Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οικοδομη προς εξαφάνιση

Με μεγάλη πτώση κατά 28,1% στον όγκο, άρχισε το 2013 για την οικοδομική δραστηριότητα στη χώρα. Ενώ, η μείωση κατά 35,6% στον αριθμό των αδειών που εκδόθηκαν τον Ιανουάριο, προοιωνίζεται ότι και τους επόμενους μήνες, η πάλαι ποτέ «ατμομηχανή της οικονομίας» θα παραμείνει «υπό το μηδέν». Πόσω μάλλον, εάν επέλθουν από το β΄ εξάμηνο και αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες σε περιοχές της χώρας. Ειδικότερα, από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), δημοσιοποιήθηκαν τα εξής: Το μέγεθος της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας στο σύνολο της χώρας, ανήλθε τον Ιανουάριο εφέτος σε 1.406 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 255,1 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 1.021,9 χιλιάδες m3 όγκου. Παρουσίασε, μείωση κατά 35,6% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 31,3% στην επιφάνεια και κατά 28,1% στον όγκο, σε σχέση µε τον αντίστοιχο μήνα του 2012.

Εμπαιγμός τραπεζών

Αυστηρές συστάσεις για την έγκαιρη χορήγηση των βεβαιώσεων οφειλών που αφορούν στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά απευθύνει προς τις τράπεζες ο Συνήγορος του Καταναλωτή υπενθυμίζοντας τα υψηλά πρόστιμα που θα αντιμετωπίσουν στην περίπτωση καθυστέρησης και τα οποία φτάνουν έως και τα 10.000 ευρώ. Κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα ο Συνήγορος του Καταναλωτή, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, γίνεται αποδέκτης πλήθους παραπόνων από πολίτες-καταναλωτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται να υπαχθούν στις προστατευτικές διατάξεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αλλά συναντούν την άρνηση των πιστωτικών ιδρυμάτων να δέχονται προς διεκπεραίωση αιτήματα που τους υποβάλλουν για τη χορήγηση βεβαιώσεων των οφειλών τους. Σύμφωνα με το νόμο, τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται να παραδίδουν στους οφειλέτες, δίχως επιβάρυνση και εντός 10 εργάσιμων ημερών από την υποβολή σχετικού αιτήματος, αναλυτική κατάσταση των οφειλών τους κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα, γνωστοποιώντας παράλληλα το επιτόκιο με το οποίο εκτοκίζεται η κάθε οφειλή, καθώς και το ποσόν που αντιστοιχεί στο 10% της τελευταίας ενήμερης δόσης. Επισημαίνεται ότι τα εν λόγω στοιχεία πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύουν τις αιτήσεις που καταθέτουν οι οφειλέτες στις γραμματείες των αρμόδιων Ειρηνοδικείων για την έναρξη της προβλεπόμενης διαδικασίας ρύθμισης των οφειλών τους. Επισημαίνεται, ακόμη, ότι τυχόν παράβαση της υποχρέωσης των πιστωτικών ιδρυμάτων να χορηγούν αναλυτικές καταστάσεις οφειλών, πλήρεις με όλα τα στοιχεία που ορίζει ο νόμος, επισείει σε βάρος τους την επιβολή προστίμου από τον υπουργό Ανάπτυξης, ανερχόμενου από 500 έως 10.000 ευρώ.

Φορολογία με ανύπαρκτες αξίες

Η κυβέρνηση θα φορολογήσει κατά τρόπο επώδυνο ανύπαρκτες αξίες, όπως η ακίνητη περιουσία. Εχει ξανασυμβεί ποτέ κάτι παρόμοιο, δηλαδή να φορολογείται ως αξία η απαξίωση, την οποία μάλιστα προκάλεσαν οι ίδιοι οι εμπνευστές της φορολόγησης ως υπαίτιοι της κρίσης; Δεν είναι ολοφάνερο ότι η προσδοκώμενη είσπραξη των περίπου 3 δισ. ευρώ από το φόρο ακίνητης περιουσίας θα αφαιρεθεί ουσιαστικά από την αγορά ακυρώνοντας έτσι έναν πολλαπλάσιο κύκλο εργασιών, ο οποίος και τα κρατικά έσοδα θα αύξανε αλλά και θα άμβλυνε άλλα προβλήματα, όπως η ανεργία; Πού αποσκοπεί λοιπόν η επιβολή του ενιαίου φόρου επί των ακινήτων; Στην επιτάχυνση της καθοδικής πορείας της αγοράς ώστε να φθάσει ταχύτερα στον «πάτο», ή στην πλήρη απαξίωση των ακινήτων ώστε τα «φιλέτα» να περιέλθουν στην οικονομική ελίτ αντί πινακίου φακής; Προφανώς και στα δύο. Ποιος μπορεί να ισχυρισθεί σήμερα ότι η ακίνητη περιουσία συνδέεται άμεσα με την οικονομική ρευστότητα του ιδιοκτήτη; Ενώ πριν από την κρίση η σύνδεση ακίνητης περιουσίας και ρευστότητας ήταν αυτονόητη, αφού υπήρχε η ευχέρεια της πώλησης ενός περιουσιακού στοιχείου, σήμερα αυτό είναι αδύνατο. Αντί λοιπόν να φορολογηθεί η ακίνητη περιουσία την περίοδο της ανοικοδόμησης που οδήγησε στην υπεραξία της, φορολογείται τώρα που έχει απαξιωθεί και η οποιαδήποτε αξία της έχει θεωρητικό μόνο χαρακτήρα, αφού πρακτικά η ανταλλακτική της αξία έχει μηδενισθεί, ώστε να αποτελεί βάρος και εφιάλτη για τους ιδιοκτήτες. Η επιβολή του ενιαίου φόρου ακινήτων καθώς και οι επιβαρύνσεις που επιβάλλονται μέχρι σήμερα στα ακίνητα αποδεικνύουν την πλήρη ανικανότητα των μνημονιακών κυβερνήσεων να ανατάξουν, στοιχειωδώς έστω, τον παραγωγικό ιστό της χώρας, ώστε με την ανάπτυξη που θα επέλθει να ακυρωθούν τα μέτρα.

Εξοχική : Το μοντέλο της καταστροφής

Το ισπανικό μοντέλο για την ανάπτυξη της εξοχικής κατοικίας το οποίο αποδείχθηκε καταστροφικό όχι μόνο για την αγορά αλλά και για το περιβάλλον επιχειρείται να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα. Περιβαντολλογικές οργανώσεις επισημαινουν ότι θα είναι  επιβλαβείς  οι νέες ρυθμίσεις για τον τουρισμό που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου «Απλούστευσηγια το κυριότερο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, το φυσικό περιβάλλον,  διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις». Το νομοσχέδιο,  σύμφωνα με το WWF Ελλάς επιδεινώνει το χωροταξικό καθεστώς και διευκολύνει την εντατική και άναρχη δόμηση, την κατάληψη των αιγιαλών και των δασών και την εγκατάλειψη στοιχειωδών περιβαλλοντικών απαιτήσεων για τις τουριστικές εγκαταστάσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με την οργάνωση το νομοσχέδιο:

* Σε πολλά σημεία επιδεινώνει το καθεστώς του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης από το ΥΠΕΚΑ.

* Ανοίγει τον δρόμο για βαριά και μη αντιστρεπτή περιβαλλοντική υποβάθμιση. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ρυθμίσεις για τη χωροθέτηση σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων σε δάση και δασικές εκτάσεις, η δυνατότητα οικοδόμησης τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών μέσα στην παραλία χωρίς οριοθέτηση της τελευταίας, η άρση των περιορισμών του ειδικού χωροταξικού για την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων σε περιοχές Natura, η μείωση των αποστάσεων των τουριστικών εγκαταστάσεων από οχλούσες χρήσεις και η «τακτοποίηση» σωρείας παρανομιών (π.χ. για τουριστικούς λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, τουριστικά καταλύματα), σε βάρος των νομοταγών επιχειρηματιών και του κοινωνικού συνόλου.

* Παραβιάζει την ισχύουσα νομοθεσία προστασίας του περιβάλλοντος, υποκαθιστώντας, π.χ., διαδικασίες αδειοδότησης απαραίτητες για όλους τους εμπλεκόμενους με «βεβαιώσεις υποβολής μελετών», «υπεύθυνες δηλώσεις μηχανικών» κλπ.

* Προάγει ξεπερασμένα μοντέλα που άλλα κράτη εγκαταλείπουν, όπως η ευρεία ανοικοδόμηση τουριστικών κατοικιών, η λειτουργία υφιστάμενων τουριστικών εγκαταστάσεων κατηγορίας Β' χωρίς τις ελάχιστες «πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις», η πολεοδόμηση δημόσιων ακινήτων με ημιτελή έργα υποδομής, η εγκατάσταση χώρων εστίασης και αναψυχής (π.χ. κέντρων διασκέδασης) 10 μέτρα από τον αιγιαλό κτλ.

* Απεμπολεί κρατικά έσοδα από ισχύουσα νομοθεσία, π.χ. με νέα μείωση του ανταλλάγματος χρήσης αιγιαλού από τουριστικές εγκαταστάσεις και τακτοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων ιδιοκτησίας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής στην Αρχαία Ολυμπία.

Ανάλογες θέσεις διατυπώνει και η Ελληνική Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Σύμφωνα με την οργάνωση, το πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης που προωθεί η κυβέρνηση οδηγεί σε μη αναστρέψιμες συνέπειες όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και για την οικονομία και την κοινωνία καθώς:

* Προωθείται η υπερ-δόμηση σε ευαίσθητες περιοχές όπως τα μικρής έκτασης νησιά, οι ορεινές περιοχές, προστατευόμενες περιοχές και αρχαιολογικούς χώρους.

* Προωθούνται οι «οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων» και τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας ως σύγχρονη μορφή τουριστικής επένδυσης, ενώ το πρότυπο αυτό είναι παρωχημένο, με τις γνωστές συνέπειες.

* Επιτρέπονται παρεμβάσεις σε χώρους που είτε γειτνιάζουν είτε βρίσκονται εντός περιοχών Natura και αρχαιολογικών χώρων. * Περιλαμβάνει φωτογραφικές ρυθμίσεις σχετικά με τους τουριστικούς λιμένες.

* Περιέχει διατάξεις που περιορίζουν τα κρατικά έσοδα με χαρακτηριστικό παράδειγμα την μείωση του αντιτίμου χρήσης αιγιαλού. Η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικής δραστηριότητας στα νησιά, λόγω των ευαίσθητων ισορροπιών που τα χαρακτηρίζει (σε επίπεδο τοπίου, φυσικών και πολιτιστικών πόρων), θα πρέπει, σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία, να σχεδιάζεται με βάση την ανάγκη της διατήρησης της μέγιστης δυνατής αυτονομίας των νησιών σε φυσικούς πόρους (ενέργεια, νερό κτλ.) και άρα να είναι εφικτή μόνο όπου η φέρουσα ικανότητα το επιτρέπει.

Εχασε 50%

Στην 31η θέση μεταξύ 64 περιοχών, βρίσκεται πλέον η οδό Ερμού στη λίστα με τους «χρυσούς» εμπορικούς δρόμους του πλανήτη. Η πιο ακριβή «πιάτσα» της Ελλάδας έχει υποχωρήσει τα τελευταία χρόνια δραματικά με βάση της έρευνα της εταιρείας συμβούλων Cushman & Wakefield. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2007 βρισκόταν στις 10 ακριβότερες οδούς του κόσμου, και συγκεκριμένα στην 9η θέση με 3.600 ευρώ ανά τ.μ. το χρόνο, δηλαδή 300 ευρώ/τ.μ. το μήνα. Η πιο ακριβή «βιτρίνα» της Ελλάδας το 2006 βρισκόταν στην 10η θέση στον πίνακα, αλλά σταδιακά, λόγω της κρίσης, υποχώρησε. Σύμφωνα με την επικεφαλής της Proprius member of C&W Alliance Νίκη Σύμπουρα «Στην Ελλάδα τα ενοίκια σε εμπορικούς δρόμους ειναι μειωμένα σε ποσοστό 40% εως και 60% χαμηλότερα από τα πρό κρίσης επίπεδα με τους περισσότερους εμπόρους να προτιμούν αντί ενοικίου το ποσοστό επί του τζίρου. Η Η Causeway Bay του Χονγκ Κονγκ παραμένει η ακριβότερη τοποθεσία σε παγκόσμιο επίπεδο για δεύτερη χρονιά. Τα ενοίκια σε 285 τοποθεσίες δηλαδή το 85% αυτών που έλαβαν μέρος στη μελέτη παρέμειναν σταθερά ή ανέβηκαν οριακά. Λόγω του ανταγωνισμού και της μικρής προσφοράς τα ενοίκια στη Causeway Bay αυξήθηκαν 14.7% και έσπασαν το φράγμα των 3,000 δολαρίων ανά τετραγωνικό πόδι πρώτη φόρα στην ιστορία της μελέτης (3,017 δολαρίων ανά τετραγωνικό πόδι). Στη δεύτερη θέση η Fifth Avenue στη Νέα Υόρκη με σταθερά ενοίκια στις 2,500 δολαρίων ανά τετραγωνικό πόδι, σχεδόν 900 δολαρίων ανά τετραγωνικό πόδι μπροστά από τον επόμενο αντίπαλο το Παρίσι με την Avenue des Champs-Elysees με 1,601 δολαρίων ανά τετραγωνικό πόδι.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki