Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τα πέντε βήματα πριν τη μεγάλη απόφαση

Τα τρία τελευταία χρόνια έχουν διαμορφώθει νέα δεδομένα στην αγορά ακινήτων. Η μία όψη περιγράφεται με την πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας , την αύξηση των αδιάθετων ακινήτων και κατακόρυφη μείωση των μεταβιβάσεων. Η άλλη όψη αφορά στην καθημερινότητα της αγοράς που επηρεάζεται από την ανεπάρκεια ρευστού , τις δυσκολίες όσων ζητούν τραπεζική χρηματοδότηση, τον πλαίσιο των διαπραγματεύσεων κ.α. Το νέο αυτό περιβάλλον έχει διαμορφώσει ένα κώδικα επικοινωνίας στην αγορά , εντελώς διαφορετικό από εκείνο που ίσχυε πριν από τρία χρόνια. Στα πλαίσια αυτά έγινε μία προσπάθεια κωδικοποίησης τόσο των προβλημάτων όσο και των μεθόδων αντιμετώπισης τους με σκοπό την διευκόλυνση των αγοραστών αλλά και των πωλητών.

1o Συστηματική έρευνα αγοράς: Σε περιόδους κρίσης σε κάθε γωνία μπορεί να «κρύβεται» μία ευκαιρία αρκεί όμως να υπάρχει μπόλικο απόθεμα υπομονής. Από τον κανόνα αυτό δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση η αγορά ακινήτων και για τον λόγο αυτό επιβάλλεται συστηματική έρευνα αγοράς και ακόμα πιο σκληρό παζάρι. Ήδη οι περισσότεροι κατασκευαστές κάνουν εκπτώσεις έως και 10% προκειμένου να πουλήσουν τα αδιάθετα διαμερίσματα τους. Οι πλέον ασφαλείς δείκτες για τα περιθώρια διαπραγμάτευσης της τιμής είναι ο χρόνος που παραμένον αδιάθετα τα διαμερίσματα. Για παράδειγμα αν παραμένουν αδιάθετα για διάστημα μεγαλύτερο το τεσσάρων μηνών τα περισσότερα διαμερίσματα μίας οικοδομής τότε τα περιθώρια διαπραγματεύσεων του αγοραστή είναι μεγαλύτερα. Αντίθετα αν σε μία καινούργια οικοδομή έχει μείνει απούλητο ένα ή δύο διαμερίσματα τότε τα περιθώρια για μεγάλες εκπτώσεις στην τιμή είναι περιορισμένα.

2ο . Εκμετάλλευση της ρευστότητας: Σε περιόδους κρίσης το σπανιότερο αγαθό στην αγορά είναι το ρευστό. Οι κάτοχοι του βρίσκονται σε θέση ισχύος και αυτό μπορεί να το επωφεληθούν περιορίζοντας το κόστος της αγοράς. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σήμερα , λόγω της απροθυμίας των τραπεζών να χορηγούν στεγαστικά δάνεια οι πωλητές είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν ο αγοραστής δηλώνει ότι θα κάνει χρήση του στεγαστικού δανείου. Αντίθετα , σε περιπτώσεις που ο αγοραστής εμφανίζεται ότι θα πραγματοποιήσει μέρος ή το σύνολο της αγοράς με δικά του κεφάλαια τότε μπορεί να διαπραγματευτεί τόσο το τίμημα όσο και τις πρόσθετες παροχές και να εξασφαλίσει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη.

3ο . Διασφάλιση της συναλλαγής: Ένας από τους μεγάλους κινδύνους που αναλαμβάνει κάθε αγοραστής ημιτελούς ακινήτου είναι να βρεθεί μπροστά στο ενδεχόμενο ο πωλητής να μη μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει. Προκειμένου να αποτραπεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πρέπει να υπάρχουν δεσμευτικές ρήτρες τόσο ως προς τον χρόνο όσο και ως προς την αποζημίωση στην περίπτωση που δεν εκπληρωθούν οι αμοιβαίες υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν οι δύο πλευρές.

4ο . Ακριβής γνώση των οικονομικών δυνατοτήτων: Οι εποχές που οι τράπεζες χρηματοδοτούσαν έως και το 120% της εμπορικής αξίας των ακινήτων έχουν περάσει. Σήμερα οι τράπεζες χρηματοδοτούν το 70-75% της εμπορικής αξίας και προκειμένου να δώσουν το ποσό που υπολείπεται ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις όπως για παράδειγμα εγγραφή προσημείωσης σε άλλο ακίνητο του αγοραστή. Για τον λόγο αυτό πριν προχωρήσει το κλείσιμο της συμφωνίας καλό είναι η πλήρης γνώση των όρων χρηματοδότησης.

5ο Χρόνος εκταμίευσης : Το νέο σκηνικό που χαρακτηρίζει τις χορηγήσεις στεγαστικών δανείων είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκταμίευση του αιτούμενου ποσού. Αυτό έχει ως συνέπεια να ακυρώνονται συμφωνίες ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που είτε η πλευρά του αγοραστή είτε η πλευρά του πωλητή ζητούν αποζημιώσεις προβάλλοντας ως αιτία την αθέτηση της συμφωνίας. Προκειμένου , να αποτραπούν δυσάρεστες εκπλήξεις , η σύνταξη ενός προσυμφώνου που θα ξεκαθαρίζει τους όρους της συμφωνίας , το χρονοδιάγραμμα εκπλήρωσης και τις προϋποθέσεις ακυρώσεις μπορεί να έχει κάποιο επιπλέον κόστος αλλά αποσοβεί πολλές και ενδεχομένως κοστοβόρες και ψυχοφθόρες εκπλήξεις τόσο για τον αγοραστή όσο και για τον πωλητή.

Απαλλοτριώσεις με εκτώσεις

Νομοσχέδιο που θα αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο θα διανεμηθούν τα 14 δισ. ευρώ που απομένουν μέσω του ΕΣΠΑ ετοιμάζει η κυβέρνηση. Πέρα από την απλοποίηση του δαιδαλώδους συστήματος ανακύκλωσης χρήματος μέσω δεκάδων φορέων υλοποίησης, προωθούνται και σημαντικές παρεμβάσεις στον τρόπο ανάθεσης των δημοσίων έργων που σήμερα έχουν οδηγήσει σε συνεχείς υπερβάσεις κόστους και καθυστερήσεις στην εκκίνηση και την ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών.

Προωθούνται διατάξεις για να πάψουν να συνεννοούνται οι εργολάβοι δημοσίων έργων μεταξύ τους κατά την υποβολή προσφορών, η οποία θα γίνεται ηλεκτρονικά. Επίσης, οι προσφυγές θα επιτρέπονται μόνο στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού, θα θεσπιστεί αποκλεισμός από τους διαγωνισμούς όσων εργολάβων δηλώνουν ψευδή στοιχεία και θα εφαρμοστεί το πρότυπο των ολυμπιακών έργων για ταχύτερες απαλλοτριώσεις. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της αρμόδιας ειδικής γραμματείας ΕΣΠΑ, το πρόγραμμα σήμερα αντανακλά τις «αδυναμίες ενός αναχρονιστικού θεσμικού πλαισίου παραγωγής Δημοσίων Εργων και Λειτουργιών της Δημόσιας Διοίκησης, που αν δεν αλλάξει ριζικά δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις ταχύτητες που απαιτεί όχι μόνο το ΕΣΠΑ, αλλά και οι σημερινές ανάγκες επιτάχυνσης των αναπτυξιακών ρυθμών της χώρας».

Το νέο θεσμικό πλαίσιο, σύμφωνα με το σχεδιασμό που γίνεται, θα περιλαμβάνει:

* Τροποποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας των δημοσίων έργων με εφαρμογή της ηλεκτρονικής υποβολής προσφορών που εφαρμόζεται στην Ευρώπη (με στόχο την εξάλειψη των φαινομένων συνεννοήσεων μεταξύ εργολάβων και μείωση κατά τουλάχιστον 30% του κόστους των δημοσίων έργων), τον περιορισμό της δυνατότητας προσφυγών και ασφαλιστικών μέτρων παρά μόνο στο τελικό στάδιο. Επίσης, η υποβολή δικαιολογητικών και εγγράφων θα γίνεται εκ των υστέρων και μόνο από το μειοδότη. Θα θεσπιστεί αυστηρό σύστημα ποινών (αποκλεισμός από διαγωνισμούς) για όσους δηλώνουν ψευδή στοιχεία.

* Επιτάχυνση απαλλοτριώσεων με την εφαρμογή των διαδικασιών των ολυμπιακών έργων για όλα τα έργα ΕΣΠΑ και τη θέσπιση πρόσθετων μεθόδων μείωσης κόστους απαλλοτριώσεων.

* Αρχαιολογία. Αναζητούνται τρόποι περαιτέρω μείωσης του χρόνου των αρχαιολογικών εργασιών.

* Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Προώθηση πρακτικών άλλων ευρωπαϊκών χωρών για μείωση χρόνου περιβαλλοντικής αδειοδότησης και μέτρων για να εξαλειφθεί το παράδοξο συνύπαρξης στην Ελλάδα της πιο αυστηρής νομοθεσίας και των πιο μεγάλων περιβαλλοντικών καταστροφών.

* Αποκέντρωση των αδειοδοτήσεων σε περιφερειακές υπηρεσίες.

* Εξαίρεση των έργων του ΕΣΠΑ από το Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών. * Εκδίκαση θεμάτων έργων ΕΣΠΑ κατά προτεραιότητα και με ορισμό ανώτατου χρονικού περιθωρίου.

Τρείς φορές πάνω οι τιμές

Στο Παρίσι οι τιμές των ακινήτων έχουν τριπλασιαστεί μέσα σε δέκα χρόνια όσον αφορά την αξία των παλαιών κτιρίων, ενώ οι αντίστοιχες τιμές για τα νεόδμητα έχει διπλασιαστεί, προκύπτει από έρευνα της Διαμερισματικής Υπηρεσίας Πληροφόρησης για την Κατοικία (Adil 75). «Πιο καλός κόσμος» μπορεί ν’ αγοράσει σήμερα στο Παρίσι, υποστήριξε ο Ρενέ Ντουτρέ, πρόεδρος της Adil 75 και οικολόγος βουλευτής, σε σημερινή συνέντευξή του στην εφημερίδα Φιγκαρό. Η έκθεση της Adil αποκαλύπτει πως «στο Παρίσι οι τιμές των ακινήτων έχουν πολλαπλασιαστεί επί τρία σε μία δεκαετία» (επί 2,8 συγκεκριμένα) στα παλαιά ακίνητα. Όσον αφορά τον τομέα των νεόδμητων (που είναι πολύ λιγότερα στο Παρίσι) «η αύξηση είναι λιγότερο εξωφρενική: το 2001 ένα νέο διαμέρισμα στο Παρίσι κόστιζε 4.730 ευρώ/μ2 έναντι 10.490 ευρώ/μ2 δέκα χρόνια αργότερα, δηλ.μία αύξηση κατά 122%», προκύπτει από την μελέτη.

«Οι νέοι ιδιοκτήτες στο Παρίσι βαίνουν προς εξαφάνιση», τονίζεται στην έκθεση, καθώς τα δάνεια με μηδενικό επιτόκιο αφορούν πλέον μόνον αγορά νεόδμητης κατοικίας. Το Παρίσι γίνεται θύμα της ίδιας του της γεωγραφίας, καθώς περικλείεται από τις περιφερειακές οδικές αρτηρίες που καθιστούν δυσχερή την νέα οικοδομική δραστηριότητα.

Παρά τη δυσκολία τούτη, «συνολικά την τελευταία δεκαετία 32.240 κατοικίες έχουν κατασκευαστεί, από τις οποίες σημαντικό τμήμα αποτελούν οι κατοικίες των κοινωνικών προγραμμάτων στέγασης», τονίζεται στην έκθεση. «Το προφίλ του σημερινού αγοραστή είναι ο εργένης, ή ένα ζευγάρι χωρίς παιδιά», τονίζει ο Ντουτρέ. Ο ίδιος τάσσεται υπέρ της διατίμησης των ενοικίων, «διότι εάν περιορίσουμε την κερδοφορία στα μισθώματα αυτό θα έχει αντίκτυπο στον μεσιτικό τομέα». Η υπουργός Κατοικίας Σεσίλ Ντιφλό προσανατολίζεται στην θέσπιση ενός διατάγματος που θα εμποδίζει την αύξηση του μισθώματος σε κάθε νέα ενοικίαση του διαμερίσματος.

"Επικινδυνη" χώρα για επενδύσεις

Τη λίστα με τις 25 πιο επικίνδυνες χώρες του πλανήτη, σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, έδωσε στη δημοσιότητα η Credit Suisse, με την Ελλάδα να φιγουράρει στην πρώτη θέση. Η ελβετική τράπεζα εξέτασε τα στοιχεία από 50 χώρες στον κόσμο, θέτοντας ως βασικό κριτήριο τις επενδύσεις και την πορεία των αποδόσεων. Οι αναλυτές έλαβαν υπ' όψιν τα ισοζύγια τρεχουσών συναλλαγών, τον κρατικό προϋπολογισμό, το χρέος, την πορεία των ιδιωτικών επενδύσεων, την ανάπτυξη, τα CDS και την αξιολόγηση από τους οίκους. Στις δύο πρώτες θέσεις βρίσκονται οι χώρες που έχουν καταφύγει στον μηχανισμό στήριξης της ευρωζώνης, τον EFSF, ήτοι η Ελλάδα και η Πορτογαλία, ενώ η τρίτη χώρα που είναι εντεταγμένη στο μηχανισμό, η Ιρλανδία, βρίσκεται στην τέταρτη θέση. Αναλυτικά η λίστα, ξεκινώντας από την πιο «επικίνδυνη» χώρα:

1. Ελλάδα (56 πόντους)

2. Πορτογαλία (54,5 πόντους)

3. Ισλανδία (53,8 πόντους)

4. Ιρλανδία (49,6 πόντους)

5. Ουγγαρία (45,6 πόντους)

6. Ισπανία (43,8 πόντους)

7. Ιταλία (41,6 πόντους)

8. Λεττονία (41,1 πόντους)

9. Αίγυπτος (40 πόντους)

10. Ρουμανία (39,1 πόντους)

11. Πολωνία (39 πόντους)

12. Ουκρανία (38,9 πόντους)

13. Λιθουανία (37,5 πόντους)

14. Ινδία (37,1 πόντους)

15. Τουρκία (36,7 πόντους)

16. Βουλγαρία (35,6 πόντους)

17. ΗΠΑ (34,9 πόντους)

18. Ν. Αφρική (33,1 πόντους)

19. Νέα Ζηλανδία (32,6 πόντους)

20. Βραζιλία (31,9 πόντους)

21. Βρετανία (31,6 πόντους)

22. Τσεχία (31,6 πόντους)

23. Κολομβία (30,9 πόντους)

24. Ινδονησία (29,8 πόντους)

25. Αργεντινή (29,7 πόντους)

Ερχονται χειρότερες μέρες

Επιδείνωση των συνθηκών στην πραγματική οικονομία, αλλά και των δημοσιονομικών στοιχείων προβλέπει το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στην δεύτερη έκθεσή του για την ελληνική οικονομία το 2012. Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας η ολοκλήρωση της δεύτερης εκλογικής διαδικασίας με το σχηματισμό κυβέρνησης, επιτρέπει την εξασθένιση της αβεβαιότητας που είχε προκληθεί ήδη πριν τις πρώτες εκλογές από τη ρευστότητα γύρω από το εκλογικό αποτέλεσμα, τη δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης και τις προτεραιότητες-στρατηγικές της χώρας σε πολιτικό επίπεδο. Αυτή η αβεβαιότητα κλμακώθηκε ύστερα από τη μη συγκρότηση κυβέρνησης μετά τις πρώτες εκλογές. Τα αρκετά πιο σαφή χαρακτηριστικά του μετεκλογικού περιβάλλοντος διευκολύνουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά στον προγραμματισμό τους. Ωστόσο, η ένταση των παραγόντων που προκάλεσαν την υψηλή ύφεση του πρώτου τριμήνου παραμένει ισχυρή, ενώ δεν αποκλείεται περαιτέρω ενδυνάμωση ορισμένων εξ’ αυτών.

Δεδομένων των παραπάνω, η συνέχιση και κλιμάκωση της πτώσης της εγχώριας καταναλωτικής ζήτησης, αναμένεται να αποτελέσει τον πλέον καθοριστικό παράγοντα της πορείας του ΑΕΠ στην Ελλάδα στο υπόλοιπο του 2012. Οι καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών, προβλέπεται να δεχθούν πρόσθετες πιέσεις, προερχόμενες, όπως είχε προε-ξοφληθεί στην προηγουμένη τριμη-νιαία έκθεση, κυρίως από τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας (συνεχής άνοδος ανεργίας, πτώση αμοιβών, μετά και τις ρυθμίσεις για το μισθολογικό κόστος στο δεύτερο μνημόνιο). Ο περαιτέρω περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών θα προέλθει και από την εφαρμογή των μετατεθειμένων χρονικά περικοπών στις συντάξεις, καθώς και από τυχόν νέα εισοδηματικά μέτρα που θα ληφθούν κατά τις προσεχείς διαπραγματεύσεις με την τρόικα για το τρέχον έτος (πχ. περικοπές ειδικών μισθολογίων). Σε ότι αφορά το σκέλος των καταναλωτικών δαπανών που προέχεται από το δημόσιο τομέα, η ήπια περιστολή τους στις αρχές του 2012 θα κλιμακωθεί στη συνέχεια της χρονιάς, προκειμένου να αποφευχθεί σημαντική απόκλιση σε αυτό το σκέλος του προϋπολογισμού από το στόχο που έχει τεθεί.

Σε ότι αφορά την επενδυτική δραστηριότητα, το ιδιαίτερα δυσμενές επενδυτικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί από τις αρχές του έτους εξαιτίας κυρίως των πολυκύμαντων διαπραγματεύσεων για το δεύτερο μνημόνιο και το PSI, αλλά και λόγω των αβεβαιοτήτων κατά την περίοδο των εκλογών, που ήδη αποτυπώθηκε στην κατακόρυφη πτώση των επενδύσεων στο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, εκτιμάται ότι θα αμβλυνθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Με την ολοκλήρωση των εκλογικών διαδικασιών, πέρα από την άρση των σχετικών επιφυλάξεων, δίνονται οι δυνατότητες αξιοποίησης θετικών εξελίξεων και αλλαγών στο επιχειρηματικό και στο επενδυτικό περιβάλλον που έχουν λάβει χώρα σε πολλά επίπεδα και ακόμα δεν έχουν αποδώσει (εφαρμογή πρόσφατων νόμων-αποφάσεων για τη διευκόλυνση-στήριξη επενδυτικών πρωτοβουλιών, περάτωση εκκρεμών αδειοδοτικών διαδικασιών για μεγάλα επενδυτικά σχέδια, προώθηση-ολοκλήρωση αποκρατικοποιήσεων, πραγματοποίηση μεταρρυθμίσεων του δεύτερου μνημονίου που ευνοούν τις επενδύσεις (πχ. ολοκλήρωση περιφερειακών πολεοδομικών σχεδίων).

Οι επιδράσεις αυτών των παραγόντων αναμένεται να μετριάσουν το άσχημο επενδυτικό κλίμα της προηγούμενης περιόδου και να τονώσουν την επενδυτική δραστηριότητα, περιορίζοντας τις απώλειες. Στην πλευρά του εξωτερικού τομέα της οικονομίας, η σημειούμενη νέα βελτίωση του ισοζυγίου στις αρχές του έτους, θα συνεχιστεί στη διάρκεια του 2012, πρωτίστως λόγω της συρρίκνωσης της ζήτησης για εισαγωγές, που εκτιμάται ότι θα εξασθενήσει περαιτέρω. Η τάση μείωσης του ελλείμματος του εξωτερικού τομέα μάλλον θα διακοπεί μόνο στο τρίτο τρίμηνο, ως αποτέλεσμα της σαφώς χαμηλότερης έλευσης ξένων τουριστών στην Ελλάδα σε σχέση με το περυσινό καλοκαίρι. Συνισταμένη των τάσεων που περιγράφηκαν στις βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ αποτελεί η επιδείνωση της πρόβλεψης για την ύφεση της ελληνικής οικονομίας το 2012 σε σχέση με την προηγούμενη έκθεση του ΙΟΒΕ, που πλέον αναμένεται να διαμορφωθεί στην περιοχή του 6,9%. Το ΙΟΒΕ σημειώνει πως σύμφωνα με τα στοιχεία για την υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού στο πρώτο πεντάμηνο του 2012, το έλλειμμά του έφθασε τα 10,9 δισ. ευρώ, μέγεθος που είναι περίπου 2 δισ. ευρώ χαμηλότερο σε σχέση με το στόχο που είχε τεθεί για τη συγκεκριμένη περίοδο, αλλά κατά σχεδόν 460 εκ. υψηλότερο από ότι πέρυσι. Ωστόσο, σημειώνει πως η συνέχιση των υστερήσεων στο υπόλοιπο του έτους μπορεί να οδηγήσει σε απόκλιση των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ (3 δισ. ευρώ). Στο σκέλος των δαπανών, οι σημειούμενες υπερβάσεις στις κοινωνικές δαπάνες, ιδίως στις επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία, αντισταθμίζονται εν μέρει, προς το παρόν, από την καλύτερη της προβλεπόμενης (βάσει στόχων) πορεία των δαπανών για μισθούς και συντάξεις, το μεγαλύτερο περιορισμό των χρηματοδοτήσεων στους ΟΤΑ και τη συγκράτηση των δαπανών του ΠΔΕ.

Όμως, κρίνεται ιδιαίτερα αμφίβολη η συνέχιση των δύο τελευταίων περικοπών στο υπόλοιπο του έτους. Επιπλέον, η επιτευχθείσα μείωση δαπανών στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου υπολείπεται του στόχου που έχει τεθεί στον προϋπολογισμό. Με τα έως τώρα δεδομένα, η υπέρβαση του ελλείμματος του Κρατικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι μπορεί να φθάσει τα 4,5 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, οι υστερήσεις που παρουσιάζονται στην πλευρά των εσόδων οφείλονται και σε παρατάσεις προθεσμιών-μεταθέσεις πληρωμών, όπως στην παράταση υποβολής φορολογικών δηλώσεων και ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην καθυστέρηση πληρωμής του ΕΤΑΚ, του ΦΜΑΠ και του ΦΑΠ, καθώς και του τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών. Επίσης, η περιστολή των δαπανών θα ήταν ευρύτερη, εφόσον δεν είχαν μετατεθεί χρονικά οι περικοπές στις συντάξεις, κύριες και επικουρικές, που περιλαμβάνονται στο δεύτερο μνημόνιο και έγιναν με το νόμο 4051/2012. Αναφορικά με την ανεργία το ΙΟΒΕ σημειώνει πως η έκταση της νέας επιδείνωσης, που προήλθε από την προσαρμογή που έκαναν οι επιχειρήσεις στο ανθρώπινο δυναμικό τους μετά την απότομη κλιμάκωση της ύφεσης στα τέλη της περασμένης χρονιάς, αντανακλάται κυρίως στο γεγονός ότι η άνοδος της ανεργίας προήλθε από την κάθετη πτώση της απασχόλησης κατά 8,5%. Σε ότι αφορά τις βραχυπρόθεσμες εξελίξεις, η συνέχιση της υποχώρησης της εγχώριας ζήτησης από τις αρχές του τρέχοντος έτους με υψηλό ρυθμό στο υπόλοιπο του 2012, αναμένεται να πλήξει περαιτέρω την απασχόληση. Υπό την επίδραση των παραγόντων που αναλύθηκαν, το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να διαμορφωθεί το 2012 στην περιοχή του 23,6%.

Τέλος, για τον πληθωρισμό σημειώνει πως υποχώρησε στο πρώτο πεντάμηνο του έτους από το 2,3% τον Ιανουάριο στο 1,4% τον Μάιο, με το μέσο επίπεδό του στη συγκεκριμένη περίοδο να διαμορφώνεται στο 1,9%, σχεδόν 2,5 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από το αντίστοιχο του 2012. Η επιβράδυνσή του προήλθε κυρίως από την εξασθένιση της εγχώριας ζήτησης, ωστόσο είναι μάλλον αναντίστοιχη της μείωσής της. Όπως σημειώνεται ανασχετικά στην κάμψη του πληθωρισμού λειτούργησαν εξωγενείς στη ζήτηση παράγοντες, όπως η αύξηση των τιμών φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς επίσης οι υψηλές διεθνείς τιμές πετρελαίου μέχρι και τον Απρίλιο και εισαγόμενων πρώτων υλών. Όμως, υπογραμμίζει το ΙΟΒΕ, στην ήπια αποκλιμάκωσή του εκτιμάται ότι συνέτειναν και οι στρεβλώσεις που εξακολουθούν να υπάρχουν σε πολλές αγορές στην Ελλάδα. «Η φθίνουσα εγχώρια ζήτηση θα συνεχίσει να επενεργεί επιβραδυντικά τον πληθωρισμό τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου, όταν θα επιδράσει αντίρροπα στην υποχώρησή του η εξίσωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, που ενδεχομένως θα την ανακόψει. Συνεκτιμώντας τις παραπάνω επιδράσεις, ο πληθωρισμός προβλέπεται να κινηθεί το 2012 κοντά στο 1,5%», τονίζεται στην έκθεση.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki