Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τα αυθαίρετα και το ΣτΕ

Το υπουργείο Περιβάλλοντος περιμένει με αγωνία την κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ενεργοποίηση του υπάρχοντος νόμου ή για αλλαγές οι οποίες θα πρέπει να γίνουν. Στην περίπτωση που ο νόμος περάσει από το ΣτΕ που κρίνει την συνταγματικότητά του (θυμηθείτε ότι το ίδιο έγινε με τον νόμο Παπακωνσταντίνου που κρίθηκε αντισυνταγματικός) τότε θα πρέπει να θεωρηθεί βέβαιη μια νέα παράταση για την υποβολή αιτήσεων που θα φτάνει πιθανότατα ως τον Φεβρουάριο του 2016. Σε αντίθετη περίπτωση όμως τα πράγματα γίνονται δύσκολα για 780.000 ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που θα πρέπει ανάλογα με τις αλλαγές που θα γίνουν στο νόμο να σπεύσουν να κάνουν νέες δηλώσεις για την τακτοποίηση του αυθαιρέτου τους. Η προθεσμία ένταξης στη ρύθμιση λήγει στις 8 Φεβρουαρίου και από κει και μετά έρχονται τσουχτερά πρόστιμα. Όσοι μπουν στη ρύθμιση θα μπορούν να εξοφλήσουν σε 60 δόσεις το ποσό για την τακτοποίηση, ενώ όσοι προχωρήσουν σε εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης του ακινήτου τους θα έχουν μείωση του προστίμου στο μισό. Θα γίνει άμεσα διασταύρωση στοιχείων από τον υπουργείο Οικονομικών, τη ΔΕΗ, το υπουργείο Περιβάλλοντος και το Κτηματολόγιο. Εάν το αυθαίρετο δεν έχει ενταχθεί στη ρύθμιση θα αρχίσουν να τρέχουν τα πρόστιμα ενώ πολλά ακίνητα θα κινδυνεύσουν με κατεδάφιση. Όσοι είναι ιδιοκτήτες ακινήτων που χτίστηκαν πριον το 1875 δεν έχουν παρά να πληρώσουν 500 ευρώ για να εξαιρέσουν το ακίνητο από την κατεδάφιση. Τα ακίνητα μέχρι το 1983 υποχρεούνται στην πληρωμή του 15% του προστίμου που αναλογεί, ενώ όσοι διαθέτουν ακίνητα που χτίστηκαν μετά το 1983 και ως το 2004 θα πρέπει να πληρώσουν το 80%. Για τα ακίνητα που είναι αυθαίρετα και χτίστηκαν μετά το 2004 το πρόστιμο θα πληρωθεί στο σύνολό του.

Σήμερα οι προσφορές

Τις οικονομικές τους προσφορές για τα 7 ακίνητα της Πλάκας πρόκειται να υποβάλλουν σήμερα οι συμμετέχοντες στην ηλεκτρονική δημοπρασία του ΤΑΙΠΕΔ (e-publicrealestate.gr). Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού είχαν κατατεθεί συνολικά 27 προσφορές - οι "μνηστήρες" είναι λιγότεροι αφού κάποιοι κατέθεσαν πέραν της μίας προσφοράς- για τα ακίνητα επί των οδών Θρασύλου 24 & Θέσπιδος & Επιμενίδου, Θέσπιδος 24, Ραγκαβά 3-5, Θέσπιδος 16, Ραγκαβά 7, Τριπόδων 32 & Ραγκαβά, καθώς επίσης Θέσπιδος 8 & Ραγκαβά 6. Παράταση αντίθετα είχε διθεί για πέντε ακίνητα που ανήκουν στο ίδιο πακέτο, επί των οδών Θέσπιδος 20, Θέσπιδος 17, Πρυτανείου 13, Πρυτανείου 9-9Α και Στράτωνος 15-25. Η μεθοδολογία των ηλεκτρονικών δημοπρασιών του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι λαμβάνεται κατ' αρχήν υπόψη η υψηλότερη έγκυρη προσφορά σε συνδυασμό με την ανεξάρτητη αποτίμηση. Εν συνεχεία καλείται ο ενδιαφερόμενος που κατέθεσε χαμηλότερη προσφορά να υποβάλει προσφορά υψηλότερη του πρώτου, με στόχο να επιτευχθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τίμημα. Το μοντέλο αυτό εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην τελευταία e-δημοπρασία του ΤΑΙΠΕΔ, που αφορούσε μεταξύ άλλων κτίρια στην Αθήνα (Μητροπόλεως 9, Ευαγγελιστρίας 9), στο Μοσχάτο Αττικής (Φλωρίνης 18), στη Θεσσαλονίκη (Θεοφίλου 13), κ.λπ. Πρόκειται για έναν ακόμη διαγωνισμό του Ταμείου με πλούσια προιστορία αφού για ποικίλους λόγους είχαν δοθεί πολλές παρατάσεις, που σχετίζονταν μεταξύ των άλλων και με την εξεύρεση… κλειδαρά. Δηλαδή με το θέμα που είχαν αναδείξει "ΤΑ ΝΕΑ" σχετικά με τους υπαλλήλους του υπ. Πολιτισμού οι οποίοι είχαν καταπατήσει κάποια από τα ακίνητα και αρνούνταν να παραδώσουν τα κλειδιά, προκειμένου να τα επισκεφθούν οι υποψήφιοι επενδυτές. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ διαβεβαιώνουν ότι το θέμα έχει επιλυθεί (ή βαίνει προς επίλυση), ότι τα κλειδιά αρκετών ή και όλων των ακινήτων βρίσκονται στα χέρια του, και ότι η παράταση για τα "5" σχετίζεται με θέματα που άπτονται της επιφάνειας των συγκεκριμένων ακινήτων. Το θέμα με τα καταπατημένα ακίνητα της Πλάκας είχε έρθει στην επιφάνεια όταν πριν από μερικούς μήνες στελέχη της ΕΤΑΔ είχαν ζητήσει από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού τα κλειδιά των 12 ακινήτων προκειμένου να τα επισκεφθούν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές που έχουν εμφανιστεί. Η απάντηση που είχαν πάρει τότε ήταν ότι τα κλειδιά είτε έχουν... χαθεί είτε ότι τα κτίρια «δεν είναι επισκέψιμα».

Πώς θα έλθει η ανάκαμψη της αγοράς κατοικίας

Οι δημογραφικές εξελίξεις που είχαν καταγραφεί στη διάρκεια της δεκαετίας του ΄80 σε συνδυασμό με τα σχετικά χαμηλά ιδιοκατοίκησης, ήταν οι γενεσιουργές αιτίες της ανόδου . Αντίθετα, στη  διάρκεια της δεκαετίας του ΄00 τα μεν ποσοστά ιδιοκατοίκησης διαμορφώθηκαν σε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ η φυσική κίνηση του πληθυσμού δεν δικαιολογεί τη σημειωθείσα αύξηση του επιπέδου της προσφοράς.

Τα  σημεία αυτά σκιαγραφούν το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς και –ως ένα βαθμό –  τις προϋποθέσεις για την ανάκαμψή της. Συγκεκριμένα:

-η ανάκαμψη συνδέεται άμεσα με τη ροή των στεγαστικών δανείων. Η αποκατάσταση μίας ομαλούς ροής, θα συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης, αν και θα σημειωθεί μία χρονική υστέρηση μέχρι ότου τα νέα δεδομένα καταγραφούν στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Το μεγάλο πρόβλημα που τυχόν ενσκήψει, αφορά αν η αλλαγή τάσης συμπέσει με την αναθέρμανση της παγκόσμια οικονομίας, γεγονός που θα επηρεάσει αυξητικά το επίπεδο των επιτοκίων.

-με δεδομένο ότι η ζήτηση τα επόμενα χρόνια θα προέλθει από ομάδες πληθυσμού με συγκεκριμένα εισοδηματικά, κοινωνικά αλλά και εθνολογικά χαρακτηριστικά, ο ρόλος του κράτους μπορεί να είναι καθοριστικός είτε μέσω στοχευόμενων ενισχύσεων της αγοράς κατοικίας είτε μέσω φορολογικών κινήτρων.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η φυσική κίνηση πληθυσμού όπως αυτή καταγράφεται από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, δεν δείχνουν να υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης σε ποσοτικά μεγέθη.  Αντίθετα δημιουργούν βάσιμες ενδείξεις, ότι στα επόμενα χρόνια θα υπάρξει σημαντική αύξηση της αγοράς κατοικιών μεγάλης ηλικίας.

Όσον αφορά τα μεσαία εισοδήματα, η συμπεριφορά τους επηρεάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις μεταβολές του πιστωτικού πλαισίου και από τις ανάγκες αναβάθμισης των συνθηκών στέγασης. Πάντως  η εκτίμηση είναι, ότι ο αριθμός εκείνων που θα συντηρήσουν μία υψηλή ζήτηση που θα ανατρέψει το σημερινό αρνητικό status, είναι περιορισμένος . Αντίθετα , η στροφή σε ειδικές ομάδες υποψήφιων αγοραστών μπορεί να επηρεάσει θετικά την εξέλιξη της ζήτησης.

Το σίγουρο είναι ότι η επόμενη φάση στην οποία θα περάσει μετά την κρίση η αγορά, θα χαρακτηριστεί από την :

-μεγέθυνση των αγορών που αναπτύχτηκαν στη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας

-την ανάδειξη νέων αγορών αυτήν τη φορά, εστιαζόμενη προς το θαλάσσιο μέτωπο του Σαρωνικού και του νότιου Ευβοϊκού, αλλά και προς τα βόρεια σύνορα του Νομού.

-τον ενεργότερο ρόλο των οικονομικών μεταναστών, λόγω της υψηλής ροπής προς αποταμίευση . Το συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό, μπορεί να συντηρήσει τη ζήτηση, τόσο στις περιοχές στις οποίες το επίπεδο των τιμών υπολείπεται της μέσης τιμής της Αττικής, όσο και στις περιοχές οι οποίες μπορεί να χαρακτηριστούν ως μεσοαστικές.

Υπομονή μέχρι τον Σεπτέμβριο...

Στις 16 Σεπτεμβρίου πρόκειται εντέλει να συζητηθούν οι αιτήσεις της Pasal Development για υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα και λήψη προληπτικών μέτρων. Η σχετική συζήτηση επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στο αρμόδιο Πρωτοδικείο Αθηνών την 28η Ιανουαρίου, ωστόσο λόγω των εκλογών αναβλήθηκε. Η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων καλείται έως τότε να επιδιώξει την καλύτερη δυνατή πορεία των ακινήτων εισοδήματός της και κυρίως του εμπορικού κέντρου Athens Heart  στην οδό Πειραιώς, το οποίο είναι και το σημαντικότερο περιουσιακό της στοιχείο. Υπενθυμίζεται ότι κατά το εννεάμηνο του 2014, η Pasal Development κατέγραψε ζημίες 3,43 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 4,75 εκατ. κατά το εννεάμηνο του 2013, με τον καθαρό δανεισμό να διαμορφώνεται σε 139,3 εκατ., όσος και η αξία των ακινήτων του χαρτοφυλακίου της.

Οι ρυθμίσεις για τα μη ηλεκτροδοτούμενα

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 50Α/26.3.2019 ο ν. 4604/2019,  το άρθρο 103 του οποίου περιέχει νέες ρυθμίσεις για μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Οι ρυθμίσεις αυτές ζητήθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΜΙΔΑ και έγιναν δεκτές από τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Αλέξη Χαρίτση κατά τη συνάντησή τους στο Υπουργείο Εσωτερικών την 15η Ιανουαρίου 2019.

 

Με την παρ. 1 του άρθρου 103 δίνεται η δυνατότητα υποβολής δήλωσης περί μη χρήσης ακινήτου, στο οποίο έχει διακοπεί η ηλεκτροδότηση, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019, προκειμένου να διαγραφούν οφειλές από τέλη καθαριότητας και φωτισμού ή να παραληφθεί η βεβαίωσή τους.

 

Με την παρ. 2 του άρθρου 103 προβλέπεται η διαγραφή ή η παράλειψη βεβαίωσης τελών καθαριότητας και φωτισμού για ακίνητα που δεν είχαν προηγούμενα ηλεκτροδοτηθεί, εφόσον ο δήμος δεν στοιχειοθετεί τη χρήση αυτών, δεδομένου ότι, με την τροποποίηση της παρ. 1 του αρ. 3 του ν. 25/1975 (Α’ 74) με την παρ. 1 του άρθρου 222 του ν. 4555/2018 (Α’133) κατέστη σαφές ότι για ακίνητα που δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί, η επιβολή τελών πρέπει να συνέχεται με τη χρήση του ακινήτου. Η καινοτόμος αυτή ρύθμιση καταλαμβάνει μόνον οφειλές που έχουν ήδη βεβαιωθεί, και δεν αφορά το μέλλον, ούτε τις αβεβαίωτες οφειλές, και ως προς αυτό, θα πρέπει να υπάρξει σύντομα νέα ρύθμιση, ανάλογη με τη ρύθμιση της παρ. 1.

 

Για την εφαρμογή της ρύθμισης αυτής, από το Υπουργείο διευκρινίζεται ότι  δεν απαιτείται σύμπραξη των οφειλετών. Επισημαίνεται ότι οι διατάξεις του άρθρου 103 εφαρμόζονται και στην περίπτωση που οι οφειλές έχουν υπαχθεί σε οποιαδήποτε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, τηρουμένης της πρόβλεψης ότι «ποσά που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται».

 

Η ΠΟΜΙΔΑ συνιστά στους ενδιαφερόμενους να σπεύσουν να υποβάλλουν το συντομότερο τις σχετικές δηλώσεις και τονίζει ότι οι παραπάνω απαλλαγές δεν αφορούν το τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ) το οποίο οφείλεται σε κάθε περίπτωση, η καταβολή του οποίου ζητείται από πολλούς ΟΤΑ ως προυπόθεση για την παραλαβή και διεκπεραίωση των σχετικών δηλώσεων.

 

Η  νέα διάταξη έχει ως εξής:

 

" Άρθρο 103. Ρυθμίσεις για μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα

 

1. Η παρ. 2 του άρθρου 222 του ν. 4555/2018 αντικαθίσταται ως εξής: «2. Οφειλές από τέλη καθαριότητας και φωτισμού για ακίνητο, του οποίου η ηλεκτροδότηση έχει διακοπεί, σύμφωνα με βεβαίωση του αρμόδιου διαχειριστή δικτύου και το οποίο, σύμφωνα με υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη ή του νομίμου εκπροσώπου αυτού, δεν χρησιμοποιούταν κατά το διάστημα αναφοράς, διαγράφονται ή παραλείπεται η βεβαίωσή τους. Η υπεύθυνη δήλωση του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να υποβληθεί μέχρι τις 31.12.2019. Ποσά που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται.

 

2. Οφειλές από τέλη καθαριότητας και φωτισμού, τα οποία έχουν επιβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, επειδή δεν έχει υποβληθεί από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου δήλωση ότι, δεν γινόταν χρήση αυτού και αφορούν διάστημα κατά το οποίο το ακίνητο δεν είχε ποτέ ηλεκτροδοτηθεί, διαγράφονται ή παραλείπεται η βεβαίωσή τους, εφόσον δεν στοιχειοθετείται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου η, κατά το ανωτέρω διάστημα, χρησιμοποίησή του. Ποσά που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται.".

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki