Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τρία δισ για αυτοκινητόδρομους

Το τελικό «πράσινο φως» για την κατασκευή των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα έδωσε η Κομισιόν, εγκρίνοντας τη χορήγηση 2,97 δισ. ευρώ, από τα 4,6 δισ. ευρώ που είναι η συνολική επενδυτική δαπάνη των έργων. Με την εξέλιξη αυτή, δίνεται αίσιο τέλος στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών που διήρκεσαν τρία χρόνια και όπου, μεταξύ άλλων, κρίθηκε τελικά ότι η οικονομική ενίσχυση που χορήγησε η Ελλάδα είναι σύμφωνη με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων που θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015 αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 6.000 θέσεις εργασίας, ενώ στη συνέχεια θα απασχολούνται στη συντήρησή τους περίπου 1.700 άτομα. Ο αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική επίτροπος Γιοχάνες Χαν που υπέγραψε τις αποφάσεις συγχρηματοδότησης, δήλωσε ότι αυτά τα έργα και η απότομη διακοπή τους υπήρξαν εμφανώς «θύματα» της κρίσης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον επίτροπο, η συνέχισή τους και το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες είναι και πάλι διατεθειμένες να επενδύσουν σε αυτά, αποτελεί ένδειξη της αυξανόμενης εμπιστοσύνης στην ανάκαμψη της Ελλάδας.

Βλέπουν φως τα "τυφλα" οικοπεδα

Η κυβέρνηση με νέο νομοσχέδιο ανάβει «πράσινο φως» να χτιστούν τα «τυφλά οικόπεδα», ενώ παράλληλα δίνει μπόνους δόμησης σε νέα, αλλά και υφιστάμενα κτήρια να... ψηλώσουν τουλάχιστον κατά ένα μέτρο, εφ' όσον χρησιμοποιούν το ισόγειο ως γκαράζ αυτοκινήτων είτε έχουν φυτεμένα δώματα. Με το ίδιο νομοσχέδιο νομιμοποιούνται αυθαίρετες κατασκευές και προσθήκες στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει υπέρβαση των βασικών πολεοδομικών μεγεθών του κτηρίου. Παράλληλα προωθούνται ρυθμίσεις επέκτασης και ανακατασκευής των γηπέδων ποδοσφαίρου, κυρίως του Παναθηναϊκού στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, ενώ ικανοποιούνται και αιτήματα θρησκευτικού τύπου για τα ακίνητα της Εκκλησίας. Αναλυτικά οι νέες πολεοδομικές αλλαγές που προωθούνται προβλέπουν:

* Φως στα «τυφλά» οικόπεδα. Πρόκειται για εντός σχεδίου ακίνητα, τα οποία έχουν προκύψει από κατάτμηση μεγαλύτερων οικοπέδων και δεν έχουν πρόσοψη σε κοινόχρηστο δρόμο. Υπολογίζονται σε εκατοντάδες χιλιάδες περιπτώσεις, που είναι διάσπαρτες σε 12.000 οικισμούς σε όλη τη χώρα και αφορούν κυρίως νησιά και χωριά με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων, όπως επίσης σε πολλές περιοχές της βόρειας και ανατολικής Αττικής. Κατ' επανάληψιν έχουν εκδοθεί στο παρελθόν από το ΣτΕ ακυρωτικές αποφάσεις για τη δόμηση στα «τυφλά» οικόπεδα. Η σχετική ρύθμιση, που προωθεί τώρα το ΥΠΕΚΑ, προβλέπει ότι: «Οικόπεδα τα οποία δεν έχουν πρόσωπο σε εγκεκριμένη οδό, όταν δεν μπορούν διά τακτοποιήσεως να αποκτήσουν πρόσωπο επί εγκεκριμένης οδού, επιτρέπεται να οικοδομούνται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης εφ' όσον η έλλειψη του προσώπου δεν έγινε με υπαιτιότητα των ιδιοκτητών ή των δικαιοπαρόχων με δικαιοπραξία εν ζωή ή αιτία θανάτου μετά την ισχύ του νόμου 651/1977».

* Οικοδομική άδεια για αυθαίρετα. Παρέχεται η δυνατότητα σε όσες αυθαίρετες κατασκευές τηρούν τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις ή τηρούσαν αυτές που ίσχυαν κατά το χρόνο κατασκευής τους (δηλαδή έχουν τα επιτρεπόμενα μεγέθη, αλλά δεν εξέδωσαν οικοδομική άδεια κατά την κατασκευή) να προχωρήσουν σε έκδοση ή αναθεώρηση άδειας δόμησης για όσες εργασίες απαιτείται άδεια δόμησης και σε έκδοση έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας για όσες εργασίες απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας ή 48ωρη ενημέρωση.

* Υπέρβαση ύψους για φυτεμένα δώματα, Δίνεται η δυνατότητα υπέρβασης ύψους για την κατασκευή φυτεμένου δώματος σε υφιστάμενα κτήρια στα οποία έχει εξαντληθεί το ύψος που προβλέπεται στην περιοχή. Προβλέπεται ότι «σε περιπτώσεις κατασκευής φυτεμένων δωμάτων επιφάνειας μεγαλύτερης του 50% της καθαρής επιφάνειας δώματος, τα ανωτέρω μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη, ως ισχύουν, προσαυξάνονται κατά 1,00 μ. και των στεγών κατά 0,40 μ. και ομοίως σε υφιστάμενα κτήρια στα οποία έχει γίνει εξάντληση ύψους περιοχής». * «Μπόνους» δόμησης σε πολυκατοικίες. Προβλέπεται ότι «επιτρέπεται υπέρβαση του ύψους, όπως αυτό εκάστοτε ισχύει, μέχρι 1 μέτρο, στις περιπτώσεις όπου το ισόγειο του κτηρίου χρησιμοποιείται κατά ποσοστό 50% τουλάχιστον για στάθμευση αυτοκινήτων. Το ίδιο ισχύει όταν στην πιο πάνω περίπτωση το κτήριο κατασκευάζεται σε υποστυλώματα (πιλοτές) και ο ελεύθερος ημιυπαίθριος χώρος του διατίθεται αποκλειστικά για στάθμευση αυτοκινήτων».

* Νομιμοποίηση υπόγειων μηχανοστασίων. Εντάσσονται στις διατάξεις που ισχύουν για μουσεία, θέατρα και νοσοκομεία ή θεραπευτήρια οι χώροι εκπαιδευτηρίων ή ερευνητικών κέντρων για την εγκατάσταση μηχανολογικών εγκαταστάσεων στον πρώτο υπόγειο χώρο κύριας χρήσης εκτός του περιγράμματος της ανωδομής. Με άλλες ρυθμίσεις προβλέπεται ότι προσθήκη σε νομίμως υφιστάμενο κτήριο με τμήμα που έχει εξαιρεθεί οριστικά της κατεδάφισης με τους νόμους περί αυθαιρέτων μπορεί να γίνει μόνο στο νόμιμο τμήμα του κτηρίου, ενώ ρυθμίζονται και διαδικασίες έκδοσης τελικής ερμηνείας από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων σε περιπτώσεις διαφορετικών ερμηνειών του ΝΟΚ και της πολεοδομικής νομοθεσίας μεταξύ του πολίτη και της υπηρεσίας.

ΠΗΓΗ : Ελευθεροτυπία

Το σχέδιο για τα δάνεια του ΟΕΚ

Σχεδόν 100 χιλιάδες οικογένειες που είχαν πάρει δάνειο από τον ΟΕΚ θα πάρουν γερή ανάσα μετά από τη ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Εργασίας Συγκεκριμένα, το σχέδιο της υπουργικής απόφασης προβλέπει τα εξής: Ο χρόνος αποπληρωμής δανείων χορηγηθέντων από πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες) με επιδότηση του επιτοκίου αποκλειστικά από τον καταργηθέντα Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) δύναται να επιμηκυνθεί για όσους δικαιούχους είναι ενήμεροι στην καταβολή οφειλομένων. Ο ΟΑΕΔ δεν παρεμβάλλεται στη διαπραγμάτευση του χρόνου αποπληρωμής μεταξύ δικαιούχων και τράπεζας, ενώ εξακολουθεί να καταβάλλει το προβλεπόμενο ποσό για την επιδότηση του επιτοκίου, μέχρι τη συμπλήρωση των εννέα ετών από την υπαγωγή του δικαιούχου στο πρόγραμμα δανειοδότησης. Το συνολικά καταβληθησόμενο ποσό επιδότησης θα υπολογισθεί με βάση τον αρχικό χρόνο εξόφλησης (15ετία) και με το ισχύον κατά την κατάρτιση της νέας τροποποιητικής του χρόνου αποπληρωμής σύμβασης επιτόκιο της ΕΚΤ. Οι οφειλέτες μπορούν να υποβάλουν τη σχετική αίτηση στο πιστωτικό ίδρυμα με το οποίο έχουν συμβληθεί, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία έξι μηνών.

Το κατηγορώ των ιδιοκτητών

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται τις τελευταίες ημέρες στον Τύπο, το υπουργείο Οικονομικών δεν σκοπεύει να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα του ΕΝΦΙΑ, αλλά θα περιοριστεί σε οριακές, χωρίς ουσία τροποποιήσεις που περιλαμβάνουν τη διόρθωση λαθών που έγιναν στον υπολογισμό του φόρου και πιθανή παράταση της προθεσμίας πληρωμής.

Όπως έχει επισημάνει η ΠΟΜΙΔΑ, οι τρεις ουσιαστικές παράμετροι που οφείλει να διορθώσει η Πολιτεία είναι, πρώτον, ο φόρος να ανταποκρίνεται στη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών ώστε να είναι Συνταγματικός, δεύτερον να κατανέμει ισότιμα τα βάρη χωρίς να αδικεί καμία ομάδα πολιτών (εν προκειμένω να μην επιβαρύνει την αστική ιδιοκτησία προς όφελος των αγροτικών ακινήτων) και τρίτον να μην καταστρέφει την οικονομία και την κτηματαγορά.

Επειδή οι απόψεις και επισημάνσεις της ΠΟΜΙΔΑ αγνοούνται συστηματικά, οι ιδιοκτήτες καλούν  τον υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη και την κυβέρνηση, πριν καταλήξουν στις σχεδιαζόμενες τροποποιήσεις του ΕΝΦΙΑ, τουλάχιστον  να διαβάσουν  με προσοχή την έκθεση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2013 όπου για το θέμα αυτό επισημαίνεται ότι:

«Η φορολογική επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας στη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης έχει επιτείνει την ύφεση στην αγορά ακινήτων και έχει αποθαρρύνει σημαντικά τη ζήτηση. Μάλιστα, η στρέβλωση, η οποία προκαλείται από την ύπαρξη αντικειμενικών αξιών που σε πολλές περιπτώσεις (π.χ. ακίνητα μεγάλου μεγέθους σε “ακριβές” περιοχές, υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας κ.ά.) υπερβαίνουν σημαντικά τις εμπορικές αξίες των ακινήτων, οδηγεί σε τεχνητή υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας και σε περαιτέρω, μη ορθολογική πλέον, συμπίεση των αξιών».

Τους καλεί επίσης να διαβάσουν το τελευταίο Οικονομικό Δελτίο (8.8.2014) της AlphaBank όπου αναλυτικά τονίζονται μεταξύ άλλων τα εξής:

«Αντί για την θέσπιση του Ενιαίου (ανταποδοτικού) Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) που θα επιβαλλόταν στο σύνολο των ακινήτων αυτοτελώς για κάθε ακίνητο χωριστά, με βάση το είδος του ακινήτου, τα τετραγωνικά μέτρα, την περιοχή και την κατάλληλα προσαρμοσμένη τιμή Ζώνης, την παλαιότητα και τα άλλα χαρακτηριστικά του ακινήτου που πράγματι λαμβάνονται υπόψη στον ΕΝΦΙΑ, θεσπίστηκε και πάλι η διπλή και σε πολλές περιπτώσεις εξοντωτική φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας. Ειδικότερα, θεσπίστηκε πράγματι ο ΕΝΦΙΑ αλλά σημαντικά αλλοιωμένος. Απαλλάχθηκαν ουσιαστικά από αυτόν τον φόρο, δηλαδή από την φορολογία ακινήτων, πολύ μεγάλες περιουσίες (π.χ. αγροκτήματα εκατοντάδων στρεμμάτων), με αποτέλεσμα τα αναμενόμενα έσοδα από αυτόν να περιοριστούν σημαντικά. Για να καλυφθούν αυτά τα έσοδα, θεσπίστηκε και πάλι, επιπλέον του ΕΝΦΙΑ, και ο ΦΑΠ 2014 στην ακίνητη περιουσία με αντικειμενική αξία άνω των € 300.000. Έτσι οι ίδιοι φορολογούμενοι οι οποίοι είχαν επιβαρυνθεί με έξι (6) ταυτόχρονα φόρους περιουσίας το 2013, συνεχίζουν να επιβαρύνονται τόσο με τον ΕΝΦΙΑ όσο και με τον ΦΑΠ και το 2014. Μάλιστα, ο ΦΑΠ του 2014 επιβάλλεται και πάλι με βάση τις αντικειμενικές αξίες του 2007 που, όπως ήδη τονίστηκε, στις περισσότερες περιπτώσεις και με την πλήρη διακοπή της λειτουργίας της αγοράς ακινήτων, δεν έχουν πια σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα. Ο 2ος αυτός φόρος, ο ΦΑΠ 2014 (που πολλές φορές μπορεί να είναι από 4 έως και 10 φορές μεγαλύτερος από τον ΕΝΦΙΑ), συμβάλλει ουσιαστικά στη φαλκίδευση και απαξίωση της ακίνητης περιουσίας άνω των € 300.000. Διότι εκτός των άλλων παρουσιάζεται και ως μόνιμος φόρος. Επιβάλλεται να πληρωθεί από εισοδήματα που ήδη είναι υπερφορολογημένα και σε συνθήκες και με προδιαγραφές που καθηλώνουν περαιτέρω την ήδη καταποντισμένη αγορά ακινήτων. Σε συνθήκες, δηλαδή, που ουσιαστικά σηματοδοτούν το ότι οι υπόχρεοι δεν έχουν στην ουσία δυνατότητα να τον πληρώσουν, ιδιαίτερα με την αγορά ακινήτων εκτός λειτουργίας. Διότι μόνο σε δραστικά υποτιμημένες τιμές θα δεχόταν κάποιος να αγοράσει σήμερα ένα ακίνητο του οποίου η φορολογική επιβάρυνση υπερβαίνει την όποια αναμενόμενη ετήσια απόδοσή του».

Τέλος η ΠΟΜΙΔΑ καλεί  τον υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη, να θυμηθεί την δική του ομιλία στη Βουλή, μόλις την περασμένη Τετάρτη 6 Αυγούστου όπου επεσήμανε: «Για τον ΕΝΦΙΑ, επειδή έχει τονισθεί από όλους, πράγματι, είναι ένας φόρος που δεν βασίζεται στην ικανότητα να πληρώσεις, δηλαδή στο εισόδημά σου. Βασίζεται μόνο στο τι έχεις, όχι στο τι εισόδημα έχεις. Εκεί πρέπει να το προσέξουμε.».

Η στοιχειώδης φορολογική λογική και εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ επιβάλλει, με την καταρτιζόμενη τροπολογία  να καταργηθεί άμεσα ο συμπληρωματικός φόρος που επιβάλλεται έτσι κι αλλιώς σε πλασματικές αντικειμενικές αξίες, η τουλάχιστον να μην υπερβαίνει το 50%  του κύριου φόρου, ή να μειωθεί στο μισό ο φόρος για τα κενά, απρόσοδα ακίνητα. Για να γλυτώσουμε την οικονομία και την κοινωνία από την πλήρη κατεδάφιση.

Αντισυνταγματική η διάταξη για τις αναδασώσεις

Κραυγαλέα αντισυνταγματική είναι η διάταξη του σχεδίου νόμου (άρθρο 12 παράγραφος 2) η οποία αίρει την αναδάσωση σε δημόσια και ιδιωτικά δάση, άρα "καταργεί" την προστασία τους, καθώς έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος, καθιστά σαφές η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στη γνωμοδότησή της, με ημερομηνία 18.12. Στην έκθεσή της υπογραμμίζει ότι η προτεινόμενη ρύθμιση "καταλαμβάνει πλέον όλες τις εκτάσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, και δεν θέτει ως προϋπόθεση για την άρση της αναδάσωσης την έλλειψη δασικού χαρακτήρα". Με εργαλείο την πλούσια και πάγια νομολογία του ΣτΕ επισημαίνει ότι κατά το άρθρο 117 παράγραφος 3 του Συντάγματος "δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλον τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται δεν αποβάλλουν για τον λόγο αυτόν τον χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό". Κατά την έννοια αυτής της διάταξης "κάθε αποψιλούμενη δασική έκταση, δημόσια ή ιδιωτική, κηρύσσεται υποχρεωτικά αναδασωτέα με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των κατά την ανωτέρω συνταγματική διάταξη προϋποθέσεων» (ΣτΕ 3980/2011 και ΣτΕ 1599/2014, ΣτΕ 952/1990, κατά την οποία η διάταξη έχει άμεση εφαρμογή «γιατί δεν εξαρτάται από την έκδοση νόμου, η [δε] προστασία των δασών θεσπίζεται χωρίς κανένα χρονικό όριο στο παρελθόν»). Η εξαίρεση από την υποχρέωση αναδάσωσης όσον αφορά εκτάσεις παρανόμως χρησιμοποιηθείσες προ της 11.6.1975, κατά τρόπον που να καθίσταται αδύνατη η ανατροπή της δημιουργηθείσας πραγματικής κατάστασης, έχει κριθεί ως αντίθετη προς τη διάταξη του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος. Αντιθέτως, κατά το μέρος που αφορά δάσος ή δασική έκταση που έχουν οριστικώς απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα από νόμιμη αιτία, και δεν είναι δυνατή η ανατροπή τής, με νόμιμο τρόπο, δημιουργηθείσας πραγματικής κατάστασης, δεν αντίκειται στη συνταγματική διάταξη (ΣτΕ 1517/2009, 2126, 1316/2000,1573/2002). Κατά πάγια νομολογία, «από τα άρθρα 24 παρ. 1 και 117 παρ. 3 του Συντάγματος προκύπτει ότι τα δάση και οι δασικές εκτάσεις υπάγονται ως φυσικά αγαθά σε ιδιαίτερο προστατευτικό καθεστώς προς διατήρηση της μορφής τους και της κατά προορισμό χρήσης τους, στο αυτό δε προστατευτικό καθεστώς υπάγονται και οι εκτάσεις που κηρύσσονται ως αναδασωτέες. Στις τελευταίες εξάλλου αυτές εκτάσεις, ανεξαρτήτως εάν είναι ιδιωτικές ή δημόσιες, απαγορεύονται επεμβάσεις πριν από την πραγματοποίηση του σκοπού της αναδάσωσης και την ανάκτηση της δασικής μορφής έκτασης". Η Επιστημονική Υπηρεσία παραπέμπει και στις συζητήσεις κατά την ψήφιση του Συντάγματος, τόσο στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια της Βουλής από τις οποίες προκύπτει ότι το αυστηρό καθεστώς προστασίας των αναδασωτέων εκτάσεων "θεσπίστηκε προκειμένου να προστατευθούν πολύτιμοι θύλακοι δασικών οικοσυστημάτων από την οικοπεδοποίηση".

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki