Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κυκλαδίτικο... μπετό

Οι «ξαπλωτές πολυκατοικίες» που εκμεταλλεύονται τη φυσική κλίση του εδάφους και αναπτύσσονται με άδεια διώροφου και πολλά υπόγεια από κάτω, προβλέπονται από τους γενικούς οικοδομικούς κανόνες. Ομως, στα νησιά των Κυκλάδων και σε άλλες περιοχές με χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς είχαν τεθεί αυστηροί κανόνες για να αποφεύγονται τέτοια φαινόμενα.

Ωστόσο, δύο επίσημοι φορείς του κράτους, το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) και η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ήρθαν τις τελευταίες ημέρες και πήραν θέση με αφορμή μια οικοδομή στα Κατάπολα της Αμοργού.

Μάλιστα, προχωρούν σε μια ερμηνεία των υφιστάμενων διατάξεων που δείχνει να ξηλώνει το προστατευτικό πλέγμα για τους παραδοσιακούς οικισμούς της Αμοργού, αφήνει την οικοδομή να αναπτυχθεί σε ύψος παρά τις ενστάσεις της αρμόδιας Πολεοδομίας Νάξου και μπορεί να συμπαρασύρει όλους τους περιορισμούς που ισχύουν σε δεκάδες παραδοσιακούς οικισμούς των Κυκλάδων.

Η διαμάχη γύρω από τη συγκεκριμένη οικοδομή στην Αμοργό ξεκίνησε τους τελευταίους μήνες. Είχε λάβει οικοδομική άδεια, η οποία ανακλήθηκε όμως από την αρμόδια Πολεοδομία (Υπηρεσία Δόμησης) Νάξου κατόπιν καταγγελίας για υπερβάσεις στο ύψος. Οι ιδιοκτήτες του οικοπέδου δεν προσέφυγαν μόνο δικαστικά κατά της ανάκλησης αλλά κατάφεραν, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, να προκαλέσουν τις δύο γνωματεύσεις που προαναφέραμε. Συγκρίνοντας τις δύο γνωματεύσεις με το Προεδρικό Διάταγμα της 11/11/2003 που αφορά την Αμοργό, φαίνεται ότι υπάρχει ένας όρος-κλειδί που υπήρχε στο Π.Δ. αλλά τώρα εξαφανίζεται.

Συγκεκριμένα στο Π.Δ. του 2003 [Τροποποίηση και συμπλήρωση των όρων και περιορισμών δόμησης των παραδοσιακών οικισμών Αμοργού (Χώρας), Αιγιάλη, Ποταμός, Θολάρια, Κατάπολα, Ξυλοκερατίδι, Ραχίδι επί υπουργού Αιγαίου Ν. Σηφουνάκη] αναφέρεται αρχικά ότι ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ορόφων είναι δύο και το ύψος 7,50 μέτρα (8,5 εάν η κλίση του οικοπέδου είναι άνω του 25%). Αμέσως μετά, όμως, αναφέρεται ότι «το ύψος μετριέται από τη στάθμη του φυσικού εδάφους σε κάθε σημείο του περιγράμματος του κτιρίου έτσι ώστε η προβολή του τελικού ύψους του κτίσματος σε καμία περίπτωση να μην υπερβαίνει τον μέγιστο αριθμό ορόφων και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος, είτε λόγω τυχόν έντονης κλίσης του φυσικού εδάφους, είτε λόγω υποβάθμισής του».

Ομως, από τη γνωμάτευση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ έχει εξαφανιστεί ο όρος «προβολή» από το τελικό ύψος του κτίσματος. Ο όρος αυτός, όπως αναφέρουν έμπειροι μηχανικοί, είχε τεθεί προκειμένου να αποφεύγονται διάφορα κόλπα και να μετράει αυτό που βλέπει το μάτι. Ενα κλασικό κόλπο είναι το ύψος του κτιρίου να μετριέται από το πιο ψηλό σημείο του οικοπέδου. Ετσι, βγαίνει άδεια κτίσματος από εκείνη τη στάθμη και πάνω. Ομως, κάτω από εκεί, ακολουθώντας την κλίση του οικοπέδου, χτίζονται ένα, δύο ή περισσότερα υπόγεια ή βοηθητικοί χώροι που μετατρέπονται σε κανονικά δωμάτια ή διαμερίσματα.

Ο όρος «προβολή» έχει εξαφανιστεί και από τη γνωμάτευση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της 6ης Ιουνίου 2021. Αντίθετα, στη γνωμάτευση υπογραμμίζεται ότι οι ειδικοί όροι και περιορισμοί που έθετε το Π.Δ. του 2003 για την Αμοργό «δεν μπορεί να διαφοροποιούνται από τους ορισμούς της πολεοδομικής νομοθεσίας». Φτάνει στο σημείο επίσης να ισχυριστεί ότι «σε περίπτωση που ο νομοθέτης ήθελε να ορίσει διαφορετικά το ύψος κτιρίου έπρεπε να αναφέρεται με σαφήνεια σε ειδικό άρθρο “ορισμοί”, κάτι που δεν συμβαίνει».

Εκτός από τον κίνδυνο το «απέραντο γαλάζιο» της Αμοργού να στιγματιστεί από πολυώροφες μεζονέτες, ορατή είναι η απειλή και για δεκάδες άλλους παραδοσιακούς οικισμούς στις Κυκλάδες. Αλλωστε, το Π.Δ. του 2003 που έχει μπει στο χειρουργείο της... απέραντα γαλάζιας ανάπτυξης επικαλείται άλλα Π.Δ., παλαιότερα, όπως το 504 του 1988 και το 345 του 1989. Το δεύτερο έθετε περιορισμούς δόμησης σε Πάρο (Νάουσα, Παροικιά, Κώστος, Λεύκες, Μάρμαρα, Πρόδρομος, Μάρπησσα), Σίφνο (Απολλωνία, Αρτεμώνα), Θήρα (Βόθωνα, Πύργο, Εμπορειό, Μεγαλοχώρι), Απείρανθο Νάξου, Φολέγανδρο, Κίμωλο, Σέριφο ενώ εκείνο του ’88 χαρακτήριζε ως παραδοσιακούς 32 οικισμούς στην τότε Επαρχία Ανδρου, 18 σε Θήρα-Αμοργό, 8 σε Κέα-Σέριφο-Κύθνο, 7 σε Μήλο-Φολέγανδρο-Σίφνο, 19 στη Νάξο, 4 σε Πάρο-Αντίπαρο, 5 στη Σύρο και 25 στην Τήνο.

Ο νέος ΕΝΦΙΑ

Ο νέος ΕΝΦΙΑ εξετάζεται στην  12η μεταμνημονιακή αξιολόγηση. Στις συζητήσεις θα παρουσιαστούν τα σχέδια για τη νέα κλίμακα του ΕΝΦΙΑ αλλά και μια σειρά από δεσμεύσεις και προαπαιτούμενα που απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας.

Σε ό,τι αφορά τον ΕΝΦΙΑ το οικονομικό επιτελείο θα παρουσιάσει τα σχέδια που θα ισχύσουν από το 2022, οπότε θα έχουμε μεγάλες ανατροπές από την εφαρμογή μιας νέας ενιαίας κλίμακας για κύριο και συμπληρωματικό φόρο. Κεντρικό στοιχείο της νέας κλίμακας θα είναι οι περισσότεροι συντελεστές, οι οποίοι θα αυξάνονται ανάλογα με την τιμή ζώνης της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο και την αξία του

Η πρόταση προς τους δανειστές είναι για έναν εντελώς καινούργιο φόρο όπου η επιβάρυνση θα υπολογίζεται ξεχωριστά ανά δικαίωμα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ θα επιβάλλεται όταν ένα ακίνητο έχει αξία άνω των 250.000 ευρώ και όχι στο σύνολο της περιουσίας όπως προβλέπει το ισχύον σύστημα, γεγονός που θα μειώσει τα φορολογικά βάρη στους «έχοντες».

Ψηλά στην ατζέντα της 12ης αξιολόγησης θα είναι επίσης τα νέα μέτρα για την ανάσχεση της ενεργειακής ακρίβειας στη βάση του δημοσιονομικού χώρου που θα δημιουργήσει η μεγαλύτερη ανάπτυξη και οι επιδόσεις του προϋπολογισμού στα έσοδα τους τελευταίους δυο μήνες. Στόχος είναι να υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές ότι ο ρυθμός ανάκαμψης για το τρέχον έτος θα είναι τουλάχιστον 6,5% και με προοπτικές να πάει ακόμα πιο ψηλά, αν και πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία της οικονομίας στο τρίτο και τέταρτο τρίμηνο με την ενσωμάτωση των εσόδων από τον τουρισμό και την πορεία της αγοράς και της καταναλωτικής δαπάνης που θα κόψουν ταχύτητα λόγω του κύματος της ακρίβειας.

Προχωράνε ΣΔΙΤ ύψους 2 δις. ευρώ

Την άμεση προκήρυξη  Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα προϋπολογισμού άνω των 2 δις. Ευρώ ανακοίνωσε σήμερα η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και  Ναυτιλίας κα Λούκα Κατσέλη.
Η υπουργός Οικονομίας ανακοίνωσε συνολική επαναξιολόγηση των έργων ΣΔΙΤ που είχαν εγκριθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, πολλά από τα οποία όπως είπε καθυστερούν, ήταν ανώριμα ή δεν είχαν αναπτυξιακή στόχευση. Χαρακτηριστικά από τα 52 έργα ύψους 5,7 δις. που είχαν εγκριθεί, μόνο ένα βρίσκεται σε φάση υλοποίησης (7 πυροσβεστικοί σταθμοί προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ). Από αυτά τα έργα θα προχωρήσουν άμεσα όσα κρίνονται ώριμα και χρήσιμα. Πρόκειται για έργα ύψους 2,09 δις. Ευρώ στα οποία περιλαμβάνονται σχολεία, φοιτητικές εστίες, δικαστικά μέγαρα, υποδομές αστικών συγκοινωνιών, Πυροσβεστικής και ΕΛΑΣ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων και υποδομές για τις ένοπλες δυνάμεις (συνημμένος ο πλήρης κατάλογος των έργων που προωθούνται).
Τα υπόλοιπα έργα βρίσκονται υπό αξιολόγηση, ορισμένα θα απενταχθούν (μεταξύ αυτών τα κτίρια νομαρχιών, τα οποία πλέον περιττεύουν λόγω Καλλικράτη) και θα ενταχθούν νέα. Ήδη εξετάζονται συγκεκριμένες προτάσεις που αφορούν βιολογικούς καθαρισμούς, μονάδες αφαλάτωσης, μαρίνες και λιμάνια, αξιοποίηση δημόσιας ακίνητης περιουσίας για έργα φωτοβολταϊκών, θεματικών πάρκων, τουριστικών υποδομών, εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης, έργα πληροφορικής, νοσοκομεία και σχολεία. Για όλα αυτά θα υπάρξει πενταετής προγραμματισμός ώστε να διασφαλίζεται η χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους.

Χάθηκε η αγορά βιομηχανικών χώρων

Η οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει και την αγορά βιομηχανικών χώρων και γης. Ήδη , μεσίτες αλλά και στελέχη εταιριών ακινήτων τονίζουν ότι είνια σχεδόν αδύνατη ι πλεόν η επίτευξη συμφωνιών για την πώληση βιομηχανικών και βιοτεχνικών χώρων. Σε αυτό έχει συμβάλλει η οικονομική ύφεση η οποία έχει καθηλώσει τις επενδύσεις.Αυτό έχει ως συνέπεια να συμπιέζονται οι τιμές στο αδιάθετο απόθεμα και να καθίσται ασύμφορη η αγορά τους ακόμα και ως γη. Η κατακορυφη πτώση των τιμών τους την τελευταία διετία είχε ως αποτέλσμα να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο η διαφορά μεταξύ της τιμής της εφορίας και της εμπορικής αξίας. Η πρόσθετη φολορολογική επιβάρυνση είναι τόσο μεγάλη ώστε να “μπλοκάρουν” ακόμα και οι λίγες συζητήσεις που γίνονται. Η έλλειψη ενδοιαφέροντος έχει επηρεάσει και την αγορά βιομηχανικής γης αλλά και τις εξειδικευμένες κατασκευαστικές επιχειρήσεις βιομηχανικών κτιρίων.

Ενας αιώνας πολυκατοικίες

Το πιο σημαντικό φαινόμενο που εμφανίζεται τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και επηρεάζει και κλιμακωτά μέσα στον χρόνο την εικόνα της πόλης είναι η γένεση και ανάπτυξη ενός νέου πρότυπου στον τομέα της οικοδομής: το πολυώροφο κτίριο κατοικιών, η λεγόμενη αστική πολυκατοικία. Τοποθετώντας το γενικότερο πλαίσιο μέσα από το οποίο αναδύθηκε το φαινόμενο της αθηναϊκής πολυκατοικίας, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε συνοπτικά τα εξής:

1. Η γενικότερη εμπόλεμη κατάσταση στα Βαλκάνια συρρικνώνει τις ελληνικές παροικίες και δημιουργεί ένα αναγκαστικό κύμα ομογενών προσφύγων που κατακλύζει τον ελλαδικό χώρο και, μοιραία, την πρωτεύουσα. Το γεγονός αυτό κορυφώνεται με τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922.

2. Η οικονομική αστάθεια που χαρακτηρίζει την περίοδο αυτή δημιουργεί μια γενικότερη ανασφάλεια, αποτρέποντας από την τοποθέτηση χρημάτων σε παραγωγικούς τομείς και στρέφοντας τους επενδυτές στην οικοδομή, τομέα που στη συγκεκριμένη συγκυρία θεωρείται ασφαλής για επικερδή τοποθέτηση κεφαλαίων.

3. Η εισαγωγή του οπλισμένου σκυροδέματος και η σταδιακή γενίκευση της εφαρμογής του στον ευρύτερο τομέα των κατασκευών διευκόλυνε και προώθησε σταθερά την κατασκευή πολυώροφων κτηρίων.

4. Τέλος, πρέπει να αναφερθούμε στο κλίμα ανάδειξης νέων ιδεολογικών τάσεων και κινημάτων που εκφράζονται και στον χώρο της τέχνης. Έτσι, στην αρχιτεκτονική διαπιστώνεται μια σταδιακή τάση απομάκρυνσης από τον ακαδημαϊσμό, ενώ οι αρχές του μοντέρνου κινήματος αρχίζουν να διαφαίνονται και σταδιακά κερδίζουν έδαφος. Εξετάζοντας τη διαδικασία παραγωγής και εξέλιξης της αθηναϊκής πολυκατοικίας και της αναπόφευκτης επίδρασης στην εικόνα της πόλης που αυτή συνεπάγεται, διακρίνουμε σαφώς τις εξής περιόδους:

α) Τριακονταετία 1900-1929: Πολυώροφα κτήρια κατοικίας εμφανίζονται σποραδικά στην πόλη (ενδεικτικά αναφέρονται ότι μέχρι το τέλος της περιόδου 1900-1919 κτίζονται μόνον 69 κτήρια). Το φαινόμενο της επιστροφής των ομογενών βρίσκεται σε ανάπτυξη και η τεχνολογία της κατασκευής χρησιμοποιεί ακόμα παραδοσιακές μεθόδους. Η πρωτοβουλία της ανέγερσης αφορά έναν ιδιοκτήτη παραγωγό και επικαρπωτή (τα λεγόμενα «αφεντάδικα»). Από την άποψη της τυπολογίας, στην κάτοψη παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με τις κατοικίες της προηγούμενης περιόδου.

β) Περίοδος 1929-1940: Το 1929 θεωρείται χρονιά-σταθμός για την εξέλιξη της αστικής πολυκατοικίας. Δύο σημαντικά γεγονότα δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό αυτό:

1. Θεσπίζεται ο Ν. 3741/29 ο οποίος προωθεί τον θεσμό της οριζόντιας ιδιοκτησίας. Έτσι εμφανίζονται οι πρώτοι κάτοχοι διαμερισμάτων με δικαιώματα συνιδιοκτησίας επί του συνολικού οικοπέδου (και εδώ επισημαίνουμε την ειδοποιό διαφορά από την προηγούμενη περίοδο όπου υπήρχε ένας ιδιοκτήτης για το σύνολο της οικοδομής). Το γεγονός αυτό επιδρά σημαντικά και στη μορφολογία των κατασκευών (εισάγεται μια αυστηρή τυποποίηση στην τυπολογία των ορόφων. Η τυποποίηση αυτή εμφανίζεται και στις όψεις).

2. Μπαίνει σε ισχύ ο πρώτος Οικοδομικός Κανονισμός του Κράτους (ΓΟΚ 29). Εισάγονται οι πρώτοι γενικοί κανόνες που διέπουν την κατασκευή και οι πρώτες δεσμεύσεις που ενισχύουν την τυποποίησή της. Παράλληλα, αρχίζει να διαφαίνεται το καθεστώς της αντιπαροχής, όπου ο εργολάβος χρηματοδοτεί την κατασκευή εξ ολοκλήρου, παραχωρώντας ένα ποσοστό της οικοδομής στον ιδιοκτήτη του οικοπέδου. Το γεγονός αυτό θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό για την εξέλιξη της ποιότητας των οικοδομών, αφού με τον τρόπο αυτό εισάγεται παράλληλα ο λεγόμενος χρυσούς κανόνας των εργολάβων:

- Ελαχιστοποίηση του κόστους (άρα της ποιότητας)

- Μεγιστοποίηση του κέρδους (που συνοδεύεται από τον εκφυλισμό της οικοδομής).

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki