Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Πτώση 47%

Κατά 37% θα βουτήξουν οι επενδύσεις σε ακίνητα φέτος σε σχέση με πέρσι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεθνούς εταιρείας συμβούλων ακινήτων Cushman & Wakefield, σε αντίθεση με τη διεθνή τάση, η οποία δείχνει αύξηση της τάξης του 6%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς, την τελευταία πενταετία η πτώση στις τιμές των ακινήτων στην Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 37% μέχρι το τέλος του χρόνου. Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν για παράδειγμα ότι από το 2009 έως και το τέλος του 2012 η πτώση στις τιμές των κατοικιών ξεπέρασε το 25%, τάση η οποία εμφανίζεται στους ίδιους ρυθμούς και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013, φθάνοντας το 11,5%. Υπολογίζεται ότι αν η τάση αυτή συνεχισθεί για ολόκληρο το έτος τότε η μείωση στις τιμές θα διαμορφωθεί για το διάστημα από το 2009 που ξεκίνησε η υποχώρηση των τιμών έως και τα τέλη του έτους γύρω στο 37%.

Η πτωτική τάση πιθανότατα θα επιβαρυνθεί με την νέα φορολογική επιδρομή που αναμένεται με τον νέο φόρο ακινήτων, ο οποίος θα αυξήσει ακόμα περισσότερο το κόστος ιδιοκτησίας ακινήτων. Μεσίτες και κατασκευαστές χρεώνουν στην κυβερνητική πολιτική την νέκρωση της κτηματαγοράς, υποστηρίζοντας ότι η συνεχής αύξηση των φόρων, έχει δεκαπλασιάσει τα βάρη των ιδιοκτητών και έχει «κατεδαφίσει» την αγοραστική τους αξία.

Χάθηκε το 50% της περιουσίας

Σύμφωνα με την έκθεση της DB, μεταξύ 2007 και 2012 τα ελληνικά νοικοκυριά απώλεσαν το 50% των καθαρών περιουσιακών τους στοιχείων. Συγχρόνως, από το 2000 πενταπλασίασαν τα χρέη τους προς τις τράπεζες, ενώ είδαν τις τιμές των κατοικιών να υποχωρούν 32% από το 2008 ώς το β' τρίμηνο 2013

Σχέδιο για τα logistics

Στην κατάθεση νομοσχεδίου για την ανάπτυξη των Logistics στη χώρα μας προχωρούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από κοινού τα υπουργεία Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στόχος της κυβέρνησης με το νομοσχέδιο είναι να ανατρέψει τη σημερινή εικόνα της Ελλάδος στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, είναι ουραγός (θέση 71 όταν η Τουρκία είναι στη θέση 29 και η Ρουμανία στη θέση 50). Σύμφωνα με το σχέδιο για την Ελλάδα, ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, δεδομένου ότι η συμμετοχή του στο ΑΕΠ υπολογίζεται περίπου στο 10%.

Στο σχέδιο που διαμόρφωσε η Επιτροπή Logistics του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, στόχος της κυβέρνησης είναι η άμεση αύξηση των εσόδων της αγοράς, από το 1,2 δισ. ευρώ που είναι σήμερα στα 2,2 δισ. ευρώ έως το 2020. Παράλληλα, υιοθετούνται επτά δράσεις προκειμένου να ανατραπεί η μεγάλη επίπτωση στο διακινούμενο φορτίο, που το 2011 ξαναγύρισε στα επίπεδα του 2003, με μείωση 33% στις εθνικές και 17% στις διεθνείς μεταφορές. Ειδικότερα -μεταξύ άλλων- προωθείται η στρατηγική επέκταση του hinterland (ενδοχώρας) του λιμανιού του Πειραιά και η ολοκλήρωση και εκσυγχρονισμός των βασικών δικτύων και υποδομών μεταφορών.

Ξαναβλέπουν τα ελληνικά ακίνητα

Κέρδισαν χρήματα από τοποθετήσεις στα ελληνικά ομόλογα και πλέον σχεδιάζουν το επόμενο βήμα τους, την είσοδο στην ελληνική αγορά ακινήτων. Ο λόγος για ξένα funds τα οποία βολιδοσκοπούν το εγχώριο real estate με στόχο την υλοποίηση επενδύσεων, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες. Το χαρτοφυλάκιο ακινήτων των εταιρειών επένδυσης σε ακίνητα (ΑΕΕΑΠ) αποτελεί -εάν παραγνωριστούν ορισμένα ερμηνευτικά νομικά και φορολογικά κενά που δημιούργησε η τελευταία αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου- ένα σχετικά εύκολο επενδυτικό «πεδίο» για τα funds. Και αυτό διότι τα συγκεκριμένα επενδυτικά οχήματα απαλλάσσονται από τη φορολόγηση, ενώ διαθέτουν πρώτης ποιότητας ακίνητα που είναι μισθωμένα σε φερέγγυους επενδυτές. Στο πλαίσιο αυτό, το καναδικών συμφερόντων Fairfax Holdings έχει συμφωνήσει με την Eurobank Properties για την ενίσχυση του μεριδίου του στην ΑΕΕΑΠ στο 42% (από περίπου 19% σήμερα). Και η Εθνική Πανγαία βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με ξένο fund για την διάθεση ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της. Πλην των χαρτοφυλακίων των ΑΕΕΑΠ, από το περασμένο καλοκαίρι τα ελληνικά ακίνητα επανατοποθετήθηκαν στο «ραντάρ» δύο ειδών επενδυτικών ταμείων (funds). Αυτά που πραγματοποιούν έμμεσες επενδύσεις (indirect property fund) και αναζητούν ελκυστικές αποδόσεις και όσα πραγματοποιούν άμεσες τοποθετήσεις σε ακίνητη περιουσία (direct property fund). Οι πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι funds αμερικανικών συμφερόντων βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» των έμμεσων επενδυτικών ταμείων του εξωτερικού που «ξεσκονίζουν» τα ελληνικά ακίνητα.

Στους... μνηστήρες των ελληνικών ακινήτων συγκαταλέγονται και Έλληνες ομογενείς-ιδιοκτήτες funds ή εταιρειών ακινήτων που θα ενδιαφέρονταν να προσθέσουν στο χαρτοφυλάκιό τους ελληνικά ακίνητα. «Distressed» παραθαλάσσιες ξενοδοχειακές μονάδες που χρήζουν ανακαίνισης, μόνον πρώτης κατηγορίας κτήρια γραφείων και μεμονωμένες επενδύσεις στο retail με εξασφαλισμένες αποδόσεις αποτελούν τις βασικές κατηγορίες real estate στις οποίες θα ενδιαφέρονταν να διοχετεύσουν ρευστότητα τα funds. Επίσης, η παράκτια ζώνη της Αττικής δεν αφήνει αδιάφορους τους ξένους επενδυτές, ωστόσο η ανυπαρξία όρων δόμησης και χρήσεων γης λειτουργεί αποτρεπτικά. Τα ξένα κεφάλαια επανεξετάζουν τα παραπάνω είδη ακίνητης περιουσίας, θεωρώντας ότι η κτηματαγορά βρίσκεται πολύ κοντά στο κατώτατο σημείο του καθοδικού κύκλου και «ξύνει πάτο». Μία τοποθέτηση, δηλαδή, σε «asset» που σήμερα αξίζει έως και 60% χαμηλότερα, σε σχέση με τα υψηλά του 2007 ή του 2008, θα εγγυόταν υψηλές αποδόσεις για τα funds. Εξάλλου, οι προβλέψεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας κάνουν λόγο για σταδιακή συρρίκνωση των αρνητικών ρυθμών ανάπτυξης από το 2014 και μετέπειτα, με την τάση σταθεροποίησης να αναμένεται και για τα ακίνητα, ιδίως για το μη οικιστικό real estate.

Στις ράγες για το Λαύριο

«Τροχοδρομεί» στις ράγες το έργο της επέκτασης του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο, καθώς χθες παρουσιάστηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το τελικό σχέδιο κατασκευής της που προβλέπει ηλεκτροκίνηση ελαφράς μορφής (τύπου τρόλεϊ) που θα επιτρέπει ταχύτητες έως 120 χλμ. την ώρα και θα περιλαμβάνει και ισόπεδες διαβάσεις.

Η νέα χάραξη θα είναι 32 χλμ. και ο προϋπολογισμός του είναι μειωμένος στα 140 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο είναι «εθνικό πρόγραμμα ενταγμένο στον κεντρικό σχεδιασμό και θα εγκριθεί σε λίγες ημέρες από την Ε.Ε.», ενώ πρόσθεσε ότι «το Λαύριο θα αποτελέσει ακόμη ένα επίκεντρο δραστηριοτήτων logistics και διαμεταφορικών λειτουργιών».

Η τελική μελέτη χάραξης αναμένεται να προκηρυχθεί το αργότερο το φθινόπωρο, ενώ το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί πριν από το 2020. Όσον αφορά την υποδομή, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι θα είναι ελαφριά κατασκευή με μικρές ταχύτητες. «Ακούστηκαν θέματα για αστρονομικές ταχύτητες, για 200 και 250 χιλιόμετρα. Τι να τα κάνουμε αυτά; Υπάρχει κανένας λόγος να έχουμε τέτοια πράγματα, για να φτάσουμε 3 ή 5 λεπτά νωρίτερα ενδεχομένως στο Λαύριο;», αναρωτήθηκε ο υπουργός.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή, μήκους 32 χιλιομέτρων, θα ξεκινά από τον σημερινό κόμβο του προαστιακού στο Κορωπί και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ στη συγκεκριμένη γραμμή θα κινούνται πάνω από 50 εκατ. επιβάτες, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου έχει απόσταση μόνο 15 λεπτά από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ είναι 60 μίλια μικρότερη απόσταση για τα νησιά του Αιγαίου απ΄ ό,τι το ταξίδι από τον Πειραιά (περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά μικρότερη διαδρομή).

Στη γραμμή με τη νέα χάραξη θα υπάρξουν και αρκετές ισόπεδες διαβάσεις στα σημεία συνάντησης με μικρές τοπικές οδούς.

Η καινούργια γραμμή θα έχει μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου). Τις προσεχείς ημέρες, πάντως, αναμένεται να ακολουθήσει σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών με τις τοπικές αρχές, προκειμένου να προχωρήσει το έργο. Πάντως το υπουργείο πρέπει να κινηθεί άμεσα, προκειμένου να μη χαθούν κονδύλια περίπου 1,8 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για τη μελέτη του έργου και πρέπει να απορροφηθούν μέχρι το τέλος του 2014.

Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν ήδη σημειωθεί, στόχος είναι η μελέτη να προκηρυχθεί άμεσα, ώστε το έργο να δημοπρατηθεί μέσα στο 2015 και να ολοκληρωθεί μέσα στο 2019 αλλάζοντας τη δυναμική του λιμανιού του Λαυρίου.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki