Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι αλλάζει στις αναδασωτέες εκτάσεις

«Πράσινο φως» για έργα και επεμβάσεις ακόμα και σε αναδασωτέες εκτάσεις πριν να ολοκληρωθεί η αναδάσωση ανάβει το Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να γίνουν έργα που αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση αναγκών με ιδιαίτερη κοινωνική, εθνική ή οικονομική σημασία. Η Ολομέλεια ΣτΕ (με ψήφους 16-9), κάνοντας «ανοίγματα» στην απολύτως προστατευτική για τις αναδασωτέες εκτάσεις νομολογία της, δέχθηκε ότι είναι συνταγματικά ανεκτές τέτοιου είδους επεμβάσεις, εφόσον η εκτέλεση του έργου είναι απολύτως αναγκαία και επιτακτική, κάτι που θα πρέπει να βεβαιώνεται με ειδική αιτιολογία και αυστηρά κριτήρια. Αντίθετα, η μειοψηφία του ΣτΕ επέμεινε στην άποψη ότι είναι αντισυνταγματική κάθε επέμβαση σε αναδασωτέες εκτάσεις πριν να ολοκληρωθεί η αναδάσωση και αποκατασταθεί ο δασικός χαρακτήρας τους. Αλλάζοντας τα μέχρι τώρα δεδομένα και επιτρέποντας την ανάπτυξη αιολικού πάρκου σε αναδασωτέα έκταση στη Βοιωτία, η Ολομέλεια ΣτΕ έκρινε ότι οι αρμόδιες αρχές πρέπει να αποδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη να γίνει το έργο πριν από την αναδάσωση, στη λογική ότι η παρέλευση ενός σημαντικού διαστήματος για την ολοκλήρωσή της θα οδηγούσε τελικά στη ματαίωση του δημόσιου σκοπού του έργου (λόγω ιδιαίτερης κοινωνικής, εθνικής ή οικονομικής σημασίας). Επιχειρώντας να αποτρέψει το ενδεχόμενο εμφάνισης πολλών τέτοιων μελλοντικών επεμβάσεων, το ΣτΕ προσθέτει ότι η επέμβαση σε αναδασωτέα έκταση έχει πάντως εξαιρετικό χαρακτήρα και γι' αυτό πρέπει να αιτιολογείται με ειδικά κριτήρια που να δείχνουν τόσο την ιδιαίτερη σημασία του έργου (χωρίς να συνδέεται με την επιδίωξη αποδοτικότερης οικονομικής εκμετάλλευσης για τον ενδιαφερόμενο φορέα) όσο και την αναγκαιότητα να πραγματοποιηθεί στην αναδασωτέα έκταση πριν από την πραγματοποίηση της αναδάσωσης. Τα κριτήρια αυτά είναι -κατά το ΣτΕ- αναγκαία αφενός για την προστασία του δασικού οικοσυστήματος και αφετέρου για την εξυπηρέτηση του δημόσιου σκοπού στον οποίο αποβλέπει το έργο.

Προσπαθώντας να αιτιολογήσει τη νομολογιακή μεταστροφή, η Ολομέλεια σημειώνει ότι ο πρώτος δασικός νόμος 998/79 (που ήταν εκτελεστικός του άρθρου 24 του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των αναδασώσεων κ.λπ.) επέτρεψε να εκτελούνται σε αναδασωτέες εκτάσεις στρατιωτικά έργα, διακρίνοντάς τα ως ιδιαίτερα σημαντικά, κατά τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης. Παράλληλα τονίζει ότι ανάλογη δυνατότητα αναγνώρισε μεταγενέστερα ο νομοθέτης και για την εκτέλεση σημαντικών δημοσίων έργων και έργων υποδομής, στα οποία συγκαταλέγονται και οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Ειδικά για τα αιολικά πάρκα το ΣτΕ (2499/12) κρίνει ότι είναι συνταγματικά ανεκτή η επέμβαση σε αναδασωτέα έκταση πριν από την αναδάσωση, εφόσον περιορίζεται στα τμήματα εκείνα που είναι αναγκαία για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών και των συνοδευτικών έργων, ενώ η υπόλοιπη έκταση διατίθεται για την αναδάσωση. Και τούτο διότι οι ΑΠΕ έχουν εξαιρετική σημασία για τη βιώσιμη ανάπτυξη, τη διασφάλιση επάρκειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας και την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, που αποτελεί αντικείμενο διεθνούς δέσμευσης της χώρας και ζήτημα έντονου κοινοτικού ενδιαφέροντος. Το ΣτΕ επέτρεψε την δημιουργία αιολικού πάρκου σε έκταση 127 στρεμμάτων, που αποτελεί τμήμα ευρύτερης ζώνης 47.500 στρεμμάτων του όρους Ελικώνα και κηρύχθηκε αναδασωτέα μετά την καταστροφή της το 1998 από πυρκαγιά.

Αντισυνταγματική έκρινε η μειοψηφία 9 ανώτατων δικαστών την επέμβαση, ζητώντας να γίνει δεκτή η σχετική προσφυγή του Δήμου Θίσβης (πλέον Θήβας). Κατά τη μειοψηφία, δεν προβλέπεται καμία δυνατότητα εξαίρεσης για έργα και σκοπούς δημοσίου συμφέροντος πριν από την αποκατάσταση της δασικής βλάστησης και είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις νόμων του 2005 και του 2009 που επέτρεψαν τέτοιες επεμβάσεις. Προσέθεσε ότι κατά την ψήφιση του Συντάγματος δεν είχε γίνει λόγος για εξαιρέσεις και είχε τονιστεί στη Βουλή ότι οι αναδασωτέες εκτάσεις δεν πρέπει να διατίθενται για οποιονδήποτε άλλο σκοπό, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να γίνουν οικόπεδα, χωράφια κ.λπ. Υπογράμμισε ότι η αντισυνταγματική διατύπωση - απαγόρευση είναι αδιάστικτη και απόλυτη. Η αντίθετη εκδοχή ότι ο νομοθέτης μπορεί να θεσπίζει εξαιρέσεις από την απόλυτη απαγόρευση για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος καθιστά κάθε εξαίρεση ανίσχυρη, γιατί ισοδυναμεί με ανεπίτρεπτη αναθεώρηση του Συντάγματος...

Στο κόκκινο 200.000 σπίτια

Τα «κόκκινα» στεγαστικά ήταν 15% στο τέλος του 2011 και φέτος στο 9μηνο έφτασαν το 22%. Εκτιμάται ότι στο τέλος του χρόνου θα έχουν προσεγγίσει το 24%. Τα καταναλωτικά δάνεια, από το 28,9% (τέλος 2011) στο 9μηνο προσέγγισαν το 38%, χωρίς να αποκλείεται να ξεπεράσουν και το 40% με το τέλος του έτους. Τα επιχειρηματικά δάνεια -και ειδικά των μικρομεσαίων- από το 14% στο τέλος του 2011 ανέβηκαν το 22,5%, με πρόβλεψη ότι θα πλησιάσουν το 25%, αν δεν πέσει έγκαιρα ρευστό στην αγορά. Με απλά λόγια σήμερα, που τα συνολικά υπόλοιπα των δανείων νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς τις τράπεζες είναι 231,8 δισ. ευρώ (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2012), τα «κόκκινα δάνεια» έχουν ξεπεράσει τα 52 δισ. ευρώ και στο τέλος του χρόνου -αν επαληθευθούν οι προβλέψεις- θα έχουν πιάσει τα 57-58 δισ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι μέχρι το πρώτο εξάμηνο 2012 είχαν ρυθμιστεί 665.000 στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια ύψους 18,3 δισ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι στο τέλος του έτους θα ξεπεράσουν τις 800.000 τα δάνεια που θα έχουν ρυθμιστεί την τελευταία διετία, προκειμένου να μειωθούν οι δόσεις και οι δανειολήπτες να είναι σε θέση να τις εξοφλούν κανονικά.

Περιμένουν 1,9 δισ. απο καταπατημένα

Εσοδα 1,9 δισ. ευρώ μπορεί να αποφέρει στο ελληνικό Δημόσιο η αξιοποίηση των καταπατημένων κτημάτων, προσφέροντας μια πρώτης τάξης ευκαιρία στην κυβέρνηση να καλύψει τις «μαύρες τρύπες». Το υπουργείο Οικονομικών προωθεί την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου προκειμένου αυτή να αξιοποιηθεί. Το υπουργείο Οικονομικών προωθεί την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου προκειμένου αυτή να αξιοποιηθεί. Σύμφωνα με στοιχεία των Κτηματικών Υπηρεσιών, πρόκειται για 19.000 ακίνητα έκτασης άνω των 15 εκατ. στρεμμάτων, που βρίσκονται υπό κατοχή επί δεκαετίες και παρόλο που οι κάτοχοί τους ζητούν να τα εξαγοράσουν, αδυνατούν λόγω των αυστηρών προϋποθέσεων που θέτουν οι υπάρχοντες νόμοι. Μάλιστα, μόνο στην Αττική εκτιμάται ότι εκκρεμούν προς εξέταση τουλάχιστον 3.000 αιτήσεις. Το φαινόμενο αυτό άρχισε να παρατηρείται από τη σύσταση του ελληνικού κράτους, όπου η ακίνητη περιουσία αυτού αποτέλεσε αντικείμενο αυθαίρετων καταπατήσεων εκ μέρους ιδιωτών, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να εμπλέκεται σε ατέρμονες δικαστικούς αγώνες, πολλές φορές να χάνει σημαντικά ακίνητα, αλλά και όταν δικαστικά δικαιώνεται, λόγω της κατάστασης αυτής που παγιώθηκε, αλλά και του κοινωνικού κόστους, να μην μπορεί να αποβάλει τους καταπατητές.

Μετακομίζει με ...νόμο

Με την ενσωμάτωση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο κατατίθεται στη Βουλή, «ξεμπλοκάρει» και η μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ στο παλιό κτήριο του Μινιόν, η οποία , θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2013, Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου επειδή, οφείλονταν στην συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση. Πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον του δήμου Αθηναίων, όπως επίσης και της τοπικής κοινωνίας, για την επιτάχυνσή του.

Επίσης σε μεταστέγαση όλων των υπηρεσιών του θα προχωρήσει το έως το τέλος του χρόνου το υπουργείο Εργασίας προκειμένου να κάνει οικονομία, να μειωθούν οι λειτουργικές δαπάνες και μην ξοδεύονται χρήματα σε ενοίκια.

Ετσι όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου θα μεταφερθούν σε ένα κτίριο, στην οδό Σταδίου. Το πρώτο νοικιασμένο κτίριο που θα εγκαταλειφθεί είναι αυτό της Οδού Πειραιώς όπου σήμερα στεγάζονται ο υφυπουργός και η γενική γραμματέας του υπουργείου καθώς και όλες οι υπηρεσίες της γενικής διεύθυνσης εργασίας.

Μέτωπο κατα των πλειστηριασμών

Εκστρατεία κατά της απελευθέρωσης των πλειστηριασμών ξεκινά η Ένωση Καταναλωτών "Η Ποιότητα Ζωής" (ΕΚ.ΠΟΙ.ΖΩ).  Σε ανακοίνωσή της, η ΕΚ.ΠΟΙ.ΖΩ καλεί όλους τους πολίτες και τους κοινωνικούς φορείς να ενωθούν μαζί της, προκειμένου να ανασταλούν για τουλάχιστον 3 χρόνια οι πλειστηριασμοί.

Συγκεκριμένα, η ΕΚ.ΠΟΙ.ΖΩ απαιτεί:

-Να μην απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων, ούτε με όρους και προϋποθέσεις, από τον Ιανουάριο του 2014,

-Η αναστολή των πλειστηριασμών να διαρκέσει επί 3 χρόνια τουλάχιστον, όπως ισχύει μέχρι το τέλος του 2013, δίνοντας έτσι χρόνο στην επανεκκίνηση της οικονομίας, στην απορρόφηση των ανέργων, στην αποκατάσταση οικονομικής δυνατότητας ατόμων και μικροεπαγγελματιών,

-Nα μην επιτραπεί η πώληση επισφαλών δανείων των ελληνικών συστημικών τραπεζών, οι οποίες βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο, σε ξένες επενδυτικές εταιρείες με αδιαφανείς διαδικασίες και σε εξευτελιστικές τιμές,Οι τράπεζες να προχωρήσουν σε προσαρμογές των οφειλών και μείωση των επιτοκίων, δίνοντας κίνητρο στους οφειλέτες να εξυπηρετήσουν τα χρέη τους σύμφωνα με τις δυνατότητές τους,

-Να μεριμνήσει η κυβέρνηση άμεσα για την λήψη αποτελεσματικών μέτρων για τις ρυθμίσεις των χρεών που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές δυνατότητες των οφειλετών.

Επιπλέον, η Ένωση ζητά από τους καταναλωτές να ψηφίσουν σε μια ειδική φόρμα, που παρατίθεται στην ιστοσελίδα της Ένωσης(www.ekpizo.gr), και επισημαίνει ότι, μόλις συγκεντρωθούν 100.000 υπογραφές, θα παραδώσει το ψήφισμα στον Πρωθυπουργό.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki