Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αλαλούμ με τα ενεργειακά πιστοποιητικά

Να μην ζητείται δήλωση στοιχείων Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) στις περιπτώσεις καταχώρησης τροποποιήσεων υφιστάμενων μισθώσεων στην ηλεκτρονική εφαρμογή της ΓΓΠΣ, αφού αυτό δεν προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, ζητά η ΠΟΜΙΔΑ με επιστολή προς τον αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κο Τρύφωνα Αλεξιάδη, τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Ιωάννη Μπάκα και τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Πέτρο Τριάρχη.

Ο νόμος 4122/2013 (άρθρο 12) προβλέπει ρητά ότι η έκδοση ΠΕΑ είναι υποχρεωτική μόνον «κατά τη μίσθωση σε νέο ενοικιαστή κτιρίου ή κτιριακής μονάδας». Όμως η ΓΓΠΣ, ερμηνεύοντας διασταλτικά πρόσφατη διάταξη του Ν. 4342/2015 που αναφέρεται στην καταχώρηση των στοιχείων των μισθωτικών συμβάσεων στην σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή της, αξιώνει δήλωση στοιχείων ΠΕΑ και στις τροποποιητικές συμβάσεις υφισταμένων μισθώσεων, ενώ αυτό δεν προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, καθόσον η συγκεκριμένη φορολογικού χαρακτήρα ρύθμιση δεν μπορεί ποτέ να θεωρηθεί ότι επεκτείνει την υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ και στις υπάρχουσες μισθώσεις. «Αν λάβουμε δε υπόψη μας ότι οι περισσότερες τροποποιητικές συμβάσεις έχουν ως αντικείμενό τους την οικειοθελή μείωση του καταβαλλομένου μισθώματος, είναι όλως παράλογο να ζητείται ταυτόχρονα από τους εκμισθωτές και η έκδοση ΠΕΑ με δαπάνη τους…», σημειώνει η ΠΟΜΙΔΑ στην επιστολή.Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

"*Στο άρθρο 12 του Ν. 4122/2013 (ΦΕΚ Α42), σε σχέση με τις μισθώσεις ακινήτων, ορίζονται τα εξής:

Αρθρο 12.  Εκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης.

1. Η έκδοση ΠΕΑ είναι υποχρεωτική: δ) κατά τη μίσθωση σε νέο ενοικιαστή κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.

2. Κατά την πώληση ή μίσθωση κτιρίων ή κτιριακών μονάδων, επιδεικνύεται από τον ιδιοκτήτη το ΠΕΑ ή αντίγραφό του, στον υποψήφιο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή και παραδίδεται αυτό στο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή.

Εξάλλου στο άρθρο 58 παρ. 3 του πρόσφατου Ν. 4342/2015 (ΦΕΚ Α143), σε σχέση με την καταχώρηση των στοιχείων των μισθωτικών συμβάσεων στην εφαρμογή της ΓΓΠΣ, ορίζονται τα εξής:

«3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η παράγραφος 3 του άρθρου 14 του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (Β΄ 407/9.4.2010) αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Κάθε συμβολαιογράφος για την κατάρτιση πράξεως αγοραπωλησίας ακινήτου υποχρεούται να μνημονεύσει στο συμβόλαιο τον αριθμό πρωτοκόλλου του ΠΕΑ και να επισυνάψει σε αυτό επίσημο αντίγραφο του ΠΕΑ. Σε κάθε μίσθωση ακινήτου, ο αριθμός πρωτοκόλλου του ΠΕΑ πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά στην ηλεκτρονική εφαρμογή «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας» της ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (www.gsis.gr).»».

H τελευταία αυτή φορολογικού χαρακτήρα ρύθμιση δεν μπορεί ποτέ να θεωρηθεί ότι επεκτείνει την υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ και στις υπάρχουσες μισθώσεις, προκειμένου οι τροποποιήσεις τους να καταχωρούνται στην ηλεκτρονική εφαρμογή της ΓΓΠΣ. Ο Ν. 4122/2013 ορίζει σαφέστατα ότι στον τομέα των μισθώσεων ακινήτων, υποχρέωση έκδοσης Π.Ε.Α. υπάρχει μόνον όταν καταρτίζεται νέα μίσθωση, μεταξύ του εκμισθωτή και ενός ΝΕΟΥ μισθωτή, και όχι βεβαίως ενός υφιστάμενου (παλαιού) μισθωτή. Αυτό είναι απόλυτα λογικό γιατί το ΠΕΑ το απαιτεί ο νομοθέτης ως μέτρο σύγκρισης περισσοτέρων υποψήφιων κτιρίων από έναν ενδιαφερόμενο υποψήφιο ενοικιαστή, ώστε αυτός να προτιμήσει εκείνο με την καλύτερη ενεργειακή κλάση. Στις υφιστάμενες μισθώσεις δεν υπάρχει καμιά τέτοια ανάγκη σύγκρισης. Αν λάβουμε δε υπόψη μας ότι οι περισσότερες τροποποιητικές συμβάσεις έχουν ως αντικείμενό τους την οικειοθελή μείωση του καταβαλλομένου μισθώματος, είναι όλως παράλογο να ζητείται ταυτόχρονα από τους εκμισθωτές και η έκδοση ΠΕΑ με δαπάνη τους…

Δυστυχώς όμως, παρά τις παραπάνω ρητές και σαφέστατες διατάξεις, στην εφαρμογή «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας» της ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων  ζητείται πλέον αδιάκριτα η καταχώρηση στοιχείων Π.Ε.Α. ακόμη και στις τροποποιητικές μισθωτικές συμβάσεις, με αποτέλεσμα τις εντονότατες διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων ιδιοκτητών και των φοροτεχνικών τους από όλη τη χώρα!

Για το λόγο αυτό παρακαλούμε για την άμεση διόρθωση των παραμέτρων της παραπάνω ηλεκτρονικής εφαρμογής, ώστε να ζητείται η καταχώρηση στοιχείων ΠΕΑ μόνον κατά την καταχώρηση ΝΕΩΝ μισθωτικών συμβάσεων, και όχι και των τροποποιητικών συμβάσεων υφισταμένων μισθώσεων."

Αθήνα Vs Κωνσταντινούπολη

Ενώ στην Ελλάδα , η αγορά ακινήτων βρίσκεται σε απηνή διωγμό η Τουρκία έχει αναδειχθεί σε πόλο έλξης αγοραστών κατοικιών –αστικών και εξοχικών. Ευρωπαίοι αλλά και επενδυτές από τις χώρες του Κόλπου και της Μέσης Ανατολής αναζητούν σπίτια στην γειτονική χώρα καθιστώντας την αγορά ακινήτων την πιο σημαντική «βιομηχανία». Καθοριστικό ρόλο έχει διαδραματίσει το κράτος το οποίο έχει αποδυθεί σε μία προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων. Και ενώ στην Ελλάδα , οι περιορισμοί που ισχύουν για τις αγορές κατοικιών σε περιοχές που χαρακτηρίζονται ως παραμεθόριες πχ Θεσσαλονίκη δεν ανατρέπονται στην Τουρκία αναζητούν τρόπους για να αντιμετωπίσουν τους περιορισμούς που έχει αγοραστές από τη Συρία, το Ιράν και την Σαουδική Αραβία για επενδύσεις σε ακίνητα στην Κωνσταντινούπολη. Αιτία;

Το γεγονός ότι πρόσφατα εκδηλώθηκε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για επενδύσεις σε κατοικίες στην Κωνσταντινούπολη από τους επενδυτές που προέρχονται από τη Μέση Ανατολή. Φυσικά , για την αγορά υπάρχει ενδιαφέρον από την Ευρώπη καθώς για την κατηγορία αυτή των αγοραστών δεν υπάρχει κανένας περιορισμός. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών , η αύξηση του ενδιαφέροντος για την αγορά κατοικίας κυρίως στην Κωνσταντινούπολη , αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες και κυρίως στο γεγονός ότι η τουρκική οικονομία κατάφερε να βγει από την παγκόσμια ‘ύφεση σχεδόν αλώβητη. Δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί επίσης το γεγονός ότι ειδικά η Κωνσταντινούπολη προσελκύει υψηλού επιπέδου τουρισμό λόγω των σημαντικών συνεδριακών εκδηλώσεων και εκθέσεων.

Σε αντιδιαστολή, η Αθήνα δεν ανήκει στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης καθώς η υψηλή εγκληματικότητα και η ανασφάλεια που έχει δημιουργηθεί λόγω της κρίσης έχει οδηγήσει στην υποβάθμιση. Φυσικά , οι διάφορες δηλώσεις των υπευθύνων για αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας παραμένουν «λόγια του αέρα». Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στην Αδριανού, που είναι ένας από τους πλέον τουριστικούς δρόμους της πόλης υπάρχουν κενά καταστήματα!

Ερευνα για τα αδήλωτα ακίνητα

Ερευνα  για , δεκάδες καταγγελίες που αφορούν  οικειοποίηση αδήλωτων ακινήτων πραγματοποιούν ελεγκτικοί φορείς. Ενα απο τα θέματα είναι  εάν έχουν σχέση πρόσωπα που βρίσκονται εντός ή εκτός της εταιρείας του Κτηματολογίου με τις  οικειοποιήσεις των ακινήτων αυτών . Οι ελέγχοντες  ζητά από την Κτηματολόγιο Α.Ε. να απαντήσει επί λέξει στο παρακάτω θέμα: «Για τον αριθμό των αδήλωτων ιδιοκτησιών, που έχετε εντοπίσει από την έως τώρα καταγραφή δικαιωμάτων, να μας γνωρίσετε εάν μετέπειτα κάποια από αυτά έχουν δηλωθεί ως ιδιοκτησία προέδρων, διευθυντών, μελών Δ.Σ., υπαλλήλων, στελεχών, συνεργατών, νυν ή πρώην, της Κτηματολόγιο Α.Ε.»!

Στροφή στα μεταχειρισμένα

Αύξηση 1,4% παρουσίασαν οι μεταπωλήσεις κατοικιών στις ΗΠΑ τον Οκτώβριο και διαμορφώθηκαν σε 4,97 εκατομμύρια από 4,9 εκατομμύρια που ήταν το Σεπτέμβριο. Οι αναλυτές ανέμεναν μείωσή τους στα 4,8 εκατομμύρια. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου αναθεωρήθηκαν ελαφρώς προς τα κάτω κατά 100.000. Η μέση τιμή κατοικίας μειώθηκε κατά 4,7% σε σχέση με πέρυσι στις 162.500 δολάρια.

Οι αλχημείες του υπ.Οικονομικών το 2016

Nέες εμπορικές τιμές σε όλα τα ακίνητα και αγροτεμάχια της χώρας φέρνει το 2016, επηρεάζοντας άμεσα 40 φόρους και τέλη, καθώς και τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σεβόμενο την απόφαση του ΣτΕ βάσει της οποίας οι αντικειμενικές αξίες που παραμένουν «παγωμένες» από το 2007 έπρεπε να είχαν αναπροσαρμοστεί από τις 21 Μαΐου, προκειμένου να μη φορολογούνται άδικα οι ιδιοκτήτες ακινήτων με «πλασματικές» τιμές, προχωρά εντός του 2016 στην υιοθέτηση του νέου μοντέλου.

Με το νέο καθεστώς εμπορικών τιμών ουσιαστικά οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα προσεγγίσουν τις μειωμένες εμπορικές τιμές, προκειμένου να διορθωθούν οι στρεβλώσεις που καταγράφονται σήμερα στην κτηματαγορά και οδηγούν στην υπερφορολόγηση των ιδιοκτητών και γενικότερα των φορολογουμένων.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι με βάση τα σχέδια που επεξεργάζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, για να πλησιάσουν οι αντικειμενικές αξίες τις τιμές της αγοράς θα πρέπει να υπάρξουν οριζόντιες μειώσεις από 10% έως και 25% των σημερινών αξιών.

Βέβαια, στις περιοχές όπου οι αντικειμενικές αξίες είναι μικρότερες από τις εμπορικές ενδεχομένως να μην υπάρξει καμία μεταβολή, ή οι παρεμβάσεις να είναι περιορισμένες, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές θα γίνει οριζόντια μείωση των αντικειμενικών τιμών.

Σε καμία πάντως περίπτωση, όχι μόνο για το 2016, αλλά και για το 2017 και τα επόμενα έτη, δεν θα προβλέπονται σημαντικές αποκλίσεις στις εισπράξεις που θα προσδοκά το Δημόσιο από τα ακίνητα.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι με τη μείωση των αντικειμενικών αξιών η αλλαγή των τιμών εκκίνησης και των συντελεστών αυξομείωσης θα είναι τέτοια που μπορεί μεν να καταγραφεί μικρή ελάφρυνση των μικροϊδιοκτητών, ωστόσο θα φέρει περισσότερα βάρη στους «έχοντες και κατέχοντες».

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι με βάση τα σενάρια που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών, για το 2016 και παρά το γεγονός ότι αναζητούνται επίσης 2,65 δισ. ευρώ, μέσω του νέου φόρου ακινήτων που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ, εξετάζεται ήδη η μείωση του αφορολόγητου ορίου, πάνω από το οποίο σήμερα επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος, από τις 300.000 ευρώ που είναι στις 250.000 ή 200.000 ευρώ, αλλά με συντελεστές που να ξεκινούν από το 0,3% και να φτάνουν έως και 2% για πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες, ενώ σήμερα οι ισχύοντες συντελεστές κυμαίνονται από 0,1% έως και 1%.

Η συγκεκριμένη κίνηση θα οδηγήσει φυσικά σε αύξηση της φορολογίας όσων έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία, από την άλλη πλευρά όμως, θα ανοίξει τον δρόμο για μείωση των συντελεστών για τις κατοικίες με χαμηλή αντικειμενική αξία, έως 1.000 ευρώ/τ.μ., για τις οποίες ο συντελεστής φόρου είναι 2 έως 2,9 ευρώ ανά μέτρο, αλλά και για αύξηση των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια, π.χ. για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ, που σήμερα κυμαίνονται από 6 έως 13 ευρώ/τ.μ.

Θα πρέπει να αναφερθεί πάντως ότι ανάλογα με τις δημοσιονομικές δυνατότητες εξετάζεται και περαιτέρω μείωση του νέου φόρου για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, αλλά ακόμη και η θέσπιση αφορολόγητου ορίου στις 30.000 - 50.000 ευρώ που θα ευνοήσει τους μικροϊδιοκτήτες.

Για το 2016 εξετάζεται η μείωση του αφορολόγητου ορίου, πάνω από το οποίο σήμερα επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος, από τις 300.000 ευρώ που είναι στις 250.000 ή 200.000 ευρώ, αλλά με συντελεστές που να ξεκινούν από το 0,3% και να φτάνουν έως και 2% για πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες.

Ανοίγει ο δρόμος για μείωση των συντελεστών στις κατοικίες με χαμηλή αντικειμενική αξία έως 1.000 ευρώ/τ.μ., αλλά και για αύξηση των συντελεστών στα υψηλότερα κλιμάκια, όπως τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki