Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Βόμβα σε αντικειμενικές και ΕΝΦΙΑ

Μια απόφαση που μπορεί να προκαλέσει τεράστιες ανατροπές και πολλά προβλήματα στην κυβέρνηση, έβγαλε το Συμβούλιο τη Επικρατείας. Συγκεκριμένα, οι δικαστές έκριναν ότι είναι παράνομος ο τρόπος προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και κατά συνέπεια και ο προσδιορισμός του ΕΝΦΙΑ σε 4 περιοχές της χώρας. Οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την υπουργική απόφαση καθορισμού των αντικειμενικών αξιών κατά το σκέλος εκείνο μόνο που αφορά τις 4 εν λόγω περιοχές (σε αυτές μόνο τις περιοχές είχαν ακίνητα οι προσφεύγοντες στο ΣτΕ) και όχι για την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς ο προσδιορισμός έγινε οριζόντια (χαρακτηριστικά όπως αναφέρεται στις αποφάσεις καθορίστηκαν «συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας»). Δηλαδή χωρίς να υπάρχει διαφανής, ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία (νόμος 3852/2010), αλλά ούτε λήφθηκε υπόψη η γνώμη του κάθε Δήμου ή Κοινότητας, όπως προβλέπεται. Οι 4 αυτές περιοχές είναι 3 στην Αττική και συγκεκριμένα Φιλοθέη, Ψυχικό, Νέο Βουτζά, αλλά και για τους Οι αποφάσεις του ΣτΕ δεν σημαίνουν ότι πρέπει να επιστραφεί ο ΕΝΦΙΑ του 2016 στους ιδιοκτήτες ακινήτων των 4 αυτών περιοχών και αυτό γιατί κρίθηκε ότι δεν μπορεί ένα μήνα πριν την εκπνοή του 2016 να τροποποιηθεί ο κρατικός προϋπολογισμός. Όμως, η Κυβέρνηση πρέπει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 να έχει προσδιορίσει τις νέες αντικειμενικές αξίες στις 4 αυτές περιοχές προκειμένου να καθοριστεί -σύμφωνα με αυτές και όπως προβλέπει το ΣτΕ- ο ΕΝΦΙΑ για το 2017. Οι αντικειμενικές αξίες και ο ΕΝΦΙΑ των περιοχών αυτών κρίθηκε μη νόμιμος από 8.6.2016, δηλαδή από την ημέρα συζήτησης των υποθέσεων στο ακροατήριο της 7μελούς σύνθεσης του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ. Ειδικότερα, η 7μελής σύνθεσης του Β΄ Τμήματος με τις υπ΄ αριθμ. 2334-2337/2016 αποφάσεις της , επισημαίνει ότι «κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, ερμηνευoμένων υπό το φως των άρθρων 4 (παρ. 5) και 78 (παρ. 1) του Συντάγματος, ο προσδιορισμός από την κανονιστικώς δρώσα Διοίκηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων πρέπει να διενεργείται με βάση ενιαία (για το σύνολο των περιοχών που έχουν ενταχθεί στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού), διαφανή, αρκούντως ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία, ώστε να παρέχονται στους βαρυνόμενους επαρκή εχέγγυα ορθού καθορισμού της φορολογούμενης (ελάχιστης εύλογης αγοραίας) αξίας των ακινήτων τους και να τηρείται από τα αρμόδια διοικητικά όργανα το ίσο μέτρο (γνωμοδοτικής και αποφασιστικής) κρίσης. Η τοιαύτη ειδική μέθοδος πρέπει, ιδίως, να λαμβάνει προσηκόντως υπόψη την παρατεταμένη και σταδιακά εντεινόμενη ύφεση της αγοράς ακινήτων, συνεπεία της οικονομικής κρίσης και της επιβάρυνσης της ακίνητης περιουσίας με νέους φόρους, από το 2010 και μετά». Επιπρόσθετα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν: «Κατά την κοινή πείρα, ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο προσδιορισμού της αγοραίας αξίας ενός ακινήτου είναι η τοποθεσία του, ο ως άνω ορισμός πρέπει να γίνεται τουλάχιστον σε επίπεδο δημοτικής ενότητας ή κοινότητας δήμου, κατόπιν συνεκτίμησης (διενεργούμενης κατ' εφαρμογή της προαναφερόμενης ειδικής μεθόδου) συγκεκριμένων, περιλαμβανόμενων στο διοικητικό φάκελο, πρόσφορων και επίκαιρων στοιχείων για την πραγματική αγοραία αξία των ακινήτων στη σχετική ζώνη ή, σε περίπτωση αιτιολογημένης διαπίστωσης της ανυπαρξίας τέτοιων στοιχείων, με συνεκτίμηση ανάλογων υφιστάμενων στοιχείων για τις όμορες/γειτονικές ζώνες ή για άλλες ζώνες που κρίνονται αιτιολογημένα ότι παρουσιάζουν ουσιώδεις ομοιότητες όσον αφορά την αγορά ακινήτων. Μεταξύ των στοιχείων που (πρέπει να) λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο αυτό, είναι και η προβλεπόμενη στο άρθρο 261 παρ. 4 του ν. 3852/2010 (απλή) γνώμη του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου». Επομένως, υπογραμμίζεται στις αποφάσεις του ΣτΕ, «η πρόταση ή/και ο κανονιστικός καθορισμός των τιμών εκκίνησης δεν χωρεί νομίμως, αν γίνεται (κατά παραγνώριση των προαναφερόμενων, συναγόμενων από το άρθρο 41 του ν. 1249/1982, όρων) συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας ή του συνόλου της επικράτειας, κατά γενική επίκληση και εκτίμηση στοιχείων αναγόμενων σε διάφορες περιοχές και δίχως συγκεκριμένη μεθοδολογία, που να έχει τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά». Ως προς τις αιτήσεις ακυρώσεως και τις περιοχές που απασχόλησαν τους δικαστές, αναφέρεται στις αποφάσεις του ΣτΕ: «Ο καθορισμός των τιμών εκκίνησης στην επίδικη ζώνη έγινε στο πλαίσιο συλλήβδην προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών για τις ζώνες του συνόλου της επικράτειας, αναλόγως της τιμής που είχαν πριν από την επίδικη αναπροσαρμογή, βάσει εισήγησης της αρμόδιας επιτροπής του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, η οποία πρότεινε οριζόντιες ποσοστιαίες μεταβολές ανά ομάδα τιμών ζώνης γενικά των ακινήτων της οικείας περιφέρειας, χωρίς να εκφέρει εξατομικευμένη κρίση για τις επιμέρους ζώνες της, ειδικότερα, δε, για την επίδικη ζώνη, με παράθεση των συγκεκριμένων στοιχείων που έλαβε υπόψη της σχετικά με τη ζώνη αυτή, και χωρίς να προκύπτει η εφαρμογή (από την επιτροπή και, περαιτέρω, από τον υπουργό) ορισμένης, οικονομετρικά άρτια μεθοδολογίας προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών». Κατόπιν αυτών οι έγιναν δεκτές οι αιτήσεις των κατοίκων των 4 αυτών περιοχών και οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, κατά το μέρος της με το οποίο καθορίστηκαν οι τιμές εκκίνησης των 4 περιοχών. Τέλος, το ΣτΕ «σταθμίζοντας τα συμφέροντα των διαδίκων, αποδίδει μείζονα βαρύτητα στο επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, που καθίσταται ακόμα εντονότερο υπό τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες, αποτροπής του κινδύνου ουσιώδους διαταραχής των φορολογικών εσόδων του Κράτους για το έτος φορολογίας 2016, και, συνακόλουθα, κρίνει, κατ' εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 50 παρ. 3β του π.δ. 18/1989, ότι η ακύρωση καθεμίας των επίμαχων ρυθμίσεων της παραγράφου 2α της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης πρέπει να μην αναδράμει στο χρόνο έναρξης ισχύος της (21.5.2015), αλλά στις 8.6.2016, χρόνο συζήτησης των υποθέσεων στο ακροατήριο».

Γιατί λάμπει ο χρυσός

Ο χρυσός είναι σεβαστή διαχρονική αξία σε όλο τον κόσμο με πλούσια ιστορία , που ξεκινά απο τελευταία προ Χριστού χιλιετία . Στο πέρασμα των αιώνων , οι άνθρωποι συνέχισαν να κατέχουν χρυσό , διότι :

1. Διαχρονικότητα

Σε αντίθεση με χαρτονόμισματα , κέρματα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία , ο χρυσός έχει διατηρήσει την αξία του σε όλες τις εποχές αφού οι ανθρωποι βλέπουν τον χρυσό ως έναν τρόπο να μεταφέρουν και να διατηρήσουν τον πλούτο τους από τη μια γενιά στην άλλη .

2. Αντισταθμίζει συναλλαγματικούς κινδύνους.

Για παράδειγμα το δολάριο ΗΠΑ που είναι ένα από τα πιο σημαντικά αποθεματικα νομίσματα έχει αντιστρόφως ανάλογη πορεία ,σε σχέση ,με τον χρυσό . Όταν το δολάριο υποχωρεί έναντι άλλων νομισμάτων , όπως έγινε μεταξύ 1998 και 2008 αλλά και πριν λίγους μήνες, οι ανθρωποι προτιμούν την ασφάλεια του χρυσού ,. Η τιμή του χρυσού σχεδόν τριπλασιάστηκε μεταξύ 1998 και 2008 .

3. Πληθωρισμός

Ο χρυσός ιστορικά προσφερει εξαιρετική ασφάλεια κατά του πληθωρισμού , επειδή η τιμή του αυξάνεται όταν το κόστος ζωής αυξάνεται .

4. Αντιπληθωρισμός

Αντιπληθωρισμός,είναι μια περίοδος κατά την οποία οι τιμές , η επιχειρηματική δραστηριότητα και η οικονομία επιβραδύνεται . Την περιοδο μετά την Μεγάλης Ύφεση της δεκαετίας του 1930 , η σχετική αγοραστική δύναμη του χρυσού αυξήθηκε , ενώ οι άλλες επενδυτικές αξίες έπεσαν κατακόρυφα .

5. Γεωπολιτική αβεβαιότητα

Ο χρυσός διατηρεί την αξία του, όχι μόνο σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας , αλλά σε περιόδους γεωπολιτικής αβεβαιότητας . Για παράδειγμα , οι τιμές του χρυσού αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια περιόδων έντασης με Ιράν και Ιράκ το 2007 και το 2008. Η τιμή του χρυσού αυξάνεται συχνά όταν υπάρχει σε μία οικονομία ,κυβερνητική αστάθεια.

6. Περιορισμένη προσφορά

Η παραγωγή του αλλά και τα αποθέματα είναι περιορισμένα και ελεγχόμενα με αποτέλεσμα να υπαρχει αποτελεσματικός έλεγχος της προσφοράς.

7. Η αύξηση της ζήτησης απο τις νέες δυνάμεις της παγκόσμιας οικονομίας.

Αύξηση του πλούτου στις αναδυόμενες οικονομίες οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης για χρυσό. Σε πολλές από αυτές τις χώρες , ο χρυσός είναι συνυφασμένος με τον πολιτισμό της χώρας πχ η Ινδία που είναι μία απο τους μεγαλύτερους καταναλωτές αλλά και η Κίνα, όπου ράβδοι χρυσού είναι μια παραδοσιακή μορφή αποταμίευσης .

8. Διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου

Οι επενδυτές συνδυάζουν χρυσό με μετοχές και ομόλογα σε ένα χαρτοφυλάκιο για να μειωθεί ο συνολικός κίνδυνος.

Εχασαν το 57% της περιουσίας τους

Το 57% της περιουσίας τους έχασαν οι ιδιοκτήτες κατοικιών στο Δουβλίνο στην διάρκεια της πενταετίας 2007-2012 ενώ στο σύνολο της Ιρλανδίας οι κατοικίες έχασαν το 50% της αξίας τους. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα. Το χειρότερο είναι ότι οι τάσεις αυτές δεν φαίνεται να ανατρέποντα καθώς το τελευταίο 12μηνο (Απρίλιος 2011-2012) οι τιμές μειώθηκαν κατά 16,4% το έτος μέχρι το τέλος του Απριλίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Κεντρικής Στατιστικής Υπηρεσίας.

Συνταγές για περιορισμό εξόδων

Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος είναι το κύριο χαρακτηριστικό των ημερών που ζούμε. Οι δαπάνες του σπιτιού αποτελούν ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό των μηνιαίων δαπανών ενός νοικοκυριού είτε έχει δικό του σπίτι είτε ζει στο νοίκι. Πολύ συνηθισμένο φαινόμενο είναι και εκείνο των κλειστών εξοχικών, που για τους περισσότερους είναι μία «μαύρη τρύπα» εξόδων χωρίς κανένα έσοδο. Με την βοήθεια ειδικών προσπαθήσαμε να συντάξουμε ένα κατάλογο με τις "πρώτες βοήθεις" για το πορτοφόλι:

1.Ενοίκιο.

Τα ενοίκια των κατοικιών μπορεί να μη έχουν κατρακυλήσει όπως συμβαίνει με τα ενοίκια των καταστημάτων και των γραφείων , αλλά σίγουρα σε ορισμένες περιοχές έχουν μειωθεί. Από την μείωση αυτή , οι ενοικιαστές μπορεί να επωφεληθούν καθώς οι ιδιοκτήτες δεν θα είναι ενθουσιασμένοι στην σκέψη ότι σε περιόδους κρίσης θα είναι αναγκασμένοι να αναζητήσουν καινούργιο νοικάρη.

2.Λογαριασμοί κοινωφελών οργανισμών.

Οι λογαριασμοί για φως, νερό και τηλέφωνο αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό της μηνιαίας δαπάνης. Επομένως , η διαχείριση τους , μπορεί να περιορίσει τα έξοδα σας. Για παράδειγμα, μία έρευνα αγοράς των προσφορών των εταιριών τηλεφωνίας τις περισσότερες φορές «ψαλλιδίζει» τον λογαριασμό του ΟΤΕ. Ο έλεγχος της υδραυλικής εγκατάστασης και η τοποθέτηση συσκευών ελεγχόμενης ροής νερού μπορεί να μειώσει το κόστος για το νερό. Ο έλεγχος της κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας κυρίως το καλοκαίρι , λόγω κλιματιστικών , μπορεί να επιτευχθεί με έξυπνους τρόπους όπως για παράδειγμα με την σκίαση χώρων. Φυσικά, τα ανοικτά ψυγεία και τηλεοράσεις που παίζουν για ώρες χωρίς θεατές ανήκουν στις προ μνημονίου εποχές. Φυσικά , ο έλεγχος των μετρητών είναι μία κίνηση επιβεβλημένη.

3. Συσκευές-έπιπλα.

Πολλά νοικοκυριά είναι αναγκασμένα να αντικαταστήσουν κάποια οικιακή συσκευή ή και κάποιο έπιπλο. Ξεχάστε τις εποχές που μπαίνατε το πρώτο κατάστημα που βρίσκατε μπροστά σας και ψωνίζατε. Όλα τα καταστήματα συσκευών και επίπλων κάνουν προσφορές σε τακτά χρονικά διαστήματα . Εκμεταλλευτείτε τις , γιατί μπορείτε να έχετε οικονομία πάνω από 20%. Προσοχή όμως , μπορεί τα καταστήματα να διαφημίζουν προσφορές αλλά στην πραγματικότητα να μη είναι τόσο ελκυστικές όσο τις εμφανίζουν. Για το λόγο αυτό μία έρευνα αγορά είναι απαραίτητη.

4. Κοινόχρηστα.

Ο λογαριασμός των κοινοχρήστων είναι ένας άλλο μεγάλος μηνιαίος μπελάς. Αν καταφέρετε να γλυτώσετε , 10% το μήνα , θα έχετε εξοικονομήσει κάθε χρόνο ένα ποσό. Επαναδιαπραγματευθείτε όσες δαπάνες γίνονται με εξωτερικούς συνεργάτες. Περιορίστε τις κοινόχρηστες δαπάνες ηλεκτρικού και νερού πχ τα φώτα της εισόδου μένουν ανοικτά όλο το βράδυ ή ο κοινόχρηστος κήπος του ακάλυπτου ποτίζεται το μεσημέρι. Από αυτές τις λεπτομέρειες μπορεί να γλυτώσετε χρήματα.

5. Εξοχικό

Αν έχετε κλειστό εξοχικό ή σπίτι στο χωρίο που ανοίγει μία φορά τον μήνα τότε κινηθείτε άμεσα. Τα περιθώρια να περιορίσετε τα έξοδα είναι μεγάλα. Απλώς θα πρέπει να εφαρμόσετε –με μεγαλύτερη αυστηρότητα- όλους τους παραπάνω κανόνες.

Η μεγάλη κοροϊδια

Οι ιδιοκτήτες, εμπαίζονται κιόλας από πλευράς συμμετοχής τους στη διαμόρφωση της σχετικής νομοθεσίας,καθώς παρά την παράταση που δόθηκε ο χρόνος διαβούλευσης είναι ελάχιστον σε σχέση με τα υπόλοιπα νομοθετήματα που τίθενται προς  δημόσια συζήτηση. Αρχικά το υπουργείο Οικονομικών έκρινε ότι  η διαβούλευση για τον φόρο αυτό, που αφορά όλα σχεδόν τα ακίνητα της χώρας, θα τελειώσει αύριο Τρίτη στις 13.00 και θα έχει διαρκέσει δύο εργάσιμες ημέρες, μία ώρα και ένα τέταρτο!, αφού ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη στις 11.45. Χρόνος προσχηματικός ακόμα και με τις πρακτικές αυτής της κυβέρνησης. Οι προηγούμενες 12 δημόσιες διαβουλεύσεις υπουργείων είχαν μέση διάρκεια 11 ημερών. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ δεν ενδιαφέρεται καν να μάθει για τις χιλιάδες περιπτώσεις παραλογισμών και καταστροφικών αδικιών που συνεπάγεται ο φόρος αυτός.

Στην συνέχεια δόθηκε ολιγοήμερη παράταση αφού  το έγγραφο είχε τεθεί προς δημόσια διαβούλευση, βρισκόταν εκτός λειτουργίας το προηγούμενο τριήμερο. Σημειώνεται ότι μέσα σε λίγες ώρες από την επανέναρξη της λειτουργίας της ιστοσελίδας έχουν υποβληθεί περί τα 290 σχόλια πολιτών, επιστημόνων και φορέων, με τα οποία διατυπώνονται οι παρατηρήσεις, οι προτάσεις, αλλά και οι έντονες διαμαρτυρίες των πολιτών για τις διατάξεις του.



pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki