Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εξοχικά νέου τύπου

Ενα καινούργιο προϊόν φέρνει στην ελληνική τουριστική βιομηχανία το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού. Πρόκειται για τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας, τα γνωστά σε άλλες χώρες ως condominium ή condo hotels, τα οποία συνδυάζουν ξενοδοχειακό κατάλυμα και παραθεριστική κατοικία με δραστηριότητες αναψυχής. Την τελευταία δεκαετία μεγάλοι ξένοι όμιλοι έχουν αγοράσει μεγάλες εκτάσεις σε όλη την Ελλάδα σχεδιάζοντας να τις αξιοποιήσουν τουριστικά.  Η εξέλιξη αυτή όμως ουσιαστικά αποβάλλει απο την αγορά εξοχικής κατοικίας τους ιδιοκτήτες μικρών εκτάσεων, τις τοπικές οικοδομικές επιχειρήσεις αλλά και τις μεσιτικές εταιρίες.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο ήδη βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, θεσμοθετείται πλέον η δημιουργία και στη χώρα μας των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels). Πρόκειται για ξενοδοχειακά καταλύματα 4 ή 5 αστέρων, σε τμήματα των οποίων με τη μορφή ανεξάρτητων διαμερισμάτων ή κατοικιών θα επιτρέπεται η σύσταση οριζόντιων και κάθετων ιδιοκτησιών και η μακροχρόνια εκμίσθωσή τους σε τρίτους. Βασική προϋπόθεση γι' αυτό είναι οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων-κατοικιών να αναλαμβάνουν την υποχρέωση να τα παραχωρούν στον φορέα της τουριστικής επιχείρησης ελεύθερα για χρήση, ως τμήματα του ξενοδοχείου, για χρονική περίοδο έξι μηνών τον χρόνο και για διάστημα 20 ετών τουλάχιστον. Η δημιουργία ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας επιτρέπεται σε όλα τα οικόπεδα ανεξαρτήτως εμβαδού (εντός σχεδίου), καθώς και σε εκτάσεις με ελάχιστo εμβαδόν 50.000 τ.μ. (εκτός σχεδίου).

Τα μισθωμένα με μακροχρόνιες συμβάσεις τμήματα των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το 50% του συνολικού συντελεστή δόμησης. Ειδικότερα, όταν πρόκειται για condo hotels που είναι ενταγμένα σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα, το ποσοστό των μισθωμένων μακροχρονίως τμημάτων τους, όπως και το ποσοστό των μισθωμένων μακροχρονίως τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών δεν μπορεί να υπερβαίνουν αθροιστικά το 50% της συνολικής επιφανείας του σύνθετου τουριστικού καταλύματος. Τα condo hotels δεν θα μπορούν να υπαχθούν στα κίνητρα της αναπτυξιακής νομοθεσίας. Για τη λειτουργία των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας θα πρέπει να συντάσσεται ειδικός κανονισμός λειτουργίας, ο οποίος θα κυρώνεται με συμβολαιογραφική πράξη από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου και θα εγκρίνεται με απόφαση του υπουργού Τουρισμού.

Μεγάλα ψέμματα με τις ρυθμίσεις δανείων

Ο «νόμος Κατσέλη», υποτίθεται ότι ψηφίστηκε για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των υπερχρεωμένων και  αφορά ρύθμιση οφειλών μόνο υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων σε τρεις φάσεις. Επιδίωξη εξωδικαστικού συμβιβασμού, στη συνέχεια δικαστικού στα ειρηνοδικεία και, τέλος, δικαστική ρύθμιση με αποφάσεις δικαστηρίων.

Για την αποτυχία του νόμου τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με τη Γ.Γ. Καταναλωτή, γύρω στα 40.000 νοικοκυριά είχαν καταθέσει ώς το 2012 αίτηση «εξωδικαστικού συμβιβασμού», αλλά πολύ λίγες είχαν θετικό αποτέλεσμα. Στο διάστημα Σεπτέμβριο '10 - Σεπτέμβριο '12, υποβλήθηκαν από τον «Συνήγορο του Καταναλωτή» 22.200 αιτήσεις, ενώ θετική έκβαση είχαν μόλις... 5! Επίσης από τις 25-27.000 αιτήσεις «δικαστικού συμβιβασμού» έχουν συζητηθεί έως τώρα μόνο 5.000 (ο χρόνος αναμονής στα Ειρηνοδικεία Αττικής φθάνει τα 4-5 χρόνια!) και από αυτές έχουν δημοσιευτεί 3.000, από τις οποίες 50% έχουν απορριφθεί και μόνο 1.500 περιέχουν θετικές ρυθμίσεις (διαγραφή χρέους κ.ά.).

Να σημειωθεί ότι το σύνολο των «επισφαλών απαιτήσεων» που διέγραψαν από το 2009 οι τράπεζες ήταν 4 δισ. και ο κύριος όγκος αφορούσε «καταναλωτικά» και «επιχειρηματικά» και πολύ λίγα «στεγαστικά». Προφανώς η ύπαρξη υποθηκών δίνει βάσιμες ελπίδες στις τράπεζες για... κατάσχεση ακινήτων!

Η διόγκωση των ληξιπρόθεσμων χρεών και οι ανεπάρκειες του «νόμου Κατσέλη» ανάγκασαν την κυβέρνηση να προβεί (τέλος Νοεμβρίου '12) σε νέες ρυθμίσεις, οι οποίες δικαίως χαρακτηρίστηκαν... ασπιρίνες»! Κατ’ αρχήν οι ρυθμίσεις αναφέρονται μόνο σε μισθωτούς (σχέση εξαρτημένης εργασίας), ενώ αποκλείονται μικροεπιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.ά. Επίσης δεν εντάσσονται οι οικογένειες που έχουν εισόδημα πάνω από 25.000 τον χρόνο (!), καθώς και οικογένειες με μείωση εισοδήματος λιγότερο από 35%. Επίσης οι ρυθμίσεις αφορούν αποκλειστικά δάνεια πρώτης κατοικίας ώς 180.000 ευρώ, ενώ εξαιρούνται τα καταναλωτικά και πιστωτικές κάρτες που δεν έχουν υποθήκες. Όσοι τελικά πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις, μπορούν να λάβουν περίοδο χάριτος 4 χρόνια (σταμάτημα καταβολής δόσεων) και καταβολή επιτοκίου 1,5%, το οποίο σε μηνιαία βάση δεν μπορεί να ξεπερνάει το 30% του εισοδήματος. Για όσους δεν έχουν καθόλου εισοδήματα δεν προβλέπονται καταβολές δόσεων (προσωρινό πάγωμα). Μετά τα 4 χρόνια, η εξόφληση του δανείου επανέρχεται στην προηγούμενη κατάσταση, αφού στο μεταξύ θα έχουν πληρωθεί επί πλέον τόκοι! Τέλος, προβλέπεται αναστολή πλειστηριασμών ώς το τέλος του 2013, ενώ η έκπληξη κρύβεται στο τελευταίο. Για να αποθαρρυνθούν οι προσφυγές στα δικαστήρια (έχουν εκδοθεί αρκετές θετικές αποφάσεις), προβλέπεται διαμεσολάβηση δικηγορικών γραφείων (με ανάλογο κόστος) προκειμένου να αποδείξουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην εξόφληση των δανείων.

Προφανώς το νέο θεσμικό πλαίσιο δεν απαντά στα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες εργαζόμενοι του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Με την κατάργηση, πριν ένα χρόνο , του «Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας» (ΟΕΚ) και το πάγωμα της χορήγησης στεγαστικών δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων , παύουν να λειτουργούν δύο δημόσιοι φορείς με σημαντικό ρόλο στη χρηματοδότηση της «λαϊκής στέγης». Ειδικότερα, μέρος των στεγαστικών του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων που έχουν «τιτλοποιηθεί» (εν αγνοία των δανειοληπτών) αποκλείονται από τις νέες ρυθμίσεις, ενώ δεν υπάρχει βούληση για την επαναγορά τους σε μειωμένες τιμές στη «δευτερογενή αγορά» και με το καθαρό όφελος (γύρω στα 350-400 εκατ.) να γίνει «κούρεμα» επιτοκίων, διαγραφή χρεών ειδικών περιπτώσεων δανειοληπτών και χορήγησης νέων δανείων!

Γολγοθάς εννέα μηνών

Εναν 9μηνο «Γολγοθά» καλούνται να διαβούν οι φορολογούμενοι, με τα βάρη να ξεκινούν από τον Ιούνιο και να ολοκληρώνονται τον Φεβρουάριο του 2014. Η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να εντάξει στο πολυνομοσχέδιο διάταξη που προβλέπει την αποπληρωμή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) του 2011 και του 2012 σε επτά μηνιαίες δόσεις, έρχεται να προστεθεί στις ήδη πολλές φορολογικές υποχρεώσεις του έτους. Στο επίκεντρο βρίσκεται η φορολόγηση της περιουσίας, καθώς έχει αποδειχθεί ότι πρόκειται για την «ασφαλέστερη» μέθοδο συγκέντρωσης εσόδων.

Την ώρα που οι έμμεσοι φόροι υποχωρούν, λόγω της πτώσης της κατανάλωσης εξαιτίας της μεγάλης ύφεσης, τα στοιχεία του προϋπολογισμού δείχνουν σταθερά μία υπεραπόδοση των φόρων στην περιουσία. Στο πλαίσιο αυτό, η δημοσιονομική προσαρμογή στο σκέλος των εσόδων θα βασιστεί στη φορολόγηση των ακινήτων. Ομως, μέσα στους επόμενους εννέα μήνες, η πλειοψηφία των φορολογουμένων θα πρέπει να ανταποκριθεί και σε άλλες υποχρεώσεις. Από τον Ιούνιο, το υπουργείο Οικονομικών θα ξεκινήσει να αποστέλλει τα σημειώματα για την καταβολή του ΦΑΠ του 2011, ενώ μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2014 θα πληρώνεται το Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (ΕΕΤΑ). Ειδικότερα:

1. ΕΕΤΑ. Πρόκειται για το μεταβατικό στάδιο μεταξύ του γνωστού ΕΕΤΗΔΕ και του νέου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΦΑ) που θα εφαρμοστεί το 2014. Για το 2013 το ΕΕΤΑ θα υπολογιστεί όπως ακριβώς το ΕΕΤΗΔΕ και θα καταβληθεί μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ σε 5 διμηνιαίες δόσεις, με τελευταία τον Φεβρουάριο του 2014. Η διαφορά, βέβαια, με το ΕΕΤΗΔΕ είναι ότι το ΕΕΤΑ θα είναι μειωμένο κατά 15%. Ωστόσο, περίπου 5 εκατομμύρια νοικοκυριά θα κληθούν από τον Ιούλιο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 να καταβάλλουν συνολικά 1,9 δισ. ευρώ.

2. ΦΑΠ του 2011 και του 2012. Αφορά περισσότερους από 500.000 φορολογούμενους και η αποστολή των σημειωμάτων θα ξεκινήσει από Ιούνιο και Ιούλιο. Ο ΦΑΠ επιβάλλεται σε όσους έχουν κτίσματα και οικόπεδα εντός σχεδίων πόλεων συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ. Η πληρωμή των ΦΑΠ 2011 και 2012 θα γίνει σε 7 μηνιαίες δόσεις και ο συντελεστής φορολόγησης είναι κλιμακωτός (από 0,2% έως και 2% επί της συνολικής αντικειμενικής αξίας των ακινήτων κάθε υπόχρεου). Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου η ελάχιστη δυνατή δόση είναι 50 ευρώ.

3. ΦΑΠ του 2013. Ο συγκεκριμένος φόρος θα καταβληθεί σε 4 μηνιαίες δόσεις και το υπουργείο Οικονομικών θα ξεκινήσει την αποστολή των σχετικών σημειωμάτων από το φθινόπωρο (πιθανότατα Σεπτέμβριο). 4. Φόρος εισοδήματος. Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων θα ξεκινήσει η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων που για τους περισσότερους θα προβλέπουν την καταβολή φόρων. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, το ποσό θα μπορεί να αποπληρωθεί σε τρεις διμηνιαίες δόσεις και τα πρώτα εκκαθαριστικά θα σταλούν τον Ιούλιο. 5. Τέλη κυκλοφορίας. Στο τελευταίο δίμηνο του 2013 οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα κληθούν να πληρώσουν και τα τέλη κυκλοφορίας.

6. Ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η νέα ρύθμιση προβλέπει 48 ή και απεριόριστες μηνιαίες δόσεις για όσους ενταχθούν και αποδεικνύουν ότι έχουν πραγματική αδυναμία. Η ρύθμιση αποτελεί μεν θέλγητρο για όσους έχουν οφειλές, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι από τη στιγμή που θα υπαχθούν θα έχουν να πληρώνουν κάθε μήνα το ποσό που θα συμφωνηθεί.

 

Τα λουκέτα φέρνουν μειώσεις ενοικίων

Η σωρευτική πτώση του τζίρου την τριετία 2010-2012 κυμαίνεται στο 30%, με αποτέλεσμα τα «λουκέτα» και τις μειώσεις στα μισθώματα. Μεγάλες αλυσίδες, αναφέρει η Savills, όπως Carrefour, Media Market, Κωτσόβολος και Praktiker, αντιμετωπίζουν πιέσεις, με αποτέλεσμα να ζητούν συνεχείς μειώσεις που φτάνουν το 35% στην τριετία. Το ποσοστό των κενών καταστημάτων αγγίζει το 30% στους λιγότερο εμπορικούς δρόμους και το 15% στους εμπορικούς δρόμους. Στα εμπορικά κέντρα τα κενά καταστήματα φτάνουν το 5%. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, μειώσεις ενοικίων της τάξης του 15% παρατηρούνται στα εμπορικά κέντρα, ενώ σταθερά ενοίκια επικρατούν σε συμφωνίες για μεγάλης κλίμακας εμπορικά καταστήματα (εμπορικά κουτιά). Επίσης, ο κύριος όγκος των νέων συμφωνιών σε καταστήματα εμπορικών κέντρων διαμορφώνεται με χρήση ποσοστού επί τοις εκατό επί του τζίρου του καταστήματος.

Οι ιδιοκτήτες εμπορικών κέντρων προσφέρουν κίνητρα, όπως rent free ή πλήρη κάλυψη των κοινοχρήστων εξόδων. Οι καλύτεροι εμπορικοί δρόμοι της Αθήνας έχουν χάσει πάνω από 30% της μισθωτικής τους αξίας. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής δυναμική στην αγορά ώστε να υποστηρίξει ακόμη και αυτά τα επίπεδα. Ιδιοκτήτες μετατρέπουν τα ξενοίκιαστα ισόγεια καταστήματά τους σε πάρκινγκ και τα μισθώνουν. Αλλοι ρίχνουν τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα κι άλλοι τα δίνουν? δωρεάν αρκεί ο ενοικιαστής να αναλάβει φόρους και χαράτσια. Το ποσοστό των κενών καταστημάτων ξεπερνά το 30%.

Ταακίνητα που έχουν απαξιωθεί

Το φορολογικό σύστημα που έχει καθιερωθεί την τελευταία διετία, σε συνδυασμό με την υψηλή ανεργία και την οικονομική κρίση, έχει ωθήσει αρκετούς ιδιοκτήτες στην απελπισία. Ανθρωποι χαμηλών εισοδημάτων, εκτός της αγοράς εργασίας, διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν πλέον να συντηρούν τα ακίνητά τους, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να τα πωλήσουν. Το ερώτημα όμως που εύλογα τίθεται είναι «ποιος θα τα αγοράσει»; Στο πρόσφατο παρελθόν, ακίνητα ηλικίας άνω των 30 ετών στο κέντρο της Αθήνας αποτέλεσαν αντικείμενο αγοράς από οικονομικούς μετανάστες, οι οποίοι είχαν αποταμιεύσει κάποια χρήματα. Εκτός από τους αγοραστές, οι ιδιοκτήτες τους επέλεγαν συχνά και τη λύση της ενοικίασης, ώστε να έχουν ένα σταθερό εισόδημα (έστω χαμηλό) σε βάθος χρόνου. Σήμερα, όμως, ο αριθμός των μεταναστών έχει μειωθεί σημαντικά, καθώς πολλοί εξ αυτών επέλεξαν άλλες χώρες, όπου προσφέρονται περισσότερες θέσεις εργασίας, ή επέστρεψαν στις γενέτειρές τους. Ταυτόχρονα, οι εργένηδες που είχαν τροφοδοτήσει σε μεγάλο βαθμό τις ενοικιάσεις τέτοιων παλαιών ακινήτων, έχουν επιστρέψει στην οικογενειακή εστία, αδυνατώντας να συντηρήσουν με τις ίδιες δυνάμεις τους ένα ακίνητο.

Αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο στο παρελθόν, το πιθανότερο είναι ότι οι ιδιοκτήτες θα επέλεγαν να τηρήσουν στάση αναμονής, μέχρι την ανάκαμψη της αγοράς. Ωστόσο, σήμερα, κάτι τέτοιο είναι δύσκολο, δεδομένου ότι τα ακίνητα αυτά συνεπάγονται και φορολογικό βάρος, τόσο μέσω των τεκμηρίων, όσο και μέσω του ειδικού τέλους ακινήτων. Η λύση είναι η πώληση, κάτι όμως ιδιαίτερα δύσκολο σήμερα, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί μια ιδιότυπη γενιά «εγκλωβισμένων» στην αγορά ακινήτων, όπως είχε συμβεί στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, με τους εγκλωβισμένους της Σοφοκλέους. Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς ακινήτων, επί της ουσίας, η οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει μια νέα κατηγορία ακινήτων, εκείνα που έχουν απαξιωθεί πλήρως και δεν πρόκειται να βρουν χρήση ούτε στο μέλλον. Εν ολίγοις, «καταδικασμένα» στη λήθη κτίσματα, τα οποία σήμερα αναζητούν αγοραστές με συμβολικές τιμές, της τάξεως των 200 ευρώ/τ.μ. Δυάρια και γκαρσονιέρες σε περιοχές του κέντρου, όπως τα Κάτω Πατήσια, η Κυψέλη, ο Αγιος Παντελεήμων, τα Σεπόλια, το Παγκράτι και η Πλατεία Αμερικής, αλλά και ισόγεια καταστήματα σε παρακείμενες οδούς (όχι επί κεντρικών αρτηριών) των συγκεκριμένων συνοικιών αποτελούν τα μέχρι σήμερα «θύματα» αυτής της κατάστασης. Ακόμα και σε αυτές τις τιμές, όμως, ζήτηση δεν υπάρχει...

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki