Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αγκάθι τα εξ΄αδιαιρέτου οικόπεδα

Τις προτάσεις της για το θέμα των εξ’ αδιαιρέτου οικοπέδων, ενόψει και του σχεδίου νόμου για τα αυθαίρετα κτίσματα, καταθέτει με επιστολή της προς τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη, η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων νομού Ηρακλείου. Όπως αναφέρει αυτό που ενδιαφέρει όλους τους ιδιοκτήτες εξ’ αδιαιρέτου οικοπέδων, σε συγκεκριμένο τμήμα των οποίων έχουν κτίσει αυθαίρετη οικοδομή, είναι το πως θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν ή να νομιμοποιήσουν την οικοδομή τους και να έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάσουν το οικόπεδο με την οικοδομή είτε στα παιδιά τους, είτε να έχουν τη δυνατότητα να τα πουλήσουν. Υποστηρίζει πως η μόνη ρεαλιστική λύση, είναι να μπορούν μόνοι τους να καταστήσουν ανεξάρτητο το δικό τους κομμάτι, χωρίς να εξαρτώνται από την οικονομική δυνατότητα και τη διάθεση των υπολοίπων συνιδιοκτητών. Επίσης θεωρεί πως θα ήταν “πιο έξυπνο για το κράτος να καταργήσει το φόρο χρησικτησίας και να εισπράττει τα πρόστιμα της τακτοποίησης, αντί να μην εισπράττει τίποτα, το οποίο προτείνουμε ως τη μόνη ρεαλιστική και λογική λύση για την οριστική επίλυση του προβλήματος».

Ενοικιαστές απο το διαδίκτυο

Καθώς η οικονομική κρίση συνεχίζει να ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά και δεδομένου ότι από τα τέλη του περασμένου έτους απελευθερώθηκε η βραχυπρόθεσμη εκμίσθωση ακινήτων σε ιδιώτες χωρίς την έκδοση Ειδικού Σήματος ΕΟΤ, ήδη στη χώρα μας ενοικιάζονται γύρω στα 30.000 σπίτια μέσω του Διαδικτύου.Σε αυτό το πλαίσιο έχουν δημιουργηθεί ακόμη και εταιρείες που διαχειρίζονται για λογαριασμό ενός ιδιοκτήτη τα ακίνητα . Αναλαμβάνουν την πλήρη διαχείριση του ακινήτου στο Airbnb, από την επαγγελματική φωτογράφιση για την καταχώριση και τη διαχείριση των κρατήσεων ως τη συντήρηση και καθαριότητα του χώρου, έναντι ποσοστού της τάξης του 15%-20% επί του μισθώματος. Ετσι κάποιοι ιδιώτες ιδιοκτήτες παραδίδουν τα κλειδιά των ακινήτων τους σε μια τέτοια εταιρεία και έναντι αντιτίμου λαμβάνουν κάθε μήνα εισόδημα από το ακίνητο που είτε δεν χρησιμοποιούσαν ως τώρα είτε το μίσθωναν πολύ φθηνότερα με μακροπρόθεσμο συμβόλαιο.Προς το παρόν δεν υπάρχει περιορισμός για τον αριθμό των ακινήτων που μπορεί να μισθώνει βραχυπρόθεσμα ένας ιδιοκτήτης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ιδιοκτήτες που μισθώνουν διαμερίσματα μιας ολόκληρης πολυκατοικίας.Δεν είναι λίγοι μάλιστα οι ιδιοκτήτες ακινήτων που παρασύρονται από αυτή τη μόδα και πιστεύοντας ότι μπορούν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα μέσω Airbnb ζητούν από τους υπάρχοντες μισθωτές τους να τους δώσουν περισσότερα χρήματα για τον χώρο που νοικιάζουν ή προχωρούν ακόμη και σε εξώσεις, προκειμένου να μισθώνουν το ακίνητο βραχυπρόθεσμα. Αλλά η εφορία καιροφυλακτεί.Προωθείται νομοσχέδιο, που προβλέπει δημιουργία Μητρώου, όπου θα εγγράφονται υποχρεωτικά όσοι νοικιάζουν καταλύματα μέσω Διαδικτύου, ενώ τα στοιχεία τους θα διασταυρώνονται με εκείνα που διατηρούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες. Θα επιβάλλεται 3% φόρος σε όσους εκμισθώνουν ακίνητα μέσω γνωστών ιστοσελίδων, όπως και αυτή του Airbnb, ενώ οι ιδιοκτήτες θα πρέπει επίσης να δηλώνουν τα ποσά που λαμβάνουν στη φορολογική τους δήλωση, προκειμένου να φορολογούνται με τους συντελεστές που επιβαρύνονται τα εισοδήματα από τα ενοίκια (με συντελεστή 15% για εισοδήματα έως €12.000, 35% για εισοδήματα έως €35.000 και 45% για εισοδήματα από €35.000 και άνω).

Αλλαγες στον ΕΝΦΙΑ

Αλλαγές στον κύριο αλλά και τον συμπληρωματικό φόρο ακινήτων ετοιμάζει  η κυβέρνηση, με  νομοσχέδιο που θα φέρει έως το φθινόπωρο στη Βουλή. Υπενθυμίζεται πως ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται σήμερα με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,15% έως 1,15% σε κάθε ακίνητη περιουσία φυσικού προσώπου -αποτελούμενη από κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων ή οικισμών εκτάσεις γης- συνολικής αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης των 250.000 ευρώ.

Βασική μέριμνα είναι η αλλαγή της κλίμακας συντελεστών βάσει της οποίας προκύπτει ο κύριος φόρος, ο ΕΝΦΙΑ ανά τετραγωνικό μέτρο, ώστε να απορροφηθούν επιβαρύνσεις από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, αφού οι νέες τιμές οδηγούν σε πολλές περιπτώσεις σε αύξηση πάνω από 100% στον φόρο ανά τετραγωνικό.

Η δεύτερη παρέμβαση συνδέεται με την αύξηση του αφορολογήτου του συμπληρωματικού φόρου που σήμερα ανέρχεται σε 250.000 ευρώ . Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα υπολογίσει πόσοι ιδιοκτήτες χάνουν το αφορολόγητο μετά την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών. Μια πρώτη σκέψη είναι να διαμορφωθεί στα 300.000 ευρώ, αλλά θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των ιδιοκτητών που πλήττονται από τις αλλαγές.

Συνολικά το Δημόσιο εισπράττει από τον συμπληρωματικό φόρο 630 εκατ. ευρώ τον χρόνο, εκ των οποίων τα 273 εκατ. ευρώ δίδονται από τα νομικά πρόσωπα για τα οποία δεν υπάρχει αφορολόγητο. Παράλληλα τα κλιμάκια υπολογισμού θα προσαρμοστούν ώστε να μην επιβαρύνουν το σύνολο των φορολογουμένων.

 

Πρόσθετες παρεμβάσεις θα γίνουν στους συντελεστές παλαιότητας και εμπορικότητας, που επηρεάζουν  το τελικό ύψος της φορολογητέας αξίας των ακινήτων. Το βασικό σενάριο που θα εξεταστεί προβλέπει την καθιέρωση σύνθετων και πολλών ταχυτήτων συντελεστών παλαιότητας που θα λαμβάνουν υπόψη και άλλα χαρακτηριστικά του ακινήτου, όπως η ανακαίνιση, οι επισκευές και η ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση, στοιχεία που διαφοροποιούν την αξία σε ακίνητα ίδιας παλαιότητας.

 

Παράλληλα αρμόδιοι παράγοντες εισηγούνται αλλαγές στα κλιμάκια με σπάσιμό τους σε περισσότερα, έτσι ώστε να ενισχυθεί η αναλογικότητα και η προοδευτικότητά τους.

 

Όσον αφορά στην κλίμακα υπολογισμού των φόρων μεταβίβασης αυτό που θα εξεταστεί είναι να υπάρξουν αλλαγές στον συντελεστή για τις αγοραπωλησίες που σήμερα ανέρχεται στο 3%.

To βέβαιο είναι ότι το επόμενο έτος θα υπάρξει ένας νέος ΕΝΦΙΑ, τον οποίο οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα ξεκινήσουν να πληρώνουν από τον προσεχή Μάρτιο. Το βάρος αναμένεται να το σηκώσουν οι νέες εντάξεις. Συγκεκριμένα, περιοχές στη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τα Κύθηρα, αλλά και η Ικαρία, τα νησιά του Ιονίου αλλά και η Δυτική Ελλάδα θα πληρώσουν αυξημένο ΕΝΦΙΑ το 2022 σε σχέση με τα πολύ μικρά ποσά που πλήρωναν σήμερα συγκριτικά με περιοχές της υπόλοιπης Ελλάδας.

Οδηγός για το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον»

Το Πρόγραμμα συνίσταται στην παροχή κινήτρων για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας και ενίσχυσης της ενεργειακής αυτονομίας στον οικιακό κτηριακό τομέα, με στόχο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων,στο πλαίσιο της μετάβασης σε ένα «Έξυπνο Σπίτι». Το Πρόγραμμα αφορά σε κτήρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο, χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και των οποίων οι ιδιοκτήτες πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια . Ειδικότερα, το Πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε (5) κατηγορίες κινήτρων, στις οποίες οι Ωφελούμενοι εντάσσονται ανάλογα με το εισόδημά τους . Επίσης, προβλέπονται κίνητρα για παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε πολυκατοικίες με επιμέρους αιτήσειςμεμονωμένων διαμερισμάτων που περιλαμβάνουν κοινόχρηστες και μη κοινόχρηστες παρεμβάσεις αναβάθμισης αυτών, ενώ προβλέπεται ειδική κατηγορία κινήτρων για αυτοτελείς παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης μόνο των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας, χωρίς, δηλαδή, να συμπεριλαμβάνονται παρεμβάσεις στα διαμερίσματα.

Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα εξετάζει εάν πληροί τα κριτήρια που αναφέρονται στο Κεφάλαιο 2, συγκεντρώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και συμπληρώνει την αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος, που θα ανοίξει στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ, επιλέγοντας εάν επιθυμεί, τη χορήγηση δανείου και από ποιον χρηματοπιστωτικό οργανισμό θα γίνει αυτό. Επίσης, απευθύνεται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ).Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται μετά την έκδοση του ΠΕΑ της πρώτης ενεργειακής επιθεώρησης (που αποτελεί την ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των σχετικών δαπανών). Μέρος των παρεμβάσεων δύναται να πραγματοποιηθεί και πριν από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής, με αποκλειστική ευθύνη του Ωφελούμενου Η υποβολή της αίτησης, η παρακολούθηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αυτονομίας καθώς και οι ενέργειες για την ολοκλήρωση του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προσκόμισης των δικαιολογητικών για την πιστοποίηση ολοκλήρωσης του έργου, μπορεί να ανατίθεται από τους δυνητικά Ωφελούμενους σε σύμβουλο έργου.

Οι δυνητικά Ωφελούμενοι (ή οι σύμβουλοι του έργου) αναρτούν στο πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος στοιχεία που αφορούν στο ΠΕΑ, στις παρεμβάσεις που έχουν προκύψει από το ΠΕΑ και οδηγούν στην επίτευξη του ενεργειακού στόχου, το αντίστοιχο κόστος αυτών καθώς και λοιπά δικαιολογητικά. Διενεργείται αυτόματος έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν στο πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος και εφόσον διασταυρωθεί η εγκυρότητα τους, οι δυνητικά Ωφελούμενοι (ή οι σύμβουλοι του έργου) υποβάλουν την αίτηση και αυτή υπάγεται στο Πρόγραμμα, μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων. Στη συνέχεια εκδίδεται η απόφαση υπαγωγής στο Πρόγραμμα.

Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, οι Ωφελούμενοι απευθύνονται εκ νέου σε Ενεργειακό Επιθεωρητή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό επιθεωρητή που συνέταξε το Α’ ΠΕΑ), ώστε να διενεργηθεί δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί νέο ΠΕΑ (Β’ ΠΕΑ). Βάσει του Β’ ΠΕΑ και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου και του ελέγχου των δικαιολογητικών ολοκληρώνεται η καταβολή των κινήτρων του Προγράμματος στους Ωφελούμενους.

Η δαπάνη για το κόστος των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων, η δαπάνη του συμβούλου έργου καθώς και τυχόν λοιπές δαπάνες μελετών, καλύπτονται εξολοκλήρου από το Πρόγραμμα, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου του προγράμματος.

Τα έργα των Ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να

ολοκληρώνονται σε διάστημα δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της

απόφασης υπαγωγής. Η επιλεξιμότητα υποβαλλόμενων δαπανών για την ολοκλήρωση των έργων των Ωφελουμένων του προγράμματος λήγει την 16.06.2023. Η επιλεξιμότητα των δαπανών του Προγράμματος λήγει την 31.12.2023, σύμφωνα με το άρθρο 65 του κανονισμού 1303/2013, όπως κάθε φορά ισχύει.

Για τις ανάγκες του Προγράμματος ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

- Μονοκατοικία: Το ενιαίο κτήριο που περιλαμβάνει μία ιδιοκτησία, που διατάσσεται σε μία ή περισσότερες στάθμες, με κύρια χρήση κατοικίας. Στον ορισμό της μονοκατοικίας εμπίπτουν και οι περιπτώσεις κτηρίων μικτής χρήσης με χρήσεις άλλες από κατοικία στη στάθμη του ισόγειου / ημιυπόγειου / ημιώροφου με ανεξάρτητη πρόσβαση (π.χ. καταστήματα, εργαστήρια κ.ά. με είσοδο από το δρόμο).

Εκδίδεται ΠΕΑ α) για «Ολόκληρο Κτήριο» και χρήση «Μονοκατοικία» εάν πρόκειται για ολόκληρο το κτήριο ή β) για «Κτηριακή μονάδα» και χρήση «Μονοκατοικία» εάν πρόκειται για το τμήμα του κτηρίου που αφορά στην μοναδική κατοικία του κτηρίου.

- Πολυκατοικία: Το ενιαίο κτήριο που περιλαμβάνει περισσότερες από μία κτηριακές μονάδες - ιδιοκτησίες με κύρια χρήση κατοικίας, σε οριζόντια ή/και κατακόρυφη διάταξη. Στον ορισμό της πολυκατοικίας εμπίπτουν και οι περιπτώσεις κτηρίων κατοικίας που περιλαμβάνουν και χρήσεις άλλες από κατοικία στη στάθμη του ισόγειου / ημιυπόγειου / ημιώροφου με ανεξάρτητη πρόσβαση (π.χ. καταστήματα, εργαστήρια κ.ά. με είσοδο από το δρόμο).

Εκδίδεται ΠΕΑ για «Ολόκληρο Κτήριο» και χρήση «Πολυκατοικία» εάν πρόκειται για ολόκληρο το κτήριο ή το τμήμα του που αφορά στο σύνολο των κατοικιών του κτηρίου.

- Διαμέρισμα: κτηριακή μονάδα – ιδιοκτησία (κατοικία) εντός κτηρίου με χρήση πολυκατοικίας.

Εκδίδεται ΠΕΑ για «Κτηριακή μονάδα» και χρήση «Πολυκατοικία» και αναγράφεται τίτλος για την κτηριακή μονάδα (π.χ. Διαμέρισμα Α1).

 

Επιλέξιμη κατοικία είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία καθώς και το μεμονωμένο διαμέρισμα. Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι επιλέξιμες οι ιδιοκτησίες του κτηρίου που δεν χρησιμοποιούνται για κατοικία (π.χ. κατάστημα στο ισόγειο κτηρίου).

Μία κατοικία, προκειμένου να κριθεί επιλέξιμη, πρέπει να πληροί τις ακόλουθες γενικές προϋποθέσεις,:

• Υφίσταται νόμιμα.

• Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.

• Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία.

• Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Π.Ε.Α.) σε

κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ.

Στα πλαίσια του Προγράμματος υπάρχουν τρεις (3) διακριτοί τύποι αιτήσεων, μία (1) για μεμονωμένα διαμερίσματα ή μονοκατοικίες και δύο (2) για πολυκατοικίες.

Η νομιμότητα της κατοικίας αποδεικνύεται βάσει οικοδομικής άδειας. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης της κατοικίας δεν διαθέτει οικοδομική άδεια ή αυτή δεν ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση της κατοικίας, θα πρέπει να προσκομισθεί σχετικό νομιμοποιητικό έγγραφο, από το οποίο να προκύπτει ότι η εν λόγω κατοικία υφίσταται νόμιμα

Στο στάδιο υποβολής αίτησης επισυνάπτεται σχετική Υ.Δ. περί νομιμότητας της κατοικίας και η επισύναψη Οικοδομικής Άδειας ή/και άλλου αντίστοιχου/πρόσθετου νομιμοποιητικού εγγράφου θα πρέπει να έχει προσκομιστεί πριν την Απόφαση Υπαγωγής.

 

Η κύρια χρήση της κατοικίας προς ενεργειακή αναβάθμιση, θα πρέπει να αποδεικνύεται από τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του χρήστη εντός των τελευταίων τριών (3) ετών, με προτεραιότητα το «έτος αναφοράς» του Προγράμματος (φορολογικό έτος 2019). Σε περίπτωση που από τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, γιατο έτος αναφοράς προκύπτει ότι το ακίνητο δεν ήταν σε χρήση (κενό διαμέρισμα, κενή μονοκατοικία) το εν λόγω φορολογικό έτος, για την πιστοποίηση της κύριας χρήσης κατοικίας θα χρησιμοποιηθούν αντίστοιχα δικαιολογητικά ενός εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών. Εάν η κατοικία έχει αποκτηθεί κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος (πρόσφατη απόκτηση ακινήτου), θα ζητηθεί έγγραφη δέσμευση για την κύρια χρήση της κατοικίας.

Ειδικά στην αίτηση πολυκατοικίας τύπου Β που αφορά αποκλειστικά σε κοινόχρηστες παρεμβάσεις, η χρήση κατοικίας των διαμερισμάτων προκύπτει από το πρακτικό της γενικής συνέλευσης σε συνδυασμό με το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης

Γιατί κλείνουν γραφεία και μαγαζιά

Χιλιάδες επαγγελματικοί χώροι παραμένουν κενοί καθως οι επιχειρηματίες διέκοψαν τη δραστηριότητά τους το 2009. Σύμφωνα με έρευνα , περίπου 180.000 άτομα διέκοψαν την δραστηριότητα τους έχοντας , ως κύρια αιτία την έλλειψη επαρκούς κερδοφορίας. Η ρηχότητα, η εσωστρέφεια και η μικρή συμβολή στην απασχόληση παραμένουν βασικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Το 2009 ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες αρχικών σταδίων δήλωνε ως βασικό κίνητρο την ανάγκη, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό την προηγούμενη χρονιά ήταν 33,4%. Η ανάγκη, φαίνεται ότι στην Ελλάδα, είναι εντονότερο κίνητρο για τη δημιουργία μίας επιχείρησης απ' ότι στην Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος δεν ξεπερνά το 17% Το 2009 το 42% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων που εντόπισε η έρευνα δεν απασχολεί άλλο άτομο. Το υπόλοιπο ποσοστό δηλώνει ότι απασχολεί ένα άτομο ακόμα και το 43% να προσφέρει εργασία κατά την ίδρυσή του το πολύ σε 5 άτομα.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki