Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η "δικατορία" του μπετον

Το στοίχημα που κλήθηκε να κερδίσει η πόλη της Αθήνας στην διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων ήταν πραγματικά μεγάλο αφού αφορούσε κυρίως στην αισθητική πλευρά. Έπρεπε μέσα σε ελάχιστους μήνες να κρυφθεί η - και να εξωραϊσθεί -η ασχήμια του μπετόν που χαρακτηρίζει την πόλη ώστε ο ολυμπιακός επισκέπτης να δει ένα άλλο πρόσωπο από αυτό που καθημερινά αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της . Σίγουρα το να προσπαθείς να κάνεις λίφτινγκ σε μία πόλη που για μισό και πλέον αιώνα ήταν αντιμέτωπη με τις πλέον κυνικές και κοντόφθαλμες πρακτικές κερδοσκοπίας γης δεν είναι η πιο εύκολη υπόθεση. Πόσο μάλλον αν το όλο εγχείρημα θα έπρεπε να ολοκληρωθεί σε διάστημα μικρότερο του ενός χρόνου. Το σίγουρο είναι όμως ότι αυτοί που κλήθηκαν να υλοποιήσουν την «επιχείρηση καλλωπισμού» θα σκέφθηκαν πόσο πιο εύκολη θα ήταν η δουλειά αν στη θέση των τσιμεντένιων όγκων που έπρεπε να εξωραΐσουν ήταν τα παλαιά κομψά κτίρια του 19ου αιώνα τα οποία είχαν αρχιτεκτονική προσωπικότητα και ιστορία. Σε ορισμένες γωνιές της Αθήνας , όπως για παράδειγμα στους κεντρικούς δρόμους γύρω από την πλατεία Συντάγματος ,που οι «επεμβάσεις» του παρελθόντος δεν ήταν ισοπεδωτικές τα πράγματα ήταν σχετικά ευκολότερα σε σχέση με άλλες περιοχές στις οποίες η «αξiοποίηση» είχε προσλάβει μορφή ισοπέδωσης. Για παράδειγμα η Πειραιώς , η Πατησίων –κοντά στην Ομόνοια -, η Χαλκοκονδύλη, η Βερανζέρου και η πλατεία Κάνιγγος αν είχαν την παλαιά τους όψη σίγουρα θα πονοκεφάλιαζαν λιγότερο τους «επιτελείς» της επιχείρησης εξωραϊσμού. Ας πάρουμε την Πειραιώς. Στη γωνία με την πλατεία Ομονοίας , δηλαδή στον αριθμό 1, εκεί που τώρα βρίσκεται ο τσιμεντένιος όγκος ενός σύγχρονου ξενοδοχείου ήταν μέχρι το 1964 το μέγαρο Μουρούζη. Πρόκειται για ένα τριώροφο κτίριο έργο του αρχιτέκτονα Ι. Σέχου στο οποίο είχε χρησιμοποιηθεί κατά μεγάλο μέρος πεντελικό μάρμαρο. Το κτίριο κατασκευάσθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα (1868) από το Κ. Μουρούζη και χρησιμοποιήθηκε ως κατοικία του ιδίου και της οικογένειας του. Στη συνέχεια το ακίνητο νοικιάσθηκε στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και το 1958 πουλήθηκε. Το 1964 κατεδαφίσθηκε για να πάρει τη θέση του ένα ξενοδοχείο 33.000 κυβικών μέτρων. Λίγο πιο πέρα , στη συμβολή των οδών Χαλκοκονδύλη και Πατησίων ήταν το αρχοντικό Σαριπόλου,. Επρόκειτο για ένα ημιτριώροφο αρχοντικό που κτίσθηκε σε σχέδια Χάνσεν. Το κτίριο αυτό που για πολλούς θεωρήθηκε ως απαράμιλλης αρχιτεκτονικής αξίας κατεδαφίστηκε το 1956. Στη Πειραιώς πάλι , αυτή την φορά στη γωνία με την Μενάνδρου ήταν το κτίριο της οικίας Τσοποτού που το χαρακτηριστικό της ήταν η γωνία της που έγινε κατά μίμηση του Λυσσιατρείου Μνημείου. Το κτίριο αυτό κατεδαφίσθηκε το 1971 για να πάρει τη θέση του πολυώροφο κτίριο γραφείων.

Η βιομηχανία φαγητού πριν 100 χρόνια

H βιομηχανία της κουζίνας «ανθούσε» στην Αθήνα από τα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα. Σύμφωνα με τους χρονικογράφους της εποχής από τα πρώτα εστιατόρια που έκαναν την εμφάνιση τους στην αθηναϊκή αγορά ήταν : του Tσούχλου, του Λάλα, του Χαλόφτη, του Σκοτίδα, των Τσελεμεντέδων, του Γουλιέλμου, του Λεκκού , του Γιακουμάκη του Τριφύλη και άλλων. Στην λίστα των ετσιατορίων προστέθηκαν αργότερα , το εσταιτόριο των πέντε «Φ» , το «Άψε Σβύσε», η «Ευζωϊα», η «Αφθονία», το «Βασιλικόν», η «Ηβη» και το «Συντριβάνι».
Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι το επιχειρείν της γεύσης ήταν τότε-όπως και τώρα- ιδιαίτερα διαδεδομένο στη ελληνική οικονομία αφού κάθε γειτονιά χαρακτηριζόνταν από τις ταβέρνες και τα μαγερειά της. Πάντως η γειτονιά με τις πιο φημισμένες ταβέρνες ήταν του Ψυρρή και του Μεταξουργείου. Από χρονογραφήματα της εποχής πληροφορούμαστε μάλιστα ότι ο Όθων ήταν από τους πλέον συχνούς θαμώνες των μαγερειών του Μεταξουργείου.
Οι περισσότερες μάλιστα επιχειρήσεις ήταν εγκατεστημένες σε ιδιόκτητους χώρους και κατά βάση η συγκεκριμένη δραστηριότητα είχε μορφή οικογενειακής επιχείρησης.


Κλειστό αυριο το κέντρο

Κλειστό για τους οδηγούς θα είναι αύριο το πρωί το κέντρο της Αθήνας, λόγω της διεξαγωγής του αγώνα «Γύρος Αθήνας 2010».
Συγκεκριμένα, από τις 8 το πρωί και έως τη λήξη του αγώνα θα γίνουν σταδιακά διακοπές της κυκλοφορίας κατά μήκος των δρόμων από τους οποίους θα περάσουν οι αθλητές.
Οι διαδρομές είναι:
- 1η διαδρομή (ατόμων με αναπηρία): πλατεία Συντάγματος (αφετηρία), Αμαλίας, είσοδος Ζαππείου (τερματισμός).
- 2η διαδρομή (8 χιλιομέτρων): Παναθηναϊκό Στάδιο (αφετηρία), Βασιλέως Κωνσταντίνου, Βασιλίσσης Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αιόλου, Σταδίου, πλατεία Ομονοίας, Πειραιώς, Ασωμάτων, Αποστόλου Παύλου, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Συγγρού, Αμαλίας, είσοδος Ζαππείου (τερματισμός).
- 3η διαδρομή (35, χιλιομέτρων): Παναθηναϊκό Στάδιο (αφετηρία), Βασιλέως Κωνσταντίνου, Βασιλίσσης Σοφίας, πλατεία Συντάγματος, Φιλελλήνων, Αμαλίας, είσοδος Ζαππείου (τερματισμός).

Απο το τεφτέρι στα τραπεζάκια

Παραδοσιακοί εμπορικοί δρόμοι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη χάνουν ιστορικές τους δραστηριότητες και μετατρέπονται σε ένα χώρους με , καφέ ρεστοράν και μπαρ. Η λίστα των δρόμων μέρα με την μέρα μεγαλώνει . Στην Αθήνα , σε όλο το εμπορικό ιστορικό τρίγωνο κυριαρχούν οι επιχειρήσεις ιστορικού ενδιαφέροντος , ενώ στη Θεσσαλονίκη παραδοσιακές αγορές όπως για παράδειγμα η ευρύτερη περιοχή της πλατείας Χρηματιστηρίου βρίσκονται σε ανάλογη κατάσταση. Αν οι εξελίξεις αυτές μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρόσφατες το πρόβλημα πάει αρκετά πιο πίσω καθώς παραδοσιακές βιοτεχνικές περιοχές όπως του Ψειρή , στην Αθήνα και τα Λαδάδικα στην Θεσσαλονίκη , μετά από τον απότομο μετασχηματισμό τους σε περιοχές διασκέδασης τώρα βρίσκονται σε βαθιά κρίσης με καταστήματα κενά και επιχειρήσεις διασκέδασης να αναστέλλουν η μία μετά την άλλη την λειτουργία τους. Πρωτοπόρος στις αλλαγές χρήσης θα πρέπει να θεωρηθεί η περιοχή στην Αθήνα που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως, Αθηνάς, Περικλέους και πλατεία Συντάγματος. Σε αυτούς , παραδοσιακές αγορές λευκών ειδών, αργυροχοΐας , ένδυσης και αξεσουάρ όπου συνυπήρχαν στα ισόγεια τα εμπορικά καταστήματα και στους ορόφους οι βιοτεχνίες παρατηρήθηκε το φαινόμενο 6 στα 10 καταστήματα που ενοικιάζονταν αλλάζουν χρήση και να μετατρέπονται σε επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος. Τυπικό παράδειγμα, η Ρόμβης, η Κορνάρου ακόμη και η Ευαγγελιστρίας . Μία ακραία περίπτωση θα πρέπει να θεωρηθεί η αγορά της Αβραμιώτου όπου 4 στους 10 ισόγειους χώρους έχουν μετατραπεί σε μπαρ και καφέ. Τη σκυτάλη πήρε η Αιόλου με τις κάθετες οδούς όπου στην διάρκεια των προηγούμενων χρόνων , σε συνδυασμό με την πεζοδρόμηση της , άρχισαν να αναπτύσσονται επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης. Κορυφαίο παράδειγμα , η πλατείας Αγ. Ειρήνης η οποία στις αρχές της δεκαετίας ήταν η μεγαλύτερη αγορά ανθοκομικών ειδών και σήμερα το 80% των εμπορικών χώρων είναι είτε κενά είτε έχουν εγκατασταθεί επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος. Ως ειδική περίπτωση χαρακτηρίζεται η περιοχή που περιλαμβάνει την οδό Κοραή, την πλατεία Κλαυθμώνος και την πλατεία Αγίων Θεοδώρων. Μία παραδοσιακή εμπορική πιάτσα με κυρίαρχο χαρακτηριστικό την αγορά ηλεκτρικών συσκευών όπου κυριαρχούσαν , μέχρι τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας οι επιχειρήσεις ηλεκτρικών συσκευών. Σήμερα και μετά το κλείσιμο των τελευταίων δύο ελληνικών επιχειρήσεων κυριαρχούν οι αλυσίδες και τα …τραπεζάκια. Μόνο συμπτωματικό δεν θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι στην περιοχή αυτή στο 90% των χώρων που βρίσκονται σε λειτουργία δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις με αυτά τα χαρακτηριστικά. Σε ανάλογη τροχιά , βρίσκονται η Λέκκα και η Πραξιτέλους. Πρόκειται για δρόμους «σφραγίδες» στην αγορά φωτιστικών , ασημικών και ηλεκτρονικών ειδών που σιγά-σιγα ξεκίνησαν να φθίνουν και την θέση τους πήραν μπαρ. Εξαίρεση στον κανόνα φαίνεται να είναι δύο δρόμοι παράπλευροι στην Αιόλου. Πρόκειται για την Βίσσης και την Βλαχάβας στις οποίες ήταν παραδοσιακές αγορές σε είδη κιγκαλερίας και στα λευκά είδη και η διατήρηση αυτών των χαρακτηριστικών , σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν ήταν πολυσύχναστοι δεν έχασαν τον εμπορικό χαρακτήρα τους … Ανάλογη είναι και η εικόνα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης . Οι περιοχές γύρω από την οδό Συγγρού και την πλατεία Χρηματιστηρίου στην διάρκεια των δέκα τελευταίων χρόνων έζησαν ένα βίαιο μετασχηματισμό με την ανάπτυξη επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Όσοι χώροι δεν χρησιμοποιήθηκαν για την εγκατάσταση επιχειρήσεων αυτής της κατηγορίας έχουν παραμείνει κενοί.

Εγκαταλείπουν τα...ΙΧ

Πάνω από 3.000 αυτοκίνητα εγκαταλείφθηκαν τους τελευταίους μήνες σε δρόμους της Αθήνας, λόγω των υψηλού κόστους διατήρησης και χρήσης (τελών κυκλοφορίας, των αυξήσεων στις τιμές της βενζίνης, των ασφαλίστρων κ.α). Αυτό που προκαλεί, ωστόσο, ιδιαίτερη εντύπωση στις υπηρεσίες του δήμου που ελέγχουν καθημερινά τους δρόμους για τον εντοπισμό εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων είναι το γεγονός ότι το 15% των οχημάτων έχει ηλικία μέχρι 10 χρόνια, δηλαδή είναι σχετικά καινούργια αυτοκίνητα. Τα περισσότερα εγκαταλελειμμένα ΙΧ το διάστημα Οκτώβριος 2009-Μάρτιος 2010 εντοπίστηκαν στου Γκύζη και τους Αμπελόκηπους. Επίσης, μεγάλος αριθμός ΙΧ εγκαταλείφθηκε στον Κυψέλη, τα Πατήσια, τον Κολωνό, τα Σεπόλια, τα Πετράλωνα, τον Βοτανικό και το Παγκράτι.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki