Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ρύθμιση για τα στεγαστικά

Νέα δέσμη μέτρων για τη ρύθμιση δανείων υπερχρεωμένων δανειοληπτών σχεδιάζει η κυβέρνηση από κοινού με την Τράπεζα της Ελλάδος. Άλλωστε τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, αφού όπως αναγράφει και το επικαιροποιημένο μνημόνιο, έως τα τέλη Αυγούστου θα πρέπει να παρουσιασθεί ένα ακόμη σχέδιο, το οποίο θα ενισχύει τη διαδικασία ρύθμισης των δανείων. Μετά την αποδοχή από την τρόικα του σχεδίου διευκόλυνσης των «ενήμερων και ενυπόθηκων δανείων» και για όσο αναμένεται η έγκριση του σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ώστε το νομοθετικό κείμενο να πάει για ψήφιση στη Βουλή, το υπουργείο Ανάπτυξης αναζητεί τρόπους διευκόλυνσης και των δανειοληπτών που δεν δικαιούνται να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση, αλλά ούτε στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (ν.3869/2010), επιδιώκοντας τη θέσπιση ενός ενιαίου κώδικα αντιμετώπισης των δανειοληπτών.

Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει αναλάβει τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα και την Τράπεζα της Ελλάδος για τη διαμόρφωση κοινά αποδεκτού πλαισίου, που θα συμβάλλει στην άμβλυνση του φαινομένου της υπερχρέωσης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ δανειστών και δανειζόμενων, το οποίο θα προάγει τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών. Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδας επιδιώκει να «θεσπίσει» έναν κοινό τραπεζικό κώδικα που θα διέπει τη ρύθμιση των δανείων. Συγκεκριμένα, θα επιδιωχθεί να «τυποποιηθεί» για όλες τις τράπεζες η διαδικασία αξιολόγησης του δανειολήπτη, να εισαχθεί μια ενιαία λίστα εργαλείων αναδιάρθρωσης, ενώ την ίδια στιγμή θα παράσχονται δωρεάν συμβουλευτικές υπηρεσίες προς τους δανειολήπτες, μέσω των φορέων υποστήριξής τους, όπως για παράδειγμα οι καταναλωτικές οργανώσεις, ο Συνήγορος του Καταναλωτή κ.ο.κ.

Όπως αναφέρουν παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης, η διαμόρφωση σύγχρονου πλαισίου επίλυσης των διαφορών μεταξύ πιστωτών και δανειζόμενων θεωρείται επιβεβλημένη, προκειμένου να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο πλευρών, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τη δημιουργία άλλης κουλτούρας στα πιστωτικά δρώμενα της χώρας. Σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση για τα ενήμερα και τα ενυπόθηκα δάνεια, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο επικαιροποιημένο μνημόνιο, θα πρέπει να γίνει νόμος του κράτους έως τα τέλη Ιουνίου.

Τα νησιά στη πρώτη σελίδα

Τα ελληνικά νησιά και η μεταστροφή της στάσης της κυβέρνησης στο θέμα της πώλησής τους σε ξένους, για να ενισχυθούν οι επενδύσεις, ο Εμίρης του Κατάρ και η νήσος Οξυά στο Ιόνιο, αλλά και η απουσία κτηματολογίου, η γραφειοκρατία, το νησί Σκορπιός της οικογένειας Ωνάση, απασχόλησαν τον διεθνή τύπο, σε δημοσιεύματα της Δευτέρας. Η εφημερίδα Los Angeles Times αναφέρει πως "ο έλληνας πρωθυπουργός αγωνίζεται να ενισχύσει τις επενδύσεις, περιορίζοντας τη γραφειοκρατική παράλυση και τη διαφθορά, και καταγράφει τη «θετική μεταστροφή» της στάσης της ελληνικής κυβέρνησης στο θέμα της πώλησης ιδιωτικών νησιών σε ξένους. Στο δημοσίευμα προβάλλεται ως παράδειγμα η περίπτωση του Εμίρη του Κατάρ σεΐχη Χαμάντ μπιν Χαλίφ αλ Θάνι, ο οποίος αντιμετώπισε μια 18μηνη «οδύσσεια ελληνικής γραφειοκρατίας», προκειμένου να αγοράσει το νησί Οξυά στο Ιόνιο. Στο δημοσίευμα υπογραμμίζεται πως μετά την αγορά της Οξυάς από τον Εμίρη του Κατάρ, αρκετοί πλούσιοι Ρώσοι και Άραβες εξέφρασαν ενδιαφέρον να αγοράσουν ορισμένα από τα περίπου 300 ιδιωτικά νησιά που προσφέρονται σε «πρωτοφανείς χαμηλές τιμές», λόγω της αδυναμίας των Ελλήνων ιδιοκτητών τους να ανταπεξέλθουν στην αυξανόμενη φορολογία.

Με το πρόβλημα κατάρτισης εθνικού κτηματολογίου στην Ελλάδα ασχολήθηκε την Δευτέρα η εφημερίδα New York Times, υποστηρίζοντας ότι το γεγονός αυτό συνιστά μείζον θέμα που παρακωλύει τις προσπάθειες για ανάπτυξη στη χώρα. Όπως αναφέρθηκε, η έλλειψη εθνικού κτηματολογίου απομακρύνει πιθανούς επενδυτές και καθιστά δυσχερέστερο το ελληνικό κράτος να ιδιωτικοποιήσει την περιουσία του, ενώ καθιστά σχεδόν αδύνατη και τη συλλογή φόρων. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, αναφέρει η εφημερίδα, η Ελλάδα έλαβε άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατάρτιση εθνικού κτηματολογίου, ωστόσο μετά την ελάχιστη δράση του ελληνικού κράτους για την αντιμετώπιση του προβλήματος (σύμφωνα με αξιωματούχους έχει χαρτογραφηθεί επαρκώς λιγότερο από το 7% της χώρας), η ΕΕ απαίτησε την επιστροφή των χρημάτων της.

Για την πώληση νησιών στην Ελλάδα κάνει αναφορά το πρακτορείο Bloomberg και συγκεκριμένα για τον Σκορπιό. Kαταγράφεται η παραπομπή της αγοροπωλησίας του Σκορπιού στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους από το Υπουργείο Οικονομικών για τη διερεύνηση της νομιμότητάς της, όπως τονίζεται, μετά από σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή ο βουλευτής της ΝΔ Ιωάννης Μιχελάκης, ο οποίος υποστήριξε ότι η βούληση του Αριστοτέλη Ωνάση ήταν να παραμείνει το νησί στους κληρονόμους του για όσο διάστημα θα μπορούν να καλύπτουν τα έξοδα συντήρησής του, ενώ σε περίπτωση αδυναμίας θα πρέπει να μεταβιβασθεί στο Ελληνικό Δημόσιο.

Μισθώματα δύο ταχυτήτων

Νέα πρόταση για τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις επαγγελματικές μισθώσεις έριξε το υπουργείο Ανάπτυξης στις συζητήσεις που διεξάγονται με την τρόικα. Σύμφωνα με πληροφορίες , το υπουργείο πρότεινε τη διαμόρφωση πλαισίου δύο ταχυτήτων: Η πρώτη ταχύτητα θα αφορά τα υψηλά μισθώματα, για τα οποία οι συμβάσεις θα είναι ελεύθερες, δηλαδή θα ισχύει ό,τι συμφωνούν ιδιοκτήτες και ενοικιαστές καταστημάτων και γραφείων. Μάλιστα το υπουργείο πρότεινε να καθοριστεί και σχετικό όριο, το οποίο μπορεί να είναι και τα 50.000 ευρώ το χρόνο. Δηλαδή από το ύψος αυτό και πάνω να μην υπάρχει ελάχιστη χρονική διάρκεια. Η δεύτερη ταχύτητα θα αφορά τα μισθώματα από το προαναφερόμενο όριο και κάτω. Οι συμβάσεις για αυτά τα ενοίκια θα έχουν υποχρεωτική ισχύ. Για αυτές θα μπορεί να είναι τα έξι χρόνια με δυνατότητα παράτασης άλλα έξι χρόνια. Το υπουργείο Ανάπτυξης με την πρόταση αυτή προσπαθεί επίσης να ισορροπήσει και ανάμεσα στα αιτήματα των ιδιοκτητών ακινήτων και των εμπόρων. Οι μεν θέλουν πλήρη απελευθέρωση για όλες τις συμβάσεις και οι δε επιθυμούν υποχρεωτική διάρκεια των συμβάσεων στη λογική της προστασίας των μικρομεσαίων επιχειρηματιών – ενοικιαστών.

Δήμευση ακινήτων με το έτσι θέλω

Ο φορολογικός παραλογισμός οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην δήμευση της ακίνητης περιουσίας της μεσαίας τάξης. Η πτώση των τιμών των ενοικίων, τα εκατοντάδες ξενοίκιαστα ακίνητα και η συρρίκνωση των εισοδημάτων οδηγούν σε αδιέξοδο τους ιδιοκτήτες οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με το δίλλημα: Πώληση η εκχώρηση στο Δημόσιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ιδιοκτήτης ενός διαμερίσματος στην Ελλάδα, είτε μένει σ' αυτό είτε το μισθώνει καλείται να πληρώσει σε φόρους από 2 έως 6 ενοίκια από τα συνολικά 12 που θα εισπράξει. Με αποτέλεσμα να καθίσταται ασύμφορη η ιδιοκτησία και όλο και περισσότεροι να βγάζουν τα ακίνητά τους προς πώληση. Φυσικά , ο νέος φόρος θα είναι η "σταγόνα που θα ξεχειλισει το ποτήρι". Με δεδομένο ότι ο φόρος ακινήτων θα έχει 33 συντελεστές και θα κυμαίνεται από 2 έως 23 ευρώ/τ.μ., για ένα διαμέρισμα 75 τ.μ. με μηναίο ενοίκιο 5 ευρώ/τ.μ. ο ιδιοκτήτης θα εισπράττει 375 ευρώ ή 4.500 ευρώ ετησίως. Ας υποθέσουμε ότι ο συντελεστής του ενιαίου φόρου είναι 10 ευρώ/τ.μ. Σε περίπτωση που κάποιος ιδιοκατοικεί στο διαμέρισμά του θα καλείται να πληρώσει στο κράτος 10 ευρώ/τ.μ. Χ 75 τ.μ. = 750 ευρώ, δηλαδή θα πληρώσει 2 μήνες ενοίκια στο κράτος. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ενοικιάζει το διαμέρισμα, το ενοίκιο φορολογείται ως εισόδημα με συντελεστή 10% (για ενοίκια μέχρι 12.000 ευρώ και από του χρόνου με 11% χωρίς συμπληρωματικό φόρο). Δηλαδή θα πληρώσει φόρο άλλα 450 ευρώ και μαζί με τα 750 ευρώ από τον ενιαίο φόρο, φτάνει τα 1.200 ευρώ, δηλαδή 3,2 ενοίκια από τα συνολικά 12 θα δοθούν στο κράτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν τα μισθώματα είναι πάνω από 12.000 φορολογείται με 33% το υπερβάλλον ποσό. Ο ιδιοκτήτης που ενοικιάζει ένα διαμέρισμα θα δίνει έως 3 ενοίκια στο κράτος. Ειδικά λόγω της δραματικής πτώσης των ενοικιών, ακόμη και σε ακριβές περιοχές, χωρίς αντίστοιχη μείωση των φόρων. Για παράδειγμα, διαμέρισμα 100 τ.μ. που έχει ετήσιο ενοίκιο 14.400 ευρώ θα πληρώσει φόρο 2.112 ευρώ. Αν βρίσκεται σε περιοχή με ακριβή τιμή ζώνης και φόρο 13 ευρώ/τ.μ. (δηλαδή 1.300 ευρώ) το σύνολο των φόρων το 2014 θα είναι 3.412 ευρώ ή 2,8 ενοίκια.

Λιγότερες απο 20.000 αγοραπωλησίες

Όλα τα δεδομένα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι αγοραπωλησίες την τρέχουσα χρονιά θα πέσουν κάτω απο το ψυχολογικό όριο των 20.000 συναλλαγών. Η απελευθέρωση των πλειστηριασμών θα λειτουργήσει αρνητικά τόσο στην προσφορά, όσο και στην ψυχολογία. Ταυτόχρονα, αρνητική επίδραση θα έχει στην αγορά κατοικίας και ο νέος φόρος υπεραξίας, ο οποίος επιβάλλει στον πωλητή φόρο 15% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου, με περισσότερο ζημιωμένους τους ιδιοκτήτες που έχουν στην κατοχή ακίνητα για πολλά χρόνια. Αντίστοιχα, αρνητική επίδραση στη ζήτηση θα έχουν και οι μειώσεις των εφάπαξ και των συντάξεων, που θα έχουν ως αποτέλεσμα την απόσυρση από την αγορά κατοικίας αρκετών υποψήφιων αγοραστών που πλησιάζουν την ηλικία συνταξιοδότησης. Στο παρελθόν, τα εν λόγω εφάπαξ διοχετεύονταν, σε πολλές περιπτώσεις, προς την κατεύθυνση της αγοράς ακινήτων. Η δε επικείμενη μείωση του φόρου μεταβίβασης από το 10% στο 3% δεν προβλέπεται να τονώσει τις αγοραπωλησίες.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki