Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Πληθωρισμός εμπορικών κέντρων

Εγκαινιάστηκε το Mall of Berlin, ένα εμπορικό κέντρο 270 καταστημάτων και 100.000 τ.μ., το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στην Ποτσντάμερ Πλατς. Μάλιστα, στόχος της Harald Huth, της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από το νέο κέντρο, είναι η άμεση αύξηση της διαθέσιμης εκμισθώσιμης επιφάνειας κατά επιπλέον 30.000 τ.μ., γεγονός που θα καταστήσει το Mall of Berlin το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Γερμανίας. Σύμφωνα με στοιχεία της Jones Lang LaSalle, υπολογίζεται ότι λειτουργούν 40 εμπορικά κέντρα στη γερμανική πρωτεύουσα, αριθμός που κρίνεται υπεράριθμος για τα δεδομένα της πόλης. Μοιραία, κάθε νέο εμπορικό κέντρο θέτει σε άμεσο κίνδυνο τα πιο αδύναμα κέντρα, τα οποία έχουν κατασκευαστεί πριν από αρκετά χρόνια.

Νέο MALL

Την προσεχή άνοιξη αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το δεύτερο εμπορικό κέντρο του ομίλου της Βιοχάλκο μετά το River West που βρίσκεται στη Λ. Κηφισού. Ο λόγος, για το Mare West, το οποίο προβλέπεται να πραγματοποιήσει εγκαίνια την άνοιξη του 2015, έχοντας ξεκινήσει να κατασκευάζεται ήδη από το τέλος του 2013. Το νέο κέντρο είναι συνολικής επιφάνειας 15.000 τ.μ. και κατασκευάζεται στην περιοχή της Κορίνθου, σε ιδιόκτητη έκταση του ομίλου επιφάνειας 72 στρεμμάτων, που στέγαζε την εταιρεία Σωληνουργεία Κορίνθου. Πρόκειται για επένδυση που εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 10 εκατ. ευρώ, την οποία υλοποιεί η θυγατρική εταιρεία του ομίλου της Βιοχάλκο, Noval A.E. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το κέντρο προβλέπεται να αποφέρει στον όμιλο ετήσια έσοδα ύψους 1,8 εκατ. ευρώ από την ενοικίαση των καταστημάτων. Οπως ανακοινώθηκε εντός της εβδομάδας, ήδη έχουν ολοκληρωθεί συμφωνίες μισθώσεων για το 75% των εκμισθώσιμων επιφανειών του εμπορικού κέντρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν το 1/3 της επιφάνειας, δηλαδή 5.000 τ.μ. θα μισθωθούν από τη λιανεμπορική αλυσίδα Σκλαβενίτης, η οποία με την κίνησή της αυτή προχωρεί στο πρώτο της βήμα για τη δραστηριοποίησή της εκτός Αττικής. Το εμπορικό πάρκο Mare West κατασκευάζεται σε μια περιοχή που βρίσκεται επί της παλαιάς εθνικής οδού Πατρών - Κορίνθου, διαθέτοντας 300 μέτρα μέτωπο στη θάλασσα από τη μία πλευρά και θέα στο κάστρο της Ακροκορίνθου από την άλλη. Το νέο κέντρο αναμένεται να εξυπηρετεί την αγορά της Βορειοανατολικής Πελοποννήσου, η οποία, σύμφωνα με τη διοίκηση της Βιοχάλκο, προσφέρει ενδιαφέροντα δημογραφικά χαρακτηριστικά και υψηλό διαθέσιμο εισόδημα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με την εταιρεία, το Mare West αναμένεται να απευθυνθεί στους κατοίκους μιας σειράς περιοχών πέριξ της Κορίνθου, όπως το Κιάτο, το Λουτράκι και το Αργος. Οσον αφορά το υφιστάμενο εμπορικό κέντρο River West, η Βιοχάλκο μελετά την επέκτασή του μέσω της αγοράς γειτονικών κτιρίων. Υπενθυμίζεται ότι το κέντρο ξεκίνησε τη λειτουργία του την άνοιξη του 2011, με το κόστος της επένδυσης να ανέρχεται σε 35 εκατ. ευρώ. Το κέντρο των 20.000 τ.μ. (15.000 τ.μ. η επιφάνεια εκμίσθωσης) ξεκίνησε να λειτουργεί έχοντας μισθωμένο το 70% της επιφάνειάς του. Σήμερα, το αντίστοιχο ποσοστό έχει αυξηθεί σε πάνω από 90%, δείγμα της αποδοχής του από την αγορά.

Ξεπούλημα με ...σχέδιο

Το στρατηγικό σχέδιο για την αποτελεσματικότερη και περισσότερο διαφανή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, με βάση τους όρους και τους κανόνες που έχουν συμφωνηθεί με τους πιστωτές, παρουσιάστηκε χθες από το υπουργείο Οικονομικών και την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το αποκαλούμενο υπερταμείο.

 

Το σχέδιο που εκπονήθηκε από την ΕΕΣΥΠ, βάσει των κατευθύνσεων που έδωσε η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ και αποτελεί το δεύτερο βήμα στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Πρόκειται να ακολουθήσουν το τρίτο βήμα, που είναι η παρουσίαση των επιμέρους επιχειρηματικών σχεδίων από την κάθε επιχείρηση, και, τέλος, η δημιουργία του μηχανισμού υλοποίησης των κοινών στόχων, μεταξύ ΕΕΣΥΠ, επιχείρησης και κυβέρνησης (μηχανισμός συντονισμού).

 

Το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει μια αρχική αποτύπωση των περιουσιακών στοιχείων, τις προκλήσεις/ευκαιρίες που παρουσιάζουν και κάποια μέτρα και στοχεύσεις που θα βελτιώσουν άμεσα τη λειτουργία, την αποτελεσματικότητα και την αξία τους. Επίσης, προτείνεται η εξέταση μέτρων που θα εφαρμοστούν σε πιο μακροπρόθεσμη βάση και τα οποία θα μεγιστοποιήσουν την αξία των περιουσιακών στοιχείων.

 

Το σχέδιο δεν αφορά όλα τα περιουσιακά στοιχεία του υπερταμείου, π.χ. ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ.

 

Κυρίως, όμως, αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και τις συμμετοχές στις ΔΕΚΟ που παραχώρησε το ελληνικό Δημόσιο πριν από λίγους μήνες στην ΕΕΣΥΠ. Συγκεκριμένα, το βάρος δίδεται κυρίως στην ΕΤΑΔ, τον ΟΑΣΑ, τα ΕΛΤΑ, τη ΔΕΘ - Helexpo και άλλες μικρότερες ΔΕΚΟ, όπως είναι η Ελληνικές Αλυκές, ο ΟΚΑΑ, η ΚΑΘ κ.ά. Επιπλέον, στο σχέδιο δεν συγκαταλέγονται οι εταιρικές συμμετοχές που ελέγχονται μειοψηφικά από την ΕΕΣΥΠ (π.χ. ΔΑΑ). Επιπροσθέτως, αξίζει να σημειωθεί ότι περιλαμβάνει κυρίως ποιοτικούς στόχους και όχι ποσοτικούς. Αυτοί αναμένεται να αποτυπωθούν στα επιμέρους επιχειρησιακά σχέδια.

Βασικό άξονα έργου  αποτελούν η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και η ανάδειξη και αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας. Προτεραιότητα, , είναι η συστηματική καταγραφή, εξυγίανση και ωρίμανση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού ακινήτων, προκειμένου μέσω της κατάλληλης αξιοποίησης να αυξηθούν τα έσοδα και η αξία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

 

Το χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ περιλαμβάνει περίπου 72.000 ακίνητα σε τρεις βασικές κατηγορίες ακινήτων: α) Τουριστικά ακίνητα. β) Ολυμπιακά ακίνητα. γ) Και διάφορες κατηγορίες ακινήτων που προέρχονται κυρίως από την πρώην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ). Οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες που η ΕΕΣΥΠ θέτει για την ΕΤΑΔ είναι:

 

1. Η καθιέρωση του θεσμικού ρόλου της ΕΤΑΔ στην αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας και η διαμόρφωση ενός «καθαρού» και «αξιοποιήσιμου»χαρτοφυλακίου ακινήτων. Επίσης, επιδίωξη είναι η μεταφορά νέων ακινήτων στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ από άλλους φορείς/υπουργεία, το ξεκαθάρισμα με τα καταπατημένα και κατεχόμενα ακίνητα. Οσα ακίνητα δεν θεωρούνται αξιοποιήσιμα ή ζημιογόνα προτείνεται να επιστραφούν στο ελληνικό Δημόσιο.

 

2. Επιτάχυνση της εξυγίανσης, ωρίμανσης και αξιοποίησης των ακινήτων. Επιδίωξη εδώ είναι η αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης του συνόλου της ακίνητης περιουσίας, μέσω της επικαιροποίησης και του εμπλουτισμού του GIS/MIS ακινήτων.

 

3. Αύξηση των εσόδων και της κερδοφορίας, μέσω ελέγχου και επικαιροποίησης των υφιστάμενων συμβάσεων μίσθωσης και παραχώρησης, εξορθολογισμού των λειτουργικών δαπανών, σύναψης επιχειρηματικών και στρατηγικών συνεργασιών, ενίσχυσης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών (e-auctions) κ.ά.

 

4. Συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας μέσω αξιοποίησης ακινήτων με αναπτυξιακή προοπτική (τουρισμός, logistics, κ.λπ.)

Ποιά ακίνητα κινούνται στην αγορά

Παλιότερες, μικρότερης επιφάνειας και χαμηλότερης αξίας κατοικίες σε μεσαίου κόστους περιοχές αποτελούν σήμερα τον «κορμό» της ζήτησης στην αγορά, καθώς προτιμώνται απ’ όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους, τάση που αποτυπώθηκε και το 2014, και μάλιστα με αυξημένη ένταση. Αυτό επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η ετήσια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, στην οποία τονίζεται ότι πλέον καταγράφεται και αυξημένο ενδιαφέρον για ακίνητα μικρής και μεσαίας αξίας, τα οποία θεωρούνται εναλλακτικές μορφές εξασφάλισης των αποταμιεύσεων των νοικοκυριών και αποτελούν πλέον επενδυτικές επιλογές. Σε αυτό εκτιμάται ότι συνέβαλε και η σημαντική μείωση του φόρου μεταβιβάσεων ακινήτων (στο 3% από το 2014), η οποία αναμένεται και στο μέλλον να συμβάλει στην αύξηση της πολύ χαμηλής συχνότητας μεταπώλησης των ακινήτων στην εγχώρια αγορά. Πάντως, σύμφωνα με την ΤτΕ, οι πτωτικές τάσεις στις τιμές των κατοικιών θα διατηρηθούν και κατά τα προσεχή τρίμηνα, έστω και με πιο συγκρατημένο ρυθμό. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η σταδιακή σταθεροποίηση της αγοράς κατοικίας θα μπορούσε να συμβάλει και στη διευθέτηση του ζητήματος των επισφαλών δανείων.

Το τεφτέρι του ΕΝΦΙΑ

Αν και δεν έχουν φέτος αλλάξει οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια είτε για τη μείωση στο 50% είτε για την πλήρη απαλλαγή από τον φόρο ακίνητης περιουσίας, η διαφορά έγκειται στο ότι θα έχουμε πολύ περισσότερους δικαιούχους, δεδομένου ότι πολλοί θα δηλώσουν χαμηλότερα εισοδήματα λόγω της πανδημίας σε σχέση με το 2019.

Πλήρη απαλλαγή στον ΕΝΦΙΑ δικαιούνται:

Οσοι ανήκουν στην κατηγορία ΑμΕΑ με 80% αναπηρία και φορολογητέο εισόδημα τις 12.000 ευρώ,

Οι τρίτεκνοι που έχουν οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα 16.000 ευρώ και

Οι πολύτεκνοι που θα έχουν εισόδημα έως 17.000 ευρώ, ενώ για κάθε επιπλέον τέκνο (άνω των τεσσάρων) προσαυξάνεται το όριο του εισοδήματος κατά 1.000 ευρώ.

Παράλληλα, θα πρέπει το σύνολο της επιφάνειας της ακίνητης περιουσίας να μην ξεπερνά τα 150 τ.μ..

 

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες του imerisia.gr, μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ του 2021 για 6 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο, υπό την αίρεση τυχόν ανατροπών που μπορεί να προκαλέσει η εξέλιξη της πανδημίας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχουν συμφωνήσει κυβέρνηση και θεσμοί, στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζονται να τρέξει η άσκηση της ευθυγράμμισης των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές που πρέπει να ολοκληρωθεί έως τον προσεχή Μάρτιο.

 

Στη συνέχεια σχεδιάζεται, εφόσον τηρηθούν οι προβλεπόμενοι χρόνοι, έως τα τέλη Απριλίου να έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ με ουδέτερο δημοσιονομικά τρόπο. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί για νέα μείωση του φόρου κατά 8%, ενώ το 2019 προχώρησε σε μεσοσταθμική μείωση του φόρου κατά 22%.

 

Αυτό στο οποίο δεν έχουν καταλήξει στο υπουργείο Οικονομικών και εξετάζουν είναι εάν η μείωση θα γίνει στον κύριο ή τον συμπληρωματικό φόρο, που καταβάλλουν όσοι έχουν ακίνητη περιουσία άνω των 250.000 ευρώ. Στην περίπτωση που επιλεγεί η μείωση στον κύριο φόρο θα αφορά τη χαμηλή και μεσαία ακίνητη περιουσία έως 150.000 με 200.000 ευρώ. Στην αντίθετη περίπτωση, θα αφορά πιο μεγάλα εισοδήματα και θα ικανοποιήσει την μεσαία τάξη.

 

 

Ο δημοσιονομικός χώρος για τη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ σχεδιάζεται να προκύψει από την ένταξη περίπου 3.000 νέων περιοχών στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αλλά και από την εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές.

 

Στην πρώτη περίπτωση, η ένταξη των 3.000 νέων περιοχών, που μέχρι σήμερα παραμένουν στο απυρόβλητο της Εφορίας, στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών εκτιμάται ότι θα φέρει  μεγάλες αυξήσεις και πρόσθετα έσοδα στο κράτος. Πρόκειται κυρίως για ιδιαίτερα δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως για παράδειγμα η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Πάρος και η Κέρκυρα όπου οι φορολογητέες αξίες θα είναι δεκαπλάσιες και ενδεχομένως εικοσαπλάσιες συγκριτικά με τις σημερινές και οι ιδιοκτήτες καταβάλουν χαμηλό φόρο.

 

Στη δεύτερη περίπτωση, θα υπάρξουν αυξήσεις σε πολλές περιοχές. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκτιμητές ακινήτων που έχουν παραδώσει στο οικονομικό επιτελείο τις εισηγήσεις τους για τις νέες τιμές ζώνης προτείνουν αυξήσεις 30%, 50%, 100% ή 150% σε ορισμένες περιοχές. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις που προτείνουν οι εκτιμητές ακινήτων εντοπίζονται στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας, που επωφελήθηκαν σημαντικά από την αύξηση της ζήτησης κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών λόγω της άνθησης του φαινομένου Airbnb αλλά και περιοχές των νοτίων προαστείων.

 

Από αυτές τις δύο παρεμβάσεις αναμένεται να εξευρεθεί ένα ποσό που μπορεί να φτάσει και έως 500 εκατομμύρια ευρώ ώστε να χρηματοδοτηθούν τα σχέδια για τη νέα μείωση στον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων.

 

Αυτό θα επιτευχθεί μέσω της αύξησης των συντελεστών υπολογισμού του φόρου. Σήμερα, περιουσίες με αξία έως 60.000 ευρώ  έχουν έκπτωση φόρου 30% και μπορεί η έκπτωση να διαμορφωθεί στο 45% με  50%. Περιουσίες έως 80.000 ευρώ έχουν έκπτωση 27%  και είναι  πιθανό να διαμορφωθούν στο  35% με  40%. Περιουσίες έως 100.000 που  έχουν έκπτωση 25% θα διαμορφωθούν στο 30% με  35%. Για τις μεταβιβάσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονικές παροχές, δωρεές) οι αλλαγές στις τιμές ζώνης αναμένεται να ενεργοποιηθούν από το 2022 - χωρίς ωστόσο να έχει κλειδώσει ο ακριβή χρόνος -δίνοντας έτσι το χρονικό περιθώριο στους φορολογούμενους να προχωρήσουν σε μεταβιβάσεις ακινήτων με τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες.

 

Εάν η κυβέρνηση μειώσει τον συμπληρωματικό φόρο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας θα καταστεί πιο δίκαιη και θα στηριχθεί η μεσαία τάξη αφού τον φόρο πληρώνουν περίπου 450.000 ιδιοκτήτες  που έχουν κτίσματα εντός σχεδίου και οικόπεδα αντικειμενικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ.

 

Το δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται περίπου στα 625 εκατ. ευρώ για φυσικά και νομικά πρόσωπα  ενώ  ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα,  η επιβάρυνση αγγίζει  τα 358 εκατ. ευρώ. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που  θα μπορούσε αρχικά να μειωθεί ο φόρος για αυτή.

 

Σημειώνεται ότι και η Επιτροπή Πισσαρίδη στην έκθεσή της για το σχέδιο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας  τονίζει ότι η κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ θα έδινε ισχυρή ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη. Στο γενικό πλαίσιο των αλλαγών που προτείνονται στη δομή της φορολογίας, η Επιτροπή Πισσαρίδη τονίζει ότι «οι φόροι στην ακίνητη περιουσία πρέπει να εξορθολογιστούν, να ενοποιηθούν και να περάσουν σε τοπικό επίπεδο. Η κατάργηση του "συμπληρωματικού φόρου" για τους ιδιώτες θα μειώσει τις στρεβλώσεις και θα ενισχύσει την αγορά ακινήτων».

 

Αντίστοιχη πρόταση  είχε διατυπώσει και το ΙΟΒΕ τονίζοντας την αναγκαιότητα ελάφρυνσης των βαρών στη μεγάλη περιουσία για να τονωθεί η οικοδομή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ με την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ το ΑΕΠ θα ενισχυόταν κατά 1,1 έως 1,4 δισ. ευρώ το χρόνο, ενώ σε μια πενταετία θα μπορούσαν να δημιουργηθούν περισσότερες από 33.000 θέσεις εργασίας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki