Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ο θάνατος των κατασκευών

Για κατάρρευση του κλάδου των κατασκευών με πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ). Αιτία για αυτό αποτελεί η συνεχιζόμενη μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το οποιο είναι μειωμένο κατά 46% έναντι του 2009. Στο εντυπωσιακό χαμηλό του ΠΔΕ αποδίδεται και η τραγική υστέρηση στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση του ΣΑΤΕ, ένας στους δυο εργαζομένους στις κατασκευές σήμερα είναι άνεργος. Συνολικά από την αρχή της κρίσης έχουν χαθεί 185,3 χιλ. θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τον ΣΑΤΕ κανένας άλλος κλάδος δεν έχει πληγεί περισσότερο, αφού στην μεταποίηση η αναλογία είναι ένας στους τρεις και στο εμπόριο (χονδρικό και λιανικό) ένας στους πέντε. Ακόμα, για έβδομη συνεχόμενη χρονιά καταγράφει μείωση ο δείκτης ιδιωτικών κατασκευών, ενώ το 25% των εταιρειών έχουν διαγραφεί από το Μητρώο. Επιπλέον, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των εταιρειών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 8,7% το 2011 έναντι του 2010 με συνέπεια, κάθε εταιρεία των τάξεων 4η - 7η του μητρώου, να χρωστά 24,5 εκατ. ευρώ το 2011 έναντι 22,5 εκατ. ευρώ το 2010, σημειώνοντας αύξηση 8,8%. Κατά το β ' τρίμηνο του 2012, συνεχίστηκε η συρρίκνωση σε όλα τα μεγέθη. O δείκτης παραγωγής εμφανίζεται μειωμένος κατά 29,8% έναντι του β ' τριμήνου του 2011, η απασχόληση είναι κατά 18,6% μειωμένη, ενώ η συμμετοχή του κλάδου στη δημιουργία ΑΕΠ μειώθηκε κατά 12% σε σχέση με το 2011. Ο δεικτης παραγωγης εργων πολιτικου μηχανικου (δημοσια εργα) εμφανιζει μειωση κατα 33,0%, ενώ ο δείκτης των οικοδομικών έργων μειώθηκε κατά 20%. Παρατηρείται, ωστόσο, μικρή ελπίδα ανάκαμψης σύμφωνα με τα στοιχεία της εξαμηνιαίας έκθεσης του ΣΑΤΕ, στα οποία καταγράφεται αυξηση κατα 42,1% του πληθους των νεων δημοπρασιων προϋπολογισμού ανω των 2 εκατ. ευρώ η κάθε μια, με παραλληλη αυξηση του προϋπολογισμού τους κατα 31,1%. Συγκεκριμένα κατα το πρωτο εξαμηνο του 2012 δημοπρατήθηκαν 206 εργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,96 δισ. ευρώ, εναντι 145 εργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,49 δισ. ευρώ το α ' εξάμηνο του 2011.

Το αδιέξοδο των υπερχρεωμένων

Mέχρι και το 2021 ορίζουν τα Ειρηνοδικεία δικάσιμο για υποθέσεις υπερχρεωμένων καταναλωτών, ενώ η δυναμική των "κόκκινων " δανείων στην ελληνική κοινωνία για τα επόμενα χρόνια οδήγησε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση να "ξαναδεί" το θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Η πρόταση του ΔΝΤ συνδέει την εξωδικαστική επίλυση των κόκκινων δανείων υπερχρεωμένων νοικοκυριών με την παροχή κινήτρων φορολογικών και ρυθμιστικού περιεχομένου προς τις τράπεζες και κινήτρων προς τους καταναλωτές προκειμένου να λειτουργήσει ο θεσμός. Κυβερνητικοί κύκλοι σχολίασαν για αυτή την πρόταση ότι στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών να πρέπει να ολοκληρωθεί το αμέσως προσεχές διάστημα, "μετατίθεται η συζήτηση σε δεύτερο χρόνο". Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος ετοιμάζουν προτάσεις για να ξεκινήσει η σχετική διαπραγμάτευση. Μάλιστα από την πλευρά του ΔΝΤ έχει αναφερθεί το παράδειγμα της Ολλανδίας όπου ο συγκεκριμένος θεσμός περνά μέσα από τις υποδομές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε συνεργασία με τις καταναλωτικές οργανώσεις με άλλες ΜΚΟ, μηχανισμούς ανεύρεσης εργασίας και ψυχολογικής υποστήριξης των υπερχρεωμένων έχει δώσει λύσεις. Το μοντέλο Ολλανδίας προκρίνουν και οι καταναλωτικές οργανώσεις οι οποίες τις επόμενες ημέρες θα υποβάλλουν συνολικό σχέδιο. Το μοντέλο της Ολλανδίας βασίζεται στη λειτουργία γραφείων της τοπικής αυτοδιοίκησης στα οποία παρέχονται όλες οι πληροφορίες σχετικά με τον τραπεζικό δανεισμό και οι λύσεις που υπάρχουν σε κάθε περίπτωση. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία των καταναλωτικών οργανώσεων όπως ανέφερε η κ. Καλαποθαράκου πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, μόνο μία υπόθεση από την 1η Σεπτεμβρίου του 2010 έως το τέλος του 2012 διευθετήθηκε εξωδικαστικά με όλες τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος, ενώ συνολικά στο ίδιο διάστημα, έχουν επιτευχθεί 200 συμβιβασμοί. Σημειώνεται ότι οι αιτήσεις σε όλη την επικράτεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς υπερβαίνουν τις 60.000.

Τα μέλη των καταναλωτικών οργανώσεων σημείωσαν ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός «συμφέρει» τους καταναλωτές και δεν θα πρέπει να επιμένουν να φθάνει η υπόθεσή τους στα δικαστήρια νομίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα διαγραφούν χρέη. Ήδη από το 1/1//2011 έως τέλος του 2012 κατατέθηκαν συνολικά 34.931 αιτήσεις στα Ειρηνοδικεία εκ των οποίων 9.335 αιτήσεις στο Ειρηνοδικείο της Αθήνας, από τις οποίες πραγματοποιήθηκε μόνο ένας δικαστικός συμβιβασμός, επικυρώθηκαν δύο εξωδικαστικοί συμβιβασμοί, εκδόθηκαν 85 αποφάσεις, δεκτές για δικαστική διαδικασία έγιναν 469 και απορρίφθηκαν 382 και καμία εκδικασμένη. Για την υπόλοιπη χώρα οι δικάσιμοι ορίζονται μέχρι και το 2021. Στο σύνολο των καταναλωτών που διαχειρίζονται οι ενώσεις- μέλη της ΠΟΜΕΚ υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό 35% είναι άνεργοι χωρίς να υπολογίζονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν εργάζονται. Από τα στατιστικά της ΠΟΜΕΚ για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό οι τηλεφωνικές κλήσεις ανά έτος είναι 100.000, οι υποθέσεις με ακίνητο ανέρχεται στο 70% του συνόλου και από τα μέλη της Οργάνωσης από τον Σεπτέμβριο του 2010 μέχρι και το 2012 έχουν γίνει 44.551 αιτήσεις δηλαδή κατά μέσο όρο 3,5 αιτήματα ανά μέλος. Η εκτίμηση των Οργανώσεων είναι ότι πρέπει να διαγραφεί σημαντικό μέρος των καταναλωτικών δανείων για να γίνει εφικτή η εξυπηρέτηση του υπόλοιπου χρέους.

Δολοφονια εν ψυχρω

Την πρόταση του οικονομικού επιτελείου με τα εναλλακτικά σενάρια για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων του 2014 παρουσιάζει σήμερα ο υπουργός Οικονομικών στους εκπροσώπους των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Πρόταση για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων Οι εκπρόσωποι των κομμάτων έχουν διαμηνύσει ήδη πως δεν θα αποδεχθούν πρόταση επιβολής του νέου φόρου χωρίς αφορολόγητο όριο για τα αστικά ακίνητα προκειμένου να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό περίπου 300 εκατ. ευρώ που θα προκύψει στην περίπτωση που εξαιρεθούν από τον φόρο οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις που ανήκουν στους κατ΄ επάγγελμα αγρότες. Προβάλλουν το σκεπτικό πως δεν μπορεί να απαλλάσσονται ακόμη και όσοι κατέχουν και εκμεταλλεύονται μεγάλες εκτάσεις γης και εισπράττουν επιδοτήσεις, όταν φορολογούνται από το πρώτο ευρώ ακίνητα χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών για τη φορολόγηση των αστικών ακινήτων περιλαμβάνει δύο βασικά σενάρια: Την καθιέρωση χαμηλού ατομικού αφορολόγητου ορίου 30.000 ? 50.000 ευρώ. Εδώ, ο υπολογισμός φόρου θα γίνεται με βάση συντελεστές από 0,2% έως και 2% για ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω του 1,5 ή 2 εκατ. ευρώ. Η φορολόγηση να ισχύσει από πρώτο ευρώ της αξίας της συνολικής ακίνητης περιουσίας αλλά με χαμηλότερους συντελεστές από 0,1% έως και 1% ή 1,5% για ακίνητα αξίας άνω του 1,5 εκατ. Σε όλες τις εκτάσεις γης που βρίσκονται εκτός σχεδίου ο ενιαίος φόρος για το 2014 θα υπολογιστεί με βάση το στρέμμα, χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο.

Δολοφονια εν ψυχρω

Σε κάθε περίπτωση ένα είναι δεδομένο : Η Κυβέρνηση ολοκληρώνει το σχέδιο της απομπομπής της μεσαίας τάξης απο την ακίνητη περιουσία με όπλο την φορολογία. Ας πάμε όμως απο την αρχή. Το δημόσιο εισέπραξε κάπου 500 εκατ. ευρώ από τους φόρους ακινήτων το 2009 και φιλοδοξεί να βάλει στα ταμεία του κάπου 3,1 δισ. την επόμενη χρονιά. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή, αν μη τι άλλο, αύξηση, που αντανακλά τις προτεραιότητες των κυβερνήσεων από τότε μέχρι σήμερα και τις νουθεσίες των δανειστών. Όμως, δεν αρκεί η αντικατάσταση του χαρατσιού στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα που επέβαλε ο Ε. Βενιζέλος ως υπουργός οικονομικών, εισακούοντας τις εισηγήσεις μεγαλοτραπεζιτών, για να επιτευχθεί ο στόχος των 3,1 δισ. ευρώ. Γι' αυτόν τον λόγο είχε προταθεί η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με τη φορολόγηση των μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων και των αγροτεμαχίων. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά χθες, οι εκπρόσωποι των τριών κομμάτων που απαρτίζουν την κυβέρνηση κατέληξαν σε συμφωνία να μη φορολογηθούν τα αγροτεμάχια των κατ' επάγγελμα αγροτών. Η απόφαση δεν εκπλήσσει και είναι απολύτως συμβατή με τη μικροκομματική τακτική της ελαχιστοποίησης του πολιτικού κόστους που χαρακτηρίζει τα ελληνικά πολιτικά κόμματα. Η τρύπα που δημιουργεί αυτή η απόφαση στα προϋπολογισθέντα έσοδα δεν έχει γίνει επισήμως γνωστή, αλλά οι ανεπίσημες διαρροές προς τον Τύπο μιλάνε για ποσό που κυμαίνεται μεταξύ 150 και 400 εκατ. ευρώ.

Προφανώς, δεν είναι αμελητέο και δεδομένης της πίεσης των δανειστών για αύξηση των εσόδων από τη φορολογία ακινήτων, όπως έχει ήδη συμφωνηθεί, θα πρέπει να εξευρεθούν από αλλού. Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να κατανοήσει κανείς ότι το ποσό που λείπει θα προέλθει από την αύξηση των συντελεστών με τους οποίους φορολογούνται τα υπόλοιπα ακίνητα, κυρίως των αστικών περιοχών. Φυσικά, υπάρχει επίσης η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών που θα μπορούσε να φέρει περισσότερα έσοδα από μόνη της αν επικρατούσαν τα πολιτικά κριτήρια. Κοινώς, μικρότερες αυξήσεις ή καθόλου σε λαϊκές περιοχές, όπου οι αντικειμενικές αξίες παραμένουν υψηλότερες σε σχέση με τις εμπορικές, και αποφυγή μειώσεων σε ακριβότερες περιοχές όπου συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Κι όλα αυτά παρότι ότι οι τιμές των ακινήτων έχουν υποχωρήσει από 30% μέχρι 60% κατά μέσο όρο σε σχέση με το 2009, ανάλογα με το ακίνητο και την τοποθεσία. Όμως, το πιθανότερο είναι ότι οι ιθύνοντες θα επιλέξουν την αύξηση των φορολογικών συντελεστών για τα αστικά ακίνητα ώστε να κλείσει η τρύπα.

Αν η εκτίμηση επιβεβαιωθεί, οι ιθύνοντες θα έχουν καταφέρει να επιφέρουν ένα ακόμη καίριο χτύπημα στη χειμαζόμενη αγορά ακινήτων των αστικών κέντρων. Επιπλέον, θα έχουν δημιουργήσει ένα αίσθημα αδικίας στον μέσο εργαζόμενο πολίτη των αστικών περιοχών αφού θα επιβαρυνθεί περαιτέρω σε αντίθεση με τους κατ' επάγγελμα αγρότες, ιδίως με εκείνους με σχετικά μικρές εκτάσεις, που ουσιαστικά δεν φορολογούνται. Μία από τις αρχές της φορολογικής πολιτικής είναι η κάθετη ισότητα (vertical equity). Σύμφωνα με αυτήν, όσοι έχουν υψηλότερο εισόδημα θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερους φόρους. Προφανώς, οι εκπρόσωποι των τριών κομμάτων της συμπολίτευσης δεν υπηρετούν αυτήν την αρχή από τη στιγμή που προχωρούν σε αυθαίρετες εξαιρέσεις πολιτών, π.χ. των αγροτών, από τον ενιαίο φόρο ακινήτων. Λησμονούν ότι οι φόροι πληρώνονται από το εισόδημα και τις καταθέσεις. Επομένως, οποιαδήποτε επιβάρυνση των φόρων ακινήτων που δεν συνοδεύεται από αύξηση των εισοδημάτων οδηγεί σε παραβίαση της αρχής της κάθετης ισότητας στα φορολογικά. Ψιλά γράμματα γι' αυτούς ,μπορεί να ισχυριστεί κάποιος. Ακόμη κι αν είναι έτσι, οι συνέπειες είναι μεγαλύτερες και έχουν διάρκεια.

Το κουϊζ των εξοχικών

Σε αναζήτηση ευκαιριών στη χώρα μας βρίσκονται όμως και οι λιγοστοί ξένοι επενδυτές: Γερμανοί, Ιταλοί και Γάλλοι αναζητούν καλά ακίνητα, αλλά σε "σκοτωμένες" τιμές . Όμως το καινούργιο πρόβλημα που έχει ενσκήψει στην αγορά προέρχεται απο τους αγοραστες εκείνους που δεν έχουν άμεση ανάγκη να πουλήσουν και οι οποίοι εμφανίζονται τώρα σκεπτικοί με το τι να κάνουν τα χρήματα . Το "κούρεμα" καταθέσεων , το φορολογικό προγκρομ ακόμα και η προβληματική τοποθέτηση χρημάτων στο εξωτερικό τους καθιστούν ιδιαίτερα προβληματισμένους για την επόμενη κίνηση τους.

Πάντως μεσίτες "ανακαλύπτουν" ενδιαφέρον  και από Ρουμάνους και Βούλγαρους, οι οποίοι επιλέγουν κατά κύριο λόγο ακίνητα πλησίον της Χαλκιδικής και της Θεσσαλονίκης. Το ζητούμενο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι οικιστικά ακίνητα με σκοπό την εξοχική κατοικία και εκμετάλλευση. Τα μεγαλύτερα βαλάντια στρέφονται στους γνωστούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπου σήμερα οι τιμές πραγματικά σε πολλές περιπτώσεις έχουν πιάσει πάτο, προσβλέποντας στις μελλοντικές ανοδικές τιμές εντός πενταετίας αλλά ταυτόχρονα ελπίζοντας να βγάζουν και τα έξοδα της επένδυσης με την ενοικίαση του χώρου. Οι μεσίτες αναμένουν ότι θα αυξηθούν οι οχλήσεις από το εξωτερικό τόσο από επενδυτές εντός της ΕΕ όσο και από τις αραβικές χώρες κυρίως για τα ακίνητα πολυτελείας.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ενδιαφέρον είναι καθαρά θεωρητικό αφού στην πραγματικότητα οι συμφωνίες είναι ελάχιστες και ακόμα λιγότερες αυτές που γίνονται απο αλλαοδαπούς.

Οι συγχωνευσεις , τα λουκέτα και η "βοήθεια"

Οι τράπεζες πιέζουν και την αγορά εμπορικών χώρων καθώς το κλείσιμο εκατοντάδων καταστημάτων τους σε σημεία υψηλής προβολής οδηγούν σε περαιτέρω πτώση των τιμών των ενοικίαν. Σύμφωνα με την ΕΚΤ , η ελληνικές τράπεζες είναι πρωταθλήτριες στο κλείσιμο καταστημάτων και ακολουθούν Ισπανία, Ιρλανδία και Ιταλία. Οι συγχωνεύσεις των τραπεζών είχαν συνέπεια το κλείσιμο 219 καταστημάτων. Φαινόμενο, που συνεχίζεται και το 2013 αφ' ενός λόγω της συγκέντρωσης των τραπεζών (πλέον σε τέσσερις ομίλους των Εθνικής, Alpha Bank, Πειραιώς και Eurobank που έχουν απορροφήσει ή απορροφούν τα μικρότερα δίκτυα), αφ' ετέρου λόγω της μνημονιακής υποχρέωσης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να περιστείλουν αισθητά το λειτουργικό κόστος τους (προσωπικό, καταστήματα, μισθώσεις κ.λπ.). Σύμφωνα με την ΕΚΤ, το 2013 θα είναι επίσης χρονιά συρρίκνωσης καθώς μόνον ο όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς σχεδιάζει να κλείσει περί τα 312 υποκαταστήματα, που προέκυψαν από την εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου και της Λαϊκής Τράπεζας τον Μάρτιο. Παράλληλα σημαντική θα είναι η μείωση στα δίκτυα Alpha Bank (έχει απορροφήσει την Εμπορική), Εθνικής (απορροφά τις FBB, ProBank) και Eurobank (απέκτησε το νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και την Proton Bank).

Να σημειωθεί πως στις αρχές του 2013 λειτουργούσαν περί τα 3.080 καταστήματα (από 11 τράπεζες) ενώ η κυβέρνηση για να διευκολύνει την... εκκαθάριση και να μειώσει το κόστος της εκμίσθωσης είχε φροντίσει να περάσει ειδική ρύθμιση. Η κυβέρνηση πέρασε (τον Ιανουάριο) με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 246/Α/ 18.12.2012) ρύθμιση βάσει της οποίας παρατείνεται η δυνατότητα καταγγελίας σύμβασης μίσθωσης ακινήτων με σημαντικά χαμηλότερη αποζημίωση (3+1 μήνες) απ' ό,τι ίσχυε πριν (6+4 μήνες) μέχρι την 31η/12/2013. Επιπλέον είχε προβλεφθεί πως εάν ο μισθωτής ενημερώσει τρεις μήνες νωρίτερα τον ιδιοκτήτη, τότε μπορεί να αποχωρήσει από το ακίνητο (περιλαμβανομένων των διατηρητέων κτηρίων) καταβάλλοντας ακόμη χαμηλότερη αποζημίωση, που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να περιορίζεται σε μόνο ένα ενοίκιο.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki