Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η κρίση στα ενοίκια

Μεγάλες δυσκολίες να πληρώσουν όχι μόνο το ενοίκιο και τα κοινόχρηστα αλλά ακόμη και το λογαριασμό του νερού και της ΔΕΗ αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότεροι ενοικιαστές κατοικιών, γραφείων και καταστημάτων εξαιτίας της κρίσης. Σημαντικά αυξημένος είναι και ο αριθμός των ιδιοκτητών ακινήτων που προτιμούν να εκχωρήσουν τα ανεξόφλητα ενοίκια στο Δημόσιο για να γλιτώσουν τη φορολογία εισοδήματος για ποσά που δεν έχουν εισπράξει. Οπως προκύπτει μόνο από τα στοιχεία του Ειρηνοδικείου Αθηνών μέχρι το τέλος Ιουλίου είχαν εκδικαστεί 1.315 διαφορές απόδοσης μισθίου, όταν πέρυσι, καθ' όλο το έτος, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν στις 1.736. Με άλλα λόγια, το 2010 η αναλογία διαμορφώθηκε περίπου στις 145 εκδικάσεις διαφορών το μήνα, ενώ φέτος ανέβηκε στις 188 μηνιαίως. Πρόκειται δηλαδή για μια αύξηση της τάξης του 30%. Αυξημένος κατά 17% είναι και ο αριθμός διαταγών απόδοσης μισθίου που εκδόθηκαν από το Ειρηνοδικείο Αθηνών το 2011, σε σχέση με το 2010. Φέτος η αναλογία, μέχρι στιγμής, είναι στις 152 διαταγές το μήνα -μέχρι το τέλος Ιουλίου, έφτασαν τις 1.065- όταν πέρυσι συνολικά είχαν εκδοθεί 1.553 διαταγές απόδοσης μισθίου. Παρόμοια είναι η εικόνα και με βάση τα στοιχεία του Ειρηνοδικείου Πειραιά, το οποίο είχε χειριστεί μέχρι τις αρχές του Ιουλίου 146 υποθέσεις που σχετίζονται με μισθώσεις και πέρυσι συνολικά 217. Από την άλλη, οριακά μειωμένος είναι ο αριθμός των σχετικών αποφάσεων του Πρωτοδικείου Αθηνών. Φέτος, εξέδωσε 1.422 αποφάσεις έναντι 1.576 το περυσινό 7μηνο.

Επίσης οι ιδιοκτήτες ακινήτων, από την πλευρά τους, σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής ενοικίων προτιμούν είτε τον εξώδικο συμβιβασμό είτε την πιο σύντομη διαδικασία, που είναι αυτή της έκδοσης διαταγής απόδοσης μισθίου, καθώς σε περίπτωση που πάνε σε δίκη, η καθυστέρηση μπορεί να είναι πολύ μεγάλη.

ΗΠΑ: Σε κατάσταση αναμονής

Στην αγορά ακινήτων των ΗΠΑ, οι ενάρξεις νέων κατοικιών μειώθηκαν κατά -1,1% σε μηνιαία βάση τον Ιούλ.’12, μετά την αύξησή τους κατά 6,8% τον Ιούν.’12 και την πτώση τους κατά -5,5% τον Μάι.’12. Ωστόσο, σε ετήσια βάση οι ενάρξεις αυξήθηκαν τον Ιούλ.’12 κατά 21,5%. Επίσης, ο αριθμός των οικοδομικών αδειών αυξήθηκε κατά 6,8% σε μηνιαία βάση τον Ιούλ.’12, έναντι πτώσης -3,1% τον Ιούν.’12 και αύξησης 8,4% τον Μάι.’12, ενώ σε ετήσια βάση η αύξηση ήταν υψηλή κατά 29,5%.

Κρατος σαδιστής

Έως και 22 διαφορετικά δικαιολογητικά, με μέσο όρο 10 δικαιολογητικών, απαιτούνται για κάθε συνήθη δικαιοπραξία, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση επαναφέρει, με το άρθρο 60 του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Πρόκειται για το μοναδικό έγγραφο που καταργήθηκε το 2014 στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της γραφειοκρατίας. Όλα αυτά, τη στιγμή που το υπουργείο Περιβάλλοντος προωθεί σχέδιο νόμου που καθιστά αναγκαία τη βεβαίωση μηχανικού για τις αποδοχές κληρονομιών.Συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες τονίζουν: "Στο σχέδιο του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου σας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχουν συμπεριληφθεί δύο ρυθμίσεις οι οποίες θα πρέπει να αποσυρθούν διότι θα δημιουργήσουν σοβαρότατα προβλήματα στις συναλλαγές ακινήτων και στους ιδιοκτήτες τους. Αρθρο 60. Επαναφορά της βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ. Ένα από τα προβλήματα των συναλλαγών στα ακίνητα, που ταλανίζουν τους πολίτες, είναι ο ασύλληπτος και συνεχώς διογκούμενος αριθμός δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη κάθε συμβολαιογραφικού εγγράφου μεταβίβασης ακινήτου για οποιαδήποτε αιτία. Επισυνάπτουμε τον πλήρη κατάλογο των ισχυόντων έως 22 απαιτουμένων δικαιολογητικών, με μέσο όρο 10 δικαιολογητικών για κάθε συνήθη δικαιοπραξία. Το 2014 είχε γίνει εκτεταμένη συζήτηση και έρευνα επί του προβλήματος των δεκάδων πιστοποιητικών, που κατέληξη στην κατάργηση ενός και μόνον δικαιολογητικού: Με το άρθρο 44 του Ν. 4262 "Ρυθμίσεις απλοποίησης της διαδικασίας ίδρυσης επιχειρήσεων και μεταβίβασης ακίνητου" καταργήθηκε η παρ. 18 του άρθρου 24 του Ν. 2130/1993 περί ΤΑΠ, με την οποία έπαυσε να ισχύει η υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικού περί μη οφειλής ΤΑΠ. Με το άρθρο 60 του σχεδίου σας, επαναφέρετε την προυπόθεση αυτή, και μάλιστα με την βαρύτατη κύρωση της ακυρότητος του σχετικού συμβολαίου! Ετσι στον γραφειοκρατικό σταυρό του μαρτυρίου των πολιτών προστίθεται ένα ακόμη καρφί! Η προ 25ετίας θεσπισθείσα αυτή διάταξη, είχε καταργηθεί το 2014 στο πλαίσιο μείωσης των γραφειοκρατικών προαπαιτουμένων κατά τη σύνταξη μεταβιβαστικών συμβολαίων. Επιπροσθέτως όμως σε μικρούς ΟΤΑ είχε παρατηρηθεί το απαράδεκτο φαινόμενο της αδικαιολόγητης μη χορήγησής του σε ιδιοκτήτες οικοπέδων ως μέσο πίεσής τους για να μην ανοικοδομήσουν, ή για να τα εκχωρήσουν στον ίδιο το Δήμο με μικρό ή και χωρίς αντάλλαγμα! Για τους λόγους αυτούς το κύριο αίτημά μας είναι να μην επανέλθει η σχετική υποχρέωση, καθόσον εν τω μεταξύ η σύνταξη συμβολαίων έχει ήδη επιβαρυνθεί με πολυάριθμες βεβαιώσεις ΕΝΦΙΑ αλλά και τεχνικού χαρακτήρα βεβαιώσεις, δηλώσεις, υπαγωγές αυθαιρέτων, πιστοποιητικά και σχεδιαγράμματα, για την έκδοση και απόκτηση των οποίων οι συμβαλλόμενοι δίνουν πραγματικές "μάχες", γεγονός που καθυστερεί και δυσχεραίνει αφόρητα τη διεκπεραίωση των συναλλαγών, σε μια αγορά της οποίας τα προβλήματα είναι γνωστά σε όλους μας… Ιδιαίτερα μάλιστα τη στιγμή που με άλλο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ενέργειας προβλέπεται και η επέκταση του πιστοποιητικού μηχανικού και στις αποδοχές κληρονομιάς, τους πλειστηριασμούς κλπ.! Εξάλλου ως κύρωση της παράβασής της, η παλαιά διάταξη προέβλεπε την απόλυτη ακυρότητα των συντασσομένων συμβολαίων καθώς και κυρώσεις κατά των συμβολαιογράφων. Η εξοντωτική αυτή κύρωση της ακυρότητας δεν μπορεί να επαναληφθεί στη σημερινή συναλλακτική πραγματικότητα. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι με την παρ. 3 του άρθρου 5 του Ν. 4330/2015 (ΦΕΚ Α59/16.6.2015) ("Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις") καταργήθηκε η ακυρότητα συμβολαίων λόγω έλλειψης του Πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ, και συγκεκριμένα η παρ. 6 του άρθρου 54Α του Ν. 4174/2013 αντικαταστάθηκε με την εξής διάταξη: "6. Οι συμβολαιογράφοι …. που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο παρόν άρθρο, υπόκεινται σε πρόστιμο που ορίζεται σε ένα τοις χιλίοις (1 ‰) επί της αξίας του μεταβιβαζομένου ακινήτου ή δικαιώματος επ' αυτού, το οποίο πρόστιμο δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 300,00 ευρώ ούτε ανώτερο από 1.000,00 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται." Θεωρούμε απόλυτα επιβεβλημένο, σε περίπτωση που το Υπουργείο επιμείνει στην επαναφορά της υποχρέωσης αυτής, να ζητήσετε να εναρμονιστεί απόλυτα η διάταξη αυτή με την παραπάνω νέα διάταξη επί έλλειψης Πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ, και όχι να προβλέπεται ακυρότητα η οποία θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των συναλλαγών, και ιδιαίτερα τα συμφέροντα του αγοραστή δεδομένου ότι η ακυρότητα θα προέλθει από οφειλή του πωλητή για την οποία ο αγοραστής δεν έχει την παραμικρή ιδέα ή ευθύνη! Αρθρο 61. Τώρα και πρόστιμα 5ετίας στις αναδρομικές χρεώσεις 20ετίας! Με το άρθρο αυτό, στη διάταξη που παρέτεινε την παραγραφή των υποχρεώσεων των πολιτών έναντι των Ο.Τ.Α. στα 20 (!) έτη χωρίς προσαυξήσεις (άρθρο 32 Ν. 4304/2014), προστίθενται και όλες οι νόμιμες προσαυξήσεις για την τελευταία πενταετία! Αυτό σημαίνει ότι σε οτιδήποτε έχει δηλωθεί ελλιπώς στους ΟΤΑ, τα ποσά που θα αξιώνονται για την 20ετία συν τα πρόστιμα της πενταετίας, μπορεί να ισοδυναμούν με ολόκληρη την αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου!"

Τα "φάουλ" του ενιαίου φόρου

Εκτός απο τις "μαϊμού" αντικειμενικές που βάζουν "καπέλο" μέχρι 50% ο ενιαίος φόρος έχει πέντε μεγάλες αδικίες. Συγκεκριμένα οι αδικίες έγκεινται κυρίως στο γεγονός ότι από τη νέα κλίμακα απουσιάζει η αναλογία, όπως προκύπτει από τη σύγκριση των ενδιάμεσων κλιμακίων, αφού μεταξύ τέταρτου και πέμπτου υπάρχει αύξηση 33% , ενώ μεταξύ όγδοου και ένατου μόνο 3,2%. Αντίστοιχα στα ακριβότερα ακίνητα και συγκεκριμένα στο 8ο και 9ο κλιμάκιο, ο συντελεστή αυξάνεται κατά 3,2%. Δηλαδή κάποιος που έχει ακίνητο σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 ευρώ το τ.μ. θα πληρώσει φόρο για ένα διαμέρισμα 100 τ.μ. 20 ετών, δευτέρου ορόφου με μία πρόσοψη, ύψους 482 ευρώ. Αλλος που έχει ακίνητο σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.020 το τ.μ. (δηλαδή 20 ευρώ υψηλότερη η τιμή ζώνης) και ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά, θα πληρώσει φόρο υψηλότερο και συγκεκριμένα 642 ευρώ. Δηλαδή θα πληρώσει 160 ευρώ περισσότερα.

Επίσης, οι προϋποθέσεις που τίθενται για την μερική ή ολική απαλλαγή των ανέργων από τον φόρο, ακυρώνουν στην ουσία την ίδια τη διάταξη.Επίσης , έχει περιληφθεί διάταξη που μειώνει τη φορολογική επιβάρυνση για τις off shore και που κατά εκτιμήσεις εφοριακών φτάνει τα 90 εκατομμύρια. Εκτός όμως από την έλλειψη προοδευτικότητας, το νέο σύστημα αδικεί ακόμη περισσότερο τους φορολογούμενους που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία και έχουν χρέη σε εφορία και ταμεία , αφού για να πληρώσουν το μισό φόρο ή να απαλλαγούν πλήρως δεν θα πρέπει να έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία, εκτός και αν έχουν κάνει ρύθμιση. Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου προφανώς αγνοούν ότι όποιος βρίσκεται σε πραγματική και αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία δεν θα μπορεί, λογικά, να αντεπεξέλθει και στην «καταιγίδα» των φορολογικών υποχρεώσεων που υπάρχουν, επομένως με μαθηματική ακρίβεια στερούν από χιλιάδες επιχειρήσεις και νοικοκυριά τη δυνατότητα να ενταχθούν στο ευνοϊκότερο καθεστώς «προστασίας» από τον ΕΝΦΙΑ. Από την άλλη πλευρά, ο ΕΝΦΙΑ θα επιβαρύνει λιγότερο, σε σχέση με το χαράτσι της ΔΕΗ, τους ιδιοκτήτες ακινήτων στις λεγόμενες «ακριβές» περιοχές, αλλά και γενικότερα όσους έχουν ηλεκτροδοτούμενες κατοικίες. Φυσικά , θα πρέπει να σημειώσουμε ότι φορολογούνται απρόσοδα ακίνητα . Σημειώνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε ότι δεν θα δηλώνονται ανείσπρακτα ενοίκια.

216 στρέμματα στη Πάρνηθα

Τεχνολογικό πάρκο μεγέθους 108.000 τ.μ σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στις υπώρειες της Πάρνηθας, στο ύψος του 26ου χιλιομέτρου της Ν.Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας που διοικητικά ανήκει στην Κοινότητα Αφιδνών. Αν και οι περιβαλλοντικοί όροι, που είναι απαραίτητοι για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και είχαν εγκριθεί με παλαιότερη υπουργική απόφαση, έληξαν το 2009, γίνονται προσπάθειες να δοθεί παράταση.

Συγκεκριμένα, , η Τεχνόπολη προβλέπεται να κατασκευαστεί σε 216 στρέμματα στο παλιό λατομείο, με κτίρια συνολικής επιφάνειας 108.000 τετραγωνικών και προοπτική να στεγαστούν επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας. Πρόκειται για ένα κομβικό σημείο της Πάρνηθας, αφού εκεί εντοπίζεται, σύμφωνα με τον Οργανισμό Αθήνας, το μοναδικό σημείο σύνδεσης με την ζώνη προστασίας του ορεινού όγκου Πεντέλης, οπότε αν οικοδομηθεί θα διακόψει κάθε σύνδεση των δύο ορεινών όγκων. Μάλιστα, νεότερες πληροφορίες, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, κάνουν λόγο για περισσότερα τετραγωνικά δομημένης επιφάνειας, τα οποία θα διατεθούν για άλλες χρήσεις, όπως για παράδειγμα για εμπορικά κέντρα.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές υπολογίζουν ότι οι μετακινήσεις των εργαζομένων και των επισκεπτών θα ξεπεράσουν τις 7.000 την ημέρα. Ωστόσο, δεν έχει εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη, παρά την επιβάρυνση που θα προκαλέσουν στην εθνική οδό. Σημειώνεται επίσης ότι η αποκατάσταση του ανενεργού νταμαριού δεν έχει προχωρήσει, παρά τη ρητή διάταξη του νόμου.

Ο χώρος της Τεχνόπολης είχε εξαιρεθεί από το διάταγμα του 2007, που είχε θεσμοθετήσει το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, μετά την πυρκαγιά στην Πάρνηθα. Ένα χρόνο αργότερα, είχε προωθήσει χωριστό διάταγμα που περιλάμβανε τις περισσότερες από τις χρήσεις για τις οποίες είχαν εκφραστεί αντιρρήσεις από το Ε' Τμήμα του Σ.τ.Ε.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki