Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η γερμανική συμβολή στην ελληνική αγορά ακινήτων

Γυρίσαμε λίγο στο παρελθόν και αναζητήσαμε στοιχεία για τον λογαριασμό που άφησαν στη χώρα οι Γερμανοί κατά την περίοδο 1941-1994.

Επικεντρωθήκαμε –λόγω αντικειμένου – στην αγορά ακινήτων . Ανακαλύψαμε ένα βιβλίο –ίσως το πιο πλήρες- για τις επιπτώσεις της γερμανικής κατοχής στην ελληνική οικονομία με τίτλο :«Θυσίαι της Ελλάδος και Εγκλήματα κατοχής 1941-1944». Εκδόθηκε περι τα τέλη της δεκαετίας του ΄40 που ο συγγραφέας του , ο Δ. Μαγκριώτης , κατέγραψε τις ζημιές στο οικοδομικό κεφάλαιο χρησιμοποιώντας ως πηγή στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει ο αείμνηστος Κ. Δοξιάδης.

Στο κεφάλαιο «Καταστροφαί και ζημίαι εις το οικοδομικόν κεφάλαιον» αναφέρει μεταξύ των άλλων τα εξής:

«οι πρώτοι αεροπορικοί βομβαρδισμοί Ιταλών και Γερμανών κατέστρεψαν 24.000 κτίρια είς τας μεγαλύτερας πόλεις της χώρας. ….

Δια να σχηματισθή μία συνθετική αντίληψις των οικοδομικών καταστροφών και εν γένει των συνεπειών της κατοχής από απόψεως οικήσεως του πληθυσμού θα παρατεθούν τα παρακάτω στοιχεία:

α) κατεστράφησαν από βομβαρδισμούς , πυρπολήσεις και λεηλασίας πόλεις και οικισμοί 3.700

β) Αστεγοι συνεπεία, των ανωτέρω καταστροφών 1.200.00 κάτοικοι ήτοι το 18% του πληθυσμού της Ελλάδος

γ) Επώλησαν τας οικίας κατά την κατοχή 80.000 οικογένειαι

δ) Κατεστράφησαν ή υπέστησαν ζημίαι 5.000 σχολεία.»

ε) Ζούν υπο ανθυγιεινάς   συνθήκας

88.000 αγροτικαί οικογένειαι εντός ερειπίων

30.000  -"-            -"-              -"- προσωρινών στεγάστρων

16.000  -"-           -"-              -"-  ημικατεστραμ. οικιών

100.000 αστικαί οικογένειαι ζούν υπο άθλιας οικοδομικάς συνθήκας

στ) 15.000 καταστηματάρχει έχασαν την επαγγελματική των στέγη"

Αυτή η παράθεση αστοιχείων για την γερμανική ¨συνεισφορά"  στην αγορά ακινήτων πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά επίκαιρη και εξίσου χρήσιμη.

ΠΗΓΗ:«Θυσίαι της Ελλάδος και Εγκλήματα κατοχής 1941-1944 (αναρτήθηκε την 18η Οκτωβρίου , 05:48)

Τι αλλάζει στις απαλλοτριώσεις

Αλλάζει το αχανές «τοπίο» των απαλλοτριώσεων με πολυνομοσχέδιο του υπουργείου του Υποδομών Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο του Υποδομών:

- Όταν η εκτέλεση δημοσίων έργων επισπεύδεται από το δημόσιο, η αποβολή των εγκατεστημένων στα ακίνητα διατάσσεται οριστικά και τελεσίδικα με την απόφαση βάσει της οποίας καθορίζεται η προσωρινή αποζημίωση.

- Το τίμημα της εξαγοράς του προς απαλλοτρίωση ακινήτου μπορεί να καθοριστεί και από ανεξάρτητο πιστοποιημένο εκτιμητή. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να παρακάμπτονται οι τριμελείς κρατικές επιτροπές των οποίων η συγκρότηση πολλές φορές καθυστερεί.

- Ως κριτήρια για την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου λαμβάνονται υπόψη, κατά βάση, η αξία που έχουν κατά τον κρίσιμο χρόνο καθορισμού της, παρακείμενα και ομοειδή ακίνητα, καθώς και οι δυνατότητες προσόδου του ακινήτου. Η εκτιμώμενη αξία του ακινήτου δεν μπορεί να είναι μικρότερη της αντικειμενικής του αξίας.

- Τι συμβαίνει σε περίπτωση διαφωνίας για το ύψος της αποζημίωσης; Ο οριστικός καθορισμός της γίνεται κατόπιν αιτήσεως κάθε ενδιαφερομένου στα αρμόδια δικαστήρια, η οποία ασκείται εντός 60 ημερών, από την κοινοποίηση της απόφασης καθορισμού της. Στην περίπτωση αυτή, ο αρμόδιος δικαστής προσδιορίζει δικάσιμο προς συζήτηση της αίτησης σε χρόνο όχι μικρότερο από 30 ημέρες και όχι μακρότερο από 60 ημέρες από την κατάθεσή της και συγχρόνως διατάσσει να επιδοθεί η αίτηση με την πράξη προσδιορισμού δικασίμου, με επιμέλεια του αιτούντος και τουλάχιστον 20 ημέρες πριν την δικάσιμο, σε κάθε ενδιαφερόμενο.

- Με στόχο το Δημόσιο να αποφύγει την καταβολή υπέρογκων αποζημιώσεων για ακίνητα των οποίων η αξία «φούσκωσε» μετά την κήρυξη της περιοχής όπου αυτά βρίσκονται ως ζώνης αστικής ανάπλασης, δεν λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη μεταβολή της αξίας του απαλλοτριωμένου (αφότου μία περιοχή θεσμοθετήθηκε ως ζώνη αστικής ανάπλασης).

- Κατ΄ εξαίρεση, για την εκτέλεση έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τα οποία εντάσσονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η απαλλοτρίωση των αναγκαίων ακινήτων κηρύσσεται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

- Σε επείγουσες περιπτώσεις η απαλλοτρίωση μπορεί να κηρύσσεται με απλό διάγραμμα οριζοντιογραφίας. Σκοπός της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι να ξεπεραστούν τα εμπόδια που δημιουργούνται από την έλλειψη κτηματολογίου.

- Εάν το υπουργικό συμβούλιο έχει αποφασίσει ότι ένα έργο είναι ευρύτερης σημασίας, για την υλοποίηση ξεχωριστών απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για το ίδιο έργο δεν χρειάζεται καινούργια απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, όπως ισχύει σήμερα. Αντίθετα, το υπουργικό μετά τον κατ’ αρχήν χαρακτηρισμό του έργου ως «γενικότερης σημασίας για την εθνική οικονομία», έχει τη δυνατότητα να χορηγεί εξουσιοδότηση στο αρμόδιο όργανο, ώστε να κηρύσσει αυτό πλέον τις επόμενες απαλλοτριώσεις για το ίδιο έργο.

- Το Εφετείο, όπου βρίσκεται η έδρα της αρχής που είναι υπεύθυνη για την απαλλοτρίωση, είναι αρμόδιο για τον προσδιορισμό της αποζημίωσης. Μάλιστα, με την απόφαση του Εφετείου-που δεν υπόκειται σε ένδικα μέσα διατάσσεται ταυτόχρονα η αποβολή του κατόχου από το ακίνητο, με τον όρο της κατάθεσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων του ευλόγου τμήματος της αποζημίωσης.

- Καταργείται η συναρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών που επιβαρύνει χρονικά τη συνολική διαδικασία από 2 έως 4 μήνες.

Πως θα μάθετε τα "μυστικά" της αγοράς

Είτε πρόκειται για αγορά είτε για πώληση το κλειδί της επιτυχίας είναι η δίκαιη συμφωνία. Δηλαδή μία συμφωνία που θα αφήνει ικανοποιημένες και τις δύο πλευρές. Διαβάστε παρακάτω πώς να αξιολογήσετε την τιμή για κάθε σπίτι ώστε να μπορείτε να πάρετε μια καλή επενδυτική απόφαση.

• Έρευνα Τιμών Η τιμή είναι το κλειδί της συμφωνίας. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αγοράσετε σε υψηλότερα επίπεδα ή να πουλήσετε χαμηλότερα από τα επίπεδα που επικρατούν στην συγκεκριμένη αγορά. Για να ανακαλύψετε λοιπόν τη δίκαιη τιμή προσπαθήστε να εντοπίστε συμφωνίες πώλησης ομοειδών σπιτιών και τις τιμές που έγιναν οι συναλλαγές. Οι μεσίτες είναι η καλύτερη πηγή για πληροφορίες.

• Ερευνα Περιοχής Μπορείτε να επισκεφτείτε άλλα σπίτια προς πώληση και να πάρετε μια πραγματική αίσθηση του ανταγωνισμού και των τιμών. Στη συνέχεια μπορείτε να συγκρίνετε και να καταλήξετε σε μία ρεαλιστική τιμή που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα σας.

• Ανταγωνισμός Στην περιοχή υπάρχουν πολλά σπίτια προς πώληση. Σπιτια που έχουν μείνει στα αζήτητα για μήνες, σπίτια που έχουν βγεί πρόσφατα στην αγορά και σπίτια τα οποία βρίσκονται το προθάλαμο του συμβολαιογραφου. Αν μελετήσετε προσεκτικά τις τρείς κατηγορίες έχετε διαμορφώσει μία αντικειμενική εικόνα για την κατάσταση των τιμών και το απαιτούμενο χρόνο διάθεσης ενός ακινήτου. Ετσι, η προσφορά σας μπορεί να προσαρμοστεί όχι μόνο στις επιθυμίες και στις ανάγκες σας αλλά στα πραγματικά δεδομένα της αγοράς.

• Εξετάστε τις συνθήκες της αγοράς Υπάρχει ζήτηση στην περιοχή ή το ενδιαφέρον είναι ανύπαρκτο; Αν έχετε διαμορφώσει μία εικόνα της τοπικής αγοράς μπορείτε να προσαρμοστείτε σε αυτή. Αν υπάρχει ζήτηση τότε τα περιθώρια για παζάρια είναι περιορισμένα . Αντίθετα σε περιβάλλον υπερβάλλουσας προσφοράς τα περιθώρια διαπραγματεύσεων είναι μεγαλύτερα.

• Ποιος και γιατί πουλά. Αν ο πωλητής είναι ο ιδιοκτήτης καλό είναι να γνωρίζετε την αιτία. Αν ο πωλητής είναι ο κατασκευαστής , τότε έχετε απέναντι σας ένα επαγγελματία ο οποίος γνωρίζει μέχρι που , είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει.

•H προοπτική για την περιοχή Οι προοπτικές για την γειτονιά έχουν αντίκτυπο στην τιμή. Ενα σημαντικό εμπορικό κέντρο υπό κατασκευή, η επέκταση του μετρό , μια μεγάλη δημόσια εταιρεία που θα εγκατασταθεί στην περιοχή ,ένα νέο σχολείο και ένας νέος δρόμος είναι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν θετικά τις προσδοκίες. Αντίθετα, λουκέτα στα καταστήματα και εγκληματικότητα είναι σημάδια υποβάθμισης και για αυτό θα πρέπει να ξανασκεφτείτε την επιλογή σας. Επίσης η ανάπτυξη νέων κατοικιών μπορεί να σημαίνει θετικές προσδοκίες ή πλεόνασμα ων κατοικιών, που θα μειώσει την αξία των σπιτιών της περιοχής.

Με 1 δισ. ευρώ πνίγουν τις κατασκευαστικές

Ένα δισ. ευρώ διεκδικούν από το δημόσιο οι κοινοπραξίες που λειτουργούν και κατασκευάζουν τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με τον παραιτηθέντα γενικό γραμματέα συγχρηματοδοτούμενων δημοσίων έργων. Αυτό αποκάλυψε την Τρίτη, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση για τα μεγάλα έργα, στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου Transport Research Arena (TRA).

Δυσοίωνες προβλέψεις από την Deutsche Bank

Το υψηλόβαθμο στέλεχος της Deutsche Bank, κ. Ρέντιγκαν σχετικά με τις συμβάσεις παραχώρησης, διεπίστωσε ότι αντιμετωπίζουν τρία προβλήματα. «Τις απώλειες κεφαλαίων, την ραγδαία μείωση της κίνησης και την αδυναμία αναδιάρθρωσης των έργων με νέους όρους». «Η αγορά έχει αλλάξει» επισήμανε και συμπλήρωσε ότι «δεν μπορείς να ζητάς από τους δανειστές να αναλάβουν το ρίσκο των διοδίων». Μάλιστα, έθεσε ως παράδειγμα αυτό της Αυστρίας, η οποία εγγυήθηκε το ρίσκο των διοδίων, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει προβλήματα στις δικές της συμβάσεις παραχώρησης.

Πώς έσωσαν τα έργα οι Ισπανοί

«Η Ισπανία έκανε τις πρώτες συμβάσεις παραχώρησης στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και έχει μακρά εμπειρία. Η χώρα αναπτυσσόταν με ρυθμούς μεγαλύτερους από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Όμως, η Ισπανική οικονομία στηριζόταν σε μεγάλο βαθμό στην εσωτερική κατανάλωση. Η φούσκα του real estate και η αύξηση του χρέους και του ελλείμματος, που έφερε η ύφεση, μείωσε εντυπωσιακά τους κυκλοφοριακούς φόρτους» σημείωσε ο κ. Βασάγιο. «Οι εκτιμήσεις για τις κυκλοφοριακές ροές ήταν λάθος, αφού η κίνηση των οχημάτων ήταν εντυπωσιακά χαμηλότερη από την αναμενόμενη, ενώ η πτώση ήταν μεγαλύτερη από την μείωση του ΑΕΠ» τόνισε. Σύμφωνα με την παρουσίασή του, οι εκτιμήσεις των κυκλοφοριακών ροών των συμβάσεων παραχώρησης ήταν έως και 60% μειωμένες σε σχέση με την πραγματικότητα που έφερε η κρίση. «Η Ισπανική κυβέρνηση επιχείρησε να εξαγοράσει τις ώριμες συμβάσεις παραχώρησης, που είχαν ολοκληρώσει το κατασκευαστικό τους έργο, αφού τυχόν χρεοκοπία τους θα είχε υψηλό κόστος. Και αυτό διότι θα ανέβαινε το έλλειμμα κατά 1% και θα οδηγούσε σε απώλεια του καλού ονόματος της Ισπανίας στις συμβάσεις παραχώρησης» είπε ο κ. Βασάγιο. Το 2010 δόθηκαν δάνεια από κράτος προς τους παραχωρησιούχους, τα οποία είχαν κυμαινόμενα επιτόκια, συνδεδεμένα με τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα των συμβάσεων παραχώρησης. «Στόχος του δημοσίου ήταν και να βοηθήσει, αλλά να εγγυηθεί ότι θα πάρει τα χρήματά του πίσω και, μάλιστα, αυτά τα χρήματα δεν επηρέασαν το έλλειμμα. Το 2011 η κυβέρνηση επιδότησε τις προβληματικές συμβάσεις με την διαφορά ανάμεσα στα εκτιμώμενα και τις πραγματικά έσοδα, με ποσό που ανήλθε στα 80 εκατ. ευρώ» είπε. «Το 2012 η κυβέρνηση διεπίστωσε ότι αυτές οι λύσεις δεν ήταν αρκετές. Έτσι, εξετάζει την συγχώνευση μεταξύ καλών και "τοξικών" συμβάσεων παραχώρησης, την χρονική επέκταση των παλιών συμβάσεων, μέσω διαγωνισμού, την εθνικοποίηση των χαμηλής μεταφορικής κίνησης έργων και την αλλαγή άλλων συμβάσεων από προκαθορισμένου χρόνου σε πιο ευέλικτης μορφής» τόνισε ο καθηγητής.

Εξυπνες επενδύσεις

Το Παρίσι ανακηρύχθηκε η καλύτερη πόλη για την πραγματοποίηση επενδύσεων ανάπτυξης φοιτητικών εστιών και κατοικιών, αναφέρει νέα έρευνα της Knight Frank, που διαπιστώνει την υποχώρηση της ελκυστικότητας του Λονδίνου, λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης, που έχει αποτρέψει ορισμένους φοιτητές από την απόφαση της εγκατάστασής τους στη βρετανική πρωτεύουσα. Ασφαλώς, η πραγματικότητα αυτή έχει ουσιαστικά απλώς περιορίσει το ποσοστό της αύξησης των φοιτητών, κάτι που αποδεινύεται από τη σταθερή άνοδο του αριθμού των φοιτητών και συνεπώς και των στεγαστικών αναγκών στην πόλη. Η Knight Frank διαπιστώνει ότι η χαλάρωση των εμπορικών περιορισμών, το άνοιγμα των συνόρων και η παγκοσμιοποίηση των οικονομιών έχουν καταστήσει και την εκπαίδευση ένα παγκόσμιο αγαθό, με αποτέλεσμα να αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των διεθνών φοιτητών, τάση η οποία αναμένεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Κυριότερη αιτία είναι η άνοδος της μεσαίας τάξης στις αναδυόμενες οικονομίες, ιδίως εκείνες της Ασίας, αλλά και η ανάδυση μιας νέας «γενιάς του Διαδικτύου», η οποία είναι καλύτερα πληροφορημένη, σε σχέση με τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που της παρουσιάζονται. Σύμφωνα με την έρευνα της βρετανικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων, μετά το Παρίσι, η πιο ελκυστική πόλη για τους επενδυτές θεωρείται η Βιέννη, ενώ ακολουθούν το Δουβλίνο και η Βαρκελώνη.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki