Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ανταγωνιστές στο πόλεμος της βίζας

Ολο και περισσότερες χώρες της Ευρώπης που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα επιδιώκουν να προσελκύσουν συνάλλαγμα χορηγώντας μόνιμη ή προσωρινή βίζα σε ξένους επενδυτές που θα ενδιαφέρονταν να βάλουν στο χαρτοφυλάκιό τους ακίνητα ή κρατικά ομόλογά τους. Με τον τρόπο αυτό οι κυβερνήσεις χωρών κυρίως της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έχουν στόχο να δελεάσουν μεγάλα πορτοφόλια εκτός ΕΕ, στοχεύοντας κατά κύριο λόγο σε επενδυτές από την Κίνα και γενικώς την Ασία, την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και τη Ρωσία. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η Ουγγαρία, ενώ παρόμοια κίνητρα έχουν προσφέρει το τελευταίο διάστημα η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία.

Κίνητρα για επενδύσεις σε υπηκόους ξένων χωρών που θέλουν να αγοράσουν ακίνητα στη χώρα μας εξετάζει να προσφέρει και η Αθήνα. Ειδικότερα το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζει διάταξη στο νομοσχέδιο για τις στρατηγικές επενδύσεις σύμφωνα με την οποία θα χορηγείται άδεια παραμονής διάρκειας πέντε ετών - όχι όμως και εργασίας - για υπηκόους τρίτων χωρών που έχουν λάβει βίζα. Αδεια παραμονής θα μπορεί να παρέχεται και για μέλη της οικογένειάς τους. Ο χρόνος παραμονής θα συνυπολογίζεται για τη χορήγηση ιθαγένειας.

Η αξία των ακινήτων θα μπορεί να αναπροσαρμόζεται με βάση τυχόν αλλαγές σε αντικειμενικές αξίες. Στην Ουγγαρία τον προηγούμενο μήνα η κυβέρνηση ψήφισε σχετικό νόμο που δίνει την ευκαιρία σε μη κατοίκους της Ευρωπαϊκής Ενωσης που επενδύουν από 250.000 ευρώ και πάνω σε κρατικά ομόλογα της χώρας πενταετούς διάρκειας να αποκτήσουν μόνιμη διαμονή εκεί. Τα λεγόμενα «ομόλογα κατοικίας», όπως είναι πλέον γνωστά, προσφέρουν εγγυημένη ετήσια απόδοση 2% και επιτρέπουν στους ξένους που τα αγοράζουν να δηλώνουν μόνιμοι κάτοικοι της Ουγγαρίας χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα να διαμένουν εκεί. Οι επενδυτές αυτοί μπορούν να εργάζονται, να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, να αγοράζουν ακίνητα και να ταξιδεύουν ελεύθερα στη ζώνη Σένγκεν της ΕΕ για 90 ημέρες κάθε έξι μήνες. Επειτα από οκτώ χρόνια μπορούν να ζητήσουν ουγγρικό διαβατήριο και να γίνουν πολίτες της χώρας, όπως ανέφεραν οι «Τάιμς» του Λονδίνου. Η Ουγγαρία με την κίνηση αυτή επιδιώκει να μειώσει το δημόσιο χρέος, το οποίο διαμορφώνεται στο 80% του ΑΕΠ. Δικηγόροι που ειδικεύονται σε θέματα μετανάστευσης ανέφεραν στη βρετανική εφημερίδα ότι ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τέτοιες επενδύσεις στην Ουγγαρία εκατοντάδες υποψήφιοι επενδυτές, οι οποίοι προέρχονται από την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και τη Ρωσία. Τον Νοέμβριο εξάλλου η Ισπανία ανακοίνωσε ότι θα παρέχει προσωρινές άδειες διαμονής σε όσους ενδιαφέρονται να αγοράσουν στη χώρα ακίνητα αξίας από 160.000 ευρώ.

Η Μαδρίτη αποφάσισε να προχωρήσει στην κίνηση αυτή προκειμένου να διατεθούν τα περίπου 750.000 απούλητα ακίνητα στη χώρα. Η Κύπρος από το 2011 προσφέρει μόνιμη κατοικία σε επενδυτές που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν ακίνητα αξίας τουλάχιστον 300.000 ευρώ και έκτοτε χιλιάδες Κινέζοι έχουν μετακομίσει στη μεγαλόνησο, αναφέρουν οι «Τάιμς» του Λονδίνου σε ανταπόκρισή τους από τη Σαγκάη. Στην Πορτογαλία οι ξένοι που επενδύουν από 500.000 ευρώ και άνω σε ακίνητα αποκτούν μόνιμη κατοικία έπειτα από πέντε χρόνια και έχουν την ευκαιρία να πάρουν υπηκοότητα ύστερα από έξι χρόνια.

Τρέχουν με 9,1% οι τιμές στη Κίνα

Πονοκέφαλο προκαλούν στις κινεζικές αρχές οι ενδείξεις για δημιουργία «φούσκας» στην αγορά κατοικιών της χώρας, εν πολλοίς λόγω της ταχείας πιστωτικής επέκτασης: Οι τιμές των κατοικιών αυξήθηκαν τον Σεπτέμβριο για 9,1%, με τους ταχύτερους ρυθμούς από τον Ιανουάριο του 2011, ενώ στις κινεζικές μεγαλουπόλεις τα ποσοστά αύξησης ήταν διψήφια. Το Χρηματιστήριο της Σαγκάης κατέγραψε χθες απώλειες της τάξης του 1%, με τους επενδυτές να ανησυχούν ότι η Κεντρική Τράπεζα της Κίνας (PBOC) θα λάβει μέτρα για να αποτρέψει την υπερθέρμανση της οικονομίας, καθώς πέρα από τις τιμές των ακινήτων και ο πληθωρισμός επιταχύνθηκε τον περασμένο μήνα, «τρέχοντας» με 3,1% (υψηλό επταμήνου) από 2,6% τον Αύγουστο. Αναλυτές εκτιμούν ότι η PBOC δεν θα προχωρήσει σε αυξήσεις επιτοκίων ή αύξηση των υποχρεωτικών δεσμεύσεων των τραπεζών, αλλά θα επιχειρήσει να αντιμετωπίσει τις πιέσεις περιορίζοντας την πλεονάζουσα ρευστότητα στο χρηματοοικονομικό σύστημα. Το τελευταίο διήμερο η PBOC δεν χορήγησε ρευστότητα στην αγορά χρήματος και αν τηρήσει την ίδια στάση κατά την αυριανή πράξη αναχρηματοδότησης, τότε θα έχει «αφαιρέσει» ρευστότητα 5 δισ. γιουάν από το σύστημα μέσα σε μια εβδομάδα, το δεύτερο μεγαλύτερο ποσό από τον Φεβρουάριο.

Αλλαγές στις μεταβιβάσεις

Το σχέδιο της φορολογικής διοίκησης που θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται πριν από το καλοκαίρι προβλέπει ότι οι συμβολαιογράφοι θα αποκτήσουν έναν πιο ουσιαστικό ρόλο στη μεταβίβαση των ακινήτων.

Κάθε συμβολαιογραφείο θα μπορεί να διεκπεραιώνει ουσιαστικά (διότι τυπικά μπορεί και σήμερα) μεταβιβάσεις ακινήτων για ακίνητα που βρίσκονται σε οποιαδήποτε περιοχή της χώρας.

 

Οι διαδικασίες που γίνονται σήμερα χειρόγραφα και θα αντικατασταθούν από αντίστοιχες ηλεκτρονικές είναι οι εξής:

 

- Ο συμβολαιογράφος συντάσσει χειρόγραφα τα αναλυτικά φύλλα υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του μεταβιβαζόμενου ακινήτου. Πρόκειται για μακροσκελή έντυπα που περιλαμβάνουν μια σειρά από "κουτάκια" συντελεστών αυξομείωση της αξίας ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του ακινήτου.

 

- Η επόμενη κίνηση, εφόσον ολοκληρωθεί ο υπολογισμός της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, είναι η χειρόγραφη συμπλήρωση της δήλωσης φόρου μεταβίβασης,  γονικής παροχής, δωρεάς ή κληρονομιάς.

 

- Στη συνέχεια ο συμβολαιογράφος εφόσον έχει εξουσιοδοτηθεί από αγοραστή ή ο ίδιος ο αγοραστής αν πρόκειται για μεταβίβαση ή ο κληρονόμος αν πρόκειται για κληρονομιά ή ο δωρητής αν πρόκειται για γονική παροχή ή δωρεά επισκέπτονται με τα προηγούμενα έγγραφα ανά χείρας το τμήμα Κεφαλαίου της Εφορίας στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται το ακίνητο. Ο αρμόδιος υπάλληλος του τμήματος Κεφαλαίου ελέγχει την ακρίβεια και την πληρότητα των παραπάνω δηλώσεων και δικαιολογητικών, υπολογίζει τον σχετικό φόρο (π.χ. μεταβίβασης , γονικής παροχής κ.λπ.) και υπογράφει τις δηλώσεις.

 

Ωστόσο, μια σειρά από γραφειοκρατικές διαδικασίες θα εξακολουθήσουν να ισχύουν ταλαιπωρώντας τους φορολογούμενους. Η επιτάχυνση του φορολογικού σκέλους των μεταβιβάσεων ακινήτων είναι μια κίνηση που έρχεται με καθυστέρηση πολλών ετών καθώς οι μεταβιβάσεις ακινήτων στην Ελλάδα θυμίζουν περισσότερο τρίτο κόσμο παρά ανεπτυγμένη χώρα της Ευρώπης.

 

Αρκεί για να γίνει κατανοητό το παραπάνω η συνοπτική παρουσίαση των βημάτων που περιλαμβάνει η διαδικασία μεταβίβασης σήμερα:

 

- Ο ενδιαφερόμενος πωλητής ή αγοραστής επιλέγει συμβολαιογράφο. Ο συμβολαιογράφος που επιλέγεται συνήθως εδρεύει στην περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητο προκειμένου να μπορεί να διεκπεραιώσει γρηγορότερα τις διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

 

- Ο συμβολαιογράφος μελετά τους τίτλους ιδιοκτησίας και στη συνέχεια εκδίδει μέσω taxisnet Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας του πωλητή.

 

- Εφόσον η περιοχή είναι κτηματογραφημένη απαιτούνται ειδικά πιστοποιητικά για τα μεταβιβαζόμενο ακίνητο από το Κτηματολόγιο (ΚΑΕΚ κ.λπ.). Σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτείται και αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας

 

- Εκδίδεται μέσω taxisnet πιστοποιητικό καταβολής φόρων ακινήτων (ΕΝΦΙΑ, ΕΕΤΗΔΕ κ.λπ.) για την τελευταία 5ετία πριν από τη μεταβίβαση του ακινήτου. Εφόσον υπάρχουν λάθη στη δήλωση του ακινήτου στο Ε9, τότε γίνονται τροποποιητικές δηλώσεις ακινήτων, εκδίδονται νέα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ, πληρώνεται ο φόρος εφόσον τα νέα εκκαθαριστικά είναι χρεωστικά και εκδίδεται το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ. Σε ειδικές περιπτώσεις το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ εκδίδεται χειρόγραφα από το τμήμα Εισοδήματος της Εφορίας στην οποία υπάγεται ο πωλητής.

 

- Στη συνέχεια γίνονται τα τέσσερα βήματα που περιγράφηκαν αρχικά (σύνταξη δηλώσεων, επίσκεψη σε εφορίες κ.λπ.) και πρόκειται να περάσουν στο διαδίκτυο.

 

- Ο πωλητής θα πρέπει στη συνέχεια να μεταβεί στο τμήμα Εσόδων του Δήμου στον οποίο βρίσκεται το μεταβιβαζόμενο ακίνητο προκειμένου να εκδώσει πιστοποιητικό μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ). Το ΤΑΠ εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ αλλά για μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα θα πρέπει να καταβληθεί πριν τη μεταβίβασή τους. Σε πολλούς δήμους το τμήμα Εσόδων επεκτείνει τον έλεγχο και σε τυχόν οφειλές από δημοτικά τέλη τα οποία δεν έχουν καταβληθεί για την τελευταία 5ετία.

 

- Αφού εκδοθούν και τα πιστοποιητικά από τους δήμους καθώς και πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης από πιστοποιημένο επιθεωρητή, ο συμβολαιογράφος προχωρά στη σύνταξη του συμβολαίου το οποίο υπογράφεται από αγοραστή και πωλητή.

 

- Το συμβόλαιο στη συνέχεια μεταγράφεται στο υποθηκοφυλακείο-κτηματολογικό γραφείο και πλέον η μεταβίβαση έχει ολοκληρωθεί.

 

Η ηλεκτρονικοποίηση των φορολογικών διαδικασιών μεταβίβασης των ακινήτων προβλέπεται στο επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για το 2019.

Τα "κατορθώματα" της κρίσης

Από το τρίτο τρίμηνο του 2008, οπότε η κρίση εμφανίστηκε στην ελληνική οικονομία, μέχρι το δεύτερο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, οι τιμές των ελληνικών ακινήτων υποχώρησαν σε ποσοστό 41,6%, σε πραγματικούς όρους βάσει συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν με τη διαμεσολάβηση των τραπεζών. Ωστόσο, βάσει των στοιχείων των μεσιτών, η πτώση των τιμών άγγιξε κατά το ίδιο χρονικό διάστημα το 50% στις κατοικίες και το 54% στα επαγγελματικά ακίνητα. Ειδικότερα (βάσει των στοιχείων των μεσιτών) οι τιμές υποχώρησαν 53% στα γραφεία, 55,1% σε ακίνητα retail και 53,8% στους αποθηκευτικούς χώρους. Το «σοκ» που υπέστη η αγορά καταδεικνύει η κατακόρυφη υποχώρηση του αριθμού των συναλλαγών που διαμορφώθηκαν το 2013 σε 47,6 χιλιάδες, σε όλη την Ελλάδα, από 215.000 το 2005. Σύμφωνα με ν έρευνα, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν την μεγαλύτερη συρρίκνωση τιμών, η οποία είναι μεγαλύτερη σε παλαιότερα και μεγαλύτερα ακίνητα. Όσον αφορά το κόστος κατασκευής, παρά την κρίση, παρέμεινε αμετάβλητο μέχρι το 2012, οπότε άρχισε να υποχωρεί σταδιακά. Ταυτόχρονα, το υψηλό κόστος εμποδίζει τη διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών με νέες κατασκευές, γεγονός που αναχαιτίζει την περαιτέρω πτώση τιμών. Φυσικό επακόλουθο της κατάρρευσης της αγοράς ακινήτων υπήρξε η συρρίκνωση της απασχόλησης, με τους ασφαλισμένους στον κλάδο των κατασκευών να μην υπερβαίνουν τα 32,9 χιλιάδες άτομα το 2013 έναντι 161,3 χιλιάδων το 2008.

Αξιοποίηση όχι εκποίηση

Τους τελευταίους δύο μήνες ο κ.Παπακωσταντίνου έχει κάνει αναφορά στην δημόσια ακίνητη περιουσία υποσχόμενος έσοδα απο αυτή που θα μειώσουν το δημόσιο χρέος. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να πιστεύει στην ανάγκη του να είναι δημόσιο ιδοκτήτης δυαριών και οικοπέδων εκτός σχεδίου σε κάθε γωνιά της Αθήνας και της χώρας . Επίσης κανείς δεν μπορεί να είναι υπερμαχος στο να εμφανίζεται το δημόσιο ιδοκτήτης περιουσιών που ερημώνουν , απαξιώνονται και πολλές φορές καταλήγουν στα χέρια των καταπατητών. Αν ψάξει καλά στα αρχεία του ο κ. υπουργός θα ανακαλύψει ένα εμπιστευτικό έγγραφο που συντάχθηκε το 2004 και αφορούσε την κατάσταση εγκατάλειψης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και των κληροδοτημάτων. Σε κάθε περίπτωση όμως η αλήθεια είναι ότι απο τις δηλώσεις ς μέχρι τις πράξεις μεσολαβεί ένα μεγάλο κενό. Ανάλογα με το πως θα χειριστεί το θέμα η Κυβέρνηση θα γίνουν φανερές και οι προθέσεις της . Δηλαδή είτε θα "σκοτώσει¨ακίνητα είτε θα ακολουθήσει τις διαδικασίες εκείνες που καθιστούν την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας διαφανή και αποδοτική. Και για να γίνει αυτό χρειάζεται μία αναλυτική καταγραφή όλων των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων που έχει το Δημόσιο και οι ελεγχόμενοι απο αυτό φορείς του. Απο ότι γνωρίζει το realestatenews.gr τέτοια καταγραφή δεν έχει γίνει. Μαζί με την καταγραφή θα πρέπει να υπάρχει πλήρης φάκελος κάθε ακινήτου που θα περιλαμβάνει εκτός των άλλων τους καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας, εκτίμηση της αγοραίας αξίας του κ.α. Αν κάποτε το υπουργείο αποφασίσει να προχωρήσει στην διαμόρφωση αυτών των φακέλλων θα διαπιστώσει ότι για πολλά ακίνητα εκκεμμούν δικαστικές αποφάσεις και σε άλλα οι φάκελλοι είναι ανεπαρκείς . θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι κανείς δεν γνωρίζει την νομική τους κατάσταση.Ακόμα και για τα ακίνητα οργανισμών που θα αποφασιστεί το κλείσιμο θα διαπιστωθεί ότι η αξιοποίηση τους προϋποθέτει πολύχρονες διαδικασίες. Το υπουργείο , θα διαπιστώσει ακόμα ότι σε πολλά ακίνητα φιλέτα εμπλέκοκονται περισσότεροι του ενός φορείς και οποιαδήποτε αξιοποίηση προϋποθέτει την σύμφωνη γνώμη όλων . Αλλά ακόμα και αν ξεπερστούν όλα αυτά τα προβλήματα οι διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν είναι πολύπλοκες , χρονοβόρες και η υλοποίηση τους προϋποθέτει διαφορετικές συνθήκες της αγοράς. Όλα αυτά απαιτούν χρόνο, αξιοπιστία στις διεθνείς χρηματαγορές και σοβαρές υποδομές, οι οποίες σήμερα δεν υπάρχουν. Αλλά ακόμα και αν θέλει να πουλήσει τις γκαρσονιέρες και τα υπόγεια θα πρέπει να βρεί αγοραστές και αγοραστές δεν πρόκειται να βρεί γιατί τους έχει αποκλείσει με το νέο φορολογικό πλαίσιο που προώθησε. Οι μοναδικοί που μπορούν να αγοράσουν σήμερα είναι οι "μεγάλοι" και αυτοί που έχουν το τρόπο και το χρήμα να πληρώσουν για ότι χρειαστεί. Και αυτοί δεν θα θελήσουν να επενδύσουν αλλά να αγοράσουν κοψοχρονιά. Επομένως το ζητούμενο είναι αν έχουν αποφασίσει να ξεπουλήσουν κάνοντας τους πλούσιους πλουσιότερους ή αν προτίθενται να αξιοποιήσουν την δημόσια περιουσία. Στο μεταξύ όμως κ. υπουργε δεν κάνετε ένα έλεγχο να δείτε τι ενοίκια πληρωνετε για να νοικιάσετε τα κτίρια που βρίσκονται οι υπηρεσίες σας και τι ενοίκια εισπράτετε απο τα λιγοστά ακίνητα που νοικιάζετε. Αν μάλιστα , δημοσιοποιήσετε τα στοιχεία αυτά τότε όλοι θα καταλάβουν ότι το πρόβλημα δεν είναι το δημόσιο χρέος αλλά η δημόσια διαχείριση και οι προτεραιότητές της.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki