Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι αλλαγές σε αυθαίρετα, συντελεστή και ταυτότητα

Την παράταση κατά δύο χρόνια της προθεσμίας που εκπνέει στις 8 Οκτωβρίου για την τακτοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων, με παράλληλη μείωση των προστίμων και αύξηση των δόσεων αποπληρωμής τους σε 80, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για τα αυθαίρετα.

 

Το σχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απλοποίηση των διαδικασιών δόμησης, την επίσπευση των πολεοδομικών σχεδίων καθώς και τη δημιουργία σειράς νέων θεσμών όπως είναι το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος σε κάθε περιφερειακή ενότητα και η εφαρμογή της Ταυτότητας Κτιρίου, στην οποία θα καταγράφονται τα χαρακτηριστικά κάθε δομημένης επιφάνειας στη χώρα.

 

Επίσης, ρυθμίζει θέματα όπως είναι η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης και η διαδικασία προέγκρισης - τελικής έκδοσης των οικοδομικών αδειών αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο.

 

Συγκεκριμένα, με τον νέο νόμο δεν θα χρειάζεται πλέον να περιμένει ένας ιδιοκτήτης την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης προκειμένου να αρχίσει να χτίζει. Θα μπορεί να αρχίζει εφόσον είναι σίγουρος για την αρτιότητα και τις απαιτούμενες αποστάσεις, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά τη μελέτη και αυτόματα θα παίρνει αριθμό οικοδομικής άδειας ώστε να μπορεί να χτίζει. Η Πολεοδομία είναι υποχρεωμένη να ελέγξει σε τρεις ημέρες το τοπογραφικό διάγραμμα και τους όρους δόμησης και σε 10 ημέρες να έχει ολοκληρώσει τον έλεγχο του διαγράμματος κάλυψης.

Από τις βασικές αλλαγές που προωθούνται με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ είναι οι σημαντικές εκπτώσεις στα πρόστιμα των αυθαιρέτων για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού (πολύτεκνοι, παλιννοστούντες, άνεργοι, δικαιούχοι κοινωνικών ενισχύσεων κ.λπ.) όπως και η μείωση στο παράβολο «τακτοποίησης» από τα 500 στα 250 ευρώ για παρανομίες με επιφάνεια έως 100 τ.μ.

 

Πάντως, οι διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν ρητά μόνο τις αυθαιρεσίες που έχουν σημειωθεί έως τις 28 Ιουλίου 2011 όπως προβλέπει και ο προηγούμενος νόμος, με τον οποίο καθορίστηκαν οι διαδικασίες νομιμοποίησης των αυθαιρέτων. Στο σχέδιο νόμου επαναλαμβάνονται οι γνωστές απαγορεύσεις της σύνδεσης των αυθαιρέτων που δεν θα νομιμοποιηθούν με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας (φως, νερό, τηλέφωνο), των μεταβιβάσεων κ.λπ., ενώ προβλέπεται ρητά η κατεδάφιση όλων των αυθαιρέτων που προέκυψαν μετά την 28η Ιουλίου 2011.

 

Επιπλέον, πρώτη φορά υποχρεώνονται να νομιμοποιηθούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες και σε δημόσια κτίρια (σχολεία κ.λπ.), χιονοδρομικά κέντρα και κτίρια που φιλοξενούν κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ενώ από τις πολεοδομίες θα εκδίδονται πλέον και οι οικοδομικές άδειες για τους ναούς - λατρευτικούς χώρους.

Παράλληλα, με το νομοσχέδιο προωθείται η δημιουργία Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος σε κάθε περιφέρεια, μέσω του οποίου θα παρακολουθείται όλη η δόμηση (υπάρχουσα και νέα). Τα Παρατηρητήρια θα υπάγονται στο ΥΠΕΝ και θα έχουν αντικείμενο την παρακολούθηση, την εποπτεία, τον έλεγχο την και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η σύσταση Επιτροπών Εξέτασης Ενστάσεων επί αυθαιρέτων (για αποφόρτιση των Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, τα οποία σήμερα καθυστερούν για χρόνια) καθώς και Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής.

 

Η Μεταφορά

Συντελεστή Δόμησης

 

Υστερα από αρκετά χρόνια επιχειρείται από το ΥΠΕΝ να ενεργοποιηθεί ξανά και ο θεσμός της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, ο οποίος εν προκειμένω θα αξιοποιηθεί για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων. Συγκεκριμένα, δημιουργείται Τράπεζα Γης σε κάθε Παρατηρητήριο για τη διαχείριση των δικαιωμάτων μεταφοράς συντελεστή δόμησης στις ειδικές ζώνες υποδοχής του.

Προβλέπεται επίσης η δημιουργία ηλεκτρονικής πολεοδομικής πλατφόρμας σε κάθε δήμο, στην οποία θα καταγράφονται ο πολεοδομικός σχεδιασμός του δήμου (τα ΓΠΣ, τα ΣΧΟΟΑΠ κ.λπ.), οι πολεοδομικές μελέτες, οι πράξεις εφαρμογής, οι οριοθετημένοι οικισμοί καθώς και το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η πολεοδομική μελέτη. Ολα τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα στους πολίτες σε πραγματικό χρόνο. Ετσι, κάθε ενδιαφερόμενος θα γνωρίζει την πολεοδομική ταυτότητα της περιοχής στην οποία ενδιαφέρεται να χτίσει.

Υποχρεωτικά πλέον θα απαιτείται βεβαίωση μηχανικού για να γίνονται όλες οι μεταβιβάσεις - δηλώσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονική παροχή κ.λπ.) καθώς και οι μισθώσεις επαγγελματικών χώρων.

Το νομοσχέδιο πρώτη φορά περιλαμβάνει και ρυθμίσεις για την εξ αδιαιρέτου αυθαίρετη δόμηση. Με τον ισχύοντα νόμο περί αυθαιρέτων, τα εξ αδιαιρέτου ακίνητα δεν δηλώνονται. Στο εξής θα παρέχεται το δικαίωμα σε όλους τους ιδιοκτήτες να ζητήσουν ρύθμιση νομιμοποίησης για το ποσοστό που τους αναλογεί επί του αυθαίρετου ακινήτου.

 

Τα πρόστιμα,

οι εκπτώσεις

 

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, το σχέδιο νόμου μειώνει στο μισό τα παράβολα υπαγωγής στη ρύθμιση, εκτός από την υψηλή κατηγορία που αφορά ιδιοκτησίες άνω των 5.000 τ.μ., ενώ ορίζει ότι η αποπληρωμή των προστίμων θα γίνεται σε 80 δόσεις αντί για τις 60 της υφιστάμενης ρύθμισης που ισχύει έως τις 8 Οκτωβρίου.

Επίσης, μειώσεις προστίμων 20% προβλέπει το νομοσχέδιο και για όσους υποβάλουν αιτήσεις - δηλώσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων μέσα στο πρώτο εξάμηνο από την ψήφιση του νέου νόμου, ενώ έκπτωση 10% θα έχουν όσοι υποβάλουν σχετική δήλωση το αμέσως επόμενο εξάμηνο. Ακόμα, το νομοσχέδιο προβλέπει έκπτωση 20% επί του συνολικού ποσού του προστίμου, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής και 10% σε περίπτωση καταβολής του 30% του συνολικού ποσού.

Το πρόστιμο διατήρησης των αυθαίρετων κτισμάτων θα είναι ίσο με το 50% του προστίμου ανέγερσης και αρχίζει καταβάλλεται από την πρώτη διαπίστωση του αυθαιρέτου και κάθε συνεχόμενο χρόνο μέχρι την κατεδάφιση ή τη νομιμοποίηση του.

Για την υπαγωγή κάθε αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης στη νέα ρύθμιση θα καταβάλλεται ενιαίο ειδικό πρόστιμο, που θα υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της επί την τιμή ζώνης στην περιοχή του ακινήτου και σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του υπουργείου Οικονομικών της 20-1-2016. Αυτό θα προσαυξάνεται με συντελεστή 15% και με τους ειδικούς συντελεστές, ανάλογα με την κατηγορία και το είδος του αυθαιρέτου.

Ο συντελεστής υπολογισμού του προστίμου θα μειώνεται από 0,80 σε 0,60 για κτίρια που αποπερατώθηκαν μεταξύ 1983 και 1993, ενώ μικρότερο κατά 40% θα είναι και το πρόστιμο που θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που βρίσκονται σε περιοχές που μπαίνουν στο σχέδιο.

Σε οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων, το σχέδιο νόμου παρέχει τη δυνατότητα νομιμοποίησης κτισμάτων προ του 1983, έναντι 500 ευρώ.

Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης που αποδεδειγμένα προϋφίστανται της 1-1-1983, καταβάλλεται ποσοστό 15% του ενιαίου ειδικού προστίμου.

Μείωση του προστίμου στο μισό προβλέπεται και για τις κατασκευές σε περιοχές προστασίας πολιτιστικού περιβάλλοντος ή σε διατηρητέα κτίρια, σε περίπτωση που ολοκληρωθούν οι εργασίες προσαρμογής.

Επίσης, μειώσεις του προστίμου προβλέπονται αν γίνει στατική ενίσχυση του κτιρίου και συγκεκριμένα κατά 30% σε περιοχές μικρής σεισμικής επικινδυνότητας, 50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας της κατηγορίας 2 και κατά 60% σε περιοχές υψηλής σεισμικότητας όπως π.χ. τα Επτάνησα.

Οι ειδικές

κατηγορίες

Πάντως, με το νομοσχέδιο θεσπίζονται σημαντικές εκπτώσεις για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού και πάγωμα της πληρωμής των δόσεων για τα πρώτα δύο χρόνια, ενώ τα πρόστιμα μειώνονται ως εξής:

- Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτά με ατομικό εισόδημα ως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 60.000 ευρώ, καταβάλλουν 15% του προστίμου.

- Ατομα με αναπηρία 67% και άνω και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτά με ατομικό εισόδημα έως 18.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 24.000 ευρώ, καταβάλλουν το 20% του προστίμου.

- Παλιννοστούντες ομογενείς καταβάλλουν 20% του προστίμου. Το ίδιο ισχύει και για τους μόνιμους κατοίκους της Θράκης και για τα ακίνητά τους στη Θράκη.

Τα παιδιά όσων υπάγονται στην προηγούμενη κατηγορία καταβάλλουν 50% του προστίμου.

- Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 80.000 ευρώ καταβάλλουν 20% του προστίμου για την κύρια κατοικία τους. Αν πρόκειται για τη δευτερεύουσα κατοικία τους, εφόσον αυτή δεν είναι μεγαλύτερη των 80 τ.μ., καταβάλλουν το μισό πρόστιμο.

- Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 40.000 ευρώ καταβάλλουν 30% του προστίμου.

- Μακροχρόνια άνεργοι καταβάλλουν το 30% του προστίμου και παράλληλα αναστέλλεται η καταβολή δόσεων για τα δύο πρώτα χρόνια.

- Δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης καταβάλλουν το 20% του προστίμου και έχουν τη δυνατότητα να μην πληρώνουν δόσεις τα πρώτα δύο χρόνια από την υποβολή της δήλωσης.

- Υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα των οποίων η κύρια κατοικία έχει εξαιρεθεί από την εκποίηση με δικαστική απόφαση, δικαιούνται αναστολή ενός έτους από την καταβολή των δόσεων.

Σε κάθε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής του ποσού της μηνιαίας δόσης, τότε το ανεξόφλητο ποσό της δόσης προσαυξάνεται 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης.

 

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων

Με το νομοσχέδιο προωθείται η καθιέρωση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας των Κτιρίων. Σκοπός της ταυτότητας κτιρίου είναι η θέσπιση ειδικής διαδικασίας ελέγχου των κτιρίων μετά την ολοκλήρωσή τους και κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής τους, η οποία θα επιτρέπει τον έλεγχο της ασφάλειάς τους, τη συντήρησή τους και την αποτροπή εκτέλεσης πολεοδομικών αυθαιρεσιών. Χωρίς την Ηλεκτρονική Ταυτότητα το ακίνητο δεν θα μπορεί να πωληθεί ή να μεταβιβαστεί.

Ψεύτες με ...υπεραξία

Η εφαρμογή των διατάξεων για την επιβολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων ανεστάλη για δύο χρόνια, για το 2015 και το 2016, με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2014. Οι λόγοι ήταν η απίστευτη πολυπλοκότητα των διαδικασιών εφαρμογής του φόρου και οι παγίδες υπερφορολόγησης που έκρυβε η επιβολή του για όσους επιθυμούσαν να πωλήσουν ακίνητα. Η περίοδος αναστολής της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας ακινήτων λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2016 χωρίς να έχει εκδηλωθεί από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών καμία διάθεση διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς» για την παράταση της αναστολής. Το πιο πιθανό, λοιπόν, είναι ο φόρος υπεραξίας ακινήτων να επανέλθει σε ισχύ από την 1η-1-2017. Από την 1η-1-2017 θα επανενεργοποιηθούν οι διατάξεις του άρθρου 41 του ΚΦΕ, που προβλέπουν ότι επιβάλλεται φόρος υπεραξίας με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για πέντε τουλάχιστον έτη από τη στιγμή της απόκτησής του, η υπεραξία είναι αφορολόγητη μέχρι το ποσό των 25.000 ευρώ. Όσοι μεταβιβάσουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους πριν από το 1995 απαλλάσσονται από το φόρο υπεραξίας. Η τελική υπεραξία επί της οποίας υπολογίζεται ο φόρος προσδιορίζεται με βάση ποσοστιαίους συντελεστές απομείωσης κλιμακούμενους ανάλογα με τα έτη διακράτησης του ακινήτου (από 98,2% για δύο χρόνια διακράτησης έως 60% για περισσότερα από 26). Ειδικά για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί από την 1η Ιανουαρίου 1995 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2002 οι συντελεστές απομείωσης περιορίζονται, καθώς πολλαπλασιάζονται με 0,8.

Αλλαγές λόγω πανδημίας

Αλλαγές φέρνει η υγειονομική κρίση καθώς παρατηρείται αυξητική τάση για ακίνητα χαμηλού κόστους και όχι σε hot spot σημεία .  Η τάση που κερδίζει έδαφος είναι η αναζήτηση κατοικίας . Η πανδημία έχει δημιουργήσει την ανάγκη στους κατοίκους των μεγάλων πόλεων να αναθεωρήσουν σε μεγάλο βαθμό την επιλογή της περιοχής.

Από τον Σεπτέμβριο του 2019 πολλοί ιδιοκτήτες αποφάσισαν λόγω της ραγδαίας μείωσης των εισοδημάτων τους Εκτιμάται ότι η δραστηριότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης θα είναι διαφοροποιημένη προς μία πιο επαγγελματική διαχείριση και την επικράτηση των εταιρειών διαχείρισης έναντι των μικροϊδιοκτητών. Λόγω της τηλεργασίας αυξήθηκε υπερβολικά η ζήτηση στα τρόφιμα, στα παιχνίδια, στα είδη γυμναστηρίου κ.λπ. με τις περισσότερες παραγγελίες να πραγματοποιούνται μέσω Διαδικτύου οδηγώντας την αύξηση της ζήτησης για αποθηκευτικούς χώρους - logistics που αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο. Η μη μείωση των μηνιαίων μισθωμάτων στις εμπορικές μισθώσεις ακόμη και μετά το νομοθετικό πλαίσιο οικειοθελούς μείωσης των ενοικίων με κίνητρο την έκπτωση φόρου, δείχνει να μην επιδρά θετικά στους ιδιοκτήτες ακινήτων. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και κυρίως αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης μελετούν αρχικά να κλείσουν καταστήματα που δεν παράγουν τον αναμενόμενο τζίρο για τη συντήρησή τους στοχεύοντας στη ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος 20 τ.μ. - 40 τ.μ. που δεν στοχεύουν σε περαστικό κόσμο και παράλληλα αποτελούν brand μελετούν τη μετεγκατάσταση σε σημεία μη προβολής με στόχο το φθηνότερο ενοίκιο και την αύξηση του delivery μέσω e-shop και τηλεφωνικών παραγγελιών. Η ανάγκη για διατήρηση απόστασης μεταξύ των εργαζομένων αναμένεται σταδιακά και μακροπρόθεσμα να οδηγήσει τις εταιρείες σε αναζήτηση πιο μόνιμων λύσεων από την «κυκλική-εναλλάξ» προσέλευση των υπαλλήλων ή την απομάκρυνση των γραφείων ώστε να μην είναι το ένα δίπλα στο άλλο. Αναμένεται να αυξηθεί η ανάγκη σε χώρο και θα μειωθεί η πυκνότητα των εργαζομένων, ενώ θα ενταθούν οι προσπάθειες για αυτοματισμούς και αποφυγή επαφής με κοινόχρηστα αντικείμενα και λογικά θα επιστέψουμε στα μικρά «κλειστά» γραφεία.

Αρκετές από τις μικρομεσαίες αλλά και τις μεγάλες επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν εύκολα και γρήγορα στην τηλεργασία και για αυτό, θα παρατηρήσουμε μετεγκαταστάσεις εταιρειών. Ο κλάδος της αγοράς γραφείων αναμένεται να αλλάξει ριζικά από το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις θα αντιληφθούν ότι μπορούν να είναι παραγωγικές, χωρίς να χρειάζεται να μετακινείται το προσωπικό . Θα υπάρχει μεγάλη ανάγκη για μικρότερους χώρους που θα πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις υποστήριξης της τηλεργασίας. Πολλές εταιρείες θα επιλέξουν να μετακινηθούν  επιλέγοντας περιοχές που θα διαθέτουν νέους «έξυπνους» γραφειακούς χώρους.

Ακριβό μου σπίτι

Συνολικά 26,78 δισ. ευρώ δαπάνησαν το 2015 τα ελληνικά νοικοκυριά για τις ανάγκες στέγασής τους, μέγεθος που αγγίζει το 14,3% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με στοιχεία , το ποσό αυτό αφορά δαπάνες ενοικίων, συντήρησης/κοινοχρήστων και επισκευών, όπως επίσης και δαπάνες για την πληρωμή αγαθών κοινής ωφέλειας, όπως ρεύμα, νερό και πετρέλαιο θέρμανσης, ή άλλο καύσιμο, όπως φυσικό αέριο. Τα εν λόγω έξοδα αποτέλεσαν το 20,6% των συνολικών δαπανών των νοικοκυριών στην Ελλάδα, όντας παράλληλα η σημαντικότερη δαπάνη, ενώ ακολούθησαν με 16,6% του συνόλου οι δαπάνες σίτισης και με 14,8% οι δαπάνες εστίασης και διαμονής σε ξενοδοχεία. Σε σχέση με το 2005, προκύπτει αύξηση των δαπανών στέγασης κατά 2,7%, καθώς αυτές αποτελούσαν το 17,9% του συνόλου των εξόδων των νοικοκυριών πριν από δέκα χρόνια. Ανάλογη τάση καταγράφεται συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπου σχεδόν το 25% των δαπανών των νοικοκυριών αφορά την κάλυψη αναγκών στέγασης, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 13,4% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, ή σε περίπου 2 τρισ. ευρώ. Μάλιστα, οι δαπάνες αυτές είναι με διαφορά οι σημαντικότερες για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση να καταγράφεται στη Δανία με 29,4%, ενώ ακολουθούν η Φινλανδία με 28,2%, η Γαλλία με 26,4%, η Σουηδία με 26% και η Τσεχία με 25,9%. Στον αντίποδα, τα χαμηλότερα έξοδα στέγασης απολαμβάνουν οι κάτοικοι της Μάλτας με 10,1% του συνόλου των εξόδων τους, ενώ ακολουθεί η Λιθουανία με 15,8%, η Κύπρος με 16,6%, η Εσθονία με 18%, ενώ σε Βουλγαρία, Πορτογαλία και Σλοβενία, το σχετικό ποσοστό δεν ξεπερνά το 18,8%. Αντίστοιχα, η αύξηση των συγκεκριμένων δαπανών σε σχέση με το 2005 άγγιξε το 1,9% σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς ο μέσος όρος των σχετικών δαπανών ως ποσοστό επί του συνόλου της δαπάνης των νοικοκυριών, ανέρχεται πλέον σε 24,4%, έναντι 22,5%. Πλην της Ελλάδας, μεγάλη άνοδος των εξόδων στέγασης καταγράφεται επίσης σε Ισπανία με 5,6%, Ιρλανδία με 5% και Πορτογαλία με 4,5%. Στον αντίποδα, πτώση των σχετικών δαπανών σε σχέση με πριν από 10 χρόνια καταγράφεται, μεταξύ άλλων, στη Σλοβακία με -1,3%, στη Σουηδία με -1%, στη Μάλτα με -0,9%, στην Πολωνία με -0,7% και στη Γερμανία με -0,4%. Εν τω μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη έρευνα του ευρωπαϊκού φορέα FEANTSA, η οποία βασίζεται στην επεξεργασία στοιχείων και δεικτών της Eurostat που δημοσιεύθηκαν φέτος και αφορούν το 2014, προέκυψε ότι η Ελλάδα εμφανίζει τη χειρότερη εικόνα στην Ε.Ε., αναφορικά με τις συνθήκες διαβίωσης των νοικοκυριών και της δυνατότητάς τους να συντηρήσουν τα ακίνητά τους και να καλύπτουν τις βασικές στεγαστικές τους ανάγκες. Ειδικότερα, σχεδόν το 41% του πληθυσμού αξιολογείται ως υπερβολικά επιβαρυμένο οικονομικά, δαπανώντας πάνω από το 40% του συνολικού εισοδήματος για την κάλυψη εξόδων που σχετίζονται με το ακίνητό του. Πρόκειται για δαπάνες όπως οι φόροι που συνδέονται με το ακίνητο (ΕΝΦΙΑ, δημοτικά τέλη), ενοίκιο, ή δόση στεγαστικού δανείου (όπου υπάρχουν), έξοδα θέρμανσης, νερού, τηλεφώνου και δαπάνες κοινοχρήστων/συντήρησης. Ενδεικτικό του «χάσματος» με την υπόλοιπη Ευρώπη είναι ότι το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνάει το 11,5% του πληθυσμού.

Ασκήσεις επΙ χάρτου για τον ΕΝΦΙΑ

Αλλαγές που αφορούν τους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ συζητούν το υπουργείο Οικονομικών . Συγκεκριμένα εξετάζουν μειώσεις στους συντελεστές παλαιότητας και εκπτώσεις  για ειδικές κατηγορίες ιδιοκτητών, ενώ θα αυξηθεί και το σημερινό αφορολόγητο όριο στον συμπληρωματικό φόρο. Στη συνολική επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας δεν θα υπάρξουν αλλαγές, που σημαίνει ότι και για το 2022 οι εισπράξεις στον προϋπολογισμό θα παραμείνουν αμετάβλητες στα 2,6 δισ. ευρώ. Οι αλλαγές θα αποσκοπούν στο να απορροφήσουν τις μεγάλες αυξήσεις που προκύπτουν μετά το άλμα των αντικειμενικών αξιών οι οποίες σε αρκετές περιοχές, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, θα σημειώσουν μεγάλη άνοδο. Ωστόσο οι φορολογούμενοι που είδαν να αυξάνεται η αντικειμενική αξία στην περιοχή τους κατά 20%, 30%, 40% δεν σημαίνει ότι θα κληθούν να πληρώσουν παραπάνω ΕΝΦΙΑ το 2022. Με τις αλλαγές που σχεδιάζονται στους συντελεστές υπολογισμού του φόρου δεν θα προκύψουν επιβαρύνσεις για την πλειονότητα των ιδιοκτητών οι οποίοι ουσιαστικά θα είναι οι ωφελημένοι των παρεμβάσεων που θα γίνουν. Αντίθετα, η καμπάνα του φόρου θα χτυπήσει το 2022 για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους που κατέχουν ακίνητα σε περιοχές οι οποίες εντάσσονται στο αντικειμενικό σύστημα υπολογισμού της αξίας των ακινήτων. Οι επιβαρύνσεις θα είναι σημαντικές για όσους έχουν ακίνητα τα οποία μέχρι σήμερα υποφορολογούνταν. Πιο συγκεκριμένα, ο ΕΝΦΙΑ θα πάρει φωτιά για φορολογουμένους με ακίνητα στη Μύκονο, στο Λαγονήσι, στην Ιθάκη, τη Ρόδο, την Κέρκυρα, την Πάτμο, την Κεφαλονιά, αλλά και σε περιοχές του Χαλανδρίου και του Αμαρουσίου που αποκτούν για πρώτη φορά τιμές ζώνης. Ο λογαριασμός θα «ξεφουσκώσει» για τους φορολογουμένους που έχουν ακίνητα στις 2.860 περιοχές όπου υπήρξε μείωση στις τιμές ζώνης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki