Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εξοχική κατοικία με κράχτη το περιβάλλον

Πριν λίγες μέρες δύο κορυφαία στελέχη της αγοράς ακινήτων διατύπωναν μία διαφορετική προσέγγιση για την αγορά εξοχικής κατοικίας . Σύμφωνα με αυτή οι φορείς της αγοράς ακινήτων στη χώρα μας –και όχι μόνο- θα πρέπει να επιδιώξουν όχι μόνο να προασπίσουν την περιβαντολλογική ισορροπία αλλά και να χρηματοδοτήσουν πρωτοβουλίες που θα την διασφαλίζουν. Επισήμαναν ότι η αγορά ακινήτων είναι πλήρως εξηρτημένη με την υπόθεση της προστασίας του περιβάλλοντος καθώς το δεύτερο είναι εκείνο που λειτουργεί καταλυτικά στη ζήτηση προσφέροντας υψηλές υπεραξίες για επενδύσεις που συνταιριάζουν αρμονικά με το περιβάλλον. Στη περίπτωση μάλιστα της Ελλάδας η οποία επιθυμεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά εξοχικής κατοικίας της Μεσογείου η τοποθέτηση αυτή μπορεί να αποδειχθεί «ικανή και αναγκαία συνθήκη» για την πραγματοποίηση του σχεδιασμού. Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο. Το ισπανικό υπόδειγμα εξοχικής κατοικίας το οποίο αγνόησε τις περιβαντολλογικές ιδιαιτερότητες των περιοχών στις οποίες εφαρμόστηκε φαίνεται ότι κάθε μέρα που περνά βουλιάζει πιο πολύ σε αδιέξοδο. Η γειτονική μας Ιταλία έχει να παρουσιάσει και τις δύο όψεις του νομίσματος. Η οικολογική ευαισθησία της Τοσκάνης έχει γίνει το καλύτερο προωθητικό εργαλείο για την τουριστική αξιοποίηση της περιοχής ενώ οι ακραίες πρακτικές που εφαρμόσθηκαν στον ιταλικό νότο δημιούργησαν προβλήματα που δεν έχουν ακόμα ξεπερασθεί. Με δεδομένη την μελλοντική πορεία της τουριστικής βιομηχανίας όλα δείχνουν ότι το επόμενο στάδιο του τουρισμού σε ανεπτυγμένες τουριστικά χώρες δεν θα είναι ο τουρίστας αλλά ο επισκέπτης και ο ταξιδευτής. Δύο ομάδες καταναλωτών οι οποίοι δεν ικανοποιούνται μόνο με το παραδοσιακό τουριστικό σέρβις αλλά αναζητούν να ανακαλύψουν και το άλλο, το άγνωστο πρόσωπο, του τόπου Αυτοί , ήδη είναι οι σημερινοί και οι χθεσινοί αγοραστές εξοχικής κατοικίας και το ζητούμενο είναι να βρεθούν τρόποι για να γίνουν περισσότεροι. Η ύπαρξη αυτού του κοινού προστατεύει από την άλλη πλευρά και το ίδιο το περιβάλλον αφού αποκλείονται οι «τερατώδεις» αναπτύξεις του ισπανικού μοντέλου. Για όλους αυτούς τους λόγους η υπόθεση προστασίας του περιβάλλοντος δεν αφορά μόνο το Δημόσιο αλλά και όλους εκείνους που ζουν από αυτό. Και ανάμεσα σε αυτούς είναι και οι άνθρωποι που ασχολούνται με την αγορά ακινήτων οι οποίοι έχουν δύο λόγους να είναι πιο ευαίσθητοι αφού εκτός από το «ψωμί» τους θα πρέπει να προστατέψουν την υπόληψή τους από το άγος των …καταπατητών

ΑΚΙΝΗΤΑ: Το σύνδρομο του Κρόνου

Αν ξαφνικά είχατε στα χέρια σας στις «βιβλικές» αγελάδες δεν θα τις προσέχατε σαν τα «μάτια» για να μη πάθουν –και πάθετε και εσείς μαζί τους- κανένα κακό; Η απάντηση κάθε λογικού ανθρώπου θα ήταν το δίχως άλλο καταφατική. Οποιαδήποτε άλλη απάντηση θα χαρακτηρίζονταν ως επιεικώς σχιζοφρενής. Αυτό το αυταπόδεικτο συμπέρασμα δεν φαίνεται ότι χαρακτηρίζει τη πολιτική που ακολουθούν οι ελληνικές κυβερνήσεις στη ακίνητη περιουσία. Και όταν αναφερόμαστε στη πολιτική μιλάμε για την φορολογία, το περιβάλλον, τις υποδομές, τη χωροταξία τόσο σε επίπεδο βραχυχρόνιου όσο και μακροχρόνιου σχεδιασμού. Η φορολογική πολιτική θεωρεί το ακίνητο και τους ιδιοκτήτες ως τον εύκολο στόχο για να συγκεντρώσει τα φορολογικά έσοδα αλλά και για να τιμωρήσει εκείνους που εξακολουθούν να πιστεύουν στη ακίνητη περιουσία. Η χωροταξική πολιτική μοιάζει με την αστυνομική πρακτική που θέλει τη αστυνομία να εμφανίζεται με καθυστέρηση στις περισσότερες περιπτώσεις παραβατικότητας. Αλήθεια σε πιο μέρος της Δύσης πρώτα κτίζονται τα σπίτια και τα εργοστάσια και στη συνέχεια καθορίζονται οι χρήσεις της γης , η ρυμοτομία και οι όροι δόμησης; Όσο αφορά στη προστασία του περιβάλλοντος η λειτουργία των παράνομων χωματερών είναι η πιο απτή απόδειξη της ανυπαρξίας της για πολλά χρόνια. Ευτυχώς που υπάρχει και η κοινοτική νομοθεσία και αναγκαζόμαστε να κάνουμε το ελάχιστο για τη προστασία του περιβάλλοντος. Τέλος τα ράβε ξήλωνε των δρόμων είναι η πιο τρανή απόδειξη για τον τρόπο που λειτουργούν οι υπεύθυνοι φορείς για την παροχή των υποδομών. Το realestatenews.gr , προσπάθησε να αναδείξει την εγκληματική «συμπεριφορά» τόσο της κεντρικής εξουσίας όσο και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίοι τις περισσότερες φορές χαρακτηρίζονται από τον υπέρτατο βαθμό αυθαιρεσίας απέναντι τόσο στην ακίνητη περιουσία όσο και τους φορείς. Για παράδειγμα τα κερδοσκοπικά κίνητρα των Κυβερνήσεων που χρησιμοποιούν –και συντηρούν- την έλλειψη μηχανισμών για την καταγραφή τιμών. Τη δημιουργία μίας νέας γενιάς νομιμοφανών αυθαιρέτων αλλά και τις κατόπιν εορτής παρεμβάσεις σε αστικές περιοχές της πρωτεύουσας για τις οποίες τώρα κεντρική κυβέρνηση και ΟΤΑ μεταμορφώνουν την υποχρέωση σε ευαισθησία.

Νέο εμπορικό κέντρο

Το Athens Metro Mall θα αρχίσει να λειτουργεί στις 30 Νοεμβρίου, στον Άγιο Δημήτριο. Πρόκειται για μία επένδυση που ξεπέρασε τα 75 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την εταιρεία ανάπτυξης, Talima Venture Inc. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο επικεφαλής της εταιρείας, Π. Κωνσταντίνου, δήλωσε ότι το εμπορικό κέντρο θα δημιουργήσει 1.000 θέσεις εργασίας. Το Athens Metro Mall έχει εκμισθώσιμη επιφάνεια (GLA) 21.500 τ.μ. διαθέτει 85 καταστήματα και 18 χώρους εστίασης. Όπως ανακοινώθηκε, μέρος έχει μισθωθεί από τη Village για τη δημιουργία πολυκινηματογράφου πέντε αιθουσών, ενώ χώρο έχει μισθώσει και η ΑΒ Βασιλόπουλος για τη δημιουργία σούπερ μάρκετ. Διαθέτει 1.200 θέσεις στάθμευσης. Η Talima Venture ανήκει σε οικογένεια ομογενών από τη Βενεζουέλα, που δραστηριοποιείται στην κτηματαγορά από τη δεκαετία του 1950. Το 2002 ίδρυσε υποκατάστημα στην Ελλάδα για να αξιοποιήσει το ακίνητο που διέθετε στον Άγιο Δημήτριο, ενώ φέτος εξαγόρασε την αλυσίδα καταστημάτων επίπλου, διακόσμησης και οικιακού εξοπλισμού "Διάφανο"

Βουτιά 19,3% στις επενδύσεις σε κατοικία

Η βουτιά στην οικοδομή και στην αγορά ακινήτων γενικότερα βύθισε βαθύτερα την ελληνική οικονομία στην ύφεση.Οι ι επενδύσεις σε κατοικία μειώθηκαν 19,3% παρασύροντας το ΑΕΠ σε πτώση κατά 3,7% το β΄τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 και μείωση κατά 1,8% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Αναλυτικά οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 18,6% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009. Οι κατοικίες μειώθηκαν κατά 19,3%, ο μηχανολογικός εξοπλισμό κατά 10,6%, οι λοιπές κατασκευές κατά 27,0% και ο εξοπλισμό μεταφορών κατά 20,9%. Η συνολική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε μείωση κατά 5,1% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009. Μείωση καταγράφεται τόσο στη δημόσια κατανάλωση κατά 8,4% όσο και στην ιδιωτική κατανάλωση κατά 4,2%. Μείωση κατά 28,1% παρουσίασε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου, συμβάλλοντας θετικά στο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ. Μείωση κατά 13,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Μείωση κατά 21,1% παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών, ενώ οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 11,4%. Μείωση κατά 5,0% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 παρουσίασαν και οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Μείωση κατά 2,3% παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 7,0%. Όσον αφορά στην εκτίμηση του ΑΕΠ με την προσέγγιση της παραγωγής, η συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία παρουσίασε μείωση κατά 6,3%, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009, και μείωση κατά 3,9% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. 2 Αύξηση στην προστιθέμενη αξία παρουσίασε μόνο ο κλάδος γεωργίας, δασοκομίας και αλιείας κατά 1,9%. Αντίθετα, μείωση στην προστιθέμενη αξία, παρουσίασαν οι άλλοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας και συγκεκριμένα: ο κλάδος της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας, κατά 6,6%, των κατασκευών κατά 24,7%, τoυ εμπορίου, ξενοδοχείων-εστιατορίων, μεταφορών και επικοινωνιών κατά 10,8%, ο κλάδος χρηματοπιστωτικών δραστηριοτήτων, δραστηριοτήτων σχετικών με την ακίνητη περιουσία, εκμισθώσεων και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κατά 2,7 % καθώς και ο κλάδος των λοιπών υπηρεσιών κατά 1,2%. Σε τρέχουσες τιμές οι αμοιβές των απασχολουμένων μειώθηκαν κατά 3,9% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009.

Το ιρλανδικό "θαύμα"

Τη χρυσή εικοσαετία 1950-1970 η Ιρλανδία θεωρείται ότι έμεινε πίσω σε σχέση με τις νοτιοευρωπαικές χώρες (Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα) που είχαν επιδείξει εκρηκτικούς ρυθμούς οικονομικής ανόδου, ταχύτερους από τις πιο ανεπτυγμένες χώρες, δικαιώνοντας τη θεωρία ότι οι χώρες που μπαίνουν αργότερα στη διαδικασία ανάπτυξης έχουν γρηγορότερους ρυθμούς από τις πιο ώριμες οικονομίες και, για ένα διάστημα, τουλάχιστον συγκλίνουν. Έτσι υπερκεράστηκε τόσο από την Ελλάδα όσο και από την Ισπανία, στους συμβατικούς οικονομικούς δείκτες. Η Ιρλανδία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ήταν σχεδόν απόλυτα προσδεδεμένη στην οικονομία της Αγγλίας (83% των εξαγωγών της). Η προσφιλής πολιτική του "ανοίγματος της οικονομίας" άρχισε να κλιμακώνεται εκείνα τα χρόνια. Έφτιαξε ενιαία αγορά με την Αγγλία το 1966 και μπήκε στην ΕΟΚ το 1973. Δημιούργησε ένα προνομιακό καθεστώς για ξένες επενδύσεις με εξαιρετικά χαμηλή φορολογία ήδη από τις αρχές του '60 και προσπάθησε να επιλύσει το χρονίζον εκπαιδευτικό πρόβλημα με την καθιέρωση του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης το 1966. Ήδη προς τα μέσα της δεκαετίας του '70 οι εμπορικοί της εταίροι είχαν διευρυνθεί, οι εξαγωγές της είχαν σημαντική παρουσία πέρα από τα τρόφιμα και σε άλλους κλάδους (χημικά), ενώ η ροή των ξένων επενδύσεων, κυρίως από τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, έδιναν στο ξένο κεφάλαιο προνομιακή παρουσία (το ένα τρίτο της βιομηχανικής απασχόλησης) σε σχέση με την εγχώρια παραγωγή που ήδη δοκιμάζονταν από την απελευθέρωση των εισαγωγών. Η άνοδος προς το τέλος της δεκαετίας ήταν ορατή, αλλά δεν είχε διάρκεια. Η περίοδος των δύο πετρελαϊκών κρίσεων και του στασιμοπληθωρισμού, η περίοδος μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, έθεσε σε δοκιμασία την ιρλανδική οικονομία. Αντιμετωπίστηκε, όπως και παντού, με επέκταση του δημόσιου δανεισμού (από 40% έφθασε το 120% του ΑΕΠ) και με στήριξη της ζήτησης. Μέχρι τότε η Ιρλανδία ακολουθούσε την παραδοσιακή αγγλική πολιτική των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και του σταθερού νομίσματος. Με τη δημοσιονομική επέκταση η Ιρλανδία απέφυγε τα χειρότερα της ύφεσης, αλλά η πολιτική εκεί, όπως και αλλού, δοκιμάστηκε από τα υψηλά διεθνή επιτόκια και τη νομισματική αστάθεια. Η υποτίμηση της αγγλικής λίρας το 1987 οδήγησε σε υποτίμηση και της ιρλανδικής, οδηγώντας στην επιβολή του πρώτου σκληρού σταθεροποιητικού προγράμματος.

Το "θαύμα της κέλτικης τίγρης" οριοθετείται από το 1987 μέχρι τα τέλη του 2000. Τέσσερις παράγοντες ήταν σημαντικοί: η δημιουργία της ενιαίας αγοράς το 1992, η αύξηση της ροής ευρωπαϊκών πόρων από τα διαθρωτικά ταμεία, το "μοντέλο της συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων" και, κυρίως, η έκρηξη των ξένων επενδύσεων, ειδικά στους κλάδους της αναπτυσσόμενης πληροφορικής. Η ενιαία αγορά συνόδευσε την απελευθέρωση των κρατικών προμηθειών, οι ευρωπαϊκοί πόροι ευνοούσαν την Ιρλανδία για την κατασκευή νέων υποδομών και εκπαίδευσης του εργατικού δυναμικού, το μοντέλο της συνεργασίας των εταίρων έθετε σε κανονιστικό πλαίσιο τις αυξήσεις των μισθών. Το γιατί η Ιρλανδία μετατράπηκε στον προνομιακό τόπο χωροθέτησης των αμερικανικών επενδύσεων στην πληροφορική ερμηνεύεται εν πολλοίς από τα πολλά και "μοναδικά" προσόντα της χώρας: αγγλόφωνο και καλά εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, φορολογικό καθεστώς στα όρια του "φορολογικού παραδείσου", ενιαία αγορά εργασίας με την Αγγλία για δεκαετίες, ικανοποιητικές νέες υποδομές και σχετικά χαμηλοί μισθοί. Η Ιρλανδία μέσα σε δέκα χρόνια είδε διαδοχικά κύματα επενδύσεων να δημιουργούν "συμπλέγματα εταιρειών", κατά κανόνα παρεμφερών εταιρειών (ανταγωνιστικές ή συμπληρωματικές), με σημαντικές διασυνδέσεις μεταξύ τους, που μετά από λίγο καιρό απέκτησαν ισχυρές διασυνδέσεις και με τις εγχώριες εταιρείες. Με εξαίρεση δύο χρονιές, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ, μέχρι το 2000, ήταν 7-12% ετησίως. Από τις 68 μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου των 15, η Ιρλανδία έφθασε στο 100. Την ίδια περίοδο, διατήρησε χαμηλά τις δημόσιες δαπάνες, είχε πλεονασματικό προϋπολογισμό και προχώρησε σε μείωση των φόρων επί των μισθών, προκειμένου να κρατά τις αυξήσεις των μισθών σε μέτρια επίπεδα. Μείωσε το δημόσιο χρέος της από 110% σε 60% του ΑΕΠ. Η απασχόληση αυξήθηκε σε πρωτοφανή επίπεδα από το 1,1 εκατομμύριο, όπου βρισκόταν παραδοσιακά, στο 1,6 με τη ροή των μεταναστών να καλύπτει την τεράστια αυτή αύξηση, ενώ η ανεργία έπεσε από το 17% στο 3%. Οι μισθοί ακολούθησαν επίσης ανοδική πορεία. Η Ε.Ε. αποτελούσε πλέον τον βασικό εμπορικό εταίρο της Ιρλανδίας (40% των εξαγωγών), ενώ αυξήθηκε και το μερίδιο των ΗΠΑ (17%) και περιορίστηκε αυτό της Αγγλίας (20%). Η πολιτική αυτή εξάντλησε τα όριά της στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Δύο ήταν οι βασικοί παράγοντες: η κρίση του κλάδου της πληροφορικής και η έλευση νέων διεκδικητών των ξένων επενδύσεων από την Ουγγαρία και άλλες πρώην ανατολικές χώρες. Τότε ξεκίνησε η πολιτική της επέκτασης της οικονομίας μέσω του κατασκευαστικού τομέα, πολιτική προσφιλής τότε τόσο στις ΗΠΑ όσο και την Αγγλία.

Η στεγαστική φούσκα

Το τραπεζικό σύστημα ήταν ήδη απελευθερωμένο και η οικονομική ευημερία της Ιρλανδίας διευκόλυνε αφάνταστα τη δημιουργία μιας τεράστιας "φούσκας" γύρω από τη στέγη. Η χορήγηση στεγαστικών δανείων έλαβε τις συνήθεις διαστάσεις. Με τον μέσο μισθό να έχει φθάσει στα 4.000 ευρώ μηνιαίως (περίπου 50.000 ετησίως), η προσφορά δανείων της τάξης των 300-400.000 ευρώ φάνταζε απόλυτα ρεαλιστική. Εκτιμάται ότι τα στεγαστικά δάνεια σήμερα φτάνουν περίπου στο 200% του ιρλανδικού ΑΕΠ. Ο κατασκευαστικός τομέας εκτινάχτηκε από το 10% στο 26% του ΑΕΠ, ενώ η συνεχής άνοδος των τιμών των ακινήτων ενθάρρυνε καταναλωτές και τράπεζες σε συνεχή επέκταση. Οι τράπεζες φυσικά δανείζονταν από τη διεθνή αγορά με τα χαμηλά επιτόκια της εποχής και, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, κατά κανόνα δεν τιτλοποιούσαν ούτε πουλούσαν τα δάνεια σε τρίτους άλλων χωρών. Με το ξέσπασμα της κρίσης του 2008 οι ιρλανδικές τράπεζες βρέθηκαν με τους "τοξικούς τίτλους" στα χέρια τους, δεν μπορούσαν να πληρώσουν τους δανειστές τους και, ενόψει της χρεοκοπίας, κρατικοποιήθηκαν. Οι τιμές των σπιτιών κατέρρευσαν στο μισό. Το κράτος εγγυήθηκε τις καταθέσεις και τις τραπεζικές εγγυήσεις και άρχισε να αποπληρώνει τα δάνεια των τραπεζών στην υπόλοιπη Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ίδρυσε ένα χωριστό οργανισμό για να διαχειριστεί τα προβληματικά δάνεια και να απαλλάξει τις τράπεζες από τα προβληματικά χαρτοφυλάκια. Όπως και η Ελλάδα, διευκολύνθηκε από την αγορά των δημοσίων ομολόγων της από την Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα. Εντούτοις, τα μεγέθη ήταν μάλλον εξωπραγματικά. Η Ιρλανδία είχε χαμηλό δημόσιο χρέος και ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Για να στηρίξει όμως με δημόσιους πόρους τα τεράστια ανοίγματα των τραπεζών, εφάρμοσε σκληρά δημοσιονομικά μέτρα το 2009. Το 2010 η κατάσταση επιδεινώθηκε. Βρέθηκε με τρέχον έλλειμμα προϋπολογισμού 32%. Το σημαντικότερο ήταν ότι σε διάστημα 24 μηνών η ιρλανδική οικονομία απώλεσε το 17% του ΑΕΠ, εν πολλοίς το σύνολο του υπερβάλλοντος κατασκευαστικού τομέα. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες συρρικνώσεις εθνικών οικονομιών στην παρούσα κρίση. Εντούτοις στον ορίζοντα βρίσκεται ένας νέος κύκλος απρόβλεπτης ύφεσης και οικονομικής αστάθειας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki