Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Οι δήμοι και οι χρήσεις γης

Ελευθερία κινήσεων στους δήμους όσον αφορά τις χρήσεις γης δίνει το σχέδιο νόμου «Χωρικός Σχεδιασμός – Βιώσιμη Ανάπτυξη», το οποίο τέθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δημόσια διαβούλευση για μία εβδομάδα. Ωστόσο δεν δίνεται «λευκή επιταγή» στις τοπικές κοινωνίες. Αν και θα είναι εκείνες που θα καθορίζουν τις κατηγορίες χρήσεων γης, θα πρέπει η εξειδίκευση του σχεδιασμού -τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια που θα εκπονούν δηλαδή- να είναι συμβατή με όσα έχουν αποφασιστεί στις Περιφέρειες με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια.

Ειδικότερα, τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια αντικαθιστούν τα πρώην Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η έγκρισή τους θα γίνεται εφόσον ελεγχθεί η εναρμόνιση ή η συμβατότητα του περιεχομένου τους με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια και τα αντίστοιχα σχέδια όμορων δήμων. Επιπλέον, το προστατευτικό πλαίσιο γίνεται αυστηρότερο, καθώς στα στοιχεία που χρήζουν προστασίας προστίθεται το τοπίο και στις εκτάσεις που εντάσσονται στις προστατευόμενες περιοχές προστίθενται αιγιαλός και παραλία, ποταμοί, λίμνες και ρέματα. Παράλληλα ο καθορισμός ειδικών περιορισμών στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης, όπως και η οριοθέτηση των ρεμάτων παύει να έχουν δυνητικό χαρακτήρα.

Εθνική Στρατηγική για τη χωροθέτηση

Γενικότερα, στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται η Εθνική Χωρική Στρατηγική. Τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια (π.χ. του τουρισμού, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας κ.ά.) υπερισχύουν των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων. Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια υιοθετούν ένα αυστηρότερο πλαίσιο. Ο κάθε δήμος θα μπορεί να επιλέξει για την περιοχή του τις χρήσεις γης στις οικιστικές και παραγωγικές ζώνες.

Όσον αφορά τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια -Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΔΧΑΣΕ), Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημόσιων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) κ.ά.- επέρχονται αλλαγές ώστε να αποτραπεί το ενδεχόμενο εδραίωσης ενός παράλληλου συστήματος σχεδιασμού το οποίο να διατηρεί και να ενισχύει τις κατ’ εξαίρεση ρυθμίσεις με δυσμενείς επιπτώσεις τόσο στον χώρο όσο και στην ασφάλεια δικαίου. Έτσι, καταργείται η δυνατότητα τροποποίησή τους, όπως και των περιφερειακών σχεδίων, με υπουργική απόφαση παρά μόνο σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή νέων κοινοτικών οδηγιών.

Τα ειδικά σχέδια, τα οποία αφορούν στην κατάρτιση σχεδίων χρήσεων γης νέου τύπου για τη διευκόλυνση επενδύσεων, για να υπερισχύουν των τοπικών θα πρέπει να υπάρχει και σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).

Τροποποιήσεις στον Ν. 4269/2014

Ειδικότερα, το προτεινόμενο νομοσχέδιο τροποποιεί σε επιμέρους σημεία και κωδικοποιεί τον νόμο 4269/2014 ο οποίος διατηρείται στο κυρίως σώμα του. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπεται:

* η μετονομασία των Εθνικών Χωροταξικών Πλαισίων σε Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια

* η ενίσχυση του ρόλου των Περιφερειακών Πλαισίων ώστε να αποτελέσουν τον πυλώνα του συστήματος χωρικού σχεδιασμού ως εργαλεία συντονισμού επιμέρους τομεακών χωροταξικών κατευθύνσεων όπως αυτές προβλέπονται από τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια αλλά και ως εργαλεία συντονισμού με την αναπτυξιακή πολιτική και με χρηματοδοτικά εργαλεία.

* η αναβάθμιση του ρόλου και του κύρους του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας ως οργάνου κοινωνικής διαβούλευσης, αν και ο ρόλος του παραμένει κυρίως γνωμοδοτικός. Επικεφαλής του θα ορίζεται επιστήμονας αναγνωρισμένου κύρους σε θέματα χωροταξίας και όχι ο εκάστοτε γενικός γραμματέας του υπουργείου.

* διαγραφή του άρθρου 11 το οποίο αφορά την «ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης» με στόχο τη συνολική επανεξέταση του περιεχομένου του σχετικού άρθρου προς την κατεύθυνση εναρμόνισης του με τον Ν. 3882/2010.

Προβλήματα που τίθενται προς επίλυση

Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου, το ισχύον σύστημα χωρικού σχεδιασμού παρουσιάζει τα εξής προβλήματα:

* ακύρωση του ενιαίου σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η αποσπασματική ρύθμιση του χώρου στην εδαφική έκταση των δήμων

* ακύρωση της σημασίας και του ρόλου του Εθνικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού ως εργαλείου συντονισμού των τομεακών χωροταξικών πλαισίων

* κατάργηση του επιπέδου μητροπολιτικού σχεδιασμού που επιτελούσαν τα Ρυθμιστικά Σχέδια

* ατελής ενσωμάτωση αδιακρίτως των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων (ΕΧΣ) στο σύστημα σχεδιασμού και μάλιστα με τρόπο ώστε να «πνίγει» τους θεσμοθετημένους όρους ανάπτυξης και προστασίας στην ευρύτερη περιοχή τους, οδηγώντας ακόμη και σε ακύρωση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων ή των σχεδίων χρήσεων γης (ΓΠΣ / ΣΧΟΟΑΠ / ΖΟΕ / Τοπικών Χωρικών Σχεδίων) τα οποία διασφαλίζουν την απαιτούμενη ασφάλεια δικαίου.

Το σχέδιο νόμου που ετέθη σε διαβούλευση την περασμένη Παρασκευή επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα παραπάνω προβλήματα με περιορισμένες και εντοπισμένες τροποποιήσεις.

Αυθαίρετα: Αλαλούμ α λα ΣΥΡΙΖΑ

Τέσσερις μήνες παράταση πήρε ο ισχύων νόμος για τα αυθαίρετα. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ο νέος νόμος που ανακοίνωσε πριν από λίγο καιρό το υπουργείο αναμένεται να έχει ψηφιστεί μέσα στον Νοέμβριο. Ωστόσο, επειδή θα χρειαστεί χρόνος προκειμένου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του νέου νόμου το ηλεκτρονικό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας ( ΤΕΕ) - που δέχεται τις δηλώσεις τακτοποίησης των αυθαιρέτων-, αλλά και να ενημερωθούν μηχανικοί και πολίτες για τις νέες ρυθμίσεις, κρίθηκε σκόπιμο να δοθεί παράταση έως τις 8 Φεβρουαρίου 2017 προκειμένου όσοι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων θέλουν να δηλώσουν τα ακίνητά τους να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις. Με τον τρόπο αυτό, δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να επιλέξουν με ποιον νόμο θα τακτοποιήσουν τις αυθαιρεσίες στα ακίνητά τους. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αν η προσαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος του ΤΕΕ γίνει πιο γρήγορα, τότε, ενδέχεται ο χρόνος της παράτασης να μειωθεί.

Ψεύτες με ...υπεραξία

Η εφαρμογή των διατάξεων για την επιβολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων ανεστάλη για δύο χρόνια, για το 2015 και το 2016, με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2014. Οι λόγοι ήταν η απίστευτη πολυπλοκότητα των διαδικασιών εφαρμογής του φόρου και οι παγίδες υπερφορολόγησης που έκρυβε η επιβολή του για όσους επιθυμούσαν να πωλήσουν ακίνητα. Η περίοδος αναστολής της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας ακινήτων λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2016 χωρίς να έχει εκδηλωθεί από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών καμία διάθεση διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς» για την παράταση της αναστολής. Το πιο πιθανό, λοιπόν, είναι ο φόρος υπεραξίας ακινήτων να επανέλθει σε ισχύ από την 1η-1-2017. Από την 1η-1-2017 θα επανενεργοποιηθούν οι διατάξεις του άρθρου 41 του ΚΦΕ, που προβλέπουν ότι επιβάλλεται φόρος υπεραξίας με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για πέντε τουλάχιστον έτη από τη στιγμή της απόκτησής του, η υπεραξία είναι αφορολόγητη μέχρι το ποσό των 25.000 ευρώ. Όσοι μεταβιβάσουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους πριν από το 1995 απαλλάσσονται από το φόρο υπεραξίας. Η τελική υπεραξία επί της οποίας υπολογίζεται ο φόρος προσδιορίζεται με βάση ποσοστιαίους συντελεστές απομείωσης κλιμακούμενους ανάλογα με τα έτη διακράτησης του ακινήτου (από 98,2% για δύο χρόνια διακράτησης έως 60% για περισσότερα από 26). Ειδικά για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί από την 1η Ιανουαρίου 1995 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2002 οι συντελεστές απομείωσης περιορίζονται, καθώς πολλαπλασιάζονται με 0,8.

Οι αλλαγές σε αυθαίρετα, συντελεστή και ταυτότητα

Την παράταση κατά δύο χρόνια της προθεσμίας που εκπνέει στις 8 Οκτωβρίου για την τακτοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων, με παράλληλη μείωση των προστίμων και αύξηση των δόσεων αποπληρωμής τους σε 80, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για τα αυθαίρετα.

 

Το σχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απλοποίηση των διαδικασιών δόμησης, την επίσπευση των πολεοδομικών σχεδίων καθώς και τη δημιουργία σειράς νέων θεσμών όπως είναι το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος σε κάθε περιφερειακή ενότητα και η εφαρμογή της Ταυτότητας Κτιρίου, στην οποία θα καταγράφονται τα χαρακτηριστικά κάθε δομημένης επιφάνειας στη χώρα.

 

Επίσης, ρυθμίζει θέματα όπως είναι η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης και η διαδικασία προέγκρισης - τελικής έκδοσης των οικοδομικών αδειών αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο.

 

Συγκεκριμένα, με τον νέο νόμο δεν θα χρειάζεται πλέον να περιμένει ένας ιδιοκτήτης την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης προκειμένου να αρχίσει να χτίζει. Θα μπορεί να αρχίζει εφόσον είναι σίγουρος για την αρτιότητα και τις απαιτούμενες αποστάσεις, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά τη μελέτη και αυτόματα θα παίρνει αριθμό οικοδομικής άδειας ώστε να μπορεί να χτίζει. Η Πολεοδομία είναι υποχρεωμένη να ελέγξει σε τρεις ημέρες το τοπογραφικό διάγραμμα και τους όρους δόμησης και σε 10 ημέρες να έχει ολοκληρώσει τον έλεγχο του διαγράμματος κάλυψης.

Από τις βασικές αλλαγές που προωθούνται με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ είναι οι σημαντικές εκπτώσεις στα πρόστιμα των αυθαιρέτων για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού (πολύτεκνοι, παλιννοστούντες, άνεργοι, δικαιούχοι κοινωνικών ενισχύσεων κ.λπ.) όπως και η μείωση στο παράβολο «τακτοποίησης» από τα 500 στα 250 ευρώ για παρανομίες με επιφάνεια έως 100 τ.μ.

 

Πάντως, οι διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν ρητά μόνο τις αυθαιρεσίες που έχουν σημειωθεί έως τις 28 Ιουλίου 2011 όπως προβλέπει και ο προηγούμενος νόμος, με τον οποίο καθορίστηκαν οι διαδικασίες νομιμοποίησης των αυθαιρέτων. Στο σχέδιο νόμου επαναλαμβάνονται οι γνωστές απαγορεύσεις της σύνδεσης των αυθαιρέτων που δεν θα νομιμοποιηθούν με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας (φως, νερό, τηλέφωνο), των μεταβιβάσεων κ.λπ., ενώ προβλέπεται ρητά η κατεδάφιση όλων των αυθαιρέτων που προέκυψαν μετά την 28η Ιουλίου 2011.

 

Επιπλέον, πρώτη φορά υποχρεώνονται να νομιμοποιηθούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες και σε δημόσια κτίρια (σχολεία κ.λπ.), χιονοδρομικά κέντρα και κτίρια που φιλοξενούν κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ενώ από τις πολεοδομίες θα εκδίδονται πλέον και οι οικοδομικές άδειες για τους ναούς - λατρευτικούς χώρους.

Παράλληλα, με το νομοσχέδιο προωθείται η δημιουργία Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος σε κάθε περιφέρεια, μέσω του οποίου θα παρακολουθείται όλη η δόμηση (υπάρχουσα και νέα). Τα Παρατηρητήρια θα υπάγονται στο ΥΠΕΝ και θα έχουν αντικείμενο την παρακολούθηση, την εποπτεία, τον έλεγχο την και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η σύσταση Επιτροπών Εξέτασης Ενστάσεων επί αυθαιρέτων (για αποφόρτιση των Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, τα οποία σήμερα καθυστερούν για χρόνια) καθώς και Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής.

 

Η Μεταφορά

Συντελεστή Δόμησης

 

Υστερα από αρκετά χρόνια επιχειρείται από το ΥΠΕΝ να ενεργοποιηθεί ξανά και ο θεσμός της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, ο οποίος εν προκειμένω θα αξιοποιηθεί για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων. Συγκεκριμένα, δημιουργείται Τράπεζα Γης σε κάθε Παρατηρητήριο για τη διαχείριση των δικαιωμάτων μεταφοράς συντελεστή δόμησης στις ειδικές ζώνες υποδοχής του.

Προβλέπεται επίσης η δημιουργία ηλεκτρονικής πολεοδομικής πλατφόρμας σε κάθε δήμο, στην οποία θα καταγράφονται ο πολεοδομικός σχεδιασμός του δήμου (τα ΓΠΣ, τα ΣΧΟΟΑΠ κ.λπ.), οι πολεοδομικές μελέτες, οι πράξεις εφαρμογής, οι οριοθετημένοι οικισμοί καθώς και το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η πολεοδομική μελέτη. Ολα τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα στους πολίτες σε πραγματικό χρόνο. Ετσι, κάθε ενδιαφερόμενος θα γνωρίζει την πολεοδομική ταυτότητα της περιοχής στην οποία ενδιαφέρεται να χτίσει.

Υποχρεωτικά πλέον θα απαιτείται βεβαίωση μηχανικού για να γίνονται όλες οι μεταβιβάσεις - δηλώσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονική παροχή κ.λπ.) καθώς και οι μισθώσεις επαγγελματικών χώρων.

Το νομοσχέδιο πρώτη φορά περιλαμβάνει και ρυθμίσεις για την εξ αδιαιρέτου αυθαίρετη δόμηση. Με τον ισχύοντα νόμο περί αυθαιρέτων, τα εξ αδιαιρέτου ακίνητα δεν δηλώνονται. Στο εξής θα παρέχεται το δικαίωμα σε όλους τους ιδιοκτήτες να ζητήσουν ρύθμιση νομιμοποίησης για το ποσοστό που τους αναλογεί επί του αυθαίρετου ακινήτου.

 

Τα πρόστιμα,

οι εκπτώσεις

 

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, το σχέδιο νόμου μειώνει στο μισό τα παράβολα υπαγωγής στη ρύθμιση, εκτός από την υψηλή κατηγορία που αφορά ιδιοκτησίες άνω των 5.000 τ.μ., ενώ ορίζει ότι η αποπληρωμή των προστίμων θα γίνεται σε 80 δόσεις αντί για τις 60 της υφιστάμενης ρύθμισης που ισχύει έως τις 8 Οκτωβρίου.

Επίσης, μειώσεις προστίμων 20% προβλέπει το νομοσχέδιο και για όσους υποβάλουν αιτήσεις - δηλώσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων μέσα στο πρώτο εξάμηνο από την ψήφιση του νέου νόμου, ενώ έκπτωση 10% θα έχουν όσοι υποβάλουν σχετική δήλωση το αμέσως επόμενο εξάμηνο. Ακόμα, το νομοσχέδιο προβλέπει έκπτωση 20% επί του συνολικού ποσού του προστίμου, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής και 10% σε περίπτωση καταβολής του 30% του συνολικού ποσού.

Το πρόστιμο διατήρησης των αυθαίρετων κτισμάτων θα είναι ίσο με το 50% του προστίμου ανέγερσης και αρχίζει καταβάλλεται από την πρώτη διαπίστωση του αυθαιρέτου και κάθε συνεχόμενο χρόνο μέχρι την κατεδάφιση ή τη νομιμοποίηση του.

Για την υπαγωγή κάθε αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης στη νέα ρύθμιση θα καταβάλλεται ενιαίο ειδικό πρόστιμο, που θα υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της επί την τιμή ζώνης στην περιοχή του ακινήτου και σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του υπουργείου Οικονομικών της 20-1-2016. Αυτό θα προσαυξάνεται με συντελεστή 15% και με τους ειδικούς συντελεστές, ανάλογα με την κατηγορία και το είδος του αυθαιρέτου.

Ο συντελεστής υπολογισμού του προστίμου θα μειώνεται από 0,80 σε 0,60 για κτίρια που αποπερατώθηκαν μεταξύ 1983 και 1993, ενώ μικρότερο κατά 40% θα είναι και το πρόστιμο που θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που βρίσκονται σε περιοχές που μπαίνουν στο σχέδιο.

Σε οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων, το σχέδιο νόμου παρέχει τη δυνατότητα νομιμοποίησης κτισμάτων προ του 1983, έναντι 500 ευρώ.

Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης που αποδεδειγμένα προϋφίστανται της 1-1-1983, καταβάλλεται ποσοστό 15% του ενιαίου ειδικού προστίμου.

Μείωση του προστίμου στο μισό προβλέπεται και για τις κατασκευές σε περιοχές προστασίας πολιτιστικού περιβάλλοντος ή σε διατηρητέα κτίρια, σε περίπτωση που ολοκληρωθούν οι εργασίες προσαρμογής.

Επίσης, μειώσεις του προστίμου προβλέπονται αν γίνει στατική ενίσχυση του κτιρίου και συγκεκριμένα κατά 30% σε περιοχές μικρής σεισμικής επικινδυνότητας, 50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας της κατηγορίας 2 και κατά 60% σε περιοχές υψηλής σεισμικότητας όπως π.χ. τα Επτάνησα.

Οι ειδικές

κατηγορίες

Πάντως, με το νομοσχέδιο θεσπίζονται σημαντικές εκπτώσεις για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού και πάγωμα της πληρωμής των δόσεων για τα πρώτα δύο χρόνια, ενώ τα πρόστιμα μειώνονται ως εξής:

- Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτά με ατομικό εισόδημα ως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 60.000 ευρώ, καταβάλλουν 15% του προστίμου.

- Ατομα με αναπηρία 67% και άνω και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτά με ατομικό εισόδημα έως 18.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 24.000 ευρώ, καταβάλλουν το 20% του προστίμου.

- Παλιννοστούντες ομογενείς καταβάλλουν 20% του προστίμου. Το ίδιο ισχύει και για τους μόνιμους κατοίκους της Θράκης και για τα ακίνητά τους στη Θράκη.

Τα παιδιά όσων υπάγονται στην προηγούμενη κατηγορία καταβάλλουν 50% του προστίμου.

- Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 80.000 ευρώ καταβάλλουν 20% του προστίμου για την κύρια κατοικία τους. Αν πρόκειται για τη δευτερεύουσα κατοικία τους, εφόσον αυτή δεν είναι μεγαλύτερη των 80 τ.μ., καταβάλλουν το μισό πρόστιμο.

- Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 40.000 ευρώ καταβάλλουν 30% του προστίμου.

- Μακροχρόνια άνεργοι καταβάλλουν το 30% του προστίμου και παράλληλα αναστέλλεται η καταβολή δόσεων για τα δύο πρώτα χρόνια.

- Δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης καταβάλλουν το 20% του προστίμου και έχουν τη δυνατότητα να μην πληρώνουν δόσεις τα πρώτα δύο χρόνια από την υποβολή της δήλωσης.

- Υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα των οποίων η κύρια κατοικία έχει εξαιρεθεί από την εκποίηση με δικαστική απόφαση, δικαιούνται αναστολή ενός έτους από την καταβολή των δόσεων.

Σε κάθε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής του ποσού της μηνιαίας δόσης, τότε το ανεξόφλητο ποσό της δόσης προσαυξάνεται 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης.

 

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων

Με το νομοσχέδιο προωθείται η καθιέρωση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας των Κτιρίων. Σκοπός της ταυτότητας κτιρίου είναι η θέσπιση ειδικής διαδικασίας ελέγχου των κτιρίων μετά την ολοκλήρωσή τους και κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής τους, η οποία θα επιτρέπει τον έλεγχο της ασφάλειάς τους, τη συντήρησή τους και την αποτροπή εκτέλεσης πολεοδομικών αυθαιρεσιών. Χωρίς την Ηλεκτρονική Ταυτότητα το ακίνητο δεν θα μπορεί να πωληθεί ή να μεταβιβαστεί.

Ποιοι μπορεί να γλυτώσουν τον ΕΝΦΙΑ

Μείωση 50% ή και πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ μπορούν να προσδοκούν περίπου 100.000 ιδιοκτήτες ακινήτων με χαμηλά εισοδήματα, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι και άτομα με αναπηρία, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις αλλά και τις δηλώσεις Ε9.

Οι σχετικές οδηγίες των προηγούμενων χρόνων θέτουν ως προϋπόθεση την υποβολή εμπρόθεσμων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και Ε9, ενώ φέτος στο παρά πέντε της εκκαθάρισης αποσύρθηκε η διάταξη η οποία έβαζε κόφτη απαλλαγών και εκπτώσεων σε όσους είχαν τόκους καταθέσεων άνω των 300 ευρώ. Έτσι, εφόσον συντρέχουν οι ίδιες προϋποθέσεις και με την παραδοχή της εμπρόθεσμης υποβολής Ε1 και Ε9, όσοι είχαν λάβει πέρυσι απαλλαγές και εκπτώσεις μπορούν και φέτος να προσδοκούν σε αντίστοιχη φορολογική μεταχείριση.Η διαδικασία χορήγησης εκπτώσεων είναι αυτοματοποιημένη για τα φυσικά πρόσωπα, χωρίς να χρειάζεται η υποβολή πρόσθετων δικαιολογητικών, παρά μόνο εφόσον διαπιστωθούν λάθη.

Εκπτώσεις και απαλλαγές χορηγούνται με τα ίδια κριτήρια σε σχέση με πέρυσι και συγκεκριμένα έκπτωση 50% χορηγείται στον φορολογούμενο, τον ή τη σύζυγο και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνει τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας και του είδους του δικαιώματος, δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου, δεν υπερβαίνει το ποσό των 85.000 ευρώ για τον άγαμο, των 150.000 ευρώ για τον έγγαμο (και τον ή τη σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με ένα εξαρτώμενο τέκνο και των 200.000 ευρώ για τον έγγαμο (τον ή τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με δύο εξαρτώμενα τέκνα και

3. Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας.

Στην περίπτωση ατόμων με αναπηρία άνω του 80%, τρίτεκνους και πολύτεκνους, η έκπτωση φτάνει στο 100%, επομένως παρέχεται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας και του είδους του δικαιώματος, δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα,

3. Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειας του είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και

4. Ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων ισούται ή υπερβαίνει τα τρία, ή ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος ή οποιοδήποτε από τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του έχει αναπηρία σε ποσοστό 80% και άνω.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki