Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η οθόνη και οι υπεραξίες

Οι κινηματογραφικές και οι τηλεοπτικές παραγωγές, μπορεί να δώσουν ανάσα ζωής στην αγορά εξοχικής κατοικίας και στον τουρισμό, καθώς μπορεί να αποτελέσουν "κράχτη" για αγορές εξοχικών από εκατομμύρια υποψήφιους από ολόκληρο τον κόσμο. Όσο και αν ακούγεται παράξενο μία κινηματογραφική ή τηλεοπτική παραγωγή μπορεί να δώσει υπεραξία στην...επένδυση σας.

Η Ελλάδα από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα έχει προσελκύσει ξένες παραγωγές για την πραγματοποίηση κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, χάρη στις φυσικές της ομορφιές, τα ιστορικά της μνημεία, αλλά και την αξιοπιστία των εγχώριων κινηματογραφιστών και τεχνικών.

Η πρώτη σημαντική παραγωγή τοποθετείται στο 1957, όταν στην Ύδρα πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της ταινίας «Boy on aDolphin» από ξένο κινηματογραφικό συνεργείο, ενώ το 1961 πραγματοποιήθηκαν στην Ρόδο τα γυρίσματα της ταινίας «Τα κανόνια του Ναβαρόνε». Το 1962 η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζιλ Ντασέν απέσπασε το βραβείο Oscar για τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών. Μια διετία αργότερα, η ταινία «Zorba the Greek» του Μιχάλη Κακογιάννη κερδίζει τρία Oscar (β' γυναικείου ρόλου, σκηνογραφίας και φωτογραφίας) και αναδεικνύει την Κρήτη σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό.

Παράλληλα, την προηγούμενη δεκαετία κινηματογραφικές παραγωγές των στούντιο του Χόλιγουντ που γυρίστηκαν (τουλάχιστον εν μέρει) στην Ελλάδα, όπως Mamma Mia και Captain Corelli’s Mandolin, έτυχαν σημαντικής αποδοχής από το κοινό σε παγκόσμιο επίπεδο.Και φυσικά προσέλκυσαν το ενδιαφέρον για την περιοχή καθώς και σημαντικές υπεραξίες...

Οι μεγάλες μπίζνες της Μ.Ανατολής

Με συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο περί τα 3,2 δισ. ευρώ από τις χώρες της Μέσης Ανατολής, οι τρεις ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ) δυσκολεύονται τους τελευταίους μήνες να ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιό τους στην περιοχή. Τα σημαντικά έργα που έχουν ήδη αναλάβει, η μετατόπιση του κέντρου βάρους προς την Ελλάδα εξαιτίας των υπό εκτέλεση μεγάλων οδικών αξόνων και τα γνωστά προβλήματα των τραπεζών που δυσκολεύουν τη διεθνή δράση, ακόμα και εξωστρεφών ομίλων, παίζουν το ρόλο τους, όπως επισημαίνουν στελέχη των εταιρειών. Ουσιαστικό ρόλο διαδραματίζει, όμως, και η περιορισμένη δυνατότητα των συγκεκριμένων ομίλων για ταυτόχρονη εκτέλεση τόσο μεγάλου αριθμού έργων. Εκτιμάται πως σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή 117 έργα, με προϋπολογισμό άνω του ενός δισ. ευρώ έκαστο. Την ίδια στιγμή, όμως, ξεκαθαρίζουν πως συνεχίζουν να παρακολουθούν τις αγορές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Ομάν, ακόμα και της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας, κλπ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις διεθνών οίκων στην περιοχή δρομολογούνται για τα επόμενα χρόνια έργα δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, μόνο στους τομείς των μεταφορών, ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η αγορά των έργων ενέργειας, που δεν δραστηριοποιούνται οι τρεις μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι (ο όμιλος Μυτιληναίου ΜΥΤΙΛ +2,36% έχει παρουσία μέσω της ΜΕΤΚΑ). Τα 2 δισ. από τα 3,8 δισ. ευρώ που είναι σήμερα το ανεκτέλεστο του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (χωρίς τα προς υπογραφή έργα ύψους 555 εκατ. ευρώ) προέρχονται από τις διεθνείς αγορές και ειδικά από τη Μέση Ανατολή. Από το 2,1 δισ. ευρώ που είναι το ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ (μαζί με προς υπογραφή έργα ύψους περί τα 200 εκατ. ευρώ) τα 907 εκατ. αφορούν σε εργολαβίες που έχει αναλάβει στη Μέση Ανατολή (κυρίως Κατάρ και Ιορδανία). Στα 3,28 δισ. ευρώ ανέρχονταν στα τέλη του 2014 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος έχει επίσης παρουσία σε αρκετές αγορές της Μέσης Ανατολής. Μπορεί τα συγκεκριμένα νούμερα να φαντάζουν μεγάλα όταν προ δεκαετίας, η διεθνής παρουσία των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών ήταν περιορισμένη. Ομως, πρόκειται για ...ψίχουλα σε σχέση με τις επενδύσεις που προγραμματίζουν οι χώρες της Μέσης Ανατολής σε υποδομές μεταφορών, κλπ. Πρόσφατα, η εταιρεία ερευνών Timetric, είχε υπολογίζει πως οι χώρες του Κόλπου θα δαπανήσουν τα επόμενα χρόνια περί τα 121,3 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του επίγειου δικτύου μεταφορών. Μια άλλη εταιρεία ερευνών, η Ventures, προβλέπει πως μόνο για την αναβάθμιση των αεροδρομίων θα δαπανηθούν την προσεχή πενταετία στη Μέση Ανατολή περί τα 300 δισ. ευρώ καθώς αυξάνονται οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που καλύπτουν την περιοχή με ραγδαίους ρυθμούς. Η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου δείχνει πως δύσκολα θα επιβεβαιωθούν οι συγκεκριμένες προβλέψεις, αλλά οι χώρες του Κόλπου εξακολουθούν να δαπανούν σημαντικά ποσά για επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών. Μπορεί το πετρέλαιο να υποχωρεί, αλλά οι επιβάτες και οι μετακινήσεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολής αυξάνονται με αποτέλεσμα να είναι αναγκαστική η επένδυση στον τομέα των μεταφορών.

Οι δήμοι και οι χρήσεις γης

Ελευθερία κινήσεων στους δήμους όσον αφορά τις χρήσεις γης δίνει το σχέδιο νόμου «Χωρικός Σχεδιασμός – Βιώσιμη Ανάπτυξη», το οποίο τέθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δημόσια διαβούλευση για μία εβδομάδα. Ωστόσο δεν δίνεται «λευκή επιταγή» στις τοπικές κοινωνίες. Αν και θα είναι εκείνες που θα καθορίζουν τις κατηγορίες χρήσεων γης, θα πρέπει η εξειδίκευση του σχεδιασμού -τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια που θα εκπονούν δηλαδή- να είναι συμβατή με όσα έχουν αποφασιστεί στις Περιφέρειες με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια.

Ειδικότερα, τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια αντικαθιστούν τα πρώην Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η έγκρισή τους θα γίνεται εφόσον ελεγχθεί η εναρμόνιση ή η συμβατότητα του περιεχομένου τους με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια και τα αντίστοιχα σχέδια όμορων δήμων. Επιπλέον, το προστατευτικό πλαίσιο γίνεται αυστηρότερο, καθώς στα στοιχεία που χρήζουν προστασίας προστίθεται το τοπίο και στις εκτάσεις που εντάσσονται στις προστατευόμενες περιοχές προστίθενται αιγιαλός και παραλία, ποταμοί, λίμνες και ρέματα. Παράλληλα ο καθορισμός ειδικών περιορισμών στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης, όπως και η οριοθέτηση των ρεμάτων παύει να έχουν δυνητικό χαρακτήρα.

Εθνική Στρατηγική για τη χωροθέτηση

Γενικότερα, στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται η Εθνική Χωρική Στρατηγική. Τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια (π.χ. του τουρισμού, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας κ.ά.) υπερισχύουν των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων. Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια υιοθετούν ένα αυστηρότερο πλαίσιο. Ο κάθε δήμος θα μπορεί να επιλέξει για την περιοχή του τις χρήσεις γης στις οικιστικές και παραγωγικές ζώνες.

Όσον αφορά τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια -Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΔΧΑΣΕ), Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημόσιων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) κ.ά.- επέρχονται αλλαγές ώστε να αποτραπεί το ενδεχόμενο εδραίωσης ενός παράλληλου συστήματος σχεδιασμού το οποίο να διατηρεί και να ενισχύει τις κατ’ εξαίρεση ρυθμίσεις με δυσμενείς επιπτώσεις τόσο στον χώρο όσο και στην ασφάλεια δικαίου. Έτσι, καταργείται η δυνατότητα τροποποίησή τους, όπως και των περιφερειακών σχεδίων, με υπουργική απόφαση παρά μόνο σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή νέων κοινοτικών οδηγιών.

Τα ειδικά σχέδια, τα οποία αφορούν στην κατάρτιση σχεδίων χρήσεων γης νέου τύπου για τη διευκόλυνση επενδύσεων, για να υπερισχύουν των τοπικών θα πρέπει να υπάρχει και σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).

Τροποποιήσεις στον Ν. 4269/2014

Ειδικότερα, το προτεινόμενο νομοσχέδιο τροποποιεί σε επιμέρους σημεία και κωδικοποιεί τον νόμο 4269/2014 ο οποίος διατηρείται στο κυρίως σώμα του. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπεται:

* η μετονομασία των Εθνικών Χωροταξικών Πλαισίων σε Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια

* η ενίσχυση του ρόλου των Περιφερειακών Πλαισίων ώστε να αποτελέσουν τον πυλώνα του συστήματος χωρικού σχεδιασμού ως εργαλεία συντονισμού επιμέρους τομεακών χωροταξικών κατευθύνσεων όπως αυτές προβλέπονται από τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια αλλά και ως εργαλεία συντονισμού με την αναπτυξιακή πολιτική και με χρηματοδοτικά εργαλεία.

* η αναβάθμιση του ρόλου και του κύρους του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας ως οργάνου κοινωνικής διαβούλευσης, αν και ο ρόλος του παραμένει κυρίως γνωμοδοτικός. Επικεφαλής του θα ορίζεται επιστήμονας αναγνωρισμένου κύρους σε θέματα χωροταξίας και όχι ο εκάστοτε γενικός γραμματέας του υπουργείου.

* διαγραφή του άρθρου 11 το οποίο αφορά την «ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης» με στόχο τη συνολική επανεξέταση του περιεχομένου του σχετικού άρθρου προς την κατεύθυνση εναρμόνισης του με τον Ν. 3882/2010.

Προβλήματα που τίθενται προς επίλυση

Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου, το ισχύον σύστημα χωρικού σχεδιασμού παρουσιάζει τα εξής προβλήματα:

* ακύρωση του ενιαίου σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η αποσπασματική ρύθμιση του χώρου στην εδαφική έκταση των δήμων

* ακύρωση της σημασίας και του ρόλου του Εθνικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού ως εργαλείου συντονισμού των τομεακών χωροταξικών πλαισίων

* κατάργηση του επιπέδου μητροπολιτικού σχεδιασμού που επιτελούσαν τα Ρυθμιστικά Σχέδια

* ατελής ενσωμάτωση αδιακρίτως των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων (ΕΧΣ) στο σύστημα σχεδιασμού και μάλιστα με τρόπο ώστε να «πνίγει» τους θεσμοθετημένους όρους ανάπτυξης και προστασίας στην ευρύτερη περιοχή τους, οδηγώντας ακόμη και σε ακύρωση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων ή των σχεδίων χρήσεων γης (ΓΠΣ / ΣΧΟΟΑΠ / ΖΟΕ / Τοπικών Χωρικών Σχεδίων) τα οποία διασφαλίζουν την απαιτούμενη ασφάλεια δικαίου.

Το σχέδιο νόμου που ετέθη σε διαβούλευση την περασμένη Παρασκευή επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα παραπάνω προβλήματα με περιορισμένες και εντοπισμένες τροποποιήσεις.

Αυθαίρετα: Αλαλούμ α λα ΣΥΡΙΖΑ

Τέσσερις μήνες παράταση πήρε ο ισχύων νόμος για τα αυθαίρετα. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ο νέος νόμος που ανακοίνωσε πριν από λίγο καιρό το υπουργείο αναμένεται να έχει ψηφιστεί μέσα στον Νοέμβριο. Ωστόσο, επειδή θα χρειαστεί χρόνος προκειμένου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του νέου νόμου το ηλεκτρονικό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας ( ΤΕΕ) - που δέχεται τις δηλώσεις τακτοποίησης των αυθαιρέτων-, αλλά και να ενημερωθούν μηχανικοί και πολίτες για τις νέες ρυθμίσεις, κρίθηκε σκόπιμο να δοθεί παράταση έως τις 8 Φεβρουαρίου 2017 προκειμένου όσοι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων θέλουν να δηλώσουν τα ακίνητά τους να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις. Με τον τρόπο αυτό, δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να επιλέξουν με ποιον νόμο θα τακτοποιήσουν τις αυθαιρεσίες στα ακίνητά τους. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αν η προσαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος του ΤΕΕ γίνει πιο γρήγορα, τότε, ενδέχεται ο χρόνος της παράτασης να μειωθεί.

Η Ελλάδα και οι ..άλλοι

Ενώ στην Ελλάδα η αγορά κατοικίας αποτελεί "έγκλημα" σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο η ζήτηση αυξάνει σε τέτοιο βαθμό ώστε κάποιοι αναλυτές να μη διατάζουν να προειδοποιούν για επερχόμενη φούσκα.Σύμφωνα με το ΔΝΤ, ο δείκτης τιμών κατοικιών σε 57 χώρες ανά την υφήλιο έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, επιστρέφοντας στο σημείο όπου βρισκόταν το 2007-2008. Ωστόσο, όπως τονίζεται σχετικά, σε αντίθεση με το ράλι της δεκαετίας του 2000, η τωρινή άνοδος, σε πολλές περιπτώσεις, οφείλεται περισσότερο στη χαμηλή προσφορά σε σχέση με τη ζήτηση, παρά στο περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων που ισχύει σε πολλές χώρες. Επίσης, ενώ κατά τον προηγούμενο ανοδικό κύκλο της παγκόσμιας αγοράς κατοικίας η εικόνα ήταν ομοιόμορφη στις περισσότερες αγορές, σήμερα καταγράφεται σημαντική ανομοιομορφία. Μάλιστα, ακόμα και εντός της ίδιας χώρας η άνοδος των τιμών περιορίζεται σε λίγες μόνο πόλεις. Ως εκ τούτου, το ΔΝΤ εκτιμά ότι αν και θα πρέπει να διατηρηθεί η υψηλή επαγρύπνηση των Αρχών σε τυχόν φαινόμενα «φούσκας», εντούτοις καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν συντρέχει λόγος πανικού. Αλλωστε, όπως τονίζουν σχετικά οι αναλυτές του Ταμείου, οι χώρες είναι σήμερα πολύ πιο ενεργές στην αξιοποίηση πολιτικών που στοχεύουν στο να περιορίσουν την αλόγιστη άνοδο των τιμών των ακινήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ανομοιόμορφης αύξησης των τιμών των κατοικιών είναι η Κίνα. Στη συγκεκριμένη χώρα καταγράφονται τεράστιες ανομοιομορφίες από περιοχή σε περιοχή. Στο Πεκίνο, οι τιμές αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 25% κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, που αποτελεί διαχρονικό ρεκόρ στην παγκόσμια αγορά ακινήτων, ενώ σε άλλες πόλεις ο αντίστοιχος ρυθμός ανόδου των τιμών κατά το ίδιο διάστημα δεν ξεπέρασε το 10%. Το κατά πόσον θα συνεχιστούν αυτές οι ανισότητες στην πορεία ανόδου των τιμών θα εξαρτηθεί εν πολλοίς από τη μελλοντική διαμόρφωση του ισοζυγίου ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση, όπου επίσης υπάρχουν διαφορές από πόλη σε πόλη. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι τιμές πλέον αυξάνονται λόγω περιορισμένης προσφοράς διαθέσιμων κατοικιών προς πώληση, κάτι που ισχύει για πληθώρα πόλεων, όπως η Κοπεγχάγη και η Στοκχόλμη, αλλά και διάφορες άλλες πόλεις σε χώρες όπως ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ως εκ τούτου, καταλήγει το ΔΝΤ, επί του παρόντος η αύξηση των τιμών στην παγκόσμια αγορά κατοικίας θεωρείται αιτιολογημένη και δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki