Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Πως θα γίνει η αναστολή του ποθεν έσχες

Αναστέλλεται η εφαρμογή του «πόθεν έσχες», από 17/12/2010 μέχρι και 31/12/2013, για την απόκτηση (αγορά ή ανέγερση ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση) όλων των ακινήτων, ενώ από τις 17 Δεκεμβρίου 2010 εξαιρούνται από την επιβολή του φόρου δωρεάς και γονικής παροχής οι δωρεές και οι γονικές παροχές χρημάτων που συνιστώνται αποκλειστικά για την αγορά ή ανέγερση ακινήτων. Λόγω της αναδρομικότητας μάλιστα του συγκεκριμένου μέτρου, οι ΔΟΥ θα πρέπει να προβούν, οίκοθεν ή κατόπιν αιτήσεως ή υποβολής ανακλητικής δήλωσης του φορολογουμένου, στη διαγραφή του βεβαιωθέντος και επιστροφή του τυχόν καταβληθέντος φόρου δωρεάς ή γονικής παροχής, για δηλώσεις οι οποίες αφορούσαν σε δωρηθέν χρηματικό ποσό για αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας, το οποίο υπερέβαινε το απαλλασσόμενο.

Αυτά γνωστοποιήθηκαν αρμοδίως με την υπ' αρίθμ. ΠΟΛ.1165/29.7.2011 εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, με την οποία δόθηκαν οι κατωτέρω οδηγίες και διευκρινίσεις όσον αφορά την εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 33 του ν. 3986/2011 (ΦΕΚ 152 Α΄/1-7-2011) «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015»:

1. Με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3899/2010, θεσπίστηκε απαλλαγή από το φόρο για τις δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών, που καταρτίζονταν αποκλειστικά για την αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας από ενήλικο για τις οποίες (αγορά/ ανέγερση) η δαπάνη που πραγματοποιείτο (από 17/12/2010 μέχρι και 31/12/2012) δεν λαμβανόταν υπόψη για τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος (απαλλαγή από το «πόθεν έσχες»), σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης γ του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Με τις διατάξεις του άρθρου 28 παρ. 6 του ν. 3986/2011, οι διατάξεις της περίπτωσης γ του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αναστέλλονται από 17/12/2010 μέχρι και 31/12/2013 και κατά συνέπεια αναστέλλεται η εφαρμογή του «πόθεν έσχες» για το χρονικό αυτό διάστημα για την απόκτηση (αγορά ή ανέγερση ή χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση) όλων των ακινήτων.

2. Με την παράγραφο 4 του άρθρου 33 του ν. 3986/2011, προστέθηκε παράγραφος 5 στο τέλος της ενότητας Α΄ του άρθρου 34 του Κώδικα φορολογίας κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών (ο οποίος κυρώθηκε με το ν. 2961/2001), σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από την επιβολή του φόρου δωρεάς και γονικής παροχής οι δωρεές και οι γονικές παροχές χρημάτων που συνιστώνται αποκλειστικά για την αγορά ή ανέγερση ακινήτων, εφόσον πρόκειται για δαπάνη η οποία κατά τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, δεν προσαυξάνει την ετήσια δαπάνη του φορολογουμένου.

Οι δωρεές και οι γονικές παροχές αυτές δεν θεωρούνται δωρεές και συνεπώς δεν θα υποβάλλονται οι οικείες δηλώσεις. Διευκρινίζουμε ότι, ακόμη κι αν οι φορολογούμενοι υποβάλλουν δήλωση φόρου δωρεάς για την καταβληθείσα δαπάνη αγοράς/ανέγερσης ακινήτου (στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η αμοιβή δικηγόρου, συμβολαιογράφου, τέλη μεταγραφής κ.λπ.), όπως αυτή ορίζεται κάθε φορά στον Κ.Φ.Ε., δεν θα θεωρείται δωρεά και δεν θα επιβάλλεται ο οικείος φόρος ούτε θα συνυπολογίζεται σε μεταγενέστερες δωρεές του ίδιου δωρητή προς τον ίδιο δωρεοδόχο ή στην κληρονομιά αυτού. Αναδρομικά Με την παράγραφο 5 του άρθρου 33 ορίζεται ότι η πιο πάνω διάταξη της παρ. 5 της ενότητας Α΄ του άρθρου 34 του Κώδικα φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών, έχει εφαρμογή σε υποθέσεις δωρεών και γονικών παροχών στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε από 17/12/2010 και συνεπώς και στην αγορά/ανέγερση ακινήτου που πραγματοποιήθηκε από την ημερομηνία αυτή.

Κατά συνέπεια, λόγω της αναδρομικής ισχύος αυτής, παρακαλούνται οι Δ.Ο.Υ. να προβούν, οίκοθεν ή κατόπιν αιτήσεως ή υποβολής ανακλητικής δήλωσης του φορολογουμένου, στη διαγραφή του βεβαιωθέντος και επιστροφή του τυχόν καταβληθέντος φόρου δωρεάς ή γονικής παροχής, για δηλώσεις οι οποίες υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3899/2010 και αφορούσαν σε δωρηθέν χρηματικό ποσό για αγορά/ανέγερση πρώτης κατοικίας, το οποίο υπερέβαινε το απαλλασσόμενο κατά τις διατάξεις της παρ. 1 του αρ. 8 του ίδιου νόμου.

Αλαλουμ με τις δωρεές

Η αναστολή του πόθεν έσχες για αγορά α' κατοικίας μέχρι 200.000 ευρώ, προέβλεπε ότι όποιος αγόραζε α' κατοικία από 17 Δεκεμβρίου του 2010, δεν πλήρωνε φόρο για τη δωρεά χρημάτων μέχρι το ποσό των 200.000 ευρώ. Πλέον με τις διατάξεις του Μεσοπρόθεσμου, αναστέλλεται το πόθεν έσχες για την αγορά όλων των ακινήτων από 17 Δεκεμβρίου του 2010. Κατά συνέπεια όσοι αγόρασαν α' κατοικία, που ξεπερνούσε σε αξία τις 200.000 ευρώ και πήραν δωρεά χρημάτων η οποία φορολογήθηκε, θα πρέπει να κάνουν αίτηση για να τους επιστραφούν τα ποσά του φόρου που κατέβαλαν.

Τα αντίδοτα στην εφορία

Η αγορά ακινήτων σήμερα θυμίζει παρτίδα ποκερ σε γουέστερν σπαγγέτι της δεκαετίας του ΄60. Οι δυο μονομάχοι αναμετρώνται στο σαλούν και στο δρόμο παραμονεύουν κάποιοι το νικητή για να του αρπάξουν τα κέρδη. Για να το πούμε πιο απλά , αγοραστές και πωλητές αναμετρώνται για να διαμορφώσουν τις καλύτερες συνθήκες για να κάνουν –ο καθένας για τον εαυτό του- την καλύτερη συναλλαγή αλλά έξω η εφορία παραμονεύει για να αρπάξει όχι μόνο ένα κομμάτι των κερδών αλλά και ένα ποσοτό του κεφαλαίου. Υπερβολές , θα σκεφτείτε. Λάθος. Αυτή είναι η πραγματικότητα και θα σας εξηγήσουμε το γιατί.

Οι περισσότεροι αγοραστές σήμερα διαθέτουν ρευστό στη τσέπη και αυτό σε αντίθεση με το παρελθόν που περίμεναν να το αποκτήσουν είτε από την τράπεζα είτε από την πώληση κάποιου περιουσιακού τους στοιχείου. Αυτό το ρευστό το εκμεταλλεύονται για να εξασφαλίσουν τους καλύτερους δυνατούς όρους από τον πωλητή. Αυτός με την σειρά του πουλά τις περισσότερες φορές από ανάγκη (ρευστότητας, φορολογικοί λόγοι κα). Σε αυτή λοιπόν την παρτίδα, τις περισσότερες φορές κερδισμένος είναι αυτός που έχει το ρευστό και το ύψος του κέρδους είναι σε άμεση συνάρτηση με την «ανάγκη» του αντιπάλου. Δηλαδή , σε διάστημα λιγότερο από πέντε χρόνια περάσαμε από την παντοκρατορία του «πωλητή» στην μονοκρατορία του αγοραστή. Όμως εκεί έξω παραμονεύει η εφορία για να αρπάξει με πολλούς τρόπους το μερίδιο της : φόρος μεταβίβασης, φόρος ακίνητης περιουσίας, φόρος εισοδήματος είναι μερικά από τα πιο σημαντικά όπλα που έχει . Και να δεν της φτάνουν , βγάζει από το το «οπλοστάσιο» και άλλα πχ τις αντικειμενικές αξίες. Υπάρχει κάποια λύση στο πρόβλημα αυτό; Ναι είναι η απάντηση.

Ο ειδικός στα θέματα φορολογίας που όπως δείχνουν τα πράγματα για όσους θέλουν να αγοράσουν θα γίνει σύντομα τόσο απαραίτητος όσο…ο γιατρός. Ρωτήσαμε και αλιεύσαμε μερικές πληροφορίες για τους τρόπου με τους οποίους μπορεί να αντιμετωπιστεί το «πρόβλημα εφορία» στην αγορά ακινήτων.

-Τμηματική αγορά από διαφόρους φορείς είναι ένας τρόπος που ταιριάζει κυρίως σε περιπτώσεις που το ακίνητο μπορεί να «τεμαχιστεί» σε επιμέρους τμήματα. Η αγορά μπορεί να γίνει από διαφορετικά πρόσωπα (φυσικά ή νομικά) και όχι ένα .

-Αγορά από ένα πρόσωπο(φυσικό ή νομικό) που δεν έχει προβλήματα με τα τεκμήρια και ενοικίαση σε άλλο (στον πραγματικό ιδιοκτήτη).

-Αγορά από νομικό πρόσωπο που ελέγχεται από το φυσικό ιδιοκτήτη. Οι συνδυασμοί εδώ , πολλοί που αφορούν την μορφή και την έδρα του νομικού προσώπου.

-«Παιγνίδι» με την κυριότητα και την επικαρπία μεταξύ στενών συγγενικών προσώπων.

Σύμφωνα με τους ειδικούς αυτοί είναι οι τέσσερεις βασικοί άξονες στους οποίους θα πρέπει να κινηθούν οι υποψήφιοι αγοραστές ώστε «το δάγκωμα της εφορίας» να ελαχιστοποιηθεί . Οι άξονες αυτοί λένε μπορεί να εφαρμοστούν με πολλές παραλλαγές μεταξύ τους και αυτό εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό με το είδος του ακινήτου, την περιουσιακή και την οικογενειακή κατάσταση του αγοραστή, την χρήση του ακινήτου (ιδιόχρηση ή επενδυτικό ακίνητο) και την ευελιξία που διαθέτει.

Φοροελεγχοι στο "πτώμα" της αγοράς

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, έχοντας στη διάθεσή της τα στοιχεία από τις περίπου 2,75 εκατ. δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (144% περισσότερες από το 2010), που υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά από τους φορολογούμενους, ξεκινάει μπαράζ στοχευμένων διασταυρωτικών ελέγχων, προκειμένου να εντοπίσει τους φοροφυγάδες.  Τα στοιχεία από τις ηλεκτρονικές δηλώσεις, που αποτελούν τη βάση διασταυρώσεων, εντοπίζονται και σε :

1. Αγοραπωλησίες ακινήτων και οχημάτων. Η απόκτηση ακινήτου (και πισίνας) ή οχήματος (αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής κ.λπ.) πρέπει να αποδεικνύεται από το ύψος του εισοδήματος του έτους ή παλαιότερων ετών του φορολογούμενου ή από τυχόν δάνεια (ιδιωτικά ή τραπεζικά) ή πωλήσεις άλλων περιουσιακών στοιχείων ή κέρδη από τυχερά παίγνια, ειδάλλως ενεργοποιείται το «πόθεν έσχες». Σε κάθε περίπτωση, η απόκτηση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου, αν δεν αποδεικνύεται, τότε το ύψος του τεκμηρίου θεωρείται εισόδημα και επί αυτού υπολογίζεται ο φόρος εισοδήματος.

2. Δάνεια -κάρτες. Η ΓΓΠΣ εντοπίζει, μέσω των δισκετών με τα στοιχεία που λαμβάνει από τις τράπεζες, τους φορολογούμενους που έχουν λάβει δάνεια, για αγορά ακινήτου ή οχήματος ή έχουν αγοράσει προϊόντα μεγάλης αξίας μέσω πιστωτικών καρτών, καθώς κατά το παρελθόν έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις «μαϊμού» δανείων ή αδήλωτες αγορές προϊόντων μεγάλης αξίας.

3. Ενοίκια. Δεν είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που συνηθίζουν να μη δηλώνουν τα εισοδήματα από ενοίκια. Από φέτος ελέγχονται και οι ενοικιαστές, καθώς το ενοίκιο αποτελεί τεκμήριο. Τα τελευταία δεδομένα είναι αυτά που μπορεί να ενδυναμώσουν τη φοροδιαφυγή, καθώς και οι δύο συναλλασσόμενοι -ιδιοκτήτες και ενοικιαστές- έχουν συμφέρον απόκρυψης του ενοικίου ή αναγραφής χαμηλότερου ποσού. Για τον λόγο αυτό, ο έλεγχος στον τομέα αυτό επεκτείνεται και στους τραπεζικούς λογαριασμούς. 6. Ιατρικά. Η μεγάλη έκπτωση δαπανών, που απολαμβάνουν οι φορολογούμενοι κυρίως από ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, οδηγεί σε εξονυχιστικό έλεγχο των βεβαιώσεων δαπανών. 7. Εισφορές. Ο έλεγχος διενεργείται μέσω των στοιχείων που παρέχουν τα Ασφαλιστικά Ταμεία για εισφορές που είτε αφορούν ασφαλιστική κάλυψη είτε αναγνώριση παλαιών ετών. Κι εδώ ο έλεγχος πραγματοποιείται λόγω της μεγάλης έκπτωσης της σχετικής δαπάνης. *

Τα "παράθυρα" για τα τεκμήρια

Τα τεκμήρια για την κατοικία είναι σίγουρα εξοντωτικά για τους ιδιοκτήτες . Για το λόγο αυτό απευθυνθήκαμε σε φοροτεχνικούς για να έχουμε μία γεύση για το τρόπο να περιοριστεί η φορολογική επιβάρυνση απο αυτά.

Για παράδειγμα ιδιοκτήτες δύο ακινήτων στην ίδια πόλη, δηλώνουν ως κύρια κατοικία το μικρότερο ακίνητο. Κι αυτό διότι το δεύτερο εμφανίζεται ως δευτερεύουσα κατοικία και έχει έκπτωση 50% στο τεκμήριο. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα: ιδιοκτήτης μονοκατοικίας στην Εκάλη διαθέτει και ένα διαμέρισμα 60 τετραγωνικών μέτρων στο Κερατσίνι. Η μονοκατοικία στην Εκάλη «βγάζει» τεκμήριο 50.000 ευρώ τον χρόνο και το διαμέρισμα 4.000 ευρώ. Αν δηλωθούν τα ακίνητα αντίστροφα (δηλαδή η μονοκατοικία να εμφανιστεί ως δευτερεύουσα κατοικία), το τεκμήριο μπορεί να μειωθεί από τις 54.000 στις 33.000 ευρώ. Υπάρχει και η λύση της "ενοικίασης".

Ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου με υψηλό τεκμήριο μπορεί να δηλώσει ότι το ενοικιάζει σε ένα φιλικό ή συγγενικό πρόσωπο. Ναι μεν θα κληθεί να πληρώσει φόρο εισοδήματος για το ενοίκιο, ωστόσο θα αποφύγει την επιβάρυνση από το τεκμήριο. Παράδειγμα: Διαμέρισμα 250 τετραγωνικών βγάζει τεκμήριο 30.000 ευρώ, το οποίο ο ιδιοκτήτης του δεν μπορεί να καλύψει.Αντί λοιπόν να επιβαρυνθεί με το τεκμήριο, δηλώνει ότι ενοικιάζει το συγκεκριμένο διαμέρισμα έναντι 1.000 ευρώ τον μήνα ή 12.000 ευρώ τον χρόνο. Θα πληρώσει φόρο εισοδήματος για τα 12.000 ευρώ και όχι για τα 30.000 ευρώ, όπως θα συνέβαινε αν φορτωνόταν με το τεκμήριο του συγκεκριμένου διαμερίσματος.

Μία άλλη λύση είναι το πέρασμα σε εταιρία. Δύσκολη και λειτουργικά δαπανηρή. Υπάχει ένα σημαντικά υψηλό φορολογικό κόστος στην αρχική φάση. Απο την άλλη πλευρά αναγνωρίζονται δαπάνες και αυτό περιορίζει το φορολογητέο εισόδημα . Απο την άλλη πλευρά , στα θετικά είναι ότιο απαλλάσσονται από το τεκμήριο αλλά και εξασφαλίζουν και τη μελλοντική μεταβίβαση χωρίς υψηλό κόστος .

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki