Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

"Πράσινες" εκπτώσεις φόρου

Οδηγίες για την έκδοση βεβαιώσεων δαπανών που αφορούν σε επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτων προς φορολογούμενους, οι οποίοι έχουν ενταχθεί στο συγχρηματοδοτούμενου Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' οίκον» παρέσχε το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο, οι φορολογούμενοι που εντάσσονται στο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης του ακινήτου τους «Εξοικονόμηση κατ' οίκον» προκειμένου να τύχουν της φορολογικής έκπτωσης που προβλέπεται από τον νόμο θα πρέπει να παραλαμβάνουν από τις τράπεζες και να συνυποβάλλουν με τη φορολογική τους δήλωση έξι δικαιολογητικά.

Τα δικαιολογητικά ορίζονται με διευκρινιστική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, η οποία επισημαίνει ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226 Α'), το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα της παρ.1 του ιδίου άρθρου μειώνεται κατά ποσοστό 10%, μεταξύ άλλων, για το ποσό της δαπάνης για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται σε έργα του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Πρόκειται για μία σειρά από επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης, όπως αντικατάσταση του λέβητα πετρελαίου, αλλαγή εγκατάστασης κεντρικού κλιματισμού χρήσης καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο, αγορά και εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών, καθώς και αποκεντρωμένων συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, θερμομόνωση σε υφιστάμενα κτίρια, δαπάνη για διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης.

Το ποσό της δαπάνης της περίπτωσης αυτής επί της οποίας υπολογίζεται η μείωση δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 3.000 ευρώ. Τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή για δαπάνες που πραγματοποιούνται από 01.01.2011 και μετά. Πέραν αυτών και σύμφωνα με τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' οίκον» του υπουργείου Περιβάλλοντος παρέχεται μέσω των συνεργαζόμενων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς, άτοκο δάνειο και επιχορήγηση σε αναλογία 65% - 35% ή 85% - 15% ανάλογα με τις κατηγορίες αναβάθμισης στις οποίες εντάσσονται οι ωφελούμενοι βάση του εισοδήματός τους για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα. Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός ανά αίτηση ωφελούμενου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η διατήρηση των παραστατικών δαπανών για τις πραγματοποιούμενες ενεργειακές παρεμβάσεις, από τον ωφελούμενο του προγράμματος, κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να καταστούν δυνατοί επιτόπιοι έλεγχοι από τα αρμόδια εθνικά ή Κοινοτικά ελεγκτικά όργανα. Κρίνεται επίσης απαραίτητη προκειμένου να εντοπισθεί το τμήμα των δαπανών για το οποίο δεν έχουν λάβει ενίσχυση και να τύχει της φορολογικής έκπτωσης που προβλέπεται από τις διατάξεις της περ. ιδ' της παρ. 4 του άρθρου 9 του ΚΦΕ.

Για να είναι δυνατή η παροχή του πιο πάνω φορολογικού κινήτρου, θα πρέπει να χορηγείται από τα συνεργαζόμενα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα βεβαίωση δαπανών στους φορολογούμενους που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' οίκον», στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής στοιχεία:

1. Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη.

2. Το συνολικό ποσό της δαπάνης για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά.

3. Τα στοιχεία του εκδότη, ο αριθμός και η ημερομηνία της απόδειξης παροχής υπηρεσιών, της απόδειξης λιανικής πώλησης (ή του τιμολογίου) στην οποία αναγράφεται το ποσό της δαπάνης για την επέμβαση ενεργειακής αναβάθμισης.

4. Το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από επιχορήγηση στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' οίκον».

5. Το συνολικό υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο ίδιος ο φορολογούμενος/ωφελούμενος του προγράμματος,

6. Οτι τα ανωτέρω ποσά αφορούν δαπάνες που αναφέρονται περιοριστικά στις διατάξεις της περ. ιδ' της παρ. 4 του άρθρου 9 του ΚΦΕ.

Στο κυνήγι 4 δισ

Στα τέλη Ιανουαρίου έως τις αρχές Φεβρουαρίου η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα ξεκινήσει την αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων για το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων (ΕΤΑΚ) του 2009, τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) του 2010 και τον ΦΑΠ του 2011. Συνολικά οι εν λόγω φόροι και η καταβολή του ενιαίου τέλους ακινήτων για το 2012 αναμένεται να ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα με 4 δισ. ευρώ. Τα εκκαθαριστικά ΕΤΑΚ, ΦΑΠ 2010 και ΦΑΠ 2011 θα αποσταλούν σταδιακά μέχρι τα τέλη Ιουνίου. Ειδικότερα: Περίπου 1,28 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα παραλάβουν τα «ξεχασμένα» εκκαθαριστικά σημειώματα για την καταβολή του ΕΤΑΚ έτους 2009. Θα το πληρώσουν οι άγαμοι που την 1η Ιανουαρίου του 2009 είχαν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 100.000 ευρώ και οι έγγαμοι με ακίνητα αξίας άνω των 200.000 ευρώ. Από το ΕΤΑΚ του 2009 αναμένονται περίπου 150 εκατ. ευρώ. Όσοι είχαν στην κατοχή τους την 1-1-2009 ατομική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ με τα εκκαθαριστικά σημειώματα του ΕΤΑΚ του 2009 θα πληρώσουν και έκτακτη εισφορά. Η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται κλιμακωτά με συντελεστές από 0,1% έως 0,9% ανάλογα με το ύψος της περιουσίας.

Περισσότεροι από 200.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1-1-2010 ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ στις αρχές του νέου έτους θα αρχίσουν να παραλαμβάνουν το «λογαριασμό» του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας έτους 2010. Πάνω από 2.000.000 φορολογούμενοι που κατέχουν ακίνητα αξίας άνω των 200.000 ευρώ θα παραλάβουν κι άλλα εκκαθαριστικά σημειώματα για την πληρωμή του ΦΑΠ του 2011. Παράλληλα, με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος του Απριλίου θα ξεκινήσει η καταβολή του ενιαίου τέλους ακινήτων για το 2012. Αυτό θα πληρωθεί σε πέντε ισόποσες διμηνιαίες δόσεις έως και τον Ιανουάριο του 2013 και αφού πρώτα μέχρι τον Μάρτιο 2012 οι φορολογούμενοι αποπληρώσουν το ενιαίο τέλος ακινήτων 2011.

Περάστε απο το ταμείο

Στο πρώτο εξάμηνο του 2012 θα καταφτάσουν ειδοποιητήρια για τις πληρωμές φόρων επί των ακινήτων, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ. Ειδικότερα, μετά τις διορθώσεις στα έντυπα Ε9 που έχουν υποβάλει οι φορολογούμενοι, για τις οποίες η προθεσμία λήγει στις 30 Ιανουαρίου, η ΓΓΠΣ θα εκδώσει και θα αποστείλει εκκαθαριστικά σημειώματα για φόρους και τέλη, όπως:

1. Το ΕΤΑΚ του 2009, που επιβάλλεται σε όσους είχαν ακίνητη περιουσία άνω των 100.000 ευρώ για τον άγαμο και άνω των 200.000 ευρώ για τον έγγαμο.

2. Το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2010, σε ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ.

3. Το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2010 για όσους κατέχουν ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ.

4. Την έκτακτη εισφορά στη «μεγάλη» ακίνητη περιουσία του έτους 2009, δηλαδή σε όσους η αξία της ακίνητης περιουσίας ξεπερνούσε την 1-1-2009 το ποσό των 400.000 ευρώ. το ποσό της εισφοράς κλιμακώνεται με συντελεστές από 0,1% έως 0,9%.

5. Το έκτακτο τέλος μέσω ΔΕΗ για το 2011 και των επόμενων ετών. Η πρώτη δόση θα πληρωθεί με τα λάθη και μετά θα γίνει συμψηφισμός, είτε με τη δεύτερη δόση για το 2011 είτε με το τέλος που αναλογεί στο 2012, το οποίο θα υπολογιστεί μετά τις διορθώσεις. Το ειδικό τέλος του 2012 θα πληρωθεί σε πέντε δόσεις, από τους λογαριασμούς του Απριλίου και μετά.

Φρένο στην διακοπή της ηλεκτροδότησης

Συνταγματικό «ρήγμα» στην απειλή διακοπής της ηλεκτροδότησης σε όσους δεν πληρώνουν το «χαράτσι» της ΔΕΗ για τα ακίνητα προκαλεί η δικαιοσύνη, κρίνοντας την επίμαχη ρύθμιση του Νόμου 4021/11 ως «αμφίβολης συνταγματικότητας». Τα δικαστήρια (Ειρηνοδικεία, Πρωτοδικεία) συνεχίζουν να εκδίδουν προσωρινές διαταγές με τις οποίες απαγορεύουν στη ΔΕΗ (και σε άλλες εταιρείες προμηθεύτριες ρεύματος) να διακόψει την ηλεκτροδότηση σε όσους αδυνατούν να καταβάλουν το «χαράτσι» τουλάχιστον για 1-2 μήνες μέχρι να συζητηθούν οι σχετικές αγωγές, εντοπίζοντας πολλά λάθη αλλά και συνταγματικής φύσης προβλήματα. Απαγορεύοντας στη ΔΕΗ να διακόψει το ρεύμα σε συνταξιούχο που δεν πλήρωσε το «χαράτσι» για ακίνητο 70 τ.μ. σε περιοχή της Φθιώτιδας, το δικαστήριο επισημαίνει ότι αφού η απειλή διακοπής στηρίζεται στον Ν. 4021/11 θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η ΔΕΗ ενεργεί ως εισπρακτικό όργανο του Δημοσίου κατ' εξουσιοδότηση ή κατά παραχώρηση και ότι η σχετική ενέργεια είναι νόμιμη, καθόσον προβλέπεται από το Ν.Δ. 356/74, δηλαδή τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ). Ωστόσο το γεγονός αυτό -τονίζει το Μονομελές Πρωτοδικείο- δεν σημαίνει ότι από τη διάταξη αυτή προκύπτει υποχρέωση της ΔΕΗ να ενεργήσει σύμφωνα με το περιεχόμενο της σχετικής εντολής του Δημοσίου.

Και αυτό γιατί η εντολή αυτή συνδέεται με κύρωση (διακοπή ρεύματος), η επιβολή ή μη της οποίας αποτελεί αποκλειστικά και μόνο περιεχόμενο της σύμβασης ηλεκτροδότησης (μεταξύ ΔΕΗ - καταναλωτή), στην κατάρτιση και λειτουργία της οποίας το Δημόσιο ουδεμία επέμβαση έχει ή πρέπει να έχει (αφού η σύμβαση ηλεκτροδότησης δεν αφορά τους όρους άσκησης της πολιτικής για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και την ενέργεια). Το δικαστήριο καταλήγει με την παρατήρηση ότι η επίμαχη διάταξη του Ν. 4021/11 είναι αμφίβολης συνταγματικότητας και με την επισήμανση ότι τα δικαστήρια, όπως και όλοι οι πολίτες έχουν συνταγματική υποχρέωση και καθήκον να μην εφαρμόζουν νόμο με περιεχόμενο αντίθετο προς το Σύνταγμα, το οποίο οφείλουν να σέβονται και να πράττουν με σκοπό τη μη κατάλυσή του. Οριστική απάντηση στις συνταγματικές ενστάσεις που διατυπώθηκαν κατά του Ν. 4021/11 από πολλούς φορείς και ιδιοκτήτες ακινήτων θα δώσει σε 2-3 μήνες η Ολομέλεια του ΣτΕ, όπου συζητήθηκαν οι σχετικές προσφυγές σε «πιλοτική» δίκη. Στη συγκεκριμένη υπόθεση, ο συνταξιούχος παραπονιόταν για την αντισυνταγματική πολλαπλή φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, διαμαρτυρόμενος ότι με τις οικονομικές περικοπές των συντάξεων και των αποδοχών της συζύγου του (που περιμένει καιρό για να εγκριθεί και να της καταβληθεί σύνταξη) δεν μπορεί να καταβάλει το επίδικο τέλος των 220 ευρώ, καθώς συμβάλλει και σε άλλα οικογενειακά βάρη (ενοίκιο παιδιού τους, δόσεις στεγαστικού δανείου κ.λπ.), έχοντας εξαντλήσει κάθε όριο οικονομικής αντοχής. Υπογράμμιζε δε ότι τυχόν διακοπή του ρεύματος θα οδηγήσει την οικογένεια σε απόλυτη εξαθλίωση.

Νεότερες προσωρινές διαταγές απαγόρευσαν να διακοπεί το ρεύμα περίπου για δύο μήνες σε 26 κατοίκους της περιοχής της Ν. Ιωνίας που έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας (ανάπηροι, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.λπ.) ή είναι πολύτεκνοι κ.λπ. και που πλήρωσαν μόνο τον λογαριασμό του ρεύματος που κατανάλωσαν και όχι το ειδικό τέλος για τα ακίνητα. Το Ειρηνοδικείο Ν. Ιωνίας «πάγωσε» κάθε ενδεχόμενο διακοπής ρεύματος μέχρι τις 9-2-12, οπότε συζητείται η σχετική προσφυγή επί της ουσίας. Την ίδια στιγμή, συνταγματικά προβλήματα εντοπίζει Πρωτοδικείο στη ρύθμιση του Ν. 4021/11 (άρθρο 53) που προβλέπει την υπό όρους διακοπή του ρεύματος σε όποιον δεν πληρώνει το τέλος, καθώς κρίνει ότι οι προϋποθέσεις και η διαδικασία διακοπής της ηλεκτροδότησης ορίζονται εκτός του περιεχομένου της σύμβασης που έχει καταρτίσει η ΔΕΗ με τον καταναλωτή. Ομως η απειλή αυτή να σταματήσει η ηλεκτροδότηση στον ιδιοκτήτη ακινήτου που διαμένει με την οικογένειά του, όπως πιθανολογεί το δικαστήριο «αποτελεί κατάχρηση της πλεονεκτικής θέσης της ΔΕΗ έναντι του καταναλωτή, αφού τον αιφνιδιάζει προβλέποντας κύρωση (στο άρθρο 53 του Ν. 4021/11) για παράβαση που δεν συνάπτεται κατ' αντικείμενο και σκοπό με τη σύμβαση παροχής οικιακού ρεύματος που έχουν καταρτίσει».

ΟΙ αλλαγές του 2012

Σημαντικές αλλαγές στην φορολογία τωμ ακινήτων προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Συγκεκριμένα προωθείται:

* Θέσπιση φορολογικής κλίμακας για τον υπολογισμό του φόρου στις μεταβιβάσεις ακινήτων. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι με το ισχύον καθεστώς ο φόρος μεταβίβασης υπολογίζεται με συντελεστή 8% - 10%, καθώς μέχρι τα πρώτα 20.000 ευρώ της αξίας του ακινήτου επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής 8% και για την υπερβάλλουσα αξία συντελεστής 10%. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι συντελεστές του φόρου μεταβίβασης στη χώρα μας είναι 8% και 10%, όταν στην Αυστρία ο φόρος μεταβίβασης είναι 3,5%, στην Πορτογαλία 1% - 6%, στην Ιρλανδία 1% - 2% και στη Νορβηγία και στη Βουλγαρία 2,5%.

* Μείωση των αφορολόγητων ορίων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας ακόμη και κατά 50%, σύμφωνα με πρόταση που έχει ήδη πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων. Υπενθυμίζεται ότι τα συγκεκριμένα όρια σήμερα είναι 200.000 για τον άγαμο, 250.000 ευρώ για τον έγγαμο και αυξάνονται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα παιδιά και 30.000 ευρώ για καθένα από τα επόμενα. * Αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των εμπορικών τιμών. Επισημαίνεται ότι οι αντικειμενικές τιμές παραμένουν «παγωμένες» από το 2007 και, παρά την καθίζηση που έχει υποστεί η κτηματαγορά και τη μείωση που καταγράφεται στις τιμές πώλησης των ακινήτων, στις περισσότερες περιοχές της χώρας η «ψαλίδα» μεταξύ αντικειμενικών και αγοραίων τιμών υπερβαίνει το 30%. Σε κάθε περίπτωση βέβαια η εξίσωση αντικειμενικών και αγοραίων τιμών, όπως επισημαίνουν παράγοντες της κτηματαγοράς, θα έχει και πάλι σημαντικές επιπτώσεις στην άμεση και έμμεση φορολογία των ακινήτων, ενώ όσοι προγραμματίζουν να αποκτήσουν ακίνητο θα υποχρεωθούν να πληρώσουν περισσότερα χρήματα σε δικηγόρους και συμβολαιογράφους.

Επισημαίνεται ότι με την αύξηση των αντικειμενικών αξιών σε κάθε συμβόλαιο, είτε αφορά αγοραπωλησία, αντιπαροχή, δωρεά ή γονική παροχή, αυξάνονται ταυτόχρονα και τα συμβολαιογραφικά δικαιώματα, η παράσταση του δικηγόρου, η εγγραφή δικαιωμάτων στο υποθηκοφυλακείο, ενώ φυσικά αρκετοί θα είναι και οι υπόχρεοι οι οποίοι δεν θα γλιτώσουν από την τσιμπίδα του «πόθεν έσχες». Αν και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2013 έχει ανασταλεί το «πόθεν έσχες» για αγορά οποιουδήποτε ακινήτου (πρώτης κατοικίας, δευτερεύουσας κατοικίας, εξοχικής κατοικίας, καταστήματος κ.λπ.), η ανέγερση οικοδομής, η χρονομεριστική ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων, η κατασκευή πισίνας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki