Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Γιατί δολοφονείτε την αγορά ακινήτων;

Την στιγμή που ο προϋπολογισμός του κ. Στουρνάρα προβλέπει για το 2013 ύφεση 4,5% , η κυβέρνηση εξακολουθεί να εφαρμόζει πολιτικές που οδηγούν την οικοδομή σε ακόμα μεγαλύτερη κατρακύλα συμπαρασύροντας μαζί της ολόκληρη την οικονομία. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι μέχρι μέχρι στιγμής η κατρακύλα της αγοράς ακινήτων έχει κοστίσει συρρίκνση του ΑΕΠ κατα 6% περίπου. Παρόλα αυτά , οι κυβερνήσεις δεν κάνουν τίποτε για να διορθρώσουν αυτή την κατάσταση που οι ίδιοι με τις επιλογές τους πρακάλεσαν. Αντίθετα , διαμορφώνουν τις απαραίτητες συνθήκες ώστε η πτώση να είναι το 2013 ακόμα μεγαλύτερη. Και το ερώτημα είναι :ΓΙΑΤΙ; Ενδεικτικό το αδιεξόδου που έχουν προκαλέσει οι πολιτικές απο το 2009 μέχρι σήμερα είναι τα επίσημα στοιχεία που παράγουν οι δικές τους υπηρεσίες :

-Ο όγκος της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας, βάσει αδειών, παρουσίασε περαιτέρω πτώση -49,2% τον Ιούλ.΄12 σε ετήσια βάση (Ιούν.΄12: -40,0%). Συνεχίζεται επομένως αδιάπτωτη η αρνητική τάση της οικοδομικής δραστηριότητας, με πτώση κατά -22,3% στο 7μηνο΄12, έναντι -39,4% στο 7μηνο΄11. Αυτό πρακτικά σημαίνει σημαντικές απώλειες εσόδων απο φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ , οι οποίες είναι σημαντικά μεγαλύτερες απο τα έσοδα που θα έχουν απο την επιβολή της φορολογίας στα νοίκια. Και όμως επιμαίνουν.

- Η πτώση της οικοδομής αντανακλάται άμεσα στην παραγωγή σκυροδέματος.Ήδη καταγράφεται μείωση κατά -44,1% σε ετήσια βάση στο 1ο 8μηνο.΄12, έναντι της πτώσης της κατά -33,4% στο 1ο 8μηνο.΄11. Την ίδια στιγμή τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πτώση της παραγωγής τσιμέντου κατά 17,9% στο 1ο 8μηνο.΄12, έναντι της πτώσης του κατά -33,4% στο 1ο 8μηνο΄11. Ξέρουν πολύ καλά ότι λιγότερες πωλήσεις σημαίνουν λιγότερες εισπράξεις απο ΦΠΑ αλλά και απο φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Και όμως επιμαίνουν να εφαρμόζουν πολιτικές που αντί να περιορίζουν τις απώλειες τις μεγενθύνουν.

- Η κατακόρυφη πτώση της αγοράς αντανακλάται στον όγκο και την αξία των συναλλαγών. Τα στοιχεία εμφανίζουν μείωση φέτος της τάξης του 51%. Αυτό πρακτικά σημαίνει : ακόμα λιγότερα έσοδα απο φόρο μεταβίβασης , ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Και όμως επιμαίνουν να καταργούν κάθε κίνητρο για αγορά . Γιατί άραγε;

Ακόμα και ο πιό αδαής περι τα οικονομικά γνωρίζει ότι η συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος των νοικοκυριών, η αύξηση της φορολογίας των ακινήτων, η συνεχής αρνητική επιβάρυνση του οικονομικού κλίματος στη χώρα και η μείωση της χρηματοδότησης του οικισμού από το τραπεζικό σύστημα αποτελούν τους βασικούς παράγοντες αποδυνάμωσης της ζήτησης για οικιστικά ακίνητα τα τελευταία έτη.Και παρόλα αυτά επιμαίνουν στις ίδιες πολιτικές αφανισμού. Γιατί κύριοι δολοφονείται εσκεμμένα και προμελετημένα την αγορά ακινήτων;

Αποκλείονται απο σύνταξη κατασκευαστές

Ούτε σε σύνταξη μπορουν να βγούν οι κατασκευαστές λόγω απούλητων ακινήτων.Για να δεχτεί η εφορία να γίνει διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησής τους, θα πρέπει, είτε να περιμένουν μέχρι να μεταβιβάσουν τα προς πώληση ακίνητά τους, είτε να τα κάνουν αυτοπαράδοση, δηλαδή να τα μεταβιβάσουν στο όνομά τους, πληρώνοντας τον αντίστοιχο φόρο. Το τελευταίο, βέβαια, συνεπάγεται και τη διάθεση ενός διόλου ευκαταφρόνητου χρηματικού ποσού, το οποίο φτάνει σε δυσθεώρητα ύψη, σε περίπτωση που ο κατασκευαστής έχει στην κατοχή του ένα μεγάλο αριθμό απούλητων ακινήτων. Ετσι, πολλοί εργολάβοι αναβάλλουν να δώσουν τέλος στην επαγγελματική τους καριέρα και να βγουν στη σύνταξη, αφού δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν. Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι, υάρχει άμεση ανάγκη μιας ρύθμισης από την πλευρά της Πολιτείας, προκειμένου να βγει από το αδιέξοδο μια μεγάλη μερίδα κατασκευαστών , πολλοί από τους οποίους ακόμη και να θέλουν, δεν μπορούν να συνεχίσουν τη λειτουργία της επιχείρησής τους. Επισημαίνουν. ότι είναι ιδιαίτερα άδικο το μέτρο της αναγκαστικής αυτοπαράδοσης σε περίπτωση συνταξιοδότησης των κατασκευαστών καθώς, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο τα ακίνητα μετά από λίγο καιρό να πουληθούν και να πάνε χαμένα τα χρήματα για την αυτοπαράδοση.

Για ποιές εργασίες χρειάζεται άδεια

Ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, υπέγραψε υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζονται οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά για την έκδοση έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης. Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση, με την απόφαση αυτή:

• Μειώνεται η γραφειοκρατία

• Αντικειμενικοποιούνται και προσδιορίζονται με ακρίβεια οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά που εξετάζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες, χωρίς περιθώρια επιμέρους διαφορετικών ερμηνειών από κάθε ΥΔΟΜ

• Αναδεικνύεται ο ρόλος αλλά και η ευθύνη του μηχανικού ως βασικού συντελεστή στο χώρο των κατασκευών • Προάγεται η ασφάλεια των εργαζόμενων στο χώρο της οικοδομής με τη υποχρέωση υποβολής μελέτης μέτρων ασφαλείας και τον ορισμό συντονιστή μέτρων ασφαλείας, όπου απαιτείται.

• Λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα και ξεκαθαρίζει πλήρως η διαδικασία για τις επισκευές ή ανακαινίσεις σε παραδοσιακούς οικισμούς ή διατηρητέα κτίρια

• Διευκρινίζεται επακριβώς η διαδικασία για τη χορήγηση έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας στα ακίνητα που εντάχθηκαν στο νόμο 4014/2011 ή που θα ενταχθούν στο νόμο 4178/2013.

• Καθιερώνεται ρητή υποχρέωση χορήγησης από τις ΥΔΟΜ εντός δύο ημερών της έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας, με έλεγχο των απαραίτητων δικαιολογητικών Υπενθυμίζεται ότι με το άρθρο 48 του νόμου 4178/2013 «αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, περιβαλλοντικό ισοζύγιο και άλλες διατάξεις», επανακαθορίσθηκαν με ορθολογικό τρόπο οι εργασίες για τις οποίες απαιτείται άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας ή απλή έγγραφη γνωστοποίηση στις ΥΔΟΜ. Η έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας εκδίδεται από την αρμόδια υπηρεσία δόμησης, μετά από αίτηση του ιδιοκτήτη ή του έχοντος νόμιμο δικαίωμα, η οποία συνοδεύεται από τεχνική έκθεση μηχανικού.

Έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, απαιτείται για τις ακόλουθες εργασίες σε κτίρια που υφίστανται νόμιμα:

1. Δοκιμαστικές τομές του εδάφους και εκσκαφή μετά από έγγραφο της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας.

2. Τοποθέτηση προκατασκευασμένων κατοικιών για αυτοστέγαση μειονεκτικών και ειδικών ομάδων πληθυσμού όπως εκάστοτε ορίζονται.

3. Αντλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα με τις απολύτως απαραίτητες διαστάσεις για τη στέγασή τους σύμφωνα με το άρθρο 3 του π.δ. 24/ 31.5.1985 (Δ΄ 270), εκτός της περίπτωσης που επιβάλλεται η κατασκευή υποστυλωμάτων και εφόσον έχουν την απαιτούμενη έγκριση της αρμόδιας Διεύθυνσης Γεωργίας.

4. Γεωτρήσεις νερού σε ιδιόκτητα οικόπεδα εντός σχεδίου ή εντός οικισμού ή σε γήπεδα εκτός σχεδίου, μετά από έγκριση του δήμου της περιοχής και της αρμόδιας Διεύθυνσης της περιφέρειας.

5. Οι εργασίες που απαιτούνται για γεωτεχνικές έρευνες, σύμφωνα με τον ΕΑΚ 2003, χωρίς εργασίες αντιστήριξης.

6. Εγκατάσταση προσωρινών κατασκευών που συνοδεύεται με πιστοποιητικό στατικής επάρκειας.

7. Η κατασκευή ανελκυστήρα σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 27 που απαιτείται για τη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία ή εμποδιζόμενων ατόμων σε υφιστάμενα κτίρια ή σε κτίρια που διαθέτουν ανελκυστήρα με εσωτερικές διαστάσεις θαλάμου εκτός προδιαγραφών ΕΛΟΤ – ΕΝ 81-70, ή σε κτίρια όπου πρέπει να γίνει επέκταση των στάσεων του ανελκυστήρα προκειμένου να εξυπηρετηθούν ατόμων με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα .

8. Κοπή δένδρων μέσα σε εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια ή τις Ζ.Ο.Ε. που δεν προστατεύονται από τις διατάξεις για την προστασία των δασών και των δασικών γενικά εκτάσεων ή από διατάξεις της αρχαιολογικής νομοθεσίας ή της νομοθεσίας για τις προστατευόμενες περιοχές ή άλλης συναφούς νομοθεσίας.

9. Υπόγειοι σταθμοί διανομής ή μέτρησης και ρύθμισης φυσικού αερίου.

10. Τοποθέτηση ικριωμάτων. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται κατάθεση Σχεδίου και Φακέλου ασφάλειας και υγείας του έργου με ορισμό του υπεύθυνου συντονιστή σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 305/1996 (Α΄305) και δήλωση ανάληψης της ευθύνης από μηχανικό για την επίβλεψη του έργου.

11. Τοποθέτηση εργοταξιακών οικίσκων.

12. Εκσκαφές καναλιών οδεύσεως καλωδίων εντός των γηπέδων ή οικοπέδων πρατηρίων υγρών καυσίμων για την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών.

13. Εργασίες τοποθέτησης υπόγειων, προκατασκευασμένων δεξαμενών αερίου καυσίμου σε πρατήρια καυσίμων.

14. Εξωτερικούς χρωματισμούς ή αντικατάσταση κιγκλιδωμάτων ή επισκευή επιχρισμάτων ή επισκευή όψεων με χρήση ικριωμάτων ή/και σε περιοχές χαρακτηρισμένες ως παραδοσιακοί οικισμοί, περιοχές φυσικού κάλλους, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί, παραδοσιακά τμήματα πόλεων, ή/και σε κτίρια χαρακτηρισμένα ως μνημεία, διατηρητέα κτίρια και στις ζώνες προστασίας τους αυτών.

15. Επένδυση όψεων και αντικατάσταση υαλοπετασμάτων.

16. Κατασκευή πέργκολας σε ισόγειους ακάλυπτους χώρους, ή στον περιβάλλοντα ακάλυπτο χώρο, ή στην πρασιά ή στο δώμα ή στους ανοιχτούς εξώστες ή σε βεράντες ισογείων και ορόφων.

17. Τοποθέτηση ασκεπούς δεξαμενής νερού η πισίνας, μέγιστης επιφάνειας 50 τ.μ., που εξυπηρετούνται με εξωτερικά συστήματα μηχανοστασίου τύπου compact και δεν απαιτείται για την εγκατάστασή τους τοιχίο από οπλισμένο σκυρόδεμα και με την προϋπόθεση ότι το ύψος όλων των κατασκευών σε κανένα σημείο δεν υπερβαίνει περισσότερο το ένα (1,00) μέτρο από την οριστική στάθμη εδάφους και εφόσον δεν απαιτούνται εκσκαφές ή επιχώσεις του φυσικού εδάφους μεγαλύτερες από ένα (1,00) μέτρο για την τοποθέτησή της και τηρείται η απαιτούμενη φύτευση του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου. Για την εγκατάσταση απαιτείται δήλωση αρμόδιου μηχανικού που αναλαμβάνει την ευθύνη της στατικής και ηλεκτρομηχανολογικής ασφάλειας της κατασκευής και των εγκαταστάσεων.

18. Τοποθέτηση κεραιών.

19. Εσωτερικές διαρρυθμίσεις, εφόσον δεν θίγονται τα στοιχεία του φέροντος οργανισμού του κτιρίου.

20. Η κατασκευή φυτεμένων δωμάτων και φυτεμένων επιφανειών.

21. Τοποθέτηση εξωτερικής θερμομόνωσης ή παθητικών ηλιακών συστημάτων στις εξωτερικές όψεις υφιστάμενων κτιρίων, εφόσον δεν αλλοιώνονται οι όψεις.

22. Συντήρηση, επισκευή στεγών με χρήση ικριωμάτων.

23. Απλή περιτοίχιση από λιθοδομή μέχρι ύψους ενός (1,00) μέτρου ή περίφραξη από ελαφρύ υλικό, γηπέδων σε εκτός σχεδίου περιοχές και η περίφραξη με πρόχειρη κατασκευή (όπως συρματόπλεγμα) σε οικόπεδα μη ρυμοτομούμενα σε εντός σχεδίου περιοχές. Επίσης, επιτρέπεται οριοθέτηση με πασσάλους των κορυφών οικοπέδου ή γηπέδου.

24. Η κατασκευή λιθόκτιστης αποθήκης στα καλλιεργούμενα αγροκτήματα, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 4 του Π.Δ. 24/31.5.85 ΦΕΚ 270Δ, με επιφάνεια μέχρι δέκα πέντε (15) τετραγωνικά μέτρα κι συνολικό ύψος με τη στέγη έως και τρία (3,00) μέτρα εφόσον δεν γίνεται χρήση οπλισμένου σκυροδέματος στην οροφή του, και κατασκευάζεται ανεξάρτητα από τυχόν υπάρχουσα κύρια οικοδομή, μια φορά για κάθε γήπεδο και μετά από έγκριση της αρμοδίας Δ/νσης Γεωργίας.

25. Κατασκευή εστιών, φούρνων και τζακιών όταν αυτά δεν επηρεάζουν τη στατική επάρκεια του φέροντος οργανισμού ανεξάρτητων ιδιοκτησιών.

26. Αντικατάσταση στέγης, στις ίδιες διαστάσεις, χωρίς μεταβολή στον όγκο και χωρίς αύξηση στο τελικό ύψος του κτιρίου και της στέγης.

Τι αλλάζει για "τυφλά" και δασικά

Ανατροπές στην αγορά γης αλλά και στην δυνατότητα δόμησης   φέρνει η νέα ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος για τα καταπατημένα ακίνητα που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως, καθώς όσα είναι πάνω από δύο στρέμματα δεν θα μπορούν να χαρακτηριστούν δασικά.

Το Δημόσιο χάνει το δικαίωμα να επικαλείται δικαιώματα κυριότητας ως δάση σε καταπατημένα ακίνητα άνω των δύο στρεμμάτων, τα οποία σήμερα βρίσκονται εντός σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού και κάποιος τα νέμεται για 30 χρόνια, ακόμη κι αν δεν έχει τίτλους ιδιοκτησίας. Θα πρέπει ωστόσο το Δημόσιο κατά το διάστημα αυτό να μην έχει αξιώσει την επιστροφή τους.

Επίσης, κύριος έναντι του Δημοσίου θα μπορεί να είναι και κάποιος ο οποίος νέμεται για δέκα έτη το ακίνητο αλλά διαθέτει νόμιμο τίτλο (κυρίως πρέπει να έχει αγοραπωλητήριο συμβόλαιο). Προϋπόθεση είναι να μην υπάρχουν δικαστικές εκκρεμότητες και αμφισβητήσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η ρύθμιση αυτή, η οποία περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Συμπλήρωση των διατάξεων περί Εθνικού Κτηματολογίου και άλλες διατάξεις» «κουμπώνει» και με τη δυνατότητα που δίδεται στην Κτηματολόγιο ΑΕ, υπό προϋποθέσεις, να αποτυπώνει στους χάρτες (δασικούς ή μη) τα όρια των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεως και οικισμών, στα οποία δεν υπάρχει δασικός χαρακτήρας.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το σχέδιο νόμου είναι :

- Ως σήμερα, για κατόχους ακινήτου (άνω των 2.000 τ.μ.), χωρίς κτίσμα ή με πολύ μικρό κτίσμα (καλύπτει λιγότερο από το 30% του ισχύοντος συντελεστή δόμησης), εντός σχεδίου μπορούσε το Δημόσιο να αξιώσει την κυριότητα του ακινήτου καθώς το ακίνητο μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως δασικό. Με τη νέα ρύθμιση το άρθρο 4 του Ν. 3127/2003 καταργείται και το Δημόσιο χάνει το δικαίωμα κυριότητας σε αυτές τις εκτάσεις. Έτσι πλέον όλα ανεξαρτήτως τα ακίνητα που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως δεν μπορούν να χαρακτηριστούν δασικά.

- Για τη δόμηση σε «τυφλά» οικόπεδα που έχουν πρόσωπο αποκλειστικά και μόνο σε εδαφική λωρίδα η οποία έχει παραχωρηθεί σε κοινή χρήση, απαιτείται προηγούμενη κύρωση του δικτύου κοινοχρήστων χώρων. Κατ' εξαίρεση η δόμηση σε αυτά μπορεί να επιτρέπεται πριν από την κύρωση του δικτύου εφόσον το τμήμα που έχει παραχωρηθεί, έχει τεθεί σε κοινή χρήση και έχει γίνει η σχετική μεταγραφή στον οικείο δήμο ή έχει παρέλθει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών από την υποβολή στην αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της πρότασης για την κύρωση του δικτύου κοινοχρήστων χώρων, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η ιδιοκτησία για την οποία αιτείται η άδεια δόμησης.

- Αν εντός γεωτεμαχίου περιλαμβάνονται τμήματα δασικού χαρακτήρα μικρότερα των 100 τ. μ., τα τμήματα αυτά ακολουθούν τον χαρακτηρισμό του γεωτεμαχίου. Σε περίπτωση που εντός γεωτεμαχίου, κυρίως δασικού χαρακτήρα, περιλαμβάνονται τμήματα άλλου χαρακτήρα μικρότερα των 100 τ. μ., αυτά ακολουθούν τον χαρακτηρισμό του γεωτεμαχίου.

Αντικειμενικές : Εξωδικα στον υπουργό Οικονομικών

Ξεκινούν οι πρώτες μαζικές αντιδράσεις για τις αντικειμενικές αξίες. Η "ΔΡΑΣΗ" ανακοίνωσε χθές το πλαίσιο των αντιδράσεων που έχει προγραμματίσει με τρείς κινήσεις.

Πρώτη κίνηση: Στις 11 Νοεμβρίου θα σταλεί Εξώδικο στον υπουργό Οικονομικών, με το οποίο θα του ζητείται να προσαρμόσει άμεσα τις «αντικειμενικές» αξίες. Αν είστε ιδιοκτήτης ακινήτου, έχετε το δικαίωμα να υπογράψετε το εξώδικο. Όσο περισσότεροι είμαστε τόσο ισχυρότερη θα είναι η πίεση προς την κυβέρνηση. Ήδη στη σελίδα της ΔΡΑΣΗΣ  για την εκστρατεία κατά της εξοντωτικής φορολόγησης των ακινήτων έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 24000 φορολογούμενοι.

Δεύτερη κίνηση: Αν ο υπουργός αρνηθεί, θα κατατεθεί προσβολή με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας της άρνησης της διοίκησης να προσαρμόσει τις αντικειμενικές αξίες ως παράνομη παράλειψη οφειλομένης ενέργειας.

Τρίτη κίνηση: Θα διευκολύνθουν με κάθε τρόπο συστηματικά οργανωμένες ατομικές προσφυγές φορολογούμενων πολιτών από όλες τις περιοχές της χώρας, που καταφεύγουν στη δικαιοσύνη για να ακυρώσουν την παράνομη φορολόγησή τους, με βάση παράνομες αντικειμενικές αξίες, αλλά και για άλλες ανάλογες περιπτώσεις που θα προκύψουν από την τελική διαμόρφωση του νέου φόρου. Σε περίπτωση που ενδιαφέρεστε να καταθέσετε ατομική προσφυγή, θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα πρότυπα της Δρασης που θα είναι διαθέσιμα μέσα στις επόμενες μέρες.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki