Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Γιατί είναι λάθος ο φόρος υπεραξίας

Την αντίθεση τους στην επιβολή φόρου υπεραξίας διατυπώνουν οι μεσίτες οι οποίοι επισημαίνουν ότι : "ούτε στην σκέψη του Υπουργείου Οικονομικών δε θα πρέπει να είναι ο Φόρος Υπεραξίας ο οποίος επί Πρωθυπουργίας κου Μητσοτάκη πάγωσε την αγορά και απεσύρθη 4 μήνες αργότερα. Ο συγκεκριμένος φόρος δε μπορεί να λειτουργήσει για πολλούς λόγους:

• Διαφορές αντικειμενικών – πραγματικών αξιών

•Περιοχές που δεν υπάρχουν αντικειμενικές αξίες και είναι με συγκριτικά στοιχεία

• Καθοδική πορεία τιμών με αποτέλεσμα οι πραγματικές τιμές να έχουν υποχωρήσει κάτω από τις αντικειμενικές και βέβαια, αυτός ο φόρος που θα λέγεται Φόρος του Πωλητού στην πραγματικότητα θα προστίθεται στην αξία του πωλούμενου ακινήτου, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η τιμή των ακινήτων και να μπαίνει ταφόπλακα στην ίδια παγωμένη κτηματαγορά."

Σε ανακοίνωση τους τονίζουν ότι:

"θα έπρεπε η Κυβέρνηση να φορολογεί τα ακίνητα βάσει των εσόδων που αποφέρουν, και όχι απλά επειδή κάποιος τα κατέχει και τα ιδιοχρησιμοποιεί ως κατοικία του ή την επαγγελματική του στέγη. Απ’ ότι γνωρίζουμε όλα τα πράγματα στην Ελλάδα, φορολογούνται στα κέρδη και όχι στην κατοχή, με αυτή τη σκέψη θα είχε λογική να φορολογούν και να είναι τεκμήριο και τα έργα τέχνης οποιασδήποτε αξίας έχουν οι Έλληνες στα σπίτια τους , ή συλλογές ιδιαίτερης αξίας. Οι φόροι που πληρώνει κάποιος για την ακίνητη περιουσία πρέπει να διαμορφώνονται βάση των εξής παραμέτρων :

• Εισόδημα ( συνταξιούχοι , μισθωτοί, υπάλληλοι κα)

• Δάνεια (πόσο πληρώνει για το δάνειο και τι ποσό δανείου είναι)

• Τι είδος ακινήτου είναι (διατηρητέο , προς απαλλοτρίωση, δεσμευμένο από το Δήμο κα) σε ποια περιοχή και ποια η χρήση του

Όσο υπερφορολογείται η ακίνητη περιουσία, τόσο αυξάνονται οι τιμές των ακινήτων, μειώνονται τα έσοδα του κράτους, αυξάνεται η ανεργία και κλείνουν με γεωμετρική πρόοδο επιχειρήσεις που ασχολούνται με αυτή. Ιδιαίτερα πλήττεται η μεσαία και η εργατική λαϊκή τάξη , με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συντηρήσουν τις οικογένειες τους, να μειώνεται η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων και όλος αυτός ο κύκλος να παρασύρει τη χώρα σε μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση."

Χαράτσι : Σηκώνουν τα χέρια

Επιστολή με την οποία θα καλείται να μην εφαρμόσει την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών για το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ), δηλαδή το χαράτσι, αναμένει από το υπουργείο Οικονομικών η ΔΕΗ. Σημειώνεται πως προ τετραημέρου η ίδια η Διοίκηση της ΔΕΗ είχε ενημερώσει τα κατά τόπους υποκαταστήματα της ότι με βάση την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών μπορούν να δέχονται την πληρωμή λογαριασμών χωρίς την επιβάρυνση από το τέλος ακινήτων, για όσους καταναλωτές το επιθυμούν. Ωστόσο, η κυβερνητική εντολή για τη μη υιοθέτηση της δικαστικής απόφασης αφήνει εκτεθειμένη τη Διοίκηση της επιχείρησης η οποία έχει ζητήσει να υπάρξει νομική κατοχύρωση μέσω επίσημου αιτήματος από το Δημόσιο. Από τη στιγμή που λάβει το αίτημα - επιστολή από το Δημόσιο, η Διοίκηση της ΔΕΗ θα δώσει εντολή στην αρμόδια υπηρεσία για συνέχιση της έκδοσης των λογαριασμών στους οποίους συμπεριλαμβάνεται το ειδικό τέλος ακινήτων. Πάντως, στελέχη της Διοίκησης της ΔΕΗ εκτιμούν πως η συνέχιση της έκδοσης λογαριασμών με EETHΔE από τη στιγμή που η απόφαση του Πρωτοδικείου είναι άμεσα εκτελεστή μπορεί να εγείρει αγωγές από καταναλωτές. Σημειώνεται πως το υπουργείο Οικονομικών έχει αποφασίσει να καταθέσει αίτηση αναστολής εκτέλεσης της απόφασης και παράλληλα αίτημα αναίρεσής της στον Άρειο Πάγο.

Πληροφορίες που κυκλοφόρησαν πριν λίγο εμφανίζουν ότι "για λόγους δημοσίου συμφέροντος η ΔΕΗ προχωρά κανονικά στην είσπραξη του τέλους ακινήτων (ΕΕΤΗΔΕ), μετά την επιστολή που έστειλε ο υπουργός Οικονομικών προς την επιχείρηση, να εξακολουθήσει να συνεισπράττει κανονικά το τέλος ακινήτων", ανέφεραν συγκεκριμένα.


"Δώρο" στην εφορία το ενοίκιο

«Δώρο» στο κράτος εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, κάνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων που τα ενοκιάζουν αλλά δεν εισπράττουν ούτε περιμένουν να εισπράξουν ενοίκια. Υπολογίζεται ότι το 20% των ενοικίων έχει παραχωρηθεί στις εφορίες . Ουσιαστικά, όμως, δημιουργείται ένας «φορολογικός Τειρεσίας» καθώς οι εφοριακοί έχοντας τη λίστα με τα εκχωρημένα ενοίκια, διαθέτουν και τα ονόματα των κακοπληρωτών και σε μια οποιαδήποτε συναλλαγή μπορούν να ζητήσουν τα χρήματα αυτά ή να μη δίνουν φορολογική ενημερότητα. Επίσης, μπορούν να τα μεταφέρουν στην ετήσια φορολογική επιβάρυνση των κακοπληρωτών ή να τα εντάξουν στις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Από την άλλη, οι περίπου 150.000 ιδιοκτήτες καταστημάτων, γραφείων και κατοικιών δε μπορούν πλέον να περιμένουν ότι θα εισπράξουν αυτά τα ενοίκια γι' αυτό και συμπληρώνουν τα έντυπα εκχώρησης και γλιτώνουν έτσι τη φορολόγησή τους.

Σημειώνεται ότι από τους περίπου 1 εκατ. ιδιοκτήτες που δήλωναν εισοδήματα από ενοίκια, σήμερα σχεδόν 300.000 έχουν βγει εκτός αφού είναι ξενοίκιαστα τα ακίνητά τους. Από τους υπόλοιπους 700.000, ποσοστό 20%, δηλαδή 140-150 χιλιάδες αναγκάζονται να εκχωρούν τα ενοίκια αφού σε αντίθετη περίπτωση το «φέσι» θα είναι διπλό. Και δε θα εισπράξουν τα μισθώματα και θα αναγκαστούν να πληρώσουν φόρο για εισοδήματα που δεν έχουν. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι μισοί σχεδόν ιδιοκτήτες δηλώνουν αδυναμία να πληρώσουν γενικά τους πολλούς φόρους που βαρύνουν την ακίνητη περιουσία. Οι εκτιμήσεις για το φαινόμενο αυτό που έχει πολλαπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια είναι ακόμη πιο απαισιόδοξες. Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες, αν ισχύσει η αυτοτελής φορολόγηση θα πληγούν καίρια όσοι δεν εισπράττουν μισθώματα από τους ενοικιαστές αλλά κάνουν υπομονή ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα πληρωθούν.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, περίπου 200.000 ενοικιαστές καθυστερούν να πληρώσουν τα ενοίκια από ένα μήνα έως κι ένα χρόνο. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δεν καταφεύγουν άμεσα στα δικαστήρια για έξωση ούτε και εκχωρούν τα ανείσπρακτα ενοίκια από τους πρώτους μήνες καθυστέρησης. Αν, όμως, αυξηθεί δραματικά η φορολόγηση το 2013 τότε και οι ιδιοκτήτες δεν θα μπορούν να είναι ανεκτικοί με τους μισθωτές τους αλλά και δε θα αντέχουν να δηλώσουν στη φορολογική δήλωση έσοδα που ποτέ δεν έχουν. Επομένως θα αναγκάζονται να κάνουν εκχώρηση ενοικίων. Κανείς δε μπορεί να υπολογίσει το ποσό των ενοικίων που έχει «δωριστεί» στο κράτος αφού σε πολλές περιπτώσεις η καθυστέρηση της οφειλής μπορεί να ξεπερνά τον ένα χρόνο. Επίσης, είναι σημαντικά υψηλότερο το ποσό όταν το ακίνητο αφορά σε επαγγελματική μίσθωση σε σύγκριση με τις κατοικίες. Σε γενικές γραμμές η μεγάλη πλειοψηφία των ανείσπρακτων ενοικίων αφορά σε εμπορικές μισθώσεις, με αποτέλεσμα οι εκχωρήσεις ενοικίων να ανέρχονται σε χιλιάδες ευρώ.

Σε οικόπεδα και κτίσματα ο φόρος

Για πρώτη φορά το υπουργείο Οικονομικών προχωρεί στην αυτοτελή φορολογία εισοδήματος από εκμίσθωση γης και ακινήτων με συντελεστή 10% για εισοδήματα - ενοίκια ως 12.000 ευρώ και με 33% για το υπερβάλλον ποσό. Αυτό σημαίνει ότι, αν κάποιος έχει ως αποκλειστικό εισόδημα μόνο εισπράξεις από ενοίκια, θα κληθεί να πληρώσει πρόσθετους φόρους σε σχέση με τα ισχύοντα εφόσον τα ετήσια μισθώματα δεν ξεπερνούν ετησίως τις 65.000 ευρώ. Στην περίπτωση που κάποιος εισπράττει μέσα σε ένα έτος παραπάνω ενοίκια, τότε θα διαπιστώσει φορολογικές ελαφρύνσεις. Σημαντική μείωση του φόρου θα προκύψει για όσους έχουν εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ή συντάξεις και την ίδια στιγμή εισπράττουν ένα νοίκι. Με βάση τα ισχύοντα, αν κάποιος έχει εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και εισόδημα από ενοίκια, τότε θα φορολογηθεί με υψηλότερο συντελεστή από το 10% που προτείνεται με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα ενοίκια, όταν αθροίζονταν με τα υπόλοιπα εισοδήματα του φορολογουμένου, φορολογούνταν με συντελεστή ως και 45%. Για παράδειγμα, για έναν μέσο μισθωτό με ετήσιο εισόδημα 26.000 ευρώ και 9.000 ευρώ από ενοίκια το όφελος θα ανέλθει σε 2.250 ευρώ και αυτό γιατί πριν στο συνολικό εισόδημα των 35.000 ευρώ τα 9.000 ευρώ των ενοικίων είχαν φόρο 3.150 ευρώ, ενώ με το νέο σύστημα θα έχει φόρο 900 ευρώ. Σύμφωνα με το φορολογικό νομοσχέδιο, επιπλέον του φόρου που προκύπτει με τη φορολογική κλίμακα επιβάλλεται και συμπληρωματικός φόρος στο ακαθάριστο ποσό του εισοδήματος από ακίνητα, ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή 1,5% ή 3% εφόσον η επιφάνεια κατοικίας υπερβαίνει τα 300 τετραγωνικά μέτρα της κατοικίας ή πρόκειται για επαγγελματική ή εμπορική μίσθωση.

Ειδικά τα εισοδήματα από την εκμίσθωση γης και ακινήτων που θεωρείται ότι έχουν αποκτηθεί κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου και τα οποία αποδεδειγμένα δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο επιτρέπεται να μη φορολογηθούν εφόσον εκχωρηθούν στο Δημόσιο χωρίς αντάλλαγμα, με απλή έγγραφη δήλωση του υπόχρεου σε φόρο προς τον αρμόδιο προϊστάμενο της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας μέσα στο οικονομικό έτος στο οποίο τα εισοδήματα αυτά υπόκεινται σε φόρο. Με αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών καθορίζονται η διαδικασία, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης εκχώρησης στο Δημόσιο, τα δικαιολογητικά που συνυποβάλλονται με αυτήν, η διαδικασία βεβαίωσης των ποσών των εισοδημάτων που εκχωρούνται στο Δημόσιο, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την εφαρμογή των διατάξεων αυτής της παραγράφου.

Πως θα επιβληθεί ο φόρος υπεραξίας

Με φόρο 20% θα επιβαρύνονται όλοι όσοι πωλούν ακίνητα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των πέντε ετών από την ημερομηνία που αγόρασαν το ακίνητο. Οπως προβλέπει το φορολογικό νομοσχέδιο, «τα κέρδη υπεραξίας κεφαλαίου που προκύπτουν από τη μεταβίβαση ακινήτων, δηλαδή η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης, θα φορολογoύνται με συντελεστή 20%». Ο φόρος υπεραξίας θα επιβάλλεται επί ακινήτων ή μεριδίου αυτού ή εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου που αποκτάται με οποιαδήποτε αιτία (αγορά, γονική παροχή, δωρεά, κληρονομιά) και μετά την κτήση του μεταβιβάζεται.

Στην έννοια του όρου «μεταβίβαση» περιλαμβάνονται:

Η μεταβίβαση της πλήρους ή ψιλής κυριότητας. Η σύσταση επικαρπίας, οίκησης ή άλλης δουλείας επί του ακινήτου.

Η παραίτηση από την κυριότητα ακινήτου ή από εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου.

Η μεταβίβαση του τίτλου μεταφοράς συντελεστή δόμησης.

Η παραχώρηση του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης επί κοινόκτητων κτιρίων, βοηθητικών ή ειδικών χώρων κτισμάτων ή επί κοινόκτητου τμήματος οικοπέδου.

Η ανάκληση απαλλοτρίωσης η οποία έχει συντελεστεί υπέρ προσώπου υποκειμένου στον φόρο του παρόντος άρθρου.

Η εκποίηση ακινήτου συνεπεία εκούσιου ή δικαστικού πλειστηριασμού.

Ως τιμή κτήσης του ακινήτου ή του εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος λαμβάνεται η αξία αυτού κατά τον χρόνο απόκτησής του όπου εφαρμόζεται το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο. Ως τιμή πώλησης του ακινήτου ή του εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος λαμβάνεται η αξία αυτού κατά τον χρόνο μεταβίβασής του, ανεξάρτητα από τη μεταγραφή της πράξης μεταβίβασης, όπου εφαρμόζεται το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού, και το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο. Σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου ή εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος το οποίο μετά την κτήση του εντάχθηκε σε σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας του ως τιμή πώλησης λαμβάνεται η αξία που προσδιορίζεται με βάση το σύστημα αυτό ή το δηλούμενο τίμημα εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο. Η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου, η οποία υποβάλλεται σε φόρο, λαμβάνεται αποπληθωρισμένη με την εφαρμογή των ακόλουθων συντελεστών παλαιότητας Σε περιπτώσεις κτήσης του ακινήτου αιτία θανάτου, δωρεάς ή γονικής παροχής ως χρόνος απόκτησης για τον προσδιορισμό του φόρου θεωρείται ο χρόνος επαγωγής της κληρονομιάς ή ο χρόνος κατάρτισης του συμβολαίου δωρεάς ή γονικής παροχής.

Τα κέρδη υπεραξίας κεφαλαίου που προκύπτουν από τη μεταβίβαση ακινήτων φορολογούνται με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης. Στον φόρο  δεν υπόκεινται:

Το κέρδος που πραγματοποιείται από εμπορική δραστηριότητα αγοραπωλησίας ακινήτων.

Το κέρδος που πραγματοποιείται από την πώληση ακινήτου, παγίου περιουσιακού στοιχείου, νομικού προσώπου.

Το κέρδος ως 25.000 ευρώ που πραγματοποιείται από μεταβίβαση ακινήτου και εφόσον το ακίνητο αυτό έχει διακρατηθεί για διάστημα τουλάχιστον πέντε ετών.

Η εξαίρεση του προηγούμενου εδαφίου δεν ισχύει για φυσικά πρόσωπα τα οποία πραγματοποιούν πέραν της μιας μεταβιβάσεις εντός της ως άνω περιόδου διακράτησης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki