Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι συμβαίνει στη Λεωφόρο;

Όχι μόνο έσπευσε σε χρόνο - ρεκόρ ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ να εξαιρέσει από την κατεδάφιση αυθαίρετες κατασκευές των εγκαταστάσεων του Παναθηναϊκού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, αλλά δωρίζει και την ιδιοκτησία του γηπέδου στην ΠΑΕ, παρότι η έκταση έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στον ερασιτέχνη από τον Δήμο Αθηναίων... Σε εφαρμογή, λοιπόν, τροπολογίας στον νόμο 4117/2013, με τον οποίο νομιμοποιούνται όλες οι αυθαιρεσίες στην Αλεξάνδρας και το υφιστάμενο γήπεδο "δύναται να λειτουργεί νομίμως" για πέντε χρόνια και αναθέτει αρμοδιότητες της πολεοδομίας του δήμου αποκλειστικά στις υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, των οποίων υποτίθεται ο ρόλος είναι επιτελικός, ο γενικός γραμματέας, Σ. Αλεξιάδης, στις 22 Μαρτίου, ύστερα από αίτηση της ΠΑΕ, την 1η Μαρτίου εξαιρεί από την κατεδάφιση αυθαίρετες κατασκευές. Στην απόφαση εξαίρεσης από την κατεδάφιση το γήπεδο... αλλάζει χέρια, ενώ στον νόμο η ΠΑΕ είναι ο χρήστης της εγκατάστασης. Αναγράφεται επί λέξει: "Στο οικόπεδο που βρίσκεται στο Οικοδομικό Τετράγωνο 22/69 του Δήμου Αθηναίων, ιδιοκτησίας της ΠΑΕ Παναθηναϊκός, και έχει κατασκευαστεί το γήπεδο 'Απόστολος Νικολαΐδης', εξαιρούνται από την κατεδάφιση για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τη δημοσίευση του Ν. 4117/2013 (29Α/5.2.2013), ήτοι έως 5.2.2018, οι εξής αυθαίρετες κατασκευές".

Αυτές είναι τέσσερις θύρες εισόδου και εκδοτήρια εισιτήριων συνολικής επιφάνειας 125,90 τ.μ., κατασκευή περίφραξης συνολικού μήκους 10,15 μ. και 7 υπερυψωμένες βάσεις ισάριθμων θυρών στην είσοδο του γηπέδου μπάσκετ, όπως και 4 βάσεις προβολέων φωτισμού συνολικής επιφάνειας 125,90 τ.μ. Στην εν λόγω τροπολογία, με παραγγελία προφανώς από το "Σκάι Περιβάλλον", θεωρούνται οι εγκαταστάσεις στην Αλεξάνδρας "νομίμως υφιστάμενες" αν δεν παραβιάζουν τις διατάξεις που ίσχυαν όταν κατασκευάστηκαν ή αυτές που ισχύουν σήμερα. Διαφορετικά "αυθαίρετες εγκαταστάσεις, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις νομιμοποίησης, μπορούν να εξαιρούνται από την κατεδάφιση για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος και μετά την υπαγωγή αυτών στον Ν. 4014/2011 (σ.σ.: τακτοποίηση αυθαιρέτων) ως τροποποιήθηκε και ισχύει, εφόσον έχουν ανεγερθεί σε δομήσιμους χώρους και ταυτόχρονα δεν είναι επικίνδυνες από στατική άποψη και δεν παραβλάπτουν το άμεσο ή ευρύτερο περιβάλλον με τη χρήση που έχουν.

Η απόφαση για την εξαίρεση από την κατεδάφιση εκδίδεται από τον γενικό γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτηριακών Κανονισμών (ΔΟΚΚ) του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και την υπαγωγή στις διατάξεις του Ν. 4014/2011, ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει". Μετά την έκδοση της απόφασης εξαίρεσης από την κατεδάφιση, ο ίδιος νόμος προβλέπει ότι εκδίδονται οικοδομικές άδειες για βελτίωση, επισκευή κ.λπ. των εγκαταστάσεων του γηπέδου από το ΥΠΕΚΑ εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης του χρήστη της εγκατάστασης...

Μετρα για logistics

Η λήψη μέτρων για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics, που αποτελεί πεδίο συνεργασίας με την Παγκόσμια Τράπεζα, αποτέλεσε αντικείμενο της συνάντησης που είχε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Κωστής Χατζηδάκης, με τον αντιπρόεδρο της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία, Philippe Le Houerou. Ήδη έχει ανακοινωθεί μια πρώτη δέσμη μέτρων για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος και τη διευκόλυνση του «επιχειρείν», ενώ η συνεργασία των δύο πλευρών συνεχίζεται με βάση τους δείκτες που χρησιμοποιεί η Παγκόσμια Τράπεζα για τη μέτρηση της ανταγωνιστικότητας των χωρών στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης Doing Business. Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία έκθεση η κατάταξη της χώρας μας βελτιώθηκε κατά 22 θέσεις. Στη συνάντηση συζητήθηκε η λήψη μέτρων για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics και σημειώθηκε ότι στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να θεσπιστούν οι απαιτούμενες ρυθμίσεις προκειμένου, αφενός, ο κλάδος να αποτελέσει μοχλό βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας και, αφετέρου, να αναδειχθεί η Ελλάδα σε κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας.

Το ντόμινο των τραπεζών

Πέραν της αναπόδραστης αναδιάρθρωσης εξαιτίας των πολλαπλών συγχωνεύσεων η μείωση των καταστημάτων των τραπεζών είναι αναγκαία προσαρμογή στη νέα οικονομική πραγματικότητα. Οπως σημειώνουν στελέχη τραπεζών, οι τραπεζικές εργασίες είναι απόλυτα συνυφασμένες με την εγχώρια οικονομική δραστηριότητα και η ύφεση των τελευταίων ετών έχει οδηγήσει σε πτώση τη ζήτηση για τραπεζικές εργασίες. Σημειώνεται ότι την τελευταία 5ετία η μείωση του ΑΕΠ αγγίζει το 25% και το τραπεζικό σύστημα δεν έχει άλλη επιλογή από το να προσαρμόσει τα μεγέθη του στα νέα οικονομικά δεδομένα. Ανάλογη μείωση που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 20%, θα πραγματοποιηθεί και σε ό,τι αφορά το απασχολούμενο προσωπικό στον κλάδο. Σημειώνεται ότι οι τέσσερις συστημικές τράπεζες - Εθνική, Alpha, Πειραιώς και Eurobank- απασχολούν σήμερα περίπου 43.000 εργαζόμενους. Στο πλαίσιο αυτό προχωρούν στην υλοποίηση προγραμμάτων εθελουσίας αποχώρησης εργαζομένων -ήδη ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα του ομίλου Πειραιώς όπου συμμετείχαν 2.182 εργαζόμενοιενώ τους επόμενους μήνες θα ακολουθήσουν και οι άλλες μεγάλες τράπεζες. Μέσω του προγράμματος εθελουσίας αποχώρησης η Εθνική επιδιώκει τη μείωση των εργαζομένων κατά 2.000 άτομα, ενώ περίπου 800 άτομα αναμένεται να αποχωρήσουν μέσω αντίστοιχου προγράμματος από την Eurobank.

Χρονιά σταθεροποίησης το 2014

Η αγορα ακινήτων έχει "πιάσει πάτο" και βρίσκεται πλέον κοντά η φάση της σταθεροποίησης. Την εκτίμηση αυτή διατυπώνουν στελέχη μεγάλων εταιριών ακινήτων τα οποία επισημαίνουν ότι η πορεία της αγοράς συναρτάται με τις επιδόσεις της οικονομίας, ενώ πάντοτε παρουσιάζει μία υστέρηση σε σχέση με το μακροοικονομικό περιβάλλον. Και γιʼ αυτό προαπαιτούμενο είναι να σταθεροποιηθεί η οικονομία. Τα ίδια στελέχη διατυπώνουν την άποψη ότι ο ρυθμός της πτώσης υποχωρεί και το 2014 θα είναι έτος σταθεροποίησης, γεγονός που καταγράφεται στις εκτιμήσεις των χαρτοφυλακίων , δεδομένου ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δείκτες παρακολούθησης της πορείας των εμπορικών ακινήτων. Παρακολουθώντας την πορεία των χαρτοφυλακίων των ΑΕΕΑΠ-τα οποία εκτιμώνται κάθε εξάμηνο- καταγράφεται μία φθίνουσα πορεία της πτώσης των αξιών, ύστερα από μία κορύφωση το διάστημα 2011-2012. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζουν τα εμπορικά μισθώματα που συμπιέζονται, κατά βάση, λόγω των κενών επιφανειών των οποίων τις τιμές ρίχνουν οι ιδιοκτήτες σε μία προσπάθεια να εξασφαλίσουν μισθωτή. Η μείωση δηλαδή, του ύψους των ενοικίων στα ξενοίκιαστα ακίνητα είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με αυτήν σε μισθωμένες επιφάνειες. Για παράδειγμα, η μείωση που προέκυψε από την επαναδιαπραγμάτευση των μισθωμάτων των εμπορικών ακινήτων που μισθώνουν οι τράπεζες είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 20-25%.

Πως θα αποχαρακτηριστούν 200.000 στρέμματα

Ανοίγει ο δρόμος αποχαρακτηρισμού και πολεοδόμησης άνω των 200.000 στρεμμάτων γης, προκειμένου να δοθεί λύση δόμησης σε περισσότερους από μισό εκατομμύριο ιδιοκτήτες, μέλη οικοδομικών συνεταιρισμών είτε κατοίκων μικρών οικισμών προ του 1923, που λόγω του χαρακτηρισμού της περιοχής τους ως δασικής έχουν μπει εδώ και τρεις δεκαετίες σε «οικιστική καραντίνα». Η αρχή γίνεται με ειδική νομοθετική διάταξη, στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος για τα υδατορέματα, η οποία προβλέπει νομιμοποίηση όλων των πολεοδομήσεων δημόσιων δασικών εκτάσεων, που έγιναν πριν από το 1975. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, μαζί με πλήθος άλλες προεκλογικού χαρακτήρα πολεοδομικές εξυπηρετήσεις για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, με τίτλο «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα - Ρυθμίσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας», που κατέθεσε ήδη για ψήφιση στη Βουλή, λίγο πριν αποχωρήσει για την εκλογική μάχη στο Δήμο Θεσσαλονίκης, ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ Στ. Καλαφάτης.

Η ρύθμιση-μοντέλο, που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος στο σχέδιο νόμου, η οποία αφορά τις δημόσιες εκτάσεις, με προοπτική να επεκταθεί είτε να επαναληφθεί και για τις ιδιωτικές, αναλυτικά προβλέπει:

«Ακίνητα που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή στο ελληνικό Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ και έχουν απολέσει το δασικό τους χαρακτήρα πριν από τις 11.6.1975 λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη, που καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας, δεν χαρακτηρίζονται ως δάση και ως δασικές εκτάσεις και δεν κηρύσσονται αναδασωτέες». Σχετικά με την ίδια ρύθμιση αναφέρεται ακόμη ότι λαμβάνεται υπόψη η νομοθεσία για τις προϋποθέσεις κύρωσης των δασικών χαρτών (παράγραφος 2) του άρθρου 13 του νόμου 3889/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 του νόμου 4164/2013 (ΦΕΚ 156/Α). Επίσης από το ΥΠΕΚΑ σημειώνεται ότι «περαιτέρω κατά το γράμμα και πνεύμα των αποφάσεων του ΣτΕ (ΣτΕ 1285/2009, καθώς και 1573/2002, 2257/2002, 4589/2005, 3080/2007, 185/2012 κ.ά.) αποσαφηνίζεται ότι ως λόγος απώλειας του χαρακτήρα αυτών νοείται και ένταξη των ακινήτων αυτών στο σχέδιο πόλης και ο χαρακτηρισμός αυτών ως οικοδομικών τετραγώνων, η ειδική διαδικασία τυχόν απαιτούμενης άρσης πράξεων μεταγενέστερων χαρακτηρισμών από τη διοίκηση και δη μετά τον έλεγχο συνταγματικότητας ανά περίπτωση από το ΣτΕ διά της διαδικασίας ρυθμίσεως από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Πέραν των ανωτέρω καθορίζεται αποκλειστική διαδικασία αξιοποίησης των ακινήτων αυτών με κυρίαρχη αρχή την περιβαλλοντική προστασία και τη δημιουργία περιβαλλοντικών πάρκων μέσω ειδικής οικολογικής αξιολόγησης».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki