Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Γης

Αλλάζουν όλα στα δασικά οικόπεδα

Αντισυνταγματικό έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας τον ορισμό του δάσους και της δασικής έκτασης, όπως αυτός διατυπώνεται στο παλαιό νομοθετικό πλαίσιο του 2003, δικαιώνοντας έτσι το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που είχε προσφύγει στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, αλλά και άλλες οικολογικές οργανώσεις που είχαν διατυπώσει ανάλογη άποψη. Αυτό οδηγεί σε αναδιατύπωση του ορισμού  του δάσους και της δασικής έκτασης.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την υπ' αριθμ. 32/2013 απόφασή της, έκρινε ότι οι δύο επίμαχοι ορισμοί είναι αντίθετοι στο άρθρο 24 του Συντάγματος που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, του δάσους κ.λπ. Η επίμαχη απόφαση του ΣτΕ εκδόθηκε με αφορμή την προσφυγή του Γεωτεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος που είχε καταθέσει και ζητούσε να ακυρωθεί η από 16.3.2005 απόφαση του υπουργού Γεωργίας για τον καθορισμό της διαδικασίας κατάρτισης, τήρησης, κωδικοποίησης και ενημέρωσης του δασολογίου.

Σύμφωνα με το ΣτΕ (32/13, εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Ν. Ρόζος) πρέπει να εφαρμόζονται και μετά τη συνταγματική αναθεώρηση οι κανόνες της δασικής οικολογίας. Ετσι δεν μπορούν να λαμβάνονται υπόψη αριθμητικά μόνο κριτήρια, αλλά για τη λειτουργία του δασικού οικοσυστήματος πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και άλλα κριτήρια όπως το υψόμετρο, η γεωγραφική θέση, το είδος και η ηλικία των φυτών κ.λπ.

Η Ολομέλεια με μεγάλη πλειοψηφία (19-8) έκρινε αντισυνταγματικούς και ανίσχυρους τους ορισμούς των νόμων 3208 και 3147/03, γιατί:

α) εξαρτούν την ύπαρξη ενός δασικού οικοσυστήματος από τη δυνατότητα οικονομικής εκμετάλλευσής του, η οποία όμως δεν μπορεί να υπάρχει υποχρεωτικά,

β) προϋποθέτουν ένα ελάχιστο εμβαδόν της έκτασης καθορίζοντάς το αριθμητικά, αδιαφορώντας για τη θέση της, τις επικρατούσες εδαφολογικές, κλιματικές κ.λπ. συνθήκες,

γ) γιατί θέτουν ως κριτήριο όχι το κατά πόσον η βλάστηση είναι αραιή ή όχι, αλλά προϋποθέτουν την ύπαρξη δασοπονικών ειδών και τη συγκόμωση άνω του 25%, που βέβαια δεν αφορά αραιή βλάστηση, ενώ παράλληλα αποκρούουν τον χαρακτηρισμό μιας έκτασης ως δασικής όταν η βλάστηση είναι θαμνώδης, έστω και αν υπάρχει συγκόμωση 100%.

Καταπατημένα 403.000 στρέμματα

Εντυπωσιακοί είναι οι αριθμοί που αφορούν τις καταπατήσεις ακινήτων του Δημοσίου, καθώς με βάση τα στοιχεία της Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων του υπουργείου Οικονομικών, ο συνολικός αριθμός των «κατεχόμενων» ακινήτων του Δημοσίου ανέρχεται σε 28.300, τα οποία καλύπτουν συνολική επιφάνεια 403.000 στρεμμάτων. Τα στοιχεία προέρχονται από τις κατά τόπους κτηματικές υπηρεσίες και τηρούνται ηλεκτρονικά στο αρχείο της ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου). Σε σχετικό έγγραφο επισημαίνεται ότι έχουν δοθεί οδηγίες προς τις περιφερειακές υπηρεσίες για την καλύτερη δυνατή προστασία της δημόσιας περιουσίας, με ειδική αναφορά στις περιπτώσεις ακινήτων που φέρουν τον χαρακτήρα «αγνώστου ιδιοκτήτη». Προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθήσει σημαντικά η ολοκλήρωση του προγράμματος «Ψηφιακές Υπηρεσίες Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων», καθώς τότε τα δημόσια κτήματα θα είναι ηλεκτρονικά καταχωρισμένα, κάτι που σημαίνει ότι η προστασία και διαχείρισή τους θα καταστεί ευκολότερη. Ηδη πάντως, σε βάρος των αυθαίρετων δημοσίων κτημάτων εκδίδεται πρωτόκολλο αυθαίρετης χρήσης και πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής. Προβλέπεται, επίσης, άσκηση ποινικής δίωξης, και σε περιπτώσεις καταπάτησης αιγιαλού, εκδίδεται πρωτόκολλο κατεδάφισης.

Οικόπεδα : Ανατροπές στα συνεχόμενα

Διατηρούν την αυτοτέλειά τους τα συνεχόμενα άρτια οικόπεδα που ανήκουν στον ίδιο ιδιοκτήτη και έχουν περιέλθει στην κυριότητά του με ένα ή πάνω από ένα συμβόλαια. Αυτό επισημαίνει σε γνωμοδότησή του ο αντεισαγγελέας τού Αρείου Πάγου , ερχόμενος σε πλήρη αντίθεση με ανάλογη γνωμοδότηση τού Νομικού Συμβουλίου τού Κράτους (ΝΣΚ). Ειδικότερα, η Ολομέλεια τού ΝΣΚ -με την υπ΄ αριθμ. 67/2011 γνωμοδότησή της- έκρινε ότι «συνεχόμενα άρτια οικόπεδα ή γήπεδα, κείμενα σε περιοχές εντός ή εκτός ρυμοτομικού σχεδίου, που έχουν περιέλθει με διαφορετικά συμβόλαια στον αυτό κύριο ή σε περισσότερους συγκυρίους, χάνουν την αυτοτέλειά τους και αποτελούν αυτοδικαίως ένα ενιαίο οικόπεδο ή γήπεδο». Στη συνέχεια, οι Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι Αθηνών - Πειραιά - Αιγαίου - Δωδεκανήσου και Κέρκυρας υπέβαλαν στην εισαγγελία τού Αρείου Πάγου το ερώτημα: «Αν, σε περίπτωση κτήσεως συνεχόμενων άρτιων οικοπέδων από τον αυτό κύριο, με διαφορετικά συμβόλαια, τα οικόπεδα αυτά διατηρούν την αυτοτέλειά τους και εάν μπορούν να μεταβιβασθούν περαιτέρω ως άρτια και αυτοτελή οικόπεδα, σε εφαρμογή των περί αρτιότητας (κατά κανόνα ή κατά παρέκκλιση) διατάξεων τής πολεοδομικής νομοθεσίας».

Ο Αρειος Πάγος αντικρούει τη γνωμοδότηση τής Ολομέλειας τού ΝΣΚ, υπογραμμίζοντας ότι οι θέσεις του (ΝΣΚ) συγκρούονται με τις συνταγματικές επιταγές, αλλά είναι και αντίθετες με τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό (ΓΟΚ). Αναλυτικότερα, ο εισαγγελικός λειτουργός αναφέρει ότι η άρση τής αυτοτέλειας των συνεχόμενων οικοπέδων τού ίδιου ιδιοκτήτη, που αποκτήθηκαν με ένα ή περισσότερα συμβόλαια, προσβάλλει το συνταγματικά προστατευόμενο δικαίωμα της ιδιοκτησίας και προσκρούει στη συνταγματική αρχή τής αναλογικότητας. Παράλληλα, όμως, υπογραμμίζει και ο ΓΟΚ (άρθρο 2 Ν. 1577/1985) κατοχυρώνει την αυτοτέλεια των συνεχόμενων οικοπέδων, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ενόψει των σοβαρών οικονομικών συνεπειών που έχει η άρση της αυτοτέλειας για τον αποκτώντα γήπεδα που συνέχονται με άλλη ιδιοκτησία του, αν ήθελε τούτο ο νομοθέτης, θα διαλάμβανε ειδική και ρητή διάταξη στον ΓΟΚ». Κατόπιν αυτών, ο εισαγγελικός λειτουργός σημειώνει ότι «είναι φανερό ότι με την συγχώνευση περισσότερων αυτοτελών πραγμάτων σε ένα και την απαγόρευση τής δυνατότητας πώλησης καθενός χωριστά αφενός και την συνακόλουθη αφετέρου απομείωση των πολεοδομικών τους δυνατοτήτων (περιοριστικά αποτελέσματα του ατομικού δικαιώματος), η αξία των πραγμάτων αυτών ελαττώνεται σημαντικά, ενώ η ωφέλεια για το περιβάλλον (επιδιωκόμενος σκοπός, δημόσιο συμφέρον), είναι ασήμαντη, λόγω του ότι πρόκειται για μέτρο όχι γενικό, αλλά τέτοιο που εφαρμόζεται σε μεμονωμένες και εξαιρετικές περιπτώσεις». Επομένως, καταλήγει ο κ. Παντελής, «υπάρχει υπέρμετρη επιβάρυνση τού θιγομένου». Πέρα από όλα αυτά όμως, ξεκαθαρίζει , ότι εάν υποτεθεί ότι «συντρέχει αποχρών λόγος» να υιοθετηθούν τα αντίθετα από την γνωμοδότηση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, τότε για «λόγους ασφάλειας δικαίου, ενδείκνυται να γίνει με ρητή νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα πρέπει με μεταβατικές διατάξεις να λαμβάνει πρόνοια για την μη ανατροπή των καταστάσεων, που ήδη έχουν δημιουργηθεί, σύμφωνα με την αρχή τής προστατευόμενης εμπιστοσύνης τού διοικούμενου».

Παραχωρούνται 11 οικοπεδα φιλετα

Εκτός από τα 28 κτίρια που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημοσίου (που οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ προσπαθούν να «πακετάρουν» εδώ και δύο χρόνια), προωθείται και η παραχώρηση 11 οικοπέδων που απαλλοτριώθηκαν την περίοδο κατασκευής της Αττικής Οδού. Έχουν χαρακτηριστεί Χώροι Εγκαταστάσεων Υποστήριξης της Αττικής Οδού, χωρίς να αξιοποιηθούν. Πρόκειται για οικόπεδα στον Ανισόπεδο Κόμβο Κύμης, στη Δουκίσσης Πλακεντίας, στη Λεωφόρο Κηφισίας, στην Παλλήνη, στον Γέρακα κ.α. Σημειώνεται πως τα 11 ακίνητα ανήκουν σήμερα κατά πλήρη κυριότητα στο ελληνικό δημόσιο, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τη μεταβίβασή τους στο ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης στο πακέτο παραχωρήσεων που προωθείται περιλαμβάνονται :Το χιονοδρομικό κέντρο στο Καϊμακτσαλάν και έκταση στη λίμνη Βεγορίτιδα, το Κάμπινγκ και το Ξενία Παλιουρίου στη Χαλκιδική, τα Ξενία Σκιάθου, Άνδρου και Τσαγκαράδας, παραθαλάσσια ακίνητα σε Σιθωνία και Ερμιόνη, και πέντε ιαματικές πηγές .

Τι αλλάζει στα εκτός σχεδίου

Ανατροπές στη φορολογία των ακινήτων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για επιβολή του νέου ενιαίου φόρου στη συνολική ακίνητη περιουσία, συμπεριλαμβανομένων οικοπέδων, αγροτεμαχίων και γηπέδων εκτός σχεδίου σε όλες τις περιοχές της χώρας. Το σχέδιο θα εφαρμοστεί σταδιακά αρχής γενομένης από την άνοιξη του 2013, οπότε και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι τροποποιητικές και διορθωτικές δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων (έντυπο Ε9). Αμέσως μετά θα δρομολογηθούν μεγάλες αυξήσεις στις τιμές αφετηρίας για τα εκτός σχεδίου, τις λεγόμενες αρχικές τιμές βάσης ή ειδικές τιμές βάσης (ΑΒΑ και ΕΒΑ) που σε ορισμένες περιοχές-φιλέτα, όπως στην Αττική, τουριστικές παραλιακές ζώνες, νησιά κ.ά., θα ξεπερνούν και το 100%. Στην τελική φάση οι νέες αντικειμενικές τιμές στα εντός σχεδίου ακίνητα που θα είναι πλήρως ευθυγραμμισμένες με τις εμπορικές και θα αναπροσαρμόζονται αυτόματα κατά τακτικά χρονικά διαστήματα θα εφαρμοστούν και στα εκτός σχεδίου με κατάργηση των τιμών εκκίνησης. Οι λεπτομέρειες για τη φορολόγηση και την αξιοποίηση των εκτός σχεδίου ακινήτων ακόμα και των αγροτικών καλλιεργούμενων εκτάσεων από τις ελεγκτικές αρχές θα αποφασιστούν εντός του 2013 με δημοσιονομική πυξίδα την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου.

Στο τραπέζι έχουν πέσει διάφορα σενάρια, όπως η επιβολή σε πρώτη φάση στρεμματικού κατ' αποκοπήν φόρου με βασικό κριτήριο την τοποθεσία και το είδος του ακινήτου (αν βρίσκεται σε ορεινή, πεδινή, τουριστική περιοχή, απόσταση από αστικά κέντρα, από θάλασσα, αγροτεμάχιο, βοσκότοπος, αγροτική καλλιέργεια). Στελέχη του υπουργείου υπογραμμίζουν ότι «μια κατά προσέγγιση» κατηγοριοποίηση των ακινήτων αναφορικά με το είδος, την πρόσοψη και την απόσταση από τη θάλασσα μπορεί να γίνει με βάση τους σχετικούς κωδικούς που υπάρχουν στο E9. Θα προστίθενται Ενα άλλο σενάριο που εξετάζεται προβλέπει την εξαίρεση των αγροτικών εκτάσεων που ανήκουν σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες ή την απαλλαγή μέχρι ενός ορισμένου ορίου έκτασης και η φορολόγηση των υπολοίπων με κλιμακωτούς συντελεστές ανάλογα με την αξία του ακινήτου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα ακίνητα εκτός σχεδίου θα προστίθενται στα υπόλοιπα και ο νέος ενιαίος φόρος θα επιβάλλεται στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας. Οι τιμές στα εκτός σχεδίου, όπως και στα εντός σχεδίου ακίνητα θα προσαρμοστούν με τις αγοραίες το αργότερο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013, καθώς αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση. Επισημαίνεται ότι στη νέα σύμβαση με την τρόικα αναφέρεται ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2013 θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ένας νέος πάγιος μηχανισμός αναθεώρησης και συνεχούς επικαιροποίησης των αντικειμενικών τιμών στα ακίνητα προκειμένου να ευθυγραμμίζονται με τις εμπορικές τιμές. Την ευθύνη γι' αυτόν το μηχανισμό θα έχει η υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και συγκεκριμένα η Διεύθυνση φορολογίας κεφαλαίου, με στόχο οι αναπροσαρμογές στις τιμές των ακινήτων να αποσυνδεθούν από πολιτικές παρεμβάσεις και αποφάσεις.

Η αναπροσαρμογή σε πρώτη φάση των αρχικών τιμών βάσης στα ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού και στη συνέχεια η ένταξή τους στο σύστημα αντικειμενικών τιμών που ισχύουν για τα εντός σχεδίου θα επιφέρει αυτόματα αύξηση της αξίας τους και συνεπώς του φόρου κατοχής που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες τους ή του φόρου μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών σε περίπτωση που το ακίνητο αλλάξει χέρια. Επιπρόσθετα θα ενεργοποιηθεί και σε αυτές τις περιπτώσεις το «πόθεν έσχες» και τα τεκμήρια διαβίωσης και με βάση το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα επιβληθεί φόρος υπεραξίας 20% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης. Με το υφιστάμενο καθεστώς η αντικειμενική αξία των ακινήτων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού δεν έχει ειδικούς όρους δόμησης, είναι χαμηλή και σε πολλές περιοχές της χώρας απέχει παρασάγγας από την πραγματική.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki