Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Γερμανικές αλλυσίδες στη ελληνική αγορά

Ισχυρό είναι το ενδιαφέρον των γερμανικών αλυσίδων λιανεμπορίου . Ηδη εκδηλώθηκε απο την Netto που ανήκει στον όμιλο Edeka που έχει 4.100 καταστήματα λιανικής πώλησης κατανεμημένα σε 18 περιφερειακές διοικήσεις, με κεντρική διοίκηση στο Maxhutte Haidhof και απασχολεί συνολικά 59.000 εργαζόμενους. Ανήκει στην κατηγορία καταστημάτων soft discount (διακινεί επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα σε αναλογία 60% - 40% αντίστοιχα), με το 80% του κύκλου πωλήσεων να προέρχεται από τα τρόφιμα, μέσου και χαμηλού επιπέδου τιμών κατά μέσο όρο. Η Norma διαθέτει 1.450 καταστήματα σούπερ μάρκετ, κατανεμημένα σε 16 περιφερειακές διευθύνσεις με κεντρική διοίκηση στη Νυρεμβέργη. Η Νorma έχει παρουσία πέραν της Γερμανίας στην Αυστρία, τη Γαλλία και την Τσεχία. Οι αγορές των προϊόντων για τη Norma γίνονται κεντρικά από τη Νυρεμβέργη, όπου βρίσκεται η κεντρική αποθήκη και από όπου οργανώνεται η διανομή των προϊόντων στις υπόλοιπες περιφερειακές αποθήκες. Είναι η μικρότερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Γερμανία και συγκαταλέγεται μαζί με την Aldi στην κατηγορία hard discount (πώληση προϊόντων κυρίως ιδιωτικής ετικέτας με μόνο 800 κωδικούς τροφίμων στα ράφια της) και ετήσιο κύκλο πωλήσεων περίπου 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 80% αφορά τα τρόφιμα. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία στη Γερμανία, το 54% του κύκλου πωλήσεων των τροφίμων γίνεται μέσω των καταστημάτων discount και από αυτό το 10% ανήκει στη Norma.

Κοινωνικό ρήγμα απο φόρους και πλειστηριασμούς

H αυστριακή εφημερίδα Wiener Zeitung περιγράφει την βαθιά κρίση στην αγορά ακινήτων. Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στενάζουν υπό το βάρος τοξικών δανείων που αυξάνονται δραματικά. Η χώρα βρίσκεται ενώπιον ενός κύματος αναγκαστικών πλειστηριασμών ακινήτων, το οποίο μπορεί να είναι χειρότερο από εκείνο της Ισπανίας». Οπως σημειώνει: ««Όλο και περισσότεροι Έλληνες πέφτουν στην παγίδα του χρέους και αυτό οφείλεται -μεταξύ άλλων- στην αυξανόμενη φορολογία ακινήτων. Το ελληνικό κράτος θέλει να αντλήσει του χρόνου 2,65 δισ. ευρώ από τους ιδιοκτήτες ακινήτων, επτά φορές περισσότερα σε σχέση με το διάστημα πριν ξεσπάσει η κρίση». Το πρόβλημα διογκώνεται, αποκτώντας τον χαρακτήρα κοινωνικού ρήγματος, αν υπολογιστεί πως από τους αναγκαστικούς πλειστηριασμούς και την υψηλή φορολογία πλήττονται 250.000 ακίνητα.

Πόσο θα κοστίζει η ένταξη στο σχέδιο

Νέα κλίμακα υπολογισμού της υποχρεωτικής εισφοράς σε γη και αύξηση των δόσεων σε εννέα χρόνια από έξι που ισχύει σήμερα για την εισφορά σε χρήμα, η οποία συνοδεύει κάθε πολεοδομικό σχεδιασμό μιας περιοχής διαμορφώνει το υπουργείο Περιβάλλοντος θέτοντας σε δημόσια διαβούλευση νομοθετική ρύθμιση που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση που θα ψηφιστεί από την βουλή εντός του μήνα. Με τους νέους όρους, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα καταβάλλουν μικρότερη εισφορά σε γη καθώς ως έτος αναφοράς για τον έλεγχο των οικοπέδων και των εμβαδών λαμβάνεται η 28η Μαίου 2014 και όχι το σύνολο της επιφάνειας που αντιστοιχούσε σε κάθε ιδιοκτήτη πριν τις 10 Μαρτίου του 1982 που ισχύει σήμερα και που τα οικόπεδα ήταν πολύ μεγαλύτερα, καθώς δεν είχαν συντελεστεί οι κατατμήσεις. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο δίνεται επιπλέον η δυνατότητα αξιοποίησης και μεταβίβασης ακινήτων προτού εξοφληθεί το σύνολο του ποσού της εισφοράς με την καταβολή του 30% των υποχρεώσεων. 


Με βάση το νέο πλαίσιο η εισφορά σε γη θα υπολογίζεται ως εξής:
α) Για τμήμα ιδιοκτησίας μέχρι 500 τ.μ. ποσοστό 15% της αξίας της.
β) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 500 τ.μ. μέχρι 1.000 τ.μ. ποσοστό 20%.
γ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 1.000 τ.μ. μέχρι 2.000 τ.μ. ποσοστό 30%.
δ). Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 2.000 τ.μ. μέχρι 10.000 τ.μ. ποσοστό 40%.
ε) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 10.000 τ.μ ποσοστό 50%

Σήμερα οι ιδιοκτήτες κατέβαλλαν 10% της αξίας των ακινήτων έως και τα 250 τ.μ, 20% της αξίας τους από 250 τ.μ έως 500 τ.μ,  30% για τμήματα ιδιοκτησίας από 500 τ.μ. έως 1.000 τ.μ., 40% για τμήματα ιδιοκτησίας από 1.000 έως 2.000 τ.μ., 50% για άνω των 2.000 τ.μ. και 60% για αυτοτελείς ιδιοκτησίες μεγαλύτερες των 10.000 τ.μ.

Ο έλεγχος σήμερα γίνεται με βάση τη διαμόρφωση του οικοπέδου κατά το έτος 1982, ενώ οι νέες ρυθμίσεις προτείνουν να εξετάζεται βάσει της κατάτμησής του στις 28/05/2014. Έτσι για ένα οικόπεδο 10.000 τ.μ. το οποίο μπήκε στο σχέδιο μετά το 1983 και έχει πλέον κατατμηθεί, η εισφορά δεν θα υπολογίζεται με 40% αλλά με μικρότερο ποσοστό το οποίο θα αντιστοιχεί στα τετραγωνικά της κατάτμησής του, τον Μάιο του 2014.

Καινούργια ερωτηματικά για το Ελληνικό

Κανονική πώληση προβλέπεται για το 30% της έκτασης του Ελληνικού-Αγίου Κοσμά. Αυτό σημαίνει ότι πάνω από 1.800 στρέμματα θα μεταβιβαστούν κατά πλήρη κυριότητα στον μοναδικό ανάδοχο. Προφανώς θα είναι κομμάτια στην περιφέρεια του δημόσιου ακινήτου, όπου αναμένεται να κατασκευαστούν κατοικίες και κτίρια με εμπορικές χρήσεις. Για το υπόλοιπο 70% η μεταβίβαση θα γίνει με το νέο για τη χώρα μας σύστημα της «επιφάνειας», που σημαίνει ότι ο επενδυτής θα έχει τη χρήση του για 99 χρόνια την οποία θα επιστρέψει στο Δημόσιο μετά τη λήξη της σύμβασης. Με βάση την κοινή λογική, για την πώληση των 1.800 στρεμμάτων ο αγοραστής οφείλει να πληρώσει φόρο μεταβίβασης, ενώ βαρύνεται και με συμβολαιογραφικά έξοδα. Αρμόδια πηγή του ΤΑΙΠΕΔ απέφυγε να πάρει θέση, με το «επιχείρημα» ότι θα εξεταστούν σε μελλοντικό χρόνο. Χωρίς απάντηση έμεινε και το ερώτημα πώς θεωρείται ικανοποιητική η προκαταβολή των 300 εκατ. που θα καταβληθεί σε μια διετία, όταν μόνον τα ολυμπιακά ακίνητα κόστισαν πάνω από 340 εκατ. ευρώ και είναι έτοιμα να αξιοποιηθούν από τον επενδυτή, που σκοπεύει για προφανείς λόγους να κατεδαφίσει μόνον αυτά που βρίσκονται στη ζώνη του Αγίου Κοσμά. Στο ΤΑΙΠΕΔ προσέφυγε χθες και η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο, ζητώντας να μην προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης πριν εγκριθεί master plan από το ΣτΕ, γιατί, σε περίπτωση απόρριψης από το Ακυρωτικό Δικαστήριο, το Δημόσιο θα υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημιώσεις στον επενδυτή, επιστρέφοντας και την εγγυητική των 30 εκατ. ευρώ. Επισημαίνουν πως η σύμβαση παραμένει επτασφράγιστο μυστικό, ενώ τελεί υπό 5-6 αναβλητικών αιρέσεων, που πρέπει να έχουν ικανοποιηθεί το αργότερο δύο χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η άδεια για καζίνο, παρόλο που είναι εκτός διαγωνισμού και τιμήματος. Η σύμβαση θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά είναι άγνωστο αν θα επιλεγεί η κανονική διαδικασία ή θα αξιοποιηθεί η διάταξη του πρόσφατου πολυνόμου που περιορίζει τον έλεγχο σε απλή γνωμοδότηση παρέδρου ή συμβούλου. Πρόκειται για αλλαγή που αντίκειται στο Σύνταγμα, με βάση την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής. Η Επιτροπή Αγώνα ζητά επίσης να δοθεί στη δημοσιότητα η σύμβαση που πρόκειται να υπογραφεί με τον επενδυτικό όμιλο καθώς και η αποτίμηση της αξίας του «ανεξάρτητου οίκου» για το προνομιακό ακίνητο του Δημοσίου. Αν δεν δοθούν όλα τα στοιχεία, θα προσφύγει στην εισαγγελία.

Προχωρούν τα ρυθμιστικά Αττικής, Θεσσαλονίκης

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, το νομοσχέδιο για τα νέα Ρυθμιστικά Σχέδια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

Το νομοσχέδιο στηρίχθηκε από τους κυβερνητικούς εταίρους, ενώ επιφυλακτή εμφανίσθηκε η ΔΗΜΑΡ και οι ΑΝΕΛ. Την αντίθεσή τους εξέφρασαν τα υπόλοιπα κόμματα.

Σε σχέση με τα δύο νέα Ρυθμιστικά Σχέδια, η πλειοψηφία επανέλαβε τους ισχυρισμούς της πως συνδυάζουν τον στόχο της προσέλκυσης επενδυτών και της ανάπτυξης της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, με το στόχο της περιβαλλοντικής προστασίας και της συνεκτικότητας ανάμεσα στις διάφορες περιοχές τους.

Από πλευράς αντιπολίτευσης, η Αφροδίτη Θεοπεφτάτου (ΣΥΡΙΖΑ) υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός των δύο Ρυθμιστικών Σχεδίων «βασίζεται σε παλαιότερα, αναξιόπιστα στοιχεία, που δεν λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κρίση και τις εντυπωσιακές αλλαγές που έλαβαν χώρα την τελευταία 4ετία. Λείπουν οι δασικοί χάρτες, το Κτηματολόγιο, καθώς και διάφορες διοικητικές πράξεις των ΟΤΑ και άλλων φορέων».

«Η δέσμευση περί κατάργησης ή αντιμετώπισης της εκτός σχεδίου δόμησης έχει αμβλυνθεί. Η παραγωγή στο σύνολό της, πλην του τουρισμού και της υγείας, έχει πρακτικά συρρικνωθεί μέχρι εξαφάνισης στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής, ενώ ήταν χαρακτηριστικά πολύ ανεπτυγμένη στο αμέσως προηγούμενο σχέδιο νόμου» παρατήρησε η κα Θεοπεφτάτου.

Την κριτική ότι τα στοιχεία στα οποία βασίστηκε η κατάρτιση του νομοσχεδίου είναι παρωχημένα, συμμερίστηκε σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, και ο βουλευτής της ΝΔΣταύρος Καλαφάτης.

Η Νίκη Φούντα (ΔΗΜΑΡ), παρότι επιφυλάχθηκε για την τελική στάση του κόμματός της απέναντι στο νομοσχέδιο, εκτίμησε ως ιδιαίτερα θετικό στοιχείο τα άρθρο 38 περί προστασίας των παράκτιων ζωνών. Αναγνωρίζοντας μαζί με τους υπόλοιπους εισηγητές της αντιπολίτευσης, πως οι διατάξεις αυτές αντιβαίνουν σε άλλες κυβερνητικές ρυθμίσεις, η κα Φούντα σημείωσε πως το άρθρο αυτό «θα μπορέσει να αποτελέσει πάτημα την επόμενη περίοδο, για να αντικρούσουμε ακόμα και το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό και την παραλία».

«Κάνετε λόγο για συνδυασμό της εμπορικής χρήσης και την εκμετάλλευση χώρων πολιτισμού και αναψυχής. Φοβόμαστε ότι αρκετοί από τους ιστορικούς και πολιτισμικούς χώρους μας, θα πλημμυρίσουν με τραπεζοκαθίσματα και θα θυσιαστούν στον βωμό του κέρδους» σημείωσε ο Παύλος Χαϊκάλης (ΑΝΕΛ). «Στο άρθρο 27 για το λιανικό εμπόριο, δίνεται προτεραιότητα στη χωροθέτηση εμπορικών επιφανειών άνω των 5.000 τετραγωνικών μέτρων για εστίαση και αναψυχή. Τι γίνεται όμως με τους μικροεπαγγελματίες;» αναρωτήθηκε.

«Η όποια γενικόλογη προστασία δασών και αιγιαλού είναι κενό γράμμα, καθώς την ίδια στιγμή προωθείται το νέο δασικό νομοσχέδιο, που επιτρέπει κάθε είδους επέμβαση στα δάση και στις δασικές εκτάσεις, όσο και το νομοσχέδιο για τους αιγιαλούς, που πρακτικά φωτογραφίζει τις επενδύσεις στο παράλιο μέτωπο» ανέφερε με τη σειρά του ο Σπύρος Χαλβατζής (ΚΚΕ).

Το γήπεδο της ΑΕΚ

Δεύτερο ζήτημα αιχμής υπήρξε η κατασκευή του γηπέδου της ΑΕΚ.Εν αναμονή των τροπολογιών που δεσμεύθηκε να καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να υπάρξουν περιβαλλοντικά αντισταθμιστικά οφέλη και να υπερψηφίσει τα δύο σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της Ν.Δ., Δ. Σταμενίτης, υπερασπίστηκε τις διατάξεις ως έχουν, υποστηρίζοντας πως η κατασκευή του γηπέδου «δίνει μια νέα ώθηση ανάπτυξης στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας: Πέρα από τα σημαντικά οφέλη και τις θετικές συνέπειες, οι προτεινόμενες διατάξεις καθορίζουν ένα ειδικότερο καθοριστικό πλαίσιο και μια ειδική περίπτωση αξιοποίησης δημόσιου ακίνητου, και δημιουργούν το κανονιστικό πεδίο για την ανάπτυξη».

Διακρίνοντας δυνατότητες γενίκευσης του μοντέλου της Νέας Φιλαδέλφειας, η Νίκη Φούντα (ΔΗΜΑΡ) δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει τα δύο άρθρα που αφορούν το γήπεδο της ΑΕΚ, αν δεν απαλειφθούν οι προβλέψεις του νομοσχεδίου που επιτρέπουν την κατ' εξαίρεση ή παραχώρηση τμήματος άλσους ή πάρκου στη γενική γραμματεία Αθλητισμού, και την αλλαγή χρήσης τους.

«Η άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών και ΠΑΕ, κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει» εκτίμησε η κα Φούντα, ενώ ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕΣπύρος Χαλβατζής, δήλωσε πως το κόμμα του, αν και επιθυμεί την κατασκευή του γηπέδου, θα καταψηφίσει τα δύο άρθρα, καθώς διαφωνεί με το να γίνει το γήπεδο «ιδιοκτησίας μιας επιχείρησης, όπως προτείνεται στο νομοσχέδιο». Ο κ. Χαλβατζής στηλίτευσε επίσης το «νομικό παραθυράκι - τον ισχυρισμό ότι τα δέντρα του άλσους είναι θάμνοι, καθώς έχουν ύψος μικρότερο από 1,5 μέτρο» και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι έκανε «κωλοτούμπα» σε σχέση με τις προεκλογικές του θέσεις.


pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki