Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αλλάζει ο χάρτης των γραφείων

Κατά 50% έχουν μειωθεί τα ενοίκια των μεγάλων πολυτελών γραφείων στο κέντρο της Αθήνας ακόμη και στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας ή τη Λεωφόρο Κηφησίας. Σήμερα ένα γραφείο 100 τετραγωνικών μέτρων με την κατάλληλη υποδομή (καλωδιώσεις, κλιματισμός κλπ) στους καλύτερους εμπορικούς δρόμους της ελληνικής πρωτεύουσας ενοικιάζεται με λιγότερο από 1300 ευρώ το μήνα. Τα ενοίκια στα υψηλής ποιότητας γραφεία διαμορφώνονται σήμερα στα 13-15 ευρώ ανά τ.μ., όταν το πρώτο εξάμηνο του 2012 ενοικιάζονταν 15-16 ευρώ ανά τ.μ. και το 2007-2008 είχαν φτάσει μέχρι και τα 30 ευρώ ανά τ.μ. Στην Αθήνα σήμερα παίζεται το παιχνίδι «της μουσικής καρέκλας» όσον αφορά τα ενοίκια επαγγελματικών χώρων. Όλοι αναζητούν φθηνότερη επαγγελματική στέγη και οι μετακομίσεις γραφείων, επιχειρήσεων αλλά και μεγάλων εταιρικών ομίλων αποτελεί καθημερινή πρακτική. Η Cosmote εγκατέλειψε το Μαρούσι και εγκαταστάθηκε στην Παιανία, αφήνοντας κενά γραφεία συνολικού εμβαδού 25.000 τετραγωνικών μέτρων.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής θα μετακομίσει στο κτίριο του παλαιού ΜΙΝΙΟΝ, εγκαταλείποντας τα κτίρια που ενοικιάζει σήμερα. Η μετακόμιση του συνόλου των υπηρεσιών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και των εποπτευομένων του Οργανισμών στο κτίριο Κεράνη ,στη Θηβών, θα ερημώσει τουλάχιστον 14 κτίρια στην Αθήνα με τους ιδιοκτήτες τους να χάνουν περί τα 4 εκατ. ευρώ ετησίως από ενοίκια. Συνολικά στην Αθήνα τα γραφεία που είναι διαθέσιμα προς αξιοποίηση έχουν εμβαδόν λίγο μεγαλύτερο από 2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα. Τα ενοίκια έχουν πέσει στα 10 έως 13 ευρώ ανά τ.µ., ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις παλαιότερων γραφειακών χώρων που οι τιμές μίσθωσης βρίσκονται κάτω από το επίπεδο των 10 ευρώ ανά τ.μ. Η ζήτηση σήμερα προέρχεται από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους που επιθυμούν να εγκατασταθούν σε νέους χώρους προσπαθώντας να μειώσουν κατά τουλάχιστον 20%-25% το κόστος ενοικίασης. Οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις που καταλαμβάνουν επιφάνειες 500 τ.µ. – 1.500 τ.µ. προσπαθούν να βελτιώσουν το καταβαλλόμενο μίσθωμα µέσω επαναδιαπραγματεύσεων. Οι βασικοί άξονες του νότιου τομέα της πρωτεύουσας, δηλαδή οι Λεωφόροι Συγγρού, Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης εξακολουθούν να συγκεντρώνουν κυρίως ασφαλιστικές, ναυτιλιακές και εμπορικές εταιρείες.

Πως θα γίνει η ρύθμιση των στεγαστικών

Φορολογικά ενήμεροι θα πρέπει να είναι οι δανειολήπτες που θέλουν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νόμου για τα ενυπόθηκα δάνεια, όπως προβλέπει η εγκύκλιος του υπουργείου Ανάπτυξης. Η φορολογική ενημερότητα είναι αναγκαία προϋπόθεση για την υπαγωγή στη ρύθμιση και θα πρέπει να προσκομιστεί παράλληλα με τις δηλώσεις εισοδήματος για τα έτη από το 2009 έως και σήμερα, αλλά και τα υπόλοιπα έγγραφα που θα πιστοποιούν το ύψος της ακίνητης περιουσίας του δανειολήπτη. Δεν ισχύει ωστόσο το ίδιο για τους ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση. Η εγκύκλιος που φθάνει τη Δευτέρα στις τράπεζες θα ενεργοποιήσει τη διαδικασία της υποδοχής των αιτήσεων των οφειλετών με χρέη προς τις τράπεζες έως 150.000 ευρώ και σύνολο ακίνητης περιουσίας που δεν ξεπερνά τις 250.000 ευρώ (300.000 ευρώ για τρίτεκνους και πολύτεκνους). Η περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη θα πιστοποιείται με την προσκόμιση του εντύπου Ε9, αλλά και των τίτλων ιδιοκτησίας των ακινήτων που έχει στον κατοχή του ο ενδιαφερόμενος.Συγκεκριμένα απαιτείται:

- Αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα και αντίγραφα αιτήσεων που έχουν υποβληθεί προς άλλους πιστωτές φέροντα υπογραφή καθενός εξ αυτών.

- Φωτοτυπία ταυτότητας.

- Βεβαίωση αποδοχών (για μισθωτούς και συνταξιούχους): α) Βεβαίωση αμοιβών (για όσους θεωρείται ότι έχουν εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 του ν. 4110/2013 (Α’ 17) ή β) αντίγραφα φύλλων παροχής υπηρεσιών με αύξουσα αρίθμηση που να αποδεικνύουν διαδοχική παροχή υπηρεσιών κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 του ν. 4110/2013 (Α’ 17).

- Αντίγραφα εκκαθαριστικών οικονομικών ετών 2010 έως και τελευταίου οικονομικού έτους πριν από την υποβολή της αίτησης.

- Αντίγραφα υποβληθέντων εντύπων Ε1, Ε2 και Ε3 για τα οικονομικά έτη από το 2010 μέχρι και την υποβολή της αίτησης.

- Αντίγραφο του εντύπου Ε9 του 2009 και τυχόν μεταβολές του. - Αντίγραφα τίτλων ιδιοκτησίας ακινήτων, όπως αυτά περιγράφονται στο τελευταίο Ε9. Για τίτλους ιδιοκτησίας πριν από την 01-01-2007, απαιτείται συνυποβολή αντιγράφου οποιουδήποτε επίσημου έγγραφου δημόσιας υπηρεσίας ή δημόσιου λειτουργού, από το οποίο να προκύπτει η αντικειμενική αξία κάθε ακινήτου κατά τη χρονική στιγμή υποβολής της αίτησης του ν.4161/2013.

- Φορολογική ενημερότητα του τελευταίου οικονομικού έτους.

- Υπεύθυνη δήλωση για το ύψος των καταθέσεων και των κινητών αξιών του άρθρου 2 παρ. 4 του ν. 4161/2013 και για την πληρότητα και την ορθότητα των στοιχείων που αναφέρονται στον νόμο και υποβάλλονται, με βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής από δημόσια αρχή ή δικηγόρο.

- Βεβαίωση ανεργίας εκδοθείσα από τον ΟΑΕΔ το μέγιστο 30 ημέρες πριν από την υποβολή της αίτησης ή φωτοτυπία της επικαιροποιημένης κάρτας ανεργίας από τον ΟΑΕΔ. - Πιστοποιητικό αναπηρίας πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας Επιτροπής από οποιαδήποτε δημόσια αρχή.

Ενας δύσκολος χρόνος

Τέσσερα στα δέκα ευρώ από την αξία των ακινήτων τους, έχασαν την περίοδο της κρίσης οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, καθώς η πτώση στις τιμές των κατοικιών προσεγγίζει το 40% κατά μέσο όρο. Το 2013 αποτέλεσε για την κτηματαγορά μια από τις χειρότερες χρονιές, καθώς η πτώση στις τιμές αναμένεται να κλείσει πάνω από 10%. Την ίδια στιγμή οι αγοραπωλησίες έχουν καταρρεύσει, ενώ η προσφορά αυξάνεται δραματικά καθώς «βγαίνουν στο σφυρί» όλο και περισσότερα σπίτια, κυρίως μεταχειρισμένα, από ιδιοκτήτες που δεν έχουν να πληρώσουν φόρους ή να συντηρήσουν την περιουσία τους. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το απόθεμα των απούλητων κατοικιών παραμένει σταθερά πάνω από 250.000, παρά το γεγονός ότι δεν κτίζονται πλέον νέα σπίτια. Σε επίπεδο τιμών παρατηρείται συνεχής υποχώρηση σε όλες τις περιοχές της χώρας, η οποία κυμάνθηκε το 2013 από 5% έως 15%. Το κύριο χαρακτηριστικό των αγοραπωλησιών που καταλήγουν σε συμφωνία είναι ότι πάνω από τις μισές κλείνονται σε τιμές κάτω από τις αντικειμενικές αξίες. Κυρίως παλαιά διαμερίσματα, καταστήματα και οικόπεδα σε αστικές περιοχές, αλλά και κατοικίες αξίας άνω των 5 εκατ. ευρώ σε πανάκριβες περιοχές. Η απαξίωση της ακίνητης περιουσίας έφτασε σε τέτοια επίπεδα μετά από μια επταετία συνεχούς κρίσης, που πωλούνται σπίτια ακόμη και στα επίπεδα των 5.000 ευρώ. Δραματική είναι η κατάσταση και στην επαγγελματική στέγη όπου χιλιάδες καταστήματα και γραφεία έχουν βάλει λουκέτο, καθώς δεν υπάρχουν ενοικιαστές.

Και όμως για την εφορία οι τιμές αυξήθηκαν ...

Σύμφωνα με όσα έχουν ορισθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο οικοπέδου δήμου ή κοινότητας, για τα έτη 2011, 2012 και 2013, στις περιοχές όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, αποκλειστικά για τον προσδιορισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας ( ΦΑΠ) φυσικών προσώπων, καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της ΠΟΛ 1131/5-6-2013 (ΦΕΚ 1499/Β΄/20-6-2013).

Η απόφαση αυτή αναφέρεται και στις περιοχές της Ζακύνθου, οι οποίες δεν υπάγονται στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού, δηλαδή ουσιαστικά σε όλη την Ζάκυνθο εκτός από την πόλη της Ζακύνθου. Η απόφαση προϋποθέτει την υποβολή τιμών προς το Υπουργείο από κάθε αρμόδια Δ.Ο.Υ., η οποία ακολουθεί το σύστημα «συγκριτικών στοιχείων», δηλαδή τις τιμές αναφοράς που καθορίζονται από το Δημόσιο (τμήματα κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ.) για τις μεταβιβάσεις, γονικές παροχές κλπ. ακινήτων, όπου δεν υπάρχει σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού.  Οι τιμές , που καθορίστηκαν για τις περιοχές αυτές είναι αυξημένες έως 140% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του  2010 .

Στην ίδια απόφαση αναφέρεται ότι ελήφθησαν υπ’ όψη οι τιμές από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. που αναφέρονται στην 1η Ιανουαρίου 2011 (χρονικό σημείο αναφοράς). Ακόμη σύμφωνα με όσα είχαν ορισθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο οικοπέδου δήμου ή κοινότητας, για το έτος 2010, στις περιοχές όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, αποκλειστικά για τον προσδιορισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας φυσικών προσώπων καθορίσθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της ΠΟΛ 1160/16-11-2010 (ΦΕΚ 1811/Β΄/18-11-2010). Ελήφθησαν υπ’ όψη, σύμφωνα με την προαναφερθείσα απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, οι τιμές από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. που αναφέρονται στην 1/1/2008 με τις τροποποιήσεις τους (προηγούμενο χρονικό σημείο αναφοράς) και καθορίστηκαν στην Ζάκυνθο ως τιμές οικοπέδου ανά τετραγωνικό μέτρο δήμου ή κοινότητας στις περιοχές όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της αξίας, αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επιβολής του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στα φυσικά πρόσωπα, για το έτος 2010

Εν προκειμένω, βάσει των ισχυουσών ρυθμίσεων και πρακτικών, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. Ζακύνθου κοινοποίησε από συγκριτικά στοιχεία λόγω επιβολής φορολογίας της μεταβίβασης ακινήτων, κληρονομιών, γονικών παροχών κλπ, –και με βάση τις προαναφερθείσες τιμές αναφοράς ανά περιοχή ( πρώην καποδιστριακό δήμο) και όριο την κατώτερη τιμή της περιοχής- σημαντικά μεγαλύτερες τιμές για το έτος 2011 σε σχέση με το έτος 2008.

Αυτό είναι απολύτως άδικο και αυθαίρετο, όπως προκύπτει από τα πραγματικά στοιχεία. Με δεδομένη την οξεία οικονομική κρίση και τις μνημονιακές πολιτικές που οδήγησαν σε κατάρρευση την αγορά ακινήτων γνωρίζει σύμπασα η κοινωνία, ο εμπορικός κόσμος, οι μηχανικοί, οι νομικοί και κάθε εμπλεκόμενος και μη, με βάση τις ισχύουσες πραγματικές τιμές των οικοπέδων, ότι αυτές έχουν μειωθεί δραματικά και φυσικά δεν έχουν αυξηθεί με ποσοστά που αγγίζουν το 140% όπως στη περίπτωση του τέως Δήμου Λαγανά. Μάλιστα, στην ειδική περίπτωση της πρώην κοινότητας του Αγαλά εμφανίζεται μια άνοδος των τιμών οικοπέδου με βάση τις υποβληθείσες τιμές αναφοράς από τα 25 στα 60 ευρώ ανά τ.μ., με αποτέλεσμα να υποχρεούνται να πληρώσουν πολίτες μέχρι και δεκαπλάσιο ΦΑΠ σε σχέση με το 2010, και μάλιστα σε μια περιοχή αγροτική, μη παραθαλάσσια και υποβαθμισμένη. Αυτή η υποβολή των τιμών της 1-1-2011 οδήγησε στον ως άνω καθορισμό τιμών οικοπέδου για την επιβολή ΦΑΠ 2011, 2012, 2013.

Μάλιστα, παρατηρείται συστηματικά το γεγονός οι τιμές αναφοράς εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού να υπερτερούν πλέον κατά πολύ από τις πραγματικές αξίες και τιμές των ακινήτων. Επίσης, δε είναι ακατανόητος ο ενιαίος καθορισμός τιμών ανά πρώην δήμο, όπου ομογενοποιούνται τελείως διαφορετικές περιοχές ή πρώην κοινότητες .

Βόμβα 68 δισ

Στα 68 δισ. ευρώ ανήλθαν τα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια» στο τέλος Δεκεμβρίου του 2013, από το σύνολο των 216 δισ. ευρώ που έχουν δανειστεί οι ιδιώτες από τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα. Το ίδιο μέγεθος σε ποσοστό, αντιστοιχεί σε 31,6%, από 5,1% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2008, δηλαδή όταν ξεκίνησε η κρίση. Υπενθυμίζεται ότι τα «κόκκινα» δάνεια τον Δεκέμβριο του 2012 ανήλθαν σε 21,4% επί του συνόλου των δανείων των ιδιωτών και το 2011 ο ίδιος δείκτης ήταν στο 14,7%.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki