Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Μέτρα για αυθαίρετα σε δάση με μπόλικο χρήμα

Μέτρα να αντιμετωπιστούν εκκρεμότητες , όπως είναι η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, η επιτάχυνση της διαδικασίας ανάρτησης και κύρωσης των δασικών χαρτών, η οριοθέτηση της γραμμής αιγιαλού και τον νέο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας.Επίσης, προωθούνται τρεις τροπολογίες  προς ψήφιση στη Βουλή, με σκοπό την πλήρη θωράκιση του συστήματος απέναντι σε οποιαδήποτε προσπάθεια αυθαίρετης δόμησης:

 

1. Άμεση κατεδάφιση μετά τη λήξη του ν. 4495/17

 

Με τη λήξη του νόμου 4495/2017 για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων σε λιγότερο από έναν χρόνο (9/11/2019), όποια αυθαίρετα κτίσματα ή κατασκευές εντοπίζονται από τους ελεγκτές, θα κατεδαφίζονται άμεσα (είτε την ώρα που κατασκευάζονται, είτε έχουν συντελεσθεί) εφόσον δεν υποβλήθηκε αίτηση υπαγωγής έως την 8/11/2019.

 

2. Πρωτόκολλο συμμόρφωσης

 

Στις περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες προβαίνουν σε κατεδάφιση των αυθαίρετων κτισμάτων τους, το αρμόδιο για τη διαπίστωση της κατεδάφισης όργανο συντάσσει και εκδίδει πρωτόκολλο συμμόρφωσης, με το οποίο βεβαιώνεται η εκτέλεση της κατεδάφισης από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου. Το πρωτόκολλο κατεδάφισης κοινοποιείται στις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης για να εφαρμοστεί η διαδικασία διαγραφής προστίμων.

 

3. Καμιά διαφοροποίηση στο πρωτόκολλο κατεδάφισης

 

Σε περίπτωση που έχει διαφοροποιηθεί η αυθαίρετη κατασκευή (ως προς τις διαστάσεις ή το υλικό, τη θέση ή υπάρχουν επεκτάσεις) σε σχέση με το αρχικό πρωτόκολλο κατεδάφισης, τότε η διαδικασία κατεδάφισης προχωρά χωρίς να είναι απαραίτητη η έκδοση νέου πρωτοκόλλου κατεδάφισης.

 

Επίσης προωθείται  πρόταση νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις ιώδους περιγράμματος. Η συγκεκριμένη πρόταση νόμου καλύπτει την ανάγκη διαχείρισης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης των οικιστικών πυκνώσεων αντιμετωπίζοντας και την πολύχρονη παραβίαση των περιβαλλοντικών και συνταγματικών κανόνων, αλλά και το μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.

 

Στις περιοχές αυτές, εδώ και δεκαετίες, οι πολιτικές ηγεσίες αλλά και οικονομικά συμφέροντα οδήγησαν σε παραβίαση της δασικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στην ύπαρξη πληθώρας πρωτοκόλλων κατεδάφισης και στην επιβολή υψηλών προστίμων για πρωτόκολλα ειδικής αποζημίωσης τα οποία δεν έχουν εκτελεστεί.

 

Οι βασικοί πυλώνες που προβλέπονται για τις οικιστικές πυκνώσεις είναι:

 

Η άμεση προστασία και αποκατάσταση των περιοχών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και κρίσιμο φυσικό κεφάλαιο, δηλαδή Εθνικοί Δρυμοί, υγρότοποι Ramsar, περιοχές Natura 2000, προστατευτικά και παραγωγικά δάση, ρέματα, αιγιαλός και περιοχές αναδασωτέες από πυρκαγιά, περιοχές που συνολικά εξαιρούνται από τη δυνατότητα υπαγωγής στο νόμο και επιταχύνεται η αποκατάσταση του περιβάλλοντος.

 

Η εισαγωγή του Δασικού Ισοζυγίου και των δράσεων αποκατάστασής του από τη βλάβη που προξένησαν οι οικιστικές πυκνώσεις, όπως δασώσεις, αναδασώσεις και άλλα δασοτεχνικά έργα, αλλά και των δράσεων της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δάση, η οποία θεσμοθετήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα για πρώτη φορά από την ίδρυση του ελληνικού κράτους.

 

Ο αυστηρός έλεγχος των πυκνώσεων για να μην αποτελέσουν παράθυρο ικανοποίησης συμφερόντων και παραβατικότητας.

 

Η ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών στο 100% της χώρας, περιλαμβάνοντας και τις προσωρινά εξαιρεθείσες οικιστικές πυκνώσεις, όπως έχει δεσμευτεί το ΥΠΕΝ.

 

Στους πολίτες θα δίνεται τριπλή δυνατότητα:

 

Η υποβολή αντίρρησης

 

Η υποβολή πρόδηλου σφάλματος

 

Η χρήση των διατάξεων του παρόντος σχεδίου νόμου, δηλαδή η πληρωμή ενιαίου δασικού προστίμου και η υπό προϋποθέσεις εξαίρεση από την κατεδάφιση των κτιρίων.

 

Πέρα από την πρόβλεψη για αποκατάσταση του δασικού ισοζυγίου, επιτυγχάνεται η εποπτεία και ο έλεγχος των εκτάσεων που υπάγονται στη δασική νομοθεσία, ώστε να αποτραπεί η συνέχιση του φαινομένου της αυθαίρετης δόμησης εντός αυτών των εκτάσεων. Σε αυτή την κατεύθυνση εφαρμόζονται και σύγχρονα δορυφορικά εργαλεία.

 

Συνεπώς, οι διατάξεις της παρούσας πρότασης νόμου, σε συνδυασμό με την κύρωση των δασικών χαρτών στο σύνολο της επικράτειας, και η ταυτόχρονη λειτουργία του Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος αποτελούν ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα για τη δόμηση εντός δασών, δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων.

Νέο πακέτο δασικών χαρτών

Νέο πακέτο αναρτήσεων δασικών χαρτών αναμένεται να παρουσιάσει την ερχόμενη εβδομάδα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 

Οπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή 19 Οκτωβρίου από τη Διεύθυνση Δασών θα αναρτηθούν δασικοί χάρτες στις εξής περιοχές:

 

Ανατολικής Αττικής

 

Προκαποδιστριακοί ΟΤΑ: Ραφήνας, Νέας Μάκρης, Πικερμίου, Ζωγράφου, Βύρωνος, Καισαριανής, Ν. Ιωνίας, Αμαρουσίου, Μελισσίων, Φιλοθέης

 

Δυτικής Αττικής

 

Προκαποδιστριακός ΟΤΑ Μεγαρέων

 

Δράμας

Σύνολο περιοχής αρμοδιότητας Δ/νσης Δασών, εκτός των προκαποδιστριακών ΟΤΑ Δράμας, Καλαμπακίου, Κεφαλαρίου, Αγίου Αθανασίου, Καλαμώνος και Μεγάλου Αλεξάνδρου οι οποίοι έχουν ήδη αναρτηθεί.

 

Κυκλάδων

 

Προκαποδιστριακοί ΟΤΑ: Αδάμαντος (Νήσος Μήλος), Ανάφης (Νήσος Ανάφη), Άνω Μεράς (Νήσος Μύκονος), Βόθωνος, Βουρβούλου, Έξω Γωνιάς, Ημεροβιγλίου, Θήρας, Θηρασίας, Καρτεράδου, Μεσαριάς, Οίας (Νήσου Θήρας), Σικίνου (Νήσος Σίκινος), Άνω Μεριάς, Φολέγανδρου (Νήσος Φολέγανδρος)

 

Κοζάνης

 

Χορτολιβαδικές εκτάσεις προκαποδιστριακού ΟΤΑ Κοζάνης

 

Οι δασικοί χάρτες σε Ανατολική και Δυτική Αττική θα περιλαμβάνουν και την πράξη αναδάσωσης μετά τις πυρκαγιές στις 23 και 24 Ιουλίου 2017, όπως είχε δεσμευτεί το ΥΠΕΝ. Η ενσωμάτωση στον δασικό χάρτη της περιοχής που κηρύχτηκε αναδασωτέα μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου, πέρα από συνταγματική υποχρέωση, συμβάλλει στη διάφανη ενημέρωση των πολιτών και των φορέων της οικονομίας, αλλά και στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό των χρήσεων γης και στην εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας στις περιοχές ενδιαφέροντος. Πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθήθηκε και πέρυσι στον Κάλαμο και στη Ζάκυνθο, όταν και το ΥΠΕΝ ενσωμάτωσε την κήρυξη των αναδασωτέων στην ανάρτηση των δασικών χαρτών.

 

Οι αποφάσεις κήρυξης ως αναδασωτέων των εκτάσεων των πυρκαγιών του Ιουλίου έχουν ολοκληρωθεί από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες, έγκαιρα, σε χρόνο πολύ μικρότερο των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία, σε εφαρμογή και της περσινής εγκυκλίου του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλου. Τις αμέσως επόμενες ημέρες, και πριν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών, οι περιοχές που κηρύσσονται αναδασωτέες θα δημοσιευτούν σε ΦΕΚ.

 

Παράλληλα, πρέπει να διευκρινιστεί ότι:

 

Με τον δασικό χάρτη Μεγαρέων κλείνει η ανάρτηση για όλη τη Δυτική Αττική, όπως και με τον δασικό χάρτη της Δράμας.

Οι δασικοί χάρτες της Δράμας και των Κυκλάδων είναι χάρτες που υλοποιήθηκαν άμεσα από τις ίδιες δασικές υπηρεσίες με δικά τους μέσα και προσωπικό και περιλαμβάνονται στο τελευταίο κύμα καταρτίσεων χαρτών που λαμβάνει χώρα αυτή την περίοδο από μελετητές ή συγκεκριμένες δασικές υπηρεσίες (Δράμας, Κυκλάδων, Καβάλας).

Στην Κοζάνη γίνεται χρήση πρόβλεψης του νόμου 4389/2016 των δασικών χαρτών περί συμπληρωματικής ανάρτησης σε μετέπειτα χρόνο των χορτολιβαδικών εκτάσεων.

Σε επόμενη ανακοίνωση του ΥΠΕΝ θα υπάρξει ενημέρωση για τις υπόλοιπες αναρτήσεις στην Ανατολική Αττική και λοιπές περιοχές που εκκρεμούν (π.χ. Καρδίτσα, Μαγνησία κ.α.)

Δασικοί χάρτες και ...λοιπά

Παράταση έως και τις 10 Σεπτεμβρίου 2018 στην ανάρτηση των δασικών χαρτών και την υποβολή αντιρρήσεων από τους πολίτες. Με την τροπολογία θα παρασχεθεί στους δήμους επιπλέον χρόνος για να θέσουν τα όρια οικισμών και οικιστικών πυκνώσεων στα χαρτογραφικά υπόβαθρα που χρησιμοποιούνται για την κατάρτισή τους. Ειδικότερα, η παράταση ζητείται για την ανάρτηση δασικών χαρτών στις εξής περιοχές: Πέλλας, Καβάλας Θεσπρωτίας, Ξάνθης, Αρκαδίας, Κυκλάδων, Φλώρινας, Λέσβου Κιλκίς, Καβάλας (Θάσος), Χανίων, Σερρών, Ζακύνθου, Ημαθίας, Χίου, Ανατολικής Αττικής (Προκαποδιστριακοί ΟΤΑ Συκάμινου, Νέων Παλατιών, Καλάμου, Ωρωπού, Σκάλας Ωρωπού, Μαρκόπουλο Ωρωπού) Επισημαίνεται ότι η παραπάνω παράταση δεν αφορά τους δασικούς χάρτες των Διευθύνσεων Δασών Καβάλας (Δήμος Νέστου), Δυτικής Αττικής (Νέα Πέραμος, Οινόη, Βίλια, Ερυθρές, Κορυδαλλός, Ελευσίνα, Μαγούλα) και Τρικάλων, που αναρτήθηκαν στις 22 Ιουνίου 2018 και η υποβολή αντιρρήσεων λήγει στις 18 Οκτωβρίου 2018 (7 Νοεμβρίου για κατοίκους εξωτερικού), καθώς επίσης Ανατολικής Αττικής (Αγίας Παρασκευής, Βριλησσίων, Ανθούσας, Ν. Ηρακλείου, Γέρακα, Παλλήνης), που αναρτήθηκαν στις 27 Ιουλίου 2018 και η υποβολή αντιρρήσεων λήγει στις 22 Νοεμβρίου 2018 (12 Δεκεμβρίου 2018 για κατοίκους εξωτερικού). Η παράταση δίνεται έπειτα από πολλά αιτήματα φορέων και πολιτών, κατά την τελευταία εβδομάδα, για την ελάφρυνση των υπηρεσιών, οι οποίες δέχτηκαν μεγάλη προσέλευση κόσμου σήμερα, τελευταία ημέρα, καθώς και για την εξυπηρέτηση κατοίκων εσωτερικού και εξωτερικού που θα επισκεφθούν για τις καλοκαιρινές διακοπές τις περιοχές όπου υπάρχουν τα ακίνητα ενδιαφέροντός τους. Επίσης, δίνεται παράταση έως τις 27 Αυγούστου 2018 στους δήμους που υποχρεούνται να οριοθετήσουν οικισμούς και οικιστικές πυκνώσεις στα υπόβαθρα που χρησιμοποιούνται για τους δασικούς χάρτες. Πρόκειται για ακόμα μία παράταση, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι δήμοι που έχουν καθυστερήσει ιδιαίτερα. Οι έως σήμερα παρατάσεις είχαν ως αποτέλεσμα τη συμμόρφωση σχεδόν 300 δήμων, ενώ έως πριν 1,5 χρόνο το είχαν κάνει μόνο 36 δήμοι. Στην περίοδο έως 27 Αυγούστου 2018 θα ολοκληρώσουν την οριοθέτηση 15 δήμοι, οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν για την πραγματοποίηση αυτής της υποχρέωσης, αλλά είχαν εκκρεμότητες. Αυτοί οι δήμοι είναι οι εξής: Αμφιλοχίας, Αργιθέας, Άργους-Μυκηνών, Δεσκάτης, Ζακύνθου, Κάτω Νευροκοπίου, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Λήμνου, Μυκόνου, Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Ναυπλιέων, Ξάνθης, Περιστερίου, Σαρωνικού, Φαιστού. Οι 29 δήμοι που δεν έχουν κάνει καμία κίνηση προς αυτήν την κατεύθυνση είναι οι: Αγίου Βασιλείου, Αγίου Ευστρατίου, Αγίου Νικολάου, Ανάφης, Άνδρου, Αντιπάρου, Ανωγείων, Βιάννου, Γόρτυνας, Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας, Επιδαύρου, Ιεράπετρας, Ιητών, Κάσου, Μεγίστης, Μινώα Πεδιάδας, Μυλοποτάμου, Νέας Ιωνίας, Νεστορίου, Οροπεδίου Λασιθίου, Παξών, Πάργας, Σερίφου, Σητείας, Σικίνου, Σκιάθου, Τήνου, Τοπείρου, Φολεγάνδρου.

Αλαλούμ με τις χρήσεις γης

Με το νέο Π.Δ. 59/29.6.2018 για τις χρήσεις γής, χωρίς κανένα σοβαρό λόγο, εισάγεται ένας ακόμη αχρείαστος περιορισμός στη χρήση και διάθεση των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών, που θίγει τεράστιο αριθμό ιδιοκτητών και, κυρίως, ελευθέρων επαγγελματιών : Σε περιοχές με χρήσεις γης όπου δεν επιτρέπονται τα γραφεία, εκτός από εκείνες που ίσχυαν στο παρελθόν (η άσκηση επαγγέλματος να είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του κτιρίου και να μην απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας), ισχύει και μια επιπλέον προϋπόθεση: το γραφείο να βρίσκεται εντός της μόνιμης κατοικίας αυτού που ασκεί το ελεύθερο επάγγελμα. Μόνο τότε η κατοικία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως γραφείο! Συγκεκριμένα στα περί κατοικίας γενικά, το Π.Δ. αναφέρει ότι κατ΄ εξαίρεση, χώροι της κατοικίας επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για άσκηση επαγγέλματος συμβατού προς την κύρια χρήση του κτιρίου όπως, ιατρού (που δεν διαθέτει νοσηλευτική κλίνη ή μονάδα εφαρμογής ισοτόπων ή ακτινολογικό εργαστήριο ή εγκαταστάσεις φυσικοθεραπείας), δικηγόρου, μηχανικού, λογιστή, οικονομολόγου, συγγραφέα, αναλυτή - προγραμματιστή Η/Υ, κοινωνιολόγου, κοινωνικού λειτουργού και δημοσιογράφου. Η εξαίρεση αυτή ισχύει εφόσον η άσκηση επαγγέλματος είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του κτιρίου, δεν απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας και βρίσκεται εντός της μόνιμης κατοικίας αυτού που ασκεί το ελεύθερο επάγγελμα. Σε ότι αφορά την Κατοικία, το Π.Δ. διακρίνει σε περιοχές «Γενικής Κατοικίας» και «Αμιγούς Κατοικίας». Και στις δύο περιπτώσεις, για να μπορέσει μια κατοικία να χρησιμοποιηθεί σαν γραφείο θα πρέπει η άσκηση επαγγέλματος να είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του συγκεκριμένου κτιρίου και να μην απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας. Αυτό άλλωστε ίσχυε πάντοτε. Στο άρθρο 2 (σελίδα 8759) του ΦΕΚ του νέου Π.Δ., όπου αναλύεται τι επιτρέπεται σε περιοχές όπου η χρήση γης είναι η «Αμιγής Κατοικία», δεν προβλέπεται η χρήση γραφείων. Αντίθετα, στο άρθρο 3 (σελίδα 8759) του ΦΕΚ, όπου αναλύεται τι επιτρέπεται σε περιοχές όπου η χρήση γης είναι η «Γενική κατοικία», στον αριθμό 11 προβλέπεται η χρήση γραφείων. Συνεπώς στις περιοχές «Γενικής κατοικίας», (εκεί δηλαδή που επιτρέπονται τα γραφεία), αν η άσκηση επαγγέλματος είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του κτιρίου και δεν απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας, τότε μπορεί μια κατοικία να μισθωθεί και να χρησιμοποιηθεί ως γραφείο. Όμως στις περιοχές «Αμιγούς κατοικίας» (εκεί δηλαδή που δεν επιτρέπονται τα γραφεία), αν η άσκηση επαγγέλματος είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του κτιρίου, δεν απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας και βρίσκεται εντός της μόνιμης κατοικίας αυτού που ασκεί το ελεύθερο επάγγελμα τότε μπορεί ο χώρος να λειτουργήσει ως γραφείο. Αυτό μπορεί να ισχύσει και σε περιοχές με άλλες χρήσεις γης (όπως πχ άρθρο 4-Πολεοδομικό Κέντρο) που επιτρέπονται οι κατοικίες και όχι τα γραφεία. Και σε αυτήν την περίπτωση αν η άσκηση επαγγέλματος είναι επιτρεπτή από τον κανονισμό του κτιρίου, δεν απαγορεύεται από ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής και ασφάλειας και βρίσκεται εντός της μόνιμης κατοικίας αυτού που ασκεί το ελεύθερο επάγγελμα, τότε και μόνον μπορεί ο χώρος να λειτουργήσει ως γραφείο…

Τι αλλάζει στις χρήσεις γης

Με το νέο Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) των χρήσεων γης προσαρμόζονται στη σύγχρονη πραγματικότητα οι προβλέψεις του προηγούμενου ΠΔ (166/Δ’) και αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που δημιούργησε ο παλιός νόμος 4269/2014.

Με την κατάργηση του νόμου και την αντικατάσταση του από το παρόν σε ό,τι αφορά στις χρήσεις γης (και από το ν. 4447/2016 σε ό,τι αφορά στο σύστημα χωρικού σχεδιασμού) επαναφέρουμε την κανονικότητα:

τόσο ως προς τον ρόλο που διαδραματίζει ο πολεοδομικός σχεδιασμός στην υλοποίηση της πολιτικής χρήσεων γης

όσο και ως προς τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το ΣτΕ των κατηγοριών χρήσεων γης, στη βάση προσαρμογής και εξειδίκευσης στις ιδιαιτερότητες, ανάγκες και επιλογές των τοπικών κοινωνιών.

Το νέο σύστημα κατηγοριοποίησης των χρήσεων γης ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις και νέες ανάγκες έχοντας ως βασικούς άξονες:

τη διατήρηση της ζωντάνιας και συνοχής των ελληνικών πόλεων

τη στήριξη της επιχειρηματικότητας

την ανάδειξη της σημασίας του εξωαστικού χώρου

 

Επίσης, στοχεύει:

o στη βελτίωση της λειτουργίας των ελληνικών πόλεων και της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους

o στην οργάνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων με τρόπο ώστε να μειώνονται οι δυσλειτουργίες και οι συγκρούσεις που απορρέουν από την ανάμιξη ασύμβατων μεταξύ τους χρήσεων

Περιεχόμενο

Τα βασικότερα στοιχεία του νέου ΠΔ έχουν ως εξής:

1. Καθορίζονται 13 γενικές κατηγορίες χρήσεων (άρθρο 1, παρ. Ι) οι οποίες καλύπτουν τον αστικό και εξωαστικό χώρο, σε αντιστοιχία με το πεδίο εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων. Εκτός από τις περιοχές κατοικίας (αμιγούς και γενικής) οι νέες γενικές κατηγορίες χρήσεων γης περιλαμβάνουν υποδοχείς για την εγκατάσταση παραγωγικών δραστηριοτήτων, περιοχές συγκέντρωσης αστικών υποδομών και άλλων ιδιαίτερων χρήσεων, καθώς και  περιοχές άσκησης αγροτικών δραστηριοτήτων.

Κάθε μία από τις γενικές κατηγορίες περιλαμβάνει συγκεκριμένες ειδικές χρήσεις (άρθρο 1, παρ. ΙΙ), οι οποίες έχουν εμπλουτιστεί, σε σχέση με το προηγούμενο  ΠΔ και νόμο, ώστε να αποτυπωθεί το εύρος τόσο των αλλαγών στο σύγχρονο τρόπο ζωής, όσο και των κοινωνικο-οικονομικών δραστηριοτήτων, που ο αστικός και εξωαστικός χώρος καλούνται να ικανοποιήσουν.

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπονται 47 ειδικές χρήσεις που εκτός από τις παραδοσιακές δραστηριότητες, λειτουργίες και υποδομές (όπως κατοικία, εκπαίδευση, πράσινο, βιομηχανία, μέσα μαζικής μεταφοράς κλπ), περιλαμβάνουν και νέες όπως:

τα πράσινα σημεία και οι γωνιές ανακύκλωσης που αποτελούν βασικά εργαλεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων

η αστική γεωργία – λαχανόκηποι που επιτρέπουν την καλλιέργεια στις πόλεις γεωργικών προϊόντων για ατομική κατανάλωση

οι εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας μεταναστών/ προσφύγων ως αναγκαίες δομές για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης

οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις ως βασική παραγωγική δραστηριότητα στην ύπαιθρο

τα κέντρα αποτέφρωσης νεκρών κλπ.

Τέλος, βασική αρχή για τον καθορισμό του περιεχομένου των γενικών κατηγοριών χρήσεων γης (δηλ. του εύρους των ειδικών χρήσεων που επιτρέπονται στις επιμέρους γενικές κατηγορίες), αποτελεί τόσο η προστασία του αμιγούς πολεοδομικού χαρακτήρα κάθε γενικής χρήσης, που συνεπάγεται τον εμπλουτισμό της κύριας λειτουργίας (βλ. κατοικία, βιομηχανία, τουρισμός κλπ) με συμπληρωματικές και συμβατές  μεταξύ τους δραστηριότητες, όσο και η άρση μονοπωλιακών καταστάσεων (όπως ισχύει για την πρόβλεψη εγκατάστασης ΙΚΤΕΟ στις περιοχές γενικής κατοικίας και πολεοδομικού κέντρου).

2. Για την περαιτέρω προστασία των περιοχών κατοικίας (άρθρα 2 & 3) καθορίζονται ανώτατα μεγέθη για επιμέρους ειδικές χρήσεις με στόχο τον περιορισμό της όχλησης που τυχόν προκαλούν, π.χ. πολυκαταστήματα, αποθήκες, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος κλπ. Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα στον πολεοδομικό σχεδιασμό να περιορίσει τα προβλεπόμενα αυτά μεγέθη, επιπλέον της δυνατότητας που του παρέχεται να εξαιρέσει επιμέρους ειδικές χρήσεις από όλες τις γενικές κατηγορίες χρήσεων γης.

3. Στις περιοχές, υποδοχείς παραγωγικών δραστηριοτήτων (άρθρα 8 -11) επιτρέπονται, με περιορισμούς, ειδικές δραστηριότητες του τριτογενή τομέα που κρίνεται ότι λειτουργούν συμπληρωματικά και σε συνέργεια με τον δευτερογενή, π.χ. χώροι  γραφείων, θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων, εκθεσιακά κέντρα κλπ. Επίσης, προβλέπεται η  γενική κατηγορία του Τεχνολογικού Πάρκου ως υποδοχέας εγκατάστασης παραγωγικών δραστηριοτήτων αιχμής, καθώς και η χωροθέτηση εγκαταστάσεων εφοδιαστικής (Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής). Να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με τη γενική πρόβλεψη ότι οι διατάξεις του ΠΔ τίθενται σε εφαρμογή μόνο με την εκπόνηση νέων ή την αναθεώρηση υφιστάμενων πολεοδομικών σχεδίων (Τοπικά Χωρικά Σχέδια, Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια), το ΠΔ έχει άμεση ισχύ σε όλες τις περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων καθώς και σε περιοχές με κοινωφελείς λειτουργίες (άρθρο 6).

4. Με στόχο την ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής και την προστασία της γεωργικής γης προβλέπεται η γενική κατηγορία της αγροτικής χρήσης (άρθρο 14) στην οποία επιτρέπονται συμπληρωματικές με την αγροτική εκμετάλλευση δραστηριότητες, όπως η μεταποίηση τοπικά παραγόμενων αγροτικών προϊόντων και η ανάπτυξη μικρής κλίμακας αγροτουριστικών καταλυμάτων. Για τη γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας γίνεται αναφορά στο ειδικό καθεστώς προστασίας που τη διέπει.

5. Για τη συνολική ρύθμιση των περιοχών του εξωαστικού χώρου που περιλαμβάνονται στην έκταση ενός δήμου (άρθρο 15), το ΠΔ παραπέμπει στις αντίστοιχες ζώνες που προβλέπει ο νέος νόμος 4447/2016 για το χωρικό σχεδιασμό, οι οποίες λειτουργούν συμπληρωματικά με τις περιοχές ειδικής προστασίας που προβλέπονται από τον ίδιο νόμο.

6. Τέλος, σε αντίθεση με τον ν. 4269/2014, οι οικισμοί καταργούνται ως γενική κατηγορία χρήσης. Ωστόσο, στο άρθρο 16 προβλέπεται ένα εύρος δραστηριοτήτων (ειδικών χρήσεων) που επιτρέπεται να εγκατασταθούν σε, νομίμως, οριοθετημένους οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο από 2.000 κατοίκους, μέχρι την ολοκλήρωση και θεσμοθέτηση του πολεοδομικού σχεδιασμού.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki