Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Μεγαλώνουν οι μεγάλες πόλεις

«Νέες» περιοχές , τουρισμός , υψηλοί δείκτες οικονομικής και εκπαιδευτικής δραστηριότητας και το «ισχυρό» όνομα είναι τα στοιχεία εκείνα που φέρνουν τις επενδύσεις στην αγορά κατοικίας. Στην περίπτωση μάλιστα που συνδυάζονται περισσότερα από ένα από αυτά τα στοιχεία τότε οι πιθανότητες να πραγματοποιηθούν μεγάλες υπεραξίες σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα είναι πολύ υψηλές.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από μελέτη η οποία επικεντρώνεται στην ανάλυση δεδομένων που αφορούν την «γεωγραφική» κατανομή των επενδύσεων σε κατοικία τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της σχετικής μελέτης ο μεγάλος όγκος των επενδύσεων σε κατοικία κατευθύνεται σε ήδη ανεπτυγμένες αγορές στις οποίες ο επενδυτικός κίνδυνος είναι περιορισμένος αφού η ζήτηση κινιόνταν σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Ενδεικτικό , είναι άλλωστε το γεγονός ότι οι επενδύσεις σε κατοικία στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αντιπροσωπεύουν το 41% του συνόλου το δωδεκάμηνο .

«Η υψηλή συγκέντρωση πληθυσμού μπορεί να ερμηνεύσει τις σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται στις συγκεκριμένες περιοχές . Αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι σε σχέση με το παρελθόν καταγράφεται μία οριακή υποχώρηση του ρόλου των συγκεκριμένων αγορών και αυτό μπορεί να δικαιολογηθεί –ως ένα ποσοστό- από το άνοιγμα νέων αγορών οι οποίες έχουν ανάλογα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά με αυτά των περιοχών που υπάγονται στα πολεοδομικά συγκροτήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» τόνιζε χαρακτηριστικά οικονομικός αναλυτής σχολιάζοντας τα σχετικά στοιχεία.

Η επισήμανση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της μελέτης τα οποία αποκαλύπτουν ότι: στην διάρκεια του τελευταίου χρόνου το μερίδιο αγοράς που κατέχει η Αττική και ο Πειραιάς ανέρχεται στο 28%

 

Ημιυπαίθριοι: Ελεγχοι ...εκβιασμού

Οι ιδιοκτήτες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να πληρώσουν διπλό πρόστιμο για ημιυπαίθριους χώρους, αποθήκες, υπόγεια, σοφίτες, δώματια και τους λοιπούς ρυθμιζόμενους χώρους: ένα το πρόστιμο διατήρησης στο υπουργείο Περιβάλλοντος και δεύτερο πρόστιμο αλλαγής χρήσης στο υπουργείο Οικονομικών -και μάλιστα αμφιβόλου νομιμότητος (το τελευταίο). Και ειδικά όταν υπάρχει εγκύκλιος περί του αντιθέτου από το 2005, καθώς και ο νόμος 3843 (παράγραφος 6 του άρθρου 6) για τους ημιυπαίθριους που προβλέπει πως, αν ρυθμιστούν οι χώροι αυτοί, δεν οφείλονται «άλλες επιβαρύνσεις για την αλλαγή χρήσης που έχει συντελεστεί». Ο νόμος ρύθμισης των ημιυπαίθριων χώρων δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 28 του περασμένου Απριλίου. Δεν είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες πλέον των 1.000.000 ημιυπαίθριων χώρων ακινήτων που χτίστηκαν την τελευταία 15ετία και οι οποίοι έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για την ένταξή τους στη ρύθμιση, δηλαδή την κατά κάποιο τρόπο «νομιμοποίησή» τους για διάστημα 40 ετών. Πιστεύουν πως θα εισπράξουν  1,5 δισ. Σύμφωνα με το Μνημόνιο δανεισμού της χώρας από την τρόικα, που κυρώθηκε από τη Βουλή, το υπουργείο Οικονομικών αναμένει έσοδα 1,5 δισ. ευρώ στην τριετία 2011-2013 από το τέλος διατήρησης ημιυπαίθριων.

Την ίδια ώρα, διάφορες Εφορίες της χώρας αγνοούν τη ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος και την εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών και προχωρούν σε δικούς τους ελέγχους επιβάλλοντας πρόστιμα, τα οποία μάλιστα είναι ανάλογα των ποσών της ρύθμισης! Δηλαδή, αποσκοπούν στον διπλασιασμό των προστίμων; Επί παραδείγματι, από την Εφορία της Παλλήνης διενεργούνται τέτοιου τύπου έλεγχοι. Οι εφοριακοί έχουν βγει παγανιά και διενεργούν αυτοψίες σε περιοχές της Ανατολικής Αττικής για ακίνητα που αγοράστηκαν προ 6ετίας, με το αιτιολογικό της παραγραφής. Η διαδικασία είναι η εξής: αποστέλλουν πρόσκληση στον ιδιοκτήτη ακινήτου, προκειμένου να ελέγξουν το συμβόλαιο αγοράς, ζητώντας τα σχετικά έγγραφα, όπως το ίδιο το συμβόλαιο. Επόμενο στάδιο είναι η τηλεφωνική επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη για να κλείσουν ραντεβού, προκειμένου να περάσουν από την οικία του για τη διενέργεια αυτοψίας! Αυτοψία εκτός εύλογου χρόνου Πόσο νόμιμη μπορεί να είναι αυτή η αυτοψία όταν η εγκύκλιος 1046 από το 2005, με την οποία γίνεται γνωστή η γνωμοδότηση 622/2004 της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ορίζει δύο βασικά πράγματα:

1) Η αυτοψία πρέπει να γίνει εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος και μάλιστα περίπου δυο μηνών και όχι 5 ή 6 ετών μετά. Η εγκύκλιος είναι σαφής: «Δεδομένου ότι το βάρος της απόδειξης το φέρει η φορολογούσα αρχή και είναι εξαιρετικά δυσχερής η ανάπτυξη γεγονότων σε βάθος χρόνου, θα πρέπει να καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια από τις ΔΟΥ, έτσι ώστε να διενεργείται αυτοψία κατά τον χρόνο υποβολής της οικείας δήλωσης. Εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, η αυτοψία διενεργείται εντός ευλόγου χρόνου περίπου δυο μηνών από την υποβολή της δήλωσης και τούτο γιατί θεωρούμε ότι η πραγματική κατάσταση του ακινήτου δεν είναι εύκολο να μεταβληθεί στο διάστημα αυτό».

2) Η φορολογούσα αρχή πρέπει να αποδείξει ότι κατά τη σύνταξη του συμβολαίου είχε γίνει η αλλαγή της χρήσης του χώρου. Διότι, για οποιαδήποτε αλλαγή σε μεταγενέστερο χρόνο, η εφορία δεν νομιμοποιείται να καταλογίσει φόρο μεταβίβασης για αλλαγή χρήσης. Σαφής είναι η εγκύκλιος και ως προς το σημείο αυτό: «Για τις υποθέσεις, στις οποίες ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο του χρόνου φορολογίας (π.χ. στο τέλος του χρόνου παραγραφής) και δεν αποδεικνύεται με βάση τα στοιχεία της φορολογικής αρχής η διαμόρφωση του ημιυπαίθριου χώρου σε χώρο κύριας χρήσης (κατά το χρόνο φορολογίας), δεν υφίσταται για τον χώρο αυτό φορολογική υποχρέωση και, αν τυχόν στην εκδοθείσα πράξη έχει περιληφθεί η αξία την ημιυπαίθριων χώρων, εφόσον η υπόθεση βρίσκεται στο στάδιο διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, θα πρέπει να γίνει τροποποίηση ή ακύρωση εν όλω ή εν μέρει της οικείας πράξης». Δικαιούται η Εφορία; Δικαιούται λοιπόν η Εφορία να διενεργεί αυτοψία, επιβάλλοντας πρόστιμα για αλλαγή χρήσης που έχει γίνει μεταγενέστερα του χρόνου σύνταξης του συμβολαίου; Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, είναι προφανές ότι η Εφορία δεν νομιμοποιείται να πράττει κάτι τέτοιο. Δικαίωμα καταλογισμού φόρου μεταβίβασης για αλλαγή χώρου χρήσης μπορεί να επιβληθεί μόνο όταν θα μεταβιβαστεί το ακίνητο, δηλαδή σε μεταγενέστερο χρόνο και εφόσον τότε παραμένει η αλλαγή χρήσης και διαπιστωθεί. Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί η διαμόρφωση του ημιυπαίθριου σε χώρο κύριας χρήσης (κατά τον χρόνο φορολογίας), τότε πέραν του οφειλόμενου κύριου φόρου που αναλογεί στην επιφάνεια του ημιυπαίθριου επιβάλλεται και πρόσθετος φόρος ανακρίβειας. Και με τα σημερινά δεδομένα αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν δεν υπαχθεί κάποιος στη ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους, καθώς ο νόμος του υπουργείου Περιβάλλοντος προβλέπει απαλλαγή από οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση. Τα πρόστιμα αυτά φροντίζει να εισπράξει τώρα το υπουργείο κι ενώ είναι σε εξέλιξη η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους. Κι αν δεν είναι έτσι τότε γιατί δεν κάνουν το πιο απλό, να παγώσουν οι έλεγχοι των Εφοριών μέχρι να περατωθεί η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους και μετά να ελέγξουν όσους δεν ανταποκριθούν στη ρύθμιση αυτή.

 

ΠΗΓΗ : Ελευθεροτυπια

Εως 50% οι απώλειες

Πλήρης επιβεβαίωση του ρεοπρτάζ του realestatenews.gr για την πορεία των τιμών απο την αρχή της κρίσης μέχρι το τέλος του 2011. Σύμφωνα με την Εθνική Τράπεζα η υποχώρηση είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που δίνει η ΤτΕ (7% το 2011 και 18% από την αρχή της κρίσης). Στην πραγματικότητα η πτώση είναι 10% πέρυσι και 30% από την αρχή της κρίσης. Ειδικά για τα ακριβά και μεγάλου μεγέθους ακίνητα παρατηρείται πτώση που αγγίζει το 50%. . Η πρόβλεψη για το 2012 είναι ότι οι τιμές θα υποχωρήσουν σε διψήφιο ποσοστό, λόγω του μεγάλου αποθέματος σπιτιών, της ιδιοκατοίκησης (80%), του δημογραφικού, της αποχώρησης των μεταναστών κ.λπ.

Το κακό κλίμα, φυσικά, επιτείνει και η οικονομική πίεση των νοικοκυριών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα από την ΤτΕ, το ποσοστό των καθυστερούμενων στεγαστικών δανείων έφτασε το 14% (γ' τρίμηνο 2011) από μόλις 3,6% το 2005 και 10% το 2010. Επίσης, το υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων κινείται τον Ιανουάριο του 2012 σε -3,1% από 33,5% το Δεκέμβριο του 2005. Τα στεγαστικά δάνεια φτάνουν τα 77,7 δισ. ευρώ, δηλαδή τα καθυστερούμενα είναι 11 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά ακίνητα, καταγράφεται μείωση ενοικίων 25% στα γραφεία του κέντρου, -20%, -25% στη Λ. Κηφισίας, -25% στη Λ. Συγγρού και -40% στη Λ. Αθηνών. Οσο για τα καταστήματα, καταγράφεται αύξηση στο 30% των κενών χώρων σε εμπορικούς δρόμους και μείωση 25% στα ενοίκια (-10% στα εμπορικά κέντρα).

Οδηγός Διαχειριστή

1. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ - ΟΡΟΦΟΚΤΗΣΙΑΣ

Ο πιο διαδεδομένος τρόπος επίλυσης των στεγαστικών αναγκών του αστικού πληθυσμού σε κατοικία και επαγγελματική στέγη είναι, από πολλές δεκαετίες σε παγκόσμια βάση, η κατασκευή και κατοίκηση σε πολυόροφα αστικά κτίρια. Η συγκατοίκηση όμως πολλών ανθρώπων στο ίδιο κτίριο έχει πλεονεκτήματα, αλλά και μειονεκτήματα, συνεργασία αλλά και συχνά και σημαντικές διαφορές και αντιδικίες, οι οποίες λύνονται αποκλειστικά από το αρμόδιο Μονομελές Πρωτοδικείο, με την ειδική σύντομη διαδικασία που εφαρμόζεται και για τις μισθωτικές διαφορές. Η λειτουργία της συνιδιοκτησίας απαιτεί την ύπαρξη οργάνων (Διαχειριστής-Γενική Συνέλευση) καθώς και διαδικασιών. Αυτά προσδιορίζονται γενικά από το νόμο 3741/29 όπως ισχύει σήμερα, και ειδικότερα από τον ίδιο τον «κανονισμό πολυκατοικίας» που έχουν υπογράψει οι συμβαλλόμενοι και έχει μεταγραφεί στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο, ο οποίος αποτελεί και τον «καταστατικό χάρτη» κάθε πολυόροφου κτιρίου. Η Γενική Συνέλευση συγκαλείται με τον τρόπο και τις προθεσμίες που αναφέρεται στον κανονισμό και συνεδριάζει και αποφασίζει με τις πλειοψηφίες που αναφέρονται σ’ αυτόν. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι ιδιοκτήτες οποιασδήποτε ιδιοκτησίας στο κτίριο, οι οποίοι ψηφίζουν πάντοτε κατά το μέγεθος των μερίδων τους στα χιλιοστά επί του οικοπέδου. Σε κάθε Γενική Συνέλευση εκλέγεται πρόεδρος και γραμματέας για την τήρηση των πρακτικών, στα οποία πρέπει να καταγράφεται ποιοι παρέστησαν, πόσα χιλιοστά έχει ή εκπροσωπεί ο καθένας και τι αποφάσισαν. Τα πρακτικά καθαρογράφονται πάντοτε στο ειδικό βιβλίο πρακτικών της διαχείρισης. Η Γενική Συνέλευση συνήθως κατ’ έτος εκλέγει ένα των συνιδιοκτητών ως διαχειριστή με ετήσια θητεία, ενώ σε πολλά κτίρια εκλέγεται και τριμελής διαχειριστική επιτροπή που βοηθά το διαχειριστή στο έργο του και ελέγχει τα οικονομικά του στοιχεία.

2. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Διαχειριστής πολυκατοικίας εκλέγεται ένας από τους συνιδιοκτήτες του, κατά προτίμηση κάτοικος του ίδιου κτιρίου. Συχνά, λόγω της απροθυμίας πολλών συνιδιοκτητών να εκτελέσουν τα καθήκοντα του διαχειριστή, οι συνιδιοκτήτες μαζί με το διαχειριστή, προχωρούν και στην εκλογή και βοηθού διαχειριστή, ο οποίος μπορεί να είναι ελεύθερος επαγγελματίας, ή ακόμη και εταιρία, ή και ο θυρωρός της πολυκατοικίας, σύμφωνα και με την ισχύουσα συλλογική σύμβαση εργασίας των θυρωρών, ο οποίος και επιμελείται τις πληρωμές και εισπράξεις έναντι μικρής προσαύξησης του μισθού του. Σε κάθε τέτοια περίπτωση χρειάζεται στενή παρακολούθηση των εξελίξεων από το διαχειριστή δεδομένου ότι απέναντι στη συνιδιοκτησία, υπεύθυνος για κάθε ζημιά είναι ο ίδιος ο διαχειριστής και όχι ο βοηθός του. Ο διαχειριστής λογοδοτεί στη Γενική Συνέλευση κατά το πέρας της θητείας του. Πάντως η προφανής σε πολλά κτίρια απροθυμία ανάληψης των καθηκόντων του διαχειριστή αποτελεί δυστυχώς προοίμιο πολλών δεινών για το μέλλον της κατάστασης των κτιρίων της χώρας μας. Συνιστούμε σε όλους τους συνιδιοκτήτες, και ιδιαίτερα σε όσους έχουν περισσότερες από μία ιδιοκτησία σε ένα κτίριο, να αναλαμβάνουν και να εκτελούν τα καθήκοντα του διαχειριστή, και να μην περιμένουν ότι κάποιος άλλος θα επιμεληθεί τα περιουσιακά τους στοιχεία! Κάθε διαχειριστής οφείλει να έχει στα χέρια του και να τηρεί τα εξής απλά έγγραφα, βιβλία και φακέλους:

1. Αντίγραφο της πράξης σύστασης οροφοκτησίας και κανονισμού του κτιρίου. Αν δεν έχει παραλάβει κανονισμό από τον προκάτοχό του, μπορεί να το ζητήσει από το αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο αναφέροντας στην αίτησή του τον τόμο και αριθμό μεταγραφής του, που είναι γραμμένος σε όλα τα συμβόλαια των ιδιοκτησιών του ακινήτου, ή από το Συμβολαιογράφο που τον συνέταξε.

2. Κατάσταση των ονομάτων των συνιδιοκτητών του κτιρίου, με τις διευθύνσεις και τηλέφωνά τους.

3. Βιβλίο πρακτικών της Γενικής Συνέλευσης.

4. Βιβλίο Ταμείου στο οποίο να καταχωρίζει τις μηνιαίες εισπράξεις και πληρωμές.

5. Φάκελο αποδείξεων δαπανών και καταστάσεων κατανομής κοινοχρήστων.

6. Φάκελο με όλα τα σημαντικά έγγραφα του κτιρίου (άδεια και σχέδια οικοδομής, ανελκυστήρα, κεντρικής θέρμανσης, αποχέτευσης, αποδείξεις πληρωμής τελών σύνδεσης κτιρίου με αποχέτευση, συμβάσεις με συνεργεία καθαριότητας, ανελκυστήρα, προσωπικό κλπ.). Τα παραπάνω έγγραφα, βιβλία και στοιχεία, καθώς και το εκάστοτε υπόλοιπο του διαχειριστικού ταμείου κάθε διαχειριστής παραλαμβάνει από τον προηγούμενο και παραδίδει στον επόμενο διαχειριστή με έγγραφη απόδειξη.

3. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ - ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Ο διαχειριστής επιμελείται όλων των υποθέσεων της πολυκατοικίας, και εκτελεί κάθε απαραίτητη εργασίας συντήρησης ή επισκευής των κοινοχρήστων μερών του κτιρίου. Συχνά προβλέπεται ότι μπορεί μόνος του να προβαίνει σε δαπάνες μέχρι κάποιο όριο, πέρα από το οποίο χρειάζεται απόφαση της γενικής Συνέλευσης. Φροντίζει για την διανομή των λογαριασμών κοινοχρήστων και την έγκαιρη είσπραξή τους, καθώς και την εξόφληση των λογαριασμών κοινής ωφέλειας που βαρύνουν την πολυκατοικία. Ολοι οι συνιδιοκτήτες και ένοικοι οφείλουν να βοηθούν το διαχειριστή στο έργο του. Στις καινούργιες πολυκατοικίες, είναι πολύ σημαντικό ο πρώτος διαχειριστής, να είναι πρόσωπο ικανό να δρομολογήσει τη σωστή λειτουργία του κτιρίου, να ολοκληρώσει τον κοινόχρηστο εξοπλισμό και να τον θέσει σε λειτουργία, να επιλέξει το προσωπικό του κτιρίου. Πρώτο μέλημά του είναι να συγκεντρώσει το αρχικό κεφάλαιο (αποθεματικό) του ταμείου της πολυκατοικίας, σύμφωνα με τον κανονισμό, που θα του επιτρέπει να αντιμετωπίζει τις τρέχουσες δαπάνες, λογαριασμούς κλπ., μέχρις ότου τις εισπράξει από τους ενοίκους τον επόμενο μήνα. Στα καθήκοντα του διαχειριστή είναι και η επιλογή και πρόσληψη του προσωπικού της πολυκατοικίας. Οι απαραίτητες νομικές διαδικασίες πρόσληψης περιγράφονται αναλυτικά στην ισχύουσα συλλογική σύμβαση ΠΟΜΙΔΑ-θυρωρών και καλό είναι να τις διαβάσετε προσεκτικά πριν από κάθε κίνησή σας. Η απόλυση θυρωρού αποφασίζεται έγκυρα μόνον από τη Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών του κτιρίου και με ελάχιστο ποσοστό 501 ψήφων. Περισσότερα στην σελίδα «Προσωπικό Κτιρίων» του www.idioktisia.gr

4. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

Όλοι οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν στις κοινές δαπάνες, όπως ορίζει ο κανονισμός, και να καταβάλουν έγκαιρα στο διαχειριστή την αναλογία τους. Οι μη χρησιμοποιούμενες (κλειστές) ιδιοκτησίες εξακολουθούν να βαρύνονται με πλήρη συμμετοχή, εκτός από τη θέρμανση όπου ενδέχεται ο κανονισμός να προβλέπει κάποια μείωση, και με τις συγκεκριμένες προυποθέσεις που προβλέπεται η μείωση αυτή. Για τις μισθωμένες ιδιοκτησίες, τα κοινόχρηστα καταβάλλονται από τους ενοικιαστές τους, όμως, σε περίπτωση άρνησης πληρωμής τους, τελικά υπεύθυνοι απέναντι στη συνιδιοκτησία είναι οι ιδιοκτήτες τους. Γι’ αυτό και ο διαχειριστής πρέπει να ενημερώνει αμέσως κάθε ιδιοκτήτη μισθωμένης ιδιοκτησίας για την καθυστέρηση πληρωμής από τον ενοικιαστή του, ζητώντας του να τα καταβάλει ο ίδιος! Μόνον αυτό θα ενεργοποιήσει άμεσα τον ιδιοκτήτη να ζητήσει την εξόφληση της οφειλής από τον υπόχρεο ενοικιαστή ή αλλοιώς να λάβει έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα. Η συνιδιοκτησία βαρύνεται με τις δαπάνες καθαρισμού, φωτισμού, δημοτικών τελών, ύδρευσης των κοινοχρήστων χώρων και εγκαταστάσεων, με τις αμοιβές και εισφορές για το θυρωρό, την καθαρίστρια, τον κηπουρό, με τις δαπάνες επισκευής της ταράτσας, των προσόψεων και γενικά των κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου. Ειδικότερα στις δαπάνες για αντικατάσταση ή ανακαίνιση ανελκυστήρα και κεντρικής θέρμανσης βαρύνονται οι ιδιοκτησίες που εξυπηρετούνται από τις εγκαταστάσεις αυτές, κατά το λόγο της αντίστοιχης στήλης, και όχι, π.χ., τα καταστήματα του ισογείου του κτιρίου που δεν θερμαίνονται και δεν χρησιμοποιούν ανελκυστήρα. Τέλος στις σωληνώσεις ύδρευσης, αποχέτευσης και κεντρικής θέρμανσης η συνιδιοκτησία βαρύνεται για τα κοινόχρηστα τμήματά τους, ενώ για τα τμήματα που εξυπηρετούν μόνο μια ιδιοκτησία ευθύνεται ο ιδιοκτήτης της.

5. ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ

Κάθε φθινόπωρο, πριν από την έναρξη λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης, ο διαχειριστής πρέπει να καλέσει το συνεργείο για την τακτική συντήρηση του συστήματος κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου. Ο τρόπος κατανομής των δαπανών θέρμανσης στις παλαιότερες πολυκατοικίες καθορίζεται από τον πίνακα κατανομής αναλογιών, πολλοί κανονισμοί προβλέπουν μειωμένη συμμετοχή σε ιδιοκτησίες που παραμένουν κλειστές και αχρησιμοποίητες, εφόσον τα σώματα έχουν κλειστές στρόφιγγες και έχει ενημερωθεί προκαταβολικά η διαχείριση γι΄αυτό. Στις νεώτερες πολυκατοικίες με σύστημα αυτονομίας ένα ποσοστό των δαπανών, περίπου το 20%, κατανέμεται σε όλες τις ιδιοκτησίες, ενώ το μεγαλύτερο μέρος κατανέμεται στις ιδιοκτησίες βάσει των θερμίδων και των ωρών κατανάλωσης, χωρίς όμως να επιτυγχάνεται οικονομία. Πραγματική αυτόνομη χρέωση αλλά και οικονομία στην κατανάλωση εξασφαλίζουν μόνον τα νεώτερης τεχνολογίας συστήματα που καταγράφουν τις εκλυόμενες θερμίδες ανά θερμαντικό σώμα, τα οποία τώρα εφαρμόζονται και στη χώρα μας στα υπάρχοντα συστήματα κεντρικής θέρμανσης. Προσοχή, επειδή ενδέχεται κάποιοι να επιχειρήσουν να σας παραδώσουν ποσότητα πετρελαίου θέρμανσης μικρότερη από αυτή που παραγγείλατε, κατά την παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης πρέπει ο διαχειριστής να είναι πάντοτε παρών, να γνωρίζει τις ακριβείς διαστάσεις της δεξαμενής του, έτσι ώστε να ξέρει σε πόσα λίτρα καυσίμου αντιστοιχεί το κάθε εκατοστό στη βέργα μέτρησης. Εφόσον η δεξαμενή σας είναι ορθογώνια παραλληλεπίπεδη, πρέπει να ξέρει πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής σας, αρκεί να κάνει την παρακάτω πράξη: (μήκος σε εκατοστά) Χ (πλάτος σε εκατοστά) δια 1.000. Πρακτική συμβουλή: Μην παραγγέλετε πετρέλαιο σε αγνώστους προμηθευτές και επιχειρήσεις. Αν αντίθετα, ανήκετε στους τυχερούς που εμπρός από το ακίνητό τους διέρχεται αγωγός φυσικού αερίου, σπεύσατε να συνδεθείτε και απαλλαγείτε από όλα τα προβλήματα! Σύμφωνα με πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις, η απλή πλειοψηφία των 501 χιλιοστών της γεν. συνέλευσης των συνιδιοκτητών μπορεί να αποφασίσει την αλλαγή του καυσίμου σε φυσικό αέριο και κάθε άλλη απαραίτητη εργασία. Η δίοδος σωληνώσεων παροχής φυσικού αερίου μέσα από κοινόχρηστους χώρους, επιτρέπεται χωρίς να χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη διαδικασία ή άδεια, επιτρέπεται δε η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου και από μεμονωμένους χρήστες μέσα σε πολυκατοικία, υπό προυποθέσεις.

6. ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Ολοι σχεδόν οι οργανωμένοι κανονισμοί πολυκατοικιών ρητά επιβάλλουν στο διαχειριστή να προβαίνει σε ασφάλιση των κοινόχρηστων μερών και εγκαταστάσεων της πολυκατοικίας από πυρκαιά, πλημμύρα, έκρηξη, σεισμό και τους λοιπούς συνήθεις κινδύνους. Το κέρδος σε περίπτωση ζημιάς τους δεν είναι μόνον ότι θα αποκατασταθούν οι ζημιές, αλλά και ότι θα αποφευχθούν οι μετέπειτα συγκρούσεις των συνιδιοκτητών σχετικά με την κάλυψη της σοβαρότατης δαπάνης αποκατάστασης. Ο διαχειριστής οφείλει συνεπώς όχι μόνον να ασφαλίζει τα κοινόκτητα αλλά και να παροτρύνει τους συνιδιοκτήτες να ασφαλίζουν και τις ιδιοκτησίες τους από τους συνήθεις κινδύνους, δεδομένου ότι όταν αυτοί επέλθουν, π.χ. πυρκαιά, ή, το πλέον σύνηθες, ζημιές σε υποκείμενα διαμερίσματα από διαρροή υδάτων από το υπερκείμενο, ο υπαίτιος θα αναγκαστεί να αποζημιώσει και τις ζημιές σε άλλες ιδιοκτησίες του κτιρίου. Το πρόγραμμα ασφάλισης κοινοχρήστων χώρων «ΠΟΜΙΔΑ-ΙΝTERAMERICAN» καλύπτει πλήρως όλους τους παραπάνω κινδύνους, τη λειτουργία των ανελκυστήρων καθώς και την αστική ευθύνη του διαχειριστή για ατυχήματα τρίτων. Πληροφορίες από το Γραφείο Ασφάλισης Κτιρίων της ΠΟΜΙΔΑ, τηλ. 210-3230400, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. , και από την η σελίδα «Ασφάλισης Κτιρίων» του www.idioktisia.gr 7. ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ Οι χώροι στάθμευσης που βρίσκονται στο ανοικτό τμήμα της πυλωτής συνήθως ανήκουν έγκυρα κατ΄αποκλειστική χρήση σε συγκεκριμένες ιδιοκτησίες, θεωρούνται παρακολουθήματα των ιδιοκτησιών αυτών και δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο χωριστής ιδιοκτησίας, αντίθετα με τις κλειστές θέσεις του ισογείου και τις θέσεις του υπογείου. Χώροι στάθμευσης στην πυλωτή που έχουν δημιουργηθεί με νόμιμα μεταγραμμένα συμβόλαια με χιλιοστά επί του οικοπέδου, είναι τυπικά άκυρες ως ανεξάρτητες ιδιοκτησίες αλλά όμως απόλυτα έγκυρες («κατά μετατροπή») ως δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης από ιδιοκτήτη χώρου οριζόντιας ιδιοκτησίας κύριας χρήσης μέσα στην πολυκατοικία. Περισσότερα στην αντίστοιχη σελίδα του www.idioktisia.gr

8. ΜΙΣΘΩΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΜΕΡΩΝ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ-ΔΗΛΩΣΗ ΜΙΣΘΩΜΑΤΩΝ Σε πολλές, παλαιές κυρίως, πολυκατοικίες, υπάρχει το πρώην διαμέρισμα του θυρωρού το οποίο ο διαχειριστής εκμισθώνει για λογαριασμό της συνιδιοκτησίας, και τα έσοδά του συγκεντρώνονται, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, σε ειδικό λογαριασμό της διαχείρισης, για να χρηματοδοτούνται τα έξοδα επισκευών του κτιρίου. Σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν. 2238/94 περί φορολογίας εισοδήματος, τα μισθώματα που εισπράχθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους πρέπει να δηλωθούν από το διαχειριστή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της περιοχής του κτιρίου μέχρι την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Ο διαχειριστής οφείλει να υποβάλλει τις σχετικές δηλώσεις σε τρία αντίτυπα στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της διεύθυνσης της πολυκατοικίας και να καταβάλλει ως φόρο εισοδήματος ποσοστό 25% επί των εισπραχθέντων μισθωμάτων. Με τον τρόπο αυτό απαλλάσσονται από κάθε άλλη ατομική φορολογική υποχρέωση οι ιδιοκτήτες των οριζοντίων ιδιοκτησιών του κτιρίου, και σε περίπτωση που θα χρειαστεί βεβαίωση δήλωσης του καταβαλλομένου μισθώματος, εκδίδεται μία και μόνη βεβαίωση, στο όνομα της διαχείρισης.

9. ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ

Σε κάθε πολυόροφη οικοδομή η εγκατάσταση που καθημερινά «δίνει εξετάσεις» είναι ο ανελκυστήρας, ο οποίος στην πραγματικότητα είναι ένα μεταφορικό μέσο, και σαν τέτοιο χρειάζεται προσοχή στην κατασκευή του, στην ασφαλή λειτουργία του, στην επιμελή συντήρησή του και την ασφάλισή του για ζημιές στον ίδιο ή αστική ευθύνη προς τρίτους. Η εικόνα του και η κατάστασή του χαρακτηρίζει ολόκληρο το κτίριο. Ο διαχειριστής θα πρέπει να ενημερωθεί από την ιστοσελίδα της ΠΟΜΙΔΑ για τη νόμιμη αδειοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση ασφαλείας των παλαιών και νέων ανελκυστήρων, να γνωρίζει να εκτελεί τη διαδικασία απεγκλωβισμού ατόμων από το θάλαμο και σε κάθε βλάβη του να καλεί το συνεργείο συντήρησης ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία (τηλ. 199). Στη χώρα μας εφαρμόζεται σταδιακά η σύσταση της Ευρωπαικής Ενωσης για την επιθεώρηση ασφαλείας των παλαιών ανελκυστήρων. Οι προθεσμίες για κάθε ανελκυστήρα, ο κατάλογος των πιστοποιημένων εταιρειών επιθεώρησης ανελκυστήρων και το κείμενο της σχετικής ΚΥΑ δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας www. idioktisia. gr. Η ΠΟΜΙΔΑ διανέμει στα μέλη της πλήρες υπόδειγμα συμφωνητικού συντήρησης ανελκυστήρα ώστε να είναι σαφή τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις συντηρητή & διαχειριστή. 10. ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΠΡΟΣΟΨΕΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ Ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζει σε μόνιμη μορφή το πρόγραμμα εξωραισμού των προσόψεων των ιδιωτικών κτιρίων της πόλης. Το πρόγραμμα προβλέπει σημαντικότατες διαδικαστικές διευκολύνσεις αλλά και οικονομική ενίσχυση των ενδιαφερομένων ιδιοκτητών ακινήτων. Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών της Αθήνας μπορούν να απευθύνονται καθημερινά στην «Αναπτυξιακή Εταιρεία», του Δήμου Αθηναίων, Κολωνού 34, 10437, Αθήνα, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. τηλ. 210 5203120. Περισσότερα στην αντίστοιχη σελίδα του www.idioktisia.gr

ΠΗΓΗ: ΠΟΜΙΔΑ

Και όμως επιμένουν για τα 81.000 ακίνητα

Ένα ακόμη μέτωπο για την κυβέρνηση τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου. Το μέτωπο της κυριαρχίας επί του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Την "μπαταριά" την έριξε ένας εκπρόσωπος του μόνιμου μηχανισμού στήριξης ESM, ο οποίος είπε ότι υπάρχει στο τραπέζι πρόταση να περάσει η αξιοποίηση των ελληνικών κρατικών ακινήτων στα χέρια μιας εταιρείας συμμετοχών με ξένους μάνατζερ. Μάλιστα, στο πρώτο δημοσίευμα που εμφανίστηκε στο Reuters, η προτεινόμενη εταιρεία φερόταν να έχει έδρα το Λουξεμβούργο, άρα να διέπεται από το δικό του δίκαιο. Στη συνέχεια, και μετά τον σάλο που προκλήθηκε από αυτή τη νέα πίεση για κηδεμονία, οι άνθρωποι του ESM ανασκεύασαν και μίλησαν στο Spiegel για εταιρεία η οποία, «εάν συσταθεί, θα εγκατασταθεί στην Ελλάδα και θα είναι στα χέρια του ελληνικού κράτους». Επισήμως, το θέμα δεν έχει συζητηθεί. Πρόκειται απλά για ένα ακόμη «κείμενο εργασίας». Αυτό διαβεβαίωσε τόσο η Κομισιόν όσο και ο ESM, σε μια προσπάθεια να μαζέψουν τα περί εκχώρησης του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, κυρίως στον τομέα των ακινήτων. Όμως, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν δεν διέψευσε την ίδια την ουσία του θέματος, καθώς επισήμανε ότι «στην επόμενη αξιολόγηση της τρόικας θα εξεταστούν τρόποι αποτελεσματικότερης λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ».

Άρα, τουλάχιστον το θέμα της διαχείρισης είναι ανοικτό και θα ανάψει φωτιές τον Σεπτέμβρη. Άλλωστε, σε όλες τις εκθέσεις για την πορεία του ελληνικού προγράμματος επισημαίνεται ότι οι αποκρατικοποιήσεις είναι εκτός στόχων και είναι βέβαιο ότι ο επόμενος τομέας που θα ασκήσει πιέσεις η τρόικα -στο πρότυπο των πιέσεων που άσκησε για την «κινητικότητα» και τις απολύσεις στο Δημόσιο στις αρχές του καλοκαιριού- θα είναι αυτός της αποτελεσματικότητας του ΤΑΙΠΕΔ. Στην πληθώρα των δημοσιευμάτων της περασμένης εβδομάδας με τίτλους του τύπου:

«Η Ε.Ε. θέλει να πάρει από την Ελλάδα τη διαχείριση των ακινήτων της» εμφανίζονται μια σειρά νούμερα που δείχνουν ότι οι «διαρροές» δεν είναι της πλάκας. Μιλάνε για 81.000 ακίνητα που θα μπορούσαν να πουληθούν και να αποφέρουν 28 δισεκατομμύρια ευρώ -ποσό που ξεπερνά κατά πολύ τον νέο διορθωμένο προς τα κάτω στόχο για τις ιδιωτικοποιήσεις και είναι 15 δισ. ευρώ. Και τονίζουν σχεδόν με τις ίδιες διατυπώσεις ότι εάν τη δουλειά την αναλάβουν ξένοι μάνατζερ, θα ξεπεραστεί η ελληνική γραφειοκρατία και τα ακίνητα θα γίνουν πιο ελκυστικά για τους επενδυτές και θα αποφέρουν περισσότερα χρήματα. Υπενθυμίζεται ότι οι πρώτοι που είχαν προτείνει τη σύσταση μιας εταιρείας με προίκα τα ελληνικά κρατικά ακίνητα, ήδη το 2011, ήταν οι Φινλανδοί, που ήθελαν εμπράγματες εγγυήσεις για να προσφέρουν το δικό τους μερίδιο στα πακέτα διάσωσης. Πιο επιθετικά έχουν παρέμβει στο ζήτημα οι Γερμανοί βιομήχανοι, με τον πρόεδρό τους Ούλριχ Γκρίλο να επαναφέρει την περασμένη εβδομάδα την πρότασή του να εκχωρήσει η Ελλάδα ένα μέρος της κρατικής περιουσίας της στον ESM, περίπου ως ενέχυρο, ώστε να μη χάσουν οι πιστωτές τα λεφτά τους σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν θα είναι σε θέση να αποπληρώσει τα χρέη της. Για τον πρόεδρο των Γερμανών βιομηχάνων προφανώς δεν έχει διαφορά εάν χρεωκοπεί μια χώρα ή μια επιχείρηση: «Όταν μία επιχείρηση κηρύττει πτώχευση, αυτό δεν σημαίνει ότι οι πιστωτές παραιτούνται από τις αξιώσεις τους, τουλάχιστον μέχρι ο διαχειριστής της πτώχευσης να εξετάσει τα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης και να αποφανθεί σχετικώς», είπε.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki