Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τρία μέτρα για τους δασικούς χάρτες

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, , ανήγγειλε τρείς παρεμβάσεις που σχεδιάζει το Υπουργείο για το μείζον ζήτημα όλης της διαδικασίας ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά και των διεκδικήσεων ακινήτων του Δημοσίου.Συγκεκριμένα υπογράμμισε:

 

·         η πρώτη παρέμβαση έχει να κάνει με την αύξηση των Επιτροπών Αντιρρήσεων, αλλά και τον καθορισμό της αμοιβή τους, καθώς αυτή θα συνδέεται με τον αριθμό αντιρρήσεων που θα εξετάζουν. Στόχος αυτής της παρέμβασης είναι να προχωρήσει πρακτικά πολύ γρήγορα όλη η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων, να έχουν κίνητρο επιτάχυνσης οι Επιτροπές.

 

·         Όσον αφορά στη δεύτερη παρέμβαση, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει ότι όταν εξετάζεται η αντίρρηση κάποιου πολίτη και δικαιώνεται από την Επιτροπή Αντιρρήσεων, τότε αυτομάτως θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το ακίνητό του όπως ο ίδιος νομίζει και όπως προβλέπει η νομοθεσία.

 

Η τρίτη παρέμβαση, αφορά στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα προβλέπει το εύρος του πεδίου των δασικών χαρτών, βάζοντας έτσι τάξη στο ζήτημα των Διεκδικήσεων του Δημοσίου.

 

Σήμερα υπάρχουν καταφανείς περιπτώσεις όπου δεν έχουμε να κάνουμε με δασικές εκτάσεις και παρά ταύτα οι νόμοι για λόγους ενός δασολογικού φονταμενταλισμού - δεν μπορώ να το χαρακτηρίσω διαφορετικά- θεωρούν ότι μιλάμε για δάση. Μιλάμε για αναδασμούς, για περιοχές που έχει γίνει αναδασμός στη χώρα και το Δημόσιο έχει βάλει την υπογραφή του ότι είναι χωράφια, ότι είναι αγροτικές εκτάσεις. Οι τρεις προαναφερόμενες παρεμβάσεις θα υλοποιηθούν ως εξής: Οι δύο πρώτες, θα γίνουν με νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα συζητηθεί στο Υπουργικό συμβούλιο το Φεβρουάριο και αφού γίνει διαβούλευση, θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί – σύμφωνα με τον σχεδιασμό- στη Βουλή τον Μάρτιο. Η τρίτη  παρέμβαση θα γίνει με Υπουργική Απόφαση.

·         Έως σήμερα, για το ήμισυ της Επικράτειας, έχουν υποβληθεί περί τις 170.000 αντιρρήσεις, εκ των οποίων τα 2 τελευταία έτη έχουν εξετασθεί μόλις οι 10.000. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για να εξετασθούν οι υπόλοιπες θα χρειασθούν 27 επιπλέον έτη!

 

·         Ακόμη δε και στην περίπτωση που ένας ιδιώτης δικαιωθεί επί της αντίρρησής του, δεν μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του μέχρις ότου ολοκληρωθεί η ανάρτηση του δασικού χάρτη όλης της περιοχής όπου εντάσσεται το ακίνητό του.

 

 

 

Στο απόσπασμα η εκτός σχεδίου δόμηση

Την οριστική απόσυρση των περί κατάργησης της εκτός σχεδίου δόμησης διατάξεων του υπό διαβούλευση σν του ΥΠΕΝ με τίτλο "Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας" ζητά η ΠΟΜΙΔΑ, γιατί οδηγούν σε πλήρη απαξίωση της εκτός σχεδίου ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας.

 

Στη σχετική επιστολή της η ΠΟΜΙΔΑ αναφέρει αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους επιβάλλεται η απόσυρση των διατάξεων αυτών, ως εξής:

 

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη

Τον Υφυπουργό ΥΠΕΝ κ. Δημήτρη Οικονόμου

Τον Υφυπουργό ΥΠΕΝ κ. Νίκο Ταγαρά

 

Ενταύθα                                                                                                                                     Αθήνα, 25.8.2020

 

ΘΕΜΑ: Όχι στην κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης που απαξιώνει την ιδιωτική ακίνητη περιουσία!

 

Αξιότιμε κε Υπουργέ, κ.κ. Υφυπουργοί

 

Η ΠΟΜΙΔΑ είναι τις τελευταίες ημέρες δέκτης εντονότατων διαμαρτυριών ιδιοκτητών αλλά και κάθε είδους επαγγελματικών και επιστημονικών φορέων από όλη τη χώρα, για τις διατάξεις των άρθρων 27, 28 και 34 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υπουργείου σας, με το οποίο απαξιώνεται σημαντικότατο τμήμα της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του ελληνικού λαού, μέσω της ουσιαστικής κατάργησης της νόμιμης δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές της χώρας.

 

Επειδή συνταγματικά οι διατάξεις αυτές συνιστούν έμμεση πλην σαφή δήμευση των εκτός σχεδίου γεωτεμαχίων χωρίς καμιά απολύτως αποζημίωση, η οποία απαγορεύεται από το Σύνταγμά μας.

 

Επειδή πολεοδομικά η εκτός σχεδίου δόμηση δεν αποτελεί αυθαίρετη δόμηση, αλλά δόμηση με κανόνες, ενώ η κατάργησή της κινδυνεύει να σηματοδοτήσει την έναρξη μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων στη χώρα.

 

Επειδή οικονομικά η αγορά αγροτεμαχίων γίνεται για επένδυση ή εκμετάλλευση (από Έλληνες και ξένους) και θεωρούνται από τους ιδιοκτήτες τους (νησιώτες, αγρότες και γενικά πολίτες) ως σημαντικά περιουσιακά τους στοιχεία με ενσωματωμένη και φορολογημένη αξία η οποία θα απαξιωθεί και θα εξαερωθεί ολοκληρωτικά από την κατάργηση της ήδη κεκτημένης αρτιότητας & οικοδομησιμότητάς τους.

 

Επειδή κοινωνικά η απαξίωση των εκτός σχεδίου ακινήτων μοιραία θα αναγκάσει τους σημερινούς ιδιοκτήτες τους να τα ξεπουλήσουν αντί «πινακίου φακής» σε εταιρείες μεγαλοεπενδυτών, που θα  τα συνενώσουν νόμιμα, υλοποιώντας παντού μεγαθήρια οργανωμένης δόμησης.

 

Επειδή περιβαλλοντικά η νόμιμη εκτός σχεδίου δόμηση δεν καταστρέφει, αλλά στην ουσία προστατεύει το περιβάλλον λόγω του ότι διατηρεί ζωηρό το ιδιοκτησιακό ενδιαφέρον, αφού οι όροι της εκτός σχεδίου δόμησης είναι ιδιαίτερα χαμηλοί, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά του Αιγαίου. H δόμηση μεγαθηρίων με πριμοδοτημένους όρους δόμησης είναι αυτή που θα βλάψει πολύ περισσότερο το περιβάλλον!

 

Επειδή πολιτικά, στο προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν υπάρχει η παραμικρή έστω και έμμεση αναφορά σε ένα τέτοιο σχέδιο μαζικής απαξίωσης της περιουσίας του ελληνικού λαού.

 

Επειδή η μεταβατική διετία για έκδοση αδείας, εν μέσω κορωνοϊού, από την οποία αποκλείονται τα περισσότερα από τα εκτός σχεδίου γεωτεμάχια, μόνον να γεμίσει τη χώρα με ημιτελή «κουφάρια» μπορεί.

 

Επειδή όλα όσα σας αναφέρουμε επιβεβαιώνονται εναργέστατα από τα πάμπολλα σχόλια επί των σχετικών άρθρων του υπό διαβούλευση ν.σ,,  τα οποία είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα αγνοήσετε.

 

Γι΄αυτό σας καλούμε να αποσύρετε οριστικά τις παραπάνω διατάξεις από το νομοσχέδιο αυτό, η συνεχής επαναφορά των οποίων στο προσκήνιο, αποτελεί παράγοντα μόνιμης ανασφάλειας και ανησυχίας των ιδιοκτητών για την αξία και την τύχη της περιουσίας τους, που αποκτήθηκε με κόπους στερήσεις, θυσίες και ξενιτεμούς, και προστατεύεται από το Σύνταγμα και τις διεθνείς συνθήκες.

 

Αλλως, ως μόνη δίκαιη για τους πολίτες και αποτελεσματική λύση, σας προτείνουμε να νομοθετήσετε μεταβατικά ότι «ο ιδιοκτήτης εκτός σχεδίου γηπέδου απολαμβάνει του πολεοδομικού καθεστώτος και των όρων δόμησης που ίσχυαν κατά το χρόνο της υπ’ αυτού απόκτησης του συγκεκριμένου γηπέδου».

Τα μυστικά του ΦΠΑ στα ακίνητα

Έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2022 ισχύει το μέτρο της αναστολής επιβολής ΦΠΑ 24% στα ακίνητα, που στόχο έχει την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας, αλλά και γενικότερα της αγοράς ακινήτων.

 

Επισημαίνεται ότι το μέτρο, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή από τις αρχές του 2020 και έχει τριετή διάρκεια, αφορά τόσο τα νεόδμητα ακίνητα όσο ακόμη και αδιάθετα από το 2006, οπότε και υιοθετήθηκε η επιβολή ΦΠΑ στα ακίνητα.

 

Το καθεστώς πρέπει να υπογραμμιστεί ότι είναι προαιρετικό και σε αυτό μπορούν να υπαχθούν οι επαγγελματίες κατασκευαστές ή επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο, υποβάλλοντας σχετική αίτηση για την έκδοση απόφασης αναστολής, η οποία και δεν μπορεί να ανακληθεί.

 

Διευκρινίζεται ωστόσο ότι προτού εκδοθεί η απόφαση χορήγησης αναστολής δύναται να υποβληθεί αίτηση ανάκλησης του αιτήματος χορήγησης αναστολής εφαρμογής ΦΠΑ.

 

Σε κάθε περίπτωση, όπως διευκρινίζεται και σε ειδική εγκύκλιο (υπ’ αριθ. Ε.2221/29. 11.2021) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η υποκείμενη στον φόρο επιχείρηση κατασκευής και πώλησης οικοδομών, η οποία έχει επιλέξει να θέσει τα αδιάθετα ακίνητά της σε καθεστώς αναστολής, έχει την υποχρέωση πριν από την παράδοσή τους να διακανονίσει τον φόρο που εξέπεσε για την κατασκευή των εν λόγω ακινήτων. Ο φόρος μάλιστα αυτός προσδιορίζεται με βάση το ποσοστό συμμετοχής της κάθε ιδιοκτησίας στον συνολικό φόρο εισροών, ο οποίος διαμορφώνεται με βάση την πραγματική διάθεση των αγαθών και υπηρεσιών ανά οικοδομή, όπως προκύπτει από το βιβλίο κοστολογίου οικοδομών και όπως αποτυπώνεται στην κατάσταση που υπέβαλε ο υποκείμενος-κατασκευαστής για τα αδιάθετα ακίνητα με την αίτηση αναστολής.

 

Κατά κανόνα για τις πράξεις που έχουν προηγηθεί του χρόνου υποβολής της αίτησης υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής (ενδεικτικά, αμοιβή μηχανικού για την έκδοση άδειας οικοδομής, δαπάνη για περίφραξη οικοπέδου κ.λπ.), ο υποκείμενος κατασκευαστής έχει επιβαρυνθεί με ΦΠΑ για τον οποίο έχει ασκήσει δικαίωμα έκπτωσης και οφείλει να διακανονίσει.

 

Επισημαίνεται ότι στην εξαιρετική περίπτωση που δεν έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες με ΦΠΑ και δεν έχει ασκηθεί δικαίωμα έκπτωσης στην κατάσταση με τα αδιάθετα ακίνητα δεν αναγράφεται φόρος προς διακανονισμό.

 

Όσον αφορά την πώληση α’ κατοικίας από επιχείρηση που έχει πάρει αναστολή, οι υπόχρεοι πρέπει να γνωρίζουν ότι ο ΦΠΑ δεν αντιμετωπίζεται διαφορετικά ως προς τον ΦΠΑ από τις λοιπές πωλήσεις (β’ κατοικίας, εξοχικής κατοικίας κ.λπ.). Ο λόγος είναι ότι όποια πώληση και αν γίνει κατά τη διάρκεια της αναστολής δεν θα υπαχθεί σε ΦΠΑ, αφού ο υποκείμενος έχει πάρει αναστολή ΦΠΑ για τα αδιάθετα ακίνητά του. Κατά συνέπεια, για όλες τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της αναστολής (είτε α’ κατοικίας είτε άλλες) πρέπει πρώτα να καταβληθεί ο φόρος του διακανονισμού με έκτακτη δήλωση και στη συνέχεια να υποβληθεί δήλωση φόρου μεταβίβασης για τη μεταβίβαση του ακινήτου.

 

Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση που κατά τη διάρκεια της αναστολής ανακύψει περίπτωση ιδιοκατοίκησης, παράδοσης σε μη φορολογητέα δραστηριότητα του ιδίου υποκειμένου, μίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης της χρήσης ή χρησιμοποίησης για οποιονδήποτε σκοπό ξένο προς την επιχείρηση διενεργείται διακανονισμός του φόρου που είχε εκπέσει ως τον χρόνο αναστολής και ο φόρος που οφείλεται περιλαμβάνεται στη δήλωση ΦΠΑ της περιόδου που πραγματοποιείται η παράδοση, στην οποία δήλωση καταχωρούνται και τα ποσά των διακανονισμών των εκπτώσεων στον κωδικό «422 - λοιπά αφαιρούμενα ποσά». Παράλληλα, ο υποκείμενος υποβάλλει δήλωση αυτοπαράδοσης, ώστε να γνωστοποιήσει στη ΔΟΥ ότι το συγκεκριμένο ακίνητο χρησιμοποιείται πλέον σε μη φορολογητέα δραστηριότητα, ενώ η δήλωση αυτοπαράδοσης στις περιπτώσεις αυτές εξυπηρετεί μόνο τον σκοπό της γνωστοποίησης στη ΔΟΥ.

 

Ειδικά πάντως για τις περιπτώσεις αντιπαροχής, η εργολαβία του υποκείμενου στον φόρο κατασκευαστή οικοδομών προς πώληση προς τον οικοπεδούχο, δεν υπάγεται στον ΦΠΑ όταν ο υποκείμενος κατασκευαστής έχει υπαχθεί σε καθεστώς αναστολής του φόρου. Στην περίπτωση που κατά τη διάρκεια της αναστολής ανακύψει περίπτωση παράδοσης κτισμάτων στον οικοπεδούχο και συνεπώς έκδοσης του αντίστοιχου στοιχείου, το στοιχείο αυτό δεν επιβαρύνεται με ΦΠΑ, αλλά με χαρτόσημο.

 

Ορθός υπολογισμός τελών χαρτοσήμου

Επισημαίνεται ότι για τις εργολαβίες που δεν υπάγονται σε ΦΠΑ, λόγω υπαγωγής του κατασκευαστή στο καθεστώς αναστολής του φόρου αυτού, ισχύουν τα κατωτέρω αναφορικά με τον ορθό υπολογισμό τελών χαρτοσήμου:

 

* για εργολαβικό που έχει συνταχθεί από το 2006 (έτος έναρξης εφαρμογής ΦΠΑ στα ακίνητα) έως τη θέσπιση του ανασταλτικού καθεστώτος ΦΠΑ, για το οποίο δεν έχει προκύψει η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου (στοιχείου παράδοσης κτισμάτων) από τον εργολάβο προς τον οικοπεδούχο, εφόσον ο εργολάβος επιλέγει σήμερα να υπαχθεί στο καθεστώς αναστολής ΦΠΑ, το τιμολόγιο που θα εκδοθεί, όταν προκύψει η υποχρέωση, δεν θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ, αλλά με τέλος χαρτοσήμου 3% (πλέον εισφορά υπέρ ΟΓΑ 20%) στην αξία του κόστους κατασκευής.

 

* για εργολαβικό που συντάσσεται σήμερα (μετά τη θέσπιση του καθεστώτος αναστολής ΦΠΑ) και ο εργολάβος επιθυμεί την ένταξή του στο καθεστώς αναστολής ΦΠΑ για τη συγκεκριμένη κατασκευή που αφορά το εργολαβικό αυτό, η ορθή διαδικασία είναι η κάτωθι:

 

Για την άδεια που έχει εκδοθεί στο όνομα του οικοπεδούχου συνάπτεται εργολαβικό προσύμφωνο αντιπαροχής με τον κατασκευαστή που αναλαμβάνει την κατασκευή του ακινήτου.

 

* για τη συγκεκριμένη άδεια ο κατασκευαστής αιτείται στη συνέχεια την υπαγωγή του στο καθεστώς αναστολής ΦΠΑ και όταν εκδώσει το στοιχείο παράδοσης κτισμάτων προς τον οικοπεδούχο το επιβαρύνει με χαρτόσημο ως ανωτέρω.

 

Επισημαίνεται ότι ένας υποκείμενος κατασκευαστής εργολάβος δεν δύναται να αιτηθεί αναστολής ΦΠΑ για οικόπεδο/άδεια με την οποία ο ίδιος δεν έχει καμία έννομη σχέση. Έννομη σχέση έχει ένας εργολάβος κατασκευαστής με συγκεκριμένο οικόπεδο και αντίστοιχα με συγκεκριμένη άδεια οικοδομής, είτε εφόσον η άδεια έχει εκδοθεί στο όνομά του (οπότε στις περισσότερες περιπτώσεις είναι και οικοπεδούχος) είτε εφόσον έχει συνάψει (σε κάθε περίπτωση πριν από την αίτηση αναστολής ΦΠΑ) εργολαβικό προσύμφωνο αντιπαροχής με οικοπεδούχο και η άδεια έχει εκδοθεί είτε στο όνομά του είτε στο όνομα του οικοπεδούχου.

 

Κατά συνέπεια, η σύναψη εργολαβικού προσυμφώνου αντιπαροχής μεταξύ κατασκευαστή εργολάβου και οικοπεδούχου προηγείται της αίτησης αναστολής ΦΠΑ για τη συγκεκριμένη κατασκευή.

 

Το τέλος χαρτοσήμου αποδίδεται στη Φορολογική Αρχή με δήλωση, που υποβάλλεται μέχρι την 20ή ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από τη λήξη του ημερολογιακού τριμήνου, ήτοι την 20ή μέρα των μηνών Φεβρουαρίου, Μαΐου, Αυγούστου και Νοεμβρίου κάθε έτους.

 

Προσοχή στον κωδικό 907 της δήλωσης ΦΠΑ

Στη δήλωση ΦΠΑ, πέραν του κωδικού 906, όπου αναγράφεται η αξία των πωλήσεων πρώτης κατοικίας που διενεργήθηκαν στη συγκεκριμένη φορολογική περίοδο και η αξία της παράδοσης ακινήτου που είναι σε καθεστώς αναστολής, συμπληρώνεται και ο κωδικός 907, όπου αναγράφεται η συνολική αξία των εισροών που έχει σχηματιστεί μέχρι την πώληση α’ κατοικίας ή ακινήτου σε αναστολή που αντιστοιχούν σε αυτές τις πωλήσεις. Στις φορολογικές περιόδους που ακολουθούν τις εν λόγω πωλήσεις στον κωδικό 907 αναγράφεται ανά φορολογική περίοδο η αξία των εισροών που αντιστοιχεί στις πωλήσεις οι οποίες έχουν ήδη διενεργηθεί προγενέστερα.

 

Παράδειγμα: Στις 24.8.2020 κατασκευαστική επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικά βιβλία παραδίδει ακίνητο (του οποίου η κατασκευή δεν έχει ολοκληρωθεί) που έχει τεθεί σε αναστολή έναντι τιμήματος 100.000 ευρώ.

 

Για τον διακανονισμό της έκπτωσης του φόρου εισροών που αναλογεί στο ακίνητο αυτό έχει υποβληθεί στις 14.8.2020 έκτακτη δήλωση με ποσό προς καταβολή 15.000 ευρώ και ο φόρος αυτός καταβλήθηκε στις 14.8.2020.

 

Στη δήλωση ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου 1.8.2020-31.8.2020 η κατασκευαστική επιχείρηση πρέπει να αναγράψει:

 

* Στον κωδ. 310 την αξία της παράδοσης του ακινήτου που είναι σε καθεστώς αναστολής (100.000).

 

* Στον κωδ. 402 τον φόρο που καταβλήθηκε (15.000).

 

* Στον κωδ. 422 το ποσό που οφείλεται λόγω του διακανονισμού και καταβλήθηκε (15.000).

 

* Στον κωδ. 906 την αξία της παράδοσης ακινήτου που είναι σε καθεστώς αναστολής (100.000).

 

* Στον κωδ. 907 τη συνολική αξία των φορολογητέων εισροών που αντιστοιχούν στην πώληση που έχει αναγραφεί στον κωδικό 906.

 

Στις φορολογικές περιόδους που ακολουθούν και έως την ολοκλήρωση κατασκευής του ακινήτου στον κωδικό 907 θα αναγράφεται ανά φορολογική περίοδο η αξία των εισροών που αντιστοιχεί στην πώληση του συγκεκριμένου ακινήτου.

Δημοσιεύθηκε ο Οδηγός του «Εξοικονομώ 2021»

Δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα https://exoikonomo2021.gov.gr ο Οδηγός του «Εξοικονομώ 2021», που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες για το επόμενο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων.

Το νέο πρόγραμμα στοχεύει στην ενεργειακή αναβάθμιση τουλάχιστον 50.000 κατοικιών, 38% περισσότερων συγκριτικά με τον προηγούμενο κύκλο. Το «Εξοικονομώ 2021» θα συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), για την ενεργειακή αναβάθμιση 600.000 κτιρίων έως το τέλος της δεκαετίας.

Μεταξύ των σημαντικότερων διαφορών είναι η κατάργηση της χρονικής ιεράρχησης των αιτήσεων και η δημιουργία λίστας επιλαχόντων. Για πρώτη φορά θα υπάρχει ξεχωριστός προϋπολογισμός ύψους 100 εκατ. ευρώ για ευάλωτα νοικοκυριά, ενώ θα ληφθεί ειδική μέριμνα για μονογονεϊκές οικογένειες, πολύτεκνους και νοικοκυριά με ΑμεΑ. Ως σημαντικότερο κριτήριο, ορίζεται η εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας βάσει του προτεινόμενου κόστους παρεμβάσεων. Η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται ηλεκτρονικά για χρονικό διάστημα 50 ημερών από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας του προγράμματος, που ορίζεται η Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου 2021 και θα είναι ταυτόχρονη για όλη την Επικράτεια.

Το πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με 632 εκατ. ευρώ και μαζί με τη μόχλευση θα κινητοποιηθούν συνολικά κεφάλαια πάνω από 1 δισ. ευρώ. Η μέση εκτιμώμενη επιδότηση θα ανέλθει σε ποσοστό 62% της συνολικής δαπάνης.

Η επόμενη μέρα της αγοράς ακινήτων

Ενώ όλο και περισσότεροι αναρωτιούνται για την επόμενη μέρα της αγοράσ ακινήτων κανείς δεν μπορεί να έχει μία πειστική απάντηση . Τα σενάρια πολλά και ξεκινούν από   την κατάρρευση και καταλήγουν στην άμεση ανάκαμψη. Το ένα δεδομένο αφορά στη στάση των τραπεζών. Οι πρόσφατες δηλώσεις Τρισέ για το ενδεχόμενο τα πιστωτικά ιδρύματα να αντιμετωπίσουν προβλήματα ρευστότητας δεν μπορούν να αγνοηθούν. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα δεν θα πρέπει να περιμένουν τόνωση της ζήτησης μέσω των στεγαστικών δανείων. Αντίθετα το πιθανότερο είναι ότι τουλάχιστον για το 2010 οι χορηγήσεις θα περιρισμένες.  Από την άλλη πλευρά αυτό που θα πρέπει να θεωρηθεί ως δεδομένο είναι η σημαντική συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Το κατα πόσο αυτό μπορέι να επηρεάσει την προσφορά είναι άγνωστο. Αν ληφθεί ως βάση η πορεία της αγοράς από το φθινόπωρο του 2008 μέχρι σήμερα η μεταβολή της προσφοράς θα είναι σε επίπεδα που δεν θα καθορίσουν το γενικό επίπεδο των τιμών.   Αντίθετα η ελληνική αγορά φαίνεται ότι εξακουθεί μα εμφανίζει υψηλό βαθμό ευαισθησίας στις μεταβολές του  εξωτερικού περιβάλλοντος δηλαδή στην φορολογία και στην πολιτική ανασφάλεια. Η εμπειρία της δεκαετίας του ´ 80 (από το 1980 μέχρι το 1984) με το κύμα πωλήσεων  που προκάλεσε ο φόβος των «εθνικοποιήσεων του ΠΑΣΟΚ » είναι παροιμιώδης. Φυσικά σήμερα δεν είναι οι εθνικοποιήσεις αλλά η άποψη της κυβέρνησης για τον «καιροσκοπικό χαρακτήρα» της αγοράς ακινήτων. Ίσως το καθεστώς επιτροπείας στο οποίο βρίσκεται η ελληνική οικονομία αποτρέψει την περαιτέρω αποδόμηση της αγοράς ακινήτων. Μόνο τυχαίο δεν θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι ΗΠΑ και Μ.Βρετανία εφάρμοσαν πολιτικές ανακόπής της ύφεσης και ανάκαμψης της αγοράς κατοικίας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki