Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η γεωγραφία της εξοχικής κατοικίας

Ισχυρή φαίνεται να είναι η θέληση των Ελλήνων για μια εξοχική κατοικία. Το φαινόμενο αυτό καταδεικνύεται αφενός από τον μεγάλο αριθμό κατασκευαστών που επενδύουν σε εξοχικές κατοικίες και αφετέρου από το σχετικά μεγάλο ποσοστό (17%) εξοχικών κατοικιών στο σύνολο της χώρας. Αναλυτικότερα, σε σύνολο 5.454.889 κατοικιών, οι 922.228 είναι εξοχικές ή δευτερεύουσες. Σε επίπεδο περιφερειών, πρώτη σε αριθμό έρχεται η Αττική με 180.234 εξοχικές κατοικίες, και ακολουθούν η Κεντρική Μακεδονία (128.756) και η Πελοπόννησος (115.625). Πρέπει να σημειωθεί ότι οι τρεις αυτές περιφέρειες περικλείουν τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας. Στην τέταρτη θέση συναντάμε τη Στερεά Ελλάδα με 85.259 εξοχικές κατοικίες, ενώ ακολουθούν η Δυτική Ελλάδα (65.580), η Θεσσαλία (61.543), το Νότιο Αιγαίο (57.101), η Κρήτη (56.766), το Βόρειο Αιγαίο (44.612), η Ήπειρος (38.259), η Ανατολική Μακεδονία (35.099), τα Ιόνια Νησιά (31.037) και τέλος η Δυτική Μακεδονία (22.357). Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει όμως το ποσοστό εξοχικών κατοικιών επί του συνόλου κάθε περιφέρειας. Το ποσοστό αυτό δείχνει τη μετάβαση παραθεριστών στις περιοχές αυτές, σε σχέση με τον υπάρχοντα πληθυσμό. Το μεγαλύτερο ποσοστό το έχει η Πελοπόννησος (32%). Αναμενόμενο αποτέλεσμα, διότι θεωρείται μαζί με τα «νησιά» ο πλέον προτιμώμενος προορισμός, τόσο για χειμερινές όσο και για καλοκαιρινές διακοπές. Ακολουθούν με μικρή διαφορά το Βόρειο Αιγαίο (31%) και το Νότιο Αιγαίο (30%). Στην τέταρτη θέση με ποσοστό 27% είναι η Στερεά Ελλάδα με την Εύβοια και τον Παρνασσό. Ακολουθούν τα Ιόνια Νησιά (24%) και η Ήπειρος (22%). Στην έβδομη θέση συναντάμε τη Δυτική Ελλάδα με 19% ενώ ακολουθούν η Κρήτη (18%), η Θεσσαλία (18%), η Δυτική Μακεδονία (16%), η Κεντρική Μακεδονία (14%), η Ανατολική Μακεδονία (12%) και τέλος η Αττική με 10%. Πρέπει να σημειωθεί ότι στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης βρίσκουμε τις περιφέρειες με τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Πολιτική αφροσύνης

Αυτή εδώ η στήλη παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις στην σύγκρουση Κυβέρνησης και ιδιοκτητών φορτηγών . Απέφυγε επιμελώς να δικαιώσει την μία ή την άλλη πλευρά καθώς θεωρεί ότι τα επιχειρήματα και των δύο είναι εξίσου ισχυρά-του καθενός για την προάσπιση των συμφερόντων του. Επίσης πιστεύει ότι το άλλοθι που δίνει το «κοινωνικό συμφέρον» είναι σαν την πλαστελίνη αφού ο καθείς μπορεί να του δώσει το σχήμα που αυτός επιθυμεί. Παρόλα αυτά από τη σύγκρουση προκύπτουν ορισμένα πολύ χρήσιμα συμπεράσματα όχι για το σήμερα αλλά για το αύριο.

Όταν ξεκίνησε αυτή η ιστορία είχαμε επισημάνει ότι το ενδιαφέρον δεν εντοπίζεται στην απόφαση για επίταξη αυτή καθαυτή αλλά στο μήνυμα που προσπαθεί να στείλει η Κυβέρνηση προς όλες τις κοινωνικές ομάδες ενόψει ενός πολύ καυτού φθινοπώρου. Υπό το πρίσμα αυτό η καλοκαιρινή σύγκρουση στην πραγματικότητα είναι μία πρόβα τζενεράλε ή για να το πούμε καλύτερα μία επίδειξη δύναμης του κράτους απέναντι σε οποιαδήποτε κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα αμφισβητεί τις αποφάσεις της . Στην δημοκρατία άλλωστε δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το σωστό ή το λάθος όσο η διαδικασία που χρησιμοποιεί ο φορέας της εξουσίας για να το υιοθετήσει καταρχήν και να το εφαρμόσει στην συνέχεια.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουν τόσο σημασία τα αιτήματα των φορτηγατζήδων όσο η στάση της Κυβέρνησης που χρησιμοποιώντας το πιο σκληρό όπλο που διαθέτει στο οπλοστάσιο της έκανε επίδειξη πυγμής και αδιαλλαξίας με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί. Πως;

Αν επιμείνουν μέχρι τέλους οι φορτηγατζήδες η παρέμβαση του εισαγγελέα θα οδηγήσει κάποιους στο εδώλιο του κατηγορουμένου και τότε θα γίνει αυτό που κάθε ευφυής πολιτικός απεύχεται : κάποιοι να αναδειχθούν σε ήρωες και κάποια επαγγελματική τάξη θα γίνει πόλος συσπείρωσης όλων εκείνων πουν θίγονται από την κυβερνητική πολιτική και σίγουρα αυτοί είναι η συντριπτική πλειοψηφία.

Αν η Κυβέρνηση  υποχωρήσει από τις διατυπωμένες δημόσιες δεσμεύσεις και δηλώσεις της στην πραγματικότητα εκπέμπει μήνυμα προς όλους εκείνους θα σταθούν απέναντι της το φθινόπωρο.

Κοντολογίς άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου με τόση βιασύνη και ορμή που κάθε λογικός άνθρωπος νομιμοποιείται να μιλά για πολιτική αφροσύνη. Και τι θα κάνεό το φθινόπωρο ; Θα προχωρεί σε πολιτική επιστράτευση και θα στέλνει στον εισαγγελέα όσους δεν συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις ή θα ανοίγει μέτωπα και μετά θα υποχωρεί. Και ξέρετε ποιο είναι το χειρότερο από όλα ; Η προσωπική εμπλοκή του κ. Παπανδρέου ο οποίος προτίμησε το μανδύα της αδιαλλαξίας από την τήβεννο του ειρηνοποιού.

Αυτή καθαυτή η σύγκρουση έχει και ορισμένες άλλες διαστάσεις. Αν το καλοσκεφτεί κανείς πρόκειται για αντιπαράθεση μίας συντεχνίας με την επίσημη Κυβέρνηση. Μία συντεχνίας που όπως αποδεικνύεται στην πράξη,  θέτει πάνω από όλα τα στενά της συμφέροντα βάζοντας στην άκρη κομματικές προτιμήσεις και συμπάθειες. Αν θελήσει κάποιος να επιχειρήσει μία σύγκριση αυτής της αντιπαράθεσης με την στάση που υιοθέτησε η ΓΣΕΕ , στο ασφαλιστικό και στις εργασιακές σχέσεις οι διαφορές είναι ευδιάκριτες. Στην μία περίπτωση η συντεχνία θέτει υπεράνω όλων τα συμφέροντα της και δρα πέραν από τις υποδείξεις των κομματικών οργανισμών ενώ στην άλλη περίπτωση μιλούμε για μία ελεγχόμενη κομματικά και προσχηματική διαμαρτυρία που κινήθηκε στην λογική της εκτόνωσης. Δηλαδή σήμερα μιλάμε για μία μη ελεγχόμενη σύγκρουση που ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξεφύγει από τον έλεγχο και αυτό μπορεί να δημιουργήσει ένα πραγματικά ανησυχητικό προηγούμενο. Αν διαβάσει κάποιος την ιστορία της Λατινικής Αμερικής στην δεκαετία του ΄70 μπορεί να βγάλει πολύ χρήσιμα συμπεράσματα

. Επομένως, το ρίσκο που αναλαμβάνει η Κυβέρνηση είναι τόσο μεγάλο που δεν επιτρέπει ούτε τις επιπολαιότητες ούτε τις βιασύνες οι οποίες έχουν χαρακτηρίσει την πολιτική πολλών από τα μέλη της στο παρελθόν (δημόσια συγγνώμη στους Γερμανούς , Ίμια, Οτσαλαν κλπ) και που καλύφθηκαν όλες με τον μανδύα του «κοινωνικού συμφέροντος» προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κατακραυγή.

ΑΚΙΝΗΤΑ : Οκταετής ύφεση

Οι προοπτικές στην παγκόσμια αγορά ακινήτων είναι ανησυχητικές καθώς η ύφεση θα μπορούσε να διαρκέσει οκτώ χρόνια. Αυτό αναφέρει σε έκθεση για την παγκόσμια αγορά ακινήτων το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο . Το ΔΝΤ βλέπει προβλήματα, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ισπανία και την Ιρλανδία, όσο και στην αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως στην ευρύτερη ζώνη Ασίας-Ειρηνικού, στις περισσότερες σκανδιναβικές χώρες, και στον Καναδά. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι επενδύσεις σε κατοικίες ξεξακολουθούν να είναι περιορισμένες σε σύγκριση με το παρελθόν γεγονός που συνδέεται τόσο με την εξέλιξη των τιμών όσο και με το ανεξόφλητο χρέος των νοικοκυριών. Ακόμα χειρότερες γίνονται οι προοπτικές αν συνυπολογιστούν και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας. Το κλιμα γίνεται βαρύτερο απο τις κατασχέσεις αλλα και το χρέος των 566 δισ. δολαρίων που αφορά εμπορικά ακίνητα τα οποία λήγουν φέτος και το 2011. Στην Ασία, σύμφωνα με το ΔΝΤ αν και καταγράφεται σημαντική άνοδος των τιμών εντούτοις η κερδοσκοπία , η αύξηση του αριθμού των κενών χώρων σε εμπορικά ακίνητα , οι μαζικές εισροές κεφαλαίων καθώς και η μεγάλη αύξηση του δανεισμού θα μπορούσε να είναι ενδείξεις υπερθέρμανσης της αγοράς, ιδιαίτερα στο Πεκίνο, Nanjing, Σαγκάη και Shenzhen στην Κίνα.

Ακίνητα στο ράφι

H έλλειψη αγοραστικού ενδιαφέροντος αναγκάζει πολλούς επενδυτές να αποσύρουν από την αγορά επαγγελματικά ακίνητα που είχαν προς πώληση. Αιτία , η διαπίστωση ότι οι προσφορές που είχαν δεν ανταπόκρινονταν στο τίμημα που είχαν θέσει. Πολλές περιπτώσεις έχουν καταγραφεί και σε περιπτώσεις εμπορικών χώρων αλλά και σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για την εκμίσθωση κτιρίων ή και ορόφων γραφείων σε ολόκληρη την Αττική.

Αποτέλεσμα , μόνο το κέντρο της πρωτεύουσας να υπάρχουν αρκετές χιλιάδες τετραγωνικών μέτρων αδιάθετων χώρων και οι τάσεις είναι οι αδιάθετοι χώροι να πολλαπλασιάζονται. Η άλλη οψη του νομίσματος είναι , η απροθυμία πολλών ιδιοκτητών να πουλήσουν ή να νοικιάσουν ακίνητα σε τιμές χαμηλότερες σε σχέση με αυτές που ζητούσαν.

Στον ίδιο λόγο θα πρέπει να αναζητηθεί και η αιτία που εξακολουθούν να παραμένουν κενά πολλά κτίρια σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας όπως για παράδειγμα στην Σταδίου, στην Μητροπόλεως ακόμα και στην Ερμού. «Στην αγορά γίνεται αυτή την στιγμή μία ιδότυπη μάχη μεταξύ ιδιοκτητών και υποψήφιων αγοραστών ή μισθωτών με κύριο όπλο και των μεν και των δε την ανάγκη ια ρευστότητα. Όσο δεν υπάρχει η ανάγκη για ρευστό τόσο θα αυξάνεται ο αριθμός των αδιάθετων χώρων.

Οκτώ φρένα στις τράπεζες

«Στοπ» σε οκτώ όρους που χρησιμοποιούν οι τράπεζες στις συναλλαγές τους με τους καταναλωτές και έχουν κριθεί ως καταχρηστικοί από τη Δικαιοσύνη σε υποθέσεις συλλογικών αγωγών ενώσεων καταναλωτών, βάζει σχετική απόφαση του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλη Κεγκέρογλου. Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, η απόφαση έχει εφαρμογή και παράγει αποτελέσματα και έναντι των τραπεζών που δεν ήταν διάδικοι και αφορά όλους τους καταναλωτές, οι οποίοι επωφελούνται από τις διατάξεις της χωρίς να χρειαστεί να υποβληθούν σε καμία διαδικασία ή κόστος. Με την έκδοσή της, όλα τα πιστωτικά ιδρύματα ή εταιρείες παροχής πιστώσεων οφείλουν να απαλείψουν τους συγκεκριμένους όρους άμεσα και να πάψουν να κάνουν χρήση τους. Οι όροι αυτοί αφορούν το σύνολο των καταναλωτών που συναλλάσσονται με τις τράπεζες. Ειδικότερα, απαγορεύεται η διατύπωση και χρήση των παρακάτω οκτώ όρων:

1. Ο όρος που προβλέπει ότι σε περίπτωση ανάληψης μετρητών από κατάστημα ή ΑΤΜ του ίδιου πιστωτικού ιδρύματος, καταβάλλονται από τον καταναλωτή προμήθεια ή λειτουργικά έξοδα στο πιστωτικό ίδρυμα.

2. Ο όρος που προβλέπει ότι στην περίπτωση στεγαστικού δανείου που χρησιμοποιείται για κατασκευή ή ανέγερση κατοικίας, το δάνειο κατατίθεται σε δεσμευμένο λογαριασμό του οφειλέτη και ενώ η αποδέσμευση γίνεται σταδιακά, ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών, ο δανειολήπτης επιβαρύνεται με τους τόκους του δανείου, από την ημέρα που κατατίθεται το ποσόν στον δεσμευμένο λογαριασμό. Ο όρος αυτός απαγορεύεται, ανεξάρτητα αν το ποσόν που κατατίθεται στον λογαριασμό του δανειολήπτη εκτοκίζεται με τόκο κατάθεσης.

3. Ο όρος που προβλέπει ότι επιβάλλονται προμήθεια ή έξοδα για την κατάθεση σε λογαριασμό τρίτου, που είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος.

4. Ο όρος με τον οποίο επιβάλλονται προμήθεια ή έξοδα σε κάθε κίνηση λογαριασμού ταμιευτηρίου ή τρεχούμενου αναφορικά με την ανάληψη ή κατάθεση μετρητών ή επιταγής στα ταμεία των τραπεζών, όταν οι κινήσεις υπερβαίνουν το καθορισμένο από την τράπεζα όριο.

5. Ο όρος που προβλέπει την επιβολή εξόδων αδράνειας σε καταθετικούς λογαριασμούς, που παραμένουν ακίνητοι για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από αυτό που καθορίζει η τράπεζα.

6. Ο όρος που προβλέπει ότι οι λογαριασμοί με μέσο μηνιαίο υπόλοιπο μικρότερο από εκείνο που ορίζει η τράπεζα βαρύνονται με έξοδα τήρησης και παρακολούθησης των κινήσεων.

7. Ο όρος που υποχρεώνει τον καταθέτη να ειδοποιήσει αμέσως την τράπεζα, σε περίπτωση απώλειας του βιβλιαρίου καταθέσεων, και ορίζει ότι η τράπεζα δεν ευθύνεται σε περίπτωση που πραγματοποιήσει πληρωμή σε άλλο πρόσωπο, πριν λάβει την προαναφερόμενη ειδοποίηση.

8. Ο όρος που περιορίζει την ευθύνη των τραπεζών μόνο για δόλο ή για βαριά αμέλεια υπαλλήλου της, σε περίπτωση μη γνήσιας υπογραφής σε δελτία ή εντολές πληρωμής, αποκλείοντας κατ αυτόν τον τρόπο την ευθύνη της για ελαφρά αμέλεια.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki