Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Σχέδιο ...ΒΩΒΟΣ

Εγκρίθηκε, με δύο δικαστικές αποφάσεις του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, το σχέδιο εξυγίανσης της Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική, το οποίο προβλέπει τη μεταβίβαση του κλάδου εμπορικών κέντρων στις δύο πιστώτριες τράπεζες (Alpha Bank και Πειραιώς) έναντι συνολικού τιμήματος 120 εκατ. ευρώ και τη μεταβίβαση των ακινήτων στη Νέα Ερυθραία στην Alpha Bank ΑΛΦΑ +0,32% (ή σε εταιρείες που θα υποδείξει η τελευταία). H απόφαση ορίζει την πώληση εντός του 2016 του ακινήτου στο Γαλατά Τροιζηνίας, την πώληση (το 2018) του ακινήτου επί της Λεωφόρου Κηφισίας 338, τη μίσθωση περίπου 500 θέσεων στάθμευσης (από τις 916 που κατέχει) κλπ. Οι εργαζόμενοι (ενεργοί και αποχωρήσαντες με ιδιωτικά συμφωνητικά) ικανοποιούνται εφάπαξ εντός τριμήνου από την έκδοση της δικαστικής απόφασης. Το σχέδιο εγκρίθηκε με συμφωνία του 64,1587% των πιστωτών της Μπάμπης Βωβός κι η δικαστική απόφαση αναφέρει πως αν δεν εγκρινόταν θα ικανοποιούνταν (μέσω βίαιης εκποίησης της περιουσίας της εταιρείας) μόλις το 8,9% των υποχρεώσεων, που προσεγγίζουν συνολικά τα 600 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, μέσω του σχεδίου εξυγίανσης ικανοποιούνται απαιτήσεις περί τα 315,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό άνω του 50% των συνολικών υποχρεώσεων.

Πανικός για τους δασικούς χάρτες

Η ΠΟΜΙΔΑ, κατέθεσε Αίτημα παράτασης της προθεσμίας άσκησης αντιρρήσεων κατά δασικών χαρτών. Όπως επισημαίνει  τις τελευταίες ημέρες έχει γίνει αποδέκτης έντονων διαμαρτυριών των πολιτών για τις ασφυκτικές προθεσμίες της άσκησης αντιρρήσεων κατά των αναρτηθέντων δασικών χαρτών.

Σε επιστολή προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει ότι :

"...Από την ενημέρωση που έχουμε, διαπιστώνεται  ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται για την άσκηση των αντιρρήσεων δεν οφείλεται σε προσωπική αμέλεια των ενδιαφερόμενων- θιγόμενων πολιτών, αλλά σε υπαιτιότητα και καθυστερήσεις τρίτων, και συγκεκριμένα:

 

·         Τις καθυστερήσεις των υπηρεσιών διαφόρων Δήμων ως προς την ανάρτηση των οικιστικών πυκνώσεων αλλά και των σχεδίων οικισμών

·         Την σύγχυση που προκλήθηκε αναφορικά με τα πρόδηλα σφάλματα και την μόλις πριν λίγες μέρες ανάρτηση σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας

·         Την εν μέρει παραπληροφόρηση των πολιτών από διάφορες ανεύθυνες πηγές για αναμενομένη κατάργηση των δασικών χαρτών και την παρότρυνση για αναμονή ή μη άσκηση αντιρρήσεων

·         Την αδυναμία πολλών πολιτών (κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας) για ηλεκτρονική υποβολή αντιρρήσεων, με αποτέλεσμα την ύπαρξη ανάγκης συνεργασίας με ειδικό τεχνικό σύμβουλο

·         Το μεγάλο φόρτο εργασίας των εμπλεκομένων τεχνικών γραφείων ως προς την άσκηση αντιρρήσεων  με αποτέλεσμα την αδυναμία εξυπηρέτησης των πολιτών

·         Την αδυναμία πολλών πολιτών ως προς την έγκαιρη συγκέντρωση του ποσού του τέλους άσκησης αντιρρήσεων και των λοιπών εξόδων όταν πρόκειται για μεγαλύτερες ή περισσότερες εκτάσεις

 

Για όλους αυτούς τους λόγους και με σκοπό τόσο την αποφυγή της περαιτέρω άσκοπης ταλαιπωρίας των πολιτών, όσο και την αποτροπή του κινδύνου να απωλεσθούν περιουσίες, ζητούμε την παράταση της ως άνω προθεσμίας τουλάχιστον για 20 μέρες και την άμεση ενημέρωση των πολιτών επ΄αυτού. Γνωρίζουμε ότι η δυνατότητα παράτασης για τουλάχιστον 20 μέρες είναι εφικτή αφού το σύστημα αποδοχής των αντιρρήσεων θα παραμείνει ούτως η άλλως ανοικτό για τους κατοίκους του εξωτερικού, χωρίς να δημιουργούνται περαιτέρω προβλήματα στα στενά χρονοδιάγραμμα για την περαιτέρω συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου..."

Ακριβό μου κεραμίδι

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Housing Europe, της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας για τη Δημόσια, Συνεταιριστική και Κοινωνική Στέγη, η Ελλάδα έχει τα μεγαλύτερα έξοδα κατοικίας ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών της, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα το ποσοστό των νοικοκυριών τα οποία δαπανούν περισσότερο από το 40% του διαθέσιμου εισοδήματός τους για την κάλυψη αναγκών στέγασης έχει εκτιναχθεί σε σχεδόν 41%, τη στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος δεν ξεπερνάει το 11,3%. Μάλιστα, η τάση είναι διαρκώς επιδεινούμενη, δεδομένου ότι πριν από δύο χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα διαμορφωνόταν σε 33%. Ως έξοδα στέγασης υπολογίζονται το ενοίκιο για τους ενοικιαστές ή η δόση του στεγαστικού δανείου για τους ιδιοκτήτες, όπως επίσης και οι δαπάνες θέρμανσης, ύδρευσης, ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνίας και κοινοχρήστων. Αν όμως συνυπολογίσει κανείς και την εκτόξευση της φορολογικής επιβάρυνσης, αντιλαμβάνεται ότι η κατοχή κατοικίας στην Ελλάδα συνιστά πλέον ένα κόστος το οποίο λίγα νοικοκυριά μπορούν πλέον να καλύψουν, χωρίς να προβούν σε σοβαρές περικοπές άλλων εξόδων. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2010 μέχρι το 2015, οι φόροι κατοχής ακινήτων αυξήθηκαν έξι φορές, από τα 500 εκατ. ευρώ σε 3 δισ. ευρώ, ενώ το 2016 αυξήθηκαν εκ νέου σε 3,5 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, τα έσοδα των νοικοκυριών υποχώρησαν σημαντικά (π.χ. μειώσεις μισθών και συντάξεων), ενώ άνοδο καταγράφουν και άλλες δαπάνες που συνδέονται με το ακίνητο, όπως ρεύμα, πετρέλαιο θέρμανσης. Το αποτέλεσμα είναι να έχει διευρυνθεί ακόμα περισσότερο το χάσμα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, όπου κατά το συγκεκριμένο διάστημα η οικονομική επιβάρυνση για δαπάνες κατοικίας δεν παρουσίασε ιδιαίτερη μεταβολή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η δεύτερη χειρότερη επίδοση μετά την Ελλάδα εντοπίζεται στη Ρουμανία, όπου όμως το αντίστοιχο ποσοστό των υπερβολικά επιβαρυμένων οικονομικά νοικοκυριών είναι λιγότερο από 20%. Στην περίπτωση της Ελλάδας, το ακόμα πιο ανησυχητικό, και σε επίπεδο κοινωνικής συνοχής, είναι ότι το σχετικό ποσοστό εκτινάσσεται σε πάνω από 90% στα νοικοκυριά τα οποία βρίσκονται στην πιο επαχθή οικονομική θέση, δηλαδή το εισόδημά τους είναι μικρότερο του 60% του μέσου εισοδήματος. Αλλο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της έρευνας, η οποία παρουσιάζεται σήμερα στις Βρυξέλλες, είναι η πτώση του ποσοστού της ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα, το οποίο έχει υποχωρήσει πλέον σε 73,9%, που είναι και το χαμηλότερο διαχρονικά και προσεγγίζει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 69,3%. Εκτός όμως από την κατοχή ακινήτων, σε οικονομικό άχθος τείνει να εξελιχθεί και η ενοικίαση κατοικίας. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του Housing Europe, στην Ελλάδα το κόστος ενοικίασης ως ποσοστό επί του εισοδήματος έχει εκτιναχθεί σε 28,57% σήμερα, έναντι 24,8% το 2010. Μεγάλη αύξηση έχει καταγραφεί επίσης στην Πορτογαλία (18,08% από 10,58%), ακόμη μία χώρα που ακολούθησε πολιτική οικονομικής λιτότητας. Τα παραπάνω στοιχεία καταγράφονται σε μια περίοδο κατά την οποία οι τιμές των ενοικίων έχουν υποχωρήσει κατά μέσον όρο 30%-40% πανελλαδικά, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η ανοδική πορεία των σχετικών ποσοστών οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην υποχώρηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών στην Ελλάδα.

Οι νέες ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα

Με εκπτώσεις έως και 60% και 80 δόσεις η νέα ρύθμιση για τα αυθαίρετα επιχειρεί να προσελκύσει τους ιδιοκτήτες που δεν έχουν ενταχθεί στους προηγούμενους νόμους.Σε κάθε περίπτωση στο «παιχνίδι» για την έλεγχο της δόμησης μπαίνει η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων και η έγκαιρη τακτοποίηση αυθαιρεσιών για κάθε μεταβίβαση ή ενοικίαση.

Το νομοσχέδιο προβλέπει μείωση του παραβόλου κατά 50% για πολεοδομικές παρανομίες που δεν ξεπερνούν τα 100 τετραγωνικά μέτρα, ενώ μια σειρά από παραβάσεις όπως οι πέργκολες, οι αποθήκες, τα δώματα και οι πισίνες μπορούν να τακτοποιηθούν με την έκδοση άδειας για εργασίες μικρής κλίμακας που υποβάλλονται ηλεκτρονικά και ισχύουν χωρίς άλλη διαδικασία. Για κατοικίες που έχουν χτιστεί πριν το 1975 οι ιδιοκτήτες μπορούν να πληρώσουν 250 ευρώ και να νομιμοποιήσουν μικροαυθαιρεσίες, όπως πέργκολες.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έδωσε χθες την όγδοη παράταση στις προθεσμίες υπαγωγής στον ισχύοντα νόμο 4178/13, καταθέτοντας παράλληλα στη Βουλή έναν νέο νόμο για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, ο οποίος είχε τεθεί σε διαβούλευση πριν από έναν χρόνο.

Υπό τον τίτλο «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος» περιλαμβάνει ρυθμίσεις που καλύπτουν ευρεία θεματολογία, από την ακύρωση μεταβιβάσεων, μισθώσεων και παραχωρήσεων αυθαιρέτων και την ταυτότητα κτιρίου έως τη νομιμοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων. Η γενικότερη φιλοσοφία είναι μείωση των παραβόλων και των προστίμων για τα αυθαίρετα, υπό προϋποθέσεις και αύξηση των δόσεων.

 

Ειδικότερα, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται:

 

κατά 20%, εφόσον η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί στις νέες ρυθμίσεις έως την 08/12/2017.

κατά 10%, εφόσον υπαχθεί από την 09/12/2017 έως την 08/06/2018.

κατά 10% στις περιπτώσεις που υποβληθεί μελέτη στατικής επάρκειας ταυτόχρονα με τη δήλωση υπαγωγής

Αντίθετα, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο, αυξάνεται:

 

κατά 10%, εφόσον η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί στις νέες διατάξεις από την 09/06/2018 έως την 08/12/2018.

κατά 20%, εφόσον η νομιμοποίηση γίνει μετά την 09/12/2018.

κατά 10% αν βρίσκεται σε περιοχές προστασίας για τις οποίες έχει εκδοθεί και ισχύουν ΠΔ καθορισμού όρων δόμησης.

Σε περίπτωση που για την υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες στατικής ενίσχυσης (βάσει στατικής μελέτης μηχανικού), το ενιαίο ειδικό πρόστιμο, μειώνεται κατά:

 

60% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 3

50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 2

30% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 1.

Εάν ολοκληρωθούν εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης (βάσει μελέτης αρμόδιου μηχανικού), το ενιαίο ειδικό πρόστιμο, μειώνεται έως:

 

50% για υπερβάσεις έως 250 τ.μ. σε οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες με χρήση κατοικίας και έως 500 τ.μ. σε οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες με άλλες χρήσεις πλην κατοικίας.

30% για μεγαλύτερες υπερβάσεις

Αποπληρωμή σε 80 δόσεις

 

Το πρόστιμο θα καταβάλλεται σε 80 μηνιαίες δόσεις. Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής της μηνιαίας δόσης, το ανεξόφλητο ποσό θα προσαυξάνεται κατά 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης. Για εφάπαξ καταβολή έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επομένου μήνα της ημερομηνίας υπαγωγής, παρέχεται έκπτωση 20% του προστίμου. Εάν καταβληθεί το 30% του συνολικού ποσού του προστίμου, έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επομένου μηνός της ημερομηνίας υπαγωγής η έκπτωση θα είναι 10%.

 

Στο νομοσχέδιο παραμένει η διάταξη η οποία είχε προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όταν το νομικό κείμενο είχε τεθεί για πρώτη φορά σε διαβούλευση.

 

Σύμφωνα με αυτή, απαγορεύεται και είναι απολύτως άκυρη η μεταβίβαση ή η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο, στο οποίο έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή, ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης. Στην απαγόρευση εμπίπτει και η εισφορά ακινήτου σε εταιρεία.

 

Επίσης δεν επιτρέπεται η μίσθωση και η παραχώρηση ακινήτων στα οποία υπάρχει αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης.

 

Εξαιρούνται τα ακίνητα, στα οποία έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές ή έχουν εγκατασταθεί αυθαίρετες χρήσεις:

 

που υφίστανται προ της 30-11-1955, ημερομηνίας ισχύος του από 9-8-1955 Β. Δ/τος ή

που έχουν απαλλαγεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 720/1977 (Α' 297) ή

που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 16 του ν. 1337/1983 (Α' 33) ή της παρ. 8 και παρ. 10 του άρθρου 9 του ν. 1512/1985 (Α' 4) ή

που έχει ανασταλεί η κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15, 16, 20 και 21 του ν. 1337/1983 (Α' 33), όπως ισχύουν, χωρίς όμως να έχει απορριφθεί με απόφαση του αρμοδίου κατά περίπτωση οργάνου η αίτηση για την εξαίρεση από την κατεδάφιση ή

που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3399/2005 (Α' 255) ή

που έχει περατωθεί η διαδικασία διατήρησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3775/2009 (Α' 122) ή του ν. 3843/2010 (Α' 62) και για το χρονικό διάστημα που προβλέπεται σε αυτές η να έχει περατωθεί η διαδικασία της διατήρησης υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος

που έχει περατωθεί η διαδικασία καταβολής του ενιαίου ειδικού προστίμου ή έχει καταβληθεί ποσοστό 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου εφόσον ορίζεται κατά τις διατάξεις του παρόντος και κατά τις διατάξεις του ν. 4014/2011 (Α' 209) και του ν. 4178/2013 (Α' 174) υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.

Το σχέδιο να διατηρηθούν τα διατηρητέα

Η Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, προχωρά στην κατάρτιση ενός πρωτοποριακού προγράμματος το οποίο θα περιλαμβάνει ως άξονά του τη δημιουργία ειδικού μηχανισμού στήριξης και χρηματοδότησης της ανακαίνισης και διάσωσης ιδιωτικών διατηρητέων κτιρίων στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης της Χώρας, αλλά και την ανάληψη ειδικής μέριμνας για όσα παλαιά κτίρια αξίζει να διασωθούν και να ανακαινιστούν ως διατηρητέα.

 

Η θεσμοθέτηση και εφαρμογή του προγράμματος αυτού, πέραν του ότι αποτελεί Συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας και ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της Χώρας μας από τη Σύμβαση της Γρανάδας, θα έχει τεράστια κοινωνική διάσταση, γιατί η ανακαίνιση των διατηρητέων και παλαιών κτιρίων σε συνδυασμό με την απαλλαγή από ετοιμόρροπα κτίρια χωρίς ιδιοκτήτη θα οδηγήσει σε άμεση αναβάθμιση πάμπολλες γειτονιές και περιοχές στην Αθήνα και τις άλλες παλιές πόλεις της χώρας μας, απαλλάσσοντάς τις από ότι οδυνηρό συνεπάγεται η ύπαρξη ετοιμόρροπων και εγκαταλελειμμένων κτιρίων χωρίς ιδιοκτήτη, χωρίς να θίγει ιδιοκτησιακά συνταγματικά δικαιώματα.

 

Κυρίως όμως η σημασία του θα είναι αναπτυξιακή διότι θα δώσει αξία και δυνατότητα αξιοποίησης σε μεγάλο τμήμα του οικιστικού ιστού των κέντρων των πόλεων, θα αποτελέσει έναυσμα ανοικοδομήσεων και ανακαινίσεων σε όλες τις περιοχές με τέτοια ακίνητα που θα «ανασάνουν» ποιοτικά και περιβαλλοντικά.

Θα δώσει δουλειά στα συνεργεία και τους εργαζόμενους στις οικοδομές, στο εμπόριο και τη βιομηχανία οικοδομικών υλικών, και όλες τις υπηρεσίες που συναρτώνται με την οικοδομή, με ευνόητες ευεργετικές συνέπειες στην απασχόληση και το ΑΕΠ της χώρας μας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki