Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Καταπατημένα και δασικοί χάρτες

Προκειμένου να προχωρήσει η εξαγορά από τους αγρότες των καταπατημένων, εκχερσωμένων προς καλλιέργεια δημοσίων δασικών εκτάσεων, προωθούνται  διευκολύνσεις όπως τη μείωση του τιμήματος (σήμερα στο ένα τρίτο της αντικειμενικής αξίας) και τη δυνατότητα 100 δόσεων. Επίσης θα καταργηθεί η  υποχρέωση εκπόνησης μελέτης (ως προϋπόθεση για να επιτραπεί η εξαγορά) και θα δοθεί τη δυνατότητα ανέγερσης κάποιων σχετικών με την αγροτική δραστηριότητα κατασκευών. Υπενθυμίζεται ότι στις προς εξαγορά εκτάσεις δεν επιτρέπεται άλλη δραστηριότητα (λ.χ. οικιστική), ωστόσο αυτό δεν αποτυπώνεται ούτε στο κτηματολόγιο ούτε αλλού, ώστε να διασφαλιστεί.

Επίσης ενάμιση μήνα επιπλέον θα διαρκέσει τελικώς η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων για το περιεχόμενο των δασικών χαρτών. Η τροπολογία  προβλέπει:

• Η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων αυξάνεται από τις 60 στις 105 ημέρες (συν 20 ημέρες για τους κατοίκους εξωτερικού).

• Οι δασικοί χάρτες δεν θα αποστέλλονται στον αρμόδιο για τις επιδοτήσεις ΟΠΕΚΕΠΕ κατά την ανάρτησή τους αλλά αργότερα, όταν κυρωθούν. Ετσι, θα αποκλειστεί το ενδεχόμενο η διασταύρωση των στοιχείων σχετικά με τις παράνομα εκχερσωμένες εκτάσεις που επιδοτούνται να γίνει πριν από την κύρωση των χαρτών.

• Σε όσα κομμάτια γης κακώς συμπεριλήφθηκαν στις αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς ουδέποτε ήταν δασικά (πληροφορία που παρέχεται σήμερα από τον δασικό χάρτη), θα πρέπει να γίνει άρση της αναδάσωσης. Η –αυτονόητη– πρόβλεψη δίνει ισχυρή κάλυψη στις δασικές υπηρεσίες και ενδεχομένως νομική βάση στην εκ των υστέρων (δηλαδή μετά την κύρωση) διόρθωση ανάλογων λαθών.

• Οι επιτροπές αντιρρήσεων θα εξετάζουν και αιτήματα άρσης αναδάσωσης, τα οποία, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πρέπει να υποβάλλονται στα δασαρχεία. Οι επιτροπές θα ειδοποιούν την αρμόδια για την άρση της αναδάσωσης αποκεντρωμένη διοίκηση.

• Τέλος, ορίζεται ότι στους δασικούς χάρτες θα πρέπει να αποτυπώνονται και οι αναδασμοί, εκτός από τις διανομές, κάτι που (κακώς) δεν ισχύει σήμερα.

Οι αλλαγές στις χρήσεις γης

Εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, αλλά και νέες αρχές στην οργάνωση και τη λειτουργία των πόλεων και των οικισμών εισάγει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δόθηκε σε διαβούλευση 13 ημερών. Παράλληλα περιλαμβάνει διατάξεις προστασίας του εξωαστικού χώρου εισάγοντας την έννοια της «αγροτικής χρήσης» για εγκαταστάσεις σε γεωργική γη, είτε πρόκειται για κατοικία είτε για άλλες. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις πόλεις, το Π.Δ. θεσπίζει 15 γενικές κατηγορίες χρήσεων γης, οι οποίες συμπληρώνονται από πενήντα και πλέον ειδικές χρήσεις με επιτρεπόμενες δραστηριότητες και λειτουργίες, όπως οι εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας μεταναστών, τα σημεία ανακύκλωσης, οι εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας κ.ά. Το νέο ΠΔ προσδιορίζει το εύρος και το περιεχόμενο των κατηγοριών χρήσεων γης, που εφαρμόζονται σε περιοχές, οι οποίες καλύπτονται από πολεοδομικά σχέδια. Αντικαθιστά το κεφάλαιο Β του νόμου 4269/ το οποίο καταργήθηκε το 2016. Επίσης, προσθέτει μια εντελώς νέα κατηγορία στις υπάρχουσες χρήσεις γης, εκείνη της «αποκλειστικής κατοικίας». Στη γενική κατηγορία «Τουρισμός - αναψυχή» το σχέδιο ΠΔ περιλαμβάνει και την παραθεριστική κατοικία, ώστε να κουμπώσει με τις σχετικές ρυθμίσεις που είχαν ήδη ψηφιστεί από το 2012 (ν. 4092). Στις ειδικές κατηγορίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ελικοδρόμια, λαχανόκηποι, πράσινα σημεία ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών, αλλά και υδατοδρόμια, για τα οποία εκκρεμεί ακόμη το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους. Ειδικότερα, στις νέες περιοχές αποκλειστικής κατοικίας θα μπορούν να χωροθετούνται, πλην της κατοικίας, εγκαταστάσεις πρόνοιας, εκπαίδευσης, αθλητικές (υπαίθριες), θρησκευτικοί χώροι, δημοτικές αγορές, γωνιές ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας και διοικητικές υπηρεσίες τοπικής σημασίας. kάθε μία από τις γενικές κατηγορίες περιλαμβάνει συγκεκριμένες επιτρεπόμενες ειδικές χρήσεις, οι οποίες έχουν εμπλουτιστεί ώστε να αποτυπωθούν οι αλλαγές στον σύγχρονο τρόπο ζωής, και στις κοινωνικο-οικονομικές δραστηριότητες. Έτσι στις ειδικές κατηγορίες χρήσεων, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι υπεραγορές, τα πολυκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα, Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων, πράσινα σημεία (μικρά, μεγάλα) και γωνιές ανακύκλωσης, δεξαμενές νερού - αφαλάτωσης, κεραίες τηλεπικοινωνιών, ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών σταθμών και κινητής τηλεφωνίας, Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.Α.Ν) και Οστών κ.ά.

Οι δασικοί χάρτες "τρωνε" περιουσίες

Σήμα κινδύνου για την απώλεια περιουσιών χιλιάδων ιδιοκτητών ακινήτων λόγω των δασικών χαρτών, εκπέμπει η ΠΟΜΙΔΑ. Με επιστολή της προς τον Σ. Φάμελλο αναφέρει ότι υπάρχουν πολλά σοβαρά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν.

«Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο», τονίζεται.

Αναλυτικά, όλη η επιστολή:

 

Προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Σωκράτη Φάμελλο

Ενταύθα

Αθήνα, 27.2.2017

Θέμα: Αναγκαίες τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τους δασικούς χάρτες.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Παρά τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις σας ότι οι δασικοί χάρτες δεν θα αμφισβητήσουν την περιουσία των πολιτών, αλλά και τις επιμέρους σημαντικές προσπάθειές σας, που έγιναν έστω και με μεγάλη καθυστέρηση για την επίλυση ορισμένων από τα πολύ σοβαρά προβλήματα που συνδέονται με αυτούς, η ΠΟΜΙΔΑ οφείλει να επισημάνει και να προειδοποιήσει όλους τους ενδιαφερόμενους, όπως έκανε και στο πρόσφατο συνέδριό της, ότι ο κίνδυνος να χάσουν τις περιουσίες τους είναι άμεσος και υπαρκτός.

Συγκεκριμένα, με πρόσφατη ερμηνευτική εγκύκλιο λύσατε σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των αγροτικών εκτάσεων που χαρακτηρίσθηκαν ως αναδασωτέες επειδή κάηκαν σε κάποια από τις πυρκαγιές των περασμένων δεκαετιών (επισημαίνουμε ωστόσο ότι αν για τη σύνταξη των δασικών χαρτών χρησιμοποιούνταν αεροφωτογραφίες του 1960 θα είχαμε πολύ πιο ακριβή αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης και λιγότερα προβλήματα).

Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο.

Αυτές οι τεράστιες αδυναμίες του συστήματος, που δεν μπορεί να θεραπευτούν ενόσω «τρέχουν» οι ασφυκτικές προθεσμίες υποβολής ενστάσεων σε πολλές περιοχές της χώρας ασφαλώς θα οδηγήσουν σε απώλεια (ουσιαστική «δήμευση») περιουσιών, όπως έχει κατ’ επανάληψη καταγγείλει η ΠΟΜΙΔΑ.

Δύο πολύ σημαντικά εργαλεία, απαραίτητα για την οικονομία και χρήσιμα για τους ιδιοκτήτες, το Κτηματολόγιο και οι Δασικοί Χάρτες μετατρέπονται δυστυχώς σε αφορμή απώλειας περιουσιακών στοιχείων από ιδιοκτήτες που έχουν ανεπίληπτη νομή και κατοχή επί ολόκληρες γενεές, εξ αιτίας της απαράδεκτης νομοθεσίας που ισχύει σήμερα.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε με νομοθετική σας παρέμβαση:

Την κατάργηση του «τεκμηρίου ιδιοκτησίας» του Ελληνικού Δημοσίου επί κάθε εκτάσεως που το Δημόσιο την δηλώνει ως δασική, και άρα δική του, με αποτέλεσμα ο ιδιώτης που διαθέτει νόμιμους τίτλους πολλών δεκαετιών και ανεπίληπτη νομή, να πρέπει να αποδείξει την κυριότητά του με τίτλους που να ανατρέχουν στο 1885 (!), πράγμα που είναι αδύνατον για τους περισσότερους και θα οδηγήσει νομοτελειακά στη δήμευση των περιουσιών τους, και

Την άμεση παράταση της προθεσμίας άσκησης αντιρρήσεων κατά των αναρτουμένων δασικών χαρτών, με ταυτόχρονη ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες από την ανάρτηση αυτή.

Ειδικότερα σας επισημαίνουμε τα εξής:

1)  Τον κίνδυνο ‘’δήμευσης΄΄ της περιουσίας κάποιων πολιτών (που ενδεχομένως μπορεί να αποτελεί και το μοναδικό περιουσιακό τους στοιχείο) όταν η ιδιοκτησία τους εκ παραδρομής ή από υπερεκτίμηση στοιχείων βλάστησης θεωρείται από το δασικό χάρτη ως δασική. Δεν μιλάμε για περιπτώσεις που ενδεχομένως ακόμα και οι ίδιοι οι πολίτες γνωρίζουν ότι είχαν δασική έκταση ή ότι εκχέρσωσαν δασική έκταση ή ότι ο αγρός έγινε πραγματικό δάσος. Αναφερόμαστε σε περιπτώσεις όπου είναι πασιφανές ότι έχει γίνει λάθος και ο πολίτης καλείται να υποβάλει αντιρρήσεις καταβάλλοντας το αντίστοιχο (μικρό ή μεγαλύτερο) τέλος άσκησης αντιρρήσεων και καταφεύγοντας συγχρόνως σε τεχνικό σύμβουλο. Σε αυτές τα περιπτώσεις εάν δεν έχει τα χρήματα καταβολής του τέλους ή δεν έχει την οικονομική άνεση για την πρόσληψη ειδικού τεχνικού συμβούλου είναι βέβαιο ότι ο χάρτης θα κυρωθεί με την ιδιοκτησία του (εσφαλμένα) ως δασική και φυσικά αυτή θα θεωρείται και δημόσια, οπότε τη χάνει οριστικά.

2)   Το σοβαρότατο πρόβλημα με τις ασφυκτικές προθεσμίες που προβλέπονται για την άσκηση ενστάσεων. Οι πολίτες είναι ‘’παγωμένοι’’ και μέχρι προχθές δεν ήξεραν ξέρουν τι να κάνουν αφού το ίδιο το Υπουργείο δεν είχε αποφασίσει ακόμα τι θα γίνει με διάφορα τεχνικά θέματα που έχουν προκύψει. Για παράδειγμα, αναφέρουμε τις εκτάσεις που αναφέρονται ως αναδασωτέες ενώ ο δασικός χάρτης τις δείχνει ανέκαθεν αγροτικές, καθώς και πολλές άλλες περιπτώσεις. Ευτυχώς στο θέμα αυτό δώσατε λύση, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχουν και άλλα θέματα (πχ κτίσματα που έχουν πολεοδομική άδεια, χωρίς άδεια από το δασαρχείο και στο δασικό χάρτη οι εκτάσεις αναφερόμεναι ως ΔΑ εκχερσωμένοι αγροί). Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής υπεύθυνη ενημέρωση αν οι πολίτες πρέπει ή όχι εν τέλει να ασκήσουν αντιρρήσεις, οπότε και δεν έχουν ασκηθεί. Οι πολίτες βρίσκονται σε αναμονή έχοντας σε κάποιες περιπτώσεις χάσει ήδη τη μισή προθεσμία για την υποβολή των αντιρρήσεων.

3)   Την έλλειψη υπεύθυνης ενημέρωσης των πολιτών - όχι τόσο ως προς την έναρξη της διαδικασίας ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά  ως προς τα αποτελέσματα από τη κύρωση αυτών. Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι πολλοί πολίτες θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες αποτελούν κάποια εσωτερική διεργασία των δασαρχείων ή θεωρώντας ότι έχουν αγροτική γη (γιατί τη θυμούνται ως αγροτική από το 1960 ή  1970) δεν ασχολούνται με το να ενημερωθούν (και ενδεχομένως να ασκήσουν αντιρρήσεις- αν υπάρχει πρόβλημα), γιατί δεν γνωρίζουν ότι ο δασικός χάρτης πραγματεύεται το 1945 ή γιατί θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες ασχολούνται με τα δάση, ενώ η ιδιοκτησία τους δεν έχει καμιά σχέση με αυτά.

4)   Την ανάγκη οι αντιρρήσεις που θα ασκηθούν, να εξετασθούν άμεσα, μέσα στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται από την ισχύουσα νομοθεσία και όχι να γίνει ό,τι έγινε στην Πεντέλη, στο Μαραθώνα και σε άλλες περιοχές, όπου οι δασικοί χάρτες κυρώθηκαν μόνο ως προς τα τμήματα που δεν ασκήθηκαν αντιρρήσεις, ενώ από τις αντιρρήσεις που ασκήθηκαν δεν εξετάστηκε (5 χρόνια μετά) καμία, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν εκτάσεις (ιδιοκτησίες) οι οποίες πράγματι πληρούσαν τις προϋποθέσεις να χαρακτηριστούν ως μη δασικές, δημιουργώντας όμως εδώ και 5 χρόνια μεγάλα προβλήματα στους ιδιοκτήτες τους.

5)    Την ανάγκη οι επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων να μπορούν να δίνουν λύση σε πολλά από τα προβλήματα που αναδεικνύονται μέσω της ανάρτησης των δασικών χαρτών, ώστε μέσα στα όρια της ισχύουσας νομοθεσία να απεμπλακούν δια παντός από το δασαρχείο οι πολίτες που πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια. Ως παράδειγμα αναφέρουμε το θέμα με τους δασωθέντες αγρούς. Γιατί να χρειάζεται μετά την κύρωση του δασικού χάρτη να καταφύγει ξανά στις Επιτροπες του Δασολογίου όπως ορίζεται απο τον Ν. 4280/14 (εάν και όποτε συσταθούν ανα περιοχή) προκειμένου να λάβει τον ειδικότερο χαρακτηρισμό της εκτάσεως στην πρόσφατη μορφή, ως δάσος ή δασική έκταση (αναλόγως), ώστε κατ΄ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας να μπορεί να χρησιμοποιεί αναλόγως την έκτασή του.

Στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία!

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος

Στράτος Ι. Παραδιάς

Το-νέο-σχέδιο για τα αυθαίρετα

Ριζικές αλλαγές και ενοποίηση σε ενιαία βάση δεδομένων, με μεγαλύτερη δυνατότητα ελέγχου, ταυτοποίησης και αντιστοιχίας της αυθαίρετης δόμησης, επιχειρεί να εισαγάγει ο νέος νόμος που αντικαθιστά από την ερχόμενη άνοιξη τον ισχύοντα 4178. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επεξεργάζεται τις τελικές λεπτομέρειες του νέου νόμου, δίδοντας παράλληλα παράταση στην καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής του τρέχοντα, έως την 8η Μαΐου. Και με τον νέο νόμο που βρίσκεται στα σκαριά «κόκκινη γραμμή» εξακολουθεί να αποτελεί η τακτοποίηση αυθαιρέτων που έχουν κατασκευαστεί προ του 2011, με κύκλους του υπουργείου Περιβάλλοντος να επισημαίνουν ότι «ο νόμος όταν ψηφιστεί θα εφαρμοστεί άμεσα και θα έχει τη σύμφωνη γνώμη και των φορέων και της κοινωνίας». Μάλιστα, όπως εκτιμούν, αναμένεται μεγάλος αριθμός εντάξεων, καθώς εκτιμάται ότι το ποσοστό που έχει υποβληθεί έως σήμερα είναι σχετικά χαμηλό. Στόχος του είναι να ελαφρύνει και τον γραφειοκρατικό φόρτο, εξαιρώντας όσα θεωρούνται σήμερα περιττά στη δήλωση, λαμβάνοντας υπόψη τα περίπου 2.000 σχόλια και παρατηρήσεις που έχουν ήδη κατατεθεί στη δημόσια διαβούλευση. Στόχος του υπουργείου είναι να ληφθούν υπόψη όλες οι ουσιαστικές διεργασίες που προκύπτουν από τον συνεχιζόμενο διάλογο και την επεξεργασία με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς. Στο μέτωπο αυτό, βασική προτεραιότητα καθίσταται πλέον η σύνταξη και ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με την θέσπιση ενός ενιαίου φορέα. Προτεραιότητα του ΥΠΕΝ αποτελεί το Κτηματολόγιο, η πορεία του οποίου βρίσκεται υπό συζήτηση με την Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη και έχει προσληφθεί από την Κομισιόν. ύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου, παρόλο που στις ρυθμίσεις του υφιστάμενου νόμου (4178) έχουν ενταχθεί πάνω από 1 εκατομμύριο κτίσματα, με το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν να θεωρείται πολύ μικρό. Στο φιλόδοξο σχέδιο της νομιμοποίησης περιλαμβάνονται περίπου 3,5 εκατομμύρια κτίσματα με πολεοδομικές παραβάσεις, παρόλο που το υπουργείο υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν ασφαλή στοιχεία. Ωστόσο εκτιμήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας υπολογίζουν ότι από το σύνολο των οικοδομών (περίπου 6,5 εκατ.) τα 2,5 εκατομμύρια ανήκουν στα προ του 1975. Απομένουν 3,5 εκατ. εάν αφαιρέσουμε και το 1 εκατομμύρια δηλώσεων που έχουν υπαχθεί στους δύο τελευταίους νόμους (4014, 4178) χωρίς να υπολογίζονται και οι 800.000 τακτοποιημένοι ημιυπαίθριοι. Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου, σημαντικά είναι και τα έσοδα του Δημοσίου από την τακτοποίηση αυθαιρέτων και την πληρωμή των προστίμων. Έτσι, το Δημόσιο είχε εισπράξει 1,6 δισ. ευρώ από τα περίπου 2,2 δισ. στα οποία υπολογίζονταν τα έσοδα από τις 860.000 δηλώσεις που είχαν υποβληθεί έως τον περασμένο Ιούνιο. Γεγονός είναι, πάντως, ότι εν αναμονή του νέου νόμου, ο οποίος όπως είχε παρουσιαστεί ήταν ευνοϊκότερος ως προς το ύψος των προστίμων και τον αριθμό των δόσεων, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων έχει «παγώσει», καθώς πολλοί είναι οι ιδιοκτήτες που δεν έχουν σπεύσει να υπαχθούν στη ρύθμιση του ισχύοντος νόμου ή δεν έχουν αποπληρώσει όλες τις δόσεις προσβλέποντας σε κάποιον ευνοϊκότερο συμψηφισμό. Ταυτόχρονα, δεν αποκλείεται να υπάρξει και επανεξέταση του άρθρου 64, το οποίο είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων καθώς προέβλεπε μεταξύ άλλων την απαραίτητη υποβολή βεβαίωσης μηχανικού σε κάθε περίπτωση αποδοχής κληρονομιάς ή γονικής παροχής αλλά και χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας κάθε είδους επαγγελματικής δραστηριότητας και επαγγελματικής εγκατάστασης.

Φορος σε όλη την περιουσία

Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων, ο ΕΝΦΙΑ φαίνεται ότι από το 2018 θα αποτελέσει παρελθόν. Θα αντικατασταθεί από νέο φόρο ο οποίος μάλιστα θα έχει για την κυβέρνηση ακριβός τον ίδιο εισπρακτικό στόχο, δηλαδή τα 2,65 του ΕΝΦΙΑ.

Στο νέο φόρο που έρχεται να αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ θα υπολογίζεται εκτός της ακίνητης περιουσίας και η κινητή και θα φορολογείται συνολικά με προοδευτική κλίμακα. Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η μείωση των αντικειμενικών αξιών θα έχει εισπρακτικές επιπτώσεις για τον ΕΝΦΙΑ και έτσι η κυβέρνηση αναζητά όπως φαίνεται τη λύση στο σύνολο της περιουσίας των πολιτών.

Έτσι στον νέο φόρο θα υπολογίζονται:

Κατοικίες

Κτήρια επαγγελματικής στέγης

Αποθήκες

Οικόπεδα

Αγροί

Λοιπές εδαφικές εκτάσεις

Αυτοκίνητα

Μοτοσικλέτες

Σκάφη αναψυχής

Αεροπλάνα , ελικόπτερα

Κινητά αντικείμενα αξίας

Συμμετοχές σε επιχειρήσεις

Για τον υπολογισμό του νέου φόρου θα υπολογίζονται οι αντικειμενικές αξίες σε ό,τι αφορά στα ακίνητα και οι τιμές αγοράς σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα.

Θα εξαιρεθούν από τον νέο φόρο οι καταθέσεις, οι μετοχές, τα αμοιβαία, τα ομόλογα και τα έντοκα γραμμάτια.

Ο,τι δηλώνεται

Ο,τι, λοιπόν, δηλώνεται στο περιουσιολόγιο θα μπορεί και να φορολογείται ενιαία. Ακίνητη περιουσία, μετοχές, ομόλογα, χρυσός, άλλα τιμαλφή αλλά και οι καταθέσεις στις τράπεζες θα μπορούν να αποτελούν την φορολογήσιμη ύλη. Με κάποιους κλιμακωτούς συντελεστές και με εξαιρέσεις θα μπορούσε να επιβληθεί ένας φόρος επί της αξίας της κινητής και ακίνητης περιουσίας που δηλώνει κάποιος. Ακόμη και των καταθέσεων ή των χρημάτων στο στρώμα (που το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο απαιτεί να δηλώνονται).

Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών λέει ότι το περιουσιολόγιο γίνεται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, εκτιμάται ότι γίνονται σκέψεις για έναν τέτοιον φόρο, κάτι που, όμως, θα μπορούσε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους επενδυτές και να χειροτερεύσει το φαινόμενο της απόκρυψης κεφαλαίων.

Υπενθυμίζεται ότι το περιουσιολόγιο σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει τις τραπεζικές καταθέσεις, τα ακίνητα και δαπάνες πολυτελείας που γίνονται για αγορές αυτοκινήτων ή δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία και σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν έργα τέχνης και κοσμήματα, ακόμη και... ίππους που διαθέτει κάποιος.

Εφόσον αυτά είναι ασφαλισμένα, τα στοιχεία θα αποσταλούν από τις εταιρείες και τους οίκους στους οποίους έχει γίνει η ασφάλιση ή η εκτίμηση. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών θα έχει πλήρη εικόνα της περιουσιακής κατάστασης κάθε φορολογουμένου, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η φοροδιαφυγή. Για τα περιουσιακά στοιχεία που δεν θα δηλωθούν μετά το τέλος της διαδικασίας, το υπουργείο Οικονομικών πέραν της φορολόγησής τους θα επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, ενώ θα γίνονται και οι σχετικές διώξεις.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki