Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακίνητα : Πως θα αξιολογήσετε την επένδυση

Τα ακίνητα προσφέρονται για επένδυση; Ναι , για εκείνους που «μετρούν» σε βάθος χρόνου την απόδοση της επένδυσης τους. Ως βασικό επιχείρημα εμφανίζεται από πολλούς ότι η μέτρηση της απόδοσης είναι ότι , πρέπει να έχει ετήσια απόδοση από τα ενοίκια άνω του 5%. Αυτό σημαίνει ότι ένα διαμέρισμα αξίας 100.000 ευρώ θα πρέπει να έχει ετήσιο εισόδημα €5.200. Στις 100.000 ευρώ περιλαμβάνονται και όλα τα έξοδα μεταβίβασης. Υπάρχει όμως και μία άλλη προσέγγιση. Πρόκειται για εκείνη που συγκρίνει την απόδοση του ακινήτου με το κόστος των χρημάτων, δηλαδή τα επιτόκια. Η σύγκριση αυτή όμως θα πρέπει να είναι διαχρονική. Δηλαδή να λαμβάνει υπόψη το μέσο επιτόκιο κατά τη περίοδο της προγραμματισμένης κτήσης του ακινήτου. Ως συνήθως, τα ακίνητα θεωρείται επένδυση με μακροχρόνιο ορίζοντα τουλάχιστον 15 χρόνια. Και στις δύο περιπτώσεις , οι συγκρίσεις που γίνονται κάνουν τις περισσότερες φορές ένα μεθοδολογικό λάθος. Δεν λαμβάνουν υπόψη ότι , η απόδοση ενός ακινήτου δεν αφορά μόνο τα ενοίκια αλλά και την αύξηση της αξίας του. Κατ’ επέκταση, για υπολογισμό των αποδόσεων από την επένδυση σ’ ένα ακίνητο πρέπει να υπολογίζονται και τα δυο, δηλαδή και τα ενοίκια και αλλά και η αποτίμηση της αξία του ακινήτου.

Μετακομίζει στο ΜΙΝΙΟΝ

Στο κτήριο του ΜΙΝΙΟΝ, στη συμβολή των οδών Πατησίων και Δώρου, θα μετεγκατασταθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Στο νέο ακίνητο θα στεγαστούν περίπου 1.300 άτομα τα οποία εργάζονται σήμερα διάσπαρτα στα 28 κτήρια που συνολικά νοικιάζει το ΥΠΕΚΑ, και στην πλειοψηφία τους είναι παλαιά (άνω των 30 ετών). Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, τα κυριότερα πλεονεκτήματα της μετεγκατάστασης αφορούν στην άμεση εξοικονόμηση πόρων από τα μισθώματα (περίπου 70% του υφιστάμενου συνολικού κόστους μίσθωσης, καθώς αναμένεται εξοικονόμηση τουλάχιστον 4,5 εκ. ευρώ κατ έτος), και στην μείωση των λειτουργικών εξόδων (τουλάχιστον κατά 50%, πάνω από ένα εκ. ευρώ). Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι το κτήριο του ΜΙΝΙΟΝ πληροί τις προδιαγραφές της σχετικής πρόσκλησης για την στέγαση των 1300 υπαλλήλων του ΥΠΕΚΑ με βασικά πλεονεκτήματα την άμεση μείωση του κόστους ενοικίασης, καθώς η αναλογία ανά τ.μ. ωφέλιμου κτιρίου, από 16,16 ευρώ/τ.μ. μειώνεται σε 10,57 ευρώ/τ.μ., την άριστη συγκοινωνιακή υποστήριξη από όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (50μ. από στάσεις τις στάσεις του Metro και του ΗΣΑΠ καθώς και πλήθος στάσεων Λεωφορείων και Τρόλεϊ) και την τήρηση όλων των Πολεοδομικών, Κτιριοδομικών, Πυροσβεστικών και Υγειονομικών διατάξεων. Η διαδικασία της μετεγκατάστασης αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του ερχόμενου Σεπτεμβρίου συμπεριλαμβανομένης και της μετακίνησης του προσωπικού στις θέσεις εργασίας. Σημειώνεται ενδεικτικά, ότι για το έτος 2011, και παρά τις σημαντικές μειώσεις στα υφιστάμενα μισθώματα τα συνολικά ενοίκια ξεπέρασαν τα 6,5 εκ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά έξοδα των κτιρίων του ΥΠΕΚΑ (φύλαξη, καθαριότητα, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κλπ) ξεπέρασαν το ποσό των 2 εκ. ευρώ. Με αυτό τον τρόπο μειώνονται δραστικά οι δαπάνες του Κράτους και δίνεται έτσι η δυνατότητα να αποφευχθούν περαιτέρω μειώσεις στο μισθολογικό κόστος που επιβαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό.

Δέκα άμυνες για τα στεγαστικά

Η μεταβολή των επιτοκίων για όλους του δανειολήπτες ερμηνεύεται ως «αφαίρεση» από το εισόδημα ενός ποσού το οποίο θα πάει στη τράπεζα για να πληρωθεί η επιπλέον δόση. Αυτό από μόνο του αρκεί για να χάσουν τον ύπνο τους εκείνοι των οποίων τα εισοδήματα είναι περιορισμένα. Για όλα αυτά που συνθέτουν ένα περιβάλλον ανασφάλειας υπάρχει το αντίδοτο το οποίο βοηθά στο να περιορίσει στο ελάχιστο τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στο διαθέσιμο εισόδημα μία παρατεινόμενη αύξηση των επιτοκίων. Το realestatenews.gr κατέφυγε στους ειδικούς για να χρησιμοποιήσει την εμπειρία αλλά και τις γνώσεις τους προκειμένου να συνταχθεί ένας δεκάλογος ασπίδα στην αύξηση των επιτοκίων.
1ο . Αναζητήστε τη δανειακή σύμβαση που έχετε υπογράψει και αναζητήστε τα άρθρα εκείνα τα οποία περιέχουν τους όρους σχετικά με την αλλαγή του επιτοκίου, την πρόωρη εξόφληση του δανείου και την μετατροπή του από κυμαινόμενοι σε σταθερό επιτόκιο.

2ο . Στη περίπτωση που οι όροι του δανείου σας φαίνονται ακαταλαβίστικοι τότε προσφύγετε στις υπηρεσίες ενός νομικού γραφείου προκειμένου να έχετε μία ακριβή εικόνα για τα δικαιώματα σας ώστε να ξέρετε το πλαίσιο στο οποίο μπορεί να γίνει η διαπραγμάτευση με τη τράπεζα.

3ο . Αν στη δανειακή σύμβαση προβλέπεται επιπλέον κόστος για την πρόωρη αποπληρωμή του δανείου ή για την μετατροπή του από κυμαινόμενο σε σταθερό τότε ζητήστε από το νομικό αναλυτικές πληροφορίες για τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις που αφορούσαν τα σχετικά θέματα.

4ο . Έχοντας πλέον μία ολοκληρωμένη εικόνα για τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις αλλά και το νομικό «οπλοστάσιο» που θα χρησιμοποιήσετε προκειμένου να ανατρέψετε τυχόν δυσμενείς ή και παράνομους όρους της δανειακής σύμβασης μπορείτε πλέον να διαπραγματευτείτε με τη τράπεζα αλλαγή του δανείου με τους καλύτερους δυνατούς όρους. Δηλαδή χωρίς κόστος.

5ο . Βάση της διαπραγμάτευσης είναι φυσικά η μετατροπή του δανείου είτε σε σταθερού επιτοκίου είτε σε δάνειο στο οποίο η αύξηση του επιτοκίου από οποιαδήποτε συνθήκες δεν μπορεί να ξεπερνά ένα συγκεκριμένο ύψος. Η πρώτη λύση σας επιτρέπει να κοιμάστε ήσυχοι αφού όσο μεγάλη και αν είναι η αύξηση των επιτοκίων κατά την διάρκεια του δανείου η δόση δεν θα μεταβληθεί ενώ η δεύτερη λύση σας επιτρέπει να εκμεταλλευθείτε τα χαμηλά επιτόκια για όσο καιρό ακόμα ισχύουν και ταυτόχρονα να έχετε από τώρα κυματοθραύστη σε περίπτωση που το κόστος του χρήματος φύγει από κάθε έλεγχο.

6ο . Κάνετε μία ενδελεχή έρευνα αγοράς για να δείτε τα προϊόντα που προσφέρουν και οι άλλες τράπεζες αλλά και τους όρους που απαιτούνται δηλαδή το επιτόκιο, το κόστος της δανειακής σύμβασης και τα ψηλά γράμματα.

7ο. Τώρα πλέον είστε έτοιμοι να πάρετε τις τελικές σας αποφάσεις αφού έχετε μία εικόνα τόσο των υποχρεώσεων σας όσο και των δικαιωμάτων καθώς εναλλακτικών λύσεων που προσφέρει τώρα η τραπεζική αγορά. Όποια όμως και να διαλέξετε προσπαθήστε να έχει όσο το δυνατόν περισσότερα περιθώρια ευελιξίας προκειμένου να προσαρμοστείτε στα δεδομένα που θα διαμορφωθούν στην αγορά και τη διάρκεια του δανείου.

8ο. Πάντως αν ανήκετε στη κατηγορία των ανθρώπων εκείνων που θεωρούν ότι το δάνειο δεν είναι τζόγος αποφύγετε τα «προϊόντα» που εμφανίζουν σε όλη τη διάρκεια του δανείου σταθερό ποσό δόσης ανεξαρτήτως το ύψος του επιτοκίου αλλά έχουν το περιορισμό ότι στη τελευταία δόση του δανείου θα γίνει εκκαθάριση για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν διαφορές μεταξύ του επιτοκίου με βάση αυτό που έγινε ο υπολογισμός της καταβολής και του κυμαινόμενου επιτοκίου που ίσχυε κατά τη διάρκεια της ζωής του δανείου. Στη περίπτωση αυτή κινδυνεύετε να χρωστάτε περισσότερα απ ότι ήταν το αρχικό ποσό του δανείου.

9ο . Η νέα δανειακή σύμβαση πρέπει να σας παρέχει την δυνατότητα αναχρηματοδότησης του δανείου καθ όλη τη διάρκεια του δανείου χωρίς επιπλέον κόστος.

10ο Πριν υπογράψετε τη νέα δανεική σύμβαση ζητήστε τη βοήθεια ενός νομικού ώστε να είστε σίγουροι ότι αυτά που υπογράφετε είναι τα ίδια με αυτά που συμφωνήσατε. Και όλα αυτά γιατί οι τράπεζες προσπαθούν να είναι πάντα οι κερδισμένες.

Υπομονή εως το 2014

Η χώρα βρίσκεται στην καθοδική φάση ενός παρατεταμένου υφεσιακού κύκλου, ο οποίος ίσως ολοκληρωθεί στα τέλη του 2013, εκτίμησε ο πρόεδρος του ΔΣ και επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), μιλώντας την Πέμπτη στο συνέδριο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος. Όπως είπε, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, τα υποδείγματα μακροοικονομικών προβλέψεων που χρησιμοποιεί το ΚΕΠΕ προκύπτει ότι το 2014 θα ξεκινήσει μια φάση ανάκαμψης, ίσως και με έναν οριακά θετικό ρυθμό του ΑΕΠ από το τέταρτο τρίμηνο του 2013. Αναφερόμενος στη σημερινή κατάσταση, υπογράμμισε ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και προέβλεψε ότι η μελλοντική της πορεία θα εξαρτηθεί, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από δύο βασικούς παράγοντες: από το εκλογικό αποτέλεσμα της 6ης Μαΐου, αλλά, όπως επισήμανε, και από τον τρόπο εφαρμογής του νέου οικονομικού προγράμματος που έχει καταρτιστεί με την σύμπραξη των δανειστώ

Καταπατήσεις : Μία παλιά ιστορία

Εκατοντάδες ιδιώτες (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις) βρίσκονται σε μεγάλη δικαστική διαμάχη με το Δημόσιο, που αγωνίζεται για να πείσει ότι του ανήκουν μεγάλες εκτάσεις δασικές, αγροτικές, λιβάδια, βοσκότοποι, σε βουνά, γκρεμνά, αιγιαλούς κοινόχρηστοι χώροι κ.λπ. που αλλιώς θα περάσουν σε ιδιωτικά χέρια. Σε όλες τις αντιδικίες οι ιδιώτες (φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις κ.λπ.) στηρίζουν τα ιδιοκτησιακά τους δικαιώματα (από απώτερους προγόνους, με χρησικτησία κ.λπ.) στην επιχειρηματολογία ότι πρόκειται για τμήματα ιδιωτικών γαιών που δεν κατέληξαν ποτέ στο Ελληνικό Δημόσιο, αφού δεν κατέχονταν από το Σουλτάνο ή Οθωμανούς. Και η επιχειρηματολογία αυτή αγγίζει όλα τα ακίνητα.

Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων αυτών κρίνεται οριστικά αυτές τις μέρες, μέσα από την πολυαναμενόμενη ερμηνεία που θα δώσει σε υπόθεση-πιλότο η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου στις Συνθήκες και τα Πρωτόκολλα (Κωνσταντινούπολης, Λονδίνου) που υπογράφηκαν μετά την απελευθέρωση του ελληνικού κράτους από τους Τούρκους, σε συνδυασμό με τη νομοθεσία του 1837 για τα δημόσια κτήματα. Στην υπόθεση - πιλότο το Δημόσιο κατέφυγε προ 10ετίας στα δικαστήρια με αγωγή σε βάρος φυσικών και νομικών προσώπων που εμφανίζονταν ως ιδιοκτήτες έκτασης σχεδόν 92 στρεμμάτων στην Καλντέρα της Σαντορίνης, όταν εντόπισε στο παράλιο τμήμα της επίμαχης ζώνης, την ανέγερση οικοδόμων, τοιχίων και την φύτευση δενδρυλλίων. Το Πρωτοδικείο δικαίωσε τους ιδιώτες, αλλά το Εφετείο δέχτηκε εν μέρει την αγωγή του Δημοσίου. Το νομικό ζήτημα, έφτασε στον ΑΠ με δύο διαφορετικές αρεοπαγιτικές εισηγήσεις και το θέμα έφθασε μοιραία στην Ολομέλεια, λόγω μείζονος ενδιαφέροντος και σπουδαιότητας. Αν η Ολομέλεια ΑΠ υιοθετήσει στη δίκη - πιλότο τους ιδιωτικούς ισχυρισμούς, τότε όλες αυτές οι τεράστιες εκτάσεις θα περάσουν στα χέρια ιδιωτών και το Δημόσιο θα αποξενωθεί από κάθε δικαίωμα κυριότητας σε ζωτικούς χώρους.

Η βιομηχανία διεκδικήσεων δημόσιας γης φαίνεται να ξεκίνησε πριν από 78 χρόνια, όταν με αφορμή αντιδικία μεταξύ ιδιωτών για τριγωνικό οικόπεδο και κτίσμα 400 τ.μ. στην Ικαρία (χωρίς την παρουσία του Δημοσίου στη δίκη) ο ΑΠ αποφάνθηκε ότι το Δημόσιο δεν είχε ιδιοκτησιακά δικαιώματα στο νησί και στις Κυκλάδες, γιατί τα νησιά αποτελούνταν από «ιδιωτικές γαίες καθαρής ιδιοκτησίας» και είχαν υπαχθεί στην Οθωμανική κυριαρχία όχι «με δικαίωμα πολέμου», αλλά ειρηνικά. Με βάση την απόφαση και με δεδομένη την αναβάθμιση της αξίας της νησιωτικής γης ξεκίνησε τις τελευταίες δεκαετίες ένα κύμα κτηματικών διεκδικήσεων αφού μεσολάβησαν και κάποιες δικαστικές αποφάσεις αλλά και αρεοπαγιτικές εισηγήσεις που επανέλαβαν το ίδιο περίπου σκεπτικό. Κατέληξαν μάλιστα κάποιες φορές στο συμπέρασμα ότι τα νησιωτικά ακίνητα δεν πέρασαν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου (με βάση τις Συνθήκες του 1832 και τα Πρωτόκολλα) αφού δεν εξουσιάζονταν πριν από την Επανάσταση από το Σουλτάνο, ούτε τα κατείχαν Οθωμανοί ιδιώτες και συνεπώς ανήκουν σε Ελληνες ιδιώτες. Αν η Ολομέλεια υιοθετήσει στη δίκη - πιλότο τους ιδιωτικούς ισχυρισμούς, είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει η όρεξη διαφόρων επίδοξων καταπατητών και εκπροσώπων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων - όπως έχει διδάξει η ελληνική πραγματικότητα - για να διεκδικηθούν τεράστιες ακόμα εκτάσεις. Αλλωστε είναι γνωστό το φαινόμενο μεγάλων εκτάσεων που πέρασαν κατά καιρούς σε ιδιωτικά χέρια και με «δικαστική βούλα» με την εμφάνιση διαφόρων τίτλων αμφίβολης προέλευσης και βασιμότητας, με το κράτος απόν ή και αδύναμο να υπερασπιστεί τα συμφέροντά του απέναντι σε ψευδομαρτυρίες, χρησικτησίες κ.λπ. Με δεδομένη την περιορισμένη έκταση του Κτηματολογίου την απουσία δασολογίου, κ.λπ. είναι εύκολο να προκύψει μία νέα βιομηχανία καταπατήσεων δημόσιας γης, με συνέπειες ασφαλώς καταλυτικές και για το περιβάλλον, την ορθολογική χωροταξία και δόμηση της χώρας κ.λπ.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki