Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αλλη μια χαμένη ευκαιρία

Οι επίσημες στατιστικές που καταγράφουν την εισροή κεφαλαίων για την αγορά ακινήτων απο κατοίκους του εξωτερικού αν και στην Ελλάδα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες , σε σύγκριση με τις αντίστοιχες της Ισπανίας της Μεγάλλης Βρεταννίας και των άλλων χωρών της Δυτικής Ευρώπης, εντούτοις έστω και αχνά περιγράφουν την σημερινή πραγματικότητα. Το ελληνικό ακίνητο είτε αυτό είναι οικιστικό είτε επαγγελματικό όχι μόνο δεν προσελκύει του ξένους αλλά αντίθετα τους απομακρύνει. Σύφωνα λοιπόν με τα πιό προσφατα στοιχεία οι εισροές κεφαλαίων για αγορές ακινήτων στην Ελλάδα μειώθηκαν άνω του 60% σε διάστημα ενός μόλις χρόνου. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η έλλειψη πολιτικής προσέλκυσης επενδυτικών κεφαλαίων είχε ως αποτέλεσμα να περάσει ανεκμετάλλευτη η πρωτοφανής κρίση της ισπανικής – και όχι μόνο – βιομηχανίας ακινήτων. Έτσι καταφέραμε σχεδόν το ακατόρθωτο. Δηλαδή όχι μόνο δεν επωφηθήκαμε απο την άρνηση εκατοντάδων χιλιάδων ευρωπαίων να επενδύσουν , λόγω περιβαντολλογικής υποβάθμισης , στο ισπανικό προϊόν αλλά καταφέραμε να περιορίσουμε και τον αριθμό των ευρωπαίων που παραβλέποντας το παράλογο πολεοδομικό , χωροταξικό και φορολογικό πλαίσιο επένδυσαν στην Ελλάδα. Η πιό εύκολη απάντηση θα μπορούσε να ήταν ,ότι η οικονομική κρίση επηρεάσε τις επενδύσεις σε ακίνητα σε ολόκληρο τον κόσμο. Το επιχείρημα αυτό , θα μπορούσε να σταθεί αν το ποσοστό της πτώσης δεν ήταν τόσο μεγάλο και αν επίσης άλλες ανταγωνιστικές χώρες όπως για παράδειγνμα η Τουρκία και οι αγορές της Βόρειας Αφρικής είχαν ανάλογες συμπεριφορές. Όμως η πτώση στις ανταγωνιστικές αγορές ήταν σημαντικά μικρότερη σε σύγκριση με την Ελλάδα ενώ ακόμα και στην Ισπανία σημειώθηκαν έστω και αμυδρές ενδείξεις σταθεροποίησης. Το χειρότερο απο όλα όμως είναι ότι παρά τα αλλεπάλληλα ραπίσματα κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να μελέτήσει τα λάθη και τις ελλείψεις που υπάρχουν στην αγορά και να προχωρήσει στην κατάρτιση ενός συγκροτημένου και στοχευμένου σχεδίου για την προσέλκυση κεφαλαίων για το συγκεκριμένο προϊόν. Αναντίρητα κανείς δεν περιμένει θαύματα απο την μία μέρα στην άλλη. Επίσης κανείς δεν προσδοκά ανάκαμψη των επενδύσεων σε ακίνητα σε ένα παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον που κινείται μεταξύ του φόβου και της απογοήτευσης. Αυτό όμως που θα πρέπει να απαιτήσουν εκείνοι που ασχολούνται με την αγορά ακινήτων (κατοικία, εξοχική κατοικία , επαγγελματικό ακίνητο κ.α) είναι να υπάρχει ένα τεκμηριωμένο σχεδίο δράσης για την επόμενη μέρα μετά την κρίση.

Ολες οι αλλαγές στους δασικούς χάρτες

Τα κυριότερα σημεία του νομοσχεδίου «Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που αφορούν στο θέμα της κύρωσης δασικών χαρτών είναι τα εξής: Άρθρο 13 • Λαμβάνονται υπόψη οι παλαιότερες αεροφωτογραφίες και οι πιο πρόσφατες. Αν οι παλαιότερες δεν έχουν ευκρίνεια χρησιμοποιούνται του΄60, όπως ισχύει και σήμερα. • Όταν οι χάρτες καταρτίζονται από ιδιωτικά γραφεία, η θεώρηση γίνεται από τις δασικές υπηρεσίες σε τρεις μήνες από την κατάρτισή τους ή σε πέντε αν απαιτούνται διορθώσεις. Άρθρο 14 • Μετά τη θεώρηση γίνεται ανάρτηση των χαρτών και ηλεκτρονικά. Άρθρο 15 • Προβλέπεται τέλος για την υποβολή των αντιρρήσεων ανάλογα με την έκταση. Το τέλος χρηματοδοτεί τις επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων και γενικά το κόστος που σχετίζεται με τις διαδικασίες μέχρι την κύρωση των χαρτών. • Για την υποβολή αντιρρήσεων απαιτείται έννομο συμφέρον. • Για την υποβολή αντιρρήσεων χρειάζεται να γνωρίζει κανείς τις συντεταγμένες της έκτασης. Αυτό θα διευκολύνει σημαντικά τις διαδικασίες. Άρθρο 16 • Οι αντιρρήσεις μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά ή σε ΚΕΠ ή στον χώρο που θα καθοριστεί για την υποβολή των αντιρρήσεων. Άρθρο 17 • Γίνεται επεξεργασία των αντιρρήσεων. Για τις εκτάσεις που δεν έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις κυρώνεται ο δασικός χάρτης εντός 50 ημερών. Άρθρο 18 • Οι αντιρρήσεις εξετάζονται από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) μέσα σε τέσσερις μήνες. Οι ΕΠΕΑ είναι τριμελείς: δασολόγος, μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) ή δικηγόρος, τοπογράφος ή γεωπόνος. • Αν υπάρχουν τεχνικά ή νομικά ερωτήματα μείζονος σημασίας απαντώνται από το Τεχνικό Συμβούλιο Δασών ή το ΝΣΚ αντίστοιχα. • Οι ΕΠΕΑ μπορούν να υποβοηθηθούν από υπαλλήλους άλλων φορέων που μπορούν να διατεθούν προσωρινά στα δασαρχεία. • Οι ΕΠΕΑ δεν εξετάζουν ιδιοκτησιακά ζητήματα. • Στις ΕΠΕΑ ο ενδιαφερόμενος μπορεί να εκπροσωπηθεί με τεχνικό σύμβουλο. • Οι αποφάσεις των ΕΠΑΕ αναρτώνται στο διαδίκτυο. Άρθρο 19 • Οι αποφάσεις των ΕΠΕΑ ενσωματώνονται στο δασικό χάρτη σε 30 μέρες ή αν χρειάζονται διορθώσεις σε 50 και σε 15 μέρες μετά κυρώνεται ο χάρτης. • Ο Υπουργός ΠΕΚΑ μπορεί να υποβάλει αίτηση ακύρωσης για να ενσωματωθεί στο χάρτη δασική περιοχή που είχε παραληφθεί. Άρθρο 20 • Δεν επιτρέπεται αναμόρφωση του δασικού χάρτη παρά μόνο για προσθήκη νέων εκτάσεων. • Στη συνέχεια καταρτίζεται το δασολόγιο (ποιοτικά χαρακτηριστικά του δάσους). • Για οποιαδήποτε δικαιοπραξία στις περιοχές που έχει καταρτιστεί ο δασικός χάρτης απαιτείται βεβαίωση του δασαρχείου ή του Κτηματολογίου. Άρθρα 21,22 • Προβλέπεται η έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων που εξειδικεύουν την εφαρμογή του νόμου. Άρθρο 23 • Καθορίζονται διαδικασίες ενσωμάτωσης στους δασικούς χάρτες των ορίων ρυμοτομικών σχεδίων και ορίων οικισμών. • Η ψηφιοποίηση των ορίων αυτών μπορεί να αποτελέσει μέρος των μελετών που εκπονηθούν μετά τη ψήφιση του νόμου. Άρθρο 24 • Για τους οικισμούς που δεν έχουν οριοθέτηση βάσει συγκεκριμένων προεδρικών διαταγμάτων, ή οι πολεοδομικές μελέτες δεν έχουν εγκριθεί, τότε γίνεται ανάρτηση των δασικών χαρτών και εντός των φερόμενων ορίων του οικισμού και της πολεοδομικής μελέτης και αναστέλλεται η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων. • Οι δήμοι οφείλουν να συγκεντρώσουν στοιχεία για το πώς μεταβλήθηκε ο δασικός χαρακτήρας. • Μετά από γνωμοδότηση του δασαρχείου, της Διεύθυνσης Δασών του ΥΠΕΚΑ, και πρόταση του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος αποφασίζεται ποιες εκτάσεις θα μείνουν εκτός σχεδίου και για ποιες θα συνεχίσει η πολεοδόμηση. • Για τις εκτάσεις που θα παραμείνουν εκτός σχεδίου θα ακολουθηθεί η διαδικασία αντιρρήσεων, ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα με την πολεοδόμηση θα επιβληθούν αυστηρότεροι όροι δόμησης και θα διατηρηθούν οι δασικές εκτάσεις ως άλση και πάρκα. Άρθρο 25 • Τροποποιείται η σύνθεση του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών και προστίθενται αρμοδιότητες που σχετίζονται με την κύρωση των δασικών χαρτών. • Εκκρεμείς διαδικασίες χαρακτηρισμού εκτάσεων υπάγονται στη διαδικασία αντιρρήσεων. • Πράξεις χαρακτηρισμού λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη στην κατάρτιση των δασικών χαρτών. • Το ειδικό τέλος αντιρρήσεων πηγαίνει στον Ειδικό Φορέα Δασών. • Οι αεροφωτογραφήσεις στα καμένα της Αττικής γίνονται ανά δίμηνο και περιλαμβάνει και τις νέες καμένες εκτάσεις. Το μέτρο αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της χώρας. Άρθρο 26 • Όλες οι εκκρεμείς διαδικασίες σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται υπάγονται στο νόμο αυτό.

Στεγαστικά δάνεια με επιτόκια σε άνοδο

Μπορεί οι τράπεζες να χορηγούν τα δάνεια με το σταγονόμετρο αλλά παρόλα αυτά , πολλοί είναι εκείνοι που εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό είτε για αγορά είτε για αναχρηματοδότηση. Το μεγαλύτερο δίλημα που αντιμετωπίζουν είναι τι είδους δανείου θα επιλέξουν. Σταθερό ή κυμαινόμενο επιτόκιο; Δύσκολη απόφαση που για να δοθεί απάντηση θα πρέπει να ληφθούν υπόψη διάφοροι παράγοντες , όπως :

πόσο καιρό σκοπεύετε να μείνετε στο σπίτι;

ποιές είναι οι προοπτικές για την πορεία των επιτοκίων;

ποιά είναι η ανοχή σας στον κίνδυνο αύξησης των επιτοκίων;

Το σίγουρο είναι ότι η αύξηση των επιτοκίων είναι θέμα μηνών ενώ οι συνθήκες για την βελτίωση των εισοδημάτων και της ανεργίας είναι μάλλον δυσοίωνες. Πως επηρεάζουν τα δεδομένα αυτά την απόφαση σας; Πολύ απλά απο αυτά εξαρτάται αν θα είστε σε θέση να πληρώσετε τις δόσεις του δανείου.

Η πρώτη κίνηση είναι να υπολογίσετε την δόση του δανείου με σταθερό επιτόκιο .

Η δεύτερη κίνηση είναι να εξετάσετε ποιά είναι η δόση με το σημερινό κυμαινόμενο επιτόκιο.

Η τρίτη κίνηση είναι η σύνταξη σεναρίων με βάση το ποσό της δόσης σε διαφορετικά επίπεδα επιτοκίου , με στόχο να υπολογίσετε τα περιθώρια ανοχής του κινδύνου.

Επίσης , καταγράψτε το ενδεχόμενο κόστος αναχρηματοδότησης και τους όρους και προϋποθέσεις. Έτσι θα έχετε μία πλήρη εικόνα της σημερινής και της μελλοντικής εικόνας των δαπανών εξυπηρέτησης. Σίγουρα θα διαπιστώσετε ότι τα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου σε πρώτη φάση είναι φθηνότερα από τα δάνεια σταθερού επιτοκίου. Και αυτό μπορεί να είναι μια καλή συμφωνία στην περίπτωση που γνωρίζετε ότι πρόκειται να μείνετε στο σπίτι σας για ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά διατρέχετε τον κίνδυνο τα επιτόκια να αυξηθούν αισθητά και αυτό θα ανέβαζε τις μηνιαίες πληρωμές σας. Στην περίπτωση κυμαινόμενου επιτοκίου έχετε και το κίνδυνο ότι όταν αποφασίσετε να πουλήσετε να μη βρίσκεται εύκολα ο αγοραστής που θα δίνει τουλάχιστον τα χρήματα της υποθήκης. Τα δάνεια σταθερού επιτοκίου , από την άλλη πλευρά, έχουν υψηλότερα επιτόκια, αλλά δεν κρύβουν εκπλήξεις.

Το "θερμόμετρο" της αγοράς

Θέλετε να μετρήσετε την δυναμικότητα μίας περιοχής; Δεν έχετε παρά να συγκεκεντρώσετε και στην συνέχεια να προσωρήσετε στη επεξεργασία στοιχείων τα οποία περιγράφουν την ζήτηση. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να είναι:

- Η μεταβολή των δημογραφικών δεδομένων. Δηλαδή μία κατακόρυφη αύξηση των κατοίκων της περιοχής είναι μία σαφής ένδειξη της δυναμικότητας και των προοπτικών της.

- Η πυκνότητα πληθυσμού. Τα περιθώρια να προσφέρουν υψηλές υπεραξίες περιοχές οι οποίες είναι πυκνοκατοικημένες είναι σημαντικά μικρότερα σε σχέση με τα εκείνα που υπάρχουν για περιοχές οι οποίες δεν είναι τόσο πυκνοκατοικημένες. Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις αλλά αυτές αφορούν είτε περιοχές που έχουν ήδη διαμορφωθεί είτε περιοχές για τις οποίες οι μεταβολές στην ζήτηση οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες π.χ. εμφάνιση ζήτησης από συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών όπως για παράδειγμα οικονομικοί μετανάστες.

- Ο ρυθμός μεταβολής των τιμών. Σε περιοχές που ο ρυθμός μεταβολής των τιμών είναι παρατεταμένα ανοδικός οι προοπτικές αποκόμισης γρήγορων κερδών είναι μεγαλύτερες σε σχέση με άλλες περιοχές στις οποίες οι τιμές παραμένουν σταθερές ή αυξάνονται με χαμηλότερους ρυθμούς σε σύγκριση με τον μέσο όρο της αγοράς.

Η ανάλυση των στοιχείων αυτών μπορεί να αποκαλύψει την μελλοντική πορεία μίας αγοράς δηλαδή αν υπάρχουν προοπτικές ανόδου ή αν είναι ορατή η εμπορική υποβάθμιση.

Χαρίζονται 187 κτίρια

Σε υποχρεωτική μείωση των ενοικίων στα 2/3 των κτιρίων, των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν αποδέχθηκαν την περικοπή του 20% προχωρά το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου μόνο το 1/3 περίπου των ιδιοκτητών έκαναν αποδεκτή τη πρόταση για μείωση επομένως, και για αυτό θα ενεργοποιηθούν οι διατάξεις του νόμου που έχει ψηφιστεί απο πέρυσι. Σημειώνεται ότι οι δαπάνες στέγασης του υπουργείου, ανέρχονται στα 23 εκατ. ευρώ το χρόνο ενώ δεν μπορούν να αξιοποιηθούν τα άδεια κτίρια της ΕΛ.ΑΣ καθώς αυτά είναι αστυνομικά τμήματα που καταργήθηκαν πρόσφατα. Απο αυτά 187 είναι ιδιόκτητα κτίρια και θα δοθούν στους δήμους για τη στέγαση άλλων υπηρεσιών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki