Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Στεγαστικά : Τροπολογία για λίγους

Ρύθμιση, που ανακουφίζει για δύο χρόνια ένα περιορισμένο αριθμό ιδιοκτήτων , προωθεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης. Με τροπολογία που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, προβλέπεται το πάγωμα των δόσεων στεγαστικών δανείων για δύο χρόνια, στη διάρκεια των οποίων θα καταβάλλονται μόνο τόκοι, με πολύ χαμηλό επιτόκιο 1,5%. Ωστόσο, η ρύθμιση αφορά ένα μικρό αριθμό δανειοληπτών που οφείλουν στεγαστικά δάνεια, καθώς προβλέπει και συνδυασμό άλλων όρων, που μειώνουν σημαντικά τον αριθμό των δικαιούχων. Ειδικότερα θα εφαρμοστεί για μισθωτούς, συνταξιούχους και αμειβόμενους με δελτίο παροχής υπηρεσιών από έναν εργοδότη (μπλοκάκια), μόνο εφόσον πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:

- Να έχουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ.

- Το εισόδημά τους να έχει υποστεί μείωση τουλάχιστον 35% τη διετία 2010 - 2012. - Να έχουν δάνειο για αγορά πρώτης κατοικίας.

- Η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας να μην υπερβαίνει τα 180.000 ευρώ.

- Το δάνειο θα πρέπει να εξυπηρετείται κανονικά έως την υπαγωγή στη ρύθμιση διευκόλυνσης.

Η τροπολογία θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, αφού προηγουμένως αξιολογηθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Γιατί κινδυνεύουν τα εκτός σχεδίου

Κινδυνεύουν να χάσουν τα ακίνητα εκτός σχεδίου οι ιδιοκτήτες τους λόγω κτηματολογίου. Σοβαρότατη εκκρεμότητα της ανάγκης νομοθετικής επίλυσης του ιδιοκτησιακού προβλήματος των εκτός σχεδίου ακινήτων της χώρας, χωρίς την οποία είναι αδύνατη η κατάρτιση Εθνικού Κτηματολογίου. Όπως είναι γνωστό το Δημόσιο μπορεί να διεκδικήσει οποιοδήποτε ακίνητο στοιχείο ως δικό του αν ο πολίτης δεν μπορέσει να βρει και να επικαλεσθεί μεταγραμμένα συμβόλαια αναγόμενα τουλάχιστον στο 1885! Αν δεν εισαχθεί και στα εκτός σχεδίου ακίνητα ρύθμιση ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να διεκδικεί περιουσιακά δικαιώματα από όποιον επί τουλάχιστον 30 χρόνια νέμεται καλόπιστα και με μεταγραμμένο νόμιμο τίτλο, ιδιωτικό ακίνητο εκτός σχεδίου, όπως ήδη προβλέπεται για τα εντός σχεδίου ακίνητα, πέραν του ότι ουδείς έλληνας ή αλλοδαπός αγοραστής εκτός σχεδίου γης μπορεί να είναι βέβαιος για τα περιουσιακά του δικαιώματα, τότε και εδώ η διαδικασία σύνταξης Κτηματολογίου θα μετατραπεί σε εργαλείο δήμευσης της ακίνητης περιουσίας εκατοντάδων χιλιάδων έντιμων πολιτών από το κράτος με το πρόσχημα της μη ύπαρξης τίτλων ιδιοκτησίας χρονολογουμένων προ του 1885 !!!

Η δήμευση με τις αντικειμενικές

Την προηγούμενη Παρασκευή το υπουργείο Οικονομικών παραδέχθηκε ότι οι αντικειμενικές διατηρούνται για καθαρά φοροεισπρακτικούς λόγους. Εν μέσω αυτού του κλίματος, συνεχίζουν να επιβάλλονται νέοι φόροι ακινήτων με βάση ανύπαρκτες αξίες, σαν να μην πέρασε μια μέρα από το 2007. Αγνοείται έτσι η κρίση που μεσολάβησε και δεν αναπροσαρμόζονται οι αντικειμενικές τιμές ώστε να ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση είναι δεδομένο ότι τα φορολογικά έσοδα θα μειώνονταν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και το ίδιο το ΔΝΤ, σε σχετική του έκθεση, εξέφραζε αμφιβολίες για τον ενιαίο φόρο ακινήτων επικαλούμενο, μεταξύ άλλων, και το γεγονός ότι η μέθοδος υπολογισμού του φόρου δεν σχετίζεται επαρκώς με την εμπορική αξία του ακινήτου, ακριβώς λόγω της διαφοράς που έχει προκύψει μεταξύ της αντικειμενικής και της πραγματικής τιμής. Σύμφωνα με μεσίτες, «στο σύνολο των δήμων της χώρας, οι εμπορικές τιμές έχουν υποχωρήσει κάτω από τις αντικειμενικές. Οσο και να μη συμφέρει το κράτος από πλευράς φορολογικών εσόδων, οι αντικειμενικές αξίες θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν προς τα κάτω, καθώς μόνο έτσι θα διορθωθεί η εικόνα της αγοράς, ώστε αυτή να μπορέσει να πραγματοποιήσει ένα νέο ξεκίνημα». Σύμφωνα με τους ίδιους, οι αντικειμενικές αξίες είναι πλασματικές και δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα με τους δυσβάστακτους φόρους, έμμεσους, ή άμεσους, που συνδέονται με αυτές. Αλλωστε, σχεδόν 20 επιμέρους φόροι ακινήτων συνδέονται με τις αντικειμενικές τιμές, όπως ο φόρος μεταβίβασης, οι φόροι κληρονομιάς και γονικής παροχής και φυσικά τα τεκμήρια διαβίωσης, που περιλαμβάνουν και την ακίνητη περιουσία.

Ρυθμίσεις α λα Ιρλανδικά

Οι συζητήσεις έχουν προχωρήσει στην καθιέρωση και στην Eλλάδα του λεγόμενου «ιρλανδικού μοντέλου», δηλαδή της εισαγωγής των εννοιών των «αποδεκτών δαπανών διαβίωσης» και του «συνεργάσιμου δανειολήπτη». Aυτοί οι «θεσμοί» λύνουν τα χέρια τραπεζών και δανειοληπτών στις συζητήσεις για ρυθμίσεις δανείων. Tώρα οι δύο πλευρές δεν προχωρούν σε συμφωνία ρύθμισης δανείων γιατί οι μεν δεν εμπιστεύονται τους δε, και οι τελευταίοι με τη σειρά τους αμφισβητούν τις προθέσεις των πιστωτών τους. Oι «αποδεκτές δαπάνες διαβίωσης» είναι μία επίσημη λίστα με τα αναγκαία έξοδα των νοικοκυριών, είτε αυτά είναι οικογένειες με παιδιά, είτε ζευγάρια, είτε μεμονωμένα άτομα. Στην Iρλανδία έχει γίνει αποδεκτός από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ένας κατάλογος με τα μηνιαία έξοδα για διατροφή, στέγαση, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μόρφωση, ψυχαγωγία, ένδυση, επικοινωνία, ασφαλιστική κάλυψη, θέρμανση, ηλεκτροδότηση κ.λπ. Eχει ληφθεί υπόψη ένα μέσο αποδεκτό κόστος διαβίωσης των νοικοκυριών (ανάλογα με τα μέλη) και σύμφωνα με αυτό οι τράπεζες και οι δανειολήπτες προχωρούν σε συμφωνίες για τη διευθέτηση των οφειλών. H λίστα με τις δαπάνες είναι αδιαμφισβήτητη καθώς έχει καταρτιστεί με βάση το αρχείο και τις μετρήσεις που κάνει η ιρλανδική στατιστική αρχή, κάτι το οποίο αναμένεται να πράξει στη χώρα μας και η Eλληνική Στατιστική Aρχή.

Πέρα από αυτόν τον κατάλογο των εξόδων, καθιερώθηκε και η έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη». Eίναι αυτός, με απλά λόγια, που δεν κρύβει στοιχεία από τις τράπεζες, π.χ. έσοδα, περιουσιακά στοιχεία. Mε τον ορισμό αυτό η κάθε τράπεζα δεν μπορεί να χαρακτηρίζει με αδιαφανή κριτήρια κάποιο δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμο και να απορρίπτει a priori σχέδια αναδιάρθρωσης χρεών. Συνεπώς, η τράπεζα υποχρεώνεται να εξετάσει σοβαρά κάθε περίπτωση ξεχωριστά, εφόσον πληρούνται βασικές προϋποθέσεις. Eτσι, με τον κατάλογο που περιλαμβάνει τις «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» καθώς και τα κριτήρια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», οι τράπεζες και τα δανεισμένα νοικοκυριά που αδυνατούν να ανταποκριθούν λόγω της ύφεσης στις δανειακές υποχρεώσεις τους θα μπορούν να κάτσουν σε ένα τραπέζι και γρήγορα να έλθουν σε έναν συμβιβασμό. Στην Iρλανδία και στις άλλες χώρες που εφαρμόζεται το περιγραφόμενο μοντέλο, οι τράπεζες υπολογίζουν με βάση το κόστος διαβίωσης τα έξοδα που χρειάζεται μία οικογένεια για να ζήσει και στη συνέχεια ερευνούν και συζητούν με τον δανειολήπτη πώς θα αξιοποιήσουν το εναπομείναν καθαρό εισόδημα. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις στην Iρλανδία, όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι δανειστές προχωρούν ακόμη και σε διαγραφές χρεών, όταν διαπιστώνουν πως ένα δάνειο δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από τη στιγμή που δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα αλλά και ούτε προοπτική δημιουργίας του.

Χαράτσι έως 5.300 ευρώ στις οικοδομές

Έως και 5.300 ευρώ φτάνει, στις «δύσκολες» περιπτώσεις, η αποζημίωση των ελεγκτών δόμησης, όπως προβλέπεται στη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση «Έλεγχος έργων και εργασιών δόμησης», που δημοσιεύθηκε ήδη σε ΦΕΚ (Β57/17-1-2014), από τον αναπληρωτή υπουργό ΠΕΚΑ Στ. Καλαφάτη και συνυπογράφουν ο υπουργός Εσωτερικών Γ. Μιχελάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας. Σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ, που αντικαθιστά την από διετίας απόφαση ελέγχων στις οικοδομές (ΦΕΚ Β΄ 465), η αποζημίωση των ελεγκτών δόμησης γίνεται ανάλογα με τα τετραγωνικά και το είδος του κτιρίου το οποίο ελέγχεται, ξεκινώντας από τα 100 ευρώ, για τις περιπτώσεις εργασίας κατεδαφίσεων, περιτοιχίσεων και έργων έργων αντιστήριξης, ανεξαρτήτως του είδους και της κατηγορίας του έργου. Στο νέο «μοντέλο» που αναπτύσει η ΚΥΑ, τα έργα επιμερίζονται σε 3 Κατηγορίες, απ΄ όπου: α) στους τελικούς ελέγχους των εργασιών της Κατηγορίας Α΄ (εκτός από τις προσθήκες καθ' ύψος) η αποζημίωση ορίζεται από 100 ευρώ έως 250 ευρώ. β) στον αρχικό έλεγχο των Κατηγοριών Β΄ και Γ΄, για κτίρια συνολικής επιφάνειας έως και 1.000 τ.μ., η αποζημίωση καθορίζεται σε 200 ευρώ, ενώ για κτίρια με συνολική επιφάνεια μεγαλύτερη των 1.000 τ.μ., η αποζημίωση καθορίζεται σε τριακόσια (300) ευρώ. γ) Στον ενδιάμεσο έλεγχο των κτιρίων της Κατηγορίας Γ΄, για κτίρια στα οποία απαιτείται ενδιάμεσος έλεγχος, η αποζημίωση καθορίζεται σε 0,3 ευρώ ανά τ.μ. και δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη των 2.000 ευρώ.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki