Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

247.000 χαράτσια

Τεράστιες δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας προκύπτουν από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τα συνολικά 274.000 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) που έχουν εκδοθεί και τα οποία ανακοίνωσε  ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, κ. Σταύρος Καλαφάτης, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο χρόνων από την έναρξη της εφαρμογής του θεσμού των ενεργειακών επιθεωρήσεων. «O αριθμός αποτελεί ένα πρώτο δείγμα για την ενεργειακή απόδοση του κτιριακού αποθέματος της χώρας», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιμματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ). Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία, ένα σημαντικό ποσοστό κτιρίων, της τάξης του 27,2%, βρίσκεται στη χαμηλότερη ενεργειακή κλάση (Η) και αφορά σε κτίρια χωρίς θερμομόνωση και με παλαιά και μη αποδοτικά συστήματα θέρμανσης και ψύξης. Η συντριπτική, μάλιστα, πλειοψηφία των κτιρίων, σε ποσοστό της τάξης του 96,3%, υπολείπεται του κτιρίου «αναφοράς», δηλαδή του κατασκευασμένου σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), γεγονός που υποδεικνύει το τεράστιο δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας. Ειδικότερα, σύμφωνα με το αποτυπωμένο κτιριακό απόθεμα, το οποίο αφορά σε 31.062.000 m2 για 274.000 κτίρια όλων των χρήσεων, η μέση υπολογιζόμενη κατανάλωση ενέργειας είναι 293 kWh/m2 ετησίως, ενώ αν αυτά τα κτίρια ήταν κατασκευασμένα με προδιαγραφές του ΚΕΝΑΚ θα κατανάλωναν κατά μέσο όρο 141 kWh/m2 ετησίως, με ποσοστό εξοικονόμησης 48%. Η συνολική υπολογιζόμενη καταναλισκόμενη ενέργεια είναι 9,11 GWh ετησίως, ενώ αν τα ίδια κτίρια ήταν κατασκευασμένα με προδιαγραφές ΚΕΝΑΚ η κατανάλωση θα ήταν αντίστοιχα 4,39 GWh ετησίως, ποσοστό εξοικονόμησης 48%. Όπως προκύπτει από τη μέση κατανάλωση των κτιρίων όλων των χρήσεων και η οποία συγκρίνεται με την αντίστοιχη μέση κατανάλωση του κτιρίου «αναφοράς», υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στη δυνατότητα που έχουν τα κτίρια να εξοικονομήσουν ενέργεια σε ποσοστό από 6,8% έως 68,9%.

Επιπλέον, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι μονοκατοικίες είναι οι περισσότερο ενεργοβόρες κατασκευές σε σχέση με τις πολυκατοικίες ή τα διαμερίσματα, ενώ τα καταστήματα περισσότερο ενεργοβόρα από τα γραφεία. Κατά την περίοδο εφαρμογής του ΚΕΝΑΚ (2011-2013), τα κτίρια κατατάσσονται κυρίως στις ενεργειακές κατηγορίες Β κα Γ (ποσοστό 73,06%), ενώ τις περιόδους πριν από την εφαρμογή του Κανονισμού Θερμομόνωσης των Κτιρίων (έως το 1980) το μεγαλύτερο μέρος των κτιρίων (45,1%) είναι ενεργειακής κλάσης Η. Την περίοδο ισχύος του Κανονισμού Θερμομόνωσης (1981-2010), τα κτίρια βελτιώνονται και κατατάσσονται κυρίως στις ενεργειακές κλάσεις Γ και Δ σε ποσοστό 61,7%. Τα συνολικά στοιχεία των εκδοθέντων ΠΕΑ αφορούν κυρίως -σε ποσοστό 97,3%- κτίρια που κατασκευάστηκαν την περίοδο 1950-2009, ενώ το μεγαλύτερο πλήθος ΠΕΑ αφορά στην περίοδο 1970-1979, καθώς αποτελούσε απαραίτητο δικαιολογητικό για την ένταξη των κτιρίων στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον», η αρχική φάση του οποίου αφορούσε κτίρια που είχαν κατασκευαστεί έως το 1980. Το μεγαλύτερο ποσοστό, ύψους 63,2%, των εκδοθέντων ΠΕΑ αφορά σε κτίρια, κυρίως διαμερίσματα, που επρόκειτο να μισθωθούν, ενώ ο μικρός αριθμός ΠΕΑ για νέα κτίρια αντανακλά τη μικρή οικοδομική δραστηριότητα των τελευταίων ετών, λόγω των οικονομικών συνθηκών. Η μεγάλη αύξηση στον αριθμό των εκδοθέντων ΠΕΑ το έτος 2012 (211.475) σε σύγκριση με το έτος 2011 (62.525), οφείλεται στο γεγονός ότι από τον Ιανουάριο του 2012 ξεκίνησε η απαίτηση έκδοσης ΠΕΑ και για τις μισθώσεις των διαμερισμάτων. Όπως είναι αναμενόμενο, τα περισσότερα ΠΕΑ έχουν εκδοθεί στη νομαρχία Αθηνών (32,12%), στο νομό Θεσσαλονίκης (12,69%), στη νομαρχία Πειραιώς (5,03%), στη νομαρχία ανατολικής Αττικής (4,60%). Τέλος, με βάση τα περίπου 156.000 ΠΕΑ, για τα οποία υπάρχουν στοιχεία αμοιβών, η μέση αμοιβή που εισπράχθηκε είναι 173 ευρώ για όλες τις χρήσεις των κτιρίων και ανεξάρτητα από την επιφάνειά τους. Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, το επόμενο βήμα αφορά στη δημιουργία ενός σώματος μόνιμων Ενεργειακών Επιθεωρητών -μέσα από εκπαίδευση και εξετάσεις-, στη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου, καθώς ήδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το σχέδιο νόμου για την «Ενεργειακή απόδοση κτιρίων», στην εντατικοποίηση των ελέγχων από την ΕΥΕΠΕΝ και την αξιολόγηση των συμπερασμάτων της πρώτης καταγραφής, ώστε τελικά να περάσουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων της χώρας σε συνδυασμό με κατάλληλα κίνητρα και χρηματοδοτικά εργαλεία.

Στο στόχαστρο οι υπεράκτιες

Το 2012 υποβλήθηκαν από νομικά πρόσωπα 3.391 δηλώσεις ειδικού φόρου επί ακινήτων (ΕΦΑ), εκ των οποίων όμως φορολογητέες ήταν οι 30 με συνολικό φόρο 8.490.077 ευρώ. Τα παραπάνω γίνονται γνωστά με έγγραφο του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη, το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή ύστερα από ερώτηση του βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Βασίλη Καπερνάρου, για τον έλεγχο των off shore εταιρειών και τη βελτίωση του μηχανισμού ελέγχου τους. Μάλιστα, ο βουλευτής επεφύλασσε ιδιαίτερη αναφορά στις off-shore σε Κρανίδι και Κύμη ζητώντας να ενημερωθεί για τα αποτελέσματα των ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών. Όπως αναφέρει στην απάντησή του ο υφυπουργός Οικονομικών, ο τακτικός φορολογικός έλεγχος, ο έλεγχος εισοδήματος και οι ανέλεγκτες χρήσεις των off-shore εταιρειών με έδρα το Κρανίδι και την Κύμη, έχουν πλέον ανατεθεί στο Ελεγκτικό Κέντρο Αθηνών (ΔΕΚ), ενώ «βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία καταγραφής όλων των παρόμοιων εταιρειών ανά την επικράτεια προκειμένου η διενέργεια τακτικού φορολογικού ελέγχου εισοδήματος και λοιπών φορολογιών των εταιρειών αυτών να ανατεθεί σε μεγάλο ελεγκτικό κέντρο». Ειδικά για τον ΕΦΑ (Ειδικός Φόρος Ακινήτων), ο κ. Μαυραγάνης επισημαίνει ότι υποχρέωση υποβολής ειδικού φόρου επί των ακινήτων, ανεξάρτητα αν έχουν και υποχρέωση καταβολής φόρου ή αν απαλλάσσονται, έχουν όλα τα κεφαλαιουχικά νομικά πρόσωπα ημεδαπά και αλλοδαπά που την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους έχουν ακίνητα στην κατοχή τους και σύμφωνα με το καταστατικό τους έχουν ως σκοπό την αγορά, διαχείριση, επένδυση και εκμετάλλευση ακινήτων. Επίσης, υποχρέωση δήλωσης έχουν και όλα τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ημεδαπά και αλλοδαπά) καθώς και τα αλλοδαπά ιδρύματα. Από τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα που είναι υπόχρεα σε υποβολή δήλωσης, υπόχρεα σε καταβολή φόρου είναι εκείνα που είτε δεν έχουν οικονομική δραστηριότητα στην Ελλάδα (εμπορική, μεταποιητική, βιομηχανική, βιοτεχνική ή παροχής υπηρεσιών με ακαθάριστα έσοδα κατά το οικονομικό έτος μεγαλύτερα από έσοδα τους από ακίνητα (όχι αυτά που ιδιοχρησιμοποιούν) είτε δεν αποκαλύπτουν τα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν τις μετοχές, μερίδια ή μερίδες τους με τους κανόνες της δημοσιότητας και ανήκουν στην κατηγορία των εξωχώριων - off shore) εταιρειών.

Ενοικιαστές στην εφορία για το χαράτσι

Με εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο του, το Υπουργείο Οικονομικών, ενημερώνει πως οι φορολογούμενοι, κυρίως ενοικιαστές ακινήτων, που έχουν λάβει ειδοποιητήριο από την εφορία να πληρώσουν το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε του 2011 θα πρέπει να προσέλθουν στις αρμόδιες εφορίες, για να διαγραφεί η οφειλή για την οποία υπόχρεοι είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων. Στην εγκύκλιο δίνονται οδηγίες στις Δ.Ο.Υ για το πως θα αντιμετωπίσουν το θέμα αυτό που έχει προκύψει, επειδή ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος με βάση τον οποίο είχαν αποσταλεί τα ειδοποιητήρια από τη ΔΕΗ για την πληρωμή του ειδικού τέλους ακινήτων εκδίδεται στο όνομα του ενοικιαστή και όχι του ιδιοκτήτη. Καλούνται λοιπόν οι ενοικιαστές, σε βάρος των οποίων έχει βεβαιωθεί το τέλος ακινήτων να προσέλθουν στην αρμόδια για τη φορολογία Δ.Ο.Υ και να προσκομίσουν οποιοδήποτε πρόσφορο έγγραφο ή στοιχείο που να υποδεικνύει τον υπόχρεο στο Ειδικό Τέλος, κύριο ή επικαρπωτή του ακινήτου. Αν ο ενοικιαστής δεν γνωρίζει τον ιδιοκτήτη του ακινήτου οφείλει να αποδείξει στον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ ότι ο ίδιος δεν είναι ο κύριος ή ο επικαρπωτής του ακινήτου. Στη συνέχεια ο προϊστάμενος της εφορίας θα πρέπει να διαγράψει την οφειλή.

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών αποστέλλει τον τελευταίο μήνα ειδοποιητήρια για την καταβολή του τέλους ακινήτων του 2011 που δεν έχει καταβληθεί από τους υπόχρεους. Πρόκειται συνολικά για 500.000 ειδοποιητήρια που αφορούν σε οφειλές ύψους 340 εκατ. ευρώ. Ωστόσο ανάμεσα σε αυτούς εκτός από τις παραπάνω περιπτώσεις των ενοικιαστών λαμβάνουν ειδοποιητήριο και ιδιοκτήτες που θεωρούσαν ότι έχουν καταβάλει το ειδικό τέλος για το 2011. Πρόκειται για περιπτώσεις φορολογούμενων στους οποίους η ΔΕΗ απέστειλε με καθυστέρηση τη δεύτερη δόση του ειδικού τέλους για το έτος 2011, πέραν του Μαΐου του 2012. Οι φορολογούμενοι αυτοί κατέβαλαν τα ποσά του τέλους αλλά η ΔΕΗ για λογιστικούς λόγους δεν τα έλαβε υπόψη για την πληρωμή του ειδικού τέλους. Απέστειλε πίσω στην εφορία τα στοιχεία των φορολογούμενων αυτών καταλογίζοντάς τους ληξιπρόθεσμη οφειλή, ενώ συμψήφισε τα ποσά που έλαβε με λογαριασμούς των επόμενων μηνών. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ελέγξουν ότι έγινε ο συμψηφισμός αυτός πριν προχωρήσουν στην καταβολή του τέλους.

Τι σκέπτονται για τις αντικειμενικές

Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη. Οποτε γίνονται αγοραπωλησίες οι «εκπτώσεις» που κάνουν οι πωλητές ουσιαστικά ρίχνουν την αξία των ακινήτων κάτω από την αντικειμενική. Όπως παρατηρούν ειδικοί της αγοράς, σε ό,τι αφορά τις τιμές επικρατεί το απόλυτο χάος εξαιτίας της μικρής κινητικότητας στην κτηματαγορά. «Aδυνατούμε να μιλήσουμε για εμπορικές τιμές, αφού υπάρχουν κατοικίες που πωλούνται με ένα λογικό ποσό αλλά και άλλες που βγαίνουν στην κυριολεξία στο σφυρί. Oι ιδιοκτήτες τους, λόγω της μεγάλης ανάγκης που έχουν, «σκοτώνουν» τα ακίνητα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μια ενιαία εμπορική τιμή», τονίζει κτηματομεσίτης. Πάντως, από μια πρώτη ανάλυση των αντικειμενικών και εμπορικών τιμών, μπορεί κανείς να καταγράψει μείωση της ψαλίδας από 20% έως και 70%, όμως κι αυτή η διαφορά είναι πλασματική. Eτσι, εκτιμάται ότι μεγάλη αναστάτωση, χωρίς ανάλογο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, θα φέρει πιθανή αύξηση των αντικειμενικών αξιών . Tο οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών, έχοντας, όμως, ως δεδομένο ότι στις περισσότερες περιοχές της Aττικής κι άλλων μεγάλων πόλεων η «ψαλίδα» με τις εμπορικές τιμές έχει κλείσει σημαντικά. Mάλιστα, έχουν καταγραφεί δεκάδες περιπτώσεις όπου γίνονται πωλήσεις ακινήτων, κυρίως επαγγελματικών χώρων ή ακριβών σπιτιών, σε τιμές πολύ κάτω από τις αντικειμενικές αξίες.

Για τον λόγο αυτό οι παράγοντες της αγοράς ζητούν να υπάρξουν αυξομειώσεις στις αντικειμενικές, δηλαδή να γίνει εξομοίωση όπου οι αγοραίες τιμές είναι μεγαλύτερες αλλά και σημαντικές μειώσεις εκεί όπου η κρίση έχει «βουλιάξει» τα ακίνητα. Mε δεδομένο ότι οι αγοραπωλησίες έχουν μειωθεί πάνω από 70% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια (μόνο φέτος οι συναλλαγές είναι μειωμένες κατά 40% σε σύγκριση με πέρυσι) θεωρείται σίγουρο ότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών δεν θα φέρει μεγάλα δημοσιονομικά οφέλη, αντιθέτως, θα προκαλέσει επιβάρυνση στην ψυχολογία της κτηματαγοράς που έχει ήδη καταρρεύσει. Bεβαίως, σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του υφυπουργού Oικονομικών , το Δημόσιο προσδοκά έσοδα από την επέκταση του συστήματος των αντικειμενικών αξιών σε όλη την Eλλάδα, ακόμη δηλαδή και για τα αγροτεμάχια. Aυτό το μέτρο εκτιμάται ότι μπορεί να εκτοξεύσει στα ύψη τους φόρους που συνδέονται με τις αντικειμενικές αξίες και η επιβάρυνση για τους πολίτες να ξεπεράσει το 200%. Δηλαδή, για οποιαδήποτε μεταβίβαση, ακόμη και... χωραφιών οι φόροι θα είναι σημαντικά υψηλότεροι απ' ότι μέχρι σήμερα.

Πότε επιβάλλεται ο φόρος υπεραξίας

Ο φόρος υπεραξίας 20% στις μεταβιβάσεις ακινήτων θα ισχύσει για ακίνητα που μεταβιβάζονται από 1. 1. 2013 και μετά. Επίσης ο φόρος στους τόκους καταθέσεων, ορίζεται ότι η αύξησή του από 10 σε 15%, ισχύει από 1/1/2013. Αυτό προβλέπεται σε προσθήκες στονομοσχέδιο που κατατέθηκαν στη Βουλή εν όψει της ψήφισής του. Με τις νέες προσθήκες προσδιορίζεται το πλήρες πλαίσιο του καθεστώτος για τη συλλογή αποδείξεων, βάσει του οποίου μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα πρέπει να συλλέγουν αποδείξεις για το 25% του εισοδήματος τους με ανώτατο όριο τα 10.500 ευρώ. Στην περίπτωση που υπάρχει διαφορά μεταξύ του ποσού των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώσουν και των αποδείξεων που συγκεντρώθηκαν θα επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής 22%. Παράλληλα, η εφορία θα αναγνωρίζει αποδείξεις και για δίδακτρα φροντιστηρίων καθώς και για ανταλλακτικά αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, επισκευή και συντήρηση οχημάτων, αποδείξεις από ταξί αλλά και δαπάνες καυσίμων ΙΧ. Η υποχρέωση προσκόμισης αποδείξεων αφορά αποδείξεις που έχουν εκδοθεί σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ με βάση το ισχύον καθεστώς λαμβάνονταν υπόψη μόνο οι αποδείξεις που έχουν εκδοθεί εντός Ελλάδος. Αναβαλλόμενος φόρος: Το άρθρο 11 του σχεδίου νόμου (αφορά τον αναβαλλόμενο φόρο για τις τράπεζες) διαγράφεται. Βάσει των νέων ρυθμίσεων, περιορίζεται στα 5.000 ευρώ από 10.000 ευρώ το όριο του τζίρου κάτω από το οποίο ορισμένοι επαγγελματίες και υπό προϋποθέσεις θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης αποδείξεων. Ταυτόχρονα, προβλέπεται ότι το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών στα ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης και στα επαγγελματικά ταμεία θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημά τους

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki