Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ποιοι μπορεί να γλυτώσουν τον ΕΝΦΙΑ

Μείωση 50% ή και πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ μπορούν να προσδοκούν περίπου 100.000 ιδιοκτήτες ακινήτων με χαμηλά εισοδήματα, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι και άτομα με αναπηρία, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις αλλά και τις δηλώσεις Ε9.

Οι σχετικές οδηγίες των προηγούμενων χρόνων θέτουν ως προϋπόθεση την υποβολή εμπρόθεσμων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και Ε9, ενώ φέτος στο παρά πέντε της εκκαθάρισης αποσύρθηκε η διάταξη η οποία έβαζε κόφτη απαλλαγών και εκπτώσεων σε όσους είχαν τόκους καταθέσεων άνω των 300 ευρώ. Έτσι, εφόσον συντρέχουν οι ίδιες προϋποθέσεις και με την παραδοχή της εμπρόθεσμης υποβολής Ε1 και Ε9, όσοι είχαν λάβει πέρυσι απαλλαγές και εκπτώσεις μπορούν και φέτος να προσδοκούν σε αντίστοιχη φορολογική μεταχείριση.Η διαδικασία χορήγησης εκπτώσεων είναι αυτοματοποιημένη για τα φυσικά πρόσωπα, χωρίς να χρειάζεται η υποβολή πρόσθετων δικαιολογητικών, παρά μόνο εφόσον διαπιστωθούν λάθη.

Εκπτώσεις και απαλλαγές χορηγούνται με τα ίδια κριτήρια σε σχέση με πέρυσι και συγκεκριμένα έκπτωση 50% χορηγείται στον φορολογούμενο, τον ή τη σύζυγο και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνει τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας και του είδους του δικαιώματος, δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου, δεν υπερβαίνει το ποσό των 85.000 ευρώ για τον άγαμο, των 150.000 ευρώ για τον έγγαμο (και τον ή τη σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με ένα εξαρτώμενο τέκνο και των 200.000 ευρώ για τον έγγαμο (τον ή τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με δύο εξαρτώμενα τέκνα και

3. Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας.

Στην περίπτωση ατόμων με αναπηρία άνω του 80%, τρίτεκνους και πολύτεκνους, η έκπτωση φτάνει στο 100%, επομένως παρέχεται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας και του είδους του δικαιώματος, δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα,

3. Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειας του είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και

4. Ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων ισούται ή υπερβαίνει τα τρία, ή ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος ή οποιοδήποτε από τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του έχει αναπηρία σε ποσοστό 80% και άνω.

Επιστροφή στο ενοικιο

Η δεδομένη στροφή της πλειονότητας των νοικοκυριών στην ενοικίαση και όχι στην κατοχή ακινήτου μόνο πρόσκαιρο φαινόμενο δεν προβλέπεται ότι θα είναι.Η τάση αυτή αφορά κατ’ αρχάς την πλειονότητα των νεοεισερχομένων στην αγορά ακινήτων, δηλαδή των νέων νοικοκυριών, εργένηδων κ.ά., ανθρώπων που έχουν γαλουχηθεί στην κρίση και στη φορολογική επιβάρυνση που διέπει πλέον τα ακίνητα και που θεωρείται σχεδόν απίθανο να διαφοροποιηθεί τα επόμενα χρόνια, ακόμη και αν η χώρα εξέλθει σταδιακά από την οικονομική κρίση και ανακάμψει οικονομικά. Επί της ουσίας, αλλάζει μια βαθιά ριζωμένη αντίληψη της ελληνικής κοινωνίας ότι πρέπει ο καθένας να διαθέτει «ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι του». Κάτι τέτοιο σήμερα είναι ανέφικτο για τη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, όπως πιστοποιείται και από τον πολύ χαμηλό όγκο συναλλαγών. Οι συνεχείς αλλαγές της φορολογίας ακινήτων και η γενικότερη επιβάρυνση της κατοχής ακινήτου έχουν δημιουργήσει μια πλασματική εικόνα, ότι το ακίνητο δεν είναι καλή επενδυτική επιλογή. Αν δεν διαφοροποιηθεί η αντίληψη αυτή, δύσκολα θα επιστρέψουμε στην παλιότερη πεποίθηση πως πρέπει κανείς να έχει το δικό του ακίνητο. Ακόμη και αν οι τράπεζες επιστρέψουν σε πιο υγιή βάση, αποκτήσουν επαρκή ρευστότητα και καθαρίσουν τον τεράστιο όγκο μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων, αλλά και ακινήτων που έχουν συσσωρεύσει τα τελευταία χρόνια, είναι μάλλον ουτοπικό να θεωρεί κανείς ότι η αγορά στεγαστικής πίστης θα επιστρέψει στο επίπεδο που είχε βρεθεί το διάστημα που προηγήθηκε της οικονομικής κρίσης. Αλλωστε, το πλαίσιο στο οποίο θα κληθούν να λειτουργήσουν είναι πλέον εκ διαμέτρου διαφορετικό από εκείνο που ίσχυε, π.χ., την περίοδο 2006-2008.

Οι ημερομηνίες για τον ΕΝΦΙΑ

Μέσα από τις αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών για την πληρωμή του φετινού ΕΝΦΙΑ αναδεικνύεται για ακόμη μία φορά και η πρόθεση της ηγεσίας του να μην δώσει παράταση –τουλάχιστον μεγάλης διάρκειας- στην ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, η οποία λήγει στις 28 Αυγούστου. Όπως προκύπτει τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ θα αναρτηθούν τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου, ενώ η εξόφληση της πρώτης δόσης του φόρου προσδιορίζεται να γίνει στο τέλος του ίδιου μήνα. Δεν αποκλείεται πάντως σε πιθανή καθυστέρηση ανάρτησης των εκκαθαριστικών στο TAXIS το υπουργείο να δώσει την δυνατότητα να εξοφληθούν οι δόσεις Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου να καταβληθούν έως τις 29/10. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τροπολογία του Υπ. Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή καθορίζεται η πληρωμή του φετινού ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε έξι ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Όπως αναφέρει: «Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου ή σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, καθεμιά από τις οποίες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δέκα (10) ευρώ, και από τις οποίες η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου, οι επόμενες δόσεις μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα και η τελευταία δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Ιανουαρίου του επόμενου έτους». Και ξεκαθαρίζει πως «η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι και την 30ή Σεπτεμβρίου 2021 και η τελευταία μέχρι και την 28η Φεβρουαρίου 2022.»

΅Επιστρέφουν στο Δημόσιο φιλέτα της παραλιακής

Στο Δημόσιο επιστρέφουν επτά παραλιακά φιλέτα της Αττικής σε συνολική έκταση 263 στρεμμάτων, που βρίσκονται στο Λαγονήσι και την Ανάβυσσο, με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Η περιπέτεια των εκτάσεων αυτών, που είναι από τις πλέον περιζήτητες για εμπορική αξιοποίηση και πολλάκις στο παρελθόν είχαν πέσει θύματα ασύδοτης εκμετάλλευσης, αν και φιλοξενούν ακόμη και αρχαιολογικούς χώρους, ξεκίνησε το 2014, όταν συστάθηκε από την τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου η εταιρεία «Παράκτιο Μέτωπο».

 

Βασικός χειριστής της τότε μεθόδευσης ήταν ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης και νυν υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης. Σημειωτέον ότι ο κ. Μηταράκης είχε τοποθετήσει επικεφαλής τής «Παράκτιο Μέτωπο» τον Α. Ματιάτο, δηλαδή τον ίδιο που τοποθέτησε τώρα ως διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών (αν και είναι μετακλητός) στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.

 

 

Το ΣτΕ ασχολήθηκε με τη διαχείριση των συγκεκριμένων εκτάσεων μετά από προσφυγή του Δήμου Σαρωνικού, ενώ άλλοι παρεμβαίνοντες είχαν αποσυρθεί στη διάρκεια της εξέτασης. Βασικό όπλο  ήταν το επιχείρημα ότι ο νόμος 4389/2016 δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί στα συγκεκριμένα ακίνητα και να επικυρωθεί η μεταβίβαση από το Δημόσιο στην «Παράκτιο Μέτωπο», η οποία είχε ήδη εξελιχθεί σε Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Και αυτό διότι ενέπιπταν σε εξαιρέσεις ως αιγιαλοί και «κοινόχρηστα εκτός συναλλαγής» κομμάτια γης που είτε προβλέπονταν στον ίδιο νόμο είτε προστέθηκαν με μεταγενέστερες ρυθμίσεις.

 

Τα επτά παραλιακά ακίνητα είναι τα εξής:

 

1) Το τεράστιο παραλιακό τμήμα του ακινήτου Αλυκών Αναβύσσου που εκτείνεται κάτω από τη λεωφόρο Αθηνών-Σουνίου σε 108 στρέμματα.

 

2) Εκταση 34,6 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του δήμου στην Παλαιά Φώκαια, που είχε απαλλοτριωθεί υπέρ του ΕΟΤ το 1973, αλλά με προηγούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2017 η απαλλοτρίωση έχει ανακληθεί.

 

3) Κοινόχρηστη έκταση 5,5 στρεμμάτων στην Π. Φώκαια.

 

4) Εκταση αιγιαλού και παραλίας, που συμπεριλαμβάνει και αρχαιολογικό χώρο στη χερσόνησο Αγ. Νικολάου, έκτασης 5.000 τ.μ., καθώς και τους αγροτικούς δρόμους στην ίδια χερσόνησο, έκτασης 4.220 τ.μ.

 

5) Δύο ζώνες αιγιαλού, μία 34,3 στρεμμάτων και μία 46,32 στρεμμάτων στο Λαγονήσι, που βρίσκονται πολύ κοντά στο «Grand Resort».

 

6) Ζώνη αιγιαλού 1.000 τ.μ. στο Μαύρο Λιθάρι.

 

7) Ζώνη αιγιαλού 24 στρεμμάτων στην Π. Φώκαια.

 

Με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (Δ’ Τμήμα) κρίθηκε ότι η ΕΤΑΔ δεν μπορεί να διατηρεί την κυριότητα ακινήτων του Δημοσίου ή του ΕΟΤ τα οποία εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της νομοθεσίας, ούτε να διοικεί και να διαχειρίζεται ακίνητα που περιλαμβάνουν εντός αυτών κοινόχρηστα εκτός συναλλαγής τμήματα ζωνών αιγιαλών και παραλίας τα οποία χαρακτηρίστηκαν ή χαρακτηρίζονται Τουριστικά Δημόσια Κτήματα, ανεξαρτήτως του χρόνου και του τρόπου (μέσω απορρόφησης άλλης εταιρείας) που περιήλθαν σε αυτήν.

 

Παράλληλα, απορρίφθηκε ο ισχυρισμός της ΕΤΑΔ ότι η ακύρωση της πράξης του 2014 θα ήταν αλυσιτελής διότι δήθεν με τον νόμο 4389/2016 θα περιέρχονταν και πάλι σε αυτήν. Και αυτό διότι δεν διενεργήθηκε επικαιροποίηση ούτε εκδόθηκαν νεότερες πράξεις με τις οποίες να διαπιστώνεται ότι κάθε ένα από τα συγκεκριμένα ακίνητα που είχαν αρχικά περιέλθει σε αυτήν πληροί τις προϋποθέσεις ώστε να μεταβιβαστεί στην ΕΤΑΔ Α.Ε. με τον νέο νόμο και ότι δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 παράγραφος 4 του ίδιου νόμου.

 

Κοινόχρηστοι χώροι

Αντίθετα, ο δήμος απέδειξε ότι δεν θα επερχόταν η μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ Α.Ε., καθώς το ίδιο άρθρο εξαιρεί ρητά τα ακίνητα που εμπίπτουν στις περιπτώσεις α-δ της ίδιας παραγράφου και αφορούν αιγιαλούς, παραλίες, υγρότοπους, δασικές εκτάσεις και γενικά τους κοινόχρηστους χώρους εκτός συναλλαγής, όπως είναι όλα τα συγκεκριμένα για τα οποία είχε ασκηθεί η αίτηση ακύρωσης.

 

Ειδικά για την παραλία στο Λαγονήσι και αυτήν στην Αλυκή, ο Δήμος Σαρωνικού είχε κάνει πολλούς αγώνες από παλιά ώστε να μη μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ Α.Ε. αλλά να παραμείνουν στο Δημόσιο και να τις διαχειρίζεται ο δήμος. Αλλοι δήμοι που εμπλέκονταν στην «Παράκτιο Μέτωπο» και είχαν προσφύγει επίσης το 2014 για εκτάσεις της δικής τους εδαφικής περιφέρειας είχαν παραιτηθεί όταν οι εκτάσεις περιήλθαν στην ΕΤΑΔ Α.Ε., ενώ προσφυγή μεμονωμένων δημοτών απορρίφθηκε με προηγούμενη απόφαση.

 

Με άλλη απόφαση του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον Απρίλιο του 2020, ακυρώθηκε για τον ίδιο λόγο η μεταβίβαση της παραλίας της Τριόπετρας στο Ρέθυμνο προς το ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια στην ΕΤΑΔ Α.Ε. κατόπιν αίτησης ακύρωσης του τοπικού δήμου, την οποία χειρίστηκε ο ίδιος δικηγόρος.

Αλλαγές στην οικοδήμηση αμφισβητούμενων δασικών εκτάσεων

Σε πολλούς οικισμούς προ-υφιστάμενους του 1923 -αλλά και μεταγενέστεροι- που στερούνται οριοθέτησης ως προς τον δασικό τους χαρακτήρα ή έχουν οριοθετηθεί με αποφάσεις οι οποίες έχουν κριθεί ανίσχυρες έχει καταγραφεί η μεταβολή της δασικής τους χρήσης . Επειδή τμήματα εντός των φερομένων ορίων των οικισμών αυτών συμπίπτουν με εκτάσεις που περιλαμβάνονται στους δασικούς χάρτες, το νομοσχέδιο προβλέπει μια ειδική διαδικασία ελέγχου της επελθούσας αλλαγής χρήσης. Συγκεκριμένα , με νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλοντος για τους δασικούς χάρτες παρέχεται η δυνατότητα πολεοδόμησης για τα τμήματα των οικισμών που δημιουργήθηκαν με πράξεις της διοίκησης που δεν έχουν ακυρωθεί ή ανακληθεί και εφόσον συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας. Εξαιρούνται όμως οι εκτάσεις που διατηρούν σήμερα το δασικό τους χαρακτήρα, ακόμη και αν πρόκειται για μικρούς θύλακες εντός των οικισμών. Επίσης θεσπίζεται η αναστολή των οικοδομικών εργασιών για όσα τμήματα εμφανίζονται σε προσωρινό δασικό χάρτη ως δάση ή δασικές εκτάσεις. Από την ψήφιση του νόμου και μέχρι την ανάρτηση του προσωρινού δασικού χάρτη, η έκδοση οικοδομικών αδειών θα επιτρέπεται, αφού προηγουμένως χορηγείται βεβαίωση του οικείου δασαρχείου για το δασικό ή μη χαρακτήρα της έκτασης.Επίσης στο ίδιο νομσοχέδιο : -Προβλέπεται διαδικασία ηλεκτρονικής ανάρτησης και παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων ηλεκτρονικά για το χαρακτήρα μιας έκτασης, αντικαθιστώντας την ισχύουσα διαδικασία που προέβλεπε τη χορήγηση αντιγράφου, προκειμένου να μπορέσει κάποιος να υποβάλλει αντιρρήσεις μόνο ενώπιον της Αρχής. Με αυτόν τον τρόπο ο πολίτης δεν χρειάζεται να μεταβεί στις υπηρεσίες και εξοικονομείται χρόνος στο προσωπικό των δασαρχείων να προχωρήσουν το έργο του ελέγχου των δασικών χαρτών. -προβλέπεται η δυνατότητα προσωρινής διάθεσης δημοσίων υπαλλήλων από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και όχι μόνο από υπηρεσίες της Περιφέρειας. -Οι Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων πλέον θα αποτελούνται από έναν δασολόγο, έναν τοπογράφο μηχανικό και έναν δικηγόρο. -Για όσες εκτάσεις δεν υποβληθούν αντιρρήσεις και εμφανίζονται ως δασικές στους χάρτες προχωρά άμεσα η διαδικασία κύρωσης. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης των ενστάσεων συμπληρώνονται οι δασικοί χάρτες που έχουν αρχικά κυρωθεί με τις περιοχές των οποίων επιβεβαιώθηκε ο δασικός χαρακτήρας με την ενδικοφανή διαδικασία. -Προβλέπεται η θέσπιση διαδικασιών για την ψηφιοποίηση των σχεδίων και χαρτών. Η ψηφιοποίηση καθίσταται απαραίτητη όχι μόνο για την επίσπευση και την καλύτερη διεκπεραίωση της ανάρτησης και κύρωσης δασικών χαρτών, αλλά επειδή θα είναι επιβοηθητική στο έργο άλλων υπηρεσιών (πολεοδομίες, ΔΟΥ, υπηρεσίες κτηματογράφησης κ.λπ.). Αυτό θα συμβάλλει στη δημιουργία δεδομένων απαραίτητων για την εφαρμογή της Οδηγίας INSPIRE.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki