Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αδήλωτα τετραγωνικά: Δεύτερη ευκαιρία

Kατατίθεται τροπολογία από τον αναπλ. υπουργό Εσωτερικών για άνοιγμα της πλατφόρμας της ΚΕΔΕ μέχρι την 31.12.2021.Η πλατφόρμα της ΚΕΔΕ αναμένεται να ανοίξει και πάλι σε λίγες ημέρες για δηλώσεις αδήλωτων εμβαδών ακινήτων χωρίς τις αναδρομικές χρεώσεις (έως και 13 ετών) και τα αφόρητα πρόστιμα (έως και 200%) που ισχύουν σήμερα, αλλά με προσαύξηση 20% στα οφειλόμενα τέλη της περιόδου από την 1.1.2020 μέχρι την ημέρα της υποβολής της δήλωσης. Η λειτουργία της πλατφόρμας και πάλι δεν θα είναι μόνιμη, και με σταδιακή ανα εξάμηνο προσαύξηση του προστίμου, με όριο το 50%, , αλλά για περιορισμένο και πάλι χρονικό διάστημα λίγων μηνών.

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη ρύθμιση, η οποία ήταν και αυτή αίτημα και εισήγηση της ΠΟΜΙΔΑ, προέβλεπε την πλήρη απαλλαγή από αναδρομικές χρεώσεις δημοτικών φόρων και δημοτικών τελών και διαγραφή του συνόλου των προσαυξήσεων και των προστίμων μέχρι 31.12.2019.

 

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών , η δεύτερη ευκαιρία θα προβλέπει σημαντικό κούρεμα των επιβαρύνσεων ώστε οι ιδιοκτήτες να πληρώνουν το 20% του αρχικού προστίμου.

 

Όπως είπε , στο πλαίσιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου, το οποίο εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια, την Τετάρτη, 15.10, "θα δοθεί η δυνατότητα μέχρι τις 31/12/2021, να γίνει η υποβολή δηλώσεων των ορθών στοιχείων, για τον καθορισμό της επιφάνειας και της χρήσης ακινήτων δημοτών, με διαγραφή του συνόλου των προστίμων, που προκύπτουν από τις διαφορές τετραγωνικών μέτρων και (παράλληλη) υποχρέωση των δηλούντων να καταβάλλουν τα τέλη που αντιστοιχούν στα ορθά τ.μ. σε 24 μηνιαίες δόσεις, υπολογιζόμενα από 1/1/2020 μέχρι την ημερομηνία της δήλωσης".

ΕΚΤ σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας συμφωνα με την οποία όλα τα χρεόγραφα του Ελληνικού Δημοσίου και οι εγγυήσεις, θα γίνονται αποδεκτά ως ενέχυρα στις πιστωτικές λειτουργίες του Ευρωσυστήματος ουσιαστικά ήταν μία πολιτική απόφαση. Η εύκολη προσέγγιση είναι ότι με το τρόπο αυτό βγάζει απο την αγορά την Moody's, την S&P και την Fitch του τρείς οίκους αξιολόγσης (;) του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους. Αν και αυτό σηκώνει πολύ συζήτηση για το κατά πόσο ισχύει το πρόβλημα εντοπιζεται κάπου άλλού. Η κίνηση αυτή της ΕΚΤ θα μπορούσε να γίνει πολύ νωρίτερα και να δώσει μία ανάσα στην διαχείριση του δημόσιου χρέους -έμμεση φυσικά- αλλά ανάσα . Αυτή η κίνηση όμως ήλθε αφού ισοπεδώθηκε η ελληνική οικονομία και απαξιώθηκε καθε τι ελληνικό. Κοντολογίς ήλθε κατόπιν εορτής και μάλλον δεν σκόπευε ούτε στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας ούτε στον κολασμό των αξιολογητών -κερδοσκόπων αλλά στην ενίσχυση των ελληνικών τραπεζών για να εξασφαλίσουν καλύτερη ρευστότητα. Αυτή είναι η αλήθεια και όλα τα υπόλοιπα περι"κόκκινης κάρτασ" στους "αξιλογητές" απέχουν πολύ απο την πραγματικότητα. Άλλωστε Γερμανία και Γαλλία είχαν θίξει το θέμα των των "τριών" απο το 2008 προαναγγέλοντας μέτρα. Το μόνο που έγινε απο τότε μέχρι σήμερα είναι να ισοπεδωθεί η οικονομία μίας χώρας μέλους της ευρωζάνης και κατρακυλίσει το ευρώ. Οι "τρείς" μάλιστα ανενόχλητοι εξακολουθούν παίζουν με τις οικονομίες της Πορτογαλίας και της Ισπανίας αλλά και με το ενιαίο νομισμα.

ΚΑΤΟΙΚΙΑ : Η έκρηξη της δεκαετίας του ΄80

H έκρηξη της αγοράς κατοικίας κατά την δεκαετία του ΄80 θα πρέπει να αξιολογηθεί κυρίως ως αποτέλεσμα συγκεκριμένων και στοχευμένων πολιτικών δράσεων που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο και δευτερευόντως στην χρηματοπιστωτική αγορά που ήταν το βασικό αίτιο της έκρηξης που σημειώθηκε στην διάρκεια της περιόδου 1997-2008. Ιδιαίτερα σημαντικό θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι η πορεία των τιμών δεν επηρεάστηκε από την πρόσφορά . Σύμφωνα με τα στοιχεία των Εθνικών Λογαριασμών ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των επενδύσεων σε κατοικίες ήταν 4% (τιμές του 1970). Το 1990 , όταν δηλαδή το γενικό επίπεδο των τιμών κατοικιών έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών οι επενδύσεις σε κατοικίες ήταν στα υψηλότερα επίπεδα της δεκαετίας. Η παράλληλη αυτή πορεία υποδηλώνει την δυναμική της ζήτησης η οποία απορρόφησε το σύνολο των προσφερόμενων ακινήτων . Με δεδομένο δεν είναι δυνατόν , λογω έλλειψης διαθέσιμων στοιχείων να καταγραφεί με απόλυτους αριθμούς το σύνολο της προσφοράς δεν θα απείχε πολύ από την πραγματικότητα να χρησιμοποιηθεί ο όρος ότι η αγορά κατοικίας την περίοδο 1986 -1990 κινήθηκε σε συνθήκες υπερβάλλουσας ζήτησης που προκλήθηκαν από εξωγενείς παράγοντες. Αν και η διεθνής βιβλιογραφία αναφέρει ότι η σχέση των τιμών πώλησης των κατοικιών με την αντίστοιχη των τιμών των ενοικίων είναι αντιστρόφως ανάλογη εντούτοις η αγορά κατοικίας της Αττικής δεν φαίνεται να επιβεβαιώνει αυτή την διαπίστωση. Συγκεκριμένα τα στοιχεία της ΕΣΥΕ που καταγράφουν την εξέλιξη των τιμών των ενοικίων (ειδικός δείκτης για τον υπολογισμό του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ) εμφανίζουν αύξηση των τιμών των ενοικίων που υπερβαίνει το 200%. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι την περίοδο 1986-1990 ο ρυθμός αύξησης των τιμών των ενοικίων σαφώς υπολείπονταν του ρυθμού μεταβολής των τιμών των κατοικιών . Αν και οποιαδήποτε ερμηνεία της συγκεκριμένης συμπεριφοράς είναι παρακινδυνευμένη εντούτοις μπορεί να υποστηριχθεί η άποψη ότι , η έκρηξη της αγοράς κατοικίας την περίοδο 1986-1990 δεν μπορεί να ερμηνευτεί με αμιγώς οικονομικούς όρους . Αντίθετα πρόκειται για μία συμπεριφορά που συνδέεται με την αναβάθμιση των συνθηκών στέγασης των νοικοκυριών . Η ανάγκη αυτή , είναι απόλυτα συνεπής από την πορεία μεγεθών που καταγράφουν την εξέλιξη της αξίας των περιουσιακών στοιχείων αλλά και του διαθεσίμου εισοδήματος των νοικοκυριών. Η αύξηση του πλούτου σε συνδυασμό με στοχευμένες πολιτικές που επικεντρώνονταν σε ομάδες πληθυσμού κυρίως της μεσαίας τάξης επέτρεψαν την χρηματοδότηση της αγοράς κατοικίας κυρίως με ίδια κεφάλαια και δευτερευόντως με τραπεζικό δανεισμό. Η υπόθεση αυτή επιβεβαιώνεται και από την μελέτη των στοιχείων που αφορούν τις σχετικές τιμές ανά περιοχή. Συγκεκριμένα η μεταβολή του εύρους της απόκλισης της μέσης τιμής πώλησης της κατοικίας ανά περιοχή από την μέση τιμή του συνόλου της Αττικής αποτελεί ένα ασφαλές εργαλείο προσέγγισης όχι μόνο των συνθηκών ζήτησης για κατοικίες στην κάθε αγορά αλλά και για τυχόν εσωτερικές ανακατατάξεις που σημειώνονται στο σύνολο της αγοράς (κινητικότητα αγοράς). Η συγκεκριμένη μέθοδος προσέγγισης κρίνεται ιδιαίτερα ασφαλής για την ελληνική πραγματικότητα αφού η μελέτη του προβλήματος με βάση την εξέλιξη των δημογραφικών μεγεθών παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα λόγω των ελληνικών ιδιαιτεροτήτων . Για τον σκοπό αυτό η αγορά κατοικίας της Αττικής εντάχθηκε σε τέσσερεις κατηγορίες. Τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν ήταν :

-Το επίπεδο των τιμών .

-Η εισοδηματική σύνθεση του πληθυσμού.

-Η χιλιομετρικές αποστάσεις από περιοχές με έντονη βιομηχανική και βιοτεχνική δραστηριότητα.

-Τα ιστορικά χαρακτηριστικά της περιοχής και συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα που η περιοχή έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά αγοράς αστικής κατοικίας.

Με βάση τα κριτήρια αυτά προέκυψαν τέσσερεις κατηγορίες περιοχών και συγκεκριμένα:

-Προάστια με τιμές κατοικίας να είναι υψηλότερες 10-20% από την μέση τιμή κατοικίας της Αττικής. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τις περιοχές:Γλυφάδα, Αγία Παρασκευή , Χαλάνδρι και Παλαιό Φάληρο.

-Προάστια με τιμές κατοικίας να είναι υψηλότερες 30-60% από την μέση τιμή κατοικίας της Αττικής. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τις περιοχές Κηφισιά, Παλαιό Ψυχικό και Βουλιαγμένη.

-Συνοικίες του κέντρου της Αθήνας με χαρακτηριστικά περιοχής κύριας κατοικίας. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τις περιοχές : Κυψέλη , Αμπελόκηποι , Παγκράτι, Πατήσια και γειτονιές περί την Αχαρνών (Αγ. Μελετίου, Πλ. Αττικής κα).

-Προάστια που βρίσκονται πλησίον βιομηχανικών και βιοτεχνικών ζωνών. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τις περιοχές : Αιγάλεω, Περιστέρι, Νίκαια και Λιόσια.

ΠΗΓΗ : Αποσπασμα απο μελέτη της PROPERTY LTD , "Η ΑΓΟΡΑ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ 1980-2010". Για το πλήρες κείμενο επικοινωνήστε με το www.reaestatenews.gr

ΤΡΑΠΕΖΕΣ : Ομπρέλα μόνο για τη λιακάδα

Yπάρχει ένα γνωμικό για τις τράπεζες : «σού δίνουν ομπρέλα στην λιακάδα και στην παίρνουν πίσω στην βροχή». Για πολλούς αναλυτές το γνωμικό αυτό έχει χαρακτήρα αξιώματος .Άλλοι πιστεύουν ότι πρόκειται για μία διαπίστωση η οποία χρήζει καθημερινής εξέτασης για να αποδειχθεί αν ανταποκρίνεται στην αλήθεια ή αν πρόκειται για μία ακόμα… συκοφαντία. Τα πρόσφατα στοιχεία που αφορούν στις συνθήκες δανειοδότησης επιχειρήσεων και καταναλωτών στην ζώνη του ευρώ σίγουρα κάνουν πολλούς να σκεφτούν ότι στο γνωμικό υπάρχει μία σημαντική δόση αλήθειας .Όλοι όμως ομονοούν στο ότι τελικά η ασφαλιστική δικλείδα στην αγορά κατοικίας για το επόμενο χρόνο –τουλάχιστον-βρίσκεται στα «χέρια» των τραπεζών. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά , το 41% των ευρωπαϊκών πιστωτικών ιδρυμάτων «υιοθέτησε αυστηρότερους όρους δανειοδότησης ενώ ταυτόχρονα τα λεγόμενα περιθώρια κινδύνου (δηλαδή το επιπλέον κόστος που πληρώνουν οι δανειολήπτες λόγω του κινδύνου να μη αποπληρώσουν το δάνειο ) αυξήθηκαν . Με απλά λόγια η έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας «λέει» ότι οι περισσότερες τράπεζες στην ευρωζώνη δίνουν πλέον δυσκολότερα τα δάνεια και τα χρεώνουν ακριβότερα ανεξάρτητα από το αν αυτός που δανείζεται είναι καλοπληρωτής ή κακοπληρωτής. Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ελέγχουν άμεσα την ζήτηση και έμμεσα το επίπεδο των τιμών. Οι διαπιστώσεις αυτές ,που καλύπτουν το σύνολο των τραπεζών της ευρωζώνης , κρύβουν μία μεγάλη αλήθεια : η αγορά είναι πλέον πλήρως εξαρτημένη από το πιστωτικό σύστημα το οποίο φαίνεται ότι σκέπτεται πολύ σοβαρά να πάρει πίσω την …ομπρέλα. Πριν από μία δεκαετία η διαπίστωση αυτή θα ακούγονταν πολύ μακρινή για την ελληνική πραγματικότητα καθώς οι χορηγήσεις των στεγαστικών δανείων κάλυπταν ένα πολύ μικρό ποσοστό των συνολικών αγορών ακινήτων . Τότε, ο ρόλος των τραπεζών ήταν σαφώς υποβαθμισμένος σε σχέση με τον σημερινό όπου εκτιμάται ότι καλύπτουν πάνω από το 80% της συνολικής πίττας της αγοράς κατοικίας. Αποκαλυπτικά είναι άλλωστε τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στα οποία καταγράφεται η εξέλιξη των χορηγήσεων στεγαστικών δανείων στην διάρκεια της τελευταίας πενταετίας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα πιστωτικά ιδρύματα είναι πλέον και στην Ελλάδα εκείνα τα οποία διαχειρίζονται την δικλείδα ασφαλείας για την πορεία της αγοράς. «Η έννοια της προσφοράς και της ζήτησης δεν είναι θεωρητικό κατασκεύασμα. Αντανακλούν την πραγματικότητα της αγοράς η οποία είναι μετρήσιμη και εξαρτώμενη από μία πλειάδα παραγόντων με κυριότερο εκείνο των συνθηκών και των προϋποθέσεων με τις οποίες οι τράπεζες δανείζουν και διαχειρίζονται το χρήμα που δανείζουν στα νοικοκυριά. Η αυστηροποίηση των κανόνων και των προϋποθέσεων χορήγησης στεγαστικών δανείων, η αύξηση του κόστους του χρήματος, η διαχείριση των δανειοληπτών οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εξυπηρέτηση του δανείου τους , το πλαίσιο των πλειστηριασμών αλλά και οι συνθήκες δανειοδότησης των οικοδομικών επιχειρήσεων είναι παράμετροι οι οποίοι όχι μόνο επηρεάζουν αλλά –και- καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την ζήτηση για κατοικία και το επίπεδο των τιμών. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ενώ στην δεκαετία του ΄80 το Δημόσιο ήταν εκείνο που έδινε τον τόνο και τον παλμό στην αγορά κατοικίας με την φορολογική πολιτική αλλά και με τη επιδότηση των επιτοκίων για την αγορά κατοικίας τώρα ο ρόλος αυτός έχει περάσει στις τράπεζες.» , τόνιζε χαρακτηριστικά πανεπιστημιακός με μεγάλη πείρα στην στεγαστική πίστη.

Όλες οι ενδείξεις πάντως συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι οι τράπεζες είναι αποφασισμένες να «γυρίσουν σελίδα» στην πολιτική χορήγησης των στεγαστικών τους δανείων . Κεντρικός τους στόχος φαίνεται ότι θα είναι στα επόμενα χρόνια η ποιότητα του χαρτοφυλακίου τους θυσιάζοντας την στρατηγική της «απόκτησης μεριδίου της αγοράς» που είχαν εφαρμόσει με συνέπεια. Φυσικά, μία τέτοια προσέγγιση θα έχει άμεσες επιπτώσεις στην ζήτηση για κατοικία αφού τα δάνεια θα γίνουν –σταδιακά- δυσκολότερα και ακριβότερα.

΄Ηδη, στην αγορά είναι κοινό μυστικό ότι τα περισσότερα τραπεζικά ιδρύματα προσπαθούν να περιορίσουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν από λιγοστά  στεγαστικά δάνεια που χορηγούν  είτε αποφεύγοντας να χρηματοδοτήσουν το 100% της εμπορικής αξίας του ακινήτου είτε διαμορφώνοντας εκτιμήσεις στις οποίες το ακίνητο εμφανίζεται με μικρότερη εμπορική αξία από την τρέχουσα εμπορική του ώστε από η μεν τράπεζα να εμφανίζεται ότι αναλαμβάνει το 100% του ρίσκου ενώ στην πραγματικότητα να αναλαμβάνει το 80% ή και το 70%. Στην πραγματικότητα , οι τραπεζίτες προσπαθούν να εξασφαλισθούν όχι μόνο απέναντι από τον κίνδυνο του πελάτη αλλά και από τον κίνδυνο της αγοράς καθώς υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι σε ορισμένες περιοχές οι τιμές έχουν αρχίσει έστω και οριακά να υποχωρούν. «Σε μία ανοδική αγορά , η αξία του ενυπόθηκου ακινήτου ανεβαίνει καλύπτοντας τόσο την τράπεζα όσο και τον δανειολήπτη. Η μεν τράπεζα εμφανίζεται ασφαλής σύμφωνα με τους κανόνες της Βασιλείας ΙΙ ο δε δανειολήπτης μπορεί να χρησιμοποιήσει το ακίνητο του για να δανεισθεί για να εξυπηρετήσει ακόμα και το αρχικό δάνειο του. Τα δύσκολα αρχίζουν όταν η αγορά κινείται πτωτικά και τότε αυτός που «πληρώνει τη νύφη» είναι πρωτίστως ο δανειολήπτης.» τόνιζε χαρακτηριστικά τραπεζίτης ο οποίος για ευνόητους λόγους θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του.

"Τρέχουν" οι δασικοί χάρτες

Από τους ΟΤΑ της Ανατολικής Αττικής που ήταν στο περίγραμμα της φωτιάς του 2009 θα ξεκινήσει η κατάρτιση των δασικών χαρτών .Η πρώτη Ανάρτηση Χαρτών θα γίνει το Σεπτέμβριο ενώ στην αρχή του 2011 θα έχουμε τον πρώτο Κυρωμένο Δασικό Χάρτη.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έδωσε στην δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τους δασικούς χάρτες.Ως γνωστόν έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια κατάρτισης Δασικών Χαρτών από το 2000 και σήμερα η διαδικασία είναι σε πλήρη εξέλιξη και σε διαφορετικά στάδια ανά περιοχή.Συγκεκριμένα υπάρχουν περιοχές για τις οποίες έχουν καταρτισθεί Δασικοί Χάρτες με το παλιό καθεστώς , σε άλλους ΟΤΑ είναι σε φάση κατάρτισης από τους μελετητές, σε φάση διόρθωσης, υπό δημοπράτηση και τέλος υπάρχουν και χάρτες που έχουν θεωρηθεί και θα μπορέσουν να αναρτηθούν. Το νομοσχέδιο έρχεται να θεσμοθετήσει το πλαίσιο στο οποίο θα εξελιχθεί όλη αυτή η διαδικασία.

Η διαδικασία

O αρχικός χάρτης που έχει καταρτισθεί από την ανάδοχο εταιρεία, παραδίνεται για έλεγχο και διόρθωση στην οικεία Δ/νση Δασών της περιοχής. Οι διορθώσεις αποστέλλονται στον ανάδοχο για να ενσωματωθούν και ακολούθως επανελέγχεται το παραδοτέο για την ορθή ενσωμάτωση των διορθώσεων πάλι από τη Δ/νση Δασών. Το τελικό παραδοτέο παραλαμβάνεται και θεωρείται από τη Δ/νση Δασών και είναι έτοιμο πλέον για ανάρτηση. Οι χάρτες θα αναρτηθούν σε φυσική και ηλεκτρονική μορφή. Οι πολίτες και μέσα σε διάστημα 45 ημερών, θα μπορούν να υποβάλλουν αντιρρήσεις είτε ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου συμπληρώνοντας μια τυποποιημένη, είτε μέσω ΚΕΠ. Οι αντιρρήσεις επί των δασικών χαρτών, φυσικές και ηλεκτρονικές θα συγκεντρώνονται θα ταξινομούνται και θα αποτυπώνονται στους αναρτημένους δασικούς χάρτες από τα στελέχη των υπηρεσιών των Δ/νσεων Δασών Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν αντιρρήσεις σε κάποιο αναρτημένο δασικό χάρτη, ο χάρτης θα κυρώνεται, θα δημοσιεύεται σε ΦΕΚ και θα είναι πλέον οριστικός.Όταν υπάρχουν αντιρρήσεις, αυτές θα εξετάζονται από την τριμελή επιτροπή αντιρρήσεων.Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος δεν ικανοποιηθεί από την εξέταση από την επιτροπή αντιρρήσεων, θα έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας. Για την υποβολή αντίρρησης θα προβλέπεται κατ’ αποκοπή το βασικό τέλος το οποίο μπορεί να μεταβληθεί, λαμβάνοντας υπόψη την έκταση της περιοχής για την οποία υποβάλλεται αντίρρηση. Οι αντιρρήσεις που μπορούν να υποβληθούν θα αφορούν αποκλειστικά το χαρακτήρα των εκτάσεων και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Οι πολίτες μετά το πέρας της προθεσμίας αντιρρήσεων θα δουν να αποφαίνεται η επιτροπή αντιρρήσεων μέσα στο χρονικό διάστημα που προβλέπει ο Νόμος, ήτοι 2 μήνες.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki