Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κορέατικη "φούσκα";

Τα ενυπόθηκα δάνεια αντιπροσωπεύουν περίπου τα δύο τρίτα του χρέους των νοικοκυριών της Κορέας, ενώ και το υψηλό κόστος στέγασης σημαίνει ότι τα δάνεια διογκώνονται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Τα δεδομένα που συλλέγονται από το McKinsey Global Institute δείχνουν ότι η μέση τιμή κατοικίας στην Κορέα ισοδυναμείμε 7,7 φορές το μέσο εισόδημα. Στις ΗΠΑ, ο λόγος αυτός φτάνει στο 3,5. Το 1990 οι Κορεάτες αποταμίευαν κατά μέσο όρο το 22,2% του καθαρού εισοδήματος του νοικοκυριού τους. Έως το 2012, το ποσοστό αυτό είχε μειωθεί στο 3,4%. Ο λόγος του χρέους των νοικοκυριών προς το διαθέσιμο εισόδημα το ίδιο έτος διαμορφώθηκε στο 160 -υψηλότερο από τον αντίστοιχο των ΗΠΑ το 2007, πριν σκάσει η φούσκα των ακινήτων. Η επιβράδυνση της κορεατικής οικονομίας τις δύο τελευταίες δεκαετίες έχει κάνει δυσκολότερη την αποταμίευση για τις οικογένειες της μεσαίας τάξης. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, πριν από την ασιατική χρηματοπιστωτική κατάρρευση του 1997, η αύξηση του πραγματικού εισοδήματος κυμαινόταν γύρω στο 6% με 7%. Μετά από μερικά δύσκολα χρόνια, ο ρυθμός αύξησης του εισοδήματος ανέκαμψε σχεδόν στα ίδια επίπεδα που βρισκόταν στις αρχές του 2000. Ωστόσο τα τρία από τα τελευταία πέντε χρόνια, ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού εισοδήματος ήταν αρνητικός. Και η ανεργία έχει ανοδική πορεία.

Στις καλλένδες το σχέδιο για το κέντρο της Αθήνας

«Βόμβα» στα σχέδια για ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας με αιχμή την πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου, βάζουν οι Βρυξέλλες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι απαίτησαν να μην ενταχθεί στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το πρόγραμμα Rethink Athens το οποίο προωθούνταν και προέβλεπε την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πριν πέντε ημέρες ο υπουργός Υποδομών, Μ. Χρυσοχοϊδης, σε ερώτηση στη Βουλή είχε απαντήσει ότι μέσα στον Δεκέμβριο θα γίνει η δημοπράτηση του έργου ώστε να αναλάβει το ταχύτερο ο ανάδοχος. Τα νέα δεδομένα τινάζουν στον αέρα τον σχεδιασμό και το όνειρο χιλιάδων Αθηναίων να δουν το κέντρο πλήρως μεταμορφωμένο. Εκτός κι αν υπάρξουν άλλοι τρόποι χρηματοδότησης για ένα έργο που το κόστος του ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το σχέδιο οι παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας θα ξεκινούσαν από την Αμαλίας και θα φθάσουν μέχρι την Πλατεία Αιγύπτου. Οι δρόμοι, όπως είναι η Ρήγα Φεραίου ή η Πεσμαζόγλου, θα είναι πεζόδρομοι, η Ομόνοια θα αποκτήσει τη νεοκλασική της μορφή, όπως ήταν παλαιότερα, ανάπλαση της Πλατείας Δικαιοσύνης και το πολύ σημαντικό είναι ότι δεν κλείνειε την Πανεπιστημίου. Η Ακαδημίας θα έχει αντίστροφη κίνηση, δηλαδή τα αυτοκίνητα δεν θα ανεβαίνουν, αλλά θα κατεβαίνουν και αυτό στο πλαίσιο των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που προανέφερα. Η Σταδίου θα συνδεθεί με την Πειραιώς. Από την Πειραιώς θα έρχονται και θα κατευθύνονται προς το Σύνταγμα μέσω της Σταδίου. Θα υπάρχουν διαμπερείς κινήσεις, π.χ. η Μπενάκη, η Ομήρου για τα λεωφορεία θα επιτρέπουν και τη διαμπερή κίνηση σε κάποια σημεία. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει πρόσβαση για τα ΙΧ να ξεφορτώνουν, για τα λεωφορεία, για τα αυτοκίνητα τροφοδοσίας των καταστημάτων. Με την ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο γραμμικό πάρκο, όπου θα φυτευτούν 800 δένδρα και φυτά. Οι αρχιτέκτονες κήπου έλαβαν υπόψη το τι φύεται στην Αττική και τα δένδρα θα είναι αντίστοιχα. Σύμφωνα με τις μελέτες, το καλοκαίρι π.χ. θα έχουμε μια μέση πτώση της θερμοκρασίας έως 2-3 βαθμούς. Στόχος είναι ο εργολάβος να αναδειχθεί με σύμβαση στο πρώτο εξάμηνο του 2015. Το κόστος θα ανέλθει στα 105 εκατ. ευρώ Το σοκ είναι ακόμη μεγαλύτερο καθώς δεν εντάχθηκε στα συγχρηματοδοτούμενα και η ανάπλαση του φαληρικού όρμου. Σε ανακοίνωσή του το Ιδρυμα Ωνάση εκφράζει την απογοήτευσή του για τα νέα που ήρθαν από τις Βρυξέλλες και αναρωτιέται ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την επιδείνωση της κατάσταση στο κέντρο.

ΚΩΣ: Στον "αέρα" το CLUB MED

Τον Σεπτέμβριο του 2007 η εταιρεία «CLUB MEDITERRANEE ΕΛΛΑΣ Α.Ε - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑΚΟΠΩΝ» διέκοψε προσωρινά τη λειτουργία του ξενοδοχείου της στην Κέφαλο της νήσου Κω,, προκειμένου να προβεί σε ριζική ανακαίνιση του. Ωστόσο, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την προσωρινή παύση της λειτουργίας του ξενοδοχείου μέχρι σήμερα δεν ξεκίνησε καμία εργασία ανακαίνισης. Στις 12 Νοεμβρίου 2009, κατόπιν αιτήματος των εργαζομένων, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με εκπρόσωπο της εργοδότριας εταιρείας. Στη συνάντηση οι εργαζόμενοι πληροφορήθηκαν ότι η εταιρία έλαβε μεν έγκριση για επιχορήγηση της επένδυσης της (ανακαίνιση ξενοδοχείου), το ύψος της οποίας ανέρχεται στο χρηματικό ποσό των 12.114.000 ευρώ, αλλά ότι, παρόλα αυτά, δεν θα προχωρούσε σε εργασίες ανακαίνισης αν προηγουμένως δεν έβρισκε επενδυτή. Αναφορικά με το εργασιακό μέλλον των 160 εργαζομένων της επιχείρησης, η εταιρία αποκάλυψε την πρόθεσή της να τους απολύσει.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη συμφωνία μεταξύ των εργαζομένων και της εταιρίας, το ξενοδοχείο θα πρέπει να επαναλειτουργήσει την καλοκαιρινή περίοδο του έτους 2010 και οι εργαζόμενοι να επαναπροσληφθούν στο σύνολό τους. Εντούτοις, σε πρόσφατη τριμερή συνάντηση στην οποία μάλιστα συμμετείχαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η εταιρία δήλωσε ξεκάθαρα ότι, κατά παράβαση των συμφωνηθέντων με τους εργαζόμενους, δεν σκοπεύει να επαναλειτουργήσει το ξενοδοχείο το 2010 και ότι δεν δεσμεύεται να προχωρήσει σε νέα συμφωνία με περιεχόμενο τη διατήρηση των υφιστάμενων συμβάσεων εργασίας, αν δεν λάβει απαντήσεις από το Υπουργείο για μια σειρά θεμάτων όπως π.χ. η εκταμίευση των επιχορηγήσεων, πολεοδομικές άδειες κλπ.

Οι φόροι στα ακίνητα την εποχή των Μνημονίων

Τα ακίνητα βρέθηκαν στο επίκεντρο του φορολογικού κυκλώνα που έπληξε τους φορολογούμενους στα χρόνια της κρίσης. Ωστόσο τα τελευταία τέσσερα χρόνια δέχτηκαν τη χαριστική βολή με νέες αυξήσεις φόρων. Οι επιβαρύνσεις που έγιναν από το 2009 έως και το 2014 ήταν οι εξής:

 

- επιβλήθηκε έκτακτη εισφορά στους κατέχοντες σημαντική ακίνητη περιουσία,

- επιβλήθηκε το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών, το επονομαζόμενο και χαράτσι,

- μειώθηκε το αφορολόγητο όριο της κλίμακας φορολόγησης εισοδημάτων των φυσικών προσώπων, με την οποία φορολογούνταν και τα ακίνητα,

- αυξήθηκαν οι συντελεστές της φορολογικής κλίμακας,

- συγχωνεύθηκε το "χαράτσι" με τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας και "γεννήθηκε" ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων, ο γνωστός ΕΝΦΙΑ,

- καταργήθηκε το αφορολόγητο όριο για το εισόδημα από ενοίκια και θεσπίστηκε ειδική κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων με συντελεστές από 11% έως 33%.

 

Από το 2015

 

Από το 2015 και μετά, όμως, επήλθαν νέες σημαντικές επιβαρύνσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Ειδικότερα:

 

- Αυξήθηκαν οι συντελεστές της εισφοράς αλληλεγγύης με τον ανώτατο συντελεστή να αυξάνεται από το 2,8% στο 10%.Τα εισοδήματα από ενοίκια υπάγονται σε εισφορά αλληλεγγύης.

 

- Αυξήθηκαν οι φορολογικοί συντελεστές για το εισόδημα από ενοίκια. Ο συντελεστής για εισόδημα έως 12.000 αυξήθηκε από το 11% στο 15%, για εισόδημα από 12.000 έως 35.000 αυξήθηκε από το 33% στο 35% και για εισόδημα πάνω από 35.000 αυξήθηκε από το 33% στο 45%.

 

-Επιβλήθηκε φόρος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών (π.χ. airbnb).

 

- Αυξήθηκαν οι συντελεστές του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από 0,1 έως 1% που είναι σήμερα σε έως και 1,15% αλλά ο φόρος αρχίζει να επιβάλλεται από χαμηλότερη αξία καθώς μειώνεται το αφορολόγητο από τις 300.000 στις 200.000 ευρώ.

 

- Αυξήθηκαν οι συντελεστές για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ στα οικόπεδα.

 

- Αυξήθηκε από 5 τοις χιλίοις σε 5,5 τοις χιλίοις ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα νομικά πρόσωπα.

 

-Αυξήθηκαν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε περίπου 4.000 περιοχές της χώρας οδηγώντας σε υψηλότερα επίπεδα τον ΕΝΦΙΑ.

 

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος έγινε η πρώτη μείωση του ΕΝΦΙΑ, καθώς όσοι έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 200.000 ευρώ θα έχουν μια μείωση του ΕΝΦΙΑ το πολύ έως 100 ευρώ. Ωστόσο, ο τρόπος παροχής της έκπτωσης είναι τέτοιος ώστε για την πλειονότητα των ιδιοκτητών η έκπτωση θα είναι της τάξης των μερικών δεκάδων ευρώ.

Τα αγκάθια των αποκρατικοποιήσεων

Φιλόδοξο έως… ουτοπικό κρίνεται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου που εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο, παρά το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνει εκπλήξεις ως προς τα κομμάτια της δημόσιας περιουσίας που θα προσφερθούν για αξιοποίηση ή / και πώληση. Οι λόγοι είναι δύο:
-Αφενός το μεγαλύτερο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων στηρίζεται στο Χρηματιστήριο, το οποίο με τις σημερινές συνθήκες κάθε άλλο παρά προσφέρεται για νέες εισαγωγές, και μάλιστα μεγάλου μεγέθους
-Αφετέρου για να «αξιοποιηθούν» τα ακίνητα του Δημοσίου θα πρέπει προηγουμένως να απαλλαγούν από νομικά προβλήματα, καταπατήσεις, αμφισβητήσεις, κλπ., εγχείρημα που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί σε ορίζοντα μηνών. Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος ότι υπάρχουν ακόμη και αυθαίρετα κτίρια του Δημοσίου, αναφερόμενος προφανώς στο κτίριο του πρώην υπουργείου Εμπορίου, στην πλατεία Κάνιγγος, το οποίο κατασκευάστηκε με χρήματα του σχεδίου Μάρσαλ αλλά οι δύο τελευταίοι όροφοι που προστέθηκαν εκ των υστέρων δεν έχουν άδεια από την Πολεοδομία…
Στην πιθανή αστοχία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, εκτός από τη συγκυρία της αγοράς και τις ελληνικές ιδιαιτερότητες, συμβάλουν και οι ενδοκυβερνητικές κόντρες που ήταν εμφανείς στη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες που έγιναν γνωστές, υπήρξε πρόταση του κ.Παπακωνσταντίνου για κεντρική διαχείριση των αποκρατικοποιήσεων από την ΚΕΔ (που ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών) η οποία απορρίφθηκε με παρέμβαση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλου και με αιτιολογικό το βεβαρυμένο παρελθόν της ΚΕΔ (μονή Βατοπαιδίου). Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι από την κοινή συνέντευξη Τύπου (Παπακωνσταντίνου, Ρέππας, Μπιρμπίλη, Γερουλάνος) απουσίαζε η υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, με επίσημη αιτιολογία ανειλημμένες υποχρεώσεις στη Βουλή. Όπως επίσης το γεγονός ότι ο κ. Παπακωνσταντίνου «υπενθύμισε» στο ακροατήριο ότι μέτοχος όλων των επιχειρήσεων του Δημοσίου είναι το υπουργείο Οικονομικών.
Οι πιο «χειροπιαστές» αποκρατικοποιήσεις περιλαμβάνουν την πώληση του 49 % της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ. Σε ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΠΑΠ και ΕΛΠΕ (που είναι τα «βαριά χαρτιά») δεν αλλάζει η μετοχική σύνθεση. Για λιμάνια και περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η ίδρυση εταιριών στις οποίες θα εισφερθούν, προκειμένου να υπάρξει συνεργασία με ιδιώτες ή / και είσοδος στο Χρηματιστήριο. Στην ΕΥΑΘ και την ΕΥΔΑΠ το Δημόσιο θα κρατήσει το 51 %, που σημαίνει ότι θα πουλήσει το 23 % της πρώτης και το 10 % της δεύτερης. Επίσης θα πουληθεί το 100 % των συμμετοχών σε καζίνο.
Δεν αποκλείεται πάντως η εισφορά της όποιας συμμετοχής, πλειοψηφικής ή μη, του Δημοσίου σε νέα εταιρία συμμετοχών (ή νέες εταιρίες, π.χ. μπορεί να δημιουργηθούν ομάδες ομοειδών εταιριών) που θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Με τον τρόπο αυτό το έμμεσο ποσοστό ελέγχου του Δημοσίου μειώνεται περαιτέρω.
Για την ακίνητη περιουσία, οι αποφάσεις όπως έγραψε νωρίτερα το REN περιλαμβάνουν:
-Συγχώνευση ΚΕΔ-ΕΤΑ και Ολυμπιακών Ακινήτων.
-Στην εταιρία θα μπορούν να παραχωρηθούν και ακίνητη; Διαχείρισης υπουργείων.
-Θα γίνει αξιοποίηση με συμβάσεις παραχώρησης βάσει του νόμου 3049 / 2002.
-Η διαχείριση του χαρτοφυλακίου θα γίνει με εταιρίες συμμετοχών που πιθανώς θα εισαχθούν στο ΧΑΑ.
-Για όλα αυτά θα ψηφισθεί ειδικός νόμος κατά το πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων.
-Θα  πουληθούν τα Ξενία, μεμονωμένα ή με δημιουργία επενδυτικού σχήματος στο οποίο θα εισφερθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των ξενοδοχείων, με συμβάσεις παραχώρησης. Πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο ΧΑΑ, με διακράτηση του 51 ή του 34 %.
-Για τα τουριστικά ακίνητα, δημιουργία χαρτοφυλακίων υψηλής ποιότητας ακινήτων και εισφορά τους σε εταιρίες ανάπτυξης με συμβάσεις παραχώρησης. Επίσης, πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο ΧΑΑ, με διακράτηση του 51 ή του 34 %.
-Δημιουργία ειδικών φορέων αξιοποίησης για σημαντικά περιουσιακά στοιχεία όπως το Ελληνικό και το Τατόι.
Τέλος η κυβέρνηση φρόντισε να στείλει το κατάλληλο μήνυμα σε εκείνους που ενδιαφέρονται να το λάβουν, ανακοινώνοντας χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου των Σπάτων και πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο, νέες συμβάσεις παραχώρησης για την Εγνατία, τους νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, τους Οδικούς Άξονες Κρήτης καθώς και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι (Ηράκλειο) και τη νέα γραμμή “U” του μετρό.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki