Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Πανεπιστημίου : Πεζοδρόμηση στο πόδι;

"Για λόγους βιωματικούς και όχι δημοσίων σχέσεων", 32 πολίτες της Αθήνας, αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, πανεπιστημιακοί, ένας πρώην υπουργός Χωροταξίας και δύο πρώην υφυπουργοί ΠΕΧΩΔΕ απαιτούν να μην ξεκινήσουν οι εργασίες πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου, καθώς δεν έχουν απαντηθεί κρίσιμα ερωτήματα και δεν έχουν διασφαλιστεί οι απαιτούμενες προϋποθέσεις. Στο σχετικό κείμενο εξηγούν αναλυτικά τους λόγους της αντίθεσής τους και θέτουν σειρά ερωτημάτων.

Όπως επισημαίνουν: "Αναγγέλθηκε η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου που θα βασίζεται σε μελέτη που χρηματοδοτεί το ίδρυμα Ωνάση. Η κατασκευή προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί (προϋπολογισμός μέχρι σήμερα περί τα 92 εκατ. ευρώ) από το κράτος μέσω των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Είναι οπωσδήποτε πρωτότυπο η πρωτοβουλία να λαμβάνεται και οι μελέτες για ένα δημόσιο έργο να εκπονούνται από ιδιωτικό φορέα, βάσει μάλιστα, επίσης πρωτότυπου -και πάντως παράτυπου- ιδιωτικού διαγωνισμού. Δεν είναι απλώς ένα δημόσιο έργο Όμως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου -και τα όποια συνοδά έργα- δεν είναι απλώς ένα δημόσιο έργο. Είναι έργο κλίμακας, για το οποίο δεν έχει καν εξεταστεί εάν η πραγματοποίησή του θα διευκολύνει την επανακατοίκηση του ιστορικού κέντρου ή θα οδηγήσει στην περαιτέρω ερήμωσή του. Δεν έχει εξάλλου αποφασιστεί νομίμως η προτεραιότητα της υλοποίησής του υπό το πρίσμα των σημερινών συνθηκών λειτουργίας της Αθήνας, της πραγματικής υποβάθμισης του ιστορικού πυρήνα της, αλλά και της παρούσας οικονομικής συγκυρίας. Πρόκειται για μείζον έργο που θα επηρεάσει τη μορφή και τη ζωή της πρωτεύουσας για τις επόμενες δεκαετίες και δεν έχει καμία σχέση με προηγούμενες πεζοδρομήσεις (π.χ. Δ. Αρεοπαγίτου, Βουκουρεστίου, Ερμού κ.λπ., τις οποίες υποστηρίξαμε και έχουν ομορφύνει την πόλη). Τέτοια έργα, που απαιτούν μείζονες αποφάσεις, οφείλουν να ακολουθούν τα θεσμοθετημένα στάδια των μελετών και της διαβούλευσης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η απόφαση ελήφθη ιδιωτικώς και στο παραπέντε εκπονούνται κάποιες κουτσουρεμένες μελέτες -χρήσεων γης, κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικών επιπτώσεων- με απευθείας αναθέσεις για να υποστηρίξουν εκ των υστέρων την ειλημμένη απόφαση. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά, όπως το εάν έχουν εκπονηθεί: 1) Μελέτη σκοπιμότητας. 2) Ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές μελέτες -και βάσει ποίων στοιχείων- που να προβλέπουν τι θα γίνει με τον σημερινό φόρτο των μετακινήσεων και ποια τα συμπεράσματά τους. 3) Μελέτη για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτής της πεζοδρόμησης (συμπεριλαμβανομένης της μόλυνσης της ατμόσφαιρας) και της συνεπακόλουθης διοχέτευσης, έστω μέρους, της κυκλοφορίας σε άλλες οδούς και ποιες. 4) Μελέτες για τις κοινωνικές επιπτώσεις από την πεζοδρόμηση. 5) Μελέτη επιπτώσεων στις άμεσα γειτονικές και στις γενικότερα επηρεαζόμενες περιοχές της Αθήνας. Είναι σαφές πως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου απαιτεί την εκπόνηση όλων των παραπάνω μελετών, καθώς και την πραγματοποίηση διάφορων προηγούμενων έργων και δράσεων που θα αμβλύνουν τις επιπτώσεις και που αποτελούν προαπαιτούμενα για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ποια είναι αυτά; Θα χρηματοδοτηθούν και αυτά από το ΕΣΠΑ; Έχει προγραμματιστεί η υλοποίησή τους; Πότε θα γίνουν; Αν γίνουν, θα είναι πριν από τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας οχημάτων στην Πανεπιστημίου; Συνδέεται με την ύπαρξη της Αθήνας Επειδή πιστεύουμε ότι προωθείται 'στην τούρλα του Σαββάτου' το πιο δραστικό έργο για τη ζωή και τελικά την ύπαρξη της Αθήνας χωρίς να εξεταστούν διεξοδικά οι επιπτώσεις του, χωρίς να υπάρχει η βεβαιότητα της συντονισμένης και συνεχούς συνεργασίας όλων των φορέων που τυχόν εμπλέκονται (υπουργεία, δήμοι, αστυνομία κ.λπ.), θεωρούμε ότι το έργο δεν πρέπει να προωθηθεί, πρέπει να προηγηθεί έγκυρη και λεπτομερής μελέτη και σε βάθος διαβούλευση και μόνον τότε, αν τα αποτελέσματα είναι θετικά, να προχωρήσει η υλοποίησή του. Σήμερα, με τις υπάρχουσες συνθήκες, είναι ορατός ο κίνδυνος, αν όχι η βεβαιότητα, ότι η υλοποίηση του έργου θα σημάνει την οριστική καταστροφή της Αθήνας. Και εμείς που υπογράφουμε την Αθήνα την αγαπάμε, την πονάμε και θέλουμε να γίνει η πόλη που θα αντιστοιχεί στην αγάπη μας. Για λόγους βιωματικούς και όχι δημοσίων σχέσεων".

Παζαρι για τις μισθώσεις

Να παραμείνει ως έχει το καθεστώς στις υπάρχουσες εμπορικές μισθώσεις, η διάρκεια των οποίων είναι δώδεκα χρόνια και να μειωθεί η διάρκεια των νέων συμβολαίων στα τρία χρόνια είναι η συμβιβαστική πρόταση της κυβέρνησης προς την τρόικα. Για τις υπάρχουσες μισθώσεις, προτείνεται στην τρόικα να γίνουν παρεμβάσεις μόνο στον χρόνο προειδοποίησης και στις αποζημιώσεις. Τόσο η τρόικα όσο και οι ιδιοκτήτες ακινήτων ζητούν πλήρη απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων, ενώ οι έμποροι αντιπρότειναν συμβόλαια έξι συν έξι χρόνων, με κοινή συμφωνία ιδιοκτήτη - ενοικιαστή για την ανανέωση στην εξαετία. Το θέμα των εμπορικών μισθώσεων «κανονικά θα πρέπει να κλείσει μέχρι το τέλος του μήνα», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, αν και εμφανίστηκε επιφυλακτικός για το αν ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί

Ιδού ποιοί βγάζουν λεφτά απο τα ακίνητα

Ξεκινά η διαδικασία ξεκαθαρίσματος των ακινήτων που θα εισέλθουν στην τιτλοποίηση που επιδιώκει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, αναμένεται το διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε. να εγκρίνει διαγωνισμό, μέσα από τον οποίο θα προσληφθεί ο ανάδοχος (ή οι ανάδοχοι) που θα αναλάβει να διευθετήσει τις εκκρεμότητες με τους τίτλους ιδιοκτησίας περίπου τριών χιλιάδων ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα τα οποία θα εισφερθούν και θα συμμετάσχουν σε μια ή περισσότερες τιτλοποιήσεις που θα επιδιώξει το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες έχει προϋπολογισμό 7 εκατ. ευρώ και στόχος είναι το έργο να υλοποιηθεί από τρεις αναδόχους. Στις βασικές υποχρεώσεις των αναδόχων είναι να δημιουργήσουν στο ΤΑΙΠΕΔ την πρώτη φουρνιά «καθαρών» ακινήτων μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Η πρώτη αυτή ομάδα ακινήτων εκτιμάται ότι θα περιλάβει περίπου 1.000 ακίνητα, και θα επιτρέψει την τιτλοποίησή τους με στόχο την άντληση 350 έως 500 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η σχεδιαζόμενη τιτλοποίηση δεν έχει οριστικοποιηθεί ως το καταλληλότερο μοντέλο αξιοποίησης των ακινήτων του ελληνικού Δημοσίου. Για το Ταμείο παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιλεγεί το μοντέλο της μετοχοποίησης μιας εταιρείας, στην οποία θα εισφερθούν τα συγκεκριμένα ακίνητα. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το μοντέλο της μετοχοποίησης μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα σε βάθος χρόνου, αλλά όχι ευθύς εξαρχής όπως ενδιαφέρει το ΤΑΙΠΕΔ. Από την άλλη πλευρά, η τιτλοποίηση φέρνει περισσότερα έσοδα «μπροστά», αλλά θα είναι λιγότερο αποδοτική σε βάθος χρόνου. Καθώς όμως το ταμείο πιέζεται να φέρει έσοδα μπροστά, η διαδικασία της τιτλοποίησης θεωρείται πιο πιθανή. Επίσης, στελέχη της αγοράς αμφισβητούν το ενδεχόμενο το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε μια έκδοση (τίτλου ή μετοχών) μέχρι τα τέλη του έτους. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει υποσχεθεί μια έκδοση μέχρι τον Νοέμβριο του 2014, αλλά οι άνθρωποι της αγοράς ισχυρίζονται ότι το έργο του «ξεκαθαρίσματος» των ακινήτων στην ΕΤΑΔ χρειάζεται χρόνο και δεν θα είναι μια τόσο εύκολη υπόθεση. Στο μεταξύ, συγκρατημένα αισιόδοξα εμφανίσθηκαν τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, την επομένη του πρώτου γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών της χώρας. Το εκλογικό αποτέλεσμα εκλαμβάνεται ως ψήφος υπέρ των αποκρατικοποιήσεων, παρόλο που τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. αναμένουν και την έκβαση της αναμέτρησης την ερχόμενη Κυριακή.

Φορος Υπεραξίας : Ενας φόρος του...ποδαριού

Η προχειρότητα με την οποία αντιμετώπισε το θέμα της επιβολής φόρου υπεραξίας το υπουργείο Οικονομικών είχε αποτέλεσμα ο νόμος να μοιάζει με σταυρόλεξο και κανένας να μην μπορεί να καταλάβει πώς θα εφαρμοστεί. Στην ήδη αναιμική κίνηση στις αγοραπωλησίες ήρθε να προστεθεί και η αποχή των συμβολαιογράφων από την κατάρτιση συμβολαιογραφικών πράξεων, καθώς όπως αναφέρουν τα προβλήματα που παρουσιάζει ο νέος νόμος θα τα πληρώσουν ακριβά όσοι συνάδελφοί τους κάνουν λάθος στην απόδοση του φόρου. Η Συντονιστική Επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος έχει αποφασίσει να απέχει έως ότου το υπουργείο Οικονομικών δώσει λύση σε όλα τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί από τις πρώτες μέρες εφαρμογής του νόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών, μετά τις έντονες αντιδράσεις που υπήρξαν, σχεδιάζει να απαλλάξει τους συμβολαιογράφους από τον υπολογισμό του φόρου και προσανατολίζεται να εκδώσει απόφαση με την οποία θα ορίζει ότι πριν από την υπογραφή των συμβολαίων οι φορολογούμενοι θα πρέπει να υποβάλουν στην Εφορία φόρο υπεραξίας. Στη συνέχεια, η Εφορία θα υπολογίζει και θα βεβαιώνει το φόρο, ώστε να εκδώσει Ταυτότητα Οφειλής, με το ποσό του φόρου που θα πρέπει να πληρώσει ο πωλητής του ακινήτου. Ωστόσο, την παρακράτηση του φόρου θα την κάνει ο συμβολαιογράφος, τον οποίο και θα αποδίδει στο Δημόσιο.

Παράλληλα, μαζί με την απόφαση για τον υπολογισμό και την παρακράτηση του φόρου, το υπουργείο θα εκδώσει και απόφαση με την οποία θα καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού της τιμής απόκτησης του ακινήτου στις περιπτώσεις που δεν μπορεί να γίνει από το συμβόλαιο, ώστε ο προσδιορισμός να γίνεται με τη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων και τιμών. Η αγορά και οι συμβολαιογράφοι περιμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις συγκεκριμένες υπουργικές αποφάσεις, με την ελπίδα ότι θα λύνουν μια σειρά από προβλήματα που προς το παρόν έχουν βάλει «φρένο» σε οποιαδήποτε αγοραπωλησία σχεδιάζεται να γίνει. Μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι πωλήσεις ακινήτων από αντιπαροχή, τα ακίνητα που ιδιοκτησία τους αφορά χρησικτησία, ακίνητα που στα συμβόλαια αγοράς δεν αναγράφονται τιμές κ.ά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των συμβολαιογράφων, με τη συγκεκριμένη διαδικασία που θεσμοθετήθηκε ο φόρος υπεραξίας 15% είναι ανεφάρμοστος στην πράξη, καθώς παρουσιάζει πολλές ατέλειες, ενώ ταυτόχρονα «εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τα φορολογικά συμφέροντα του πωλητή-φορολογουμένου». Πρόκειται για τον «κρυφό» φόρο που επιβάλλεται στους πωλητές των ακινήτων, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις θα κληθούν να πληρώσουν υπέρογκα ποσά, εάν δεν μετακυλίσουν το κόστος στους αγοραστές. Ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται στη διαφορά που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και στην τιμή πώλησης του ακινήτου. Ωστόσο, μέχρι σήμερα το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει εκδώσει τη διευκρινιστική εγκύκλιο με την οποία θα ξεκαθαρίζεται το νέο φορολογικό τοπίο στις μεταβιβάσεις ακινήτων, με αποτέλεσμα να παραμένουν τα κενά και οι συμβολαιογράφοι να μην μπορούν να προχωρήσουν στη σύνταξη των συμβολαίων.

Οπως αναφέρουν συμβολαιογράφοι, αυτή τη στιγμή, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων αγοραπωλησιών ακινήτων, είναι αδύνατον να υπολογιστεί η αξία κτήσης τους, ώστε να υπολογιστεί ο φόρος υπεραξίας επί της τιμής πώλησης. Παράλληλα, χωρίς αντίκρισμα, όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς ακινήτου, είναι το αφορολόγητο όριο των 25.000 ευρώ, καθώς θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να έχει διακρατήσει το ακίνητο για πέντε τουλάχιστον έτη και να μην έχει γίνει άλλη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας.

Πότε δίδεται το μπονους

Εξαιρούνται από το νέο ενεργειακό «μπόνους» όσα ακίνητα έχουν ενταχθεί ήδη στο πρόγραμμα «εξοικονόμηση κατ' οίκον» και από το στατικό «μπόνους» κτήρια τα οποία έχουν ενταχθεί σε προγράμματα αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές (σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση).

* Οι παρεμβάσεις μπορεί να αφορούν τόσο στο κέλυφος του κτηρίου, περιλαμβανομένων των ανοιγμάτων, όσο και στα συστήματα θέρμανσης, ψύξης, κλιματισμού και παροχής ζεστού νερού χρήσης. Παράλληλα οι παρεμβάσεις για επισκευή - αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντος οργανισμού υλοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και προδιαγραφές που ισχύουν για τις υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις φέρουσας ικανότητας σύμφωνα με τον Κανονισμό Επεμβάσεων (ΚΑΝΕΠΕ) ή σύμφωνα με τη νομοθεσία που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας δόμησης του κτηρίου, ύστερα από μελέτη και τεχνική έκθεση από αρμόδιο μηχανικό.

* Για το συμψηφισμό λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για αγορά υλικών - εξοπλισμού, καθώς και για πρόσθετες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης - αποκομιδής, τοποθέτησης - εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμάτων κ.λπ., καθώς και για την παροχή υπηρεσιών ενεργειακής επιθεώρησης. Στις δαπάνες δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ.

* Το «μπόνους» ισχύει εφόσον οι παρεμβάσεις γίνονται με βεβαίωση μηχανικού, καλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτηρίων (ΚΕΝΑΚ), επιφέρουν αναβάθμιση του κτηρίου κατά μία τουλάχιστον ενεργειακή κατηγορία, ή ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτηρίου αναφοράς.

* Η συνδρομή των προϋποθέσεων διαπιστώνεται αποκλειστικά κατόπιν διενέργειας δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων στο κτήριο. Η πρώτη λαμβάνει χώρα μετά την υπαγωγή του κτηρίου στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 και πριν από την έναρξη των παρεμβάσεων και η δεύτερη μετά την ολοκλήρωση αυτών για τη διαπίστωση της ορθής υλοποίησης των παρεμβάσεων και της επίτευξης του ενεργειακού στόχου.

Σε κάθε περίπτωση το «μπόνους» θα δίνεται με βεβαίωση του μηχανικού. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός υποβάλλει στο ηλεκτρονικό σύστημα του νόμου 4178/2013 τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και υπεύθυνη δήλωση ότι τα στοιχεία έχουν ελεγχθεί για την ορθότητα και την πληρότητά τους και ότι τα παραστατικά που υποβάλλονται αντιστοιχούν στις εργασίες που έχουν δηλωθεί και πραγματοποιηθεί για την ενεργειακή αναβάθμιση ή τη στατική ενίσχυση της ιδιοκτησίας ή του ακινήτου

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki