Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εισαγωγή...αγοραστών

Όπως είναι γνωστό, στην Ελλάδα έχουμε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ιδιοκατοίκησης στον κόσμο, καθώς ξεπερνάει οριακά το 80%. Υπάρχει ένας σημαντικός λόγος για την εικόνα αυτή : η πλήρης τσιμεντοποίηση της Αθήνας συνέπεσε με την έναρξη της εποχής του πληθωρισμού και των υποτιμήσεων. Πριν τριάντα χρόνια λοιπόν, δεν είχε κανένα νόημα να έχεις τα λεφτά σου στην τράπεζα, σε μετρητά, ή σε επενδύσεις που τις έτρωγε ο πληθωρισμός. Οπότε, ο κόσμος αγόραζε γη, ή σπίτια. Από το τέλος της δεκαετίας του 1990 και κυρίως με το ευρώ, ο πληθωρισμός υποχώρησε, αλλά μας έμεινε ο φόβος του. Το να μένεις στο νοίκι θεωρείτο σχεδόν ντροπή. Έλα όμως που τώρα ανακαλύψαμε ότι και τα ακίνητα χάνουν την λάμψη τους! Συγκεκριμένα, οι τιμές των ακινήτων έχουν υποχωρήσει έως και 50% λόγω της κρίσης. Όπερ σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες τους έχουν γίνει φτωχότεροι. Θα μου πείτε δεν το νιώθουν στην τσέπη τους άμεσα, όπως όσοι χάνουν τη δουλειά τους. Κι όμως το νιώθουν. Πρώτον, γιατί αν βρεθούν σε δύσκολη θέση αυτή τη στιγμή, στην καλύτερη περίπτωση θα πρέπει να «σκοτώσουν» το ακίνητό τους, στη χειρότερη δεν μπορούν να κάνουν τίποτα με αυτό, γιατί η αγορά είναι τελείως νεκρή. Τα στεγαστικά που βρίσκονται στο κόκκινο αυξάνονται, τα δεύτερο-τρίτα διαμερίσματα που μαζεύμαμε μένουν ξενοίκιαστα, οι φόροι τρέχουν. Εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες είναι παγιδευμένοι σε τέσσερις τοίχους (ή σε τέσσερα στρέμματα) που δεν ξέρουν τι να τα κάνουν. Μία λύση θα ήταν να ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις Ευρωπαίων σε εξοχικές κατοικίες στην Ελλάδα (ακόμη και στην Αθήνα, όχι μόνο στα νησιά). Με 120.000 ευρώ σήμερα, δηλαδή τζάμπα για έναν Βέλγο, αγοράζει κανείς αξιοπρεπέστατο δυάρι στο Φάληρο, η παραλία του οποίου είναι πολύ καλύτερη από οποιαδήποτε «παραλία» της Βόρειας Θάλασσας.. Αν ιδιωτικός τομέας και κράτος στην Ελλάδα συντονίζονταν για να προωθήσουν τη χώρα μας ως «Φλόριντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης» και χρήματα θα φέρναμε και τα υπεράριθμα σπίτια μας θα ξεφορτωνόμασταν και θα ανακόπταμε την καταστροφή της αξίας της ακίνητης περιουσίας μας.

Μη νοικιάζετε , κοστίζει

Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν προχωρήσει τις συζητήσεις ώστε να επιβληθεί αυτοτελής φόρος σε όσους εισπράττουν ενοίκια ανεξάρτητα από το αν έχουν και άλλα εισοδήματα. Το βασικό σενάριο είναι να εφαρμοστεί μία κλίμακα με βασικό συντελεστή το 10% για ετήσια εισοδήματα από ενοίκια ως 15.000 ευρώ και πάνω από το ποσό αυτό να εφαρμοστεί συντελεστής 30%. Για όσους έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ ο συντελεστής θα διαμορφώνεται στον εκάστοτε ανώτατο συντελεστή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος που σήμερα είναι 45%. Ωστόσο υπάρχει και ένα δεύτερο σενάριο που περιλαμβάνει πρόταση για επιβολή αυτοτελούς φορολογίας με ενιαίο συντελεστή 15% ή 20% από το πρώτο ευρώ και με αυτή να εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του εισοδηματία. Κάθε χρόνο, περίπου 1.450.000 φορολογούμενοι δηλώνουν ότι εισπράττουν από ενοίκια κατά μέσον όρο 5.775 ευρώ. Στην περίπτωση που κάποιος δηλώνει ως αποκλειστικό έσοδο τα ενοίκια, τότε θα επιβαρυνθεί με μόλις 77,5 ευρώ, αφού για τα πρώτα 5.000 ευρώ είναι αφορολόγητο. Με την εφαρμογή όμως συντελεστή 10% από το πρώτο ευρώ τότε το κράτος θα εισπράξει φόρο 577,5 ευρώ. Ευνοημένοι θα είναι όσοι εισπράττουν ενοίκια πάνω από 43.000 ευρώ ετησίως (3.580 ευρώ τον μήνα), καθώς μέχρι του ποσού αυτού προκύπτουν σημαντικές επιβαρύνσεις. Αν επιβληθεί ενιαίος φόρος 20%, τότε οι επιβαρύνσεις είναι πολύ μεγαλύτερες για τα χαμηλότερα εισοδήματα και μικρότερες σε σχέση με τα ισχύοντα για εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ.

Ενιαίος φόρος

Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών, στην οποία συζητήθηκαν διάφορα σενάρια για τον ενιαίο φόρο ακινήτων που θα αντικαταστήσει το ΕΕΤΗΔΕ (Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Επιφανειών) και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο νέος φόρος θα επιβάλλεται σε ατομική ακίνητη περιουσία χωρίς αφορολόγητο με συντελεστή 0,1% ως 100.000 ευρώ αντικειμενική αξία και από 'κεί και πάνω θα υπάρχει κλιμάκωση με ανώτατο συντελεστή 2% ή ακόμη και 3% για πολύ μεγάλες περιουσίες. Ειδικότερα, το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει την εφαρμογή μιας κλίμακας περίπου 8 κλιμακίων για ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι φυσικά πρόσωπα, ενώ για τις επιχειρήσεις θα υπάρχει διαφορετική φορολογική μεταχείριση. Με τη νέα φορολογία θα επιβαρυνθούν και τα αγροτεμάχια που ως σήμερα εξαιρούνταν από το χαράτσι που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ρεύματος.

Τι προβλέπει ο προϋπολογισμός

-Αντικατάσταση του Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) και του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ) από ενιαίο προοδευτικό φόρο ακινήτων με σκοπό τη δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών μεταξύ των φορολογούμενων πολιτών και με στόχο την ουσιαστική συνεισφορά των κατόχων της ακίνητης περιουσίας στα δημόσια έσοδα.

- Επανεξέταση του συντελεστή φόρου μεταβίβασης με βάση τα ισχύοντα στις χώρες της ΕΕ.

-Επέκταση της εφαρμογής των αντικειμενικών αξιών και σε περιοχές που δεν υπάγονται στο σύστημα για δικαιότερη και πιο αποτελεσματική φορολόγηση.

Ψάχνουν τρόπους για να πουληθούν ακίνητα 10 δισ.

Τρόικα και ΤΑΙΠΕΔ αναζητούν τρόπους για να ξεπουλήσουν άρον-άρον ακίνητα 10 δισ ευρώ. Το ένα σενάριο είναι να μπούν ενέχυρο για την χορήγηση του επόμενου δανείου . Το άλλο σενάριο είναι η άντληση εσόδων μέσω τιτλοποίσης με αμφίβολο αποτέλεσμα καθώς το επενδυτικό ρίσκο για τους υποψήφιους ομολογιούχους είναι υψηλό. Το τρίτο σενάριο είναι η ένταξη σε μία εταιρία και η διάθεση πακέτου μετοχών της είτε στο διεθνές κοινό είτε σε funds. H τρόικα σύμφωνα με πληροφορίες ζήτησε ένα ισχυρό Ταμείο «εντός» συνόρων, αλλά με αλλαγές για πολιτική «ευελιξία» στις αποφάσεις. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές το ζητούμενο είναι το ΤΑΙΠΕΔ να μείνει σε ελληνικά χέρια μεν, αλλά να αυξηθεί η ταχύτητα λήψης αποφάσεων με «ισχυροποίηση» των εξουσιών του οργάνου, ζήτημα που αναμένεται να τεθεί πιο επιτακτικά επί τάπητος στις επόμενες επάφές των 2 πλευρών. Η τρόικα ζήτησε και επιτάχυνση του έργου του ΤΑΙΠΕΔ, με ή χωρίς πρόεδρο. Η ελληνική πλευρά ως επόμενα βήματα, σύμφωνα με πληροφορίες, ανέφερε την αξιοποίηση των αεροδρομίων, των μαρίνων και λιμένων, του Ελληνικού, της ΕΥΑΘ, αλλά και το νέο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ.

Δευτερη ευκαιρία για ...αφηρημένους

Aυστηρό χρονοδιάγραμμα έξι μηνών για να ενταχθούν στην νέα ρύθμιση για τα αυθαίρετα απευθύνει σε όσους είχαν υποβάλλει αιτήσεις στον προηγούμενο νόμο αλλά δεν ήταν συνεπείς στις πληρωμές το υπουργείο Περιβάλλοντος. Πρόκειται για ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν πληρώσει δόσεις για πάνω από τρεις μήνες είτε για οικονομικούς λόγους είτε γιατί το αμέλησαν και οι οποίοι έχουν μια νέα ευκαιρία για να ενταχθούν στο νέο νόμο. Υπολογίζεται ότι στην κατηγορία αυτή είναι 14.900 οι οποίοι έπρεπε να είχαν απενταχθεί, χάνοντας τα παράβολα και τις δόσεις που έχουν εξοφλήσει. Το ΥΠΕΚΑ θέλοντας να “τιμωρήσει” την ασυνέπειά τους περιορίζει το χρονικό περιθώριο κατάθεσης των φακέλων που για τις υπόλοιπες περιπτώσεις είναι 18 μήνες, παρέχοντας όμως και σε αυτούς όλα τα πλεονεκτήματα των δόσεων που ισχύουν με το νέο νόμο Καλαφάτη. Συγκεκριμένα για όσους ενταχθούν στην ρύθμιση έως και της 7 Φεβρουαρίου 2014 παρέχεται η δυνατότητα για 102 μηνιαίες δόσεις ή 17 εξαμηνιαίες με ελάχιστη καταβολή τα 50 ευρώ στην πρώτη περίπτωση και τα 300 στην άλλη. Οι πολίτες αυτοί θα πρέπει επομένως να υποβάλουν τις δηλώσεις τους μέχρι το προκαθορισμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να συνυπολογιστούν και να συμψηφιστούν τα ποσά που έχουν καταβάλλει.

Τα μυστικά της κεντρικής θέρμανσης

Σε όλες τις περιπτώσεις κτιρίων με περισσότερες από μια ιδιοκτησίες, που μοιράζονται την ίδια πηγή θέρμανσης χώρων, πρέπει σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία να εκπονείται από μηχανολόγο μηχανικό η μελέτη κατανομής δαπανών κεντρικής θέρμανσης. Στα κτίρια με οικοδομική άδεια μετά το 1985, η μελέτη αυτή υποχρεωτικά συνυποβάλλεται στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία για την έκδοση της άδειας, επομένως αποτελεί και αναπόσπαστο μέρος αυτής και θα πρέπει να είναι διαθέσιμη, οποτεδήποτε κάποιος από τους ενοίκους ή ιδιοκτήτες τη ζητήσει. Η μελέτη κατανομής δαπανών βασίζεται στην αντίστοιχη τεχνική οδηγία του ΤΕΕ (7/11/85 Π.Δ. - ΦΕΚ 63/ Τεύχος Δ') και προβλέπει δύο ειδών δαπάνες: δαπάνες λειτουργίας (καύσιμο και προληπτική συντήρηση της εγκατάστασης) και έκτακτες δαπάνες (αντικαταστάσεις θερμαντικών σωμάτων, άλλες αντικαταστάσεις, βελτιώσεις, εκσυγχρονισμός και αποκατάσταση ζημιών κ.ά.). Υπόχρεοι των δαπανών είναι οι ένοικοι της ιδιοκτησίας για τις δαπάνες λειτουργίας και ο ιδιοκτήτης για τις έκτακτες δαπάνες. Ο καταμερισμός των δαπανών βασίζεται στα υπολογιζόμενα από τη μελέτη αντίστοιχα ποσοστά κάθε ιδιοκτησίας - πεδi(%) x έκτακτη δαπάνη & πλδi(%) x λειτουργική δαπάνη για την εκάστοτε ιδιοκτησία i. Αναφορικά με τις έκτακτες δαπάνες το ποσοστό κάθε ιδιοκτησίας πεδ(%) είναι σταθερό, ανεξάρτητο από το μέγεθος της συνολικής δαπάνης, και υπολογίζεται με βάση τις θερμικές απώλειες, τον όγκο και το μέγεθος των εξωτερικών ανοιγμάτων κάθε ιδιοκτησίας.

Για τις δαπάνες λειτουργίας, οι υπολογισμοί διαφοροποιούνται ανάλογα με την ύπαρξη ή όχι αυτονομίας και ανάλογα με το είδος των μετρητών κατανάλωσης στις ιδιοκτησίες (συνηθέστερα θερμιδομετρητές ή ωρομετρητές). Το ποσοστό που αντιστοιχεί σε κάθε ιδιοκτησία για τις δαπάνες λειτουργίας πλδi(%) αποτελείται ουσιαστικά από δύο μέρη: ένα ποσοστό το οποίο θεωρείται σταθερό («πάγιο»), είναι ανεξάρτητο των ωρών χρήσης της εγκατάστασης, υπολογίζεται με βάση τα θερμικά χαρακτηριστικά και το εμβαδό της κάθε ιδιοκτησίας και πρέπει να καταβληθεί ακόμη και στην περίπτωση που η ιδιοκτησία δεν έχει χρησιμοποιήσει καθόλου το σύστημα θέρμανσης. Με τον τρόπο αυτό ποσοτικοποιείται το «θερμικό κέρδος» της κάθε ιδιοκτησίας από τα θερμαινόμενα γειτονικά του και τη διέλευση κεντρικού δικτύου σωληνώσεων από αυτή. Πιο συγκεκριμένα, διαμερίσματα ακραίων ορόφων, τα μικρά διαμερίσματα, διαμερίσματα με μεγάλο λόγο εξωτερικής προς συνολική παράπλευρη επιφάνεια και διαμερίσματα από τα οποία δεν διέρχονται σωληνώσεις κεντρικής θέρμανσης επωφελούνται λιγότερο από τα γειτονικά κατά τα διαστήματα που δεν χρησιμοποιούν την κεντρική θέρμανση, σε σχέση με ένα διαμέρισμα ενδιάμεσου ορόφου, με μικρή παράπλευρη επιφάνεια και μεγαλυτέρου εμβαδού. Το δεύτερο τμήμα του ποσοστού δαπανών λειτουργίας είναι το μεταβλητό κόστος, ποσοστό ανάλογο της χρήσης του συστήματος θέρμανσης (των θερμίδων ή των ωρών κατανάλωσης), λαμβάνοντας υπόψη και τις ολικές θερμικές απώλειες κάθε ιδιοκτησίας, το μέγεθος των ανοιγμάτων προς των εξωτερικό χώρο και τον όγκο κάθε ιδιοκτησίας. Αναφορικά με τον τρόπο μέτρησης της κατανάλωσης σε ιδιοκτησίες με αυτόνομη λειτουργία, το δικαιότερο σύστημα και, σύμφωνα με το ΤΕΕ, ο μόνος αποδεκτός τρόπος κατανομής των δαπανών θέρμανσης στα νέα κτίρια, είναι οι θερμιδομετρητές, οι οποίοι ουσιαστικά μετρούν ακριβώς την ενέργεια που καταναλώνει κάθε ιδιοκτησία (χρησιμοποιώντας τον όγκο και τη διαφορά θερμοκρασίας εισόδου – εξόδου του νερού θέρμανσης που πέρασε από μία ιδιοκτησία). Οι θερμιδομετρητές μπορεί να τοποθετηθούν κεντρικά στο συλλέκτη της ιδιοκτησίας ή και σε κάθε θερμαντικό σώμα χωριστά – κυρίως σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις όπου η δυνατότητα επεμβάσεων στις κεντρικές σωληνώσεις είναι περιορισμένη.

Παρόλα αυτά, για λόγους βασικά οικονομίας, στη μεγάλη πλειοψηφία των εγκαταστάσεων κεντρικής θέρμανσης η μέτρηση της κατανάλωσης γίνεται με ωρομετρητές. Οι ωρομετρητές καταγράφουν απλά τη χρονική περίοδο για την οποία μία ιδιοκτησία καταναλώνει θερμική ενέργεια, ανεξάρτητα από την ποσότητα της ενέργειας αυτής. Δε λαμβάνεται έτσι υπόψη αν σε μια ιδιοκτησία λειτουργεί ένα ή δέκα θερμαντικά σώματα, αν η ρύθμιση του εσωτερικού θερμοστάτη είναι διαφορετική στις διάφορες ιδιοκτησίες, αν οι εξωτερικές συνθήκες που επικρατούν στη διάρκεια χρήσης είναι διαφορετικές και συνεπώς χρεώνει την ιδιοκτησία άσχετα με την πραγματική ενέργεια που έχει καταναλωθεί. Παρόλα αυτά, όπου σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις έχουν ήδη τοποθετηθεί ωρομετρητές η χρήση τους είναι ακόμη αποδεκτή.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki