβάλλουν οι μελετητές που διεκδικούν το έργο. Οι χαμένοι όμως είναι οι ιδιοκτήτες που θέλουν να πουλήσουν ή να μεταβιβάσουν στα παιδιά τους ένα ακίνητο. Υποχρεώνονται να υποβάλουν νέα δήλωση, πληρώνοντας νέο κτηματόσημο. Επιπλέον όμως ταλαιπωρούνται γιατί η διαδικασία γίνεται χωρίς χάρτες και μέσω υπαλλήλων της κρατικής εταιρείας «Κτηματολόγιο Α.Ε.» που αποστέλλονται από τις κεντρικές υπηρεσίες στα προσωρινά γραφεία που λειτουργούν στους δήμους.

Επιπλέον, είναι ορατός ο κίνδυνος να απαξιωθεί το πολύτιμο υλικό που έχει συγκεντρωθεί. Το «κερασάκι» σε όλη αυτή την καθυστέρηση είναι οι αναπομπές που έχει κάνει η διοίκηση της «Κτηματολόγιο Α.Ε.» ζητώντας από τις επιτροπές αξιολόγησης να βαθμολογήσουν και πάλι ορισμένες από τις προσφορές των μελετητών. Σε κάποιες περιπτώσεις οι αλλαγές δεν κρίθηκαν ικανοποιητικές από τη διοίκηση, που προχώρησε σε δεύτερη αναπομπή, όπως έχει δικαίωμα. Εκ των πραγμάτων υπάρχει νέα καθυστέρηση στις διαδικασίες, αφού προκάλεσε νέο μπαράζ προσφυγών, ενώ οι μελετητές που ανταγωνίζονται για την ανάθεση έργων υποστηρίζουν ότι αδικούνται. Αλλά και οι συμβάσεις για δύο μελέτες που ξεμπλοκαρίστηκαν από τις ενστάσεις φαίνεται ότι «κόλλησαν» στο Ελεγκτικό Συνέδριο που ζήτησε να μην προχωρήσει η υπογραφή, αμφισβητώντας τις διαδικασίες που καθορίζει ο νόμος 3316/2005. Αναμένεται η έκδοση οριστικής απόφασης μέσα στον Ιούνιο. Να σημειωθεί ότι το κτηματολόγιο είναι το μόνο έργο που αναφέρεται στο περίφημο Μνημόνιο. Η τρόικα, για την εξασφάλιση των δανειστών της χώρας μας, απαίτησε την ολοκλήρωση του έργου ώς το 2020, ορίζοντας ότι μέσα στο 2011 πρέπει να προκηρυχθούν μελέτες για 4 εκατ. δικαιώματα. Εμείς πάντως ασχολούμαστε ακόμη με εκκρεμότητες του 2008.

Μάχες για τις αντικειμενικές

Συνεδριάζουν σε όλη την Ελλάδα οι επιτροπές για την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. Πρόκειται για επιτροπές στις οποίες συμμετέχουν εκπρόσωποι :ΟΤΑ, Επιμελητήρίων κ.α προκειμένου να καταρτίσουν τις τελικές προτάσεις για τις αντικειμενικές αξίες .

Στις Κυκλάδες , συνεδρίασε στη ΔΟΥ Σύρου η αρμόδια Επιτροπή την προηγούμενη Πέμπτη , όπου διαπιστώθηκε διάσταση απόψεων μεταξύ των μελών της επιτροπής που εκπροσωπούσαν τοπικούς φορείς και οι οποίοι επέμεναν ότι λόγω κρίσης δεν δικαιολογείται καμία αύξηση των αντικειμενικών αλλά και των συντελεστών εμπορικότητας με τους εκπροσώπους του υπουργείου Οικονομικών , που θεωρούσαν απαραίτητη την αύξηση των αξιών .

Αποκαλυπτική είναι η δήλωση του αντιδημάρχου της Τήνου κ. Σ. Λαγουρού σύμφωνα με την οποία, σήμερα δεν δικαιολογείται καμία αναπροσαρμογή των τιμών.

«Η οικονομική κρίση που συγκλονίζει τη χώρα μας εδώ και αρκετό καιρό αρχίζει και επηρεάζει την οικονομία του νησιού μας. Η οικοδομική δραστηριότητα έχει ελαττωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό, με αποτέλεσμα παραγωγικές τάξεις που έχουν ως αντικείμενο την οικοδομή να είναι κυριολεκτικά ανενεργές. Στην κλειστή οικονομία του νησιού μας ο τουρισμός και η οικοδομή αποτελούν το συντριπτικό ποσοστό απασχόλησης των κατοίκων του. Πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε αύξηση στην παρούσα φάση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, θα είχε ως αποτέλεσμα την ακόμα μεγαλύτερη μείωση της αγοραστικής ικανότητας των δυνητικών αγοραστών, αφού θα μετακυλίονταν στο κόστος αγοράς των ακινήτων. Για όλα τα ανωτέρω, θέση της Δημοτικής αρχής είναι: Καμία αύξηση στις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες τόσο στους οικισμούς, όσο και στο σχέδιο πόλης. Παράλληλα, η οποιαδήποτε αξιολόγηση της εμπορικότητας των δρόμων εντός της πόλης, δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί με τις ισχύουσες συνθήκες οικονομικής ύφεσης.» , δήλωσε χαρακτηριστικά εκφράζοντας ταυτόχρονα και τις απόψεις εκπροσώπων άλλων νησιών.

Εγκύκλιος για τους φόρους σε ημιυπαίθριους

Για τους ημιυπαίθριους χώρους που διατηρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3843/2010, δεν οφείλεται αναδρομικά οποιοσδήποτε φόρος, ενώ τυχόν καταβληθέντες φόροι δεν αναζητούνται. Αυτό γνωστοποιήθηκε με την υπ' αριθμ. ΠΟΛ. 1121/24.5.2011 εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, με την οποία δόθηκαν οι κατωτέρω πρόσθετες διευκρινίσεις, όσον αφορά στη διαδικασία ηλεκτροδότησης των χώρων που ρυθμίζονται με το ν. 3843/2010: Σχετικά με το αναφερόμενο θέμα και τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 3897/2010 (ΦΕΚ 208/Α) «Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας, εποπτεία και βελτίωση του θεσμού του τεχνικού ελέγχου οχημάτων για την προαγωγή της Οδικής Ασφάλειας και την προστασία του περιβάλλοντος, κύρωση Σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ και άλλες διατάξεις», με τις οποίες, μεταξύ άλλων, ρυθμίζονται θέματα του ν. 3843/2010 (ΦΕΚ 62/Α) «Ταυτότητα κτηρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις», σας γνωρίζουμε τα εξής: Στην περ. α' της παραγρ. 5 του άρθρου 22 του ως άνω νόμου, ορίζεται ότι για τους χώρους που διατηρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 3843/2010 δεν οφείλεται αναδρομικά οποιοσδήποτε φόρος. Τυχόν ήδη καταβληθέντες φόροι δεν αναζητούνται. Οι διατάξεις της ανωτέρω περ. α', παρ. 5 του άρθρου 22 του ν. 3897/2010 ισχύουν αναδρομικά από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3843/2010 (28.4.2010). Τέλος, τονίζεται ότι, στις περιπτώσεις που τα κτήρια στα οποία βρίσκονται οι χώροι που ρυθμίστηκαν με βάση το ν. 3843/2010, όπως ισχύει, δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί, τότε ευνόητο είναι ότι, για την ηλεκτροδότηση των κτηρίων αυτών, εκτός των ρυθμιζόμενων χώρων θα έχουν εφαρμογή είτε οι διατάξεις των άρθρων 35 και 36 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, εφόσον πρόκειται για οικοδομές που ανεγείρονται με βάση άδεια που εκδίδεται από 1.1.1995 και εφεξής, είτε οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990 στο σύνολό τους, εφόσον πρόκειται για οικοδομές που ανεγείρονται με βάση άδεια που εκδόθηκε μέχρι 31.12.1994 ή για αυθαίρετες οικοδομές που έχουν νομιμοποιηθεί ή για τις οποίες έχει εγκριθεί η ηλεκτροδότηση από τις αρμόδιες προς τούτο αρχές. Εφαρμογή διατάξεων Για την ηλεκτροδότηση των ημιυπαίθριων και λοιπών χώρων που υπάγονται στη ρύθμιση του ν. 3843/2010, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990, οι διατάξεις των άρθρων 35-36 του ΚΦΕ και της κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ 1137140/2439/Α0012-ΠΟΛ.1277/5.12.1994, όπως ισχύουν.

Οχι σε νέα μέτρα λέει και η ΠΟΜΙΔΑ

Tην κατηγορηματική αντίθεσή της στην επιβολή οποιασδήποτε έκτακτης εισφοράς, με οποιοδήποτε εξωραϊστικό μανδύα, ή την οποιαδήποτε περαιτέρω επαύξηση της φορολογίας στην ακίνητη ιδιοκτησία, η πραγματική αξία της οποίας «κατεδαφίζεται» καθημερινά όχι μόνον από την κατάσταση της αγοράς αλλά και από την χαριστική βολή στην τύχη των όποιων μισθωμάτων απέμειναν, με μέτρα όπως και η εξαγγελθείσα ίδρυση Περιφερειακών Επιτροπών Διακανονισμού Εμπορικών Μισθώσεων, εκφράζει η ΠΟΜΙΔΑ.

Οι πρόσφατες εξελίξεις, επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση , αποδεικνύουν πόσο μέγα δημοσιονομικό σφάλμα υπήρξε η επικοινωνιακού χαρακτήρα κατάργηση του ΕΤΑΚ, για να αντικατασταθεί με το ληστρικό ΦΑΠ, το οποίο σημειωτέον οδηγεί σε βαρύτερη φορολόγηση ακόμα και των μικρών και μεσαίων ιδιοκτητών απ’ ότι το ΕΤΑΚ συμπεριλαμβανομένης της έκτακτης εισφοράς του 2009! Η εγκατάλειψη χιλιάδων ήδη ξενοίκιαστων καταστημάτων και γραφείων σε όλες τις μεγάλες πόλεις, εξαιτίας της κρίσης στην αγορά, σε συνδυασμό με την επικείμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών, εν γνώσει του ότι οι πραγματικές αξίες εκμηδενίζονται, την επαπειλούμενη μείωση του αφορολόγητου ορίου για το ΦΑΠ και τη νέα έκτακτη εισφορά, οδηγούν τους ιδιοκτήτες σε απόγνωση λόγω πραγματικής πλήρους αδυναμίας πληρωμής των επιπλέον φόρων που αξιώνει κάθε χρόνο το αδηφάγο Δημόσιο. Επειδή δε σήμερα ουδείς αγοραστής προσέρχεται σε πλειστηριασμό ακινήτων, ακόμη και για χρέη προς το Δημόσιο, με τιμές εκκίνησης τις ήδη λίαν υψηλές αντικειμενικές αξίες, αν δεν δοθεί το δικαίωμα της μονομερούς εκχώρησης ακινήτου στο Δημόσιο σε εξόφληση των αλλεπάλληλων φόρων και εισφορών, μένει μόνον ο δρόμος της φυλάκισης ή της κάθειρξης για όσους ιδιοκτήτες δεν θα έχουν να πληρώσουν!

Η ΠΟΜΙΔΑ πιστεύει ότι υπάρχουν ισχυρά και αποτελεσματικά δημοσιονομικά μέτρα που μπορούν να αποδώσουν ταχύτατα, χωρίς να καταστρέψουν τόσο την οικονομία, όσο και τους ιδιοκτήτες ακινήτων σε όλη τη χώρα, όπως τα εξής:

1. Η μείωση των προστίμων των αυθαιρέτων και των υπογείων που άλλαξαν χρήση, ώστε να μπορούν να τα πληρώσουν μαζικά όλοι οι ενδιαφερόμενοι, κάτι που δεν επιτεύχθηκε με την ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους χώρους λόγω του τεράστιου κόστους τακτοποίησης υπόγειων χώρων μεγάλου εμβαδού.

2. Η εξαγορά δημόσιων εκτάσεων από πολίτες που τις κατέχουν χωρίς τίτλους κυριότητας.

3. Η οριοθετημένη αναστολή του «πόθεν έσχες» για αγορά και ανοικοδόμηση κάθε είδους ακινήτου και όχι μόνον για την πρώτη κατοικία.

4. Η μείωση του ΦΠΑ στην οικοδομή και την ανακαίνιση/ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων.

5. Η μείωση των αντικειμενικών συντελεστών εμπορικότητας και του Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων για την αγορά ιδιόκτητης επαγγελματικής στέγης, προκειμένου να τονωθεί η αγορά και δεδομένου του γεγονότος ότι υπάρχει μεγάλη προσφορά ακινήτων σε προσιτές τιμές σε σχέση με το παρελθόν.

6. Η ενεργοποίηση του ιδιαίτερα χρήσιμου θεσμού της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.

7. Η αλλαγή της νομοθεσίας που επιβάλλει χρονοβόρα αδειοδότηση για την αγορά ακινήτων από μη κοινοτικούς πολίτες στις πάμπολλες «παραμεθόριες» περιοχές της χώρας.

8. Η κατάργηση του ΦΑΠ στα μη προσοδοφόρα ακίνητα, κάτι που θα ενθαρρύνει υποψήφιους επενδυτές να αγοράσουν ακίνητα χωρίς να φοβούνται ότι επί όσο δεν θα μπορούν να τα αξιοποιήσουν, κινδύνει να ανατραπεί η επένδυσή τους από το ΦΑΠ που θα έχει χρειαστεί να καταβάλουν.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki