Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οδηγος για κληρονομιές, γον.παροχες

Σημαντικές αλλαγές έχουν σημειωθεί στη φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών με αποτέλεσμα οι πολίτες να μη γνωρίζουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους ή τα αφορολόγητα ποσά και τις νέες κλίμακες φόρου. Το υπουργείο Οικονομικών έχει καταγράψει τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα που απευθύνουν καθημερινά οι φορολογούμενοι στις εφορίες και στα συμβολαιογραφεία .

1. Ποιος είναι υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης φόρου κληρονομιάς;

Ο κληρονόμος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του.

2. Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φόρου κληρονομιάς;

Μέσα σε έξι μήνες, αν ο κληρονομούμενος πέθανε στην Ελλάδα, ή μέσα σε έναν χρόνο, αν ο κληρονομούμενος ή οι κληρονόμοι ή οι κληροδόχοι διέμεναν κατά τον χρόνο θανάτου στην αλλοδαπή. Η προθεσμία αρχίζει από τον θάνατο του κληρονομουμένου, τη δημοσίευση της διαθήκης ή τη δημοσίευση της τελεσίδικης απόφασης που κηρύσσει την αφάνεια ή τον θάνατο του υποχρέου σε δήλωση, αν αυτός δεν υπέβαλε δήλωση ή τον διορισμό των κηδεμόνων σχολαζουσών κληρονομιών, των εκτελεστών διαθήκης, των συνδίκων πτώχευσης ή την αναγνώρισή τους, σε περίπτωση κληρονόμων σχολαζουσών κληρονομιών ή τον χρόνο που ορίζεται στα άρθρα 7 και 8 του Κώδικα.

3. Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται κατά την υποβολή δηλώσεων φόρου κληρονομιάς;

α) Ληξιαρχική πράξη θανάτου.

β) Αντίγραφο διαθήκης.

γ) Κληρονομητήριο ή πιστοποιητικό της αρμόδιας δημοτικής ή κοινοτικής αρχής περί του είδους και του βαθμού συγγενείας προς τον κληρονομούμενο.

δ) Πιστοποιητικό του γραμματέα Πρωτοδικών περί μη δημοσιεύσεως νεότερης διαθήκης ή περί μη δημοσιεύσεως διαθήκης στην περίπτωση της εξ αδιαθέτου διαδοχής.

ε) Πιστοποιητικό για την ηλικία του επικαρπωτή, όταν για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη η ηλικία αυτού. στ) Εγγραφο νομιμοποιήσεως, σε περίπτωση πληρεξουσίου.

ζ) Τα έγγραφα που αποδεικνύουν τη μετάθεση του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.

η) Αποδεικτικά χρεών της κληρονομιάς.

4. Ποια είναι αρμόδια ΔΟΥ για την παραλαβή δηλώσεων φόρου κληρονομιάς;

Η ΔΟΥ της κατοικίας του κληρονομουμένου ή η ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού, αν ο κληρονομούμενος ήταν κάτοικος αλλοδαπής. Αν όμως ο κληρονομούμενος είχε την κατοικία του στην αλλοδαπή αλλά πέθανε στην Ελλάδα, αρμόδια είναι η ΔΟΥ του τόπου θανάτου. Ως κατοικία του κληρονομουμένου θεωρείται αυτή που προκύπτει από το ΑΦΜ αυτού.

5. Ποιος είναι υπόχρεος υποβολής δήλωσης φόρου δωρεάς - γονικής παροχής; Είναι οι συμβαλλόμενοι δωρητής - δωρεοδόχος, γονέας - τέκνο και, σε περίπτωση άτυπης δωρεάς, ο δωρεοδόχος.

6. Ποια είναι αρμόδια ΔΟΥ για την παραλαβή δήλωσης φόρου δωρεάς - γονικής παροχής;

Η ΔΟΥ της κατοικίας του δωρητή. Ως κατοικία του δωρητή θεωρείται αυτή που προκύπτει από το ΑΦΜ αυτού. Για τις χρηματικές δωρεές προς τα ΝΠΔΔ, τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, τους δήμους, τις κοινότητες, τους ιερούς ναούς, τις ιερές μονές κτλ., καθώς και τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα που αποδεδειγμένα επιδιώκουν σκοπούς κοινωφελείς, εθνωφελείς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς, εκπαιδευτικούς ή καλλιτεχνικούς, αρμόδια είναι η ΔΟΥ της περιφέρειας της κατοικίας του δωρεοδόχου.

7. Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φόρου δωρεάς - γονικής παροχής;

Η δήλωση υποβάλλεται πριν από την κατάρτιση του συμβολαίου, το οποίο συντάσσεται με βάση θεωρημένο αντίγραφο της δήλωσης, και, προκειμένου για άτυπες δωρεές, μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση του αντικειμένου της δωρεάς στον δωρεοδόχο.

8. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις απαλλαγής από τον φόρο κληρονομιών και γονικών παροχών για την απόκτηση της πρώτης κατοικίας;

Ο κληρονόμος (σύζυγος ή τέκνο του κληρονομουμένου) ή το ενήλικο τέκνο που αποκτά τη γονική παροχή ή ο σύζυγος αυτού ή τα ανήλικα τέκνα τους να μην έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη κατοικία ή ιδανικό μερίδιο κατοικίας που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στα οποία αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Οι στεγαστικές ανάγκες θεωρείται ότι καλύπτονται αν το συνολικό εμβαδόν των ανωτέρω ακινήτων (και των λοιπών αντίστοιχων κληρονομιαίων ακινήτων) είναι 70 τ.μ. προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του δικαιούχου.

9. Ποια είναι τα αφορολόγητα ποσά για την απόκτηση πρώτης κατοικίας αιτία θανάτου ή γονικής παροχής;

Στην αιτία θανάτου κτήση, η απαλλαγή παρέχεται για αξία κατοικίας έως 200.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και έως 250.000 ευρώ για έγγαμο, η οποία προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα ανήλικα τέκνα, των οποίων την επιμέλεια έχει ο δικαιούχος. Στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης αυτοκινήτου και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου ως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα. Επίσης χορηγείται απαλλαγή για οικόπεδο αξίας έως 50.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και έως 100.000 ευρώ για κάθε έγγαμο κληρονόμο, προσαυξανόμενη κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα. Τα παραπάνω ισχύουν εφόσον στον δικαιούχο κληρονόμο ή κληροδόχο περιέρχεται μία μόνο κατοικία ή ένα οικόπεδο εξ ολοκλήρου και κατά πλήρη κυριότητα και όχι ποσοστό εξ αδιαιρέτου. Αντίστοιχη απαλλαγή παρέχεται και κατά τη γονική παροχή πρώτης κατοικίας, σε ενήλικο τέκνο.

10. Γεωργικές απαλλαγές

Με τον Ν. 3842/2010 από 23.4.2010 καταργούνται οι γεωργικές απαλλαγές και ο φόρος υπολογίζεται πλέον με βάση τα αφορολόγητα ποσά και τους φορολογικούς συντελεστές της αντίστοιχης κατηγορίας, όπως και τα λοιπά περιουσιακά στοιχεία.

11. Σε πόσες δόσεις καταβάλλεται ο φόρος κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών;

α) Σε 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις των 500 ευρώ, αν η βεβαίωση έγινε με βάση τη δήλωση του υποχρέου ή την έκδοση οριστικής πράξης ή έπειτα από συμβιβασμό και την καταβολή του 1/5 ή έπειτα από απόφαση δικαστηρίου ή από δικαστικό συμβιβασμό.

β) Σε 6 ίσες μηνιαίες δόσεις των 500 ευρώ, αν η βεβαίωση του 50% του φόρου έγινε έπειτα από άσκηση προσφυγής. Σε περίπτωση κληρονομιάς, αν ο κληρονόμος είναι ανήλικος, ο αριθμός των δόσεων διπλασιάζεται.

12. Ποιος είναι ο χρόνος φορολογίας για την κτήση αιτία θανάτου; Κατά κανόνα χρόνος φορολογίας είναι ο χρόνος θανάτου. Ο χρόνος φορολογίας μετατίθεται σε μεταγενέστερο του θανάτου χρονικό σημείο αυτοδίκαια στις περιπτώσεις αναβλητικής αίρεσης, επιδικίας περί το κληρονομικό δικαίωμα ή περί την κληρονομιά, διαχωρισμού επικαρπίας από την κυριότητα κτλ. ή με απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας ΔΟΥ στις περιπτώσεις του άρθρου 8 του Κώδικα (άρθρα 7 και 8).

13. Πότε παραγράφεται το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή φόρου κληρονομιάς ή δωρεάς, γονικής παροχής; Παραγράφεται μετά την πάροδο 10 ετών αν υποβλήθηκε δήλωση ή 15 ετών αν δεν υποβλήθηκε δήλωση. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, το δικαίωμα του Δημοσίου είναι παραγραμμένο για όλες τις υποθέσεις για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε ως τις 31.12.1994.

14. Ποια είναι τα αφορολόγητα όρια και οι φορολογικοί συντελεστές στη φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών;

α) Η αιτία θανάτου κτήση πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων, καθώς και η αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής κτήση ακινήτων ή εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί ακινήτων, μετοχών καθώς και λοιπών περιουσιακών στοιχείων (δηλαδή όλων των περιουσιακών στοιχείων πλην μετρητών), από δωρεοδόχους που υπάγονται στην Α', στην Β' και στην Γ' κατηγορία, υπόκεινται σε φόρο.

β) Η αιτία γονικής παροχής κτήση χρηματικών ποσών φορολογείται αυτοτελώς, με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) ενώ η αιτία δωρεάς κτήση χρηματικών ποσών φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στην Α' κατηγορία, είκοσι τοις εκατό (20%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στη Β' κατηγορία και σαράντα τοις εκατό (40%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στη Γ' κατηγορία.

15. Ποιο είναι το απαλλασσόμενο ποσό όταν κληρονόμος είναι σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του κληρονομουμένου;

Μετά τις 26.1.2010, όταν κληρονόμος είναι σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του κληρονομουμένου, απαλλάσσεται από τον φόρο κληρονομιάς αξία κληρονομιαίας περιουσίας έως 400.000 ευρώ για κάθε κληρονόμο (με αντίστοιχο περιορισμό των κλιμακίων υπολογισμού του φόρου της Α' κατηγορίας).

ΠΟΜΙΔΑ: Οδηγός φόρων σε ημιυπαιθριους

Εγκύκλιο για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τους τακτοποιημένους ημιυπαίθριους εξέδωσε η ΠΟΜΙΔΑ.

1. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ. Η επιφάνεια των τακτοποιημένων χώρων θα συνυπολογίζεται από τις επόμενες φορολογικές δηλώσεις του 2012 στον προσδιορισμό της επιφάνειας των ακινήτων κατά την εφαρμογή των διατάξεων για ιδιοκατοίκηση, δωρεάν παραχώρηση, εκμίσθωση, έκπτωση τόκων δανείων κλπ. Δεν υπάρχει αναδρομικότητα, όμως θα υπάρχει στο εξής συνυπολογισμός για την σημαντική επαύξηση των <<τεκμηρίων>>, δηλαδή τον προσδιορισμό του αντικειμενικού εισοδήματος με βάση την ετήσια αντικειμενική δαπάνη της ιδιοκατοικούμενης ή μισθούμενης ή δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας, καθώς και μιας ή περισσότερων δευτερευουσών κατοικιών, ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα της επιφάνειάς τους, και με τις νέες αντικειμενικές αξίες. Η τελευταία αυτή εξέλιξη, δεν είχε ρητά γνωστοποιηθεί από τους αρμόδιους παράγοντες προς τους ενδιαφερόμενους πολίτες, πολλοί από τους οποίους θα επιβαρυνθούν σε όλες τις επόμενες φορολογικές δηλώσεις τους, με υψηλότατα τεκμήρια που δεν θα καλύπτονται από τα γενικά μειωμένα εισοδήματά τους, με αποτέλεσμα να φορολογούνται βάσει διογκωμένων νέων <<αντικειμενικών αξιών>> και <<τεκμηρίων διβίωσης>>, με καταστροφικά αποτελέσματα!

2. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ & ΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ (Ε9) Α. Οι τακτοποιούμενοι ημιυπαίθριοι, που είτε, ως συνήθως είχε παραλειφθεί εντελώς η αναγραφή τους στη δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9), είτε είχαν ήδη δηλωθεί ως βοηθητικοί χώροι, δεν απαιτείται να δηλωθούν τώρα ως κύριοι χώροι στη δήλωση στοιχείων ακινήτων έτους 2011 και, όσον αφορά τον Φ.Α.Π., θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο, όπως ακριβώς πριν την τακτοποίησή τους, επί όσο χρόνο ιδιοκτήτης τους παραμένει το αυτό φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Σε κάθε όμως περίπτωση μελλοντικής μεταβίβασης, γονικής παροχής, κληρονομιάς, ή άλλης μεταβολής του εμπραγμάτου δικαιώματος επί του τακτοποιημένου ακινήτου, τότε το ακίνητο αυτό θα δηλωθεί και θα φορολογηθεί και θα δηλωθεί στο ΦΑΠ, με τη νέα του μορφή και εμβαδόν. Β. Οι τακτοποιούμενοι χώροι, λόγω μετατροπής τους σε χώρους κύριας χρήσης, οι οποίοι είχαν ήδη περιληφθεί στη δήλωση στοιχείων ακινήτων όσον αφορά το Φ.Α.Π., θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο, όπως ακριβώς πριν την τακτοποίησή τους. Αν δεν είχαν συμπεριληφθεί στο παρελθόν (π.χ. νέο διαμέρισμα στην ανοικτή πιλωτή, σοφίτα), θα πρέπει να προστεθούν στο Ε9 των φορολογουμένων. Ως χρόνος τακτοποίησης θεωρείται η ημερομηνία της τελευταίας σφραγίδας της αρμόδιας πολεοδομίας. Φόρος οφείλεται μόνον για μελλοντικές αγοραπωλησίες, και με αντικειμενική αξία ανάλογα με την τυχόν νέα χρήση (π.χ. μετατροπή υπογείου σε κατάστημα) κάθε πωλούμενου ακινήτου και όχι για παρελθούσες μεταβιβάσεις. Τυχόν ΦΜΑ που καταβλήθηκε για την αξία χώρων που είχαν ήδη ρυθμισθεί κατ'εφαρμογή του ν. 3843/2010 την ημέρα της αγοράς (σύνταξης μεταβιβαστικού συμβολαίου) για ακίνητα που είχαν υπαχθεί στις διατάξεις της απαλλαγής α΄ κατοικίας (π.χ. ΦΜΑ για ημιυπαίθριο ήδη τακτοποιημένο, ο οποίος πριν δεν απαλλασσόταν), μπορεί να αναζητηθεί από τον φορολογούμενο εντός τριετίας από την ημερομηνία καταβολής του. Τα ανωτέρω θα εφαρμόζονται και στις κληρονομιές - γονικές παροχές.

Ποιοί θα πληρώσουν τον λογαριασμό

Σε μικρά σπίτια με εμβαδόν έως 70 τετραγωνικά μέτρα και ηλικία που θα ξεπερνά τα δέκα χρόνια θα στραφεί , σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η ζήτηση στα επόμενα χρόνια στην περίπτωση που εφαρμοστούν τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί.

Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών αλλά και κατασκευαστών, η αύξηση των τεκμηρίων σε συνδυασμό με την μείωση του αφορολόγητου στον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας , θα αποδειχθεί ένα διαρκές πλήγμα στο πρότυπο της αγοράς κατοικίας το οποίο είχε διαμορφωθεί στην διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας και το οποίο βασίζονταν κατά κύριο λόγο στην ανάγκη αναβάθμισης των στεγαστικών αναγκών των ελλήνων. Το πρόβλημα δεν εντοπίζεται τόσο στην σημερινή αύξηση της φορολογίας , όσο στις δυνατότητες που παρέχονται στον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών να αυξάνει την φορολογία εισοδήματος χρησιμοποιώντας την ακίνητη περιουσία.

Δηλαδή , η δυνατότητα προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές αξίες θα παρέχει την δυνατότητα για αύξηση της φορολογίας εισοδήματος με βάση την κύρια και την δευτερεύουσα κατοικία του φορολογούμενου. Με δεδομένο ότι σήμερα η μέση τιμή πώλησης ενός καινούργιου διαμερίσματος κινείται στα επίπεδα των 2.300 ευρώ είναι εύκολο να καταλάβει ο καθένας το πώς και το πόσο θα επηρεάσει διαχρονικά την φορολογική επιβάρυνση η εφαρμογή των νέων μέτρων.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουν μάλιστα οι αγορές κατοικίας των περιοχών , στις οποίες οι κάτοικοι έχουν χαμηλό εισόδημα. Στις περιοχές αυτές οι αντικειμενικές αξίες , υπολείπονται σημαντικά από τις αγοραίες με αποτέλεσμα όταν αυξηθούν στα επίπεδα των αγοραίων , η φορολογική επιβάρυνση να είναι σημαντικά μεγαλύτερη σε σύγκριση με άλλες περιοχές στις οποίες οι αντικειμενικές αξίες βρίσκονται –λόγω κρίσης- στα επίπεδα των αγοραίων.

Το νέο πακέτο των μέτρων , στην πραγματικότητα χρησιμοποιεί το ακίνητο ως «εργαλείο» διαρκούς φορολόγησης των ιδιοκτητών. Αυτό που θα συμβεί είναι ότι , με την εφαρμογή του , αλλάζει και η δομή της φορολογίας της ακίνητης περιουσίας . Συγκεκριμένα μέχρι σήμερα , το βάρος της φορολογικής επιβάρυνσης είχε πέσει στην απόκτηση του ακίνητου περιουσιακού στοιχείου. Με τα νέα μέτρα και κυρίως με την μείωση του αφορολόγητου στον ΦΑΠ και την αύξηση των τεκμηρίων , θα φορολογείται και η κτήση του ακινήτου.

Με δεδομένο μάλιστα ότι σε όλα αυτά , θα χρησιμοποιηθούν οι αντικειμενικές αξίες προκειμένου να ορισθεί η φορολογητέα αξία οι δυνητικοί ιδιοκτήτες θα λαμβάνουν υπόψη όχι μόνο τις αντικειμενικές αξίες αλλά και τους συντελεστές παλαιότητας . Από την άλλη πλευρά, η νέα φιλοσοφία στην φορολογία της ακίνητης περιουσίας θα επηρεάσει και την οικοδομή , καθώς οι κατασκευαστές θα περιορίσουν τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα τον όγκο παραγωγής τους στρεφόμενοι κυρίως σε μικρότερες και πιο οικονομικές κατοικίες.

Η δολοφονία της ιδιοκτησίας

<<Ληξιαρχική πράξη θανάτου>> του σημαντικότερου περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του, αλλά και κάθε ελπίδας για ανάκαμψη της οικονομίας, προβλέπει το "μεσοπρόθεσμο" δημοσιονομικό πλαίσιο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Το πλαίσιο προβλέπει για την ακίνητη ιδιοκτησία μεταξύ άλλων τα εξής πρόσθετα φορολογικά μέτρα:

*Μείωση αφορολογήτου του ΦΑΠ στις 100.000 ευρώ, όσο ήταν δηλαδή και στο ΕΤΑΚ.

*Επιβολή έκτακτης εισφοράς στα "ακριβά" ακίνητα, αδιευκρίνιστου ύψους.

*Έκτακτη εισφορά 1-2 ο/οο μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

*Διπλασιασμό των τεκμηρίων κατοικίας.

*Ετήσια "έκτακτη" εισφορά στα εισοδήματα πάνω από συγκεκριμένα όρια.

Η ΠΟΜΙΔΑ δηλώνει για μια ακόμη φορά προς κάθε κατεύθυνση ότι είναι αδύνατη η πληρωμή των παραπάνω φόρων που προστίθενται στους δεκάδες ήδη υφιστάμενους φόρους, τέλη και εισφορές και συνεπώς το Δημόσιο θα έχει στη διάθεσή του μόνο τον δρόμο των κατασχέσεων και πλειστηριασμών των ακινήτων, στους οποίους ουδείς προσέρχεται πλέον να πλειοδοτήσει δεδομένου ότι η τιμή πρώτης προσφοράς που είναι η αντικειμενική αξία θεωρείται ως εξωπραγματικά υψηλή!

Ενόψει του ότι οι διατάξεις του νέου φορολογικού νόμου προβλέπουν δρακόντειες ποινές όχι μόνον για όσους αρνούνται, αλλά ακόμη και για όσους αδυνατούν να πληρώσουν τους φόρους τους, η ΠΟΜΙΔΑ ζητά και πάλι τη θεσμοθέτηση της δυνατότητας εκχώρησης ακινήτου για όσους αποδεδειγμένα αδυνατούν να καταβάλουν τους φόρους ακινήτων, ως μόνη σανίδα σωτηρίας, ώστε να μην καταδικαστούν μαζικά σε ποινές ακόμη και κάθειρξης, για αδυναμία πληρωμής φόρων!

Η επιβολή και νέων δημευτικών φόρων στην απλή κατοχή ακόμη και απρόσοδης ακίνητης ιδιοκτησίας συνιστά παραβίαση της Συνταγματικής διάταξης περί συνεισφοράς των πολιτών στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους, γνωστού όντος ότι η φοροδοτική ικανότητα του κάθε πολίτη συναρτάται με τα εισοδήματά του και όχι με την κατοχή περιουσίας που ελάχιστα πλέον αποφέρει σήμερα.

Τέσσερα κτυπήματα στην ιδιοκτησία

Προγκρομ με στόχο την είσπραξη 1,2 δισ. ευρώ στήνει η Κυβέρνηση. Το προγκρομ θα γίνει με τέσσερεις τρόπους είναι τετραπλό καθώς το σύνολο των ιδιοκτητών ακινήτων θα επιβαρυνθεί με ένα νέο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας το οποίο θα εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και θα προορίζεται για την κάλυψη της «μαύρης τρύπας» των εσόδων. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το ΤΑΠ εισπράττεται από τη ΔΕΗ για λογαριασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράλληλα μειώνεται σημαντικά το αφορολόγητο του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στα 100.000 ευρώ ή 200.000 ευρώ από 400.000 ευρώ σήμερα για ατομική ακίνητη περιουσία, επιβάλλεται έκτακτη εισφορά στην ακίνητη περιουσία που ξεπερνάει ένα ύψος π.χ. 1.500.000 ευρώ, ενώ αυξάνονται σημαντικά οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης για όλες τις κατηγορίες ακινήτων (πρώτη κατοικία, δευτερεύουσα, εξοχική). Φυσικά , το υπουργείο Οικονομικών για τα μάτια του κόσμου ανακοινώνει μέτρα-κοροϊδία όπως για παράδειγμα: το πάγωμα των αντικειμενικών αξιών για το 2011 (επειδή δεν είναι έτοιμο), τη διατήρηση του αφορολογήτου ορίου για αγορά πρώτης κατοικίας και τη κατάργηση του «πόθεν έσχες» για τουλάχιστον μία διετία για την αγορά οποιουδήποτε ακινήτου (κύρια κατοικία, δευτερεύουσα, εξοχική.) Κατά την παρουσίαση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου ανέφερε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπάρξουν οι οριστικές αποφάσεις για το πώς θα φορολογηθεί η ακίνητη περιουσία ώστε να επιτευχθεί ο εισπρακτικός στόχος που έχει τεθεί για τα επόμενα χρόνια. Ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι δεν θα μειωθεί το αφορολόγητο για απόκτηση κύριας κατοικίας, ενώ για τη μείωση του αφορολογήτου που εφαρμόζεται για τον υπολογισμό του νέου Φόρου Ακίνητης Περιουσίας που αντικατέστησε το ΕΤΑΚ δήλωσε ότι δύο είναι τα σενάρια που εξετάζονται: να μειωθεί στις 100.000 ευρώ ή στις 200.000 ευρώ και από κει και πάνω και ως ένα ύψος να εφαρμοστεί συντελεστής 0,1% ή 0,2%. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το πιθανότερο σενάριο είναι το αφορολόγητο να μειωθεί στα 200.000 ευρώ από 400.000 ευρώ σήμερα και ο φορολογικός συντελεστής να διαμορφωθεί στο 0,2%.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki