Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κατοικια: Πτώση 4,4% για τα καινούργια

Tο 2010, η μείωση των τιμών σε σχέση με το 2009 ήταν ελαφρώς μεγαλύτερη για τα “νέα” (-4,4%) από ό,τι για τα “παλαιά” διαμερίσματα (-3,8%), αντίθετα με ό,τι ίσχυε για το έτος 2009 (“παλαιά”: -4,8%, “νέα”: -2,0%). Πράγματι, η σχετικά μεγαλύτερη “ανθεκτικότητα” των τιμών των νεόδμητων διαμερισμάτων φαίνεται να περιορίζεται από το β΄ τρίμηνο του 2010. Από την ανάλυση των στοιχείων κατά γεωγραφική περιοχή εκτιμάται ότι οι τιμές των διαμερισμάτων το δ΄ τρίμηνο του 2010 ήταν μειωμένες σε σύγκριση με το δ΄ τρίμηνο του 2009 κατά 5,1% στην Αθήνα, 9,0% στη Θεσσαλονίκη, 6,1% στις άλλες μεγάλες πόλεις και 4,9% στις λοιπές περιοχές της χώρας. Για το α΄ τρίμηνο του 2010 οι αντίστοιχοι ετήσιοι ρυθμοί μείωσης των τιμών στις ίδιες περιοχές ήταν 1,0%, 3,5%, 2,3% και 2,2%, για το β΄ τρίμηνο του 2010 ήταν 2,0%, 5,9%, 4,6% και 9,5%, ενώ για το γ΄ τρίμηνο του 2010 ήταν 3,2%, 9,3%, 5,1% και 2,6%, αντίστοιχα. Αυτά τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η μείωση των τιμών των διαμερισμάτων για το σύνολο του 2010 ήταν μεγαλύτερη στη Θεσσαλονίκη (μέση ετήσια μεταβολή: -6,9%) και τις λοιπές περιοχές (-4,8%), οι οποίες περιλαμβάνουν δευτερεύουσες ή εξοχικές κατοικίες. Από την ανάλυση των στοιχείων για τα “νέα” διαμερίσματα κατά γεωγραφική περιοχή εκτιμάται ότι οι τιμές τους για το σύνολο του 2010 ήταν μειωμένες σε σύγκριση με το 2009 κατά 2,9% στην Αθήνα, 7,1% στη Θεσσαλονίκη, 4,4% στις άλλες μεγάλες πόλεις και 5,7% στις λοιπές περιοχές της χώρας, ενώ οι ρυθμοί μείωσης των τιμών των “παλαιών” διαμερισμάτων ήταν 2,8%, 6,8%, 4,6% και 4,0%, αντίστοιχα.

Μ.Βρετανία: Περιμένουν πτώση 12%

Τι και αν πέφτουν οι τιμές των ακινήτων. Οι Βρετανοί δεν βγαίνουν στη γύρα για να αγοράσουν σπίτι. Η ΒΟΕ για πρώτη φορά χρησιμοποίησε στοιχεία της Google προκειμένου να διαπιστώσει τι συμβαίνει στην οικονομία της Βρετανίας. Εκανε το εξής απλό: Εψαξε να βρει πόσες αναζητήσεις γίνονται για μεσιτικά γραφεία «estate agent». Διαπίστωσε ότι είναι πολύ λίγες την τελευταία τριετία, παρότι η κεντρική τράπεζα κατέβασε το βασικό της επιτόκιο έως 0,5%. Ετσι, οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι έρχεται νέα πτώση των τιμών κατά περίπου 10% έως τα τέλη του 2012. Η πτώση των τιμών στη Βρετανία έχει αρχίσει από τα τέλη του 2007. Μετά τη μεγάλη πτώση, που πρακτικά «έσπασε» τη φούσκα των τιμών που είχε δημιουργηθεί από τις αρχές του 2000, ακολούθησε ανάκαμψη της τάξης του 12% κατά το δεύτερο μισό του 2010. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι πολύ δύσκολο να ανακάμψει η αγορά και να αυξηθούν οι αγοραπωλησίες. Βασικές αιτίες που επικαλούνται είναι η έλλειψη πραγματικών αυξήσεων στους μισθούς και οι απώλειες σε θέσεις εργασίας. Αρνητικά επιδρούν επίσης οι φόβοι για επερχόμενες αυξήσεις επιτοκίων, αλλά και η πεποίθηση των Βρετανών ότι στη συγκεκριμένη συγκυρία η επένδυση σε ακίνητα δεν δείχνει να υπόσχεται σημαντικές αποδόσεις. Ενα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι και στο «νησί» οι τράπεζες είναι πλέον αρκετά σφιχτές στις χορηγήσεις νέων δανείων. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μείωση της ζήτησης, είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν τον Απρίλιο του 2011 μόλις 45.166 εγκρίσεις στεγαστικών. Δηλαδή 50% κάτω από τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.

Νέα σενάρια για τις αντικειμενικές

Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων να αλλάξουν μεν μέσα στον Ιούνιο -όπως δεσμεύτηκε άλλωστε προ ημερών η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη- αλλά να μη χρησιμοποιηθούν για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ ο οποίος σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα παραμείνει στη ζωή μας τουλάχιστον και φέτος. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το δημοσιονομικό κόστος. Οι αντικειμενικές αξίες στις περισσότερες περιοχές της χώρας θα πρέπει να μειωθούν κατά τουλάχιστον 20% προκειμένου να συγκλίνουν με τις πραγματικές. Αυτή η μείωση μπορεί να επιφέρει συρρίκνωση των βεβαιωμένων εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ κατά τουλάχιστον 500-600 εκατ. ευρώ και ο φετινός προϋπολογισμός δεν φαίνεται να αντέχει τέτοια επιβάρυνση πόσο μάλλον όταν συζητείται το μέγεθος του «πακέτου» μέτρων που θα συνοδεύουν την επικείμενη συμφωνία. Για να υπολογιστεί ο ΕΝΦΙΑ με βάση τις σημερινές αντικειμενικές αξίες και όχι τις καινούργιες, το υπουργείο Οικονομικών δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα. Ο νόμος του ΕΝΦΙΑ ορίζει ότι ο φόρος υπολογίζεται με βάση τις αξίες ακινήτων κατά την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς καταλογισμού του φόρου δηλαδή κατά την 1/1/2015 στην προκειμένη περίπτωση. Ποιες αξίες ίσχυαν την 1η Ιανουαρίου 2015; Αυτές που ισχύουν και σήμερα. Για να χρησιμοποιηθούν οι νέες τιμές θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος και για να αλλάξει ο νόμος θα πρέπει να προσδιοριστεί και να καλυφθεί το δημοσιονομικό κόστος.

Το παράλογο του υπουργείου Οικονομικών

Σε μείζον κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα εξελίσσεται το θέμα του πετρελαίου θέρμανσης. Αντί για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, προτιμήθηκε η εξομοίωση του φόρου πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης, σε συνδυασμό με διαδικασία δήθεν επιστροφής συμβολικών, κυριολεκτικά, ποσών φόρου, η οποία όμως συνοδεύτηκε από προϋποθέσεις απαγορευτικές για το μεγαλύτερο μέρος των φορολογούμενων. Ιδιαίτερα η θέσπιση και «περιουσιακού» κριτηρίου βάσει της αντικειμενικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων του φορολογούμενου, ασχέτως αν αυτά είναι πλέον κατά κανόνα απρόσοδα ή χρεωμένα στην Τράπεζα, απέκλεισε όχι μόνον μεμονωμένες οικογένειες, αλλά ολόκληρες πολυκατοικίες, και ολόκληρες οικιστικές περιοχές, περίπου το 82% των χρηστών πετρελαίου θέρμανσης, από κάθε δυνατότητα επιστροφής φόρου. Έτσι όσοι έχουν σήμερα τα κριτήρια, δεν έχουν τα χρήματα για να αγοράσουν πετρέλαιο για θέρμανση!, γι΄αυτό και κατέρρευσαν τα δημόσια έσοδα, για τα οποία υποτίθεται ότι έγιναν όλα αυτά! Η εξαγγελία του μέτρου αυτού τρομοκράτησε κυριολεκτικά μεγάλες μάζες πολιτών σε όλη τη χώρα και δημιούργησε ομηρικές μάχες στις γενικές συνελεύσεις των πολυκατοικιών.

Σε αρκετές από αυτές, ιδιαίτερα στις εγκαταστάσεις με αυτονομία, υιοθετήθηκε η σύσταση της ΠΟΜΙΔΑ να μειωθεί το ωράριο λειτουργίας τους. Όμως σε πολλές άλλες διακόπηκε η λειτουργία τους και οι κάτοικοί τους στράφηκαν αλόγιστα σε άλλες μεθόδους θέρμανσης. Και ναι μεν οι συνέπειες της χρήσης του ρεύματος για θέρμανση με σόμπες θα φανούν μόλις καταφθάσουν οι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί – «ηλεκτροσόκ» της ΔΕΗ, όμως τα δραματικά αποτελέσματα της χρήσης καυσόξυλων στην ατμόσφαιρα της Αθήνας είναι ήδη ορατά και πολύ πιο επικίνδυνα ακόμη και από εκείνα της θέρμανσης των πολυκατοικιών με μαζούτ, κατά τη δεκαετία του ’60, ενώ η αυθαίρετη και παράνομη υλοτόμηση έχει επεκταθεί ακόμα και στα άλση της Αττικής! Τέλος από κοινωνική άποψη ο όλος λανθασμένος χειρισμός πυροδότησε τη μαζική εμφάνιση στη χώρα μας, ακόμη και σε εκτεταμένο τμήμα της πάλαι ποτέ «μεσαίας τάξης», του επικίνδυνου φαινομένου της «ενεργειακής φτώχειας» (“fuel poverty”), γνωστού προθαλάμου της γενικευμένης φτώχειας …

Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά να επιστρέφεται πλήρως ο πρόσθετος φόρος που προκύπτει από την εξίσωση πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, σε όλους τους καταναλωτές, χωρίς τους απαγορευτικούς όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν σήμερα. Σε διαφορετική περίπτωση, ζητά:

* Να καταργηθεί εντελώς το περιουσιακό κριτήριο, το οποίο σήμερα δεν σημαίνει τίποτε πλέον, και συνεπώς δεν μπορεί να αποτελεί λόγο αποκλεισμού της επιστροφής φόρου και να αυξηθεί το εισοδηματικό, ως προϋποθέσεις για την επιστροφή του φόρου.

*Να πενταπλασιαστούν τα ανώτατα όρια επιστροφής φόρου.

*Να επεκταθεί άμεσα το δίκτυο φυσικού αερίου.

*Να θεσπιστούν προδιαγραφές ποιότητας στο πωλούμενο pellet για θέρμανση και στους αντίστοιχους καυστήρες, πολλοί από τους οποίους δεν πληρούν ούτε τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφαλείας και πραγματικής εξοικονόμησης ενέργειας.

*Να θεσπισθούν πραγματικά κίνητρα προς τους πολίτες για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων τους, και όχι πιστοποιητικά και σφραγίδες χωρίς το παραμικρό αντίκρισμα.

Κατοικία: Εκτός αγοράς το 20%

Τουλάχιστον το 20% των ελληνικών οικογενειών βρίσκεται εκτός αγοράς κατοικίας λόγω φτώχειας . Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα η φτώχεια φαίνεται να μετατοπίζεται από την ομάδα των ηλικιωμένων προς την ομάδα των νεότερων ζευγαριών με παιδιά αλλά και προς τους νέους εργαζομένους. Ειδικότερα, το ποσο- στό των παιδιών μέχρι 15 ετών που ζουν κάτω από το όριο της σχετικής φτώχειας αυξήθηκε σε 23,4% το 2009 (ΕΕ-27: 19,6%), από 19,3% το 2005. Αντίθετα, εντυπωσιακή ήταν η μεί- ωση του ποσοστού φτώχειας στους ηλικιωμέ- νους (65 ετών και άνω) στο 21,4% το 2009 (ΕΕ-27: 17,8%) από 27,9% το 2005)1 Ως προς τις διαστάσεις της φτώχειας στις επιμέρους πληθυσμιακές ομάδες στην Ελλάδα, επισημαίνεται ότι κάτω από το όριο της σχε- τικής φτώχειας βρίσκονται: το 30,6% των ηλι- κιωμένων (65 ετών και άνω) που ζουν μόνοι, το 32,1% των οικογενειών που αποτελούνται από ένα γονέα και τουλάχιστον ένα εξαρτώ- μενο παιδί, το 37,9% των ανέργων (40,1% των άνεργων γυναικών), το 26,9% των μερικώς απασχολουμένων, το 28,6% των νοικοκυριών με δύο ενήλικες και τρία ή περισσότερα εξαρ- τώμενα παιδιά, το 43,3% των νοικοκυριών με εξαρτώμενα παιδιά και χωρίς εργαζόμενα μέλη, το 25,1% των νοικοκυριών με ενοικιαζόμενη κατοικία και το 23,0% των νέων ηλικίας 16 έως 24 ετών. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι σε όρους ανισότητας η Ελλάδα κατέχει πλέον την τρίτη θέση) στις χώρες της ΕΕ μετά την Πορτογαλία  και τη Λεττονία , έναντι 30,4% για το μέσο όρο της ΕΕ-27. Επιπλέον, το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών στη χώρα μας κατέχει 5,8 φορές μεγαλύτερο μερίδιο εισοδήματος από ό,τι το φτωχότερο 20% , ενώ ο αντίστοιχος λόγος λαμβάνει τιμή 4,9 για το σύνολο των χωρών της ΕΕ-27. Σημειώνεται επίσης ότι οι αμοιβές των αρρένων μισθωτών υπερτερούν σε σύγκριση με τις αντίστοιχες των γυναικών στην Ελλάδα κατά 12,7% (7% στο δημόσιο τομέα και 19,6% στον ιδιωτικό)

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki