Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Στα πρόθυρα χρεωκοπίας

Πληθαίνουν τα κακά νέα για τις υπερχρεωμένες ιταλικές περιφέρειες. Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα «Λα Στάμπα», υπάρχει μια μαύρη λίστα δέκα ιταλικών πόλεων, άνω των 50.000 κατοίκων, συμπεριλαμβανομένων κάποιων πολύ μεγάλων, όπως η Νάπολι και το Παλέρμο, που βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, αναφορά που ενισχύει τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα των τοπικών οικονομιών στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης. «Τουλάχιστον 10 μεγάλες πόλεις βρίσκονται σε κίνδυνο», αναφέρουν μιλώντας στην εφημερίδα κυβερνητικά στελέχη, προσθέτοντας ότι δεν αποκλείεται να αναλάβει τη διαχείρισή τους το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Ολα αυτά βλέπουν το φως της δημοσιότητας μια εβδομάδα μετά τις αποκαλύψεις για το ανεξέλεγκτο δημόσιο χρέος της Σικελίας - «Ελλάδα της Ιταλίας» χαρακτηρίζεται η περιφέρεια του Νότου από τους «Νιου Γιορκ Τάιμς» - και την επιστολή που έστειλε ο ιταλός Πρωθυπουργός στον τοπικό περιφερειάρχη Ραφαέλε Λομπάρντο ζητώντας του να παραιτηθεί το συντομότερο. Οπως αποκαλύφθηκε και από τις δηλώσεις Μόντι, η αυτόνομη περιφέρεια της Σικελίας βρίσκεται στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Μάλιστα, Μόντι και Λομπάρντο επρόκειτο σύμφωνα με δημοσιεύματα ιταλικών εφημερίδων να έχουν σήμερα συνάντηση στο κυβερνητικό μέγαρο της Ρώμης, Παλάτσο Κίτζι.

Συζητούν και για τους πλειστηριασμούς

Μία ακόμη εμπλοκή σημειώνεται στις συζητήσεις για το καυτό θέμα των πλειστηριασμών, μια και οι δανειστές δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά από την αρχική τους στάση, η οποία ακούει στο «καμία προστασία της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς». Το γεγονός αυτό προκαλεί εντύπωση καθώς την περασμένη εβδομάδα η τρόικα είχε κάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ένα βήμα πίσω από την αρχική της εμμονή κι απαίτηση για οριζόντια άρση της απαγόρευσης των πλειστηριασμών. Οι εκπρόσωποί της, μάλιστα, στις διαπραγματεύσεις είχαν έλθει σε συμφωνία με την ελληνική πλευρά για την καθιέρωση μιας μεταβατικής περιόδου του ισχύοντος καθεστώτος της προστασίας της κύριας κατοικίας με κάποιες τροποποιήσεις. H τρόικα αν και είχε συμφωνήσει στο μεταβατικό στάδιο, εντούτοις αντέτεινε πρόταση, λένε οι πληροφορίες, διατήρησης του καθεστώτος της κύριας κατοικίας για μόλις έξι μήνες, είχε προτείνει πολύ χαμηλή αντικειμενική αξία ως κριτήριο αλλά είχε βάλει και εισοδηματικό κριτήριο, το οποίο ήταν στα όρια της φτώχειας.

Οκτώ προκλήσεις για την επόμενη μέρα

Στον κόσμο της πραγματικής οικονομίας υπάρχουν οι τρέχουσες αξίες και εκείνες που αντέχουν στονχεόνο. Για παράδειγμα η κλωστοϋφαντουργία ήταν η δραστηριότητα εκείνης που στήριξε την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας για 80 χρόνια περίπου. Μετά ήλθε η εξ ανατολών έφοδος και ανέτρεψε τα πάντα . Αντίθετα η αγορά ακινήτων για παραπάνω από ένα αιώνα είναι η ατμομηχανή της ελληνικής αφού εισφέρει περίπου το 15% του ΑΕΠ ( άμεσα και έμμεσα). Με απλά λόγια η αγορά ακινήτων είναι η διαχρονική αξία της ελληνικής οικονομίας. Σήμερα όμως η αγορά ακινήτων –κυρίως η αγορά κατοικίας- έχει να αντιμετωπίσει την πρώτη μεγάλη πρόκληση στην διαδρομή της το τελευταίο αιώνα. Η πρόκληση αφορά στην επόμενη ημέρα και συνδέεται όχι μόνο με το «γκρέμισμα» των τειχών του προστατευτισμού αλλά και με τις ευκαιρίες που της δίδονται ώστε από κοινού με τον τουρισμό να γίνει η αιχμή του δόρατος για την ελληνική οικονομία. Το «γκρέμισμα» των τειχών που αποτελεί τον μεγαλύτερο δεν είναι τίποτε άλλο παρά η έκθεση της στις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις δηλαδή : -στα επιτόκια και στον δανεισμό -στο διαθέσιμο εισόδημα -στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον Αντίθετα , η πρόκληση αφορά της επόμενης μέρας αφορά στην δυνατότητα διεθνοποίησης προσελκύοντας επενδυτικά κεφάλαια είτε για επαγγελματικά ακίνητα είτε για την εξοχική κατοικίας. Το «έπαθλο» αυτής της μάχης θα κριθεί , σύμφωνα με τις απόψεις κορυφαίων οικονομικών αναλυτών, στις λεπτομέρειες. Τα κρίσιμα στοιχεία για την πορεία της αγοράς ακινήτων τα επόμενα χρόνια είναι:

Πρώτο: Η εξέλιξη της πορείας των επιτοκίων. Σύμφωνα με τις απόψεις τραπεζιτών τα επιτόκια δανεισμού αποτελούν αυτή την στιγμή το πιο ευαίσθητο κρίκο στην αλυσίδα της ζήτησης. Μία άνοδος τους θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ρυθμό απορρόφησης της υπερβάλλουσας προσφοράς , στις επενδύσεις και στο επίπεδο των τιμών.

Δεύτερο. Η πορεία του διαθεσίμου ιδιωτικού εισοδήματος. Μία παρατεταμένη κρίση της ελληνικής οικονομίας που θα καταγραφεί και με μείωση του διαθεσίμου εισοδήματος θα επηρεάσει σημαντικά την εγχώρια ζήτηση , η οποία κινείται πλέον σε οριακά επίπεδα. Ήδη , οι αναλυτές θεωρούν ότι η υποχώρηση του επιπέδου τιμών δεν είναι τίποτε άλλο παρά η αντανάκλαση των αρνητικών προσδοκιών που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά –ελληνική και διεθνή.

Τρίτο. Η πορεία της διεθνούς οικονομίας. Μία παρατεταμένη περίοδος ύφεσης επηρεάζει πολλάπλώς και την ελληνική αγορά ακινήτων. Συγκεκριμένα, περιορίζει την ζήτηση για εξοχική κατοικία από το εξωτερικό. Καθιστά επιφυλακτικούς τους ξένους θεσμικούς στο να επενδύσουν σε ελληνικά επαγγελματικά ακίνητα και αυτό για δύο λόγους. Ο πρώτος αφορά στην προσφορά ευκαιριών είτε σε τοποθετήσεις εκτός αγορά ακινήτων είτε σε άλλες χώρες που κρίνονται ως πιο ελκυστικές. Δεν θα πρέπει να υποβαθμισθεί το γεγονός ότι η ελληνική αγορά ακινήτων είναι «άγνωστη» για τους ξένους επενδυτές και αυτό εκδηλώνεται με την περιορισμένη εισαγωγή κεφαλαίων για την αγορά ακινήτων.

Τέταρτον. Η πορεία της αγοράς ακινήτων στο εξωτερικό. Ήδη διατυπώνεται έντονος προβληματισμός για την διάρκεια της κρίσης στις ΗΠΑ , ενώ δεν είναι οι αναλυτές που θεωρούν πολύ πιθανή την περαιτέρω επιδείνωση της αγοράς κατοικίας σε Μ. Βρετανία, Ισπανία και Ιρλανδία. Η εξέλιξη αυτή σίγουρα θα επηρεάσει και την ελληνική αγορά αφού θα περιορίσει την ζήτηση από το εξωτερικό.

Πέμπτον. Η ισοτιμία του ευρώ σε σχέση με το δολάριο. Το «σκληρό» ευρώ όχι μόνο απομακρύνει τους επενδυτές αλλά και τους αγοραστές που έχουν ως μέσο συναλλαγής το δολάριο αλλά ταυτόχρονα βάζουν στο παιγνίδι της αγοράς νέες περιοχές του πλανήτη (ακόμα και γειτονικές που έχουν ως σημείο αναφοράς το αμερικάνικο νόμισμα). Ουσιαστικά αυτό «μεταφράζεται» σε ακόμα χαμηλότερο επίπεδο ζήτησης από το εξωτερικό.

Εκτον . Η βελτίωση των υποδομών σε μεταφορές ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρο περιοχές οι οποίες βρίσκονται στο περιθώριο της διεθνούς αγοράς εξοχικής κατοικίας παρά την υψηλή αναγνωρισιμότητα τους ως παραθεριστικοί προορισμοί. Παράλληλα η προσέλκυση ξένων υποψήφιων αγοραστών και επενδυτών προϋποθέτει την βελτίωση του φορολογικού ανταγωνισμού, την σύγκριση της οικιστικής νομοθεσίας με την χωρών που έχουν ισχυρή παρουσία στην αγορά εξοχικής κατοικίας καθώς και στην άρση όλων των γραφειοκρατικών εμποδίων που συνδέονται με την γραφειοκρατία του δημοσίου.

Εβδομον: Η κατάρτιση σχεδίου προώθησης και προβολής του ελληνικού προϊόντος στις διεθνείς αγορές ώστε να διευρυνθεί η ζήτηση για εξοχική κατοικία. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός των διεθνών συνεργασιών μεταξύ ελλήνων επιχειρηματιών του κλάδου με συναδέλφους τους εξωτερικού. Ίσως να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση το γεγονός ότι σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον το ελληνικό προϊόν δεν έχει δυνατότητα πρόσβασης.

Ογδοον. Η δυνατότητα ευκολότερης πρόσβασης των αλλοδαπών ιδιωτών αγοραστών στο ελληνικό πιστωτικό σύστημα ώστε να είναι εφικτή η χρηματοδότηση των αγορών εξοχικών κατοικιών με στεγαστικά δάνεια.

Σκλαβιά μέσω φόρων

Αποκαλυπτικά για τη φορολογική αφαίμαξη των Ελλήνων είναι τα στοιχεία της έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα: Μέχρι το 2021 θα κληθούμε να πληρώσουμε επιπλέον φόρους και εισφορές συνολικού ύψους 8,1 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει στην έμμεση φορολογία που πλήττει αδιακρίτως όλους τους φορολογούμενους. Την ίδια ώρα το Ταμείο επιμένει σε δραστική μείωση του αφορολόγητου, με την κυβέρνηση να φαίνεται πως συζητά σενάριο για υποχώρησή του στην περιοχή των 7.000 ευρώ από 8.636 ευρώ σήμερα καθώς και σε νέες περικοπές στις τρέχουσες συντάξεις, για εξοικονόμηση 1,8 δισ. ευρώ περίπου σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Πιο συγκεκριμένα στο διάστημα 2017 - 2021 τα έσοδα από έμμεσους, άμεσους φόρους και εισφορές αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,1 δισ. ευρώ, σκαρφαλώνοντας από τα 73,1 δισ. ευρώ που εκτιμάται πως θα διαμορφωθούν φέτος, στα 81,2 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή θα έλθει με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, ενώ παραμένει ζωντανή η απειλή επιπλέον επιβαρύνσεων εάν απαιτηθεί να επιβληθούν πρόσθετα μέτρα για να κλείσει η συμφωνία. Μόνο από έμμεσους φόρους αναμένονται επιπλέον έσοδα 3,5 δισ. στο διάστημα 2017 ? 2021 ενώ από την άμεση φορολογία τα προβλεπόμενα έσοδα εκτιμώνται σε 1,8 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα η αύξηση των εισφορών στο ίδιο διάστημα υπολογίζεται σε 2,8 δισ. ευρώ. Το μεγάλο παζάρι που γίνεται αυτή τη στιγμή και από το οποίο εξαρτάται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι πόσα επιπλέον μέτρα θα πρέπει να λάβει η Ελλάδα προκειμένου να πετύχει τους στόχους για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το 2021, τους οποίους το ΔΝΤ θεωρεί ανέφικτους χωρίς μέτρα. Εδώ κυριαρχεί το σενάριο της σημαντικής μείωσης του αφορολόγητου που θα φέρει νέες επιβαρύνσεις σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες και αναμένεται να φουσκώσει ακόμη περισσότερο το λογαριασμό των επόμενων ετών. Μεγάλο ψαλίδι αναμένεται και στις φοροαπαλλαγές, ενώ η κυβέρνηση ευελπιστεί πως θα αποφύγει, τουλάχιστον επί του παρόντος τη μείωση των υφιστάμενων συντάξεων, μέσω της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς

Το χάος των πολεοδομιών

Εικόνες χάους στις σχέσεις πολιτών με την πολεοδομία. Σύμφωνα με επίσημο εγγραφο το πέντε δεινά τον πολεοδομιών είναι:

1 Η στελέχωση και η μηχανοργάνωση των αρμόδιων πολεοδομικών υπηρεσιών είναι ελλιπείς, αλλά υπάρχει και ανεπάρκεια των διατιθέμενων σε αυτές τεχνικών και υλικών μέσων, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν συστηματικά στις ελεγκτικές και κυρωτικές τους αρμοδιότητες.

2 Η πολυνομία, ο πληθωρισμός και η πολυπλοκότητα της πολεοδομικής νομοθεσίας, δηλαδή η κακή ποιότητα του κανονιστικού πλαισίου και η έλλειψη κωδικοποίησης της σχετικής νομοθεσίας, δημιουργούν σύγχυση, τόσο στους πολίτες όσο και στη διοίκηση, ως προς το εφαρμοστέο πολεοδομικό καθεστώς, και ενισχύουν τα περιθώρια αντιφατικών ερμηνειών και νομιμοφανούς αυθαιρεσίας.

3 Η καταγραφή και η οριοθέτηση των προστατευόμενων περιοχών της χώρας (δάση, δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικοί χώροι, υδροβιότοποι, ρέματα, αιγιαλός κ.λπ.) είναι ελλιπείς, επιτείνουν την αβεβαιότητα ως προς το καθεστώς δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές και υπονομεύουν την ασφάλεια δικαίου των πολιτών και των συναλλασσομένων γενικότερα.

4 Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες η υπηρεσία βρίσκεται σε αδυναμία να εφαρμόσει τη νομοθεσία, επειδή προηγούμενα έγγραφα ή ενέργειές της (ή ενέργειες άλλων υπηρεσιών) έχουν δημιουργήσει τετελεσμένες καταστάσεις προς όφελος των ιδιωτών και εις βάρος του περιβάλλοντος.

5 Διαπιστώνεται παθογένεια των ίδιων των διατάξεων και παράλειψη ορθής παρέμβασης για τη θεραπεία τους.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki