Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τρίτο πωλητήριο για την Αφάντου

Στις 30 Ιουνίου λήγει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικής προσφοράς για την εκμετάλλευση της έκτασης των 1.800 στρεμμάτων στην περιοχή Αφάντου Ρόδου στον τρίτο κατά σειρά διαγωνισμό του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), αφού οι δύο πρώτοι κηρύχθηκαν άγονοι. Παρά το σοβαρό αρχικό ενδιαφέρον που είχε εκδηλωθεί στο αρχικό στάδιο του πρώτου διαγωνισμού στο τέλος το ΤΑΙΠΕΔ ξέμεινε από υποψηφίους εξαιτίας αντιρρήσεων που είχαν οι τελευταίοι στις χρήσεις γης. Στο δεύτερο διαγωνισμό το Ταμείο προχώρησε στις απαιτούμενες αλλαγές ώστε να επιτρέπεται κυρίως η κατασκευή ξενοδοχείων και δευτερευόντως η κατασκευή παραθεριστικών κατοικιών, χωρίς κανένας να εμφανιστεί! Ενας από τους σημαντικότερους λόγους είναι το γεγονός πως η Ρόδος χαρακτηρίζεται από τουρισμό χαμηλού κόστους. Ετσι είναι δύσκολο να καταστεί βιώσιμη μια επένδυση για τουρισμό πολυτελείας σε έναν προορισμό χαμηλού κόστους όπου ακόμα και τα λεγόμενα πεντάστερα ξενοδοχεία φιλοξενούν επισκέπτες με χαμηλή ημερήσια χρέωση. Με βάση τη νέα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τα προς αξιοποίηση ακίνητα συνίστανται στο ακίνητο Γκόλφ Αφάντου, έκτασης 1.540.000 τ.μ. και στο ακίνητο Νότιο Αφάντου, έκτασης 257.000 τ.μ.. Ο διαγωνισμός για κάθε ακίνητο θα διεξαχθεί σε μία φάση, ενώ οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα μπορούν να υποβάλλουν χωριστές προσφορές για κάθε έκταση ή και μία μόνο προσφορά για ένα από τα δύο ακίνητα. Οπως προβλέπονταν από το πρώτο στάδιο της διαδικασίας, οι τυχόν ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα αποκτήσουν το 100% του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας ή εταιρειών που θα ιδρύσει το Ταμείο και στις οποίες θα έχει εισφέρει τα εμπράγματα δικαιώματα για τα ακίνητα. Η διαδικασία έγκρισης Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) είναι ήδη σε προχωρημένη φάση. Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που θα συνοδεύει το ΕΣΧΑΔΑ έχει προωθηθεί προς έγκριση από την αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ. Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός απαιτεί από τους ενδιαφερομένους να αποδείξουν χρηματοοικονομική επάρκεια 10 εκατ. ευρώ. Στον πρώτο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον γνωστά ονόματα της ελληνικής και διεθνούς τουριστικής αγοράς όπως οι εταιρείες Ατλάντικα Ελλάς (όμιλος TUI), η θυγατρική του ομίλου Λάτση Lamda Development, η Minoan Group (γνωστή από την σχεδιαζόμενη τουριστική επένδυση στο Κάβο Σίδερο της Κρήτης), NCH Capital (κέρδισε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για ακίνητο στην Κέρκυρα), London & Regional Properties (γνωστή από το ενδιαφέρον της για το Ελληνικό από το οποίο αποχώρησε) και Τ.Ε.ΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου και φορέας ανάπτυξης της τουριστικής επένδυσης Costa Navarino στη Μεσσηνία. Η αξιοποίηση της Αφάντου εξαγγέλλεται από την περίοδο της Χούντας οπότε και είχε ξεκινήσει τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή με το γήπεδο γκολφ, κ.λπ.

Έξι μεγάλα γεγονότα που επηρέσαν την αγορά ακινήτων

Ποιά γεγονότα επηρέασαν την πορεία της αγοράς ακινήτων; Πρόσφατη έρευνα συνδύασε τις εξελίξεις στην οικονομία με την πορεία της αγοράς ακινήτων .

1 Καταγράφηκε πτώση στις τιμές όταν το 1990 κατέρρευσαν τα καθεστώτα της Αν. Ευρώπης, ενώ σημαντική ανάκαμψη παρατηρήθηκε από το 1997 και έπειτα. Εκτοτε, ακόμη και σε περιόδους χρηματιστηριακής κρίσης, ο κόσμος κατηύθυνε τα χρήματά του στα ακίνητα, με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

2 Στα ανώτατα επίπεδα αυξήσεων οι τιμές έφτασαν το 2002 με την κατασκευή του αεροδρομίου και της Αττικής Οδού και στη συνέχεια το 2006 με αφορμή την επιβολή ΦΠΑ στις πωλήσεις νεόδμητων. Και σταδιακά από το 2007 άρχισε η κατάρρευση με κύριους σταθμούς το σκάνδαλο της Lehman Brothers, το πρώτο Μνημόνιο και το «χαράτσι» μέσω της ΔΕΗ. Το 2012 καταγράφηκε και η μεγαλύτερη πτώση στις τιμές, η οποία συνεχίστηκε και πέρυσι.

3 Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 1989-2013 η αύξηση των πραγματικών αξιών των ακινήτων ήταν 17% και των ονομαστικών 400%. Ο πληθωρισμός από το 1989 μέχρι το 1996 ήταν ιδιαίτερα υψηλός (μέσος όρος 14%), με αποτέλεσμα οι πραγματικές αξίες των ακινήτων να είναι πολύ μικρότερες από τις ονομαστικές. Η μέση ετήσια πραγματική απόδοση ήταν 0,7%, ενώ η μέση ετήσια ονομαστική απόδοση 7%.

4 Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση των πραγματικών αξιών ακινήτων και του πραγματικού ΑΕΠ παρατηρείται ότι το δεύτερο αυξήθηκε την περίοδο 1989-2013 κατά 23% ή 0,9% ετησίως, ενώ οι αξίες των ακινήτων 17% ή 0,7% ετησίως, υπάρχει δηλαδή μια συσχέτιση κατά 93%.

5 Συσχέτιση 93% υπάρχει και με το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών που το ίδιο διάστημα αυξήθηκε 35% ή 1,3% ανά έτος, ενώ οι αξίες των ακινήτων αυξήθηκαν 17% ή 0,7% ανά έτος, ενώ η ανεργία αυξήθηκε από το 7% στο 27%.

6 Στα δάνεια υπάρχει συσχέτιση 72%, καθώς η στεγαστική πίστη αυξήθηκε κατά 3.741% το 1989-2013.

Real Estate στην Κριμαία

Η αγορά ακινήτων στην Κριμαία άρχισε ξανά να ζωντανεύει και μετά από μια μακρά περίοδο απαγόρευσης συναλλαγών, η διαδικασία ξαναμπήκε στους συνήθεις ρυθμούς. Οι συμμετέχοντες στο τοπικό  real estate αναμένουν ότι θα υπάρξει μεγάλη ζήτηση για την αγορά ακινήτων από τους ξένους. Ωστόσο, οι ειδικοί προτείνουν να μην βιαζόμαστε να χαρούμε, αλλά να περιμένουμε μέχρι το σύστημα της κτηματικής αγοράς στη χερσόνησο τεθεί ξανά σε πλήρη λειτουργία.Η αγορά ακινήτων στην Κριμαία θα πρέπει να βγει από το λήθαργο στον οποίο είχε πέσει από τον Μάρτιο του 2014, όταν οι νέες αρχές της χερσονήσου εισήγαγαν ένα μορατόριουμ για τις εμπορικές συναλλαγές ακινήτων. Τότε, στην περιφέρεια της Κριμαίας, το έργο για την εναρμόνιση με τη σχετική Ομοσπονδιακή νομοθεσία ανέλαβε η Ρωσική Υπηρεσία Κρατικής Καταχώρησης (Ρωσικό Μητρώο Ακινήτων - Rosreestr). Το πρώτο γραφείο του Ομοσπονδιακού «Κτηματολογίου»,  άνοιξε στη Συμφερούπολη. Σύντομα θα ανοίξουν και τοπικά γραφεία (αντιπροσωπείες) στις κύριες πόλεις-θέρετρα της Κριμαίας, Γιάλτα και Ευπατόρια, στο Κερτς και στη Σεβαστούπολη.

Τους τρεις τελευταίους μήνες, η αγορά ακινήτων της Κριμαίας ήταν σε μια κατάσταση ύπνωσης. Σύμφωνα με τη γενική διευθύντρια της «Metrium Group», Μαρία Λιτίνετσκα, μετά το μορατόριουμ ήταν αδύνατο να αγοράσει ή να πουλήσει κανείς ένα ακίνητο νόμιμα. Η αγορά είχε βαλτώσει. «Κάποιοι ντόπιοι βρήκαν μια ιδιόμορφη διέξοδο από την κατάσταση. Έκλειναν με τους αγοραστές των ακινήτων προσύμφωνα πώλησης με αναφορά σε μελλοντική ολοκλήρωση της συναλλαγής, για παράδειγμα, μετά από έξι μήνες», εξηγεί η εμπειρογνώμονας.

Η αλλαγή της κρατικής υπόστασης της Κριμαίας, προκάλεσε απότομη αύξηση του ενδιαφέροντος μεταξύ των αγοραστών ακινήτων, κυρίως μεταξύ των ρώσων επενδυτών. «Ο αριθμός των ενδιαφερόμενων από την 19η Φεβρουαρίου 2014 μέχρι την ημέρα που διενεργήθηκε το δημοψήφισμα (16 Μαρτίου) αυξήθηκε κατά 4,8 φορές, ενώ τις πρώτες μέρες μετά το δημοψήφισμα, ο δείκτης αυξήθηκε ακόμα κατά 1,5 φορές. Το ενδιαφέρον συνεχίζει να είναι υψηλό μέχρι και σήμερα», σημειώνουν οι αναλυτές της επενδυτικής-κατασκευαστικής «Premier». Όσον αφορά την εθνική σύνθεση, τότε, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που ερωτήθηκαν, εάν παλαιότερα τη ζήτηση τη διαμόρφωναν κυρίως οι ουκρανοί (50%) και οι ρώσοι ήταν μόνο το 35% (το υπόλοιπο 15% από πολίτες της ΚΑΚ και κυρίως πελάτες από τις χώρες της Βαλτικής), σήμερα, το 70% των ερωτημάτων στα κριμαϊκά κτηματικά γραφεία έρχονται από τη Μόσχα, το 15% από την Αγία Πετρούπολη, το 5% από τη Λευκορωσία και το υπόλοιπο 5 % από χώρες της ΚΑΚ και της Βαλτικής.

Η ενεργός ζήτηση προκάλεσε αύξηση των τιμών. Έτσι, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην αγορά, τους τελευταίους τρεις μήνες οι τιμές των ακινήτων σε δολάρια (οι συναλλαγές στην Κριμαία στο διάστημα αυτό, έγιναν στο αμερικανικό νόμισμα), αυξήθηκαν κατά 12-15%. Στις πιο δημοφιλείς τοποθεσίες, οι τιμές έχουν αυξηθεί από την αρχή του έτους σχεδόν δύο φορές.

Τα πιο ακριβά οικόπεδα, τα «φιλέτα», βρίσκονται στις νότιες ακτές της Κριμαίας. Ένα στρέμμα γης «πρώτης γραμμής», δίπλα στη θάλασσα κοστίζει μέχρι και 700 χιλιάδες δολάρια. Κατά μέσο όρο, η τιμή είναι περίπου 200 χιλιάδες δολάρια το στρέμμα. Όσο πιο μακριά από τη θάλασσα, τόσο φθηναίνει η γη. Ένα οικόπεδο 2-3 χλμ. από τη θάλασσα κοστίζει περίπου 5-20 χιλιάδες δολάρια το στρέμμα.

Έπεσαν οι υπογραφές

Ολοκληρώθηκε η πώληση των 14 ακινήτων του δημοσίου στην Eurobank Properties Α.Ε.Ε.Α.Π. Χθές υπογράφηκαν τα συμβόλαια για την απόκτηση και την μίσθωση του χαρτοφυλακίου 14 ακινήτων από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και την ταυτόχρονη εκμίσθωσή τους στο Ελληνικό Δημόσιο για 20 έτη. Η συνολική δομημένη επιφάνεια των ακινήτων ανέρχεται σε 189.000 τμ περίπου, εκ των οποίων τα 136.000 τμ περίπου αντιστοιχούν στην ανωδομή και τα 53.000 τμ περίπου σε υπόγειους χώρους. Τα κυριότερα ακίνητα του χαρτοφυλακίου στεγάζουν:

• το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε ακίνητο επί της οδού Αν. Παπανδρέου 37 στο Μαρούσι,

• το Υπουργείο Υγείας, επί της Λεωφόρου Κηφισίας 39 στο Μαρούσι, • το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, επί της Λεωφόρου Μεσογείων 96 στο Γουδί,

• τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας 173 στην Αθήνα, ενώ τα υπόλοιπα ακίνητα βρίσκονται σε κεντρικές τοποθεσίες της Αθήνας και της περιφέρειας.

Το οικονομικό αντάλλαγμα που καταβλήθηκε από την Εταιρεία ανέρχεται σε €145,81εκ. ενώ τα ετήσια έσοδα από μισθώματα θα είναι €14,05εκ.

Απο την σεισάχθεια στους πλειστηριασμούς

Τελικά η Κυβέρνηση Τσίπρα  περπάτησε στα "μονοπάτια" Δένδια, Χατζηδάκη και ανοίγει το δρόμο στους πλειστηριασμούς και στην πώληση "κόκκινων" δανείων στα "κοράκια", όπως χαρακτήριζε προεκλογικά τα funds που αγοράζουν δάνεια. Στις διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών ακολούθησε την ίδια ακριβώς τακτική με τους προκατόχους της, με τους ´Ελληνες υπουργούς να αποδέχονται τους πλειστηριασμούς και απλώς να διαπραγματεύονται κάποιες εξαιρέσεις οι οποίες κατα την άποψή τους θα καταστήσουν τον πολιτικό χειρισμό του θέματος διαχειρίσιμο.

 

Προκειμένου να γίνει κατανοητή η στροφή(;) της Κυβέρνησης, παραθέτουμε παρακάτω τις εξαγγελίες για το θέμα αυτό στο περίφημο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα είχε εξαγγελθεί :

«Νέα σεισάχθεια» για τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων. Η «νέα σεισάχθεια», όπως αναφέρονταν, θα περιελάμβανε κατά περίπτωση, διαγραφή μέρους των οφειλών για όσους δανειολήπτες είναι κάτω από το όριο της φτώχειας και ως γενική αρχή, αναπροσαρμογή των οφειλών έτσι ώστε η συνολική εξυπηρέτησή τους σε τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, να μην ξεπερνά το 1/3 του εισοδήματος του δανειολήπτη. Παράλληλα είχε εξαγγελθεί ότι θα συσταθεί ένας δημόσιος ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους όχι ως μία «κακή τράπεζα», αλλά, αντίθετα, ως διαχειριστή κάθε τύπου ληξιπρόθεσμης οφειλής προς τις τράπεζες και ελεγκτή των τραπεζών, ως προς την εφαρμογή των συμφωνημένων ρυθμίσεων.


Δεν θα πρέπει επίσης να αγνοηθεί η νομοθετική ρύθμιση που είχε κατατεθεί στην Βουλή, για την επ' αόριστον παράταση της αναστολής στους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, αξίας έως 350.000 €, καθώς και νομοθετική απαγόρευση πώλησης ή εκχώρησης δικαιωμάτων δανειακών συμβάσεων και εμπραγμάτων ασφαλειών.

Εύκολα μπορεί να συγκρίνει κανείς την απόσταση που χωρίζει αυτών που υποσχόνταν και εκείνων που συμφώνησε με τους δανειστές. Ετσι, η  συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς για όσους υπαχθούν στον νόμο Κατσέλη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει την κατηγοριοποίηση των οφειλετών στεγαστικών δανείων σε δύο κατηγορίας. Σε αυτούς που κατατάσσονται στα πολύ χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια και σε αυτούς που ανήκουν στη «μεσαία» τάξη.

Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται οφειλέτες που έχουν πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας 170.000 ευρώ και εισόδημα 8.180 ευρώ για άγαμο, 13.917 ευρώ για ζευγάρι, 3.361 ευρώ για κάθε τέκνο και 20.639 δηλωθέν εισόδημα για μια τετραμελή οικογένεια.

Η συγκεκριμένη κατηγορία προστατεύεται πλήρως από τον πλειστηριασμό. Τα δε δάνεια της κατηγορίας αντιπροσωπεύουν το 25% των κόκκινων στεγαστικών δανείων, δηλαδή 100.000 στεγαστικά. Για την πλήρη στήριξη της συγκεκριμένης κατηγορίας η κυβέρνηση δεσμεύει από τον κρατικό προϋπολογισμό κονδύλι 100 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή της ελάχιστης δόσης στις περιπτώσεις των πολύ φτωχών και ανέργων, που δεν μπορούν να μπορούν να καλύψουν τη δόση.

Τα κριτήρια για τη δεύτερη κατηγορία είναι πιο αυστηρά, με στόχο να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για τους στρατηγικούς «μπαταχτσήδες» όπως επισημαίνουν τόσο η ελληνική πλευρά όσο και οι δανειστές. Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά, σύμφωνα πάντα με κυβερνητικές πηγές, το 33% των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων.

Για αυτό το 33%, λοιπόν, η δόση θα καθορίζεται με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου, η οποία «κλειδώνει» σε συνάρτηση με το εισόδημά του που αναπροσαρμόζεται με βάση τη φορολογική δήλωση. Η διαδικασία θα γίνεται με εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να υπαχθούν οφειλέτες που έχουν πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας 230.000 ευρώ και εισόδημα έως 35.086 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια, 13.906 ευρώ για ένα άτομο και 23.659 για ένα ζευγάρι.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση αυτής της κατηγορίας θα έχει διάρκεια μια τριετία, έως το 2018, και τα εισοδηματικά κριτήρια βασίζονται στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης οι οποίες υπολογίζονται με συντελεστή 1,7 σταθερό για μια τριετία.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα στεγαστικά δάνεια υπολογίζονται στα 1,2 εκατομμύρια εκ των οποίων 400.013 είναι «κόκκινα». Από αυτούς 170.000 δανειολήπτες έχουν κάνει αίτηση για υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστό πόσα από έχουν υπαχθεί και πόσα έχουν απορριφθεί.

Εντυπωσιακή τέλος είναι η ομοιότητα (;) των επιχειρημάτων των κκ Τσακαλώτου, Σταθάκη με εκείνα των κκ Δένδια, Χατζηδάκη καθώς επίσης των εξαγγελιών του Ζαπείου με εκείνες της Θεσσαλονίκης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki